* Officiell trÄd - Pioneer G9
7510 svar till detta Àmne
Postad 06 November 2008 - 17:41
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1243 inlÀgg
Tills fsofor har Àndrat sig, mer tolerant mot inbrÀnningar(jo det Àr svÄrt pÄ G9 men om man spelar samma spel ofta, tittar konstant pÄ filmer med black borders mm) 
En annan sak angÄende inbrÀnning. NÀr jag pratade med Pioneer angÄende blotching/clouding sÄ sa dom att det har med att göra att pÄ vissa stÀllen kanske en viss fÀrg har varit mer, lyst mer mm. Och dÀrefter blir det clouding, men de flesta exemplar har ju inte sÄdant alls. DÄ Àr min undran, en inbrÀnning tillkommer ju pÄ ungefÀr samma sÀtt. Kan det vara sÄ att de exemplar som har blotching/clouding Àr kÀnsligare för vad som lyst mest pÄ olika stÀllen ocksÄ kan vara lÀttare att fÄ inbrÀnningar pÄ?
Redigerat av Peterrrrr, 06 November 2008 - 17:43.
Postad 06 November 2008 - 18:48
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlÀgg
En annan sak angÄende inbrÀnning. NÀr jag pratade med Pioneer angÄende blotching/clouding sÄ sa dom att det har med att göra att pÄ vissa stÀllen kanske en viss fÀrg har varit mer, lyst mer mm. Och dÀrefter blir det clouding, men de flesta exemplar har ju inte sÄdant alls. DÄ Àr min undran, en inbrÀnning tillkommer ju pÄ ungefÀr samma sÀtt. Kan det vara sÄ att de exemplar som har blotching/clouding Àr kÀnsligare för vad som lyst mest pÄ olika stÀllen ocksÄ kan vara lÀttare att fÄ inbrÀnningar pÄ?
Jag tror att de snackar i nattmössan. Det Àr mycket mer troligt att det beror pÄ att MgO-material finns i cellerna och om det avtar sÄ beror det pÄ att detta balanseras ut över tid. För permanenta ojÀmnheter sÄ Àr det mer troligt att det Àr filtret som Àr ojÀmnt. En inkörningsperiod kör man för att just normalisera ljusstyrkan som skickas ut frÄn individuella celler och detta för att maximera utbytet av en kalibrering. Det hjÀlper inte för att motverka inbrÀnning och inbrÀnning Àr inte nÄgot man behöver vara orolig över, speciellt inte med Pioneer Kuro, men det betyder inte att man behöver vara vÄrdslös med sin TV utan att man i vanlig ordning för plasma TV ser till att frÄn dag 1 ha en bra grundinstÀllning, dvs inte dynamiskt lÀge, etc och helst instÀlld med en test-DVD/BD, t ex DVE och/eller DVE HD Basics. DÀrefter anvÀnder man TVn för blandat material, vilket borde komma naturligt.
Postad 06 November 2008 - 19:31
JesperA
-
JesperA
-
LĂ€rjunge
-
-
284 inlÀgg
Att dom slutar tillverkar plasmapaneler som det stÄr i artikeln betyder vÀl inte att dom inte kommer att tillverka plasmatv?
Dom köper vÀl bara in Panasonics eller nÄgon annan tillverkares paneler som det var sagt tidigare?
Postad 06 November 2008 - 20:18
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
AnvÀndare
-
-
235 inlÀgg
Jag tror att de snackar i nattmössan. Det Àr mycket mer troligt att det beror pÄ att MgO-material finns i cellerna och om det avtar sÄ beror det pÄ att detta balanseras ut över tid. För permanenta ojÀmnheter sÄ Àr det mer troligt att det Àr filtret som Àr ojÀmnt.
Lite dÄ och dÄ ser man referenserna till att filtret kan vara ojÀmnt. NÄgon (Wolfy?) som kan berÀtta mer? Vad för filter och hur sitter det? Samt varför verkar det vara sÄ vanligt att det Àr ojÀmnt?
Postad 06 November 2008 - 20:47
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1243 inlÀgg
En inkörningsperiod kör man för att just normalisera ljusstyrkan som skickas ut frÄn individuella celler och detta för att maximera utbytet av en kalibrering. Det hjÀlper inte för att motverka inbrÀnning och inbrÀnning Àr inte nÄgot man behöver vara orolig över, speciellt inte med Pioneer Kuro, men det betyder inte att man behöver vara vÄrdslös med sin TV
Men varför Àr Plasman kÀnsligare mot inbrÀnningar och framför allt ghosting i början. Har haft en plasma innan och den var mest kÀnslig ibörjan. Sedan vart den mer tÄlig. S Àljer sjÀlv tv i mitt yrke, och mÀrker nÀr vi kör in visningsexen att dom Àr lite kÀnsligare i början.
Postad 06 November 2008 - 22:59
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlÀgg
Lite dÄ och dÄ ser man referenserna till att filtret kan vara ojÀmnt. NÄgon (Wolfy?) som kan berÀtta mer? Vad för filter och hur sitter det? Samt varför verkar det vara sÄ vanligt att det Àr ojÀmnt?
Pioneer har en belĂ€ggning (filter) pĂ„ framsidan av panelen istĂ€llet för ett extra glas för att minska reflexter. Denna belĂ€ggning Ă€r vĂ€ldigt tunn och dĂ€rför kan det vara variationer i tjockleken som tillkommer under processen att binda det till glaspanelen, men inte nog med det sĂ„ kan Ă€ven andra delar av panelens delar vara ojĂ€mna i tjockleken vilket leder till smĂ„ variationer i bildytans uniformitet. Ăr filtret ojĂ€mt borde man se samma mönster med TVn avstĂ€ngd.
Postad 06 November 2008 - 23:14
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlÀgg
Men varför Àr Plasman kÀnsligare mot inbrÀnningar och framför allt ghosting i början. Har haft en plasma innan och den var mest kÀnslig ibörjan. Sedan vart den mer tÄlig. SÀljer sjÀlv tv i mitt yrke, och mÀrker nÀr vi kör in visningsexen att dom Àr lite kÀnsligare i början.
Mina tvÄ G7 och en G8 Pioneer har inte uppvisat nÄgon som helst kÀnslighet i början av deras livstid, inte ens för ghosting. Hur lÀnge sen var det du hade din tidigare plasma? Det har hÀnt en hel del med fosformaterialen sedan nÄgra Är tillbaka. DÄ Äldrades fosforn mycket snabbare i början av sin livstid, nÀrmast logaritmisk, för att sedan plana ut och dÄ var inkörning definitivt en viktig del för att Äldra fosforn jÀmnt tills dess att man kommit förbi "den branta delen av fosforns Äldringskurva". Idag Àr denna Äldringskurva ingen kurva utan nÀrmast linjÀr och har dessutom mycket liten lutning. Vidare finns bÀttre inbyggda skyddsmekanismer samt att alla panaler Äldras i fabriken innan de slÀpps till försÀljning. Att en panel av idag kan vara nÄgot kÀnsligare för ghosting i början Àr mer sannolikt dÄ det som sagt kan finnas material i cellerna som pÄverkar deras prestanda i början vilket sedan normaliseras över tid. Jag har som sagt inte mÀrkt av nÄgon kÀnslighet för ghosting med mina tre Pio plasma TV sÄ lÄngt och jag har inte lÀst om mer Àn nÄgot enstaka fall dÀr nÄgon haft problem med detta hos Pioneers senaste Ärsmodeller.
Postad 07 November 2008 - 09:33
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Ăber-Guru
-
-
16356 inlÀgg
Pioneer har en belÀggning (filter) pÄ framsidan av panelen istÀllet för ett extra glas för att minska reflexter. Denna belÀggning Àr vÀldigt tunn och dÀrför kan det vara variationer i tjockleken som tillkommer under processen att binda det till glaspanelen, men inte nog med det sÄ kan Àven andra delar av panelens delar vara ojÀmna i tjockleken vilket leder till smÄ variationer i bildytans uniformitet.
Ăr filtret ojĂ€mt borde man se samma mönster med TVn avstĂ€ngd.
Som filterhatare sÄ fÄr jag Ànnu mer vatten pÄ min kvarn. Jag gissar att filtret kan ge problem bÄde pÄ dagen och pÄ kvÀllen om det Àr ojÀmnt applicerat. Det Àr dags att plasmatillverkarna kammar sig och tar bort det. Jag Àr tÀmligen sÀker pÄ att bildkvaliteten inte skulle lida av att filtret togs bort.
Postad 07 November 2008 - 09:51
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlÀgg
Som filterhatare sÄ fÄr jag Ànnu mer vatten pÄ min kvarn. Jag gissar att filtret kan ge problem bÄde pÄ dagen och pÄ kvÀllen om det Àr ojÀmnt applicerat. Det Àr dags att plasmatillverkarna kammar sig och tar bort det.
Jag Àr tÀmligen sÀker pÄ att bildkvaliteten inte skulle lida av att filtret togs bort.
Hehe, det Àr inte möjligt att ta bort filtret, i alla fall inte idag. Möjligtvis att med mer effektiva panaler dÀr celler verkligen kan slÀckas helt och har ett högre ljusutbyte, men inte idag. Sen ska inte det hÀr med ojÀmnheter och variationer i bildens uniformitet överdrivas. Pioneers plasmor har en mycket uniform bild och det ska bara synas via testmönster av en och samma fÀrg. Ser man det lÀtt pÄ vanligt material sÄ Àr det nog dags att reklamera. Det Àr ett problem generellt det hÀr med att om man tar upp saker som Àr naturligt frÄn tillverkningsprocessen, etc sÄ börjar folk nÀstan se spöken och sedan förstÀrks det massor via forum. Det gör att man ibland drar sig för att disskutera svagheter och brister för det blir sÄ f-bannat överdrivet (inte riktat mot dig trebban).
Postad 07 November 2008 - 10:11
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Ăber-Guru
-
-
16356 inlÀgg
Hehe, det Àr inte möjligt att ta bort filtret, i alla fall inte idag. Möjligtvis att med mer effektiva panaler dÀr celler verkligen kan slÀckas helt och har ett högre ljusutbyte, men inte idag.
Sen ska inte det hÀr med ojÀmnheter och variationer i bildens uniformitet överdrivas. Pioneers plasmor har en mycket uniform bild och det ska bara synas via testmönster av en och samma fÀrg. Ser man det lÀtt pÄ vanligt material sÄ Àr det nog dags att reklamera.
Det Àr ett problem generellt det hÀr med att om man tar upp saker som Àr naturligt frÄn tillverkningsprocessen, etc sÄ börjar folk nÀstan se spöken och sedan förstÀrks det massor via forum. Det gör att man ibland drar sig för att disskutera svagheter och brister för det blir sÄ f-bannat överdrivet (inte riktat mot dig trebban). 
Ingen fara wolfy, det kÀndes inte som det var riktat mot mig. Jag har svÄrt att se var det Àr naturligt att filtret kommer in i tillverkningsprossesen(hoppsan -processen ska det vara) Jag kan sÀtta en mÄnadslön pÄ att filtret appliceras efter glaset har svalnat. Inget naturligt alltsÄ(nu börjar jag bli lite picky hÀr om ordet "naturligt") Du menar sÀkert att det Àr naturligt för plasmatillverkarna att anlÀgga filtret efter tillverkning av glaset. Om filtret Àr applicerat efter glaset hÀrdat, vilket jag tar för givet, borde det rimligtvis gÄ att ta bort det med rÀtt kemikalie. Eller rent av skrubba bort filtret med nÄgot sandpapperliknande föremÄl. Glas Àr vÀldigt tÄligt mot repor och skulle sÀkert klara av plastliknande sandpapper. Nu ska jag inte förstöra diskussionen mer med mina filter-inlÀgg... Gissa om jag lÀngtar efter Pioneers nollsvÀrta! (helt oprovocerat utrop frÄn mig)
Postad 07 November 2008 - 11:43
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
AnvÀndare
-
-
235 inlÀgg
Ingen fara wolfy, det kÀndes inte som det var riktat mot mig. Jag har svÄrt att se var det Àr naturligt att filtret kommer in i tillverkningsprossesen(hoppsan -processen ska det vara) Jag kan sÀtta en mÄnadslön pÄ att filtret appliceras efter glaset har svalnat. Inget naturligt alltsÄ(nu börjar jag bli lite picky hÀr om ordet "naturligt")
Du menar sÀkert att det Àr naturligt för plasmatillverkarna att anlÀgga filtret efter tillverkning av glaset.
Om filtret Àr applicerat efter glaset hÀrdat, vilket jag tar för givet, borde det rimligtvis gÄ att ta bort det med rÀtt kemikalie. Eller rent av skrubba bort filtret med nÄgot sandpapperliknande föremÄl. Glas Àr vÀldigt tÄligt mot repor och skulle sÀkert klara av plastliknande sandpapper.
Nu ska jag inte förstöra diskussionen mer med mina filter-inlÀgg...
Gissa om jag lÀngtar efter Pioneers nollsvÀrta! (helt oprovocerat utrop frÄn mig)
NĂ„gon (Wolfy, Trebban eller nĂ„gon annan) som kan peka mot en websida som förklarar hur tillverkning av en panel gĂ„r till? MĂ€rker av er diskussion att det Ă€r mycket som verkar hĂ€nga ihop. Tex att glaset skulle vara en del av sjĂ€lva plasma-panelen? Ăr inte glaset bara en jĂ€dra ruta framför?
Postad 07 November 2008 - 11:50
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlÀgg
Ja, det Àr mÄnga orsaker till att man ser fram emot ECC.  För den skull kommer dock inte alla problem vara ur vÀrlden och jag vet Ànnu inte hur sammarbetet mellan Panasonic och Pioneer kommer att yttra sig vad gÀller panelkonstruktion. Med den ekonomiska realitet som stundar vet nog ingen exakt vad som kommer att ske under 2009, bara att hoppas att ens vÀrsta farhÄgor inte besannas och att vi fÄr se projekt Kuro komma till sin fulla rÀtt sÄ smÄningom, med början nÀsta Är.
Redigerat av Wolfy, 07 November 2008 - 11:50.
Postad 07 November 2008 - 11:55
pacman
-
pacman
-
Ăber-Guru
-
-
22892 inlÀgg
Hehe, att ta bort filtret kÀnns ungefÀr lika smart som att ta bort backlighten frÄn en LCD, dvs inge givande alls.
Postad 07 November 2008 - 12:05
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlÀgg
NĂ„gon (Wolfy, Trebban eller nĂ„gon annan) som kan peka mot en websida som förklarar hur tillverkning av en panel gĂ„r till? MĂ€rker av er diskussion att det Ă€r mycket som verkar hĂ€nga ihop. Tex att glaset skulle vara en del av sjĂ€lva plasma-panelen? Ăr inte glaset bara en jĂ€dra ruta framför? 
Inte jag tyvÀrr, inte annat Àn i vÀldigt generella ordalag. Mina "kunskaper" kommer frÄn den tid dÄ SID.org var öppen, dÀr kunde man lÀsa massor matnyttigt om Àn vÀldigt begravt i fikonsprÄk. Numera krÀvs att man jobbar i branschen eller betalat för ett abbonemang. Möjligtvis att du skulle kunna hitta nÄgot ingÄende om du söker patent i USA, men det Àr definitivt inte enkelt att hitta i den djungeln. Kanske nÄgon annan vet av nÄgon lÀnk dÀr det förklaras pÄ ett ingÄende sÀtt. Hursomhaver, plasmapanelen innehÄller en blandning av Àdelgaser vilkas joner (atomer av positiv laddning dÀr en elektron har frigjorts efter kollision med fria elektroner) och fria elektroner bildar ett plasma. FrÄn kollisioner mellan joner och elektroner alstrar UV-fotoner vilka i sin tur exiterar fosforatomer. NÀr dessa ÄtergÄr till sitt grundtillstÄnd sÄ skickas fotoner ut i form av synligt ljus, Rött, Grönt och BlÄtt. Eftersom cellerna innehÄller en blandning av Àdelgas sÄ mÄste panelen vara hermetiskt tillsluten, varför en panel Àr ett enda stycke. En glasskiva framför denna panel har samma uppgift som belÀggningen som Pioneer valt istÀllet för en glasskiva. Hehe, att ta bort filtret kÀnns ungefÀr lika smart som att ta bort backlighten frÄn en LCD, dvs inge givande alls. 
Precis, men med det sagt sÄ Àr det inte omöjligt att sÄ sker framöver. Jag har i alla fall lÀst hints om det, men vad som sen blir utfallet Àr en annan sak.
Redigerat av Wolfy, 07 November 2008 - 12:04.
Postad 07 November 2008 - 12:16
Becomesoe
-
Becomesoe
-
Amatör
-
-
93 inlÀgg
Kanske nÄgon annan vet av nÄgon lÀnk dÀr det förklaras pÄ ett ingÄende sÀtt. http://www.youtube.c...h?v=vUHFIBuIcYE
Postad 07 November 2008 - 14:13
Busher
-
Busher
-
Wannabe
-
-
30 inlÀgg
Hur ska man göra för att kunna spela upp divx filervia Tveristy pÄ 5090h? Har stÀllt in programmet att alltid transcoda, men det gÄr ju inte ens att klicka klicka pÄ filerna som kommer upp pÄ tvn det Àr bara en gul triangel pÄ alla. Kan tillÀgga att jag Àven har en ps3 och dÀr fungerar det alldeles utmÀrkt.
Postad 07 November 2008 - 19:39
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Ăber-Guru
-
-
16356 inlÀgg
http://www.youtube.c...h?v=vUHFIBuIcYE
Cool film! En av arbetarna önskade att han kunde Àga en plasma. SÄ filmen Àr nog ett par Är gammal. Killen som testade "lösa skruvar" hade ett hÀrligt jobb,
Postad 07 November 2008 - 19:46
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Ăber-Guru
-
-
16356 inlÀgg
Inte jag tyvÀrr, inte annat Àn i vÀldigt generella ordalag. Mina "kunskaper" kommer frÄn den tid dÄ SID.org var öppen, dÀr kunde man lÀsa massor matnyttigt om Àn vÀldigt begravt i fikonsprÄk. Numera krÀvs att man jobbar i branschen eller betalat för ett abbonemang. Möjligtvis att du skulle kunna hitta nÄgot ingÄende om du söker patent i USA, men det Àr definitivt inte enkelt att hitta i den djungeln. Kanske nÄgon annan vet av nÄgon lÀnk dÀr det förklaras pÄ ett ingÄende sÀtt.
Hursomhaver, plasmapanelen innehÄller en blandning av Àdelgaser vilkas joner (atomer av positiv laddning dÀr en elektron har frigjorts efter kollision med fria elektroner) och fria elektroner bildar ett plasma. FrÄn kollisioner mellan joner och elektroner alstrar UV-fotoner vilka i sin tur exiterar fosforatomer. NÀr dessa ÄtergÄr till sitt grundtillstÄnd sÄ skickas fotoner ut i form av synligt ljus, Rött, Grönt och BlÄtt. Eftersom cellerna innehÄller en blandning av Àdelgas sÄ mÄste panelen vara hermetiskt tillsluten, varför en panel Àr ett enda stycke.
En glasskiva framför denna panel har samma uppgift som belÀggningen som Pioneer valt istÀllet för en glasskiva.
Precis, men med det sagt sÄ Àr det inte omöjligt att sÄ sker framöver. Jag har i alla fall lÀst hints om det, men vad som sen blir utfallet Àr en annan sak.
"En glasskiva framför denna panel har samma uppgift som belÀggningen som Pioneer valt istÀllet för en glasskiva." NjÀ. BelÀggningen Àr till för att förhindra reflektioner. Filmen som jag nyss sÄg hade tvÄ glasrutor. Mellan dessa befinner sig Àdelgaserna. Sedan satte de pÄ en ytterruta framför dessa tvÄ. I princip tre rutor alltsÄ. Den sista rutan var till för "kontrasten" enligt kommentatorn. Jag gissar att om jag tar bort belÀggningen(filtret) kommer plasman se grÄ ut avstÀngd. Eller hur?
Postad 07 November 2008 - 19:54
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
MĂ€stare
-
-
2709 inlÀgg
Cool film! En av arbetarna önskade att han kunde Àga en plasma. SÄ filmen Àr nog ett par Är gammal. Killen som testade "lösa skruvar" hade ett hÀrligt jobb,
Riktigt cool film  Man blir ju rÀtt sugen att Äka pÄ ett studiebesök i pios fabrik Ä se hur det har gÄtt till att tillverka min G9
Postad 07 November 2008 - 20:03
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Ăber-Guru
-
-
16356 inlÀgg
Riktigt cool film Man blir ju rÀtt sugen att Äka pÄ ett studiebesök i pios fabrik Ä se hur det har gÄtt till att tillverka min G9 
Ha ha. DÄ kan man vara med nÀr de hÀller ner svÀrtan i panelen.
Postad 07 November 2008 - 20:21
TobbeT
-
TobbeT
-
Amatör
-
-
73 inlÀgg
Har en liten fundering. Som det sÀgs sÄ ska Pioneer lÀgga ner tillverkningen av plasma och Panasonic ta över. Det jag Àr lite fundersam över Àr dÄ om Pioneer nÄgonsin kommer att slÀppa sin platt-TV som Àr 9mm tunn. http://se.youtube.co...feature=relatedSÄg vÀldigt imponerande ut men nu blir man lite skeptisk till detta efter allt man lÀst och hört.
Postad 08 November 2008 - 01:41
wowawiwa
-
wowawiwa
-
Wannabe
-
-
33 inlÀgg
Hur ser vitt ut pÄ Pioneer Kuro KRP-600A? Ser det grÄaktigt ut som de andra plasmorna eller Àr det fixat? Vill helst att det matchar LCD dÄ det finns LCD tv dÀr svÀrtan Àr nÀstan lika bra som kuro (tÀnker pÄ det nya Sony x4500)
Postad 08 November 2008 - 10:52
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlÀgg
NjÀ. BelÀggningen Àr till för att förhindra reflektioner. Filmen som jag nyss sÄg hade tvÄ glasrutor. Mellan dessa befinner sig Àdelgaserna. Sedan satte de pÄ en ytterruta framför dessa tvÄ. I princip tre rutor alltsÄ. Den sista rutan var till för "kontrasten" enligt kommentatorn.
OK, om jag skriver sÄ hÀr dÄ. Pioneerpanelen innehÄller mer Àn bara en yttre belÀggning, det Àr ett flertal olika skikt som gör vad kontrastglaset i videon visar. Pioneer har ingen yttre glasskiva pÄ det sÀttet.  Jag gissar att om jag tar bort belÀggningen(filtret) kommer plasman se grÄ ut avstÀngd. Eller hur?
Nja, som sagt det Àr inte bara belÀggningen utan flera skikt. Nu sitter jag inte pÄ detaljer över exakt hur Pioneers panel ser ut i minsta detalj, det Àr av naturliga skÀl svÄrt att fÄ tag pÄ en fullstÀndig beskrivning utan det blir till att pussla samman i frÄn sitt sammanhang utryckta delar av information... dvs inte det bÀsta eller lÀttaste sÀttet att förstÄ hur nÄgot ser ut.  Det man kan sÀga Àr att skikten, filter eller vad man nu vill kalla det har ett flertal syften, bl a motverka reflexer, motverka EMI (elektromagnetisk störning), förbÀttra fÀrgÄtergivning, mm. Skulle man ta bort alltsammans sÄ skulle det nog bli en otrevlig bild, ja, men det gÀller samtliga tekniker, Àven CRT har belÀggningar och dylikt utan vilket bilden skulle se rÀtt bedrövlig ut, men som sagt - med ökad effektivitet hos panelen sÄ kommer man sÀkerligen kunna reducera filter, skikt och det kommer nog framförallt pÄverka max ljusstyrka.
Redigerat av Wolfy, 08 November 2008 - 11:16.
Postad 08 November 2008 - 10:56
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlÀgg
Har en liten fundering. Som det sÀgs sÄ ska Pioneer lÀgga ner tillverkningen av plasma och Panasonic ta över. Det jag Àr lite fundersam över Àr dÄ om Pioneer nÄgonsin kommer att slÀppa sin platt-TV som Àr 9mm tunn.
http://se.youtube.co...feature=related
SÄg vÀldigt imponerande ut men nu blir man lite skeptisk till detta efter allt man lÀst och hört.
Pioneer slutar endast sin egen tillverkning av panelen. Det kommer fortfarande att vara Pioneer plasma TV. Sen vet ingen vad framtiden kommer att ge i o m det ekonomiska lÀget i vÀrlden. Vi fÄr nog helt enkelt vÀnta och se.Man fÄr hoppas att Pioneer fortsÀtter att visa upp sig pÄ CES, dÄ kommer en tidig indikation i början av nÀsta Är.
Postad 08 November 2008 - 11:06
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlÀgg
Hur ser vitt ut pÄ Pioneer Kuro KRP-600A? Ser det grÄaktigt ut som de andra plasmorna eller Àr det fixat? Vill helst att det matchar LCD dÄ det finns LCD tv dÀr svÀrtan Àr nÀstan lika bra som kuro (tÀnker pÄ det nya Sony x4500)
Det dÀr Àr en trÄkig myt som sprids av okunniga pÄ forum. Det Àr inget grÄtt med en plasma TVs vita fÀrg, utan korrekt kalibrerad sÄ Àr den vit, punkt slut. Vad folk misstar sig pÄ i ellador och Àven nÀr de ser en plasma TV visa en helvit bild Àr att ljusstyrkan frÄn panalen Àr lÀgre Àn LCD TVs som skickar ut Ät helsike för hög ljusstyrka i ellador. LÀgg dÀrtill att LCD TVs ofta Àr stÀllda att ge en pÄ tok för hög fÀrgtemperatur (9 000 - 10 000 K nÀr det ska vara 6 500 K) sÄ ger det en psykologisk effekt att de ter sig vitare, men sÄ Àr inte fallet. NÀr en plasma TV visar en helvit bild sÄ drar den automatiskt ner strömstyrkan, vilket ger en lÀgre ljusstyrka, vilket ger effekten att det upplevs grÄtt (det Àr fortfarande vitt) jÀmfört med en LCD TV med konstant bakgrundbelysning. Sonys svÀrta Àr inte i nÀrheten av Pioneer G9. Vill man ha extrem ljusstyrka sÄ Àr det LCD TV man ska vÀlja. Framtida plama TV kommer att bli mer ljusstarka i o m högre effektivitet lumen/Watt i kommande paneler, men dÀr Àr inte G9.
Postad 08 November 2008 - 11:08
Sir Mix Alot
-
Sir Mix Alot
-
ForumrÀv
-
-
705 inlÀgg
Om jag förstÄtt det rÀtt sÄ fÄr Pioneer en egen linje i fabriken. Fabriken bygger panelen efter Pioneers specifikationer och har ingenting ( eller vÀldigt lite ) med Panasonics egna paneler att göra, precis som bilbranchen bestÀller fÀrdiga bromssystem utav Bosh, sÄ Àr det tillverkarnas egna tester och önskemÄl som avgör vilka specifikationer slutprodukten fÄr. Krasst sett sÄ blir Panasonic en av flera underleverantörer.
Btw, sÄ har jag haft min 5090H i 3 veckor nu och Àr löjligt nöjd.
Postad 08 November 2008 - 11:13
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlÀgg
Det Àr vad jag ocksÄ lÀst, men man tar allt med massor av nypor salt, tills dess att en verklig produkt levereras och recenseras av nÄgon kunning och erfaren, samt lite insider-info frÄn D-Nice pÄ avsforum.com som inte Àr förtÀckt av NDA Ätaganden. Edit: skrev ut avs till avsforum.com
Redigerat av Wolfy, 08 November 2008 - 11:14.
Postad 09 November 2008 - 09:06
Thomas Borg
-
Thomas Borg
-
Rookie
-
5 inlÀgg
Har kört 5090h i 120 timmar sedan jag köpte den. Prata med Pioneer och de sa 200-300 timmar. Ăr det bĂ€sta att köra 300 timmar eller?
MĂ„ste man köra 5090h i visst antal timmar, varför dĂ„. Jag hĂ€nger inte med, nĂ„gon som kan förklara. Har kört 5090h i 120 timmar sedan jag köpte den. Prata med Pioneer och de sa 200-300 timmar. Ăr det bĂ€sta att köra 300 timmar eller?
MÄste man köra 5090h i visst antal timmar, varför dÄ. Jag hÀnger inte med, nÄgon som kan förklara.
Postad 09 November 2008 - 09:43
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
AnvÀndare
-
-
235 inlÀgg
http://www.youtube.c...h?v=vUHFIBuIcYE
Tack! Intressant! Betyder detta att glasskivan som sitter lÀngst fram alltsÄ Àr "en del" av sjÀlva panelen? Ett annat exempel, om man pÄ service "byter hela plasmapanelen", betyder det dÄ att Àven glasrutan lÀngst fram som vi stirrar pÄ byts ut som i en enda stor del? NÄgon som vet detta?
Postad 09 November 2008 - 13:36
Rystrand
-
Rystrand
-
Wannabe
-
-
17 inlÀgg
Jag fick ett nyhetsbrev ifrÄn Fyndbörsen nyss och dom har en 3500:- resp. 4000:- rabatt pÄ 5090 och 5090H just nu, sÄ för er som ska köpa köpa dom modellerna har ni lite att hÀmta hÀr. Trist att man inte sjÀlv har pengar just nu LÀnk till Fyndbörsen
Postad 11 November 2008 - 11:10
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1243 inlÀgg
Har upptÀckt vad jag tror Àr nÄgra döda pixlar runt omkring i bilden, slog pÄ en helvit bild och sÄg dÄ nÄgra smÄlysande saker  Man ser dom inte pÄ normalt tittavstÄnd men stÄr man 1 meter ifrÄn. TÀnkte kanske att det var smuts, men man ser dessa Àven frÄn sidan.
Nu undrar jag varför en pixel dör eller börja lysa? Har haft pÄ tvn minst frÄn 3-16 timmar varje dag i över fyra veckor för att köra in den snabbare. Kan detta orsaka pixlarna?
Sedan kan tv helt plötsligt börja stÀnga av sig, den varnar ju innan att det Àr fem min tills den gör det. Men jag kollat pÄ tv dÄ via hdmi, men det stÄr ju att den ska göra det om bilden Àr still...
Redigerat av Peterrrrr, 11 November 2008 - 11:13.
Postad 11 November 2008 - 14:48
SirThoms
-
SirThoms
-
Wannabe
-
-
49 inlÀgg
Hej,
jag undrar vilken instÀllning man ska ha om man ser pÄ 720p filmer frÄn dator via DVI-HDMI? Ska pure cinema vara instÀllt pÄ advance eller off? Vet inte hur det fungerar nÀr man spelar upp frÄn dator. Jag spelar upp med programmet "KMPlayer".
Man kan ju vÀlja om man ska visa bilden i 60, 50 eller 24 hertz pÄ grafikkorts instÀllningarna. Ska man Àndra till 24 dÀr kanske?
NÄgon?
Redigerat av SirThoms, 11 November 2008 - 14:48.
Postad 11 November 2008 - 19:29
wowawiwa
-
wowawiwa
-
Wannabe
-
-
33 inlÀgg
Ăr det nĂ„n som vet vad som hĂ€nde med LX01BD? Inga butiker sĂ€ljer den, utom en dĂ„ som inte har den pĂ„ lager, vad hĂ€nde egentligen?
Postad 11 November 2008 - 23:18
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1243 inlÀgg
Har upptÀckt vad jag tror Àr nÄgra döda pixlar runt omkring i bilden, slog pÄ en helvit bild och sÄg dÄ nÄgra smÄlysande saker Man ser dom inte pÄ normalt tittavstÄnd men stÄr man 1 meter ifrÄn. TÀnkte kanske att det var smuts, men man ser dessa Àven frÄn sidan. Nu undrar jag varför en pixel dör eller börja lysa? Har haft pÄ tvn minst frÄn 3-16 timmar varje dag i över fyra veckor för att köra in den snabbare. Kan detta orsaka pixlarna?
Sedan kan tv helt plötsligt börja stÀnga av sig, den varnar ju innan att det Àr fem min tills den gör det. Men jag kollat pÄ tv dÄ via hdmi, men det stÄr ju att den ska göra det om bilden Àr still...
NÄgon?
Postad 12 November 2008 - 13:33
olasahl
-
olasahl
-
ForumrÀv
-
-
757 inlÀgg
Hej, jag undrar vilken instÀllning man ska ha om man ser pÄ 720p filmer frÄn dator via DVI-HDMI? Ska pure cinema vara instÀllt pÄ advance eller off? Vet inte hur det fungerar nÀr man spelar upp frÄn dator. Jag spelar upp med programmet "KMPlayer".
Man kan ju vÀlja om man ska visa bilden i 60, 50 eller 24 hertz pÄ grafikkorts instÀllningarna. Ska man Àndra till 24 dÀr kanske?
NÄgon?
Endast om filmen Àr i 24Hz format sÄ skall man spela upp den i 24Hz annars blir det bara massa "lagg" frÄn vad jag hört. SÄ normalt sett ska du nog köra 50Hz om du inte har en film dÀr det specifikt finns beskrivet att den Àr i 1080p/24 format. Testa sÄ borde du mÀrka skillnad... /Ola
Postad 12 November 2008 - 16:14
wilhelmrama
-
wilhelmrama
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Hej hej. En undran, Àr svÀrtan lika svart som pÄ en "bra" crt tv?
Postad 12 November 2008 - 16:24
SirThoms
-
SirThoms
-
Wannabe
-
-
49 inlÀgg
Endast om filmen Àr i 24Hz format sÄ skall man spela upp den i 24Hz annars blir det bara massa "lagg" frÄn vad jag hört. SÄ normalt sett ska du nog köra 50Hz om du inte har en film dÀr det specifikt finns beskrivet att den Àr i 1080p/24 format. Testa sÄ borde du mÀrka skillnad...
/Ola
Tack sÄ mkt för svar. Jag har testat vÀxla mellan purecinema Advance och Off. MÀrker dock ingen skillnad alls. Tittar pÄ eftertexterna i filmer och de hackar dessutom bÄde pÄ Advance och i Off lÀge. Vad kan det bero pÄ? Har Àven testat energisparlÀge 1 och 2. Ingen skillnad hur jag Àn gör. Har jag missat nÄgot? Mvh
Postad 12 November 2008 - 21:45
Becomesoe
-
Becomesoe
-
Amatör
-
-
93 inlÀgg
Hej hej. En undran, Àr svÀrtan lika svart som pÄ en "bra" crt tv?
Jap den har bÀttre svÀrta Àn min crt tv som var vÀrlden bÀsta crt, Sony.
Postad 13 November 2008 - 15:10
wilhelmrama
-
wilhelmrama
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Tack sÄ mycket, jag har ingen chans att se tv:n live dÄ jag bor pÄ en ort dÀr den inte gÄr att finna. Jag var t.o.m. krÀsen nÀr det gÀllde svÀrtan pÄ mina gamla crt tv innan platt tv:n kom ut pÄ marknaden. SÄ det Àr mest dÀrför jag undrar. Allt det andra i bilden gissar jag redan att det Àr bra
Redigerat av wilhelmrama, 13 November 2008 - 15:11.
Postad 13 November 2008 - 20:46
wowawiwa
-
wowawiwa
-
Wannabe
-
-
33 inlÀgg
Vilken butik ger 5 Ärs garanti pÄ Pioneer Kuro KRP-600A?
Postad 13 November 2008 - 20:52
hyslopc
-
hyslopc
-
ForumrÀv
-
-
682 inlÀgg
For jag som har ComHem - jag antar att det finns ingen orsak att köpa en 5090H?
Postad 13 November 2008 - 20:58
Becomesoe
-
Becomesoe
-
Amatör
-
-
93 inlÀgg
Nej bara glöm det.
Postad 13 November 2008 - 22:03
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1243 inlÀgg
Jag kör comhem med humax hd box, till och med standard signal kÀnns ibland som hd matrial
Postad 13 November 2008 - 22:55
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
MĂ€stare
-
-
2709 inlÀgg
Jag kör comhem med humax hd box, till och med standard signal kÀnns ibland som hd matrial 
Nja det Àr ju kanske att ta i
Postad 14 November 2008 - 01:34
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1866 inlÀgg
Hur gÄr det med buzzandet Robbazz?
Postad 14 November 2008 - 10:55
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1243 inlÀgg
Nja det Àr ju kanske att ta i 
KÀnns ibland  Framförallt frÄn svt1 och kanal5. NÄgon som har svar pÄ dessa tvÄ frÄgor? 1. Har upptÀckt vad jag tror Àr nÄgra döda pixlar runt omkring i bilden, slog pÄ en helvit bild och sÄg dÄ nÄgra smÄlysande saker Man ser dom inte pÄ normalt tittavstÄnd men stÄr man 1 meter ifrÄn. TÀnkte kanske att det var smuts, men man ser dessa Àven frÄn sidan. Nu undrar jag varför en pixel dör eller börja lysa? Har haft pÄ tvn minst frÄn 3-16 timmar varje dag i över fyra veckor för att köra in den snabbare. Kan detta orsaka pixlarna?
2. Sedan kan tv helt plötsligt börja stÀnga av sig, den varnar ju innan att det Àr fem min tills den gör det. Men jag kollat pÄ tv dÄ via hdmi, men det stÄr ju att den ska göra det om bilden Àr still...
Postad 14 November 2008 - 11:49
Camridge
-
Camridge
-
ForumrÀv
-
-
990 inlÀgg
KÀnns ibland Framförallt frÄn svt1 och kanal5.
NÄgon som har svar pÄ dessa tvÄ frÄgor?
Skriv till butiken dÀr du köpte den mannen och förklara vad som hÀner, om du har tur sÄ skickar dom ut en service kille till dig som fixar senaste firmware och gÄr igenom lite. Om dom inte kan hjÀlpa dig med felet över telefonen. Har ingen ide sjÀlv tyvÀr. Har sjÀlv problem med min G9 dÄ den vÀgrar funka med Hdmi kabeln frÄn min Denon 2930.
Redigerat av Camridge, 14 November 2008 - 11:54.
Postad 14 November 2008 - 20:22
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
MĂ€stare
-
-
2709 inlÀgg
Hur gÄr det med buzzandet Robbazz? 
JorÄ de buzzar pÄ fortfarande, lÀs mer hÀr https://www.minhembi...s...t&p=2143034
Postad 15 November 2008 - 03:38
Camridge
-
Camridge
-
ForumrÀv
-
-
990 inlÀgg
Nu har man Àntligen fÄtt igÄng allt och tv`n Àr uppe och allt Àr instÀllt sÄ nu blir det en hel del film och tv samt spelande pÄ wii för att se hur tv`n presterar samt en del tweakande dÄ av instÀllningar. Det ska bli spÀnnande mÄste jag sÀga och stora förhoppningar har man, dock nÄgra saker har man redan stört sig pÄ.
1. Denna tv verkar hantera tv signalerna sÀmre Àn vad min Sagem gjorde i bild, blir mer myror/kant nÀr man ser pÄ parabolen "Àn sÄ lÀnge i alla fall"
2. Att dom begrÀnsat inkopplade enheter till 4,st knappar pÄ dosan gör mig förbryllad dÄ jag redan har 4,st enheter inkopplade och snart blir det 5,st. Och att man dÄ mÄste gÄ in i menyn och Àndra instÀllningar bara för att switcha till en annan produkt Àr irriterande. PÄ Sagem jag körde med fanns det upp till 8,st olika om inte mer och man kunde stÀlla in allt pÄ varje enskild ingÄng sÄ det var mycket smidigare Àn detta system.
Tv`n lÄter lite det surrande ljudet, det mÀrker man ibland speciellt om man stÄr nÀra sjÀlvklart samt att det Àndras lite beroende pÄ vad man gör. Dock Àr flÀktarna tystare i denna Pio Àn min Sagem för tillfÀllet
Ne mer testande för att se hur denna Prio presterar och extra roligt blir det nÀr blu-rayen dumpar ner dÄ man handlat 5,st filmer som stÄr i hyllan redan
Redigerat av Camridge, 15 November 2008 - 07:02.
Postad 16 November 2008 - 19:04
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1243 inlÀgg
Jag skrev tidigare i denna trÄd att jag har ett problem som uppstÄr nÀr jag kör myrornas kirg, det blinkar rosa, jag hittade samma problem pÄ en px80, kolla vid tid 0:22 i detta klipp: http://www.youtube.c...h?v=v2BmwQ920_ANÄgonhÀr som upplevt detta pÄ sin 5090? Vad kan detta bero pÄ?
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Titan Noir Max
Rian
2026-09-06 21:47:55
-
-
LFE reference och Center ch
johan b-lund
2026-09-02 18:43:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|