Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 17 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 18 January 2008 - 15:31

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Snälla du .. det finns en Guide längst uppe på denna sidan ;)

Lite kan man väl läsa i tråden ;)

Maveric ;)

Ah du menade "VFormat", jo men den har jag ju givetvis inställd på "1080i", jag trodde du menade att det fanns en generell inställning i Menyn ... ja ok men då löser det inte mitt problem för när jag kör "Pillarbox" får jag ju feta sorgeband på sidorna om sändningen är 4:3, det är ju uppenbarligen ingen inställning på TVn eftersom det har fungerat strålande med mina 2 tidigare boxar så jag tvivlar på att jag får bättre hjälp i tråden som rör den specifika TVn.

4:3 är 4:3 och skall ses som 4:3 allt annat ger fel bildförhållande och jag är glad att slippa
sådant trams som vissa boxar ger fastän att man inte vill.

Faktum är att boxen ger en lite bredare bild i 4:3 på pannan .. än vad det skall vara ..
På annan bildvisare, har jag fått olika bredd från boxen vid 4:3 beroende på om den är ställd
i Limited eller Full.

Men min åsikt är att en bild skall ses som den är .. Man vill ju inte ha avlånga eller tillplattade
människor i rutan. Eller vill man det ;)

Maveric :D

Redigerat av Unregistered1103, 18 January 2008 - 15:41.

Postad 18 January 2008 - 15:34

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Maveric ;)

Ah du menade "VFormat", jo men den har jag ju givetvis inställd på "1080i", jag trodde du menade att det fanns en generell inställning i Menyn ... ja ok men då löser det inte mitt problem för när jag kör "Pillarbox" får jag ju feta sorgeband på sidorna om sändningen är 4:3, det är ju uppenbarligen ingen inställning på TVn eftersom det har fungerat strålande med mina 2 tidigare boxar så jag tvivlar på att jag får bättre hjälp i tråden som rör den specifika TVn.

4:3 är 4:3 och skall ses som 4:3 allt annat ger fel bildförhållande och jag är glad att slippa
sådant trams som vissa boxar ger fastän att man inte vill.

Vänta... det kommer mer .... snart .. lillen äter mina fjärrar ...

Maveric ;)

Förvisso är det fel bildförhållande, men jag tar hellre det alla dagar i veckan än sorgeband på sidorna. Men nu var det ju inte riktigt det som var frågan här...

Redigerat av ClarkOne, 18 January 2008 - 15:35.

Postad 18 January 2008 - 15:35

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Maveric ;)

Om du absolut vill ha utsträckt 4:3 kan du få boxen att skicka ut det. Knappen heter Wide och förklaras i intruktionsboken på s. 44.

Postad 18 January 2008 - 15:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Tveksam till det. I de fall jag sett missmatchar mellan 601/709 inträffar ett synligt färgfel, men inte ett nivåfel av den här graden.

Ja jag teoretiserar mest. Jag gick efter de få jämförelser jag sett
(Där jag i regel tycker att det ser ut att ha blivit en förskjutning snarare än förvrängning, på grund av att felfaktorn är jämnt fördelad över alla komponenter.)

Just nu kan jag för mitt liv inte hitta några artiklar på ämnet. Vet att jag läste en riktigt bra på en amerikansk hemsida som hette något i stil med "HD digest" eller något liknande.

Jämt fördelad? Hur menar du då?

Inte för ögonen iaf (hur det är matematiskt vet jag inte) Matrix-conversion fel syns mest på gult och grönt (har i bakhuvudet DVE sekvensen med tanten på restaurangen med vindrickande Joe Kane i bakgrunden, 601 kodning på 709 kodat material ger en grönpush i hudtonerna) - inte alls som det vi ser här.

Lite om ämnet:
http://www.component...?showtopic=4534

Postad 18 January 2008 - 15:42

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Maveric ;)

Om du absolut vill ha utsträckt 4:3 kan du få boxen att skicka ut det. Knappen heter Wide och förklaras i intruktionsboken på s. 44.

Jag får utsträckt 4:3, det är inte det som är problemet, jag vill att TVn skall tala om för mig (även om jag ser det själv) om det är 4:3 Stretched eller äkta 16:9 Wide

Redigerat av ClarkOne, 18 January 2008 - 15:43.

Postad 18 January 2008 - 15:51

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

.....
Förvisso är det fel bildförhållande, men jag tar hellre det alla dagar i veckan än sorgeband på sidorna. Men nu var det ju inte riktigt det som var frågan här...

Jag har skrivit om detta tidigare i tråden, bara att söka på wide, pillarbox o s v. Eftersom vi ändå fördriver tiden så är det såhär. Jag utgår från att du menar att använda TV:n "autozoom" el dyl vilket inte tydl framgick, annars är WIDE på humaxen tillräckligt :
Du har 2 alt
1. Köra SCART på 4:3-sändningarna och zoom-läget på din TV
2. Köra 576p på 4:3-sändningarna. Hos mig så har jag krypningar i 576p oavsett FW.

Postad 18 January 2008 - 16:16

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Då spelar vi inte i samma liga .. jag är BILD och Ljud intresserad ..
Vilket innebär att jag har motsatt åsikt dig i denna frågan och kan därför tyvärr inte hjälpa
dig med att få en för mig felaktig bild ..

Så även om jag vet hur man gör .. vill jag inte lära ut det .. Har en godvän som sitter o ser
på felaktiga bildformat hela tiden oavsett om det är en 16:9 eller 4:3 sändning.
Bara för att han tv'n/boxen inställd felaktigt för att han inte vill ha "sorgekanter"
( vilket är svart yta av skärmen som inte är belyst pga att den inte skall vara det )
Jag klarar inte av att se skiten så jag går oftast ut i köket o pratar med hans fru
eller leker med deras barn .. för de klarar inte heller av det ..

Man vill ju se en så naturlig bild som möjligt ....

Oj .. så offtopic man blev nu då .. ;)

Maveric ;)

Jag får utsträckt 4:3, det är inte det som är problemet, jag vill att TVn skall tala om för mig (även om jag ser det själv) om det är 4:3 Stretched eller äkta 16:9 Wide

Sorry såg inte detta inlägget från dig .. ( för alla träden ) .. Men nu förstår jag faktiskt inte någonting.
Du vill ställa om boxen så att den ger en felaktig bild, samtidigt skall tv'n tala om för dig vad som är rätt ..
Jo, jag vet vad du menar .. men detta är ett i-landsproblem som du får leva med ;)

Nä .. nu ödslar vi inte mer tid på detta ...

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 18 January 2008 - 16:30.

Postad 18 January 2008 - 16:46

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Nu har det kommit information.

http://www.comhem.se...comhem/hdtv_faq

Jag har inte läst det själv ännu.
Per

Postad 18 January 2008 - 16:55

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Utförlig FAQ

Tack för det.

Postad 18 January 2008 - 16:58

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Ny mjukvara till Humax CXHD-1000CHumax har tagit fram en ny mjukvara som lanserades 2008-01-09. Mjukvaran innehåller en rad förbättringar och även en del nya funktioner. I den nya mjukvaran kan du som användare bl.a. ställa färgdjupet för att bättre passa olika typer av tv-apparater.
För att kunna ta emot uppdateringen så skall boxen ställas i standby med hjälp av digital-tv-boxens fjärrkontroll i minst 30 sekunder. Vid uppstart så informeras om att mjukvaruversion 1.00.10 finns tillgänglig. Välj då att acceptera för att uppdatera eller att avböja. Uppdateringsprocessen tar cirka 1 minut.

Detta är en omfattande mjukvaruuppdatering, och de huvudsakliga förändringar för den nya mjukvaran är nedanstående.

• Ändra färgdjup
I den nya mjukvaran går det att hålla V-FORMAT-knappen intryckt i ca 2 sekunder för att byta så kallad färgrymd. Upprepade snabba tryck på V-FORMAT byter färgrymd mellan de 3 tillgängliga lägena.

• Kanalnamnen i TV-guiden
Det går nu att läsa i princip samtliga kanalers fullständiga namn i kanallistan. Tidigare kunde det stå ”48 Disc…” där det nu står ”48 Discovery HD”

• Utgångsformat på HDMI Inställningen
”Original: 1080i” har fått en ny innebörd, nu avser det inte utsändningens originalformat utan det är ett läge för att skicka samma format på HDMI som utsändningen är i. D.v.s. är boxen ställd på SVT1 så läggs 576p ut på HDMI-utgången, är boxen ställd på SVT HD så läggs 720p ut på HDMI-utgången, osv. Detta för att ha ett läge så att TV:ns bildformatskonvertering ska kunna användas ifall den skulle vara bättre än boxens.

• Dolby Digital via HDMI
Nu finns möjligheten att aktivera Dolby Digital i HDMI-utgången. Detta är användbart för dem som vill ansluta hembioanläggningen med HDMI istället för med S/PDIF. Inställningen görs via ett nytt menyval.

• Senast besökta kanaler
Kanalhistoriken töms nu efter omstart av boxen. I övrigt så är ett flertal mindre buggfixar som t.ex. att tyst-ikonen blockerade kanalväljaren m.m. åtgärdat. Det förekommer också några nya texter på menyalternativ.

I övrigt så är ett flertal mindre buggfixar som t.ex. att tyst-ikonen blockerade kanalväljaren m.m. åtgärdat. Det förekommer också några nya texter på menyalternativ.

Vanliga frågor kring bildproblem med Humax CXHD-1000C
2008-01-18
En uppdaterad mjukvara (firmware) med versionsnummer 1.00.10, började distribueras till digitalboxarna genom kabelnätet 2007-01-09. Den nya mjukvaran innehåller efterfrågade uppdateringar och förbättringar, löser några kända problem, men innehåller tyvärr även en felaktighet, som några kunder upplever som störande. De flesta kunder upplever dock inte några störningar alls.

Bildproblemen kan yttra sig i viss ryckighet, att detaljer försvinner i mörka bildpartier, samt en viss pixelering i färgpartier. De kunder som upplever problem gör det på standardkanalerna, inte på HD-kanalerna.

Kundupplevelsen påverkas i hög grad av vilken bildvisare (LCD-skärm, Plasma-skärm, "tjock-tv", projektor, etc) som är kopplad till digitalboxen, bildvisarens inställningar och tekniska egenskaper i kombination med digitalboxens inställningar och funktioner. I nedanstående frågor och svar ger vi förslag till lämpliga inställningar av digitalbox och bildvisare.

Det finns en tillfällig lösning, en s.k. work-around, som löser problemen problemet med ryckighet för de allra flesta kunder.

Frågor och svar
1. Vad anser Com Hem om den uppkomna situationen?
Com Hem beklagar att det blivit ett fel i den uppdaterade mjukvaran och att detta har gett upphov till bildstörningar hos en del kunder. Com Hem har självklart ambitionen att alla mjukvaror ska vara korrekta. Dels för kundernas egen del men även eftersom Com Hem drabbas av kostnader för att hantera kontakter med kunder som ringer och skriver till oss på grund av felet och att det kan påverka vårt varumärke negativt.

2. Vilka problem upplever kunderna? Några av inställningarna i digitalboxen ger upphov till viss ryckighet i bilden pga att bilden visas i 60Hz i stället för 50Hz som är korrekt i det TV-system som använda i Europa (PAL). Läs förslag till tillfällig lösning av 50/60Hz-inställningarna nedan. Vissa kunder upplever även låg detaljåtergivning i mörka bildpartier (ibland kallat Black Crush) och brister i färgåtergivningen (Colour Bandning).

3. Varför är det fel i den nya mjukvaran?
Det förekommer alltid små fel (buggar) i alla mjukvaror som innehåller nya funktioner. Bugg-rättning är en del av utvecklingsprocessen. Ambitionen är att hitta så många fel som möjligt innan mjukvaran släpps ut. Trots tester slipper en del fel igenom. Det gäller även de riktigt stora mjukvaruföretagen.

4. Varför skickade Com Hem ut den nya mjukvaran?
Den nya mjukvaran var redan installerad på den senaste leveransen boxar från Humax. Com Hem valde då att distribuera samma mjukvara till redan sålda digitalboxar, dels för att alla kunder ska ha samma mjukvara men även eftersom den nya mjukvaran innehåller några efterfrågade nya funktioner och förbättringar.

5. När kommer det en rättning av mjukvaran?
Hur lämnar Com Hem information till sina kunder? Vi har skapat en egen avdelning på vår hemsida (länk) där vi kontinuerligt kommer att lägga upp information.

6. Min bild hackar och verkar sändas med 60 Hz, på "720" och "Original 1080"!?
Med den nya mjukvaran så upplever dock vissa kunder att bilden rycker på inställningarna "720p" och "Original 1080i". Vi känner till problemet och Humax arbetar på att lösa detta. Tillsvidare finns följande tillfälliga lösning (work-around);

7. Bilden blir konstig på de vanliga standardkanalerna dock inte på HD-kanalerna.
Detaljer försvinner i mörka bildsekvenser och en viss pixelering i färgpartier. I den nya mjukvaran som lanserades 2008-01-09 kan du som användare ställa färgdjupet för att bättre passa olika typer av bildvisare. Då både tillverkaren Humax och våra egna tester visade att många skärmar visade bättre bild med nya mjukvaran så valde vi att sända ut den. Vi är dock inte nöjda med bara denna nya mjukvara eftersom det inte löser hela problemet. Humax uppger att problemet kan lösas med ny mjukvara, och har utlovat en ny mjukvara till oss för utvärdering senast första veckan i februari. Förslag till tillfällig lösning. Här kan vi inte lämna några generella råd eftersom varje bildvisare har sina egna egenskaper. Prova med olika kombinationer av inställningarna av digitalboxens färgdjup och bildvisarens inställningar för återgivning, bildförbättring, etc.

8. Kan mina problem med bilden på standardkanalerna åtgärdas med mjukvaruuppdateringar?
Humax uppger att problemet ska kunna lösas med en ny mjukvara.

9. På den tyska marknaden talas det om posterization och dithering. Vad finns det att säga om de tyska mjukvarorna? Kan problemet lösas med dithering i efterhand på bilden?
På den tyska marknaden finns kunder som upplever samma problem som Com Hems kunder. De flesta "bildförbättrande" uppgraderingar som finns i Tyskland med höga versionsnummer finns med i v1.00.10. Ytterligare andra funktioner som tillkommit i Tyskland har vi också utvärderat och de löser inte problemen. Enligt Humax löser dithering inte heller några problem.

10. Vilka förbättringar i bildhanteringen har gjorts i v 1.00.10?
Det finns nu möjlighet att byta färgdjup.

11. Påverkar Com Hem HD-kanalernas komprimering?
HD-kanalerna komprimeras/realtidskodas inte av Com Hem utan återutsänds i samma format som de tas emot.

12. När kommer en ny uppdatering av boxens mjukvara?
Tillverkaren Humax arbetar redan med rättningsarbetet. Vi kan idag inte lova exakt när rättningen är klar och färdigtestad. Humax skall leverera en ny mjukvara till oss senast första veckan i februari. Den behöver utvärderas för att se på vilka sätt den åtgärdar problemen.

13. Kan testningsförfarandet bli bättre?
Com Hem har via forum på Internet och kundkontakter fått nyttig och användbar återkoppling och synpunkter och även direktkontakt med några kunniga och engagerade användare som vi valt ut för att ta hjälp av vid kommande tester.

14. Sitter det samma dekoderchips i denna box som i HCDI2000 och PR-HD1000? Ja.

15. Var finns "auto-läget" under V-FORMAT? Vilka andra lägen finns under V-FORMAT?
Det går det att hålla V-FORMAT-knappen intryckt i ett par sekunder för att byta så kallad färgrymd. Upprepade snabba tryck på V-FORMAT byter färgrymd mellan de 3 tillgängliga lägena. Ändrar man inga inställningar så behåller man samma inställningar som visades innan uppdateringen.I den nya mjukvaran är det valbart att välja mellan "Full" som är samma sak som "datorsvärta" och "Limited RGB Space" som är samma sak som "videosvärta" och även "YPbPr Space".

16. Går det att via mjukvaran och fjärrkontrollen forcera boxen att sända ut i 50/60hz?
Nej, det är inte möjligt.

17. Kommer det att komma någon ny manual?
Boxtillverkarna brukar normalt inte distribuera nya manualer i och med mjukvaruuppdateringar. Com Hem har ambitionen att samla och presentera nya funktioner och förändringar på vår hemsida.

18. Är det många kunder som upplever problem?
Nej, det är endast vissa kunder som upplever problem. Trots det så har frågan högsta prioritet hos både Com Hem och Humax. Problemet ska självklart lösas för de kunder som upplever problemet.

19. Vad innebär ”Limited” och ”Full”?
Limited och Full är olika färgrymder som gör att bilden kan upplevas bättre på vissa tv. Färgrymd: Limited 16-235 (datorsvärta), Full: 0-255 (videosvärta). I den gamla mjukvaran användes endast Limited, och den är även den förvalda i den nya mjukvaran. Enligt Humax skall Limited ge exakt samma bild som med den gamla mjukvaran. Det har kommit några rapporter på att kunder i vissa fall upplever försämrad bildkvalitet med den nya mjukvaran, även på grundinställningen, vilket vi utreder tillsammans med Humax.

20. Vad räknas som ”normalt” i signalstyrka?
Det viktiga är inte signalstyrkan, utan signalkvaliteten. Boxen är byggd för att kunna hantera ett visst signalnivåfönster. Bilden kan vara fullgod med endast 20% signalnivå, så länge signalkvaliteten är god. Signalkvaliteten bör ligga på 100%. Går signalkvaliteten under 80% börjar bilden märkbart tappa kvalitet. 21. Varför stängs ljudet av när jag startar EPG:n? Boxen är konstruerad så att det blir tyst när boxen börjar samla in programinformation. Com Hem har noterat önskemål från våra kunder om att ändra detta.

22. Varför använder ni er av pairing? Kan ni sluta med det?
Pairing innebär att endast de kombinationer av programkort och digitalboxar som registrerats i Com Hems kundsystem kan användas för att avkoda tv-signalen. Detta görs för att förhindra piratverksamhet och är i grunden ett krav från programbolagen, som har upphovsrätt till de kanaler och program som Com Hem distribuerar. Vi har inga planer på att sluta med pairing.

23. Kan jag reklamera boxen och/eller få säga upp mitt HD-abonnemang i förtid?
Vi hanterar normalt alla kundärenden individuellt.

24. Kan jag få kompensation för den tid jag stått ut med undermåliga HD-utsändningar?
Kontakta Kundservice om du är missnöjd med tjänsten. Vi hanterar normalt alla kundärenden individuellt.

25. När kommer en ny HD-box med inspelningsfunktion (PVR)?
Den ursprungliga planen var under slutet av 2007, men den har av olika anledningar blivit försenad i 3-4 månader.

26. Vem/vilka märken kommer att tillverka den nya boxen?
Vi kan inte gå in på det just nu av konkurrensskäl.

27. Varför kan Com Hem inte erbjuda kunderna fler alternativa HD boxar än denna Humax-box?
Vad är Com Hems inställning till att börja tillåta andra DVB-C boxar med stöd för HDTV? Vi kan inte gå in på det just nu av konkurrensskäl.

28. Varför går det inte att reglera volymen med fjärrkontrollen på de kanaler som är inställda på Dolby Digital (DD)?
Dolby Digital är en digital ljudström som behöver avkodas i en separat ljudanläggning för att spelas upp.

Postad 18 January 2008 - 17:00

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
FAQ:n är ju inte färdig än, är det verkligen meningen att man ska kunna nå den publikt? Hur hittade ni länken?

FAQn hänvisar till workarounds och länkar som helt enkelt inte fins på sidan. Hoppas de är medvetna om det.

Två exempel:
"Vi har skapat en egen avdelning på vår hemsida (länk) där vi kontinuerligt kommer att lägga upp information. "
Det finns ingen länk till någon sådan avdelning.

"Tillsvidare finns följande tillfälliga lösning (work-around); "
Någon workaround eller länk till sådan erbjuds inte.

Redigerat av Unregistered92d7e447, 18 January 2008 - 17:01.

Postad 18 January 2008 - 17:03

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

FAQ:n är ju inte färdig än, är det verkligen meningen att man ska kunna nå den publikt? Hur hittade ni länken?

FAQn hänvisar till workarounds och länkar som helt enkelt inte fins på sidan. Hoppas de är medvetna om det.

Två exempel:
"Vi har skapat en egen avdelning på vår hemsida (länk) där vi kontinuerligt kommer att lägga upp information. "
Det finns ingen länk till någon sådan avdelning.

"Tillsvidare finns följande tillfälliga lösning (work-around); "
Någon workaround eller länk till sådan erbjuds inte.

Jag gick in på "kundservice" och där låg det.
Per

Postad 18 January 2008 - 17:05

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Vid en första anblick

Ingen tidsplan!!!

Inget mer om kompensation mer än att det ska hanteras individuellt!! Och Varför?

Jo

[b]Nej, det är endast vissa kunder [/b som upplever problem. Trots det så har frågan högsta prioritet hos både Com Hem och Humax. Problemet ska självklart lösas för de kunder som upplever problemet.

De har inga belägg för att det bara är vissa kunder som upplever problemen. Det mesta tyder på motsatsen.

OSERIÖST

Återkommer

Postad 18 January 2008 - 17:07

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Det har smugit in ett litet fel där också:
"19. Vad innebär ”Limited” och ”Full”?
Limited och Full är olika färgrymder som gör att bilden kan upplevas bättre på vissa tv. Färgrymd: Limited 16-235 (datorsvärta), Full: 0-255 (videosvärta). I den gamla mjukvaran användes endast Limited, och den är även den förvalda i den nya mjukvaran. "

Plus att det helt enkelt inte stämmer att de gamla mjukvarorna matade ut RGB Limited, de sände tveklöst ut RGB Full.

I övrigt tar den ju upp det mesta man kan tänka sig förutom att den inte går in på detalje vad det gäller de varierade nivåerna som sker när man byter mellan HD och SD kanaler ibland (aka "hinnan").

Och givetvis var de flesta svar i stil med "vi kan inte säga det än", "det kommer i framtiden", "vi kan inte avslöja detaljer" etc.

Men men, bättre än inget. ;) ;)

Redigerat av Unregistered92d7e447, 18 January 2008 - 17:09.

Postad 18 January 2008 - 17:10

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Vad säger ni? Är vi nöjda med detta?

Postad 18 January 2008 - 17:12

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Vilken dum fråga Magnus. Klart att ni inte ska vara nöjda... boxen fungerar ju inte.

Postad 18 January 2008 - 17:15

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Vid en första anblick

Ingen tidsplan!!!

Inget mer om kompensation mer än att det ska hanteras individuellt!! Och Varför?

Jo

[b]Nej, det är endast vissa kunder [/b som upplever problem. Trots det så har frågan högsta prioritet hos både Com Hem och Humax. Problemet ska självklart lösas för de kunder som upplever problemet.

De har inga belägg för att det bara är vissa kunder som upplever problemen. Det mesta tyder på motsatsen.

OSERIÖST

Återkommer

Har du läst hela? Det finns en tidsplan:

"Humax uppger att problemet kan lösas med ny mjukvara, och har utlovat en ny mjukvara till oss för utvärdering senast första veckan i februari.

Tillverkaren Humax arbetar redan med rättningsarbetet. Vi kan idag inte lova exakt när rättningen är klar och färdigtestad. Humax skall leverera en ny mjukvara till oss senast första veckan i februari. Den behöver utvärderas för att se på vilka sätt den åtgärdar problemen."

Mer än så kan de faktiskt inte lova eftersom de inte vet vad för rättning Humax skickar. Vore oseriöst att lova mer.

Redigerat av distortion2, 18 January 2008 - 17:16.

Postad 18 January 2008 - 17:20

Unregistered863154f7
  • Unregistered863154f7
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
nä alltså. klart det är bättre att dem erkänner felen mm..
men dem sa ju egentligen inga nyheter...

ingen tidsplan när boxen ska ha likvärdig SD bild som billigare boxar..

o kompensationssvaret var ju ett skämt.. känns som man sopar det under mattan..

jag hade velat läsa: dom som har HDtv-paketet o upplever problem får gratis till problemet kan anses löst plus retroaktiv återbetalning sen man skaffade det.. plus kostnadsfritt utbyte till PVR-HD när den kommer..

som vanligt låtsas man som det bara är några enstaka som har problemet.. när man istället kan sammanfatta det så här:
alla har felen som beskrivs.. men bildvisare o kunskap om bild kvalite o hur höga krav man ställer på bilden göra tt vissa upplever större problem, vissa mindre problem o vissa upplever inga problem med bilden..
men felet finns för alla!!

problemet med det dem säger om FW är väl att sist tog det från augusti till januari att distrubuera FW till kunderna.. så februari betyder juli för oss..

Postad 18 January 2008 - 17:20

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

jag hade velat läsa: dom som har HDtv-paketet o upplever problem får gratis till problemet kan anses löst plus retroaktiv återbetalning sen man skaffade det.. plus kostnadsfritt utbyte till PVR-HD när den kommer..

Självklart kan de inte säga så. Då hade ju alla med boxen sagt att de hade problemet, även de som inte upplever något problem.

Postad 18 January 2008 - 17:24

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

som vanligt låtsas man som det bara är några enstaka som har problemet.. när man istället kan sammanfatta det så här:
alla har felen som beskrivs.. men bildvisare o kunskap om bild kvalite o hur höga krav man ställer på bilden göra tt vissa upplever större problem, vissa mindre problem o vissa upplever inga problem med bilden..
men felet finns för alla!!

Rent "emotionellt" kan jag väl ge ett visst medhåll där men faktum är att de som inte upplever problemen idag mår förmodligen bättre av att inte veta.
Boxen är tillräckligt bra för icke kräsna användare.

Om Comhem skulle skriva så som du föreslår uppmanar de i princip sina användare att börja leta efter en massa fel som de inte ser.

Det är inte rimligt tycker jag. Men vi som lider av problemen ska såklart göra vad vi kan för att få dem rättade.

"Ignorance is bliss"

Det är precis som med mina vänner, jag brukar alltid säga åt dem att de ska fråga mig först innan de köper några teknikprylar men ändå händer det ibland att man kommer hem till någon som köpt en LCD TV och de har typ köpt Limited Label och bilden ser för djävlig ut men de är supernöjda, då ställer man ju knappast sig och berättar i detalj varför bilden suger.
Om jag som vän inte gör det tror jag knappast att comhem, som tom. har ett ekonomiskt intresse, gör det.

Redigerat av Unregistered92d7e447, 18 January 2008 - 17:43.

Postad 18 January 2008 - 17:25

Unregistered98a0ff0c
  • Unregistered98a0ff0c
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Knappast. Allt de skriver visste vi ju redan. Jag funderar på att reklamera boxen med tanke på deras oklara besked om när detta kan vara löst.

Postad 18 January 2008 - 17:29

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0

Knappast. Allt de skriver visste vi ju redan. Jag funderar på att reklamera boxen med tanke på deras oklara besked om när detta kan vara löst.

Nöjda ??? Detta är ju för faaan ett skämt från ComHem. ALLA och då menar jag ALLA har dessa problem, varför ljuga alla rätt upp i ansiktet och säga att bara "en del" har dessa fel.
Sen så hade dom väl lovat att inte skylla på vilken bildvisare man har (plasma, lcd, projje mm) men lik förbannat
så skyller dom på det igen !!

Nää vart ska detta sluta ??

Postad 18 January 2008 - 17:49

Sub_Pixel
  • Sub_Pixel
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Det är ett klart besked men det är oklart när det kommer ny FW. Det är som med flygförseningar. Ibland vet flygbolaget faktiskt inte när planet ska gå, eftersom de inte hittar felet eller inte vet när dimman har lättat. De kan bara säga när kan lämna mer info. Inget kul när man är sugen, men en del av verkligheten.

PS Jag skriver ibland också på ett annat forum för annan typ av hårdvara som intresserar mig och försöker även där balansera diskussionen genom att säga emot de värsta kverulanterna. Dels för att det i längden blir jävligt trist att läsa långa upprepningar av redan kända synpunkter som bara framförs mer och mer indignerat. Och dels för att de ändlösa klagovisorna skymmer sikten mot de egentliga kärnfrågorna.

Ibland undrar jag om forumcred graderas i Ph? Surast vinner ;) Visst lär jag mig av er samlade kunskap men den är svår att filtrera fram!

Postad 18 January 2008 - 17:51

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Och det där med att skylla på att felet även kan bero på känsliga och felaktigt inställda bildvisare.

SKÄRP ER!!!! Det där har jag personligen blivit lovad att ni i fortsättningen inte skulle skylla på!!! Eller hur var det Anders!!

Postad 18 January 2008 - 17:58

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0

PS Jag skriver ibland också på ett annat forum för annan typ av hårdvara som intresserar mig och försöker även där balansera diskussionen genom att säga emot de värsta kverulanterna. Dels för att det i längden blir jävligt trist att läsa långa upprepningar av redan kända synpunkter som bara framförs mer och mer indignerat. Och dels för att de ändlösa klagovisorna skymmer sikten mot de egentliga kärnfrågorna.

Ja du........Om du med kärnfrågor menar vilka motstånd och chip som sitter i boxen???

Ser att Harlin är här inne och smyger fast han sa att det här forumet inte var rätt plats för honom. Kanske du kan kommentera när du ändå är här.............?????

Postad 18 January 2008 - 18:02

Johgu66
  • Johgu66
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Kan inte förklara detta !
Men tänkte att jag kunde förmedla mina upplevelser efter att bevakat denna tråd under ca 1 vecka.
Upplever exakt samma problem som ovan och måste medge att det stör mig nåt oerhört framförallt då man köpte boxen strax innan jul 1995 pistoler , boxen kom hem glad i hågen men ack vad man bedrog sig då bilden var svartare än svart !
Trodde först det va nåt fel på min Panna PV500 , sedan kom FW'n lite mindre svart måste jag säga men fruktansvärt dassig bild.
Måste även säga att bandningar och sådant inte vart ett problem förrän de senaste dagarna och det blir bara värre , verkar som att boxen har en accellererande åldring i negativ bemärkelse.
Stå på Er alla för detta är inte kul , har fixat en ny samsung återkommer om det är bättre på scartläget kör förresten hdmi nu !
Ha det !!

Jag kan bara hålla med. Jag har haft boxen sen den kom och varit stort sett nöjd.
Köpte just Hd boxen för att mata min 42 LGPx4r med hdmi, använder även Yamaha´s rx v2700 som bild-växlare.
Allt ser ut som skit efter fw uppdateringen. Jag upplever alla de problem som har nämts i tråden.

Betalade 2000 kr för boxen, för att få det priset då var jag tvungen att binda upp mig i 24 månader á 299kr/månad.

Jag är inte det minsta nöjd med hur Comhem behandlar oss konsumenter i denna fråga. Deras svar säger mig inget, och varför kan jag INTE nedgradera till den gamla Fw? Mailade både till kundtjänst & kunrelationer i går. Men inte fått något svar. Riktigt dåligt

Bra jobbat alla ni som har och fortfarand ligger på för att det ska hända något

Postad 18 January 2008 - 18:22

Maltman
  • Maltman
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Bildproblemen kan yttra sig i viss ryckighet, att detaljer försvinner i mörka bildpartier, samt en viss pixelering i färgpartier. De kunder som upplever problem gör det på standardkanalerna, inte på HD-kanalerna.

Ha ha!!!
Inte på HD kanalerna....Såg Carin 21.30 i går, t.o.m barnen såg färgblocken i bakgrunden....

Postad 18 January 2008 - 18:23

StPe
  • StPe
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Kan inte låta bli att reagera på att Com Hem påstår att bildproblemen bara finns i SD kanalerna, inte i HD.

7. Bilden blir konstig på de vanliga standardkanalerna dock inte på HD-kanalerna.
Detaljer försvinner i mörka bildsekvenser och en viss pixelering i färgpartier. I den nya mjukvaran som lanserades 2008-01-09 kan du som användare ställa färgdjupet för att bättre passa olika typer av bildvisare...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min box har samma bildproblem i både SD och HD, vilket de flesta andra på detta forum också verkar ha.

/Stefan
En sak till: det står ingenting i faq:en om ljudsynkroniseringen. Det borde finnas ett "snabbare" läge i boxen. Har någon upplevt någon förbättring när det gäller detta? Jag upplever SVT1 som sämst, oavsett om ljudet kommer via HDMI eller den optiska utgången.

Redigerat av StPe, 18 January 2008 - 18:33.

Postad 18 January 2008 - 18:30

Unregisteredb4184b66
  • Unregisteredb4184b66
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Har också färgblock tror jag det kallas problem.... väntar på hd pvr box kommer så byter jag ut den men det skulle jag gjort ändå.

Postad 18 January 2008 - 18:54

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Ha ha!!!
Inte på HD kanalerna....Såg Carin 21.30 i går, t.o.m barnen såg färgblocken i bakgrunden....

Ja, dessutom har ryckigheten har ju faktiskt inget med SD eller HD att göra, utan är en fråga om boxens inställda upplösning. Det är snarare HD-kanalerna som drabbas då det är 720p och original 1080i som skickar 60Hz.

Postad 18 January 2008 - 19:40

Unregistered863154f7
  • Unregistered863154f7
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
är ju när man ser massa sånna här artiklar man reagerar:

http://www.resume.se...-bonn/index.xml

tragiskt.. hur företag bara gör vinst på vinst.. på kundernas bekostnad..

Postad 18 January 2008 - 20:24

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
"21. Varför stängs ljudet av när jag startar EPG:n? Boxen är konstruerad så att det blir tyst när boxen börjar samla in programinformation. Com Hem har noterat önskemål från våra kunder om att ändra detta."

Har ni tänkt på att om man trycker "OK" först och sen "EPG" så är ljudet kvar? Och när man går ur EPG är inte bilden svart 1-2sek. Gör man så några gånger hänger sig dock boxen så att bilden blir svart och man måste bryta strömmen. EPGn skall givetvis visas mot transparent bakgrund precis som kanallistan!

Postad 18 January 2008 - 20:44

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Men tänkte att jag kunde förmedla mina upplevelser efter att bevakat denna tråd under ca 1 vecka.
Upplever exakt samma problem som ovan och måste medge att det stör mig nåt oerhört framförallt då man köpte boxen strax innan jul 1995 pistoler , boxen kom hem glad i hågen men ack vad man bedrog sig då bilden var svartare än svart !
Trodde först det va nåt fel på min Panna PV500 , sedan kom FW'n lite mindre svart måste jag säga men fruktansvärt dassig bild.
Måste även säga att bandningar och sådant inte vart ett problem förrän de senaste dagarna och det blir bara värre , verkar som att boxen har en accellererande åldring i negativ bemärkelse.
Stå på Er alla för detta är inte kul , har fixat en ny samsung återkommer om det är bättre på scartläget kör förresten hdmi nu !
Ha det !!

Jag kan bara hålla med. Jag har haft boxen sen den kom och varit stort sett nöjd.
Köpte just Hd boxen för att mata min 42 LGPx4r med hdmi, använder även Yamaha´s rx v2700 som bild-växlare.
Allt ser ut som skit efter fw uppdateringen. Jag upplever alla de problem som har nämts i tråden.

Betalade 2000 kr för boxen, för att få det priset då var jag tvungen att binda upp mig i 24 månader á 299kr/månad.

Jag är inte det minsta nöjd med hur Comhem behandlar oss konsumenter i denna fråga. Deras svar säger mig inget, och varför kan jag INTE nedgradera till den gamla Fw? Mailade både till kundtjänst & kunrelationer i går. Men inte fått något svar. Riktigt dåligt

Bra jobbat alla ni som har och fortfarand ligger på för att det ska hända något

Har skiftat HDMI-ingångar för första gången sedan uppdateringen, mellan Humxen och SONY HDD-inspelare med inbyggd DVB-T mottagare. Tittade nyss på "På spåret" ( SVT1 ) och konstaterad att dessa antydningar till blockbildningar som finns med Humaxen ej kan ses via Sonyn, så jag har beslutat mig för att göra ett avslut med denna Humax. SVT-HD kan jag vara utan.

Johgu66: Returnera boxen och försök upphäva bindningstiden/abbet, så erbjuder jag min box för 2000 kr utan bindningstid. Burken är i nyskick, skyddsplast på display kvar, fjärren inplastad sedan första dagen, och nyservad med den senaste mjukiset.

Erbjudandet gäller naturligtvis också Harlin och andra för samma peng...

Postad 18 January 2008 - 22:24

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

"21. Varför stängs ljudet av när jag startar EPG:n? Boxen är konstruerad så att det blir tyst när boxen börjar samla in programinformation. Com Hem har noterat önskemål från våra kunder om att ändra detta."

Har ni tänkt på att om man trycker "OK" först och sen "EPG" så är ljudet kvar? Och när man går ur EPG är inte bilden svart 1-2sek. Gör man så några gånger hänger sig dock boxen så att bilden blir svart och man måste bryta strömmen. EPGn skall givetvis visas mot transparent bakgrund precis som kanallistan!

Jag mindes fel från ditt inlägg och körde Opt + EPG. Även på det sättet fick jag se EPG:n samtidigt som ljudet hördes.

Postad 18 January 2008 - 23:18

Unregistered6e1bc283
  • Unregistered6e1bc283
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
[/quote]

Ha det !!
[/quote]

Jag har liknande erfarenheter som du jag köpte boxen den 7/12 för 1995kr och har inte haft någon bild på hela tiden förutom på test kanalerna som funkar hyfsat(dvs ryckig och färgblock) jag har bytt boxen och kortet men det blev ingen skillnad, nu har jag fått min andra räkning på 298kr ska man betala den när man inte har någon bild?.

Den senaste veckan har jag försökt säga upp abonemanget men det har inte gått, senaste mailet om uppsägning skickade jag i onsdags till kundrelationer men inge svar än... skickade ett nytt idag till kundservice där jag bestred räkningen och begärde uppsägning av abonemanget... man blir så trött!.

Postad 19 January 2008 - 04:27

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

...
Det är så extremt sällan stora företag ger sig ut på forumen på det här sättet, varför mula dem med bajs så fort de försöker göra det?

Instämmer... Så fort Harlin dök upp handlade tråden inte längre om Com Hem utan bara om Harlin och en massa annat ointressant. Jag och många andra tappade nog lusten att skriva och vara aktiva när lynchmobben startade. Vi är ett par st som har uppmanat till LUNG, men kollektivet har använd sig av Bulldozer taktik som visserligen har fungerat i viss mån, men det skulle säkert ha blivit med informativ och utvecklande för oss alla om vi inte hade varit så stridslystna.

Visst Harlin skrev aldrig vem han var, men det hade säkert kommit med tiden.

Redigerat av Minglarn, 19 January 2008 - 04:29.

Postad 19 January 2008 - 05:35

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0

Visst Harlin skrev aldrig vem han var, men det hade säkert kommit med tiden.

Han har skrivit följande i tråden:

Daniel Harlin heter jag, är anställd av Com Hem. Jag jobbade fram till någon gång i somras/höstas med tv-frågor på heltid, främst från ett kundperspektiv.

För övrigt så har Harlin följande signatur vilken är osynlig för er medlemmar då signaturer för tillfället inte är aktiverade.

Mvh Daniel Harlin
Anställd av Com Hem AB
De synpunkter jag framför är mina egna privata, såvida inte den aktuella frågan handlar om Com Hem.

Postad 19 January 2008 - 05:46

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Just det ja... det har du rätt i...

Postad 19 January 2008 - 10:21

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Ja, det verkar ha stormat här i tråden inatt onekligen. Jag väljer trots allt att se positivt på den senaste utvecklingen. Att nästa FW som riktar in sig på Color Banding och förstås få till 50hz är ganska nära. Med nya testare och en viss "sense of urgency" som äntligen infunnit sig på CH, som dessutom förbättrat kommunikationen med oss. Jag jämför med tidigare och då är de senaste veckorna faktiskt en förbättring vad man än tycker.

Måtte nu inte Conax el något annat mellanled försena nästa FW och jag utgår från att CH denna gång informerar när det uppstår försening p g a något dylikt.

Sedan blir jag positivt inställd av att det äntligen händer lite på utbudsfronten med Viasat Sport HD. Champions League i HD är något jag verkligen vill ha. Viasat Sport HD kommer sända i 720p, så det är bäst att den nya FW med 720p har kommit då! Då blir det 720p ända från kameran ( eller någonstans långt bort i producentens professionella utrustning i alla fall ) ut till min display. Det borde bli en otrolig TV-sportupplevelse :). Jag minns Skid-VM i SVT HD och bildmässigt var det fantastiskt. Dock väntar vi tyvärr fortfarande på C+ Sport HD med Premier league, Elitserien o s v. TV1000 HD kan jag vara intresserad av om de sänder ut i bättre kvalité än C+ Film HD och det dessutom finns PVR.

Redigerat av ruhe, 19 January 2008 - 10:34.

Postad 19 January 2008 - 10:32

CLAYMAN2000
  • CLAYMAN2000
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Med hövlighet och artighet kommer man långt.

Tror mig jag. jag om någon tycker att ComHem agerat illa. Men är det någon på ComHem som gjort rätt så är det väl Harlin. Det är klart att man kan komma dit man vill genom att köra hårt mot hårt men jag tror ändå på den trevliga och sammarbetsvilliga taktiken.

Fred ut.

Du har inte Humaxboxen va? :)

Redigerat av Tomas_D700, 19 January 2008 - 14:17.

Postad 19 January 2008 - 11:02

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Jag låter nedanstående text, hämtat direkt oredigerad från Comhems information, tala för sig själv.

Vanliga frågor kring bildproblem med Humax CXHD-1000C
2008-01-18

"En uppdaterad mjukvara (firmware) med versionsnummer 1.00.10, började distribueras till digitalboxarna genom kabelnätet 2007-01-09. Den nya mjukvaran innehåller efterfrågade uppdateringar och förbättringar, löser några kända problem, men innehåller tyvärr även en felaktighet, som några kunder upplever som störande. De flesta kunder upplever dock inte några störningar alls. ". "

"Bildproblemen kan yttra sig i viss ryckighet, att detaljer försvinner i mörka bildpartier, samt en viss pixelering i färgpartier. De kunder som upplever problem gör det på standardkanalerna, inte på HD-kanalerna."

"Kundupplevelsen påverkas i hög grad av vilken bildvisare (LCD-skärm, Plasma-skärm, "tjock-tv", projektor, etc) som är kopplad till digitalboxen, bildvisarens inställningar och tekniska egenskaper i kombination med digitalboxens inställningar och funktioner. I nedanstående frågor och svar ger vi förslag till lämpliga inställningar av digitalbox och bildvisare. "

Det finns en tillfällig lösning, en s.k. work-around, som löser problemen problemet med ryckighet för de allra flesta kunder.

Redigerat av magnus1111, 19 January 2008 - 11:03.

Postad 19 January 2008 - 11:19

Mr Sling
  • Mr Sling
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Har skiftat HDMI-ingångar för första gången sedan uppdateringen, mellan Humxen och SONY HDD-inspelare med inbyggd DVB-T mottagare. Tittade nyss på "På spåret" ( SVT1 ) och konstaterad att dessa antydningar till blockbildningar som finns med Humaxen ej kan ses via Sonyn, så jag har beslutat mig för att göra ett avslut med denna Humax. SVT-HD kan jag vara utan.

Johgu66: Returnera boxen och försök upphäva bindningstiden/abbet, så erbjuder jag min box för 2000 kr utan bindningstid. Burken är i nyskick, skyddsplast på display kvar, fjärren inplastad sedan första dagen, och nyservad med den senaste mjukiset.

Erbjudandet gäller naturligtvis också Harlin och andra för samma peng...

Hej Igen , Har nu testat Utgångsformat på HDMI Inställningen enligt Com Hems påpekande.
”Original: 1080i” har fått en ny innebörd, nu avser det inte utsändningens originalformat utan det är ett läge för att skicka samma format på HDMI som utsändningen är i. D.v.s. är boxen ställd på SVT1 så läggs 576p ut på HDMI-utgången, är boxen ställd på SVT HD så läggs 720p ut på HDMI-utgången, osv. Detta för att ha ett läge så att TV:ns bildformatskonvertering ska kunna användas ifall den skulle vara bättre än boxens.

Jodå lite bättre blir det nog allt framförallt i färgerna där 576p överglänser i HDMI läget , men det beror ju bara på i mitt fall att TV'n Panna PV 500 snart 3 år gammal är bättre på att skala och klarar 60Hz utan hackningar än Humaxboxen. Det hör nu till saken att jag hade förhoppningen att se allt i 1080i med bra färger och bra gråskala men icke.Och det bekräftar ju bara tyvärr vad som tidigare sagts i denna tråd att boxen är väldigt dålig på att skala upp bilden , sämre än min gamla box där jag med en dvdinspelare inkopplad som scaler skalade upp bilden till 1080i via HDMI.Bilden va suverän , kan även andra intyga , men sugen som man va och påverkad av marknadsföringen på HD kanalerna så var man ju övertygad om att en HD-box för några tusenlappar vida skall överglänsa detta lite gammelmodiga sättet att skala upp en SD signal.
Hade jag vetat detta som jag nu vet hade jag som alla andra moget övervägt om det va rätt att köpa en HD Box som endast släpper signalen rätt igenom utan konvertering för dom pengarna.
Självklart så hade jag inte haft tillgång till HD kanalerna men som läget är nu hade jag gärna valt det billigare gamla alternativet.
Uppskalade problemfria SD kanaler till minimal kostnad !
Mvh
En bild och ljudintresserad 43 åring som är rejält vingklippt av Com Hem

*** Citera bara det som är nödvändigt för ditt eget inlägg. Avlägsnade två "generationer" citat. (Tomas_D700)

Redigerat av Tomas_D700, 19 January 2008 - 14:23.

Postad 19 January 2008 - 11:44

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Jag har bara haft boxen ett par dagar och har i gämförelse med er inte hunnit gjort några ingående tester. Jag har med upplevt kraftiga ryckningar i bilden men dessa har bara uppkommit då jag petat mycket på inställningarna (färgrymd och upplösning) och har försvunnit då jag har slagit av och på boxen igen. Att det sen är totaltjall på ljudsynken och då speciellt på SVT är väl omöjligt att missa. Vad gäller dom pixliga sändningarna så kan jag inte påstå att jag upplevt dom alls, och vad gäller bandningen i dom mörkare partierna har jag bara sett det fenomenet någon enstaka gång än så länge men det kan mycket väl bero på att jag har dragit ner inställningarna på min plasma (inkörningsperiod). Att felen finns i alla boxar råder det inget tvivel på, men att felet blir olika tydligt på olika bildvisare kan jag nog köpa ... jag tippar att dessa problem (speciellt bandning) blir betydligt mer uppenbart på en LCD än på en Plasma.

Vidare när det gäller HD-sändningarna som jag haft möjlighet att testa (SVT HD, Woom, Discovery HD, TV4 HD och Canal Plus HD) så tycker jag mig inte kunna så någon skillnad bildkvalitetsmässigt på SD TV4 och TV4 HD, ljudmässigt är det väldigt dassigt ljud på samtliga HD Kanaler.

Redigerat av Tomas_D700, 19 January 2008 - 14:27.

Postad 19 January 2008 - 11:52

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

...
Hej Igen , Har nu testat Utgångsformat på HDMI Inställningen enligt Com Hems påpekande.

Jodå lite bättre blir det nog allt framförallt i färgerna där 576p överglänser i HDMI läget , men det beror ju bara på i mitt fall att TV'n Panna PV 500 snart 3 år gammal är bättre på att skala och klarar 60Hz utan hackningar än Humaxboxen. Det hör nu till saken att jag hade förhoppningen att se allt i 1080i med bra färger och bra gråskala men icke.Och det bekräftar ju bara tyvärr vad som tidigare sagts i denna tråd att boxen är väldigt dålig på att skala upp bilden , sämre än min gamla box där jag med en dvdinspelare inkopplad som scaler skalade upp bilden till 1080i via HDMI.Bilden va suverän , kan även andra intyga , men sugen som man va och påverkad av marknadsföringen på HD kanalerna så var man ju övertygad om att en HD-box för några tusenlappar vida skall överglänsa detta lite gammelmodiga sättet att skala upp en SD signal.
Hade jag vetat detta som jag nu vet hade jag som alla andra moget övervägt om det va rätt att köpa en HD Box som endast släpper signalen rätt igenom utan konvertering för dom pengarna.
Självklart så hade jag inte haft tillgång till HD kanalerna men som läget är nu hade jag gärna valt det billigare gamla alternativet.
Uppskalade problemfria SD kanaler till minimal kostnad !
Mvh
En bild och ljudintresserad 43 åring som är rejält vingklippt av Com Hem

Som FW:n ser ut just nu är det knappast någon här som rekommenderar Original-läget. Prova 576p för SD eller 1080i för allt.

Postad 19 January 2008 - 11:59

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Min tv klarar normalt sett också 60hz. Det konstiga med humaxen är ju nu att den har en funktion att sända vidare samma signal (50hz) som den blir matad med. Inga konstigheter i teorin, men i praktiken omvandlar den signalen från 50 till 60hz. Resultatet blir inte bra.
Rent logiskt, borde det inte vara exakt samma sak med samtliga boxar eftersom det är en programvara som avgör hur boxen jobbar. Borde då inte Comhem inse att ALLA har samma defekt?

*** Avlägsnade försöken till citat då de inte fungerade. Klickar man på "Citera" under ett inlägg så sköter det sig själv. Eller så kan man markera hela den text som utgör ett citat i sitt eget inlägg för att därefter klicka på den lilla pratbubblan ovanför textrutan. Slutligen går det bra att manuellt skriva in "citat" före och "/citat" efter texten, fast med hakparenteser i stället för apostrofer. (Tomas_D700)

Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 19 January 2008 - 14:06.

Postad 19 January 2008 - 13:01

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

Borde då inte Comhem inse att ALLA har samma defekt?

I de bästa av världar.

Just nu är det så att de inte fattar, se vad de skriver på sin hemsida:
"18. Är det många kunder som upplever problem?
Nej, det är endast vissa kunder som upplever problem."

Jag uppmanar återigen att alla som upplever att de har problem skriver/ringer till kundtjänst, så att de förstår att inte en liten minoritet har fel på boxen.

[email protected]

Redigerat av FEA, 19 January 2008 - 13:26.

Postad 19 January 2008 - 14:17

oscar_lkpg
  • oscar_lkpg
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Du har inte Humaxboxen va? :)

Nej jag har inte boxen. Jag ville inte köpa grisen i säcken och vet hur struliga och dåliga ComHem är så jag lånade hemboxen och såg att bilden var skitdålig ganska snabbt. Har väntat på en uppdatering eller på en ny box tills jag hoppas på HD-tåget.
Jag är gärna leading edge men inte bleading edge vilket flera andra här inne har varit och all heder åt er. Säger inte att det är helt fel att sätta hårt mot hårt och hade jag själv köpt boxen med abb i tidigt skede hade jag nog till och med varit hårdare i orden en t.ex. Mavric mfl. Så jag har all förståelse för er.
Men tycker samtidigt att det är lite synd att källan till dialog och information försvann lika snabbt som han kom.

Vi kan väl iaf bestämma att om Harlin kommer tillbaka så kan vi intressera oss mer för vad han har att säga om lösning på problemen än vad han har för månadslön och emailadress?

Redigerat av Tomas_D700, 19 January 2008 - 14:30.

Postad 19 January 2008 - 14:37

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Flera kommer säkert att undra varför era inlägg är redigerade av mig :) Inget att gripas av panik över dock, det är smärre redigeringar av sådant som, i skrivande stund, kan ses som harmlöst men som i senare skede ofta leder till infekterade diskussioner och regelbrott. Förstår ni inte alls varför mitt namn står i era inlägg så kan det vara så enkelt att det innehöll ett citat av eller en kommentar rörande en fras som försvunnit och därför måste avlägsnas även från era inlägg. En hel del citat som innehöll flera generationer av tidigare citat har också redigerats. Tänk på att bara citera så mycket som behövs för att förstå ert eget inlägg. Svarar man på senaste inlägget behövs oftast inget citat alls.

Fortsatt trevlig forumhelg :blush:

Postad 19 January 2008 - 18:58

Mr.Hammer
  • Mr.Hammer
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Kan inte någon lägga upp en poll på forumet där vi får kryssa i vilka fel vi har med humaxboxen? Färgblockning, dålig bild på SD mm mm På så sätt kanske det framgår att det inte är enstaka användare av boxen som har problem vilket Comhem påstår.

Redigerat av Mr.Hammer, 19 January 2008 - 19:41.

Postad 19 January 2008 - 22:38

MrSthlm
  • MrSthlm
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Jag köpte denna box igår innan jag hade läst i detta forum. Mitt problem är att jag inte ens får inn en enda kanal förutom comhem-kanalen,,, det enda som står om jag står på nån annan kanal är "Laddar konfigurationsdata. Var god vänta." Jag har gjort allt som står i manualen, dvs startat om boxen osv,,,, har även försökt ringa supporten från min mobil 0771-550000 men då säger nån ###### dataröst att jag har slagit ett felaktigt nummer.. någon som kan hjälpa mig så vore jag tacksamm.

Exakt samma problem här. Ny pio 4280 och skulle koppla in hd-boxen, klart som f*n att nåt ska strula när man fått ps3 bluray osv att funka finfint...har lust att slänga ut boxen från balkongen, sjukt irriterad. :blink:

/Matte

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.