Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 December 2007 - 06:01

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Hejhej
Jag undrar om det är möjligt att kolla på x264-1080p filmer på en Plasma som endast klarar (720-1080i). Eller kommer bilden bli hel svart? Anledning till varför jag undrar är att vissa filmer osv som jag vill ha endast finns i 1080p
Tacksam för svar

Det beror på. Du kan alltid se en film som är 1080p även om din TV inte stöder 1080p, men då nedskalad till 720p via TViX.

Pioneer plasma G6 eller G7 stöder t ex endast 1080p@24 Hz, dvs inte 1080p@50/60 Hz, så när man väljer 1080p som Video Ut i TViX så blir TVn svart, men man kan ändå söka sig fram till sin fil via TViXens egen display och när man startar uppspelningen så kommer bilden tillbaka på TVn. Om din TV inte stöder någon 1080p signal in så måste du som jag skrev ovan välja 720p som Video Ut i TViX setup.

Postad 29 December 2007 - 06:31

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Goda nyheter, eller tja, nyheter iallafall, angående autojusteringen av brightness/kontrast. DViCo har sagt att man ska lägga till önskelistan att man kan inaktivera autojusteringen i setup.

Hello,

I'm sorry for delay.
I think this happens with 24Hz. We found when TVIX ouput 24Hz, the brightness and contrast is changed, so we calibrate for 24Hz and reset after playback. Currently there is no option to disable. I will put this on the wish list.

Regards,
Eric

källa, mpcclub.com

Redigerat av Wolfy, 29 December 2007 - 06:32.

Postad 29 December 2007 - 10:29

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Vet inte om det är av intresse för någon för någon jämförelse?
Har de senaste dagarna flyttat en del filmer via nätverk och FTP (FileZilla 2.2.32).
Detta har skett mellan min PC och den externa Iomega 500Gb via USB 2.0 till/från den interna 500GB Samsung som är intern i TViX'n.
Har en D-Link DI624 trådat till min TVix.
Överföringen ligger mellan 3.0 upp till 4.1 MB/s berorende på vad som annars pågår på PC'n jag skickar från/till.

Postad 29 December 2007 - 12:04

Unregistered96699cf0
  • Unregistered96699cf0
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej!
Igår köptes det en Tvix 4100 med intern hårddisk och senaste firmwaren. Hem och testade med ett antla 720p mkv vilket fungerade utan bekymmer. Provade sedan att tanka över ett par iso-dvd för att testa vilket också fungerade kanon. Glad i hågen tankade jag över ett gäng till för att kunna konstastera att nu fungerade inte iso:na längre.

Jag har förstått att det är problem med iso-stödet och att det jobbas på det, vad jag däremot inte fattar är att det fungerar ibland och ibland inte.

Vad rekommenderas i väntan på ISO, ska jag packa upp dem och köra som DVD?

Mvh

Postad 29 December 2007 - 12:46

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Hej!
Igår köptes det en Tvix 4100 med intern hårddisk och senaste firmwaren. Hem och testade med ett antla 720p mkv vilket fungerade utan bekymmer. Provade sedan att tanka över ett par iso-dvd för att testa vilket också fungerade kanon. Glad i hågen tankade jag över ett gäng till för att kunna konstastera att nu fungerade inte iso:na längre.

Jag har förstått att det är problem med iso-stödet och att det jobbas på det, vad jag däremot inte fattar är att det fungerar ibland och ibland inte.

Vad rekommenderas i väntan på ISO, ska jag packa upp dem och köra som DVD?

Mvh

Jag kör mina via Magic DVD Copier till VIDEO_TS -> VOB och då är det ALDRIG problem med den interna disken och senaste FW.

Postad 29 December 2007 - 13:05

Unregistered96699cf0
  • Unregistered96699cf0
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Ok, jag har testat lite nu och det verkar fungera bra, än så länge. Men om det nu är så här enkelt, då är väl det här med iso-stödet inte riktigt lika viktigt eller?

Postad 29 December 2007 - 13:24

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Ok, jag har testat lite nu och det verkar fungera bra, än så länge. Men om det nu är så här enkelt, då är väl det här med iso-stödet inte riktigt lika viktigt eller?

Jo det är viktigt för att slippa utföra ytterligare ett steg i processen ifrån packad rar till sebart format på tvixen.

Postad 29 December 2007 - 13:31

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Varning!? Jag hade för vana att möblera om och fixa på tvixens inbyggda hdd via min ftp klient(Smartftp) för att slippa koppla ur tvixen och ta in den till pc:n och koppla in den via usb. Men vartefter tiden gått så har interna hdd:n börjat strula med att mappar blivit osynliga via tvixens gui och mappar/filer som ej går att öppna varken via pc:n eller tvixen , de har inte ens gått att radera så nu har jag blivit tvungen att formatera om den inbyggda hdd:n och jag är ganska säker på att problemen har att göra med just det att jag har hållt på och flyttat filer och mappar(även döpt om dessa ibland) via ftp istället för via usb. Har ngn annan råkat ut för samma sak?

Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 29 December 2007 - 13:31.

Postad 29 December 2007 - 14:23

Poolisen
  • Poolisen
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Varning!? Jag hade för vana att möblera om och fixa på tvixens inbyggda hdd via min ftp klient(Smartftp) för att slippa koppla ur tvixen och ta in den till pc:n och koppla in den via usb. Men vartefter tiden gått så har interna hdd:n börjat strula med att mappar blivit osynliga via tvixens gui och mappar/filer som ej går att öppna varken via pc:n eller tvixen , de har inte ens gått att radera så nu har jag blivit tvungen att formatera om den inbyggda hdd:n och jag är ganska säker på att problemen har att göra med just det att jag har hållt på och flyttat filer och mappar(även döpt om dessa ibland) via ftp istället för via usb. Har ngn annan råkat ut för samma sak?

Exakt samma sak händer mig just nu! Har dock endast flyttat om i den interna disken via USB. Precis som för dig så dyker plötsligt inte vissa ISO-filer upp på tvixens GUI men de syns via PC.. !?? Skumt, väntar således på att den stora crashen kommer snart.. Argh!

Postad 29 December 2007 - 14:30

UnLoGiC
  • UnLoGiC
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Såg på ett annat forum att det var ett känt problem med fil korruption i den äldre 4000 serien när man använde den inbyggda ftp servern. Tycker Dvico borde hunnit fixa sånna här fel innan dom släpper en ny modell men så verkar inte fallet vara. Bara hoppas att vi kan få dom att släppa lite källkod så vi kan försöka fixa problemen själva, för jag kan i princip garantera att den inbyggda ftpservern bygger på GPL kod.

Postad 29 December 2007 - 15:13

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Mkt lättare skulle det bli att organisera om i hdd:n om de kunde fixa en klipp ut/klistra in funktion istället för endast kopiera funktionen som finns idag på Tvixen , då skulle man kunna flytta en sedd film t.ex till en mapp för sedda filmer och inte som idag först kopiera hela filmen till den mappen och sedan gå tillbaka och radera original filen , det tar dessutom lång tid att kopiera stora filmer!

Postad 29 December 2007 - 16:28

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Har också använt mig av samma teknik och har hittills sluppit problem, men kommer nog att sluta efter detta..
Däremot har Tvixen startat om vid två olika tillfällen när jag raderade en hel mapp med fjärrkontrollen.
Vet inte om detta är normalt, men det känns ostabilt tycker jag.

Postad 29 December 2007 - 16:37

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Antagligen hade du inte behövt formatera HDDn utan bara köra CheckDisk.
Det tycker iaf Dvico att man bör göra då o då.
http://www.tvix.co.k...r...=3&SCATID=2

Synd bara att de inte uppdaterat 4100/5100 FAQ med allt som fortfarande är applicerbart från 4000/5000. Det skulle ju underlätta lite. ;)

/J

Postad 29 December 2007 - 17:02

erli
  • erli
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Problem med flerkanalsljud (DTS och DD)

Jag har precis testkört en 1080p i MKV-format på Tvixen. Bilden fungerar utmärkt och jag får upp symbolen för DD på hemmabiorecievern (som skall indikeras bara när just flerkanalsljud kommer i strömmen) men ljudet kan omöjligt vara en korrekt flerkanalström. Ingen ljud över huvud taget kommer från surround-högtalarna och LFE-basen är näst intill obefinlig. Någon som har samma erfarenhet? Kan en ljudström vara "dålig"? Var är bästa sättet att säkerställa om detta fungerar?

Har du satt TViX:ens ljudvolym till "25" med volymknappen på TViX:ens fjärrkontroll, och samtidigt provat att växla ljudspår genom att trycka på "Audio"-knappen längst upp på TViX:ens fjärrkontroll? Jag gissar nästan det, men jag måste ändå kolla. ;)

EDIT: Och jag antar att du vet att ljudspåret fungerar/finns i själva filen, genom att kanske switcha över till "Analogt" ljud i Setup, så du vet att den trycker ut PCM-ljud i alla fall?

Japp, jag har satt volymen till 25 och provat med audio-knappen men det hjälper inte. Jag har dock inte kollat att ljudspåret fungerar, hur menar du jag kan göra det? Switcha till analogt ljud? Menar du koppla in analoga kablar och kolla? Flerkanal kan väl inte transporteras med analoga kablar (om jag inte har en kabel per kanal vill säga)? Jag måste väl ha digital koaxial, optiskt eller HDMI?

Postad 29 December 2007 - 17:04

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Antagligen hade du inte behövt formatera HDDn utan bara köra CheckDisk.
Det tycker iaf Dvico att man bör göra då o då.
http://www.tvix.co.k...r...=3&SCATID=2

Synd bara att de inte uppdaterat 4100/5100 FAQ med allt som fortfarande är applicerbart från 4000/5000. Det skulle ju underlätta lite. :D

/J

Jag försökte köra Checkdisk men fick inte det att funka , stod som vanligt att den skulle utföra kontrollen vid omstart av datorn men trotts 2st försök så startade inte checkdisk ;)

Postad 29 December 2007 - 17:09

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Japp, jag har satt volymen till 25 och provat med audio-knappen men det hjälper inte. Jag har dock inte kollat att ljudspåret fungerar, hur menar du jag kan göra det? Switcha till analogt ljud? Menar du koppla in analoga kablar och kolla? Flerkanal kan väl inte transporteras med analoga kablar (om jag inte har en kabel per kanal vill säga)? Jag måste väl ha digital koaxial, optiskt eller HDMI?

Om du trycker på info-knappen på fjärrkontrollen när filmen går, vad får du för uppgifter om ljudet då?
Eller kör filen i programmet GSpot?

Vad är det för märke/modell och hur gammal är din receiver?
Vad använder du för kabel till ljudet?

Postad 29 December 2007 - 17:22

erli
  • erli
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Om du trycker på info-knappen på fjärrkontrollen när filmen går, vad får du för uppgifter om ljudet då?

Info-knappen:
Videoinfo: H.264 HD 1920x1072, N/A, 23,98 ps
Ljudinfo: AC3, 6ch, 48 kHz
Upprepningsläge: OFF
Ljud: 01/01

Recivern är två veckor gammal, en Onkyo 805 med HDMI 1.3a. Jag använder supra-kablar

Postad 29 December 2007 - 17:28

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Info-knappen:

Recivern är två veckor gammal, en Onkyo 805 med HDMI 1.3a. Jag använder supra-kablar

Har du bara denna film att testa med? Fungerar alla andra filmer så är det nog ngt fel på filmen , jag kör samma setup som du och har inte råkat ut för några problem med ljudet på ngn av alla de filmer jag hittils sett. Allt ljud under setup menyn på tvixen skall stå på digitalt samt att ljud via hdmi skall vara På

Postad 29 December 2007 - 17:39

erli
  • erli
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Info-knappen:

Har du bara denna film att testa med? Fungerar alla andra filmer så är det nog ngt fel på filmen , jag kör samma setup som du och har inte råkat ut för några problem med ljudet på ngn av alla de filmer jag hittils sett. Allt ljud under setup menyn på tvixen skall stå på digitalt samt att ljud via hdmi skall vara På

Ok, kanske nybörjar-otur.. Detta är den första filmen jag testat med. Får prova när jag hittat en ny. Är det för övrigt någon som kan rekommendera var jag hittar HD-film med bra ljud (fokus) är jag mycket tacksam för tips via ett privat PM

Är det någon som fått DTS-HD eller DD-HD att fungera över Tvixen? Eller det kanske inte går?

Postad 29 December 2007 - 17:44

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Info-knappen:

Ja.. om det inte är fel på filen som Hewi är inne på så får man känslan av att något kan vara fel inställt.
De nya förstärkarna är sjukt avancerade. Har du använt samma ingång på receivern till en annan spelare typ DVD?
Så man kan utesluta fel eller inställningar på den ingången.

Postad 29 December 2007 - 18:15

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Samma sak här. Det verkar som det blir någon icke-standard-format på mappar som skapas med FTP-klient (Filezilla i mitt fall). Mapparna går inte att ta bort även om innehållet tagits bort. Samma sak när jag skapade en undermapp för att sortera. Dessa filerna gick sedan inte att hitta efter omstart. Med en check disk-körning försvann dock de andra filerna som tidigare inte gick att ta bort och övriga filer lades i någon "foundXXXX"-mapp. Det kanske finns något bättre sätt att fixa "fjärr-mkdir" via klienten..?

Postad 29 December 2007 - 18:21

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Ok, kanske nybörjar-otur.. Detta är den första filmen jag testat med. Får prova när jag hittat en ny. Är det för övrigt någon som kan rekommendera var jag hittar HD-film med bra ljud (fokus) är jag mycket tacksam för tips via ett privat PM . Är det någon som fått DTS-HD eller DD-HD att fungera över Tvixen? Eller det kanske inte går?

Nej tvixen har för gammal version av hdmi (samt inga flerkanaliga analoga ljudutgångar som stöder pcm) för att dts-hd eller dd-hd skall funka.

Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 29 December 2007 - 18:23.

Postad 29 December 2007 - 19:32

DkY
  • DkY
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Optiska kontakten glappar?

Köpt en Tvix 4100 som jag nu haft i ett par veckor. Är mycket nöjd med funtionaliteten! ;)

Dock insåg jag kontakten för optiskt ljud inte verkar få kabeln att sitta ordentligt. Om man rör Tvix:en så
glappar överföringen av ljudet direkt,detta är ju inte direkt önskat då man kopplar på USB-diskar titt som tätt.

Testade att vända kabeln men fortfarande samma glapp-känsla. Kablen har tidigare varit kopplad till en HTPC och porten på moderkortet håller kontakten på plats på ett bra sätt...

Någon annan som upplevt detta *glapp* på 4100:an?
Vill gärna veta om det är ett *design*-fel eller om jag ska reklamera min enhet....

mvh,
DkY

Postad 29 December 2007 - 21:58

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0

Optiska kontakten glappar?

Köpt en Tvix 4100 som jag nu haft i ett par veckor. Är mycket nöjd med funtionaliteten! ;)

Dock insåg jag kontakten för optiskt ljud inte verkar få kabeln att sitta ordentligt. Om man rör Tvix:en så
glappar överföringen av ljudet direkt,detta är ju inte direkt önskat då man kopplar på USB-diskar titt som tätt.

Testade att vända kabeln men fortfarande samma glapp-känsla. Kablen har tidigare varit kopplad till en HTPC och porten på moderkortet håller kontakten på plats på ett bra sätt...

Någon annan som upplevt detta *glapp* på 4100:an?
Vill gärna veta om det är ett *design*-fel eller om jag ska reklamera min enhet....

mvh,
DkY

Min optisktsladd lossnar ofta när jag flyttar på TViXen, typ när jag ska ansluta en USB-enhet

Postad 29 December 2007 - 22:46

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Kan ni inte köra coaxialt istället? Den lossnar inte lätt!

Postad 29 December 2007 - 22:47

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Kanske en skitdumfråga men hitta inget svar när ja sökte lite inom tråden och läste första sidan men klarar tvixen spela upp rippade hddvdfilmer och bluerayfilmer som är uppmot 40 gb stora eller sprängs den i tusen bitar då av den stora belastningen? Codec och formatmässigt sätt så borde det ju inte vara några problem då tvixen skall klara mpeg2/4,h264 och vc1?

Redigerat av rob88, 29 December 2007 - 22:48.

Postad 29 December 2007 - 23:03

malvamax
  • malvamax
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hej!
Kan någon förklara för mig varför jag får 3850kb/s i ftp överföring till tvixen när jag kör trådat och bara 2500kb/s när jag kör trådlöst...?

Sedan vill jag att någon kan dra för + nackdelar mellan tvixen och popcorn hour 100...please...
Jag funderar nämligen på att sälja min tvix 4100sh ca 1 mån gammal och köpa en popcorn hour istället...
Jag är mest nyfiken på om popcorn är snabbare vid ftp överföring + streaming än vad tvixen är.....nyfiken!

Skriv gärna några rader med + och minus på spelarna.....

tack på förhand!

/malvamax

Postad 30 December 2007 - 00:18

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Hej!
Kan någon förklara för mig varför jag får 3850kb/s i ftp överföring till tvixen när jag kör trådat och bara 2500kb/s när jag kör trådlöst...?
...
/malvamax

Kan inte dra några för- och nackdelar mellan PH och TViX då jag inte har någon erfarenhet av PH, däremot finns sådana trådar på forumet till mpcclub.com, ett av det mest kända forum för mediaspelare.

Att du får sådan dålig fart som ~3.8 Mbps trådat är svårt att uttala sig om när du lämnar så lite information. Kör du SMB (Windows) eller NFS (TViX Netshare)?

Jag kör PC (NFS via TViX Netshare 1.08) -> Linksys Router -> TViX via 100 Mbps trådbundet LAN och får ca 33 Mbps vid FTP överföring och nedan kan du se lite körningar av HD över LAN:

Testkörning åt en kille:
Postad bild
Postad bild

Casino Royale BD:
Postad bild

Så, dina låga siffror har knappast med TViXen i sig att göra.

Redigerat av Wolfy, 30 December 2007 - 04:04.

Postad 30 December 2007 - 03:24

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej!
...
/malvamax

Kan inte dra några för- och nackdelar mellan PH och TViX då jag inte har någon erfarenhet av PH, däremot finns sådana trådar på forumet till mpcclub.com, ett av det mest kända forum för mediaspelare.

Att du får sådan dålig fart som ~3.8 Mbps trådat är svårt att uttala sig om när du lämnar så lite information. Kör du SMB (Windows) eller NFS (TViX Netshare)?

Jag kör PC (NFS via TViX Netshare 1.08) -> Linksys Router -> TViX via 100 MBps trådbundet LAN och får ca 33 MBps vid FTP överföring och nedan kan du se lite körningar av HD över LAN:

Så, dina låga siffror har knappast med TViXen i sig att göra.

Det där med litet eller stort B i enheter gör allt helt snurrigt.
Jag antar att malvamax menar 3850 kilobyte/s och det är ju en normal eller t.o.m. bra siffra.
Hans problem var nog varför det bara går med 2500 kilobyte/s och jag kan inte hjälpa (har inget trådlöst alls hemma).

Stort B brukar användas som Byte och litet som bit, men eftersom B används för enheten Bell så blir det rörigt och litet b används även till byte. Jaja, what ever...

Postad 30 December 2007 - 04:01

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Crap, börjar bli trött, skulle klicka redigera, men blev citera istället, en mod får gärna ta bort detta inlägg...

Redigerat av Wolfy, 30 December 2007 - 04:03.

Postad 30 December 2007 - 04:07

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Det där med litet eller stort B i enheter gör allt helt snurrigt.
Jag antar att malvamax menar 3850 kilobyte/s och det är ju en normal eller t.o.m. bra siffra.
Hans problem var nog varför det bara går med 2500 kilobyte/s och jag kan inte hjälpa (har inget trådlöst alls hemma).

Stort B brukar användas som Byte och litet som bit, men eftersom B används för enheten Bell så blir det rörigt och litet b används även till byte. Jaja, what ever...

Hehe, visst är det så. Råkade slinka in B där det skulle vara b i mitt inlägg, så går det när man har bråttom och det är ett stort M innan. Tack för korrekturläsningen :blush:

Orkar inte kommentera något mer, dags för horisontalläge...

Postad 30 December 2007 - 04:45

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Nån som kan rekommendera vilket trådlös usbkort jag bör köpa som kommer fungera med min tvix 5100 och min router som är http://www.webhallen...od.php?id=41609 (WPN824) , jag har redan usbkort till min router(vilket är det rekommenderade till routern) fast den fungerar inte med tvixen.

Postad 30 December 2007 - 11:11

lorenzo08
  • lorenzo08
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Hejhej
Jag undrar om det är möjligt att kolla på x264-1080p filmer på en Plasma som endast klarar (720-1080i). Eller kommer bilden bli hel svart? Anledning till varför jag undrar är att vissa filmer osv som jag vill ha endast finns i 1080p
Tacksam för svar

Det beror på. Du kan alltid se en film som är 1080p även om din TV inte stöder 1080p, men då nedskalad till 720p via TViX.

Pioneer plasma G6 eller G7 stöder t ex endast 1080p@24 Hz, dvs inte 1080p@50/60 Hz, så när man väljer 1080p som Video Ut i TViX så blir TVn svart, men man kan ändå söka sig fram till sin fil via TViXens egen display och när man startar uppspelningen så kommer bilden tillbaka på TVn. Om din TV inte stöder någon 1080p signal in så måste du som jag skrev ovan välja 720p som Video Ut i TViX setup.

Betyder detta att Pionereen skalar om 1080psignalen till 720p men att frekvensen fortfarande är 24pom man låter
Pion sköta nedskalningen?
En annan fråga - måste man ha en blu-ray spelare i sin dator för att kunna rippa blu-ray filmer eller kan man göra detta mjukvarumässigt via sin DVD-spelare ,för att sedan lägga över på sin DVico?

Redigerat av lorenzo08, 30 December 2007 - 11:17.

Postad 30 December 2007 - 12:20

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hej!
/malvamax

Jag skulle vilja påstå att det är normala siffror du får, jag tror inte att du kommer kunna få mer via WLAN då du inte alls kan belasta WLAN lika mycket som Ethernet utan du får kollisioner, omsändningar, mer packet overhead och därmed lägre hastighet... Du kanske kan tweaka det hela för att få ut några Kb mer men det är nog för många faktorer som spelar in.

Nån som kan rekommendera vilket trådlös usbkort jag bör köpa som kommer fungera med min tvix 5100 och min router som är....

Det är enbart följande som fungerar med TViX'en:
TViX WLAN Support
så det är de du har att välja på till TViX'en...

En annan fråga - måste man ha en blu-ray spelare i sin dator för att kunna rippa blu-ray filmer eller kan man göra detta mjukvarumässigt via sin DVD-spelare ,för att sedan lägga över på sin DVico?

Du behöver en blu-ray spelare då det är en annan hårdvara (blå ist. för röd laser) än vad din vanliga DVD-spelare använder...

Postad 30 December 2007 - 14:17

Harleydanne
  • Harleydanne
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej en dum fråga hur lägger jag in dvd-filmer på tvixens hårddisk som jag bränt ut på skiva har provat och kopiera videots mappen och försökt lagt över men det funkade inte.

Postad 30 December 2007 - 14:41

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hejhej
Tacksam för svar

Betyder detta att Pionereen skalar om 1080psignalen till 720p men att frekvensen fortfarande är 24pom man låter
Pion sköta nedskalningen?

Pioneeren skalar alltid om till panelens 1024x768 oavsett insignal om inte den är rätt från början (vilket är ovanligt).
Som svar på din fråga så behålls filmens egentliga bildfrekvens till 24 bilder/sek, men för att det inte ska vara tröttsamt för ögonen så visas varje bild 3 ggr., vilket ger en signal till panelen på 72Hz.

Vad Wolfy menar är att även om din TV inte klarar 1080p, så gör Tvixen om signalen så att du kan köra filmen ändå.
Man får testa sig fram vilket som funkar bäst i såna fall, 720p eller 1080i.

Postad 30 December 2007 - 14:57

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej!

Sedan vill jag att någon kan dra för + nackdelar mellan tvixen och popcorn hour 100...please...
Jag funderar nämligen på att sälja min tvix 4100sh ca 1 mån gammal och köpa en popcorn hour istället...
Jag är mest nyfiken på om popcorn är snabbare vid ftp överföring + streaming än vad tvixen är.....nyfiken!

tack på förhand!

/malvamax

Jag tror (efter vad jag har läst) att just överföringshastigheten inte är så vansinnigt mycket bättre på Popcorn Hour, så det är inte anledningen till varför man ska köpa en sån före Tvix.
Argumentet att PCH har kraftfullare processor stämmer, men den klarar inte att spela filmer med mycket högre bitrate ändå enligt de siffror som har släppts. Troligen beroende på annat som t.ex. läshastighet m.m.
Om filmen befinner sig på inbyggd hårddisk så finns det ingen film som PCH klarar spela upp och som Tvix inte klarar, det verkar vara en klar missuppfattning av dem som inte har ägt en Tvix.

Popcorn Hour:

+ Behöver inte gå på högvarv vid höga bitrates (mer kräm i processorn).
+ Mer lull-lull/leksaker och möjlighet till fler plugins.
+ Priset.
+ Support och uppslutning bakom produkten.

- Blir väldigt varm.
- Ingen display.
- Ingen toslink (till optisk kabel).
- Utseende?
- Finns inte att köpa än (på ett vettigt sätt).

Jag har kanske glömt något, men det är väl i runda slängar vad det handlar om.

Postad 30 December 2007 - 16:35

auToeXeC
  • auToeXeC
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Hej!

tack på förhand!

/malvamax

Jag tror (efter vad jag har läst) att just överföringshastigheten inte är så vansinnigt mycket bättre på Popcorn Hour, så det är inte anledningen till varför man ska köpa en sån före Tvix.
Argumentet att PCH har kraftfullare processor stämmer, men den klarar inte att spela filmer med mycket högre bitrate ändå enligt de siffror som har släppts. Troligen beroende på annat som t.ex. läshastighet m.m.
Om filmen befinner sig på inbyggd hårddisk så finns det ingen film som PCH klarar spela upp och som Tvix inte klarar, det verkar vara en klar missuppfattning av dem som inte har ägt en Tvix.

Popcorn Hour:

+ Behöver inte gå på högvarv vid höga bitrates (mer kräm i processorn).
+ Mer lull-lull/leksaker och möjlighet till fler plugins.
+ Priset.
+ Support och uppslutning bakom produkten.

- Blir väldigt varm.
- Ingen display.
- Ingen toslink (till optisk kabel).
- Utseende?
- Finns inte att köpa än (på ett vettigt sätt).

Jag har kanske glömt något, men det är väl i runda slängar vad det handlar om.

Men displayen på Tvixen har man väl ändån ingen större nytta av väl? Så som jag förstår det så är det inte mycket vettig info man får i den displayen? Frågar då detta pga att jag själv står mellan dessa två. Tvixen är ju självklart snyggare och vet ju att den fungerar bra, medan jag tycker Popcorn Hour är ful och veti nte alls om den fungerar så bra.

Redigerat av auToeXeC, 30 December 2007 - 16:36.

Postad 30 December 2007 - 17:27

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Men displayen på Tvixen har man väl ändån ingen större nytta av väl? Så som jag förstår det så är det inte mycket vettig info man får i den displayen? Frågar då detta pga att jag själv står mellan dessa två. Tvixen är ju självklart snyggare och vet ju att den fungerar bra, medan jag tycker Popcorn Hour är ful och veti nte alls om den fungerar så bra.

Beror på vad man inkluderar i ordet "nytta" :blush:

Exempel på nytta jag haft av TViXens display:

• När jag hade en Pioneer 427 så kunde jag spela upp 1080p@24 Hz filer trots att TVn blev svart när man valde 1080p i TViX setup. Detta pga att TViX endast skickar ut 1080p@50/60 Hz och Pioneer 427 endast har stöd för 1080p@24 Hz. Med TViXens display kunde jag söka mig fram till filen jag ville spela upp trots att TVn var svart och när jag sedan startade uppspelningen så kom bilden tillbaka på TVn.
  • Aktuell tid visas på TViX display, kan vara bra att ha ibland då jag inte har någon annan klocka i vardagsrummet.
  • De få gånger TViX låst sig vid uppspelning har jag kunnat se vid vilken tidpunkt via TViXens display och snabbt kunnat starta uppspelningen på nytt från den tidpunkten efter omstart.
  • Jag kan spela musik och byta låt med TVn avstängd. Kan inte konkurrera med alternativen som är skräddarsydda för musikuppspelning, men duger utmärkt för mig.
Möjligt att det finns fler gånger jag haft nytta av displayen, men ovan är de jag kunde komma på direkt.

Redigerat av Wolfy, 30 December 2007 - 17:28.

Postad 30 December 2007 - 19:12

Lennart_Myra
  • Lennart_Myra
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
När ska den börja klara av "inbyggda" subtitles? Har läst nånstans att man kunde "plocka ut" subtitles från mkv-filen på nått smidigt sätt för att kunna använda dom men jag hittar inte vart...nån som kan hjälpa mig?

Postad 30 December 2007 - 19:39

mass
  • mass
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Har själv en 5100 och är väldigt imponerad av denna maskin. Vad är era upplevelser jämfört med dedikerade hdspelare rent bildmässigt? Det jag har sett hittils så tycker jag inte man ser någon större skillnad, jag har faktiskt sett avkodningar som ger bättre bild i min annläggning med Tvixen jämfört med orginalskivan.

mvh mass

Postad 30 December 2007 - 19:46

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0

När ska den börja klara av "inbyggda" subtitles? Har läst nånstans att man kunde "plocka ut" subtitles från mkv-filen på nått smidigt sätt för att kunna använda dom men jag hittar inte vart...nån som kan hjälpa mig?

Är det när ud rippat dina blue-ray filmer eller? Rena kopior så att säga?

Postad 30 December 2007 - 19:49

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0

Har själv en 5100 och är väldigt imponerad av denna maskin. Vad är era upplevelser jämfört med dedikerade hdspelare rent bildmässigt? Det jag har sett hittils så tycker jag inte man ser någon större skillnad, jag har faktiskt sett avkodningar som ger bättre bild i min annläggning med Tvixen jämfört med orginalskivan.

mvh mass

Kollade på star wars 2 på DVD, uppskalad till 1080i med min hts8100 och tyckte tyvärr bilden va skarpare än en hd film i mkv. format spelat från Tvixen. Kanske har en bättre hdmi kabel i dvd spelaren än i Tvixen... skal prova att byta ut dem.

Postad 30 December 2007 - 20:01

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

mvh mass

Kollade på star wars 2 på DVD, uppskalad till 1080i med min hts8100 och tyckte tyvärr bilden va skarpare än en hd film i mkv. format spelat från Tvixen. Kanske har en bättre hdmi kabel i dvd spelaren än i Tvixen... skal prova att byta ut dem.

För att jämföra så bör man ha tillgång till samma film för att kunna göra en rättvis bedömning.
En kanoninspelning på DVD kan mycket väl se bättre ut än t.e.x. en dålig HD-film komprimerad till drygt 4GB.
Med samma film och en större bitrate så är det inget att diskutera.

Postad 30 December 2007 - 20:10

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

mvh mass

Sigmadesign's chip verkar kunna ge bättre bild från DVD-rippar (i 100%) än vad min gamla och nya DVD-spelare gör trots att det inte är några lågbudgetspelare. Om du kör rippar som är orörda (ej mer komprimerade) så kan resultatet säkert vara lika bra, men ju mer man komprimerar ju sämre blir bilden säkerligen om än liten.

Postad 30 December 2007 - 20:59

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Har läst nånstans att man kunde "plocka ut" subtitles från mkv-filen på nått smidigt sätt för att kunna använda dom men jag hittar inte vart...nån som kan hjälpa mig?

mkvtoolnix + mkvextractgui

som redan påpekats: totalt ointressant så länge du inte har tillgång till samma film i samma transfer.

Postad 30 December 2007 - 21:59

angra
  • angra
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Nån som vet vad 5100 kostar på MediaMarkt?

Postad 30 December 2007 - 22:07

UnLoGiC
  • UnLoGiC
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Nån som vet vad 5100 kostar på MediaMarkt?

Här i Sundsvall har dom bara 4100:an och den kostar 3500:-

Postad 31 December 2007 - 00:40

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Vet inte om någon har nämt det tidigare.

Men det hade varit önskvärt att man kunde spela upp flac -filer från filmer encoded till mkv.

Anledningen är att det är det enda sättet att kunna lägga till HD ljud från HD källan.

Maveric

ps. ser att du läser sean ... lägg det till önskelistan ..

Redigerat av Unregistered1103, 31 December 2007 - 00:41.

Postad 31 December 2007 - 02:55

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Nån som kan rekommendera vilket trådlös usbkort jag bör köpa som kommer fungera med min tvix 5100 och min router som är....

Det är enbart följande som fungerar med TViX'en:
TViX WLAN Support
så det är de du har att välja på till TViX'en... ( Tack för hjälpen ttx)

Nån som kan vara snäll och säga vilken jag bör köpa utav dessa 3?
Eller vad ni själva använder och bra fungerar de?
Tacksam för svar

Redigerat av hhaaddee, 31 December 2007 - 02:56.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.