* Officiell tråd - Pioneer G9
7510 svar till detta ämne
Postad 06 november 2008 - 17:41
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Tills fsofor har ändrat sig, mer tolerant mot inbränningar(jo det är svårt på G9 men om man spelar samma spel ofta, tittar konstant på filmer med black borders mm) 
En annan sak angående inbränning. När jag pratade med Pioneer angående blotching/clouding så sa dom att det har med att göra att på vissa ställen kanske en viss färg har varit mer, lyst mer mm. Och därefter blir det clouding, men de flesta exemplar har ju inte sådant alls. Då är min undran, en inbränning tillkommer ju på ungefär samma sätt. Kan det vara så att de exemplar som har blotching/clouding är känsligare för vad som lyst mest på olika ställen också kan vara lättare att få inbränningar på?
Redigerat av Peterrrrr, 06 november 2008 - 17:43.
Postad 06 november 2008 - 18:48
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
En annan sak angående inbränning. När jag pratade med Pioneer angående blotching/clouding så sa dom att det har med att göra att på vissa ställen kanske en viss färg har varit mer, lyst mer mm. Och därefter blir det clouding, men de flesta exemplar har ju inte sådant alls. Då är min undran, en inbränning tillkommer ju på ungefär samma sätt. Kan det vara så att de exemplar som har blotching/clouding är känsligare för vad som lyst mest på olika ställen också kan vara lättare att få inbränningar på?
Jag tror att de snackar i nattmössan. Det är mycket mer troligt att det beror på att MgO-material finns i cellerna och om det avtar så beror det på att detta balanseras ut över tid. För permanenta ojämnheter så är det mer troligt att det är filtret som är ojämnt. En inkörningsperiod kör man för att just normalisera ljusstyrkan som skickas ut från individuella celler och detta för att maximera utbytet av en kalibrering. Det hjälper inte för att motverka inbränning och inbränning är inte något man behöver vara orolig över, speciellt inte med Pioneer Kuro, men det betyder inte att man behöver vara vårdslös med sin TV utan att man i vanlig ordning för plasma TV ser till att från dag 1 ha en bra grundinställning, dvs inte dynamiskt läge, etc och helst inställd med en test-DVD/BD, t ex DVE och/eller DVE HD Basics. Därefter använder man TVn för blandat material, vilket borde komma naturligt.
Postad 06 november 2008 - 19:31
JesperA
-
JesperA
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Att dom slutar tillverkar plasmapaneler som det står i artikeln betyder väl inte att dom inte kommer att tillverka plasmatv?
Dom köper väl bara in Panasonics eller någon annan tillverkares paneler som det var sagt tidigare?
Postad 06 november 2008 - 20:18
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Jag tror att de snackar i nattmössan. Det är mycket mer troligt att det beror på att MgO-material finns i cellerna och om det avtar så beror det på att detta balanseras ut över tid. För permanenta ojämnheter så är det mer troligt att det är filtret som är ojämnt.
Lite då och då ser man referenserna till att filtret kan vara ojämnt. Någon (Wolfy?) som kan berätta mer? Vad för filter och hur sitter det? Samt varför verkar det vara så vanligt att det är ojämnt?
Postad 06 november 2008 - 20:47
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
En inkörningsperiod kör man för att just normalisera ljusstyrkan som skickas ut från individuella celler och detta för att maximera utbytet av en kalibrering. Det hjälper inte för att motverka inbränning och inbränning är inte något man behöver vara orolig över, speciellt inte med Pioneer Kuro, men det betyder inte att man behöver vara vårdslös med sin TV
Men varför är Plasman känsligare mot inbränningar och framför allt ghosting i början. Har haft en plasma innan och den var mest känslig ibörjan. Sedan vart den mer tålig. S äljer själv tv i mitt yrke, och märker när vi kör in visningsexen att dom är lite känsligare i början.
Postad 06 november 2008 - 22:59
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Lite då och då ser man referenserna till att filtret kan vara ojämnt. Någon (Wolfy?) som kan berätta mer? Vad för filter och hur sitter det? Samt varför verkar det vara så vanligt att det är ojämnt?
Pioneer har en beläggning (filter) på framsidan av panelen istället för ett extra glas för att minska reflexter. Denna beläggning är väldigt tunn och därför kan det vara variationer i tjockleken som tillkommer under processen att binda det till glaspanelen, men inte nog med det så kan även andra delar av panelens delar vara ojämna i tjockleken vilket leder till små variationer i bildytans uniformitet. Är filtret ojämt borde man se samma mönster med TVn avstängd.
Postad 06 november 2008 - 23:14
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Men varför är Plasman känsligare mot inbränningar och framför allt ghosting i början. Har haft en plasma innan och den var mest känslig ibörjan. Sedan vart den mer tålig. Säljer själv tv i mitt yrke, och märker när vi kör in visningsexen att dom är lite känsligare i början.
Mina två G7 och en G8 Pioneer har inte uppvisat någon som helst känslighet i början av deras livstid, inte ens för ghosting. Hur länge sen var det du hade din tidigare plasma? Det har hänt en hel del med fosformaterialen sedan några år tillbaka. Då åldrades fosforn mycket snabbare i början av sin livstid, närmast logaritmisk, för att sedan plana ut och då var inkörning definitivt en viktig del för att åldra fosforn jämnt tills dess att man kommit förbi "den branta delen av fosforns åldringskurva". Idag är denna åldringskurva ingen kurva utan närmast linjär och har dessutom mycket liten lutning. Vidare finns bättre inbyggda skyddsmekanismer samt att alla panaler åldras i fabriken innan de släpps till försäljning. Att en panel av idag kan vara något känsligare för ghosting i början är mer sannolikt då det som sagt kan finnas material i cellerna som påverkar deras prestanda i början vilket sedan normaliseras över tid. Jag har som sagt inte märkt av någon känslighet för ghosting med mina tre Pio plasma TV så långt och jag har inte läst om mer än något enstaka fall där någon haft problem med detta hos Pioneers senaste årsmodeller.
Postad 07 november 2008 - 09:33
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Pioneer har en beläggning (filter) på framsidan av panelen istället för ett extra glas för att minska reflexter. Denna beläggning är väldigt tunn och därför kan det vara variationer i tjockleken som tillkommer under processen att binda det till glaspanelen, men inte nog med det så kan även andra delar av panelens delar vara ojämna i tjockleken vilket leder till små variationer i bildytans uniformitet.
Är filtret ojämt borde man se samma mönster med TVn avstängd.
Som filterhatare så får jag ännu mer vatten på min kvarn. Jag gissar att filtret kan ge problem både på dagen och på kvällen om det är ojämnt applicerat. Det är dags att plasmatillverkarna kammar sig och tar bort det. Jag är tämligen säker på att bildkvaliteten inte skulle lida av att filtret togs bort.
Postad 07 november 2008 - 09:51
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Som filterhatare så får jag ännu mer vatten på min kvarn. Jag gissar att filtret kan ge problem både på dagen och på kvällen om det är ojämnt applicerat. Det är dags att plasmatillverkarna kammar sig och tar bort det.
Jag är tämligen säker på att bildkvaliteten inte skulle lida av att filtret togs bort.
Hehe, det är inte möjligt att ta bort filtret, i alla fall inte idag. Möjligtvis att med mer effektiva panaler där celler verkligen kan släckas helt och har ett högre ljusutbyte, men inte idag. Sen ska inte det här med ojämnheter och variationer i bildens uniformitet överdrivas. Pioneers plasmor har en mycket uniform bild och det ska bara synas via testmönster av en och samma färg. Ser man det lätt på vanligt material så är det nog dags att reklamera. Det är ett problem generellt det här med att om man tar upp saker som är naturligt från tillverkningsprocessen, etc så börjar folk nästan se spöken och sedan förstärks det massor via forum. Det gör att man ibland drar sig för att disskutera svagheter och brister för det blir så f-bannat överdrivet (inte riktat mot dig trebban).
Postad 07 november 2008 - 10:11
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Hehe, det är inte möjligt att ta bort filtret, i alla fall inte idag. Möjligtvis att med mer effektiva panaler där celler verkligen kan släckas helt och har ett högre ljusutbyte, men inte idag.
Sen ska inte det här med ojämnheter och variationer i bildens uniformitet överdrivas. Pioneers plasmor har en mycket uniform bild och det ska bara synas via testmönster av en och samma färg. Ser man det lätt på vanligt material så är det nog dags att reklamera.
Det är ett problem generellt det här med att om man tar upp saker som är naturligt från tillverkningsprocessen, etc så börjar folk nästan se spöken och sedan förstärks det massor via forum. Det gör att man ibland drar sig för att disskutera svagheter och brister för det blir så f-bannat överdrivet (inte riktat mot dig trebban). 
Ingen fara wolfy, det kändes inte som det var riktat mot mig. Jag har svårt att se var det är naturligt att filtret kommer in i tillverkningsprossesen(hoppsan -processen ska det vara) Jag kan sätta en månadslön på att filtret appliceras efter glaset har svalnat. Inget naturligt alltså(nu börjar jag bli lite picky här om ordet "naturligt") Du menar säkert att det är naturligt för plasmatillverkarna att anlägga filtret efter tillverkning av glaset. Om filtret är applicerat efter glaset härdat, vilket jag tar för givet, borde det rimligtvis gå att ta bort det med rätt kemikalie. Eller rent av skrubba bort filtret med något sandpapperliknande föremål. Glas är väldigt tåligt mot repor och skulle säkert klara av plastliknande sandpapper. Nu ska jag inte förstöra diskussionen mer med mina filter-inlägg... Gissa om jag längtar efter Pioneers nollsvärta! (helt oprovocerat utrop från mig)
Postad 07 november 2008 - 11:43
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Ingen fara wolfy, det kändes inte som det var riktat mot mig. Jag har svårt att se var det är naturligt att filtret kommer in i tillverkningsprossesen(hoppsan -processen ska det vara) Jag kan sätta en månadslön på att filtret appliceras efter glaset har svalnat. Inget naturligt alltså(nu börjar jag bli lite picky här om ordet "naturligt")
Du menar säkert att det är naturligt för plasmatillverkarna att anlägga filtret efter tillverkning av glaset.
Om filtret är applicerat efter glaset härdat, vilket jag tar för givet, borde det rimligtvis gå att ta bort det med rätt kemikalie. Eller rent av skrubba bort filtret med något sandpapperliknande föremål. Glas är väldigt tåligt mot repor och skulle säkert klara av plastliknande sandpapper.
Nu ska jag inte förstöra diskussionen mer med mina filter-inlägg...
Gissa om jag längtar efter Pioneers nollsvärta! (helt oprovocerat utrop från mig)
Någon (Wolfy, Trebban eller någon annan) som kan peka mot en websida som förklarar hur tillverkning av en panel går till? Märker av er diskussion att det är mycket som verkar hänga ihop. Tex att glaset skulle vara en del av själva plasma-panelen? Är inte glaset bara en jädra ruta framför?
Postad 07 november 2008 - 11:50
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Ja, det är många orsaker till att man ser fram emot ECC.  För den skull kommer dock inte alla problem vara ur världen och jag vet ännu inte hur sammarbetet mellan Panasonic och Pioneer kommer att yttra sig vad gäller panelkonstruktion. Med den ekonomiska realitet som stundar vet nog ingen exakt vad som kommer att ske under 2009, bara att hoppas att ens värsta farhågor inte besannas och att vi får se projekt Kuro komma till sin fulla rätt så småningom, med början nästa år.
Redigerat av Wolfy, 07 november 2008 - 11:50.
Postad 07 november 2008 - 11:55
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Hehe, att ta bort filtret känns ungefär lika smart som att ta bort backlighten från en LCD, dvs inge givande alls.
Postad 07 november 2008 - 12:05
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Någon (Wolfy, Trebban eller någon annan) som kan peka mot en websida som förklarar hur tillverkning av en panel går till? Märker av er diskussion att det är mycket som verkar hänga ihop. Tex att glaset skulle vara en del av själva plasma-panelen? Är inte glaset bara en jädra ruta framför? 
Inte jag tyvärr, inte annat än i väldigt generella ordalag. Mina "kunskaper" kommer från den tid då SID.org var öppen, där kunde man läsa massor matnyttigt om än väldigt begravt i fikonspråk. Numera krävs att man jobbar i branschen eller betalat för ett abbonemang. Möjligtvis att du skulle kunna hitta något ingående om du söker patent i USA, men det är definitivt inte enkelt att hitta i den djungeln. Kanske någon annan vet av någon länk där det förklaras på ett ingående sätt. Hursomhaver, plasmapanelen innehåller en blandning av ädelgaser vilkas joner (atomer av positiv laddning där en elektron har frigjorts efter kollision med fria elektroner) och fria elektroner bildar ett plasma. Från kollisioner mellan joner och elektroner alstrar UV-fotoner vilka i sin tur exiterar fosforatomer. När dessa återgår till sitt grundtillstånd så skickas fotoner ut i form av synligt ljus, Rött, Grönt och Blått. Eftersom cellerna innehåller en blandning av ädelgas så måste panelen vara hermetiskt tillsluten, varför en panel är ett enda stycke. En glasskiva framför denna panel har samma uppgift som beläggningen som Pioneer valt istället för en glasskiva. Hehe, att ta bort filtret känns ungefär lika smart som att ta bort backlighten från en LCD, dvs inge givande alls. 
Precis, men med det sagt så är det inte omöjligt att så sker framöver. Jag har i alla fall läst hints om det, men vad som sen blir utfallet är en annan sak.
Redigerat av Wolfy, 07 november 2008 - 12:04.
Postad 07 november 2008 - 12:16
Becomesoe
-
Becomesoe
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Kanske någon annan vet av någon länk där det förklaras på ett ingående sätt. http://www.youtube.c...h?v=vUHFIBuIcYE
Postad 07 november 2008 - 14:13
Busher
-
Busher
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hur ska man göra för att kunna spela upp divx filervia Tveristy på 5090h? Har ställt in programmet att alltid transcoda, men det går ju inte ens att klicka klicka på filerna som kommer upp på tvn det är bara en gul triangel på alla. Kan tillägga att jag även har en ps3 och där fungerar det alldeles utmärkt.
Postad 07 november 2008 - 19:39
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
http://www.youtube.c...h?v=vUHFIBuIcYE
Cool film! En av arbetarna önskade att han kunde äga en plasma. Så filmen är nog ett par år gammal. Killen som testade "lösa skruvar" hade ett härligt jobb,
Postad 07 november 2008 - 19:46
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Inte jag tyvärr, inte annat än i väldigt generella ordalag. Mina "kunskaper" kommer från den tid då SID.org var öppen, där kunde man läsa massor matnyttigt om än väldigt begravt i fikonspråk. Numera krävs att man jobbar i branschen eller betalat för ett abbonemang. Möjligtvis att du skulle kunna hitta något ingående om du söker patent i USA, men det är definitivt inte enkelt att hitta i den djungeln. Kanske någon annan vet av någon länk där det förklaras på ett ingående sätt.
Hursomhaver, plasmapanelen innehåller en blandning av ädelgaser vilkas joner (atomer av positiv laddning där en elektron har frigjorts efter kollision med fria elektroner) och fria elektroner bildar ett plasma. Från kollisioner mellan joner och elektroner alstrar UV-fotoner vilka i sin tur exiterar fosforatomer. När dessa återgår till sitt grundtillstånd så skickas fotoner ut i form av synligt ljus, Rött, Grönt och Blått. Eftersom cellerna innehåller en blandning av ädelgas så måste panelen vara hermetiskt tillsluten, varför en panel är ett enda stycke.
En glasskiva framför denna panel har samma uppgift som beläggningen som Pioneer valt istället för en glasskiva.
Precis, men med det sagt så är det inte omöjligt att så sker framöver. Jag har i alla fall läst hints om det, men vad som sen blir utfallet är en annan sak.
"En glasskiva framför denna panel har samma uppgift som beläggningen som Pioneer valt istället för en glasskiva." Njä. Beläggningen är till för att förhindra reflektioner. Filmen som jag nyss såg hade två glasrutor. Mellan dessa befinner sig ädelgaserna. Sedan satte de på en ytterruta framför dessa två. I princip tre rutor alltså. Den sista rutan var till för "kontrasten" enligt kommentatorn. Jag gissar att om jag tar bort beläggningen(filtret) kommer plasman se grå ut avstängd. Eller hur?
Postad 07 november 2008 - 19:54
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Cool film! En av arbetarna önskade att han kunde äga en plasma. Så filmen är nog ett par år gammal. Killen som testade "lösa skruvar" hade ett härligt jobb,
Riktigt cool film  Man blir ju rätt sugen att åka på ett studiebesök i pios fabrik å se hur det har gått till att tillverka min G9
Postad 07 november 2008 - 20:03
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Riktigt cool film Man blir ju rätt sugen att åka på ett studiebesök i pios fabrik å se hur det har gått till att tillverka min G9 
Ha ha. Då kan man vara med när de häller ner svärtan i panelen.
Postad 07 november 2008 - 20:21
TobbeT
-
TobbeT
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Har en liten fundering. Som det sägs så ska Pioneer lägga ner tillverkningen av plasma och Panasonic ta över. Det jag är lite fundersam över är då om Pioneer någonsin kommer att släppa sin platt-TV som är 9mm tunn. http://se.youtube.co...feature=relatedSåg väldigt imponerande ut men nu blir man lite skeptisk till detta efter allt man läst och hört.
Postad 08 november 2008 - 01:41
wowawiwa
-
wowawiwa
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Hur ser vitt ut på Pioneer Kuro KRP-600A? Ser det gråaktigt ut som de andra plasmorna eller är det fixat? Vill helst att det matchar LCD då det finns LCD tv där svärtan är nästan lika bra som kuro (tänker på det nya Sony x4500)
Postad 08 november 2008 - 10:52
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Njä. Beläggningen är till för att förhindra reflektioner. Filmen som jag nyss såg hade två glasrutor. Mellan dessa befinner sig ädelgaserna. Sedan satte de på en ytterruta framför dessa två. I princip tre rutor alltså. Den sista rutan var till för "kontrasten" enligt kommentatorn.
OK, om jag skriver så här då. Pioneerpanelen innehåller mer än bara en yttre beläggning, det är ett flertal olika skikt som gör vad kontrastglaset i videon visar. Pioneer har ingen yttre glasskiva på det sättet.  Jag gissar att om jag tar bort beläggningen(filtret) kommer plasman se grå ut avstängd. Eller hur?
Nja, som sagt det är inte bara beläggningen utan flera skikt. Nu sitter jag inte på detaljer över exakt hur Pioneers panel ser ut i minsta detalj, det är av naturliga skäl svårt att få tag på en fullständig beskrivning utan det blir till att pussla samman i från sitt sammanhang utryckta delar av information... dvs inte det bästa eller lättaste sättet att förstå hur något ser ut.  Det man kan säga är att skikten, filter eller vad man nu vill kalla det har ett flertal syften, bl a motverka reflexer, motverka EMI (elektromagnetisk störning), förbättra färgåtergivning, mm. Skulle man ta bort alltsammans så skulle det nog bli en otrevlig bild, ja, men det gäller samtliga tekniker, även CRT har beläggningar och dylikt utan vilket bilden skulle se rätt bedrövlig ut, men som sagt - med ökad effektivitet hos panelen så kommer man säkerligen kunna reducera filter, skikt och det kommer nog framförallt påverka max ljusstyrka.
Redigerat av Wolfy, 08 november 2008 - 11:16.
Postad 08 november 2008 - 10:56
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Har en liten fundering. Som det sägs så ska Pioneer lägga ner tillverkningen av plasma och Panasonic ta över. Det jag är lite fundersam över är då om Pioneer någonsin kommer att släppa sin platt-TV som är 9mm tunn.
http://se.youtube.co...feature=related
Såg väldigt imponerande ut men nu blir man lite skeptisk till detta efter allt man läst och hört.
Pioneer slutar endast sin egen tillverkning av panelen. Det kommer fortfarande att vara Pioneer plasma TV. Sen vet ingen vad framtiden kommer att ge i o m det ekonomiska läget i världen. Vi får nog helt enkelt vänta och se.Man får hoppas att Pioneer fortsätter att visa upp sig på CES, då kommer en tidig indikation i början av nästa år.
Postad 08 november 2008 - 11:06
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Hur ser vitt ut på Pioneer Kuro KRP-600A? Ser det gråaktigt ut som de andra plasmorna eller är det fixat? Vill helst att det matchar LCD då det finns LCD tv där svärtan är nästan lika bra som kuro (tänker på det nya Sony x4500)
Det där är en tråkig myt som sprids av okunniga på forum. Det är inget grått med en plasma TVs vita färg, utan korrekt kalibrerad så är den vit, punkt slut. Vad folk misstar sig på i ellador och även när de ser en plasma TV visa en helvit bild är att ljusstyrkan från panalen är lägre än LCD TVs som skickar ut åt helsike för hög ljusstyrka i ellador. Lägg därtill att LCD TVs ofta är ställda att ge en på tok för hög färgtemperatur (9 000 - 10 000 K när det ska vara 6 500 K) så ger det en psykologisk effekt att de ter sig vitare, men så är inte fallet. När en plasma TV visar en helvit bild så drar den automatiskt ner strömstyrkan, vilket ger en lägre ljusstyrka, vilket ger effekten att det upplevs grått (det är fortfarande vitt) jämfört med en LCD TV med konstant bakgrundbelysning. Sonys svärta är inte i närheten av Pioneer G9. Vill man ha extrem ljusstyrka så är det LCD TV man ska välja. Framtida plama TV kommer att bli mer ljusstarka i o m högre effektivitet lumen/Watt i kommande paneler, men där är inte G9.
Postad 08 november 2008 - 11:08
Sir Mix Alot
-
Sir Mix Alot
-
Forumräv
-
-
705 inlägg
Om jag förstått det rätt så får Pioneer en egen linje i fabriken. Fabriken bygger panelen efter Pioneers specifikationer och har ingenting ( eller väldigt lite ) med Panasonics egna paneler att göra, precis som bilbranchen beställer färdiga bromssystem utav Bosh, så är det tillverkarnas egna tester och önskemål som avgör vilka specifikationer slutprodukten får. Krasst sett så blir Panasonic en av flera underleverantörer.
Btw, så har jag haft min 5090H i 3 veckor nu och är löjligt nöjd.
Postad 08 november 2008 - 11:13
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Det är vad jag också läst, men man tar allt med massor av nypor salt, tills dess att en verklig produkt levereras och recenseras av någon kunning och erfaren, samt lite insider-info från D-Nice på avsforum.com som inte är förtäckt av NDA åtaganden. Edit: skrev ut avs till avsforum.com
Redigerat av Wolfy, 08 november 2008 - 11:14.
Postad 09 november 2008 - 09:06
Thomas Borg
-
Thomas Borg
-
Rookie
-
5 inlägg
Har kört 5090h i 120 timmar sedan jag köpte den. Prata med Pioneer och de sa 200-300 timmar. Är det bästa att köra 300 timmar eller?
Måste man köra 5090h i visst antal timmar, varför då. Jag hänger inte med, någon som kan förklara. Har kört 5090h i 120 timmar sedan jag köpte den. Prata med Pioneer och de sa 200-300 timmar. Är det bästa att köra 300 timmar eller?
Måste man köra 5090h i visst antal timmar, varför då. Jag hänger inte med, någon som kan förklara.
Postad 09 november 2008 - 09:43
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
http://www.youtube.c...h?v=vUHFIBuIcYE
Tack! Intressant! Betyder detta att glasskivan som sitter längst fram alltså är "en del" av själva panelen? Ett annat exempel, om man på service "byter hela plasmapanelen", betyder det då att även glasrutan längst fram som vi stirrar på byts ut som i en enda stor del? Någon som vet detta?
Postad 09 november 2008 - 13:36
Rystrand
-
Rystrand
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag fick ett nyhetsbrev ifrån Fyndbörsen nyss och dom har en 3500:- resp. 4000:- rabatt på 5090 och 5090H just nu, så för er som ska köpa köpa dom modellerna har ni lite att hämta här. Trist att man inte själv har pengar just nu Länk till Fyndbörsen
Postad 11 november 2008 - 11:10
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Har upptäckt vad jag tror är några döda pixlar runt omkring i bilden, slog på en helvit bild och såg då några smålysande saker  Man ser dom inte på normalt tittavstånd men står man 1 meter ifrån. Tänkte kanske att det var smuts, men man ser dessa även från sidan.
Nu undrar jag varför en pixel dör eller börja lysa? Har haft på tvn minst från 3-16 timmar varje dag i över fyra veckor för att köra in den snabbare. Kan detta orsaka pixlarna?
Sedan kan tv helt plötsligt börja stänga av sig, den varnar ju innan att det är fem min tills den gör det. Men jag kollat på tv då via hdmi, men det står ju att den ska göra det om bilden är still...
Redigerat av Peterrrrr, 11 november 2008 - 11:13.
Postad 11 november 2008 - 14:48
SirThoms
-
SirThoms
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Hej,
jag undrar vilken inställning man ska ha om man ser på 720p filmer från dator via DVI-HDMI? Ska pure cinema vara inställt på advance eller off? Vet inte hur det fungerar när man spelar upp från dator. Jag spelar upp med programmet "KMPlayer".
Man kan ju välja om man ska visa bilden i 60, 50 eller 24 hertz på grafikkorts inställningarna. Ska man ändra till 24 där kanske?
Någon?
Redigerat av SirThoms, 11 november 2008 - 14:48.
Postad 11 november 2008 - 19:29
wowawiwa
-
wowawiwa
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Är det nån som vet vad som hände med LX01BD? Inga butiker säljer den, utom en då som inte har den på lager, vad hände egentligen?
Postad 11 november 2008 - 23:18
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Har upptäckt vad jag tror är några döda pixlar runt omkring i bilden, slog på en helvit bild och såg då några smålysande saker Man ser dom inte på normalt tittavstånd men står man 1 meter ifrån. Tänkte kanske att det var smuts, men man ser dessa även från sidan. Nu undrar jag varför en pixel dör eller börja lysa? Har haft på tvn minst från 3-16 timmar varje dag i över fyra veckor för att köra in den snabbare. Kan detta orsaka pixlarna?
Sedan kan tv helt plötsligt börja stänga av sig, den varnar ju innan att det är fem min tills den gör det. Men jag kollat på tv då via hdmi, men det står ju att den ska göra det om bilden är still...
Någon?
Postad 12 november 2008 - 13:33
olasahl
-
olasahl
-
Forumräv
-
-
757 inlägg
Hej, jag undrar vilken inställning man ska ha om man ser på 720p filmer från dator via DVI-HDMI? Ska pure cinema vara inställt på advance eller off? Vet inte hur det fungerar när man spelar upp från dator. Jag spelar upp med programmet "KMPlayer".
Man kan ju välja om man ska visa bilden i 60, 50 eller 24 hertz på grafikkorts inställningarna. Ska man ändra till 24 där kanske?
Någon?
Endast om filmen är i 24Hz format så skall man spela upp den i 24Hz annars blir det bara massa "lagg" från vad jag hört. Så normalt sett ska du nog köra 50Hz om du inte har en film där det specifikt finns beskrivet att den är i 1080p/24 format. Testa så borde du märka skillnad... /Ola
Postad 12 november 2008 - 16:14
wilhelmrama
-
wilhelmrama
-
Användare
-
-
105 inlägg
Hej hej. En undran, är svärtan lika svart som på en "bra" crt tv?
Postad 12 november 2008 - 16:24
SirThoms
-
SirThoms
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Endast om filmen är i 24Hz format så skall man spela upp den i 24Hz annars blir det bara massa "lagg" från vad jag hört. Så normalt sett ska du nog köra 50Hz om du inte har en film där det specifikt finns beskrivet att den är i 1080p/24 format. Testa så borde du märka skillnad...
/Ola
Tack så mkt för svar. Jag har testat växla mellan purecinema Advance och Off. Märker dock ingen skillnad alls. Tittar på eftertexterna i filmer och de hackar dessutom både på Advance och i Off läge. Vad kan det bero på? Har även testat energisparläge 1 och 2. Ingen skillnad hur jag än gör. Har jag missat något? Mvh
Postad 12 november 2008 - 21:45
Becomesoe
-
Becomesoe
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Hej hej. En undran, är svärtan lika svart som på en "bra" crt tv?
Jap den har bättre svärta än min crt tv som var världen bästa crt, Sony.
Postad 13 november 2008 - 15:10
wilhelmrama
-
wilhelmrama
-
Användare
-
-
105 inlägg
Tack så mycket, jag har ingen chans att se tv:n live då jag bor på en ort där den inte går att finna. Jag var t.o.m. kräsen när det gällde svärtan på mina gamla crt tv innan platt tv:n kom ut på marknaden. Så det är mest därför jag undrar. Allt det andra i bilden gissar jag redan att det är bra
Redigerat av wilhelmrama, 13 november 2008 - 15:11.
Postad 13 november 2008 - 20:46
wowawiwa
-
wowawiwa
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Vilken butik ger 5 års garanti på Pioneer Kuro KRP-600A?
Postad 13 november 2008 - 20:52
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
For jag som har ComHem - jag antar att det finns ingen orsak att köpa en 5090H?
Postad 13 november 2008 - 20:58
Becomesoe
-
Becomesoe
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Nej bara glöm det.
Postad 13 november 2008 - 22:03
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Jag kör comhem med humax hd box, till och med standard signal känns ibland som hd matrial
Postad 13 november 2008 - 22:55
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Jag kör comhem med humax hd box, till och med standard signal känns ibland som hd matrial 
Nja det är ju kanske att ta i
Postad 14 november 2008 - 01:34
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Hur går det med buzzandet Robbazz?
Postad 14 november 2008 - 10:55
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Nja det är ju kanske att ta i 
Känns ibland  Framförallt från svt1 och kanal5. Någon som har svar på dessa två frågor? 1. Har upptäckt vad jag tror är några döda pixlar runt omkring i bilden, slog på en helvit bild och såg då några smålysande saker Man ser dom inte på normalt tittavstånd men står man 1 meter ifrån. Tänkte kanske att det var smuts, men man ser dessa även från sidan. Nu undrar jag varför en pixel dör eller börja lysa? Har haft på tvn minst från 3-16 timmar varje dag i över fyra veckor för att köra in den snabbare. Kan detta orsaka pixlarna?
2. Sedan kan tv helt plötsligt börja stänga av sig, den varnar ju innan att det är fem min tills den gör det. Men jag kollat på tv då via hdmi, men det står ju att den ska göra det om bilden är still...
Postad 14 november 2008 - 11:49
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Känns ibland Framförallt från svt1 och kanal5.
Någon som har svar på dessa två frågor?
Skriv till butiken där du köpte den mannen och förklara vad som häner, om du har tur så skickar dom ut en service kille till dig som fixar senaste firmware och går igenom lite. Om dom inte kan hjälpa dig med felet över telefonen. Har ingen ide själv tyvär. Har själv problem med min G9 då den vägrar funka med Hdmi kabeln från min Denon 2930.
Redigerat av Camridge, 14 november 2008 - 11:54.
Postad 14 november 2008 - 20:22
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Hur går det med buzzandet Robbazz? 
Jorå de buzzar på fortfarande, läs mer här https://www.minhembi...s...t&p=2143034
Postad 15 november 2008 - 03:38
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Nu har man äntligen fått igång allt och tv`n är uppe och allt är inställt så nu blir det en hel del film och tv samt spelande på wii för att se hur tv`n presterar samt en del tweakande då av inställningar. Det ska bli spännande måste jag säga och stora förhoppningar har man, dock några saker har man redan stört sig på.
1. Denna tv verkar hantera tv signalerna sämre än vad min Sagem gjorde i bild, blir mer myror/kant när man ser på parabolen "än så länge i alla fall"
2. Att dom begränsat inkopplade enheter till 4,st knappar på dosan gör mig förbryllad då jag redan har 4,st enheter inkopplade och snart blir det 5,st. Och att man då måste gå in i menyn och ändra inställningar bara för att switcha till en annan produkt är irriterande. På Sagem jag körde med fanns det upp till 8,st olika om inte mer och man kunde ställa in allt på varje enskild ingång så det var mycket smidigare än detta system.
Tv`n låter lite det surrande ljudet, det märker man ibland speciellt om man står nära självklart samt att det ändras lite beroende på vad man gör. Dock är fläktarna tystare i denna Pio än min Sagem för tillfället
Ne mer testande för att se hur denna Prio presterar och extra roligt blir det när blu-rayen dumpar ner då man handlat 5,st filmer som står i hyllan redan
Redigerat av Camridge, 15 november 2008 - 07:02.
Postad 16 november 2008 - 19:04
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Jag skrev tidigare i denna tråd att jag har ett problem som uppstår när jag kör myrornas kirg, det blinkar rosa, jag hittade samma problem på en px80, kolla vid tid 0:22 i detta klipp: http://www.youtube.c...h?v=v2BmwQ920_ANågonhär som upplevt detta på sin 5090? Vad kan detta bero på?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|