Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 January 2008 - 12:59

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
distortion2:

Visst jag förstår att du tror det... Men det är ändå så att det inte var direkt specat, du kan ju köra 1080p på en billigare spelare med uppskalning! Du kan köra en WMV-fil som inte är lika krävande, du kan köra en 720p MKV o skala eller en 1080p MKV och köra ut 1080p, det är defintivt skillnad!

Jag frågar av nyfikenhet, tror inte jag är ensam om detta heller!! :) Vill du ha reda på var den övre gränsen går så är detta definitivt relevant att fråga!

:)

distortion2: Det är möjligt du har rätt förresten!! Kanske för mycket skumpa på nyår!... ;)

Redigerat av Kanelbulle, 03 January 2008 - 13:06.

Postad 03 January 2008 - 13:08

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tjena Ga bbe!!!

Fråga, du skriver "Tvixen blev inte ens pissljummen"... Det står däremot inte vad du egentligen gjorde... Var källan 1080p? Att du antagligen körde ut 1080p antar jag. Vilket format höll materialet, MKV, WMV osv. Var materialet native 1920x1080?? Hur processorintesivt materialet är bidrare ju självklart till hur varm maskinen blir! Så vad var det?

:)

Filmen är i .mkv 1080p och jag körde ut till projjen i samma upplösning.
Jag har testat flera ggr. att skala ner till 720p och även att skala upp 720p till 1080p, men kommer inte fram till ifall processorn får jobba mer eller mindre vid de olika tillfällena. Sigmadesign gör ett bra jobb med film helt enkelt.
Var värmen blir av fattar jag inte, för nog måste det utvecklas en del värme.
Man har ju läst att dessa kan vara kinkiga ifall man pressar in dem i trånga utrymme.

distortion2:

Visst jag förstår att du tror det... Men det är ändå så att det inte var direkt specat, du kan ju köra 1080p på en billigare spelare med uppskalning! Du kan köra en WMV-fil som inte är lika krävande, du kan köra en 720p MKV o skala eller en 1080p MKV och köra ut 1080p, det är defintivt skillnad!

Jag frågar av nyfikenhet, tror inte jag är ensam om detta heller!! :) Vill du ha reda på var den övre gränsen går så är detta definitivt relevant att fråga!

;)

Jag tyckte också att uttrycket 1080p-film var rätt talande, men jag var trots allt trött när jag skrev det.
Testkörde en fil med H264, 1080p, 16 minuter med en storlek på 4,3GB och den hackade betydligt i början som att den inte klarade av att buffra ordentligt. Enligt info't 37 Mbps.
Efter en stund gick den ganska mjukt, men definitivt på gränsen.
Skulle varit kul att testa en helt okomprimerad eftersom jag vet att den klarar strömmar över 40Mbps i andra fall.

Postad 03 January 2008 - 13:57

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Okey då har vi en som har projje i alla fall..

Kan du kolla vad du får för signal från Tvixen vid 720p och 1080p
Mitt tidigare inlägg rörande detta !

Oavsett om man tror det eller ej :) så är det av väsentlighet
vad man får ut från tvixen .. då hela färghanteringen hänger på om det
är komponent eller RGB och inte minst om den sitter och omvandlar till
något helt annat än vad den skall göra..

Ps. Min tvix blir inte varmarare än ljummen vad jag än kör för filer och
då kör jag lägsta fläkthastighet och den står fritt för ventilation.
( då var väl den frågan avklarat och nästa kan kanske besvaras :) )

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 03 January 2008 - 14:00.

Postad 03 January 2008 - 14:02

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Hej
Fått min Tvix nu och är kanonnöjd, men en sak jag inte lyckas med är att göra så mappikonerna ändras från listläge till att visa stora ikoner. Hur gör jag det? Samt när man är i Tvix menyn o klickar på Musikloggan så kommer man till hårddisken men ja vill komma direkt till min musikmapp. Kan man ställa in det?

Postad 03 January 2008 - 14:08

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Okey då har vi en som har projje i alla fall..

Kan du kolla vad du får för signal från Tvixen vid 720p och 1080p

Oavsett om man tror det eller ej :) så är det av väsentlighet
vad man får ut från tvixen .. då hela färghanteringen hänger på om det
är komponent eller RGB och inte minst om den sitter och omvandlar till
något helt annat än vad den skall göra..

Ps. Min tvix blir inte varmarare än ljummen vad jag än kör för filer och
då kör jag lägsta fläkthastighet och den står fritt för ventilation.
( då var väl den frågan avklarat och nästa kan kanske besvaras :) )

Maveric ;)

Detta är min tredje proj och de två tidigare har jag fått skruva en hel massa på innan det såg bra ut.
Min nya (PT-AE2000) har jag i princip bara kopplat in och justerat lens-shift/skärpa på sedan slutet av oktober.
Jag har inte en susning om var jag skulle kunna hitta info om insignalen, mer än att det brukar stå t.ex. 1080p 60 i en av menyfälten. Måste kanske sprätta plasten till manualen lik förbaskat...

Och ja.. jag glömde skriva att fläkten går på lägsta hastigheten alltid.

Hej
Fått min Tvix nu och är kanonnöjd, men en sak jag inte lyckas med är att göra så mappikonerna ändras från listläge till att visa stora ikoner. Hur gör jag det? Samt när man är i Tvix menyn o klickar på Musikloggan så kommer man till hårddisken men ja vill komma direkt till min musikmapp. Kan man ställa in det?

Det blir riktigt mycket segare i ikonläget, men du gör en helt tom fil med t.ex. notepad och sparar som "icon.tvix" i den mappen som du vill att ikonerna (eller de stora mapparna) ska dyka upp.

Postad 03 January 2008 - 14:32

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Samt när man är i Tvix menyn o klickar på Musikloggan så kommer man till hårddisken men ja vill komma direkt till min musikmapp. Kan man ställa in det?

Din folder måste heta "Music" med c, inte k. Och ligga i rooten på tvixens hårddisk. Sen borde det fungera.

Postad 03 January 2008 - 14:35

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Jag har inte en susning om var jag skulle kunna hitta info om insignalen, mer än att det brukar stå t.ex. 1080p 60 i en av menyfälten. Måste kanske sprätta plasten till manualen lik förbaskat...

På min projje får jag infon dels genom att trycka en gång på den knapp som anger
ingångskälla ( HDMI ) och dels genom att gå in i menyn och sedan under "info"
Brukar vara samma på alla projjar eller i alla fall liknande.

Manual ? Vad är det :)

Maveric :)

Postad 03 January 2008 - 14:37

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Jag har tagit upp det tidigare men ingen reagerade .,,

Tog upp det på mpcclub, men ingen fattade vad jag pratade om.
De är ganska insnöade på helt andra oväsentligheter där :)

Vi tar det igen .. :)

När tvixen är ställd till 720p skickar den analog komponent (YPbPr) via HDMI
Den borde så klart skicka digital komponent (YCbCr) men det gör den inte
När tvixen är ställd till 1080p skickar den RGB video vilket är helt i sn ordning.

Det finns ingen valmöjlighet för detta i inställningarna, då det verkar vara låst.
Med andra ord så styr mjukvaran vad som skall skickas och vi kan väl vara helt
överens som att analog komponent inte bör vara det skall skickas via HDMI.

Ni som har tex en projje som kan visa vilken källa den visar.. kolla detta och kom tillbaka.

Maveric ;)

Hej !

PÅ min proj Panna AE700
Så visas följande i projjen när det är inställt 720p på tvixen(testat både pal/ntsc)
750/50p (PAL)
750/60p (NTSC)

Är detta ok ?

Redigerat av Peter_sm, 03 January 2008 - 14:45.

Postad 03 January 2008 - 15:28

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

På min projje får jag infon dels genom att trycka en gång på den knapp som anger
ingångskälla ( HDMI ) och dels genom att gå in i menyn och sedan under "info"
Brukar vara samma på alla projjar eller i alla fall liknande.

Manual ? Vad är det :)

Maveric :)

Jag får testa ikväll om jag får tid.
Vad får du själv för info? Det verkar ju som att du redan vet vad som kommer ut...

Postad 03 January 2008 - 16:52

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Ursäkta att jag inte läst på men sitter på beställ knappen på en 4100.
Har bara en fråga funderar på en NAS serverDlink DNS-313 kan jag streama filmer direkt från den utan att ha datorn igång???
Eller finns det någon bättre lösning???
Tacksam för snabbt svar :)

Postad 03 January 2008 - 16:54

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Har bara en fråga funderar på en NAS serverDlink DNS-313 kan jag streama filmer direkt från den utan att ha datorn igång???

Du behöver inte ha någon nas ens, det räcker med vilken hårddisk som helst som du ansluter via usb, eller en intern.... eller via nätverket.

Postad 03 January 2008 - 17:08

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Du behöver inte ha någon nas ens, det räcker med vilken hårddisk som helst som du ansluter via usb, eller en intern.... eller via nätverket.

Okej!
Så om jag sitter på datorn så kan jag spara filmer,filer,musik direkt på Twixens interna eller externt kopplade hd?
Är det inga fördelar med en Nas server med hårddisk då?
Kan jag packa upp winrar från datorns hårddisk och göra packa upp den som ISO direkt på Twixens Interna?

Redigerat av Unregistereddebe7dcf, 03 January 2008 - 17:16.

Postad 03 January 2008 - 18:11

Unregistered28010
  • Unregistered28010
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejsan
Har ett problem, när jag köpte min 4100 streamade jag över nätverket från en xp burk allt fungerade felfritt. Har nu formaterat den och installerat vista, nu laggar alla filmer jag försöker spela upp.

Har provat att stänga av antivirus och brandvägg men det hjälper inte.

Postad 03 January 2008 - 18:49

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hejsan
Har ett problem, när jag köpte min 4100 streamade jag över nätverket från en xp burk allt fungerade felfritt. Har nu formaterat den och installerat vista, nu laggar alla filmer jag försöker spela upp.

Vet inte något om ditt problem direkt, men har ändå några funderingar om det.
Vista lär inte vara optimalt som operativsystem fram till servicepack 1 om man ska gå efter hur det brukar vara.
Din dator kanske inte uppfyller de krav som gör att allt flyter som det ska? Jag menar bara att det oftast inte räcker med minimikraven. Nätverket tycker man dock borde funka som det ska..
Bara att hoppas på någon annan som kör Vista och ev. har brottats med problemet redan.

Postad 03 January 2008 - 19:18

baltzman
  • baltzman
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
har en fråga.. har precis installerat hårdisk i tvixen och satt upp nätverket.. funkar bra
men kan man se hårdisken i tvixen från datorn? isf hur?

Postad 03 January 2008 - 19:24

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

har en fråga.. har precis installerat hårdisk i tvixen och satt upp nätverket.. funkar bra
men kan man se hårdisken i tvixen från datorn? isf hur?

Endast med hjälp av USB-anslutning.
Med Netshare och NFS ser du inget via nätverket utan FTP-program.

Postad 03 January 2008 - 19:28

baltzman
  • baltzman
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
för inte måste jag använda usb varje gång jag ska flytta över nått från datorn?

så jag måste använda usb varje gång jag ska flytta över nått tex en film?

så jag kan använda ett ftp program för att flytta över saker ?

Postad 03 January 2008 - 19:45

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

för inte måste jag använda usb varje gång jag ska flytta över nått från datorn?

så jag måste använda usb varje gång jag ska flytta över nått tex en film?

så jag kan använda ett ftp program för att flytta över saker ?

USB är snabbast och säkrast. Det har tydligen hänt att folk har tappat t.o.m. hela diskens innehåll när man har editerat mappar och filer via FTP-programmet. Håller du dig till att föra över filer till mappar gjorda i förväg så funkar det med ca. 30Mbps (3,7 MB/s).

Användarnamn är tvixftp och lösenordet ser du i setupen.
När du kopplar upp dig till den ip-adress Tvixen har.

Postad 03 January 2008 - 19:49

baltzman
  • baltzman
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
har du nått ftp program att rekomendera? tack för hjälpen

Postad 03 January 2008 - 19:54

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
FlashFXP eller SmartFTP är två som jag vet ska fungera med bästa överföringshastigheten.

Postad 03 January 2008 - 20:02

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Hej !

PÅ min proj Panna AE700
Så visas följande i projjen när det är inställt 720p på tvixen(testat både pal/ntsc)
750/50p (PAL)
750/60p (NTSC)

Är detta ok ?

Den visar bara om det är pal eller ntsc ... inte om den jobbar med rgb eller komponent signal via hdmi.

Jag har överlämnat frågeställningen till Divco och vi får vänta tills de svarar på vad som är
det som gäller och varför den jobbar med olika signal från 720p resp 1080p
Förmodligen har de inget svar på frågan och har inte ens upptäckt detta
så det lär nog dröja ett tag. Kanske är det inte ens så .. utan bara något
som mjukvaran hittar på ... vem vet :unsure:

Ärligt talat så är bilden densamma och kvaliten så bra den kan vara ..
Men man vill ju veta .. för att man är nyfiken.. eller hur :P

Maveric :rolleyes:

Postad 03 January 2008 - 21:36

Rebwar
  • Rebwar
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har haft min tvix i flera månader nu och är mycket nöjd. Allt funkar perfekt men jag har ett problem. Jag kan inte komma åt tvixen som ftpserver utanför hemmet när den ligger bakom min router. Om jag kopplar den direkt till nätet så kan jag komma åt den var som helst. Inom mitt hemnätverk har jag heller inga problem.
Jag har en Dlink DI-524 och har ställt in den enligt:
http://support.dlink...mp;question=ftp

Nån som kan hjälpa!

Postad 03 January 2008 - 21:53

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Tacksam för snabbt svar :unsure:

Okej!
Så om jag sitter på datorn så kan jag spara filmer,filer,musik direkt på Twixens interna eller externt kopplade hd?
Är det inga fördelar med en Nas server med hårddisk då?
Kan jag packa upp winrar från datorns hårddisk och göra packa upp den som ISO direkt på Twixens Interna?

1: Ja om du kopplat den via usb och Nej om du kopplat den via nätverk
2a: Jo om du vill ha all din media centralt i huset. 2b: nej om du ser enbart ur tvix perspektiv(dvs tvixen behöver ingen nas för att funka bra)
3: Nej då tvixen alldrig dyker upp i enhetshanteraren när den är ansluten via nätverket samt Ja om du kopplat in den via Usb:n

Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 03 January 2008 - 21:58.

Postad 03 January 2008 - 22:49

baltzman
  • baltzman
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
har en fråga om covers.. jag vet att man kan ändra bakgrundsbilden i tvixens huvud meny så att säga, men går det att lägga in en bakgrund i varja mapp för filmer??

Postad 03 January 2008 - 23:15

baltzman
  • baltzman
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
har problem med ljudet när jag kör digtalt via coaxial nån som haft liknande ? funkar det bätter med optisk ?

haha kom på en till.. hur menas det att man ska döpa om img filer till iso? provade att ändra namn till .iso men det funkade inte

Postad 03 January 2008 - 23:20

Biokillen
  • Biokillen
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

har en fråga om covers.. jag vet att man kan ändra bakgrundsbilden i tvixens huvud meny så att säga, men går det att lägga in en bakgrund i varja mapp för filmer??

Japp det går utmärkt, man döper bilden som man vill visas till folder.jpg och lägger den i respektive mapp.
Finns beskrivet bra i tidigare inlägg. Finns även en programvara som är enkel och snabb att använda för att skapa bilderna.

Måste också skapa en fil som heter icon.tvix och den ska vara helt tom och ligga i roten på filmkatalogen.

Postad 03 January 2008 - 23:32

baltzman
  • baltzman
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
ok hur menar du skapa fil icon.tvix i filkattalogen ? hur gör man det?

Postad 03 January 2008 - 23:56

Unregistered28010
  • Unregistered28010
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hejsan

Löste problemet det var vista som har dåligt stöd för det inbyggda nätverkskortet, stoppade i ett annat och nu funkar det perfekt.

Postad 04 January 2008 - 00:42

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

ok hur menar du skapa fil icon.tvix i filkattalogen ? hur gör man det?

i den mappen du vill ha en bild till som heter folder.jpg lägger du en vanlig notepadfil i fast du döper om notepadfilen till icon.tvix (tvix är filändelsen , precis som .jpg o liknande)

MVH
Robin

Postad 04 January 2008 - 00:51

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Japp det går utmärkt, man döper bilden som man vill visas till folder.jpg och lägger den i respektive mapp.
Finns beskrivet bra i tidigare inlägg. Finns även en programvara som är enkel och snabb att använda för att skapa bilderna.

Måste också skapa en fil som heter icon.tvix och den ska vara helt tom och ligga i roten på filmkatalogen.

Biokillen!

Om du inte redan har löst det, eller om du behöver uppslag så gjorde jag ett par bakgrunder som kanske kan passa. Annars är det ju bara för dig att göra en själv. :unsure:

http://forum.iriver....read.php?t=5722

Postad 04 January 2008 - 01:06

Unregistered50f5dbac
  • Unregistered50f5dbac
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Hallå, är nyfiken på denna pryl. Har förstått att man kan spela upp .iso filer på DVD. Kan man spela upp filmer direkt från en Video_ts mapp oxå? Om någon är insatt i hur det funkar med blu ray och HD-dvd, kan man göra nått liknande med såna filmer? Spara ner dom som .iso eller nått.
Hur ser strukturen på en Blu ray ut föresten? Är det samma Bup-filer som på en dvd?

Undrar oxå hur pass bra tvix'en är på o skala upp material. Typ dvd till 1080p. Har en LG dvd 198 med HDMI som inte är så jätte bra på det nämligen.....

Postad 04 January 2008 - 01:12

baltzman
  • baltzman
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
tack för hjälpen

Postad 04 January 2008 - 01:31

Unregisteredc698c527
  • Unregisteredc698c527
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Go kväll!
Tänkte höra mig för ifall det finns någon sowm vet ifall "denna" externa hårdisk utan adapter funkar med M-4100?

Postad 04 January 2008 - 02:09

sortaz
  • sortaz
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Ja, det går alldeles utmärkt. Lägg bara den billd du vill ha i den katalog du vill byta bakgrund på. Filen ska heta TViX.jpg.

hur menas det att man ska döpa om img filer till iso? provade att ändra namn till .iso men det funkade inte

Om du har en dvd-kopia som heter MinRoligaSommar.img ska du döpa om den till MinRoligaSommmar.iso.

edit: såg att några andra hunnit svara redan...

Redigerat av sortaz, 04 January 2008 - 02:10.

Postad 04 January 2008 - 02:59

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Hur ser strukturen på en Blu ray ut föresten? Är det samma Bup-filer som på en dvd?

nope, de nya formaten har helt nya strukturer

Postad 04 January 2008 - 03:34

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hejsan alla igen :P
Nu kanske jag har en dum fråga , fast man förlorar ingeting på att fråga kunniga folk!
Jag undrar om det är möjligt att koppla till exempel 5.1datorhögtalarsystem till en tvix?
Eller ska tvixen vara kopplad till en förstärkare och förstärkaren ska ha högtalarsystem etc?
Tacksam för svar om det går , har nämligen baslåda och allt med datorhögtalarna och vill njuta av de om det går :unsure: :rolleyes:

Postad 04 January 2008 - 05:19

Unregistered50f5dbac
  • Unregistered50f5dbac
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

nope, de nya formaten har helt nya strukturer

Oj, mycke filer var det......
Men kan jag typ lägga en bluray dvd på tvixen o kolla på en film från en sån mapp? M2ts filer mm.
Vilka filer innehåller själva filmen då? Vilken ska man öpna i tvixen??

Postad 04 January 2008 - 09:01

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hejsan alla igen :lol:
Nu kanske jag har en dum fråga , fast man förlorar ingeting på att fråga kunniga folk!
Jag undrar om det är möjligt att koppla till exempel 5.1datorhögtalarsystem till en tvix?
Eller ska tvixen vara kopplad till en förstärkare och förstärkaren ska ha högtalarsystem etc?
Tacksam för svar om det går , har nämligen baslåda och allt med datorhögtalarna och vill njuta av de om det går ;) :lol:

Det var ingen dum fråga tycker jag.
Tyvärr går det inte att koppla högtalarna direkt till tvixen, utan man måste koppla den till en förstärkare om man vill använda bättre högtalare än tv:n inbyggda. Du kan ju förstås koppla tvixen till din dator och använda datorns ljudkort som förstärkare med rätt kablar om det är ett alternativ för dig.

Postad 04 January 2008 - 10:04

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
Hej,
För de som har problem med DVD ISO, här verkar vara nån med huvudet på skaft som har hittat en lösning:
http://www.avsforum....ad.php?t=968629

Kan ju kanske vara något.....

/J

Postad 04 January 2008 - 10:58

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Hej,
För de som har problem med DVD ISO, här verkar vara nån med huvudet på skaft som har hittat en lösning:

/J

Strålande!
Tack för tipset.

//BC

Postad 04 January 2008 - 11:28

Flakon
  • Flakon
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tjena!

Jo, nu var det så att farsan köpte en Tvix M-4100SH härom dagen och detta främst för att kunna visa JPEG-bilder. En aning naivt trodde man ju att detta inte skulle vara några som helst problem, men det visade ju sig inte vara helt lätt. Nu är han rätt grinig över det, medans jag njuter av filmer i Full-hd på våran samsung. Frågan är: Vad kan man göra för att i bästa mån kunna visa farsans egentagna JPEG-filer? De varierar i storlek från 2 - 3 mb, och det verkar nästan vara vissa specifika bilder som får Tvixen att hänga sig.

En grej till... Läste i manualen något om GNU-licens. Vad innefattas av den? Om firmware:t är GNU-licenserat, borde inte då källkoden finnas tillgänglig för de som vill mixtra lite?

Kör förresten med fw 1.3.5.

Redigerat av Flakon, 04 January 2008 - 11:29.

Postad 04 January 2008 - 11:30

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hallå, är nyfiken på denna pryl. Har förstått att man kan spela upp .iso filer på DVD. Kan man spela upp filmer direkt från en Video_ts mapp oxå?

Hej!

Jo, det går bra att lira DVD-filmer direkt från Video_TS-mappen. ;)

Postad 04 January 2008 - 11:33

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej,

/J

Kanon Jofa!

Det handlar alltså om att ISO-filen kanske saknar en titel eller motsvarande.

För er som inte har surfat dit så tipsar jag igen genom att skriva killens post:

Ok, I got my Tivx 4100sh and loved it but I wound up having problems with ISO files. When I searched the forum I found out others had as well. So here is the solution.

The Tivx for being extremely flexible in playing so many different files is actually very finicky when playing ISO's. I noticed that many of my ISO's played but some did not. So here is the solution.

The Tivx box is very sensitive to the format of ISO. If you have the problem of when you click an iso or an IFO file and the it quickly flashes back to the file explorer this is what you need to do to fix it.

First reboot your box, if you try to play an ISO that your TIVX does not like it must corrupt something since until you reboot you will not be able to play any other ISO files or use any IFO files even if they played with no problem before.

Now open one of the offending ISO's in Magic ISO, click File then Properties. Make sure that there is a Label. Then in the Platform field put Win32 Now in the Application field put the following in one line.

MKISOFS ISO 9660/HFS FILESYSTEM BUILDER & CDRECORD CD-R/DVD CREATOR © 1993 E.YOUNGDALE © 1997 J.PEARSON/J.SCHILLING

Now you may not need all of that information, but who cares this is what makes it work. If someone is more technical about DVD properties feel free to show an easier way. Then resave the iso.

This repaired and made all of the ISO files that did not play and crashed my TIVX box on both firmwares 1.3.5 and 1.3.15 work. This worked form NFS, USB and local Hardrive. I hope this helps many people out since I know ISO playback is such a huge factor in the love for a TIVX device, and that many people were disappointed in thinking the ISO playback was broken.

Postad 04 January 2008 - 12:42

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Kanon Jofa!

Jag har givetvis även mailat infon till Dvico genom "My Q&A" på deras hemsida. ;)
Eric där brukar vara bra på att läsa o svara på dessa frågor tycker jag, fast inte lika snabb längre.

Men du kanske har en snabbare och rakare väg in med bugrapporter och förslag?

/J

Postad 04 January 2008 - 13:02

Unregistered50f5dbac
  • Unregistered50f5dbac
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Hallå, är nyfiken på denna pryl. Har förstått att man kan spela upp .iso filer på DVD. Kan man spela upp filmer direkt från en Video_ts mapp oxå?

Hej!

Jo, det går bra att lira DVD-filmer direkt från Video_TS-mappen. ;)

Ok, va bra :lol:. O funkar det på liknande sätt gällande bluray och hddvd? Det jag är ute efter är om det går o köpa en bluray/hddvd spelare till datorn och på nått sett spara ner dom på tvixen o kolla på som på tv'n? Slippa köpa både en bluray och en hddvd spelare till hemmabion menar jag.........

Postad 04 January 2008 - 13:02

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0
kopplade min Tvix via koaxial kabel till hemmabion.. men får inte ACC ljud att fungera, någon som vet vad problemet är? har ändrat ljudet till digital i setup osv.

Postad 04 January 2008 - 13:26

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej,

/J

Vill inte skruva upp någons förväntning på att kunna lösa problemen med detta.
Min "testfil" som strular rejält, hade redan detta skrivet i infon...

Postad 04 January 2008 - 13:35

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Kanon Jofa!

Jag har givetvis även mailat infon till Dvico genom "My Q&A" på deras hemsida. ;)
Eric där brukar vara bra på att läsa o svara på dessa frågor tycker jag, fast inte lika snabb längre.

Men du kanske har en snabbare och rakare väg in med bugrapporter och förslag?

/J

Hade jag varit som dig så hade jag raderat det inlägget hos Dvico tills vidare.
Om man ser till det svaret jag har fått angående iso-problemet så är de inte ens intresserade av att lösa detta innan
det nya SDK't från Sigmadesigns. Dessutom verkar det inte lösa problemen med min testfil... men testa ni vidare och se vad ni kommer fram till, så inte det är ett extremt fall jag sitter på.
Den funkar över nätverket i och för sig.

Postad 04 January 2008 - 13:46

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

kopplade min Tvix via koaxial kabel till hemmabion.. men får inte ACC ljud att fungera, någon som vet vad problemet är? har ändrat ljudet till digital i setup osv.

Låter som att din Receiver inte klarar att koda av AAC.

//BC

Postad 04 January 2008 - 13:49

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0

Låter som att din Receiver inte klarar att koda av AAC.

//BC

skit så är nog fallet. Hur ser man om en reciver klarar av att koda av acc?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.