Japp, jag läser, men är ju inte kvar på företaget längre.ps. ser att du läser sean ... lägg det till önskelistan ..
Gott nytt år allesammans!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
Startad av
distortion2
, Mar 26 2007 10:16
5767 svar till detta ämne
13 relaterade trådar
Postad 31 December 2007 - 10:22 Japp, jag läser, men är ju inte kvar på företaget längre. Gott nytt år allesammans! Postad 31 December 2007 - 11:18 Ja du har nog rätt... är verkligen ingen expert på detta men jag lär mig för fullt. trodde inte blueray filmer blev sämre när man gjorde om dem till mkv. format... men där ser man. Postad 31 December 2007 - 14:30
Formatet är som regel mpeg4 och containern .mkv (Matroska). Allt beror så klart på hur mycket man komprimerar filmen. Om originalet är 40GB och man gör en fil som är mellan 4 och 12GB stor, så måste det utan tvivel bli sämre. Redigerat av Unregistered2b81a10f, 31 December 2007 - 14:31. Postad 31 December 2007 - 14:48
Min browser spelade mig ett spratt... inlägget skulle aldrig göras.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 31 December 2007 - 14:50. Postad 31 December 2007 - 15:13
Klarar den likt XBMC att slå ihop flera shares?
Jag har i min filserver 5st hårdiskar med diverse tv serier spridda. c:\media\tv d:\media\tv e:\media\tv etc på Xboxen når man allt via TV ser det lika snyggt ut på Tvix? Eller kommer man behöva dras med 5 olika shares? Postad 31 December 2007 - 15:44
Hjälp 4100 usb-koppling!
Hej! Nyligen köpt en 4100 sh och kopplat in en 500 GB hårddisk i den. När jag kopplar apparaten via Usb-sladden till min dator, så dyker enheten dessvärre ej upp som en extern hårddisk under "den här datorn". Däremot kan man se i enhetshanteraren att tvixens hårddisk är kopplad till systemet. Lite svårt att föra över film och musik till apartaten i nuläget. Vad har jag gjort fel? Kör XP-home ed. Tcksam för svar! Postad 31 December 2007 - 16:02
Formatera den i enhetshanteraren, sen bör den dyka upp även i "Den här datorn". Postad 31 December 2007 - 16:21 Anslut TViX:en via USB-kabeln till datorn så den är "igång". Gör sedan följande (om du inte redan har löst det): 1. Högerklicka på "Den här datorn" på skrivbordet. 2. Välj Hantera. 3. Dyker guiden för att "Initiera och konvertera disk" upp, välj Avbryt. 4. Klicka på "Diskhantering". 5. Leta efter den disk som är "Okänd" och verkar överensstämma med storleken på den hårddisk du har i din TViX (inte att förväxla med din vanliga hårddisk i datorn osv). 6. Högerklicka i den rutan där det står just "Okänd" och vilken storlek disken är på och välj "Initiera disk". Välj "Ok" vid nästa val. 7. Högerklicka sedan på området till höger om rutan du nyss högerklickade i. Välj "Ny partition...", klicka "Nästa" fyra gånger. 8. Ändra volymetiketten och skriv "TVIX". 9. Klicka i att den ska snabbformatera disken. Klicka "Nästa" och sedan "Slutför". 10. Klart! Nu ska TViX:en dyka upp i "Den här datorn". Postad 31 December 2007 - 16:26 Kör du vista , då kan du köra detta kommando "mklink" I den utdelade mappen så kör te.x mklink /d Filmer c:\film\ Då skapas en mapp som heter Filmer i den utdelade mappen som är länkad till C:\film Postad 31 December 2007 - 16:42
5100 kostade 3490 på MediaMarkt Göteborg. Nu är den äntligen hemma =) Gott nytt år. Postad 31 December 2007 - 17:16
Jag undrar om det är möjligt att göra så att - varje mapp i Tvixen får sin egen bakgrundsbild?
Om så nån som kan länka hemsida eller förklara hur man gör? Jag vet bara hur man ändrar bakgrundsbilden för s###### tvixen justn nu dvs (720x480 döpa den TViX) Tacksam för svar Postad 31 December 2007 - 17:18 http://forum.iriver....read.php?t=5721 Postad 31 December 2007 - 17:31 hehe För att förtydliga; om du lägger bildfilen du har som du vill ha i alla mappar i roten på TViX:en enligt länken precis ovan här på irivernordics forum, så får du den bilden i alla mappar. Har du däremot skapat en annan bild som du vill ha i en viss eller vissa mappar (vilket ju var det du undrade över), så räcker det med att lägga den bildfilen i den mapp du vill visa bilden i. Enda förbehållet är att den ska ha samma filnamn som den som ligger i roten. Jag har till exempel följande bild i alla mappar i min TViX: ![]() Däremot har jag följande bild i alla filmmappar i min TViX:
Redigerat av sean.wiklund, 31 December 2007 - 17:33. Postad 31 December 2007 - 17:44
Aha Okej
Nån som vet nåt litet tweak program som gör om bilden direkt till 720x480 utan förstöra "kvalitet"? Jag är inte så med det här paint osv. Tacksam för hjälp! Postad 31 December 2007 - 20:43 Det beror på - det går att bara muxa om bild- och ljudströmmar okomprimerat, men i 99% av fallen är .mkv omkodat, vilket alltid ger viss (om än minimal) degradering. men det vi framför allt menade var ju att BD / HD DVD i sig inte behöver vara perfekt till att börja med, och därför är det ingen mening att jämföra olika filmer (eller ens samma film från olika mastrar. Postad 01 January 2008 - 00:39
Ingen som har ett bra svar på detta som jag skrev för ett par sidor sedan tillbaka?
Postad 01 January 2008 - 01:52
Om mina halvdana försök att räkna ut en ungefärlig bitrate stämmer, så blir det ca. 59Mbps på en 90 minuter lång film. Det är säkert mer än vad Tvixen klarar av och troligtvis också mer än vad Popcorn Hour klarar. Jag har testat film med 41Mbps och det fungerar, men det var en .ts i mpeg2. Satsa på mkv-filer runt 8-15GB istället och som är vanligare också. Postad 01 January 2008 - 17:06
Jo men hur du än gör när du komprimerar till MKV så blir det alltid en kvalitètsförlust men det är väl nått man får leva med då. Nu skall jag bara bestämma mig om man skall köpa en Popcorn eller en Tvix, svårt beslut. Popcorn e ganska ny o har fortfarande en hel del buggar och liknande medans tvixen har funnits ute ett tag men har inte ett lika bra chip men endå dugligt för att spela matroska filmer. Hur är det med undertexter på filmer i Tixen nu, fungerar det felfritt och äå och ö också? Vet att popcornen fortfarande har problem med det. Postad 01 January 2008 - 18:19
Hur kan man få TviXen att spela upp filer mindre än 20kB. När jag försöker starta en filmsekvens på 15kB går det ej. Eller kan någon tipsa om ett program för att "merga" filer så de blir större?
Hur kan man få TviXen att spela upp filer mindre än 20kB. När jag försöker starta en filmsekvens på 15kB går det ej. Eller kan någon tipsa om ett program för att "merga" filer så de blir större? Postad 01 January 2008 - 18:47
Hur kan det ens bli en sekvens av 15-20kB? Du får nog utveckla saken lite istället... vad försöker du göra eller spela upp? Postad 01 January 2008 - 19:00
Får man fråga vad det är för filändelse? Går filen att spela upp på datorn? Det kan inte vara så mycket att se på Postad 01 January 2008 - 19:10
Det är en fil i vmw format från DVE Pro. Det är alltså en kort filmsnutt på 4,98sek inehållandes endast RGBCMY levels för rec.709. Inget intressant om man inte vill kalibrera sin utrustning.
Selförlisch går den att spela upp via datorn. Postad 01 January 2008 - 19:16
Det kanske är en "konstig"/ovanlig upplösning på filmsnutten? Vet inte vad annars som skulle kunna vara fel. Postad 01 January 2008 - 19:19
Går det inte att köra den från den kompletta DVD'n istället? Via dess menysystem alltså.. Postad 01 January 2008 - 19:51
Någon mer än jag som använder squeezeboxen som trådlös brygga för att köra tvixen trådlöst?
Jag har iaf stora problem med den lösningen, varje gång jag ska se en film hänger sig skiten sig 3 gånger. Verkar som det här med att köra trådlöst till tvixen är något man får skita i för de fungerar utmärkt så fort man kör med kabel. Någon som annars vet någon lösning på problemet eller har haft samma problem? Postad 01 January 2008 - 21:55
Nu är jag nästan lite nsurrig av allt tänkande och vill komma fam til ett bra beslut snarast med er hjälp. Det står nu mellan en Tvix 5100 inkl 500GB HDD Vs en Popcorn Hour inkl 500G HDD där med.
Popcorn: +Billigare + NAS +BT nerladdning + Fina stream förmågor - ? Tvix: +Display - Dyrare Är det så att popcorn är det självklara valet eller vad? För jag har inte hittat om Popcorn har någon barnsjukdom eller inte. Om någon har lättare att se på HD material än den andra. Om någon av odm har mer problem osv! Så Vad säger ni? Det jag ska använda den till är mestadel .ISO och .MKV är det tänkt. .ISO har ju subtitles i sig men .MKV? hur fungerar suben på denna delen? Musik är inte ens att tänka på då jag har en Aqueezbox till detta. Men en funderign till på båda dessa är nätverket. Jag använder själv allt tådlöst här hemma till min dator, Slimserver och Xbox 360 och undrar hur det blir när jag ska få över material till Tvixen eller Popcorn, stream går antagligen inte? Eller man får bra kontakt om man kopplar trådbundet mellan routern och tvixen/popcorn och sedan trådlöst till datorn? ja ni förstår säkert vad jag menar. Hoppas någon glad själ kan besvara mig och hjälpa mig ut detta beslut.. MVH Jimmy Postad 01 January 2008 - 23:57
Står/Stog inför samma beslut själv, efter flera veckors velande fram o tillbaka mellan T M4100SH, T M6500A och PH A-100 har jag nu beställt en Tvix M4100SH + en 500 GB HDD från komplett.se som förhoppningsvis kommer på Torsdag. Vad jag har läst mig till så har Popcorn precis som dom allra flesta maskiner när dom är nya barnsjukdommar. Bilden skall tydligen frysa eller hacka imellanåt när man spelar upp Matroska film, den skall även ha rätt stora problem med att spela upp undertexter med det Svenska alfabetet. Eftersom jag tycker popcorn maskinen fortfarande är lite för instabil och inte speciellt tilltalande till det yttre o Tvixen har endå funnits på marknaden i Sverige sen i Somras så blev de en Tvix vilket jag får hoppas att jag slipper ångra. Vill jag ha en mer avancerad spelare kan jag ju alltid byta upp mig i framtiden. Jag har enbart tänkt att andvända den för att kolla på HD Film i MKV,WMV HD,TS etc. Redigerat av rob88, 02 January 2008 - 00:00. Postad 02 January 2008 - 09:15
Hej!
Har kört trådlöst mellan tvix och dator innan men har nu bytt till kabel mellan allt bara för att det går att streama bättre.. Nu är min fråga är det något jag behöver tänka på med brandvägg osv...innan har ju min router haft brandvägg i sig, men nu har jag ju ingen router längre + att brandväggen skall man ju avaktivera när man kör netshare... Så nu känner man sig ganska blottad för intrång, är det någon som har några förslag på hur man kan känna sig lite säkrare....?? /Mvh Malvamax Postad 02 January 2008 - 09:43
Det lättaste är väl att fortsätta använda routern mellan datorn och internet trots att du inte använder dess trådlösa accesspunkt. Jag antar att routern har inbyggd switch/hubb, då kopplar du ju både datorn och tvixen till routern. Om den inte har switch kan du köpa en som har det. Postad 02 January 2008 - 10:24
Du vill vara skyddad men du vill inte använda router + NAT. Konstigt men okej, då får du väl aktivera brandväggen igen och öppna de portar som netshare använder i så fall. Postad 02 January 2008 - 12:19
Jag gjorde denna sammanställningen för några dagar sedan. Gäller Popcorn hour och det motsatta för Tvix: + Behöver inte gå på högvarv vid höga bitrates (mer kräm i processorn). + Mer lull-lull/leksaker och möjlighet till fler plugins. + Priset. + Support och uppslutning bakom produkten. - Blir väldigt varm. - Ingen display. - Ingen toslink (till optisk kabel). - Utseende? - Finns inte att köpa än (på ett vettigt sätt). Om man vill ha prestanda till ett bra pris går man Popcorn. Att det blir lite problem i början får man räkna med och värmeproblemet kommer ev. att lösas. Att köra BT på den känns inte som bästa lösningen, men det går i.a.f. Slösurfa vid TV'n på Youtube kan ju vara häftigt t.ex., men ändå är ju filmbiten det viktiga. Köra den som NAS verkar inte heller vara den bästa lösningen. Att få tag på en enhet kan bli problem... att det står 10/1 och 17/1 är lite skrämmande med tanke på att de har haft fullt bry med att få ut enheter till närmsta entusiastskaran hittills. Köra den som NAS verkar inte heller vara den bästa lösningen. Redigerat av Unregistered2b81a10f, 02 January 2008 - 12:21. Postad 02 January 2008 - 13:43
De som står o väger imellan kan ju alltid börja med att köpa en Tvix och i värsta fall sälja den på Blocket eller Tradera i framtiden om man känner sig sugen på en annan enhet som tex. Popcorn när den har fått sig lite mer kött på bena. Redigerat av rob88, 02 January 2008 - 13:44. Postad 02 January 2008 - 14:09
Jag har redan en 5100 som jag är väldigt nöjd med, men gillar ju prylar och kanske köper en Popcorn H. också. Det som "skrämmer" mest är värmeutvecklingen. Men än så länge gör Tvixen det jag behöver och fixar de bara de värsta buggarna så hade den varit komplett. Musikdelen är ju en bonusdel och TV-delen har nog varit en flopp som jag ser det. Postad 02 January 2008 - 17:22
hejsan!
jag har problem med att ställa in tvix så att jag ska kunna nå den från min datorn genom nätverks router. jag försöker att göra som det sägs i guide boken, men något stämmer inte. alltså hur kan jag skapa en delad mapp i tvix? om jag skapar en utdelad mapp i datorn kan jag ordna utan problem, men hur tar jag mig in i tvix via nätverket för att kunna skapa en map och göra den utdelad, är vad jag vill veta hur man ska göra. jag hoppas att någon svara på min fråga. med vänlig hälsning RS Postad 02 January 2008 - 19:19 Och det enda svar man får från irivernordic är att det inte var meningen att man skulle använda tunern för att titta på TV Postad 02 January 2008 - 19:58
Jag är skitnöjd med min M-5100SH. Har haft den i nån månad nu och inte haft större problem .
Tycker inte den blir varm alls i mitt tycke. Det enda vi tyckt här hemma (jag och flickvännen) är att det är synd att den saknar spelningslista och vissa lägen som t.ex. XBMC har. Nu kan jag förstås ha missat det eller så kommer det i nyare firmware. Mitt blogginlägg om min TVIX Postad 02 January 2008 - 23:22
Jag har tagit upp det tidigare men ingen reagerade .,,
Tog upp det på mpcclub, men ingen fattade vad jag pratade om. De är ganska insnöade på helt andra oväsentligheter där Vi tar det igen .. När tvixen är ställd till 720p skickar den analog komponent (YPbPr) via HDMI Den borde så klart skicka digital komponent (YCbCr) men det gör den inte När tvixen är ställd till 1080p skickar den RGB video vilket är helt i sn ordning. Det finns ingen valmöjlighet för detta i inställningarna, då det verkar vara låst. Med andra ord så styr mjukvaran vad som skall skickas och vi kan väl vara helt överens som att analog komponent inte bör vara det skall skickas via HDMI. Ni som har tex en projje som kan visa vilken källa den visar.. kolla detta och kom tillbaka. Maveric Redigerat av Unregistered1103, 02 January 2008 - 23:44. Postad 03 January 2008 - 00:12
Hämtade min 4100 utan hårddisk idag och har med framgång fått den att visa diverse filmer i olika format och även bilder sedan jag uppdaterade till senaste firmware. Tyvärr lyckas jag inte alls att få den att öppna någon iso. Har provat minst fyra olika och den bara tvärvägrar (hänger sig inte). Var likadant innan jag uppgraderare från 1.2.23F firmware till 1.3.15. Jag kör över LAN (fast lina) med NFS.
Har jag missat något? Har tolkat det som det bara är problem med iso när man kör från intern hårddisk. Letade även efter lämpliga svenska shoutcast sändningar typ Rix eller City. Några bra länkar kanske? Postad 03 January 2008 - 00:23
Honda
Eftersom att det fungerar med övriga filer, så är det något som är fel med dina iso -filer Har du döpt om img -filer till iso ? Vad står det för filändelse när du tittar på dem genom tvixen ? Maveric Postad 03 January 2008 - 00:32
Konstigt att det är fel på så många. En av dem har jag kört genom DVDShrink och brännt till barnen tidigare utan problem. De andra tre rarade jag upp nu för att prova och de hette redan iso. De visas som iso i tvixen Postad 03 January 2008 - 00:44
Då var det inte så enkelt som jag trodde ...
Kolla genom att plocka ut en hd ur datorn ( om du har sata diskar ) och kör direkt från den .. Det skall fungera .. för det fungerar med iso -filer vilken firmware du än kör .. bra eller bättre .. Maveric Redigerat av Unregistered1103, 03 January 2008 - 01:29. Postad 03 January 2008 - 00:53
Hittade felet själv Un-mountade och nu funkar det perfekt. Kan nu sova gott Postad 03 January 2008 - 04:06
Det blir lätt snurrigt när man diskuterar konkurrenter i tråden. men det var Popcorn Hour som jag menade. Kollade samtliga 10 avsnitt av Band of brothers idag. 10 timmar 1080p-film i sträck och Tvixen blev inte ens pissljummen märkligt nog. Dessutom gjorde den det med bravur.
I det här fallet kanske det var SBS istället... Postad 03 January 2008 - 09:23
Tjena Ga bbe!!!
Fråga, du skriver "Tvixen blev inte ens pissljummen"... Det står däremot inte vad du egentligen gjorde... Var källan 1080p? Att du antagligen körde ut 1080p antar jag. Vilket format höll materialet, MKV, WMV osv. Var materialet native 1920x1080?? Hur processorintesivt materialet är bidrare ju självklart till hur varm maskinen blir! Så vad var det? Postad 03 January 2008 - 11:43
Jag tycker nog att man kan tolka Gabbes inlägg som att han såg en film med upplösningen 1080p. Och då är det rätt stor chans att det var mkv. Rätt processorintensivt alltså. Om han kör ut filmen som 1080p eller 720p är ju rätt ointressant för oss andra, iaf i detta sammanhang 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |