ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 22 January 2008 - 16:16
NiclasGu
-
NiclasGu
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag har upptäckt ytterligare en sak som jag är relativt säker på fungerade innan uppdateringen.
Om man har lagt till kanaler i Favoriter (gröna knappen) och vill växla till en kanal (genom att trycka direkt på kanalnumret) som inte ligger i den aktuella Favoritlistan så går inte det.
Som ett exempel så har jag en Favoritlista med sportkanaler, så jag trycker Grön knapp, sen en sportkanal.
Om jag sen trycker på 1 på fjärrkontrollen för att växla till SVT1 så går inte det.
Jag vet att det tidigare inte gick att växla från t ex HD-kanallistan (gul knapp) till SVT1, men nu verkar det som det är samma med Favoriter.
Någon annan som har samma problem?
Niclas
Postad 22 January 2008 - 16:42
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Vet inte hur det var innan, men som jag förstått det fungerar listorna (HD, favorit m.m.) som förteckningar över tillgängliga kanaler, inte som snabbval eller dylikt. Har man valt en viss lista är det dess kanaler som är tillgängliga. Bra eller dåligt är upp till var och en. Jag har lagt alla mina kanaler i en lista, så jag är nöjd.
Postad 22 January 2008 - 16:45
berry68
-
berry68
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Fick ett samtal från Comhem för en timme sen. Jag är tydligen en av rätt många som haft problem med svart bild efter man pairat sin Humax-box och sitt comhemkort.
Enligt CH så är det bara de som köpt boxen i butik som är drabbade. Det verkar inte gälla de som fått boxen direkt från CH. Det kunde vara nåt hårdvarufel eller nåt på de boxarna, sa han. Man ska själv kontakta den butik man köpt den i och förklara problemet, och se till att butiken i sin tur tar kontakt med Humax och får detta problem fixat. Det hjälper inte att bara få en ny box, det har ju Perna redan bevisat.
För er som inte är drabbade så kan jag förklara problemet. När Comhem hade pairat box och kort så hände inget förutom att "Konfiguration pågår"-skylten försvann och bilden förblev svart och det är inget ljud. Det är bara Comhemkanalen, test-kanalerna och Voom HD Test som funkade, de kanaler som är gratis alltså. På Canal+ syntes textningen för mig.
Det lät på teknikern som ringde upp mig att det var många som anmält detta problem. Humax.... blä.
Kan upplysa dig om att så är inte fallet. Hade samma problem när jag fick min box inhandlad och skickade från comhem. Ringde dom ett par gånger innan ch fixade detta. Som tur är har jag jobbat där så jag fick bra service av mina gamla arbetskamrater som kirrade detta till sist inget fel på boxen gäller bara att komma till rätt person som vet vad felet är. Ring igen får du inte hjälp så meddela genom att skicka ett PM så får du ett namn på en kunning person hos deras support. //Berry
Postad 22 January 2008 - 16:58
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Nej Bertilsson
Det är inte löst
Ännu värre är det i de nya "färgdjupen"
Maveric 
Black crush försvinner nästan helt för mig med de nya färgrymderna.
Sent igårkväll så var det medium på Tv4 Alla fel uppvisades oavsett om man valde HD kanalen som sänder med högre bitrate Jag testade Både full och limited och faktum var att vissa fel och inte minst Black crush visade sig mindre vid Full RGB. Att säga att det nästan försvunnit kan av tex comhem uppfattas som att det i princip är borta och mycket märkligt vore det att det plötsligt skulle vara så, när stormen efter uppgraderingen sade att det blivit värre på många håll. Vi skall väl inte behöva skriva samma sak en gång till .. det är ju bara att gå tillbaka i tråden och läsa så står det så . I mitt fall, så uppkom problem jag inte haft i den omfattningen som nu .. efter uppgradering Vilken inställning jag än väljer och hur jag än kallibrerar projje och displayer ( pluralis ) Bertilsson .. du får hänga med på detta svaret också Maveric  Ps.. det är en sak i teorin och en sak i verkligheten ..jag meckar mycket med bild o ljud och vet hur det SKALL se ut .. Nu fanns det inte platt tv på 90 talet ( för husbehov ) men inte är digital tv utsändning mycket bättre nu än då .. frågan är om det inte är sämre ? PULVER .. du är väl ett par dagar sen med nyheten men det kom ju inte förrän idag på comhems sida.. den andra tråden diskuterar lite kring det https://www.minhembi...p;#entry1746764
Redigerat av Unregistered1103, 22 January 2008 - 17:28.
Postad 22 January 2008 - 17:07
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Vet inte om jag är sen med denna nyhet, eller om det diskuteras i en annan tråd - iallafall: TV1000HD och Viasat Sport HD hos ComHem from 1 Feb. PDF-länk från ComHem
Postad 22 January 2008 - 17:29
berry68
-
berry68
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Vet inte om jag är sen med denna nyhet, eller om det diskuteras i en annan tråd - iallafall:
TV1000HD och Viasat Sport HD hos ComHem from 1 Feb.
PDF-länk från ComHem
Samma bondfångeri igen som med Canal+ HD man måste köpa hela ###### kanalpaketet, jag är inte intresserad av att inhandla TV1000 total och hela sportpaketet för att få en HD kanal. När tänker dom fatta att man enbart är intresserad av HD kanalen och inte hela paket som kostar multum......bara undrar..... //Berry
Postad 22 January 2008 - 17:40
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Sent igårkväll så var det medium på Tv4 Alla fel uppvisades oavsett om man valde HD kanalen som sänder med högre bitrate
Jag testade Både full och limited och faktum var att vissa fel och inte minst Black crush visade sig mindre vid Full RGB.
Att säga att det nästan försvunnit kan av tex comhem uppfattas som att det i princip är borta och mycket märkligt vore det att det plötsligt skulle vara så, när stormen efter uppgraderingen sade att det blivit värre på många håll.
Vi skall väl inte behöva skriva samma sak en gång till .. det är ju bara att gå tillbaka i tråden och läsa så står det så .
I mitt fall, så uppkom problem jag inte haft i den omfattningen som nu .. efter uppgradering Vilken inställning jag än väljer och hur jag än kallibrerar projje och displayer ( pluralis )
Bertilsson .. du får hänga med på detta svaret också
Maveric 
Ps.. det är en sak i teorin och en sak i verkligheten ..jag meckar mycket med bild o ljud och vet hur det SKALL se ut .. Nu fanns det inte platt tv på 90 talet ( för husbehov ) men inte är digital tv utsändning mycket bättre nu än då .. frågan är om det inte är sämre ?
Jag skriver det jag ser på min TV. Med RGB Full har black crush blivit värre än förra firmwaren, med limited eller komponent är det mycket bättre. Går jag tillbaka i tråden så är det exakt så jag skrev efter att firmwaren kom ut också så det hjälpte mig inte nämnvärt.  Såhär testar jag: Letar upp en kanal där kvaliteten är bra för tillfället. Hoppas på att någon med mörkt hår kommer i bild, när de gör det flippar jag mellan färgrymderna och det här är vad jag upptäckt med min box och min TV: 1. Med RGB Full försvinner massa detaljer och även om jag justerar ljus och kontrast så blir det bara en svart "blaffa" där det troligtvis ska vara mer detaljer. 2. Slår jag över på RGB Limited eller komponent ser jag helt plötsligt fler nyanser där det på Full bara var en kompakt mörk massa. Om jag höjer eller sänker ljusstyrkan följer detaljerna med och försvinner inte. Dock syns det allt som ofta ändå mörka "klumpar" där jag är nästan helt säker på att det ska finnas mer detaljer egentligen även med denna inställning. Ska man göra en felbeskrivning bör man vara ärlig. Jag har inget att tjäna på att ljuga och säga att Full är bättre än Limited eller att RGB Limited ser sämre ut än vad det gjorde före uppdateringen etc. för det gör det helt enkelt inte hos mig. Bara för att du inte upplever samma sak på din TV så tänker inte jag (eller någon annan för den delen hoppas jag) hålla inne med våra "rapporter".
Redigerat av Unregistered92d7e447, 22 January 2008 - 17:44.
Postad 22 January 2008 - 17:50
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Då gör vi tvärtom varandra
Jag letar upp en kanal som inte ser bra ut för att inte behöva leta felen ..
På den testar jag om det blir bättre eller sämre med det ena eller det andra.
Tänk på att du måste ha en annan kallibrering inställd för Full RGB än vad du har för Limited.
Annars kan du inte jämföra
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 22 January 2008 - 17:53.
Postad 22 January 2008 - 17:51
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Vet inte om jag är sen med denna nyhet, eller om det diskuteras i en annan tråd - iallafall:
PDF-länk från ComHem
Samma bondfångeri igen som med Canal+ HD man måste köpa hela ###### kanalpaketet, jag är inte intresserad av att inhandla TV1000 total och hela sportpaketet för att få en HD kanal. När tänker dom fatta att man enbart är intresserad av HD kanalen och inte hela paket som kostar multum......bara undrar.....
//Berry
Lugn. Från PDF:en, det räcker m sportpaket för sport. ------------------------------------------------------ För att kunna se de nya HD-kanalerna så krävs att man har en HDTV-box och abonnemang på TV1000 eller Viasat Sport 1-3. Ingen extra abonnemangskostnad tillkommer för att kunna se de nya HD-kanalerna. ------------------------------------------------------------------ För mig som redan har Viasat Sport-paketet ( 1-2-3 ) kostar det inget extra. Champions League HD here I come ! En applåd för detta!!
Redigerat av ruhe, 22 January 2008 - 17:52.
Postad 22 January 2008 - 17:54
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Visst det är kul ..
Men får vi EM i sommar hos Viasat
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 22 January 2008 - 18:14.
Postad 22 January 2008 - 17:54
berry68
-
berry68
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
PDF-länk från ComHem
Samma bondfångeri igen som med Canal+ HD man måste köpa hela ###### kanalpaketet, jag är inte intresserad av att inhandla TV1000 total och hela sportpaketet för att få en HD kanal. När tänker dom fatta att man enbart är intresserad av HD kanalen och inte hela paket som kostar multum......bara undrar.....
//Berry
Lugn. Från PDF:en, det räcker m sportpaket för sport. ------------------------------------------------------ För att kunna se de nya HD-kanalerna så krävs att man har en HDTV-box och abonnemang på TV1000 eller Viasat Sport 1-3. Ingen extra abonnemangskostnad tillkommer för att kunna se de nya HD-kanalerna. ------------------------------------------------------------------ För mig som redan har Viasat Sport-paketet ( 1-2-3 ) kostar det inget extra. Champions League HD here I come . En applåd för detta. 
Skrattar jag är tvär lugn, men du förstod nog inte mitt påpekande. Ex jag har inte viasatsport 1-3 i dag och vill jag ha viasatsport HD får jag pynda för 1-3 för att få kanalen. Om jag bara vill ha sportkanalen i HD då? är du med nu vad jag menar??
Postad 22 January 2008 - 18:01
Leffe_Lee
-
Leffe_Lee
-
Rookie
-
5 inlägg
Kan upplysa dig om att så är inte fallet. Hade samma problem när jag fick min box inhandlad och skickade från comhem. Ringde dom ett par gånger innan ch fixade detta. Som tur är har jag jobbat där så jag fick bra service av mina gamla arbetskamrater som kirrade detta till sist inget fel på boxen gäller bara att komma till rätt person som vet vad felet är. Ring igen får du inte hjälp så meddela genom att skicka ett PM så får du ett namn på en kunning person hos deras support. //Berry
Jaså, det är inte fel på boxen alltså? Varför vet dom inte hur man löser problemet om de en gång har lyckats fixa det?Du minns inte vad det var för fel? Typ om det var nån inställning hos CH? Tror inte jag orkar ringa igen, först ska man förklara problemet till en oförståerlig supportkille/tjej, och sen förklara att det faktiskt finns folk på CH som vet hur man löser det. Utbildas inte supporten fortlöpande med nya problem/lösningar?
Redigerat av Leffe_Lee, 22 January 2008 - 18:21.
Postad 22 January 2008 - 18:15
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Via pm och andra trådar/forum har jag snappat upp en bättre modell för comhems HD kanaler Lägg alla HD kanaler i ett paket oavsett vem de kommer ifrånTa betallt för detta paket oavsett om man har small - medium eller Large Låt kunderna slippa teckna avtal med viasat och canal+ Det är HD som gäller för framtiden Om man IDAG vill ha alla HD kanaler och baskanaler ( de vanliga svenska inkl tv3 och kanal 5 ) så måste man ha ett Mediumpaket i botten .. Medium - 199 kr Canal + Total - 239 kr Viasat Film - 119 kr Viasat sport - 59 kr HD paketet - 99 kr Summa för alla HD kanaler 715 kr Snacka om HD satsningen som kom av sig .. pga att folk inte kommer att ha råd !!! ok det är en annan tråd .. men det tillhör i högsta grad denna boxen .... Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 22 January 2008 - 18:37.
Postad 22 January 2008 - 18:21
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1242 inlägg
Sent igårkväll så var det medium på Tv4 Alla fel uppvisades oavsett om man valde HD kanalen som sänder med högre bitrate
Jag testade Både full och limited och faktum var att vissa fel och inte minst Black crush visade sig mindre vid Full RGB.
Att säga att det nästan försvunnit kan av tex comhem uppfattas som att det i princip är borta och mycket märkligt vore det att det plötsligt skulle vara så, när stormen efter uppgraderingen sade att det blivit värre på många håll.
Vi skall väl inte behöva skriva samma sak en gång till .. det är ju bara att gå tillbaka i tråden och läsa så står det så .
I mitt fall, så uppkom problem jag inte haft i den omfattningen som nu .. efter uppgradering Vilken inställning jag än väljer och hur jag än kallibrerar projje och displayer ( pluralis )
Bertilsson .. du får hänga med på detta svaret också
Maveric 
Ps.. det är en sak i teorin och en sak i verkligheten ..jag meckar mycket med bild o ljud och vet hur det SKALL se ut .. Nu fanns det inte platt tv på 90 talet ( för husbehov ) men inte är digital tv utsändning mycket bättre nu än då .. frågan är om det inte är sämre ?
Jag skriver det jag ser på min TV. Med RGB Full har black crush blivit värre än förra firmwaren, med limited eller komponent är det mycket bättre.
Går jag tillbaka i tråden så är det exakt så jag skrev efter att firmwaren kom ut också så det hjälpte mig inte nämnvärt. 
Såhär testar jag: Letar upp en kanal där kvaliteten är bra för tillfället. Hoppas på att någon med mörkt hår kommer i bild, när de gör det flippar jag mellan färgrymderna och det här är vad jag upptäckt med min box och min TV: 1. Med RGB Full försvinner massa detaljer och även om jag justerar ljus och kontrast så blir det bara en svart "blaffa" där det troligtvis ska vara mer detaljer. 2. Slår jag över på RGB Limited eller komponent ser jag helt plötsligt fler nyanser där det på Full bara var en kompakt mörk massa. Om jag höjer eller sänker ljusstyrkan följer detaljerna med och försvinner inte. Dock syns det allt som ofta ändå mörka "klumpar" där jag är nästan helt säker på att det ska finnas mer detaljer egentligen även med denna inställning.
Ska man göra en felbeskrivning bör man vara ärlig. Jag har inget att tjäna på att ljuga och säga att Full är bättre än Limited eller att RGB Limited ser sämre ut än vad det gjorde före uppdateringen etc. för det gör det helt enkelt inte hos mig. Bara för att du inte upplever samma sak på din TV så tänker inte jag (eller någon annan för den delen hoppas jag) hålla inne med våra "rapporter".
UndaC, dina iakttagelser stämmer med mina. Jag kör med nu HDMI-YPbPr vilket löste mina tidigare problem med upplevd black-crush.
Postad 22 January 2008 - 18:31
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Då tycker jag att frågan skall ställas i forumet
Har uppgraderingen löst era problem med black-crush
Ja eller Nej ?
Maveric
Ps.. mitt svar är Nej !
Redigerat av Unregistered1103, 22 January 2008 - 18:31.
Postad 22 January 2008 - 19:01
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1242 inlägg
Då tycker jag att frågan skall ställas i forumet
Har uppgraderingen löst era problem med black-crush
Ja eller Nej ?
Maveric 
Ps.. mitt svar är Nej !
Ett enkelt och praktiskt förslag till alla: Det bästa är väl att jämföra med något som man vet hur det skall se ut, eller? Så de flesta har väl Terminator 2 (T2) på DVD som innehåller väldigt mycket mörka scener. Ikväl kör Canal+Action Terminator 2 kl 21.00... Se till att DVD-spelaren också kör via HDMI med samma Colourspace som boxen. Spela DVDn samtidigt, flippa fram och tillbaka mellan DVDn och Canal+Action och jämför. Testa att byta HDMI Colourspace och anpassa Brightness,Contrast,Colour (ev Backlight) så det matchar det som syns på DVDn för hur det syns på DVDn är ju som det skall se ut.
Redigerat av rickardl, 22 January 2008 - 19:03.
Postad 22 January 2008 - 19:05
haihep
-
haihep
-
Användare
-
-
170 inlägg
Jaså, det är inte fel på boxen alltså? Varför vet dom inte hur man löser problemet om de en gång har lyckats fixa det?Du minns inte vad det var för fel? Typ om det var nån inställning hos CH?
Tror inte jag orkar ringa igen, först ska man förklara problemet till en oförståerlig supportkille/tjej, och sen förklara att det faktiskt finns folk på CH som vet hur man löser det. Utbildas inte supporten fortlöpande med nya problem/lösningar?
Supporten har ju liknande flöden dom kör efter. Lyckas dom inte fixa felet så läggs en anmälan till deras tekniker som får utreda. Skulle var intressant att veta om ni har haft samma fel?
Postad 22 January 2008 - 20:03
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Ett enkelt och praktiskt förslag till alla: Det bästa är väl att jämföra med något som man vet hur det skall se ut, eller? Så de flesta har väl Terminator 2 (T2) på DVD som innehåller väldigt mycket mörka scener. Ikväl kör Canal+Action Terminator 2 kl 21.00... Se till att DVD-spelaren också kör via HDMI med samma Colourspace som boxen. Spela DVDn samtidigt, flippa fram och tillbaka mellan DVDn och Canal+Action och jämför. Testa att byta HDMI Colourspace och anpassa Brightness,Contrast,Colour (ev Backlight) så det matchar det som syns på DVDn för hur det syns på DVDn är ju som det skall se ut.
Tyvärr inte så enkelt som det låter. Det räcker med att det är olika masters, att de är redigerade på olika system, eller tom. encodingprocessen kan ju förskjuta färgspektrat och därmed clippa nyanser. (Det bör ju inte göra det men chansen är för stor för att man ska kunna använda en DVD som en definitiv måttstock). Bäst är ju om någon med tvillingkort kan testa med sin sekundära box helt enkelt. Dock så kan ju alla (utan att behöva en DVD eller sekundär box) själva kolla om någon färgrymd är bättre eller sämre än någon annan genom att bara bläddra mellan dem: Om någon färgrymd döljer mörka detaljer som inte "återfinnes" även om du höjer ljusstyrkan så har du black crush (hur vet man om det döljs något? man får helt enkelt jämföra, på min TV är det uppenbart på just det exempel jag gav innan med frisyrer där det finns många detaljer i ett mörkt område) Det är ju dock givetvis inte tillräckligt för att avgöra om man helt är av med black crush men i regel är ju black crush något man har eller inte har. (antingen clippas värden under 16 eller så gör de inte det)
Redigerat av Unregistered92d7e447, 22 January 2008 - 20:05.
Postad 22 January 2008 - 20:12
Unregistered7a297b68
-
Unregistered7a297b68
-
Beroende
-
-
1006 inlägg
Fan vad bra Man blir för en gångs skull glad som comhem kund nu när jag har hd box och viasat sport 123 
Kostar inget extra men får jag TV1000 HD ???
Spelar ingen roöö det är sporen som är viktig 
roöö * roll
Redigerat av Unregistered7a297b68, 22 January 2008 - 20:13.
Postad 22 January 2008 - 20:14
Ödlan
-
Ödlan
-
Användare
-
-
146 inlägg
Vet inte om jag är ute & cyklar men jag har haft lipsync-besvär med den vanliga Samsungboxen, alltså den lille skiten. Dom har varit såpass irriterande att jag kopplat in Yamman för att kunna fördröja ljudet.
Kan det vara så att lipsync-problemet kanske inte bara kommer från Humax-boxen?
Postad 22 January 2008 - 20:39
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tyvärr inte så enkelt som det låter. Det räcker med att det är olika masters, att de är redigerade på olika system, eller tom. encodingprocessen kan ju förskjuta färgspektrat och därmed clippa nyanser. (Det bör ju inte göra det men chansen är för stor för att man ska kunna använda en DVD som en definitiv måttstock).
Bäst är ju om någon med tvillingkort kan testa med sin sekundära box helt enkelt.
Dock så kan ju alla (utan att behöva en DVD eller sekundär box) själva kolla om någon färgrymd är bättre eller sämre än någon annan genom att bara bläddra mellan dem: Om någon färgrymd döljer mörka detaljer som inte "återfinnes" även om du höjer ljusstyrkan så har du black crush (hur vet man om det döljs något? man får helt enkelt jämföra, på min TV är det uppenbart på just det exempel jag gav innan med frisyrer där det finns många detaljer i ett mörkt område)
Det är ju dock givetvis inte tillräckligt för att avgöra om man helt är av med black crush men i regel är ju black crush något man har eller inte har. (antingen clippas värden under 16 eller så gör de inte det)
Varför göra det så invecklat .. Ingen vågar ju svara om det skall vara vetenskapligt bevisat .. Dessutom kan man inte välja ut en eller annan film eller tv program på förhand När man sitter o zappar kommer det plöstsligt en kanal som visar på ena felet och en annan på andra eller ännu värre som hände mig igår .. på alla möjliga fel .. Antingen ser man det eller inte Frågan är ställd Ja eller Nej Maveric
Postad 22 January 2008 - 21:10
Ödlan
-
Ödlan
-
Användare
-
-
146 inlägg
Varför göra det så invecklat .. Ingen vågar ju svara om det skall vara vetenskapligt bevisat ..
Dessutom kan man inte välja ut en eller annan film eller tv program på förhand
När man sitter o zappar kommer det plöstsligt en kanal som visar på ena felet och en annan på andra eller ännu värre som hände mig igår .. på alla möjliga fel ..
Antingen ser man det eller inte
Frågan är ställd Ja eller Nej
Maveric 
Håller med MaVeriC men vill bara tillägga att om man testar något så räcker det om man redovisar vad man gjort så blir det upp till var & en att bedöma.
Postad 22 January 2008 - 21:18
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Nu kan ni rösta anomymt så slipper ni bli ev påhoppade för vad ni tycker Välkomna https://www.minhembi...howtopic=184976Maveric Edit : Liten kommentar till rösttråden 23:19 22Jan 28 personer har röstat 100% har fortfarande problem med Color Bandings 72% har fortfarande problem med både Color Bandings och Black Crush 28% ser inte mer av black crush
Redigerat av Unregistered1103, 22 January 2008 - 23:27.
Postad 22 January 2008 - 21:50
iller_
-
iller_
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Någon tysk som lagt in en klipp på YouTube när han ändrar VFORMAT inställningar på sin Humax HD box: http://www.youtube.c...h?v=LGMhX-Em-rE
Postad 22 January 2008 - 22:08
haihep
-
haihep
-
Användare
-
-
170 inlägg
Achtung!! Vad illa det ser ut!
Postad 22 January 2008 - 22:58
berry68
-
berry68
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jaså, det är inte fel på boxen alltså? Varför vet dom inte hur man löser problemet om de en gång har lyckats fixa det?Du minns inte vad det var för fel? Typ om det var nån inställning hos CH?
Tror inte jag orkar ringa igen, först ska man förklara problemet till en oförståerlig supportkille/tjej, och sen förklara att det faktiskt finns folk på CH som vet hur man löser det. Utbildas inte supporten fortlöpande med nya problem/lösningar?
Man kan tycka att dom borde veta detta men tyvärr inte, i mitt fall var det så att det var paringen som gick fel ett par gånger. Dom fick dubbel kolla boxnummer och göra om det om jag nu minns rätt 3 gånger sedan hoppade bild och ljud in i boxen. Fråga efter Daniel (dock inte Harlin) eller Inge dom killarna ordnar detta. Svarar någon okunnig vem av dessa är så svara bara att det är dom som jobbat där sedan supporten öppnade i Härnösand. Vill inte nämna deras efternamn i detta forum
Redigerat av berry68, 22 January 2008 - 23:00.
Postad 22 January 2008 - 23:52
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1058 inlägg
Varför göra det så invecklat .. Ingen vågar ju svara om det skall vara vetenskapligt bevisat ..
Dessutom kan man inte välja ut en eller annan film eller tv program på förhand
När man sitter o zappar kommer det plöstsligt en kanal som visar på ena felet och en annan på andra eller ännu värre som hände mig igår .. på alla möjliga fel ..
Antingen ser man det eller inte
Men hur vet man att det är boxens fel och inte lika gärna teven när man väl lyckas uppmärksamma problemet? Om felet lika gärna kan bero på en bugg eller felinställning i teven så förstår jag inte riktigt vad vi har för glädje av att veta hur många som upplever problemet. Jag provade lite nyss på min projektor där jag kan välja färgdjup utifrån "normal" och "enhanced". Normal på projektorn och limited på digitalboxen så kunde jag inte märka något fel på soppnazistens hår i Seinfeldt. Kombinationen enhanced + limited gav en väldigt ljus och urvattnad bild, vilket jag antar är det som folk upplever som en vit hinna. Om det verkligen blev fler hårstrån på soppnazisten i det läget hann jag inte utreda innan det var dags för ny scen och jag tappade tålamodet. Sen om vi backar till Undacs betraktelse med lite black crush som återstår... Hur vet vi att det inte är color bandingen som ger sig till känna? Jag antar att svart färg kan smeta ut lika väl som andra färger... En vettig testbild på någon av comhems kanaler så hade man enkelt kunna utreda felet på 20 sekunder. En A+B-jämförelse utförd av någon som har järnkoll på den egna utrustningen borde också funka. Något annat ser jag tyvärr inte hur det kan bli annat än mer eller mindre kvalificerade gissningar och magkänslor.
Redigerat av Bertilsson, 22 January 2008 - 23:54.
Postad 22 January 2008 - 23:57
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Har du röstat Bertilsson
Maveric
Ps. jag behöver inte gissa och jag har koll på utrustningen som är kallibrerad i olika minnen för de olika inställningarna och nu har jag testat färdigt .. mitt resultat finns i röst -tråden
Kanske vi skall starta en tröst -tråd också ...
Redigerat av Unregistered1103, 23 January 2008 - 00:03.
Postad 23 January 2008 - 00:02
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1058 inlägg
Nej, icke röstat än eftersom jag inte är säker på att jag experimenterat klart än.
Lutar ganska bestämt åt en nej-röst än så länge som du kanske kan gissa
Edit: Funderar på om jag skall besvära mej att koppla in boxen via component och hdmi samtidigt. Om jag inte minns fel existerar problemet enbart via HDMI... Det borde ju i så fall underlätta ganska rejält om jag bara hittar en mörk scen som varar längre än några sekunder. Antar att canal+ inte är bästa valet såhär dags
Redigerat av Bertilsson, 23 January 2008 - 00:06.
Postad 23 January 2008 - 00:08
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Vågar knappt svara
Censurerade mig själv
Det är ju ett sätt att kolla.. det gjorde jag första dagen och jag skall inte ge dig
mitt facit på det .. för då tittar du efter vad jag sett .. ( jag pratar alltså om component och inte X movie )
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 23 January 2008 - 00:11.
Postad 23 January 2008 - 00:24
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Sen om vi backar till Undacs betraktelse med lite black crush som återstår... Hur vet vi att det inte är color bandingen som ger sig till känna? Jag antar att svart färg kan smeta ut lika väl som andra färger...
Faktum är att jag får mer color banding men mindre black crush med Limited och komponent än med Full RGB. Bara en sådan enkel sak gör mig ju ganska övertygad om att det inte är color banding jag ser. Color banding som bara syns i svarta och mörkgrå partier av bilden och som blir värre med en inställning som gör color band mindre påtagligt i andra färgspektran? Låter inte så troligt. Angående att vara förtrogen med inställning, kalibrering osv. så verkar det ju vara lite vilda västern där. Jag ska inte påstå att jag är ISF-certifierad eller att jag är någon slags guru men jag skulle vilja påstå att jag har ganska bra koll på min utrustning, tekniken i allmänhet och hur jag ska tolka det jag ser. Även att filtrera bort enstaka underligheter, fel i källorna osv. är en självklarhet. (For the record gjorde jag mina egna tester i samma scen i samma program, det senaste exemplet var någon brittisk serie på SVT som sändes i bra kvalitet så det var inte heller frågan om bitrate starvation.) Dock försöker jag ju inte påstå att det skulle vara likadant för alla andra men hos mig är det tveklöst så.
Postad 23 January 2008 - 02:00
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Canal + HD
World Trade center
Mörka scenerna när de ligger begravda under rasmassorna
Vad är det för "fenomen" som uppkommer i de svarta partierna ?  På en HD film
med boxen ställd i limited .. dessutom ..
Maveric
Postad 23 January 2008 - 02:47
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1058 inlägg
Nu har jag experimenterat klart. Om jag har projektor inställd på normal och digitalbox inställd på RGB Limited så lägger jag inte märke till någon black crush oavsett hur många gånger jag växlar mellan component och hdmi. Testförutsättningar: Projektor: HC5000 Digitalbox Humax CXHD-1000C. Normal: Jag har fått för mig att detta läge har förväntad input där 16 16 16 är absolut svart och 235 235 235 är absolut vit och att detta sedan översätts till en färgpalet i projektorn som sträcker sig mellan 0 0 0 - 255 255 255. Råkar man mata in en bild där 0 0 0 är det svartaste så blir alla färger 0 - 15 översatta till helt svart eftersom dom inte kan översättas till lägre än 0 och black crush uppstår. Detta överensstämmer med erfarenhet från att ha matat bild från datorn i detta läge. Enhanced: Förväntad input 0 0 0 - 255 255 255, vilket borde innebära att ingen översättning sker alls. Matar man in en bild som är definierad som 0 0 0 - 255 255 255 så spottar projektorn ut bilden som den tas emot. Råkar man däremot mata in en bild där 16 16 16 skall vara svart och 235 235 235 skall vara vit så blir allt som skulle varit svart mörkgrått och allt som skulle varit vitt ljusgrått. Detta överensstämmer med både att bild från dator blir korrekt och att när jag körde kombinationen enhanced + RGB Limited så blev bilden väldigt blek utan att antalen hårstrån på soppnazisten ändrades. Svart blir helt enkelt grått och det upplevs som en vit hinna över bilden. Faktum är att jag får mer color banding men mindre black crush med Limited och komponent än med Full RGB. Bara en sådan enkel sak gör mig ju ganska övertygad om att det inte är color banding jag ser.
Det beror ju helt och hållet på vad det är som orsakar color bandingen. Jag håller på teorin att color bandingen beror på att det sitter ett idiotiskt tvättmaskin-chip i digital boxen som drastiskt minskar antalet färger i helhet och översätter t ex 18,19,20,21,22 till 20 och 23, 24, 25, 26, 27 = 25. Om så är fallet ser jag ingen logisk motsägelse i att color bandingen blir värre när man minskar antalet färger som spottas ut om översättningen är konsekvent. Orsaken till att jag tror på färgbantningsteorin ovan är att på min och dinosauriernas tid när det var high tech att kunna fånga en S-VHS-bild med 256 färgers noggrannhet och sedan tvingas skala ned den till en ännu mer begränsad färgpalett brukade resultatet påminna extremt mycket om color banding problemet vi har i humaxboxen idag. Sen om pacman eller någon annan som har bättre koll än mig och inte får kräk-känslor av att fördjupa sig i färgrymdernas fantastiska värld har lust läxa upp mig pga att jag missförstått något grundläggande så är det helt okej. Fram tills dess tänker jag dock tro att RGB Limited-läget fungerar som det skall eller åtminstone bra nära, förutsatt att signalen hanteras korrekt av mottagarenheten och att boxarna beter sig likadant.
Redigerat av Bertilsson, 23 January 2008 - 02:54.
Postad 23 January 2008 - 02:56
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Mycket intressant Bertilsson .. Hoppas att comhem kan ta detta med sig i bagaget
då de börjar forska ..
Skriv en slutsats också .. det blir mer begripligt för dem som inte har en projje
och / eller alla de inställningsmöjligheter som medges med projje
( inkluderar nog även comhem  )
Maveric
Ps. Vill också tillägga .. att via projjen upplever jag det likt dig ..
men via Plasma får jag icke det till att stämma
Problemet är att det är fler som har Platt -tv än projje ..
Redigerat av Unregistered1103, 23 January 2008 - 03:08.
Postad 23 January 2008 - 03:03
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1058 inlägg
Slutsatsen är att jag personligen inte upplever black crush som ett problem på digitalboxen när RGB Limited är valt och projektor inställd på att ta emot RGB Limited.
Tänkbara orsaker till att jag skulle kunna ha fel:
Jag kanske har en konstant black crush som jag inte är medveten om.
Jag kanske inte lagt märke till black crush under experimenterandet trots att det var det enda jag letade efter.
Jag har missförstått saker mer än vanligt
Redigerat av Bertilsson, 23 January 2008 - 03:04.
Postad 23 January 2008 - 06:25
haihep
-
haihep
-
Användare
-
-
170 inlägg
Man kan tycka att dom borde veta detta men tyvärr inte, i mitt fall var det så att det var paringen som gick fel ett par gånger. Dom fick dubbel kolla boxnummer och göra om det om jag nu minns rätt 3 gånger sedan hoppade bild och ljud in i boxen. Fråga efter Daniel (dock inte Harlin) eller Inge dom killarna ordnar detta. Svarar någon okunnig vem av dessa är så svara bara att det är dom som jobbat där sedan supporten öppnade i Härnösand. Vill inte nämna deras efternamn i detta forum
Då hade ni inte samma fel, så länge box/kort inte är pairade så ligger "laddar konfigurationsdata" kvar. För Leffe_Lee har detta försvunnit men bild är bara svart. Du ska nog vara lite mer försiktig innan du diagnosticerar problemen. Tänk om Leffe_Lee ringt till supporten nu och inte gett sig. Kanske t o m skällt ut supporten?
Postad 23 January 2008 - 08:29
chicothechef
-
chicothechef
-
Rookie
-
7 inlägg
Har man köpt boxen hos en återfösäljare (alltså direkt från butik) i höstas/vintras, kan den i värsta fall vara defekt (och då talar jag inte om CB  ) Bilden blir då helt svart på de kanaler man betalar för. Har inget med pairing att göra. Den återföljare jag köpte boxen ifrån berättade tom att de fått in flertalet fula boxar, och tydligen inte var ensamma om problemet. Detta var också infon jag fick av comhems kundtjänst.
Postad 23 January 2008 - 08:38
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
När ni nu jämnför inställningar och fenomen..., har ni tillgång till en annan box också?
Har själv kopplat tre olika boxar samtidigt, Samsungs PVR, gammal Humax och den fantastiska HD-boxen.
Har kört via scart, component och HDMI. Givetvis kalibrerat på respektive ingång.
Slutsats.
Ska man ha en bild som man åtminstone inte sitter och retar sig på funkar gammelboxen och Samsungen utmärkt.
Uppvisar nästan inga artefakter alls och fin svärta och naturliga färger.
HD-boxen KAN visa en grymt bra bild..., men det är så sällan det inträffar, så det kan kvitta, ska själv ge den en chans till när nya mjukvaran kommer, annars får det bli en Samsung...
Comhem har ju klart visat att dom inte är mogna för HD på långa vägar...
Postad 23 January 2008 - 09:32
berry68
-
berry68
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Då hade ni inte samma fel, så länge box/kort inte är pairade så ligger "laddar konfigurationsdata" kvar. För Leffe_Lee har detta försvunnit men bild är bara svart. Du ska nog vara lite mer försiktig innan du diagnosticerar problemen. Tänk om Leffe_Lee ringt till supporten nu och inte gett sig. Kanske t o m skällt ut supporten?
Du kanske skall vara försiktig med att anklaga andra för att ha fel, Min bild var svart hade bara text, Lösningen på detta var att göra om paringen. Har aldrig skriviteller hävdat att min box stod i läget "laddar konfigurationsdata" Så han kan lungt ringa till supporten....
Postad 23 January 2008 - 09:34
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Bertilsson>> Första biten av det du skrev var ju i princip en genomgång av video vs pc levels och det lät ju överlag, med vissa reservationer (byt ut "absolut svart" mot "referens för svart" (vid digital 16 tex) och var medveten om att videolevels kan innehålla signaler mellan 0-255, trots att referensen ligger vid 16 resp 235 tex), bra. Bara man är medveten om att vad displayen översätter olika inputs till är helt och hållet beroende av hur man har displayen inställd (och hur bildprocessingen fungerar iövrigt). Mao vad tex digital 16 "blir i displayen" varierar på ovanstående faktorer. Dvs det du säger om vad "bilden översätts till" ska bara ses som en förenkling eller "skiss" på hur det ungefär fungerar eller hur man ska uttrycka sig.  Fram tills dess tänker jag dock tro att RGB Limited-läget fungerar som det skall eller åtminstone bra nära, förutsatt att signalen hanteras korrekt av mottagarenheten och att boxarna beter sig likadant.
So far är jag av exakt samma åsikt (förutsatt att man inte micklar bort boxen genom för mkt tryck på V-format knappen). Undac>> Faktum är att jag får mer color banding men mindre black crush med Limited och komponent än med Full RGB. Bara en sådan enkel sak gör mig ju ganska övertygad om att det inte är color banding jag ser.
Jag tycker det här är logiskt, blir bilden "crushad" så kommer såklart även delar av den color banding signalen innehåller bli crushad, därmed ser man mindre av den (och bilden iövrigt). Kan tilläggas att jag är väldigt ointresserad av hur det ser ut i "RGB Full" då detta redan från början är en felaktig signal. Hur mkt fel är en felaktig signal, whatever fel är fel, lixom. MaVeRiC>> Ps. Vill också tillägga .. att via projjen upplever jag det likt dig .. men via Plasma får jag icke det till att stämma Problemet är att det är fler som har Platt -tv än projje ..
Detta är ingen proj vs plattis-fråga utan en fråga om bildprocessing i resp display. Mao har troligtvis inte du heller några problem med att Humax-boxen introducerar black crush (om det var det du mena med "upplever jag likt dig"). Att din plattis gör det är lite utav en en annan femma. Varför göra det så invecklat .. Ingen vågar ju svara om det skall vara vetenskapligt bevisat ..
Som Bertilsson är inne på, om man inte gjort en seriös koll, vad är då svaret värt? Inte ett dyft. Egentligen är iofs en omrösting är helt ointressant, det borde iprincip vara så att antingen gör boxen rätt eller så gör den inte det. Vad X antal personer tycker i frågan är inte särskillt relevant. Gjorde förövrigt en snabbtitt på colorbarsen som comhem sänder ut på 4 testkanaler, jag kan inte riktigt se vad de är användbara till. Ska försöka få nått svar på vad de är bra för...
Postad 23 January 2008 - 11:12
Maikel
-
Maikel
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Hur blir med boxen nu? kommer vi som betalat 3000kr för en skitbox få den utbytt eller hur blir det?
Postad 23 January 2008 - 11:30
Unregistered1140b4b6
-
Unregistered1140b4b6
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Du kanske skall vara försiktig med att anklaga andra för att ha fel, Min bild var svart hade bara text, Lösningen på detta var att göra om paringen. Har aldrig skriviteller hävdat att min box stod i läget "laddar konfigurationsdata" Så han kan lungt ringa till supporten....
Då felet sitte i pairngen så får man alltid detta meddelande, din box hade nog bara hakat upp sig. Tror inte pairingen var lösningen på ditt problem
Postad 23 January 2008 - 12:54
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Pacman Vad är felet på projjen ? enligt dig .. Sluta "flumma" i olika termer  som mer än hälften i tråden varken begriper eller ens vill begripa Säg istället vad som är fel på boxen ... Maveric 55 st har röstat 69% ser ingen förbättring med nya FW 27% har inte samma problem med Black Crush som innan 3.5% Upplever inte Color Bandings ( Hoppas DE skriver mer om det i tråden )
Redigerat av Unregistered1103, 23 January 2008 - 13:25.
Postad 23 January 2008 - 13:27
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Vad som är felet med din proj? Ingen aning, visste inte ens att den var felaktig. Eftersom du till Bertilsson säger "via projjen upplever jag det likt dig .. " drog jag slutsatsen att den iaf funka bättre än plasman. Säg istället vad som är fel på boxen ...
En hel del men vad jag och Bertilsson påpeka var att det verkar som den inte har något fel när det gäller vilka nivåer den skickar ut. Mao, får man "black crush" är det troligtivs så att felet ligger nån annanstans än i "Humax CXHD-1000C". Och jo, jag flummar så mkt jag vill - och varför inte? Verkar ju vara ett rätt populär sysselsättning här...
Postad 23 January 2008 - 13:38
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Likt betyder inte "Lika med" annat ord kan vara snarlikt .. Att det skiljer mellan projje och plasma/LCD skrev jag redan i februari 2007 Varför det gör det .. Tja .. det kan ju du förklara .. eller hur Men jag förstår inte riktigt Pacman ... Du har ju en egen box .. Varför kan du inte tala om för oss andra i klartext- Varför får vi Color Bandings ? - Vad gäller för Black Crush .. om det nu inte skulle ligga i boxen ..skulle nästan alla ha fel på sina bildvisare .. är det troligt ? ... är det inte mer troligt att det ligger i utsändningen, då man får det på vissa kanaler eller program. .. eller att denna boxen inte tolkar signalen rätt .. som andra boxar gör.. (tja då ligger det i boxen likt förbannat) Hur ser du på det ..? Du .. inte Bertilsson, Maveric. Undac osv osv.. Maveric  Ps. Till er övriga kan jag berätta så att det inte missuppfattas ... Pacman har hjälpt mig många gånger när jag kört fast i termerna och manualerna ( som inte alltid finns ) och det inte pacman vet i nuffror o termer vad gäller BILD vet ingen annan heller på detta forum .. Det är därför jag pressar honom nu
Redigerat av Unregistered1103, 23 January 2008 - 14:04.
Postad 23 January 2008 - 14:07
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Som ja skratta när jag fick nyhetsbrevet från Comhem i mailen härrom dagen.. *S* HDTV-revolutionen är här Upptäck skillnaden du också Idag är vi extra glada! Nu breddar vi vårt utbud med ytterligare två HD-kanaler: TV1000 HD och Viasat Sport HD.
HDTV är tv på ett helt nytt sätt. Oslagbar skärpa, oslagbar detaljrikedom, oslagbart ljud. Com Hem erbjuder dig tv-formatet som revolutionerar tv-tittandet totalt. HDTV är inget man bara tittar på, det är något man upplever.
Få ett smakprov på vår fullmatade HDTV-sajt »
Postad 23 January 2008 - 14:09
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1242 inlägg
Canal + HD
World Trade center
Mörka scenerna när de ligger begravda under rasmassorna
Vad är det för "fenomen" som uppkommer i de svarta partierna ? På en HD film med boxen ställd i limited .. dessutom ..
Maveric 
Vad är din referens? dvs varför tror du inte att det skall vara så mörkt i just de scenerna? När jag såg den på DVD så var det bokstavligen svart förutom några svaga konturer av ansikten etc. Jag har min TV kalibrerad så att videoblack är exakt så nörkt (svart) den kan visa och då ser det ok ut.
Postad 23 January 2008 - 14:30
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Hallå ..
Skojar du med mig ?
Eller förstod du inte vad jag menade ?
"Fenomen" var ett kryptiskt ironoskt ord för Black Crush eller vad det nu är som gör att bilden inte
går att se på eller att man inte vill se på den ..
Mina referenser för denna film är DVD och BluRay  så jag vet hur det KAN se ut.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 23 January 2008 - 15:15.
Postad 23 January 2008 - 17:56
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Att det skiljer mellan projje och plasma/LCD skrev jag redan i februari 2007 Varför det gör det .. Tja .. det kan ju du förklara .. eller hur 
Nu hänger jag inte med alls, länk? Varför kan du inte tala om för oss andra i klartext - Varför får vi Color Bandings ?
Hehe, visste jag det var i klartext hade jag sagt det till Humax vid det här laget.  Ska försöka nysta upp lite info framöver men har än så länge inte haft tid. Jag, precis som så många andra, ser dock inte att det kan vara nått annat än ett fel introducerat av boxen. - Vad gäller för Black Crush .. om det nu inte skulle ligga i boxen ..skulle nästan alla ha fel på sina bildvisare .. är det troligt ? ... är det inte mer troligt att det ligger i utsändningen, då man får det på vissa kanaler eller program. .. eller att denna boxen inte tolkar signalen rätt .. som andra boxar gör.. (tja då ligger det i boxen likt förbannat) 
Som jag sa tidigare har jag inte sett nått som tyder på att boxen micklar med nivåerna på ett felaktigt sätt (förutom vid V-format fippel på SVT HD). Så innan jag ser nått annat så håller jag utsändingen eller displayen som boven. (med det sagt kan det förstås finnas ett samband mellan "detaljfattiga lågdagrar" (om det är det man avser med "black crush") och den förlust i bitdjup boxen introducerar (dvs det som vi främst ser som color bandings) men jag har inte sett nått fel förutom det om man säger så...) Du skrev ovan att du vet hur det KAN se ut. För att ringa in box-problem måste man ju veta hur det SKA se ut och det är lite knivigare... Jag är inte övertygad om att DVD/BD är en bra metod, sure det är väl samma film men därefter slutar väl likheterna.  Tyvärr kan jag inte tipsa om nån bra metod eftersom det ligger i tv-sändingars natur, det är ett hel**te att veta vad man släppt in genom koax-kabeln.
Postad 23 January 2008 - 20:11
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1242 inlägg
"Fenomen" var ett kryptiskt ironoskt ord för Black Crush eller vad det nu är som gör att bilden inte går att se på eller att man inte vill se på den ..
Mina referenser för denna film är DVD och BluRay så jag vet hur det KAN se ut.
Maveric 
Jag kollade på filmen (WTC) idag igen och då samtidigt via TV (HDMI-YPBPR) och projector (Component). Jag upplevde ingen black crush från boxen varken på TVn eller på duken. Jag bytte även till HDMI-FULL RGB till TVn men såg inget problem där heller (förutom att jag var tvungen att boosta Brightness 30% för att matcha samma ljusnivå som med YPBPR). Den eländiga black crush jag upplevde med den tidigare firmwaren är för mig icke existerande med den nya. Fanns det black crush i filmen är det inget som jag ser eller lägger märke till.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|