Allt det du sa går att förbättra. Kan ju alltid hoppas på mindre buzz också.Men tanke på hur bra bild Pioneer 5090 levererar vad exakt med Pio 10 kan bli bättre? Tunnare, mindre strömslukande och kan det bli svartare?
Mvh
* Officiell tråd - Pioneer G9
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 26 oktober 2008 - 10:08
Postad 26 oktober 2008 - 11:03
Är det olika färger varje gång eller verkar de vara återkommande av samma färger? Hur stora är "blinkningarna", är det en pixel som lyser upp i annan färg eller är det större områden?
Har du andra HDMI apparater du kan sätta på de HDMI anslutningarna och testa? Eller får du fenomenet enbart med just Humax boxen plus PS3:an?
Mest rosa/röd över hela skärmen.
Postad 26 oktober 2008 - 11:41
http://www.pioneer.e...tededition.html
Bifogad fil(er)
Redigerat av andersos, 26 oktober 2008 - 11:42.
Postad 26 oktober 2008 - 11:48
Mest rosa/röd över hela skärmen.
Låter som en lite lös kabel. Vicka på den och se om du får samma resultat.
Kommer nu 2 till KRP-500A. En beige och en vit.
http://www.pioneer.e...tededition.html
Kul att Pioneer tycker att de fulare modellerna är "limited".
De kunde göra mattsvarta i stället. Då slipper man blänket.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 26 oktober 2008 - 11:49.
Postad 26 oktober 2008 - 18:14
Kommer nu 2 till KRP-500A. En beige och en vit.
Den vita ser lite cool ut faktiskt

Fast hade nog oxå sett att det började komma i mattsvart oxå.
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 26 oktober 2008 - 18:15.
Postad 26 oktober 2008 - 18:20

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 26 oktober 2008 - 18:20.
Postad 27 oktober 2008 - 18:32
Hej mikee. Tycker du att det var lättare att få till en rätt bild med KRP jämfört med en LX ? Om du skulle gradera bilden bättre i procent. Skulle det bli ca 10 eller 15 procent eller????.
Mvh
Roger
Hello Roger.
Jag vill inte Gradera skillnaderna i procent helt enkelt för jag inte kan.
KRP är LITE bätte än **90 modellerna men om det är värt det för de som köper bestämma. För mig var det inte det.
Jag ISF kalibrerade inte KRP men den lilla kalibreringen jag gjorde så tycker jag inte det var nån skillnad på dem i den bemärkelsen.
Mvh mikee
Postad 27 oktober 2008 - 23:02

Mvh
Roger
Postad 28 oktober 2008 - 18:41
Jag undrar om man kan koppla in t.ex två stora proson högtalare direkt i speaker uttaget på 5090? Istället för orginalhögtalarna alltså.
Tack på förhand
Postad 28 oktober 2008 - 19:05
Tack igen
Redigerat av SirThoms, 28 oktober 2008 - 19:06.
Postad 28 oktober 2008 - 19:08
Jag använder alltid förstärkaren.
Redigerat av Enator, 28 oktober 2008 - 19:10.
Postad 28 oktober 2008 - 19:13
Redigerat av SirThoms, 28 oktober 2008 - 19:14.
Postad 28 oktober 2008 - 19:14
Tack för svar. Jag har de ju redan kopplade till en kenwood förstärkare. Tänkte alltså behålla de kopplade till kenwood och sedan koppla två extra sladdar från 5090 till högtalarna igen. Men då blir det väl spänning i sladden om jag har på förstärkaren samtidigt med 5090? Gör det något? Någon annan risk med att koppla så?
Tack igen
NEJJJJ... gör inte så!!!
Postad 28 oktober 2008 - 19:19
NEJJJJ... gör inte så!!!
Lugnt jag ska inte det =D.. Kopplar isf endast in högtalarna till tvn när inget annat är kopplat till högtalarna. Då är det lugnt va?? Det är passiva högtalare. Kan man koppla både aktiva och passiva högtalare till tvn föresten?
Redigerat av SirThoms, 28 oktober 2008 - 19:21.
Postad 28 oktober 2008 - 19:47
Lugnt jag ska inte det =D.. Kopplar isf endast in högtalarna till tvn när inget annat är kopplat till högtalarna. Då är det lugnt va?? Det är passiva högtalare. Kan man koppla både aktiva och passiva högtalare till tvn föresten?
Förstår inte riktigt, varför kopplar du inte bara TVn till förstärkaren? Dvs TV--> Förstärkare --> Högtalare ?
Postad 28 oktober 2008 - 19:52
Förstår inte riktigt, varför kopplar du inte bara TVn till förstärkaren? Dvs TV--> Förstärkare --> Högtalare ?
Du missade det jag skrev tidigare =)
"Jag har ingen fjärr till den, därför det vore smidigt att ha tvn kopplad direkt till högtalarna bara.."
Fjärr till förstärkaren alltså. Så jag måste gå fram till tvbänken varje gång jag behöver justera ljudnivån på 5090.
Redigerat av SirThoms, 28 oktober 2008 - 19:53.
Postad 28 oktober 2008 - 20:05
Jag bara undrar varför alla som INTE äger Pioneer tror att deras märkes NÄSTA generation kommer knäcka Pioneers nästa generation?? Är det nån som vet om Pios tekniker har fått ledigt eller nåt..?? Fattar de inte att Pioneer kommer göra lika stora framsteg och då kommer vi ändå hamna där vi är nu...Att Pio gör de BÄSTA plasma skärmarna i världen!
Ändå rätt skönt att Ha plasman som ALLA andra märken vill knäcka....
Var bara tvungen att prata av mig efter att varit inne i några andra trådar och läst..
Peace out...
Redigerat av mikee, 28 oktober 2008 - 20:17.
Postad 28 oktober 2008 - 22:04
Postad 28 oktober 2008 - 22:08
Har haft tvn i två veckor på fredag och lyckats haft på den i 60 timmar, vill ju komma upp i 200-300 timmar så fort som möjligt. Är det skadligt för tvn att ha på den 6-12 timmar varje dag under första veckorna?
Nej det är inte. Jag själv har kört 24h men då använde jag break-in USB-minnen.
Postad 28 oktober 2008 - 23:02
Nej det är inte. Jag själv har kört 24h men då använde jag break-in USB-minnen.
Hur är det med break-in, påskyndar det inkörningen eller? Ska se till att tvn blir fri helt från inbränningar. De flesta plasmor idag får aldrig inbrända loggor mm, däremot blir det oftast rosa spår efter textremsorna och svaga streck efter svarta stecken i filmer. Det vill jag undvika, de flesta plasma ägare säger att dom inte har sådant på sin tv, men det är bara att visa en helvit bild/bakgrund via usbminnet. Det är bara att göra en sådan in paint/photoshop på 1920x1080

Postad 28 oktober 2008 - 23:09
Postad 28 oktober 2008 - 23:59

Redigerat av Peterrrrr, 29 oktober 2008 - 00:01.
Postad 29 oktober 2008 - 00:37
Priset 6k under riktpris, kanske mer vid snabb affär.
Den är köpt på på lidingö av bra handlare i Juli Månad.
Postad 29 oktober 2008 - 00:46
Väldigt OT!
Jag bara undrar varför alla som INTE äger Pioneer tror att deras märkes NÄSTA generation kommer knäcka Pioneers nästa generation?? Är det nån som vet om Pios tekniker har fått ledigt eller nåt..?? Fattar de inte att Pioneer kommer göra lika stora framsteg och då kommer vi ändå hamna där vi är nu...Att Pio gör de BÄSTA plasma skärmarna i världen!
Ändå rätt skönt att Ha plasman som ALLA andra märken vill knäcka....
Var bara tvungen att prata av mig efter att varit inne i några andra trådar och läst..
Peace out...
ett ord... priset
Postad 29 oktober 2008 - 01:26
Om man trycker ingång tex input tre(har inget inkopplat) när man är i ett mörkt rum så innan bilden blir helsvart så blir den svart med lite fläckar i ungeför 30 sekunder. Jag tog kort med lång slutar tid och fick följande på foto:
Kan man någonstand i menyn se hur många timmar tvn har varit igång?
Postad 29 oktober 2008 - 01:42
Vad menar du? Priset är ju betydligt "rimmligare" nu än förra generationen.ett ord... priset
Får man fråga varför du vill sälja?Kanske inte rätt ställe att säga detta men om någon är sugen så ska jag sälja min pdp-5090 utan H
Priset 6k under riktpris, kanske mer vid snabb affär.
Den är köpt på på lidingö av bra handlare i Juli Månad.
Redigerat av belzebubb, 29 oktober 2008 - 01:46.
Postad 29 oktober 2008 - 07:18
Om man trycker ingång tex input tre(har inget inkopplat) när man är i ett mörkt rum så innan bilden blir helsvart så blir den svart med lite fläckar i ungeför 30 sekunder. Jag tog kort med lång slutar tid och fick följande på foto:
Så är det för alla och det är inget att oroa sig.
Kan man någonstand i menyn se hur många timmar tvn har varit igång?
Det kan man göra om man kommer in i servicemenyn men det går inte komma in i servicemenyn på G9.
Han skall köpa LG 70000Får man fråga varför du vill sälja?

Postad 29 oktober 2008 - 07:37
Tror det är det som kallas blotching. Alla exemplar lider av det mer eller mindre tror jag.
Postad 29 oktober 2008 - 08:04
Tror det är det som kallas blotching. Alla exemplar lider av det mer eller mindre tror jag.
Nej det har inget att göra med blotching det här.... alla pio G9 vid starten för ca 30s ser ut på det här sättet tills alla celler stängs av.
Postad 29 oktober 2008 - 09:45

Det är ju dock så att allteftersom plasma-tekniken närmar sig "perfektion" så blir ju vidare tekniska landvinningar mindre och mindre synliga (det om nått är väl en definition på att teknik börjar mogna), det kommer ju göra att skillnaden mellan bäst och näst-bäst upplevs mindre. Så det handlar väl inte så mkt om att övriga kommer ifatt ett rörlig mål, utan att avståndet till målet blir för gemene man mindre uppenbar så att säga.
Tycker dock det roligaste är alla märkliga slutsatser som kommit av Pio/Panna-dealen. Typ "plasma är död", "pio är döda" och favoriten, "jag har hört att Panasonic ska tillverka Pioneer nästa år, det måste ju betyda att årets Panna är skitbra".

Postad 29 oktober 2008 - 11:05
Nej det har inget att göra med blotching det här.... alla pio G9 vid starten för ca 30s ser ut på det här sättet tills alla celler stängs av.
Joo Enator, de där e solklar blotching. Det kommer att bli mindre ju längre du använt teven, men själv kan jag fortfarande se detta efter typ 4 månader eller hur länge jag haft min tv. Dock inte alls lika mycket som när den var ny.
Men detta är blotching och anses som ett fel av pioneer och ett byte av skärm tror jag dom gör om jag inte missminner mig. En del ex lider mer av detta än andra tyvär.
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 29 oktober 2008 - 11:06.
Postad 29 oktober 2008 - 11:10
Det du skriver stämmer till viss del. Ja det tar 15 eller 30 sekunder med en "tom" input för att TV:n sedan stänger av alla celler och då blir helt svart. Detta läge han ser innan dessa 15/30 sekunder har gått är dock när TV:n försöker visa en helt svart bild. Tex om du tar och gör en svart bild på 1920x1080 pixlar och visar den via USB minne så kommer den visa det som syns med en "tom" input i 15/30 sekunder men den kommer aldrig bli helt svart utan fortsätta visas som den gör (utan att slå av cellerna).
Har du en aktiv källa så slår TV:n aldrig av cellerna! Och då syns det som han ser.
Detta är blotching (om jag inte kommer ihåg själva uttrycket "blotching" fel).
Redigerat av Unregistered7d403411, 29 oktober 2008 - 11:25.
Postad 29 oktober 2008 - 11:10
Joo Enator, de där e solklar blotching. Det kommer att bli mindre ju längre du använt teven, men själv kan jag fortfarande se detta efter typ 4 månader eller hur länge jag haft min tv. Dock inte alls lika mycket som när den var ny.
Men detta är blotching och anses som ett fel av pioneer och ett byte av skärm tror jag dom gör om jag inte missminner mig. En del ex lider mer av detta än andra tyvär.
När jag sätter på en vit bild så ser man svaga spår av svarta moln, kan det ha något med deta att göra? Det kan omöjligt vara inbränningar(sålänge inte tvn har använts innan jag köpte den) för jag har bara kört hel bild utan loggor, inga svarta borders mm.
Är detta ett fel alltså? Eller har alla g9:or detta?Detta är blotching (om jag inte kommer ihåg själva uttrycket "blotching" fel).
Redigerat av Peterrrrr, 29 oktober 2008 - 11:14.
Postad 29 oktober 2008 - 11:22
Sorry jag läste första inlägget slarvig

Men men jag ser inte det som Peterrrrr pratar om, men jag ser det vid start av tv:n som blir helt svart efter ca 30s.
Är detta ett fel alltså? Eller har alla g9:or detta?
Säkert är det fel som G9 har men den försvinner med tiden, trots att jag har aldrig upplevt det förutom när jag sätter på tv:n.
Postad 29 oktober 2008 - 11:28
Sorry jag läste första inlägget slarvig
Jag trodde han pratar om när man startar tv:n.
Men men jag ser inte det som Peterrrrr pratar om, men jag ser det vid start av tv:n som blir helt svart efter ca 30s.
Ah ok! Det där är en annan grej, det är typ som att när man först slår på TV:n (när den varit helt avstängd alltså) så blir hela bilden "mörkare" efter ca 30 sekunder (det verkar ta ca lika länge som innan man kan byta input, typ en "uppstartstid"). Men detta är inte alls det Peterrrr beskriver.
Postad 29 oktober 2008 - 11:30
Är detta ett fel alltså som kan lagas eller får man leva med det?
Postad 29 oktober 2008 - 11:33
När jag sätter på en vit bild så ser man svaga spår av svarta moln, kan det ha något med deta att göra? Det kan omöjligt vara inbränningar(sålänge inte tvn har använts innan jag köpte den) för jag har bara kört hel bild utan loggor, inga svarta borders mm.
Är detta ett fel alltså? Eller har alla g9:or detta?
Dessa svarta moln hör nog ihop med "blotchingen". Jag kan också blanda ihop allt detta men av någon anledning så kallar man det man ser på en svart bild för "blotching" och det du ser på en vit eller ljus bild för "dirty screen".
Jag ser detta på min skärm vid helfärgade bilder (svarta respektive ljusa). Jag hade ett annat ärende till Pioneer supporten och frågade då samtidigt om detta, jag beskrev det som att bilden inte var helt jämn utan skiftade i ljusstyrka vid en helt enfärgad bild (jag nämnde inte uttrycken blotching eller dirty screen utan spelade ovetande). Svaret var att det ligger i den avancerade tekniken och ingen skärm är helt jämn.
Någon får ju gärna fråga om samma sak (speciellt efter att Robazz skrev här ovan att blothing borde vara lika med utbyte?) av Pioneer supporten för att se om man får samma svar?
Postad 29 oktober 2008 - 12:24
mikee>>
Det är ju dock så att allteftersom plasma-tekniken närmar sig "perfektion" så blir ju vidare tekniska landvinningar mindre och mindre synliga (det om nått är väl en definition på att teknik börjar mogna), det kommer ju göra att skillnaden mellan bäst och näst-bäst upplevs mindre. Så det handlar väl inte så mkt om att övriga kommer ifatt ett rörlig mål, utan att avståndet till målet blir för gemene man mindre uppenbar så att säga.
Tycker dock det roligaste är alla märkliga slutsatser som kommit av Pio/Panna-dealen. Typ "plasma är död", "pio är döda" och favoriten, "jag har hört att Panasonic ska tillverka Pioneer nästa år, det måste ju betyda att årets Panna är skitbra".(inte för att de är dåliga, men det har knappast något att göra med att de paneler Pio kommer använda nästa år, som inte har ett dugg med dagens Panna-paneler att göra, kommer tillverkas i en fabrik där det står Panasonic på taket)
Right on the money...as always!
Postad 30 oktober 2008 - 12:15
Dessa svarta moln hör nog ihop med "blotchingen". Jag kan också blanda ihop allt detta men av någon anledning så kallar man det man ser på en svart bild för "blotching" och det du ser på en vit eller ljus bild för "dirty screen".
Jag ser detta på min skärm vid helfärgade bilder (svarta respektive ljusa). Jag hade ett annat ärende till Pioneer supporten och frågade då samtidigt om detta, jag beskrev det som att bilden inte var helt jämn utan skiftade i ljusstyrka vid en helt enfärgad bild (jag nämnde inte uttrycken blotching eller dirty screen utan spelade ovetande). Svaret var att det ligger i den avancerade tekniken och ingen skärm är helt jämn.
Någon får ju gärna fråga om samma sak (speciellt efter att Robazz skrev här ovan att blothing borde vara lika med utbyte?) av Pioneer supporten för att se om man får samma svar?
Pratade med Pioneer idag, tydligen så är det inget fel. Utan helt natuligt för plasman. De svaga svarta molnen är naturligt eftersom alla celler åldras olika. Vissa celler har lyst mer vitt och vissa har lyst en annan färg mer...
Fick också reda på att tydligen ska orbiter läge 2 även funka på dot by dot(vilket inte läge 1 gör) Någon som vet om det stämmer?
Postad 30 oktober 2008 - 12:32
Pratade med Pioneer idag, tydligen så är det inget fel. Utan helt natuligt för plasman. De svaga svarta molnen är naturligt eftersom alla celler åldras olika. Vissa celler har lyst mer vitt och vissa har lyst en annan färg mer...
Fick också reda på att tydligen ska orbiter läge 2 även funka på dot by dot(vilket inte läge 1 gör) Någon som vet om det stämmer?
Min orbiter är alltid avstängd och jag har inte märkt något problem efter ca 4 månader användning av tv:n.
Postad 30 oktober 2008 - 12:33
Jag hoppas det är så. Det sägs ju gå bort och bli mindre märkbart med tiden, dock är det ju konstigt att det skulle vara som mest i början.
Menade de att både det som syns på svart (blotching) och det som syns på ljusa bakgrunder (dirty screen) är samma sak och dett var orsaken? Du kanske inte var så detaljerad när du frågade? Varför jag undrar om det är för att dessa två fenomen när de diskuteras verkar åtskiljas och ju också har fått olika "namn".
Ja det är det som är skillnaden mellan de båda lägena på orbitern, det står också i manualen (det är väl det enda som manualen faktiskt har fått rätt).
Postad 30 oktober 2008 - 12:38
Pratade med Pioneer idag, tydligen så är det inget fel. Utan helt natuligt för plasman. De svaga svarta molnen är naturligt eftersom alla celler åldras olika. Vissa celler har lyst mer vitt och vissa har lyst en annan färg mer..
Om det stämmer då vet jag varför jag ser inte dessa på min tv. Jag körde break-in USB ganska många timmar

Postad 30 oktober 2008 - 13:18
Om det stämmer då vet jag varför jag ser inte dessa på min tv. Jag körde break-in USB ganska många timmar
Var hittar man en sådan, är det en sådan som blinkar snabbt i olika fäger eller? Sliter inte det på tvn?
Menade de att både det som syns på svart (blotching) och det som syns på ljusa bakgrunder (dirty screen) är samma sak och dett var orsaken? Du kanske inte var så detaljerad när du frågade? Varför jag undrar om det är för att dessa två fenomen när de diskuteras verkar åtskiljas och ju också har fått olika "namn".
Verkar som det är samma, det svarta jag har syns ju bara när man slår på en källa som har en avstängt apparat.
Ja det är det som är skillnaden mellan de båda lägena på orbitern, det står också i manualen (det är väl det enda som manualen faktiskt har fått rätt).
Vet du vad som är skillnaden, arbetar dom på olika sätt?
Postad 30 oktober 2008 - 13:30
Var hittar man en sådan, är det en sådan som blinkar snabbt i olika fäger eller? Sliter inte det på tvn?
Glöm inte att jag sa om det stämmer

Den kan du hitta här inlägg 5
https://www.minhembi...howtopic=202592
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar