Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 17 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 19 January 2008 - 22:43

Unregistered1140b4b6
  • Unregistered1140b4b6
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Jag köpte denna box igår innan jag hade läst i detta forum. Mitt problem är att jag inte ens får inn en enda kanal förutom comhem-kanalen,,, det enda som står om jag står på nån annan kanal är "Laddar konfigurationsdata. Var god vänta." Jag har gjort allt som står i manualen, dvs startat om boxen osv,,,, har även försökt ringa supporten från min mobil 0771-550000 men då säger nån ###### dataröst att jag har slagit ett felaktigt nummer.. någon som kan hjälpa mig så vore jag tacksamm.

Exakt samma problem här. Ny pio 4280 och skulle koppla in hd-boxen, klart som f*n att nåt ska strula när man fått ps3 bluray osv att funka finfint...har lust att slänga ut boxen från balkongen, sjukt irriterad. :blink:

/Matte

maila kortnummer och serienummer så får dom paira dessa.
Tydligen är detta ganska vanligt när man köpt i butik. För mig tog det bara en stund/boxresett så kom det igång.

Postad 19 January 2008 - 22:45

Unregisteredd1a1a4b5
  • Unregisteredd1a1a4b5
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Tjena
Jag lider av samma problem som de flesta här, dock i lite mindre omfattning tror jag...

Jag har en Philips 9632, 42 tummare och kör alla bildbehandlingsprogram påslagna och till max.
Sedan så har comhem varit i huset och drivit upp signalstyrkan till 55 - 60 % på samtliga kanaler, ( Medium paketet och HD paketet ) och jag tycker mig se att det gjorde skillnad.
Kvaliten är såklart 100 % på alla kanaler, mindre kan man inte ha.
HD kanalerna är helt ok tycker jag medans SD kanalerna då kunde vara bättre...
Jag använder HDMI mellan TV och box.

Jag irriterar mig som tusan på att man numera inte kan reglera ljudet på DD kanalerna med Humax fjärren men å andra sidan så har man nu DD 5.1 och DD 2.0 direkt via HDMI...sweet...

Jag kör 1080i och RGB Full.

Postad 19 January 2008 - 22:51

MrSthlm
  • MrSthlm
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Jag köpte denna box igår innan jag hade läst i detta forum. Mitt problem är att jag inte ens får inn en enda kanal förutom comhem-kanalen,,, det enda som står om jag står på nån annan kanal är "Laddar konfigurationsdata. Var god vänta." Jag har gjort allt som står i manualen, dvs startat om boxen osv,,,, har även försökt ringa supporten från min mobil 0771-550000 men då säger nån ###### dataröst att jag har slagit ett felaktigt nummer.. någon som kan hjälpa mig så vore jag tacksamm.

Exakt samma problem här. Ny pio 4280 och skulle koppla in hd-boxen, klart som f*n att nåt ska strula när man fått ps3 bluray osv att funka finfint...har lust att slänga ut boxen från balkongen, sjukt irriterad. :lol:

/Matte

Tydligen är detta ganska vanligt när man köpt i butik. För mig tog det bara en stund/boxresett så kom det igång.

Den är inte köpt i butik utan bestäld av comhem. Testat att starta om typ fem ggr, aja får väl ringa dem imorrn men vill ju få igång den nuuuuuu. :blink:

"tog det bara en stund/boxresett " <-- du fick igång din själv?

Postad 19 January 2008 - 22:52

Unregistered1140b4b6
  • Unregistered1140b4b6
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Exakt samma problem här. Ny pio 4280 och skulle koppla in hd-boxen, klart som f*n att nåt ska strula när man fått ps3 bluray osv att funka finfint...har lust att slänga ut boxen från balkongen, sjukt irriterad. :lol:

/Matte

Den är inte köpt i butik utan bestäld av comhem. Testat att starta om typ fem ggr, aja får väl ringa dem imorrn men vill ju få igång den nuuuuuu. :blink:

"tog det bara en stund/boxresett " <-- du fick igång din själv?

nix, fick ringa in.

Postad 19 January 2008 - 23:10

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Det är ju precis det här vi har försökt att få dig med flera här i tråden att förstå. Vet inte hur många gånger jag har sagt det nu. Så långe inte Comhem erkänner att det är ett generellt fel, så kommer de att behandla dig m fl på det sättet du just fått känna på.

Tack Magnus ..
Du sade det ... jag har tänkt det :lol:

Comhem visar sitt rätta jag, men återigen .. nu gör de det i text, på sin egen hemsida
och efter att vi har krävt det ...

Nu måste man här i tråden enas om ..

- Skall vi acceptera att bara sitt o vänta
- Skall vi inte kräva en liten justering av FW omg.
- Skall vi inte enas om hurvida de skall ersätta oss ( enligt lagboken så klart )

Bra att det gick i väg mail till PLUS .. hoppas det är många som skriver sin story
Det är inget farligt och ni behöver inte vara med i tv bara för att ni talar om vad ni tycker ..

Som tidigare sagts .. det har blivit lite väl mycket nu .. För en del är det första kontakten med comhem
och för många med mig är det vardagsmat men för den delen otroligt irriterande.

Fortsätt att anmäla felen via mail .. men jag tror att ni skall skicka både till kundtjänst och kundrelationer
Det skadar aldrig att skicka till båda två .. då får de ju lite att läsa och de säger ju att det bara är vissa
som har fel på boxarna. Än så länge har det inte kommit någon till detta forum som har en box utan dessa
fel .. eller har det .. de ?

Fortsatt trevlig sen lördagskväll

Maveric B)
" The one and only " :D

Lite Teknik :blink:

Det tekniker_tv säger stämmer och det är en ganska enkel sak för supporten att sätta igång korten
bara ni kommer till dem och inte någon som sitter med en lapp, där det står vad de skall svara på ev frågor.
( det står inte alla svar på lappen ;) )

Någon började "sluddra" B) om 60 och 50HZ lite tidigare i tråden.
Det är bara en sak som gäller. Även om era tv apparater klarar 60Hz så är det för Ntcs material
Inte Pal material !!! Palsändingar vilka våra är skall ALLTID ha 50 Hz

Redigerat av Unregistered1103, 19 January 2008 - 23:17.

Postad 19 January 2008 - 23:27

Unregisteredd1a1a4b5
  • Unregisteredd1a1a4b5
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Jag har mejlat ComHem och frågat om de kommer att erbjuda oss nuvarande Humax ägare att " byta " in vår box mot den nya HD boxen och då få rabatt...

Får väl se vad de svarar...

:blink:

Postad 19 January 2008 - 23:29

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Det ett alternativ som jag skulle köpa ..
Om rabatten motsvarar det krav jag har på ersättning.
Dvs samma peng som jag gav för en samt återbetalning för vissa delar av paketen
som jag tvingades ta för att få HD kanalerna och den som som aldrig kom

Fler bra förslag :blink: ?

Maveric :lol:

Redigerat av Unregistered1103, 19 January 2008 - 23:33.

Postad 19 January 2008 - 23:32

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Tycker inte det ska spela så stor roll om man köpt boxen via Comhem eller annan handlare. Det är ju trots allt Comhem som har bestämt att om man vill se på HDTV så är det den boxen man SKA ha och ingen annan. Man kan ju inte ens välja en konkurent som leverantör i de flesta fall.
Kan inte tycka annat än att det måste vara snubblande nära att vara nån sorts lagbrott i konkurenshänseende. Idag är det boxar men snart är det väl en bestämd TV som är tillåten hos Comhem. När jag tänker efter så finns det ju TVar som klarar HD men inte får använda sin tuner till det, eller har jag fattat fel?

Postad 19 January 2008 - 23:38

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Du har uppfattat det rätt vad gäler tex sonys W3000 som skulle kunna ta emot comhem HD direkt utan box
men som stoppas pga comhems pairing.

Jo, tyvärr är det så att man måste gå genom sin butik som man köpt boxen genom.
Men de skall så klart driva ärendet för din räkning och om du förklarar problematiken för
dem, så borde de vara vakna för det.

Men detta gäller bara första året .. ( vid 1 års garanti )
Som jag förstått det vad gäller andra varor, så går man direkt på leverantören om man hänvisar
till 3 års reklamationsrätt. Detta gäller då dem som köpt i butik och haft sin burk mer än ett år.
Men det är ju skit samma. När butiken väl lämnat in burken, hindrar det ju inte dig att ta direkt
kontakt med comhem.

Maveric :blink:

Postad 19 January 2008 - 23:43

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Tänkte bara bidra med ett exempel på hur den kanal som generelt ser bäst ut av SD-kanalerna presenteras av kombinationen Comhem/Humax. SVT1 från i kväll.
Bifogad fil  colban.JPG   757.86K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 19 January 2008 - 23:47.

Postad 19 January 2008 - 23:54

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Herre Jisses .. Hur står du ut :lol:

Så jäkligt har inte jag det ..

Ser ju nästan ut som tv'n är ställd i dynamisk bild och alla bildförbättringar är på ( on )
Dessutom ettan .. hur ser då inte tv3 ut hos dig ...

Maveric B)

Ps. skaffa er en BluRay spelare, så att ni i alla fall kan se film på riktigt ..

Ps. 2 .. Se det positiva .. det finns ju dom som inte ens fått bild med sina boxar :blink:

Redigerat av Unregistered1103, 20 January 2008 - 00:04.

Postad 19 January 2008 - 23:58

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Tänkte bara bidra med ett exempel på hur den kanal som generelt ser bäst ut av SD-kanalerna presenteras av kombinationen Comhem/Humax. SVT1 från i kväll.

Garfinkel, det verkar som om du har problem med antennkabeln, prova byt den och återkom sedan. :blink:

Redigerat av pelle1, 19 January 2008 - 23:58.

Postad 19 January 2008 - 23:59

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Nej, det där såg ju riktigt tråkigt ut. Tycker själv jag har ganska bra bild generellt på svt sändningarna.

Postad 20 January 2008 - 00:15

Unregistered6e1bc283
  • Unregistered6e1bc283
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

@Perna, om du inte köpt boxen av comhem så är det väl knappast så konstigt att du inte kan få pengar av dem för den heller. (Därmed inte sagt att de inte ska kompensera dig för abonnemangskostnaderna fast även det försvåras ju av att du inte köpt boxen av dem och att tjänsterna fungerar ok med en vanlig box)

Det var Elgiganten som sålde boxen och abonemanget men är det inte com hem som är ansvarig för att boxen och abonemanget ska fungera eller menar du att jag bara kan lämna tillbaka boxen på elgiganten och att dom är ansvarig för den och sen säga upp abonemanget hos com hem...?

Hej. Elgianten får ta det med Humax. Butikerna köper sina egna boxar.
Om jag förstått dig rätt att du inte får någon bild alls?

Nej jag har ingen bild förutom på voom test och comhem info och när jag byter till voom test så flimrar det i typ en minut innan bilden stabiliserar sig och på övriga kanaler kan jag se textremsan om det är textat annars är det svart, jag ska maila kundrelationer igen och fråga om det bara är att lämna igen boxen på elgiganten men varför har dom inte sagt det då tidigare isf då jag har ringt och bråkat och ville säga upp abonemanget, jag har uppfattat det som att elgiganten bara är ett utlämningsställe och att det är com hem som är ansvarig för att box och abonemang fungerar.

Postad 20 January 2008 - 00:23

Unregisteredcdfa2218
  • Unregisteredcdfa2218
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
Har ni andra också problem med att boxen får "bluescreen" (den kanske kör Windows!)? Min box dör minst en gång per dag. Ljudet försvinner och ersätts med brus, bilden blir blå.

Postad 20 January 2008 - 00:29

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Jag får blinkande "blåskärm" om jag sätter på boxen när jag står på HDMI2 på min förstärkare, så jag måste ha boxen igång ifall jag skiftar från tex. Ps3 (HDMI1) till Humax (HDMI2).

Ville ha de till att det var något med förstärkaren, men när jag tänker efter så kan det lika väl vara boxen :blink:

Postad 20 January 2008 - 00:33

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Har ni andra också problem med att boxen får "bluescreen" (den kanske kör Windows!)? Min box dör minst en gång per dag. Ljudet försvinner och ersätts med brus, bilden blir blå.

Det hände mig då och då innan firmwareuppgraderingen. Jag var dock under uppfattning att det hände när det var fel i sändningarna (fick alltid lite blockbildningar och ryck i bilden precis innan det hände).

Postad 20 January 2008 - 00:54

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Bifogad fil  colban.JPG   757.86K   2 Antal nerladdningar

Det där som ut som om det var en KOPIA på min bild. :blink:

Jag är på väg att maila kundrelationer om detta och inkludera in en fin bild som din där. Jag hoppas för guds skull att dom svarar... Annars skickar även jag ett mail till PLUS. :lol:

Postad 20 January 2008 - 01:50

Unregistered1140b4b6
  • Unregistered1140b4b6
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

@Perna, om du inte köpt boxen av comhem så är det väl knappast så konstigt att du inte kan få pengar av dem för den heller. (Därmed inte sagt att de inte ska kompensera dig för abonnemangskostnaderna fast även det försvåras ju av att du inte köpt boxen av dem och att tjänsterna fungerar ok med en vanlig box)

Det var Elgiganten som sålde boxen och abonemanget men är det inte com hem som är ansvarig för att boxen och abonemanget ska fungera eller menar du att jag bara kan lämna tillbaka boxen på elgiganten och att dom är ansvarig för den och sen säga upp abonemanget hos com hem...?

Hej. Elgianten får ta det med Humax. Butikerna köper sina egna boxar.
Om jag förstått dig rätt att du inte får någon bild alls?

Nej jag har ingen bild förutom på voom test och comhem info och när jag byter till voom test så flimrar det i typ en minut innan bilden stabiliserar sig och på övriga kanaler kan jag se textremsan om det är textat annars är det svart, jag ska maila kundrelationer igen och fråga om det bara är att lämna igen boxen på elgiganten men varför har dom inte sagt det då tidigare isf då jag har ringt och bråkat och ville säga upp abonemanget, jag har uppfattat det som att elgiganten bara är ett utlämningsställe och att det är com hem som är ansvarig för att box och abonemang fungerar.

Knepigt, verkar bara funka på det okodade materialet. Något tok med kortläsare ev.. Vid garantifrågor och reklamation så är det butiken som man går till när den är köpt där.

Postad 20 January 2008 - 01:59

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Det där som ut som om det var en KOPIA på min bild. :blink:

Jag är på väg att maila kundrelationer om detta och inkludera in en fin bild som din där. Jag hoppas för guds skull att dom svarar... Annars skickar även jag ett mail till PLUS. :lol:

Lycka till B)

Jag har försökt detsamma med nedanstående resultat:

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Tyvärr har vi inte möjlighet att öppna bifogade filer i mail. Så det bästa du kan göra är att ringa vår Kundservice 0771-55 00 00 för en felanmälan av din box.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice

skicka den till [email protected] istället då, jag har en stark känsla av att de kan ta emot den.
De kunde iaf ta emot/skicka text formaterad som HTML vilket vanliga kuntjänsten inte kan (verkar det som iaf)

Postad 20 January 2008 - 04:22

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Garfinkel, det verkar som om du har problem med antennkabeln, prova byt den och återkom sedan. :lol:

Trevligt med lite ironi i tråden... :blink:

Postad 20 January 2008 - 05:27

Leffe_Lee
  • Leffe_Lee
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Har följt denna tråd sen vecka 2 då jag fick hem min nya Humax (ej köpt direkt från comhem, men den kom i en prydlig comhem-kartong). Boxen hör till den senaste sändningen från Humax, med den nya fw redan installerad.

Jag har samma problem som Perna. Bilden är svart, inget ljud, och textningen syns på en vissa kanaler(t.ex canal+). Bara testkanalerna och VoomHD test som jag får bild på. Pairingen är dubbelkollad av CH och ska vara ok.
Jag har i en vecka mailväxlat med supporten, och i fredags fick de mitt telefonnummer så de ska ringa upp mig. "Hmm. Detta måste vi felsöka" sa de.

Hoppas de då gör en grundlig felsökning, för det verkar ju inte vara ett lätt problem att lösa då Perna haft detta i snart 1½ månad.
Är det nån annan än Perna och jag som har detta problem?

Postad 20 January 2008 - 09:19

Unregistered1140b4b6
  • Unregistered1140b4b6
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Har följt denna tråd sen vecka 2 då jag fick hem min nya Humax (ej köpt direkt från comhem, men den kom i en prydlig comhem-kartong). Boxen hör till den senaste sändningen från Humax, med den nya fw redan installerad.

Jag har samma problem som Perna. Bilden är svart, inget ljud, och textningen syns på en vissa kanaler(t.ex canal+). Bara testkanalerna och VoomHD test som jag får bild på. Pairingen är dubbelkollad av CH och ska vara ok.
Jag har i en vecka mailväxlat med supporten, och i fredags fick de mitt telefonnummer så de ska ringa upp mig. "Hmm. Detta måste vi felsöka" sa de.

Hoppas de då gör en grundlig felsökning, för det verkar ju inte vara ett lätt problem att lösa då Perna haft detta i snart 1½ månad.
Är det nån annan än Perna och jag som har detta problem?

Även här en box köpt i butik..

Postad 20 January 2008 - 10:38

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Jag har en Philips 9632, 42 tummare och kör alla bildbehandlingsprogram påslagna och till max.

Alltså, du säger åt TVn att göra maximal utsmetning och brusfiltrering? Som man behöver göra om man matar tvn med taskig analog antenn?
Vitsen med digital-tv är ju att allt sådant inte skall behövas därför att bilden från början är skarp och bra (eller ska vara det...)!

Postad 20 January 2008 - 10:51

Unregistered1140b4b6
  • Unregistered1140b4b6
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Alltså, du säger åt TVn att göra maximal utsmetning och brusfiltrering? Som man behöver göra om man matar tvn med taskig analog antenn?
Vitsen med digital-tv är ju att allt sådant inte skall behövas därför att bilden från början är skarp och bra (eller ska vara det...)!

Med LCD blir väl bild för skarp och då blir bilden mjukare med dessa inställningar. Även skärpan har jag på minimum. För min del ser det bättre ut.

Postad 20 January 2008 - 10:55

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Hehe, det står något sådant i min manual också för brusreduceringen jag slagit på. "Minskar bildstörningen ( snöig bild ) vid svaga sändningssignaler"

Med den påslagen minskas särskilt "blinkande/glimrande block eller block-kluster" i helfärgade bakgrunder, t ex ljusgrå eller ljusbrun. Dock blir skillnaden mindre på de rundade/vågformade färgbanden såsom i Minglarns exempelbild. Kanske att gränsen mellan banden blir något mindre skarp.

Hursomhelst, detta hjälper mig i a f lite grann. Det gör att jag kan stå ut ett tag till med boxen nu när Champions League i HD tycks finnas bakom krönet och nästa FW bakom ytterligare ett krön.

Redigerat av ruhe, 20 January 2008 - 12:05.

Postad 20 January 2008 - 10:59

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

/Det gör att jag kan stå ut ett tag till med boxen nu när Champions League i HD tycks finnas bakom krönet och nästa FW bakom ytterligare ett krön.

Var har du läst det ?

Postad 20 January 2008 - 11:05

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

/Det gör att jag kan stå ut ett tag till med boxen nu när Champions League i HD tycks finnas bakom krönet och nästa FW bakom ytterligare ett krön.

Var har du läst det ?

Det står i Humax Icord-tråden och Viasat HD-tråden. Folk har fått besked från kundtjänst av alla ställen. Fotboll i HD är fantastiskt de få demo-snuttarna jag sett. Det konstiga är att Viasat själva inte har någon info på sin sida trots att det är mindre än 2 veckor kvar. Detta (+ bra och regelbunden information om den nya FW:ns utvecklande,testande,lanseringsdatum ) kan väga över för mig att behålla boxen ett tag till.

Postad 20 January 2008 - 11:10

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Aj aj aj ..

Får vi Viasat HD sport ... så kan det vara hel kört med Canal+ Sport HD och fotoboll i sommar i HD
och OS ... Då vill canaldigital köra löpet .. bära eller brista .. men de vill få över kunderna till sig.
Det är ju den enda andledningen till att vi inte har sport HD idag från canal+.
De vill komma in på comhems marknad .. och sälja fler paraboler till dem som bor i villa ( eller har stor balkong )

Redigerat av Unregistered1103, 20 January 2008 - 11:22.

Postad 20 January 2008 - 11:16

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

(+ bra och regelbunden information om den nya FW:ns utvecklande,testande,lanseringsdatum )

Var har du läst detta då ?

Skall man sedan dessutom betala för andra paket för att man skall få HD kanalern
- Varför betalar vi då 99 kr för HD paketet ???

Redigerat av Unregistered1103, 20 January 2008 - 11:24.

Postad 20 January 2008 - 12:07

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Jag blir så jäävla trött alltså. Ringer en kille från comhem ang min felanmälan jag gjorde häromdagen och säger att domhar skickat mig en ny box då den jag har fryser osv. Hmmm fryser gör den inte utan den hackar och förklarade problemet med 720p 60hz IGEN ! Han fattade ju som vanligt inte ett skit och jag sa då att vet du inte vad ni har för info på eran egna hemsida?? detta problem har ni ju till och med förklarat via en info som kom ut i dagarna precis.
Det visste han inte ens. Jag sa att jag vill inte ha en ny box då det kommer vara samma sak på den och han lät då lite fundersam varför jag inte ville ha en ny, Men helt plötsligt så bröts samtalet och han ringde aldrig upp.

Jag ringde då till kundservice och fick prata med nån mupp i Härnösand som inte heller fattade ett skit och det var ju så klart omöjligt att få prata med samma kille som jag pratade med innan då han kunde ringa från var som helst typ sthlm, göteborg eller så. Men han hänvisade ju att dom hade släppt en ny FW som skulle göra boxen bra, hahaha mm eller hur sa jag då och så var det ju lika bra att tacka för mig då samtalet inte skulle ge något givande ändå !

Men han kunde iaf inte se att dom skickat mig en ny box så vette faan va jag ska göra med den när den kommer !

Denna SOPPA !!!

Postad 20 January 2008 - 12:28

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Ruhe

Jag frågade dig .. var har du läst att vi skall få eller får

"bra och regelbunden information om den nya FW:ns utvecklande,testande,lanseringsdatum"

Postad 20 January 2008 - 12:32

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Med LCD blir väl bild för skarp och då blir bilden mjukare med dessa inställningar. Även skärpan har jag på minimum. För min del ser det bättre ut.

I princip skall inga bildbehandlingsintställningar vara PÅ ..
Ljud / kontrast / Färg är de man jobbar med sedan finns det lite till på nyare displayer
men inget som "automatiskt" fixar bilden skall vara PÅ

Skärpan kan man öka något vid HD annars bör den stå på + - 0

Postad 20 January 2008 - 12:48

KaizerSoze
  • KaizerSoze
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Felanmälan gjord !!

Postad 20 January 2008 - 12:48

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Ruhe

Jag frågade dig .. var har du läst att vi skall få eller får

"bra och regelbunden information om den nya FW:ns utvecklande,testande,lanseringsdatum"

Maveric ;)

Det är bara förhoppningar, men jag hoppas de är välgrundade. Jag förutsätter att Harlin kommer ut med ett uttalande någon vecka in i februari om hur allting går, antingen på forumet eller på CH-hemsidan ( den nya informationsdelen som de skulle ha länk till ).

Jag har förhoppningen om att CH faktiskt börjar vakna upp till att konkurrensen hårdnar och blir värre framöver med stadsnät o s v. Därför kommer man nu (från en mycket låg nivå) förbättra informationen runt- och snabba upp arbetet med- , boxar, fw,nya kanaler o s v. En from förhoppning som jag har.

Postad 20 January 2008 - 12:49

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Ok jag trodde det var något jag missat .. för det hade ju varit en världsnyhet ;)

Maveric :rolleyes:

Postad 20 January 2008 - 14:16

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Har börjat att kommentera svaren från Comhem. Gjorde det i länk nedan, då det blir ett stort inlägg. Är dock inte komplett än:

https://www.minhembi...#rparams=ss=com

Postad 20 January 2008 - 17:12

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Maveric: Ntcs = NTSC?!

Redigerat av Installera, 20 January 2008 - 17:50.

Postad 20 January 2008 - 17:47

Unregistered1140b4b6
  • Unregistered1140b4b6
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Tjena!

Ringde comhem imorse och visst dem para kort och box med varann och det började snurra. Hann i 20sekunder innan jag märkte att när jag bytte kanal så låg den kanalens bild jag hade innan i bakgrunden som en inbränning typ. Drog ur strömsladden och starta om, prova hd-kanaler med sjukt mkt hack och blockeringar. Kvalitet står på 100% och signal på 66%. Provade med att låna en box (mina föräldrars som ännu inte är inkopplad hos dem) och para med den och det gick inte heller. Dem på comhem säger att det troligtvis är signalen det är knas med, kunde ta upp till tre arbetsdagar innan något görs åt saken från deras sida. ;)

ändra till 1080i så slipper du de värsta hackningarna..blockningarna är värre..Humax som måste fixa.

Postad 20 January 2008 - 18:09

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Hoppas jag inte har fler felstavningar som är av sådan vikt att man kan tro att det
är ett helt nytt tv system jag talar om ;)

Postad 20 January 2008 - 18:34

MrSthlm
  • MrSthlm
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Tjena!

Ringde comhem imorse och visst dem para kort och box med varann och det började snurra. Hann i 20sekunder innan jag märkte att när jag bytte kanal så låg den kanalens bild jag hade innan i bakgrunden som en inbränning typ. Drog ur strömsladden och starta om, prova hd-kanaler med sjukt mkt hack och blockeringar. Kvalitet står på 100% och signal på 66%. Provade med att låna en box (mina föräldrars som ännu inte är inkopplad hos dem) och para med den och det gick inte heller. Dem på comhem säger att det troligtvis är signalen det är knas med, kunde ta upp till tre arbetsdagar innan något görs åt saken från deras sida. ;)

ändra till 1080i så slipper du de värsta hackningarna..blockningarna är värre..Humax som måste fixa.

Står redan på 1080i...ska bli intressant att se hur de agerar nu i veckan. Jag är riktigt irriterad. Tv är något man tittar på främst när man är ledig, att ha folk som svarar i telefon helgtid som knappt vet vad det är för skillnad på en hdmi och coaxial kabel är skrattretande.

Postad 20 January 2008 - 19:12

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0

Hoppas jag inte har fler felstavningar som är av sådan vikt att man kan tro att det

Tänkte faktiskt ett steg längre. Att börja blanda in färgkodningssystem när det egentligen bara handlar om framerate kanske förvirrar mer än vad det förtydligar?

Problemet härrör väl från boxens fantastiska kod som tvingar den att med en mottagen uppdateringsfrekvens på 50 gånger per sekund skicka ut en bild med en uppdateringsfrekvens på 60 gånger per sekund?!

Ändringen av uppdateringsfrekvens är troligen det som orsakar upplevda ryckningar i framförallt progressiva bilduppvisningar som visar (vad som borde vara) samma bild 2 ggr. Eller? En linjeflätad version visar ju udda/negativa rader av bilden och blir därför mindre känslig för problem med uppdateringsfrekvensen?!

Läs mer: http://en.wikipedia....wiki/Frame_rate

Redigerat av Installera, 20 January 2008 - 19:18.

Postad 20 January 2008 - 19:55

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Maveric ;)

Tänkte faktiskt ett steg längre. Att börja blanda in färgkodningssystem när det egentligen bara handlar om framerate kanske förvirrar mer än vad det förtydligar?

Det behöver vi inte gå till wikipedia för att läsa

Det där har jag och någon till redan förklarat tidigare i tråden/trådarna ..

Tror nog de flesta känner till att vi har Pal i större delen av Eu och att man har "Not the same color" ;)
i bla USA. Då jag tror mina forumsvänner faktiskt redan vet detta, talade jag till dem som att de visste det.
Men att vi här kör med 50Hz och Usa kör med 60Hz har jag förstått att inte alla känner till
så därför var det lite enklare att förklara att det hör samman med vilket system man har.
Som dessutom skiljer sig i antalet linjer .. 625 linjer (576) repektive 525 linjer (480)

Tror vi lämnar detta nu o går vidare i texten.. vore inte det ett bra förslag ;)

Kul att du är intresserad av vår tråd trots avsaknad av box .. men du kanske inte skall
komma med så mycket pekpinnar .. till oss som både har ekonomiskt o praktiskt intresse
för produkten i denna tråd :rolleyes:

Maveric :P

Ps. Den som är intresserad av att lära sig mycket mer om dels detta och mycket annat vad gäller
den utrusting vi har hemma eller skulle vilja ha ... så har ni här en länk till en sida som jag lusläste
för några år sedan .. Nederst på sidan har ni länkar till mycket matnyttigt
http://www.bigscreen...pplosningar.htm ( många på forumet har säkert redan läst den )

Redigerat av Unregistered1103, 20 January 2008 - 20:16.

Postad 20 January 2008 - 20:50

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Ni som är tekniskt kunniga: Vad är egentligen sannolikheten att man kan påverka färgpallett och färgrymdkonverteringsalgoritmer o dyl i firmware? Jag läste något om "drivrutiner till chipset" på en version av den tyska boxen, kanske var det 1.00.28 ( slutet Nov 2007 ).

Man kunde ju uppenbarligen ge en möljlighet till anv att välja vilken svärtskala boxen ska skicka ut via en fw-uppdatering nu i 1.00.10 så det känns ju som det är rätt "hårdvarunära". Vad jag fiskar efter är om det faktiskt går att lösa color banding med ny mjukvara/drivrutiner eller om problemet sitter "djupt inne" i hårdvaran, opåverkbart.

F ö väntar de tydligen på FW för Canal Digitals PVR HD-box också, v 4 ska den komma. Jag var inne och läste i "granntråden".

Postad 20 January 2008 - 21:00

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Jag satt här och var lite nöjd med 1.00.10 trots allt. För mig som inte kunde använda HDMI innan är den faktiskt ett stort lyft. Dels HDTV men även SDTV är nu bättre med HDMI än tidigare med komponent ;)

Dock, just när jag reflekterade över detta fick jag se Voltarén T-reklamen på TV4+. Vilken color banding-festival!! :rolleyes: Särskilt i den blå sekvensen men även i de övriga.

Postad 20 January 2008 - 21:05

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Ni som köpt boxen av andra än direkt via comhem: Vad är problemet med att lämna tillbala den till butiken? Boxen är ju inte mer hel bara för att ni köpt den av annan handlare. Dom ska väl lösa in trasiga boxar, som vilken annan trasig vara som helst! Kostnaden för abonnemanget får ni bråka med comhem om!

Edit: På så sätt får ni även med er butikskedjorna, som inte kan vara roade av att sälja skräp, med den merkostnad det ger. Comhem gräver sin egen grav......

Redigerat av Life, 20 January 2008 - 21:07.

Postad 20 January 2008 - 21:18

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Ni som är tekniskt kunniga: Vad är egentligen sannolikheten att man kan påverka färgpallett och färgrymdkonverteringsalgoritmer o dyl i firmware? Jag läste något om "drivrutiner till chipset" på en version av den tyska boxen, kanske var det 1.00.28 ( slutet Nov 2007 ).

Jag svarar dig inte som tekniskt kunnig :rolleyes:

Detta är mer än spekulation .. All hårdvara har begränsningar, men jag kan ju inte tänka mig att man
satt i hårdvara som inte klarar av färgerna som används i en vanlig utsändning elller som tvn kan mottaga.
Så klart behöver hårdvaran instruktioner .. precis som ett grafikkort i en dator. Dessa får den från
mjukvaran och det är denna som styr vad hårdvaran skall göra. Sedan finns det ju hårdvara som har
inbyggda instruktioner. Om denna hårdvara inte är uppgraderingsbar... är det ju klart ett problem.

Som sagt .. spekulationer ;)

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 20 January 2008 - 21:19.

Postad 20 January 2008 - 21:24

Unregistered1140b4b6
  • Unregistered1140b4b6
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Jag svarar dig inte som tekniskt kunnig ;)

Detta är mer än spekulation .. All hårdvara har begränsningar, men jag kan ju inte tänka mig att man
satt i hårdvara som inte klarar av färgerna som används i en vanlig utsändning elller som tvn kan mottaga.
Så klart behöver hårdvaran instruktioner .. precis som ett grafikkort i en dator. Dessa får den från
mjukvaran och det är denna som styr vad hårdvaran skall göra. Sedan finns det ju hårdvara som har
inbyggda instruktioner. Om denna hårdvara inte är uppgraderingsbar... är det ju klart ett problem.

Som sagt .. spekulationer ;)

Maveric ;)

Låter logiskt. Fortsatt hopp! :rolleyes:

Postad 20 January 2008 - 21:24

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Man kunde ju uppenbarligen ge en möljlighet till anv att välja vilken svärtskala boxen ska skicka ut via en fw-uppdatering nu i 1.00.10 så det känns ju som det är rätt "hårdvarunära". Vad jag fiskar efter är om det faktiskt går att lösa color banding med ny mjukvara/drivrutiner eller om problemet sitter "djupt inne" i hårdvaran, opåverkbart.

F ö väntar de tydligen på FW för Canal Digitals PVR HD-box också, v 4 ska den komma. Jag var inne och läste i "granntråden".

Förmodligen är chipsetet rätt så flexibelt i vad det kan göra (inom vissa ramar förstås) så det mesta går att fixa med "ren" mjukvara.
Om det är ett generalfel i själva chipsetet kan det fortfarande vara möjligt att köra enklare funktioner (som color space conversion bla. i "mjukvaran").
Är det mer krävande funktioner (så som ett större fel i dekoderhårdvaran eller liknande) kanske det inte går att koda runt det med det kan finnas goda chanser att "sminka över" det. (Dock lär ju detta inte ge en 100%ig bild men allt är ju bättre än att ha det som nu.)
I värsta fall är det på så låg nivå i hårdvaran att man helt enkelt inte kan göra något åt det med mjukvaran.

Firmware är ju för övrigt ett ganska luddigt begrepp. På PC-marknaden är firmware i princip alltid en lågnivådrivrutin, på telefoner kallar man hela operativsystemet, drivrutine roch bundlad mjukvara för firmware och likaså i set top boxar osv.
Därmed är det väldigt svårt att ge någon klar definition på det.

Redigerat av Unregistered92d7e447, 20 January 2008 - 21:27.

Postad 20 January 2008 - 21:26

Unregistered1140b4b6
  • Unregistered1140b4b6
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Ni som köpt boxen av andra än direkt via comhem: Vad är problemet med att lämna tillbala den till butiken? Boxen är ju inte mer hel bara för att ni köpt den av annan handlare. Dom ska väl lösa in trasiga boxar, som vilken annan trasig vara som helst! Kostnaden för abonnemanget får ni bråka med comhem om!

Edit: På så sätt får ni även med er butikskedjorna, som inte kan vara roade av att sälja skräp, med den merkostnad det ger. Comhem gräver sin egen grav......

Tror inte CH egna boxar och dessa åf boxar har samma fel, iaf inte detta unika fel. Sen är ju båda humax ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.