* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
5767 svar till detta ämne
Postad 04 January 2008 - 13:52
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
kopplade min Tvix via koaxial kabel till hemmabion.. men får inte ACC ljud att fungera, någon som vet vad problemet är? har ändrat ljudet till digital i setup osv.
Låter som att din Receiver inte klarar att koda av AAC.
//BC
skit så är nog fallet. Hur ser man om en reciver klarar av att koda av acc?
De brukar göra rätt stor sak av det med klisterlappar och sånt. Annars står det förmodligen i instruktionsboken bland övriga ljudformat.
Postad 04 January 2008 - 13:55
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Dessutom verkar det inte lösa problemen med min testfil... men testa ni vidare och se vad ni kommer fram till, så inte det är ett extremt fall jag sitter på. Den funkar över nätverket i och för sig.
Det står ju bara att det löser problemet med: the problem of when you click an iso or an IFO file and the it quickly flashes back to the file explorer
Är det samma problem som din testfil har? /J
Postad 04 January 2008 - 14:10
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
kopplade min Tvix via koaxial kabel till hemmabion.. men får inte ACC ljud att fungera, någon som vet vad problemet är? har ändrat ljudet till digital i setup osv.
OT: när man söker på prisjakt efter en reciever som stöder AAC finns AAC inte med bland ljudformaten, är det så att AAC också går under ett annat namn eller finns det ingen egenskap för AAC i prisjakts sökfilter/egenskapsuppsättning? I så fall borde det väl läggas till, stöd för AAC är ju viktigt när det är dags att byta reciever (vilket det är snart). EDIT: med annat namn menar jag på samma sätt som AC3 är ett annat namn för Dolby Digital. AAC ingår ju i MPEG-standarden men jag vet inte om det finns ett annat namn? Kollade på wikipedia ( AAC på wikipedia) och de alternativa namn som finns är MPEG-2 Part 7, MPEG-4 Part 3 eller MPEG-4 AAC. Jag antar att det inte finns något sätt att se på prisjakt om en receiver klarar AAC då  Synd
Redigerat av distortion2, 04 January 2008 - 14:22.
Postad 04 January 2008 - 14:17
Unregisteredf3b7885c
-
Unregisteredf3b7885c
-
Beroende
-
-
1024 inlägg
OT: när man söker på prisjakt efter en reciever som stöder AAC finns AAC inte med bland ljudformaten, är det så att AAC också går under ett annat namn eller finns det ingen egenskap för AAC i prisjakts sökfilter/egenskapsuppsättning? I så fall borde det väl läggas till, stöd för AAC är ju viktigt när det är dags att byta reciever (vilket det är snart).
Ursäkta off topic. Ja visst det är ju jätte viktigt.. i alla fall för mig nu
Postad 04 January 2008 - 15:07
hhaaddee
-
hhaaddee
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Hejsan alla igen Nu kanske jag har en dum fråga , fast man förlorar ingeting på att fråga kunniga folk! Jag undrar om det är möjligt att koppla till exempel 5.1datorhögtalarsystem till en tvix? Eller ska tvixen vara kopplad till en förstärkare och förstärkaren ska ha högtalarsystem etc? Tacksam för svar om det går , har nämligen baslåda och allt med datorhögtalarna och vill njuta av de om det går 
Det var ingen dum fråga tycker jag. Tyvärr går det inte att koppla högtalarna direkt till tvixen, utan man måste koppla den till en förstärkare om man vill använda bättre högtalare än tv:n inbyggda. Du kan ju förstås koppla tvixen till din dator och använda datorns ljudkort som förstärkare med rätt kablar om det är ett alternativ för dig.
Tack för svaret. Problemet är att min dator inte är stabil längre kan inte spela upp hd filmer grafikkorten presterar halvbra , så om jag kopplar tvixen till min datorskärm så tror jag ändå att det är datorn som gör jobbet och tvixen fungerar som en hårddisk bara vilket resulterar i att hela filmen blir hackig och jag inte får njuta av 5.1ljudet
Postad 04 January 2008 - 15:25
Unregistered841d930f
-
Unregistered841d930f
-
Användare
-
-
151 inlägg
Hejsan alla igen Nu kanske jag har en dum fråga , fast man förlorar ingeting på att fråga kunniga folk! Jag undrar om det är möjligt att koppla till exempel 5.1datorhögtalarsystem till en tvix? Eller ska tvixen vara kopplad till en förstärkare och förstärkaren ska ha högtalarsystem etc? Tacksam för svar om det går , har nämligen baslåda och allt med datorhögtalarna och vill njuta av de om det går 
Det var ingen dum fråga tycker jag. Tyvärr går det inte att koppla högtalarna direkt till tvixen, utan man måste koppla den till en förstärkare om man vill använda bättre högtalare än tv:n inbyggda. Du kan ju förstås koppla tvixen till din dator och använda datorns ljudkort som förstärkare med rätt kablar om det är ett alternativ för dig.
Och då säger jag istället, ja det kan du! OM ditt högtalarsystem avsett för datorbruk tar emot toslink eller digital koaxial så skall detta funka. Du BÖR få ut 5.1 ljud ur ett sådant system.
Postad 04 January 2008 - 15:59
hhaaddee
-
hhaaddee
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jasså?
Tyvärr har inte mina nuvaranda datorhögtalare stöd för toslink eller koaxial , skulle nån kunna rekommendera några som har ? helst 5.1 datorhögtalarsystem
Postad 04 January 2008 - 16:00
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Dessutom verkar det inte lösa problemen med min testfil... men testa ni vidare och se vad ni kommer fram till, så inte det är ett extremt fall jag sitter på. Den funkar över nätverket i och för sig.
Det står ju bara att det löser problemet med:
the problem of when you click an iso or an IFO file and the it quickly flashes back to the file explorer
Är det samma problem som din testfil har?
/J
Nej, jag missuppfattade texten en aning (som för övrigt är ganska snurrigt skriven). Men att skriva att de fungerar att köra på intern disk är lite väl magstarkt eftersom man måste ha en väldig tur för att lyckas köra en hel film från iso på inbyggda hårddisken. "Du kan starta den, men den går inte att titta på" känns det som.
Postad 04 January 2008 - 16:03
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
OT: när man söker på prisjakt efter en reciever som stöder AAC finns AAC inte med bland ljudformaten, är det så att AAC också går under ett annat namn eller finns det ingen egenskap för AAC i prisjakts sökfilter/egenskapsuppsättning? I så fall borde det väl läggas till, stöd för AAC är ju viktigt när det är dags att byta reciever (vilket det är snart).
EDIT: med annat namn menar jag på samma sätt som AC3 är ett annat namn för Dolby Digital. AAC ingår ju i MPEG-standarden men jag vet inte om det finns ett annat namn? Kollade på wikipedia (AAC på wikipedia) och de alternativa namn som finns är MPEG-2 Part 7, MPEG-4 Part 3 eller MPEG-4 AAC. Jag antar att det inte finns något sätt att se på prisjakt om en receiver klarar AAC då  Synd
Jag är ganska säker på att den variabeln fanns med för någon månad sen, om inte veckor t.o.m. Har nämligen sökt på just detta i nov-dec. Många Pioneer tar det formatet (och de flesta på marknaden, bästa valet om man vill ha täckning). Någon av de riktigt dyra Denon i 25k-klassen tar det, sen var det nog klent för tillfället.
Postad 04 January 2008 - 16:05
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Tack för svaret. Problemet är att min dator inte är stabil längre kan inte spela upp hd filmer grafikkorten presterar halvbra , så om jag kopplar tvixen till min datorskärm så tror jag ändå att det är datorn som gör jobbet och tvixen fungerar som en hårddisk bara vilket resulterar i att hela filmen blir hackig och jag inte får njuta av 5.1ljudet 
Du kan koppla bilden från tvixen till din tv, samtidigt som du kopplar ljudet till datorn och på så sätt får ut 5.1-ljud där. All bildprocessing sker i tvixen och det kommer inte hacka. Du kan även koppla tvixen direkt till datorskärmen via dvi/hdmi och fortfarande låta tvixen göra jobbet, inte datorn. Så länge det är tvixen som spelar upp filmen kommer det inte hacka.
Postad 04 January 2008 - 16:09
hhaaddee
-
hhaaddee
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Du kan koppla bilden från tvixen till din tv, samtidigt som du kopplar ljudet till datorn och på så sätt får ut 5.1-ljud där. All bildprocessing sker i tvixen och det kommer inte hacka. Du kan även koppla tvixen direkt till datorskärmen via dvi/hdmi och fortfarande låta tvixen göra jobbet, inte datorn. Så länge det är tvixen som spelar upp filmen kommer det inte hacka.
Okej förstår det där med att koppla tvixen till skärmen genom dvi/hdmi etc , har även en såndär kabel som jag använt förut , men hur ska jag få ljudet att funka från datorhögtalarna? Jag kommer endast få bild från tvixen till datorskärmen hur menade du med ljudet? Tack igen
Postad 04 January 2008 - 16:15
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Okej förstår det där med att koppla tvixen till skärmen genom dvi/hdmi etc , har även en såndär kabel som jag använt förut , men hur ska jag få ljudet att funka från datorhögtalarna? Jag kommer endast få bild från tvixen till datorskärmen hur menade du med ljudet? Tack igen
Det beror lite på vilka ljudingångar du har på ditt ljudkort (är det av det lite dyrare slaget kan du ha digital ljudingång och då blir det trevligt) men det absolut enklaste är att koppla analogt ljud (vit+röd i ena ändan) från tvixen till ljudkortets ingång ("freestyle"-propp 3,5 mm i andra ändan). Då får du visserligen bara vanligt stereoljud men det kanske är bättre än ingenting?
Postad 04 January 2008 - 16:26
hhaaddee
-
hhaaddee
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Det beror lite på vilka ljudingångar du har på ditt ljudkort (är det av det lite dyrare slaget kan du ha digital ljudingång och då blir det trevligt) men det absolut enklaste är att koppla analogt ljud (vit+röd i ena ändan) från tvixen till ljudkortets ingång ("freestyle"-propp 3,5 mm i andra ändan). Då får du visserligen bara vanligt stereoljud men det kanske är bättre än ingenting?
Hittade denna infomation mitt moderkort -> ränssnitt: * 1 x parallell - IEEE 1284 (EPP/ECP) - 25 pin D-Sub (DB-25) * 1 x seriell - RS-232 - 9 pin D-Sub (DB-9) * 1 x tangentbord - allmän - 6 pin mini-DIN (PS/2-typ) * 1 x mus - allmän - 6 pin mini-DIN (PS/2-typ) * 1 x nätverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45 * 1 x ljud - SPDIF-utgång - RCA * 1 x ljud - SPDIF-utgång - TOSLINK * 1 x lagring - diskettgränssnitt - 34 pin IDC Ljud Ljudutgång: Ljudkort Audio Codec: Realtek ALC850 Ljudutgångsläge: 7.1-kanals surround Ser att det står--- > * 1 x ljud - SPDIF-utgång - RCA, * 1 x ljud - SPDIF-utgång - TOSLINK kan man då på nåt sätt få sina datorhögtalare att fungera med tvixen eller har det där inget med saken att göra eftersom det är moderkortets
Postad 04 January 2008 - 18:02
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Hittade denna infomation mitt moderkort -> ränssnitt:
* 1 x parallell - IEEE 1284 (EPP/ECP) - 25 pin D-Sub (DB-25) * 1 x seriell - RS-232 - 9 pin D-Sub (DB-9) * 1 x tangentbord - allmän - 6 pin mini-DIN (PS/2-typ) * 1 x mus - allmän - 6 pin mini-DIN (PS/2-typ) * 1 x nätverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45 * 1 x ljud - SPDIF-utgång - RCA * 1 x ljud - SPDIF-utgång - TOSLINK * 1 x lagring - diskettgränssnitt - 34 pin IDC Ljud
Ljudutgång: Ljudkort
Audio Codec: Realtek ALC850
Ljudutgångsläge: 7.1-kanals surround
Ser att det står--- > * 1 x ljud - SPDIF-utgång - RCA, * 1 x ljud - SPDIF-utgång - TOSLINK kan man då på nåt sätt få sina datorhögtalare att fungera med tvixen eller har det där inget med saken att göra eftersom det är moderkortets 
Det hade fungerat med SPDIF RCA eller TOSLINK om det hade varit ingångar istället för utgångar. Du behöver en ingång för att få in ljudet i ljudkretsen på moderkortet (om ljudkretsen sitter på moderkortet eller på ett ljudkort spelar ingen roll i detta sammanhang). Det borde sitta åtminstone tre stycken små analoga ljud in-/utgångar på moderkortet också. En för hörlurar (utgång), en linjeutgång och en ingång för mikrofon. Förhoppningsvis kan någon av dem fungera som linjeingång också. Men det här är alldeles för OT, skicka mig ett PM om du undrar mer.
Postad 04 January 2008 - 18:33
Postad 04 January 2008 - 19:18
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
TviX 4100 SH i ett Windows Vista OS!
Hej på er alla kunniga användare.
Jag har en normal pc som håller för det mesta med Core Duo processor, 8800 GTS grafikkort, 3 GB RAM, 1 TB hdd, ASUS P5B MB och så Windows Vista Ultimate som OS.
PC är kopplad till BBB's "router" och i lgh finns nätverk med uttag i varje rum. Dynamiskt IP
Tvix Netshare är installerat. 500 GB hdd i TviX är formaterad.
Manualen jag fått och de jag finner på nätet handlar bara om Win XP. Jag är inte bra på nätverk, ftp och Vista är ganska så speciellt. Supporten från Iriver Nordic har varit bristfällig för att inte säga usel.
Jag får det inte att fungera. TviX finner inte pc/hdd och allt e ganska så surt just nu.
Jag skulle behöva grundläggande steg-för-steg-instruktioner i hur man ska koppla och göra sina inställningar, vilka program (netshare, ftp, firmware) etc som man ska använda och hur. Detta i WINDOWS VISTA som är ett mörker av säkerhet och inställningar....
Jag vill kunna streama filer, film och musik från pc och från flera olika hdd/patitioner och mappar. Jag vill kunna köra dem på min Samsung LCD och ta ut ljudet via min Harman Kardon receiver och det 5.1 system jag har med Infinity högtalare.
Hoppas på er hjälp! PM'a gärna
Mvh Patrik
Har du Netshare installerat och inte får någon kontakt så låter det som att din router alternativt datorns brandvägg blockar trafiken. Kan du pinga TViX'en från datorn? //BC
Postad 04 January 2008 - 20:14
VDK
-
VDK
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Sedan den 28:e finns det en ny version (V1.13) på ftp://ftp.dvico.com/Products/TViX/NetShare av NetShare som stödjer 4st. sharer samtidigt. Fungerar utmärkt för mig vid snabbtest.
Postad 04 January 2008 - 22:42
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Lite ot men: I dator högtalare sitter förstärkarna i högtalarna och inte i datorernas ljudkort , problemet blir helt enkelt att tvixen inte har anslutningar för datorhögtalare(sådana som finns på moderkorten) och att dator högtalare inte har ingångar med "hembio" standard(tex toslink , analog 5.1 osv).
Postad 04 January 2008 - 23:40
Unregistered28010
-
Unregistered28010
-
Rookie
-
3 inlägg
TviX 4100 SH i ett Windows Vista OS!
Hej på er alla kunniga användare.
Jag har en normal pc som håller för det mesta med Core Duo processor, 8800 GTS grafikkort, 3 GB RAM, 1 TB hdd, ASUS P5B MB och så Windows Vista Ultimate som OS.
PC är kopplad till BBB's "router" och i lgh finns nätverk med uttag i varje rum. Dynamiskt IP
Tvix Netshare är installerat. 500 GB hdd i TviX är formaterad.
Manualen jag fått och de jag finner på nätet handlar bara om Win XP. Jag är inte bra på nätverk, ftp och Vista är ganska så speciellt. Supporten från Iriver Nordic har varit bristfällig för att inte säga usel.
Jag får det inte att fungera. TviX finner inte pc/hdd och allt e ganska så surt just nu.
Jag skulle behöva grundläggande steg-för-steg-instruktioner i hur man ska koppla och göra sina inställningar, vilka program (netshare, ftp, firmware) etc som man ska använda och hur. Detta i WINDOWS VISTA som är ett mörker av säkerhet och inställningar....
Jag vill kunna streama filer, film och musik från pc och från flera olika hdd/patitioner och mappar. Jag vill kunna köra dem på min Samsung LCD och ta ut ljudet via min Harman Kardon receiver och det 5.1 system jag har med Infinity högtalare.
Hoppas på er hjälp! PM'a gärna
Mvh Patrik
När du använder bbb routern får du publika eller privata adresser i dom andra uttagen? privata adresser = 192.168.0.0-192.168.255.255 eller 172.16.0.0-172.31.255.255 eller 10.0.0.0-10.255.255.255
Redigerat av Unregistered28010, 04 January 2008 - 23:43.
Postad 05 January 2008 - 00:05
rob88
-
rob88
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Satt o byggde ihop lite Bakgrunder till TviXen , tänkte jag kunde dela med mig av dom ifall någon är intresserad. Glöm inte bara att döpa om namnen på bilderna till TviX.jpg och lägga dom i dom mapparna ni vill att de skall synad i. Finns ännu fler här: https://www.minhembi...howtopic=182378      Finns ännu fler här: https://www.minhembi...howtopic=182378
Redigerat av rob88, 06 January 2008 - 15:58.
Postad 05 January 2008 - 02:25
Mr_x
-
Mr_x
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Är det någon mer än jag som inte får ljud på .mkv filerna? Bilden blir bra men inget ljud varken digital eller analog. Jag har tryckt på ljudknappen, plusa alla andra knapparna utan att få ljud från TViXen. Tittar man på informationen: ljudspår 01/01. Men jag hör inget ljud. Är det någon inställning eller har jag otur med TViX m-4100 & "Firmware 1.3.15" Testar jag .mkv filen på PC så fungerar både Ljud o Bild. Vilket program kan man använder för att skapa .mkv från .avi(HDV)? Finns det någon mäjlighet att komvertera om .mkv till ett annat redigerings bart format typ .avi? När jag gör minna filmer så får mpg 720p(PCM &DD) filmen .m2t som format och då får jag både ljud och bild. Samma på .mpg filmer. Ser jag på TV via TViX m-4100/T430 så får jag ljud och bild både analog som digital (PCM &DD). Det är bara när jag kör en .mkv fil som jag inte får något ljud. Hoppas på att någon vill hjälpa mig och tala om hur jag ska gjöra, vill så hjärna att det ska fungera både ljud o bild. Om det ska vara så att man inte kan spela upp ljudet på en .mkv film via TViXen så får det bli en HTPC för min del
Postad 05 January 2008 - 02:37
rob88
-
rob88
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Är det någon mer än jag som inte får ljud på .mkv filerna?
Bilden blir bra men inget ljud varken digital eller analog. Jag har tryckt på ljudknappen, plusa alla andra knapparna utan att få ljud från TViXen. Tittar man på informationen: ljudspår 01/01. Men jag hör inget ljud. Är det någon inställning eller har jag otur med TViX m-4100 & "Firmware 1.3.15" Testar jag .mkv filen på PC så fungerar både Ljud o Bild.
Vilket program kan man använder för att skapa .mkv från .avi(HDV)? Finns det någon mäjlighet att komvertera om .mkv till ett annat redigerings bart format typ .avi? När jag gör minna filmer så får mpg 720p(PCM &DD) filmen .m2t som format och då får jag både ljud och bild. Samma på .mpg filmer. Ser jag på TV via TViX m-4100/T430 så får jag ljud och bild både analog som digital (PCM &DD). Det är bara när jag kör en .mkv fil som jag inte får något ljud.
Hoppas på att någon vill hjälpa mig och tala om hur jag ska gjöra, vill så hjärna att det ska fungera både ljud o bild. Om det ska vara så att man inte kan spela upp ljudet på en .mkv film via TViXen så får det bli en HTPC för min del 
Andvänder du en förstärkare som klarar av ljudkodningen? Vilken ljudkodning är det på filmen? Är det bara tex. DTS ljud i en MKV container som inte fungerar eller fungerar det inte i något annat mediaformat heller?, Förstärkaren är förmodligen felet eller att du inte har någon utan ljudet direkt kopplat till din tv.
Postad 05 January 2008 - 11:12
mana
-
mana
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Ännu en fråga angående undertexter
Tvixen kan ju i dagsläget inte visa undertexter som är inbakade i mkv:er. En lösning skall ju då vara att köra MKVExtract och plocka ur srt-filen. Just detta har jag gjort och lagt i srt´n med samma namn som mkv´n, som alltid. Det som nu uppstår är att jag får isf texten så ser jag sista tiden typ
--> 00:02:19,000. Någon som vet varför eller har råkat ut för detta tidigare? När jag spelar upp mkv´n med vlc på datorn så fungerar det. Jag har en 5100 med 500 GB HDD där filmen ligger. Jag tänkte att jag skulle göra en skärmdump från teven med knappen Capture på fjärrkontrollen men jag vet inte hur jag, efter att ha tryckt på kanppen, får fram bilden.
Någon som har några ideér eller ev. lösningen så vore jag tacksam.
Postad 05 January 2008 - 11:18
Peter_sm
-
Peter_sm
-
Användare
-
-
193 inlägg
Tvixen kan ju i dagsläget inte visa undertexter som är inbakade i mkv:er. En lösning skall ju då vara att köra MKVExtract och plocka ur srt-filen. Just detta har jag gjort och lagt i srt´n med samma namn som mkv´n, som alltid. Det som nu uppstår är att jag får isf texten så ser jag sista tiden typ --> 00:02:19,000. Någon som vet varför eller har råkat ut för detta tidigare? När jag spelar upp mkv´n med vlc på datorn så fungerar det. Jag har en 5100 med 500 GB HDD där filmen ligger. Jag tänkte att jag skulle göra en skärmdump från teven med knappen Capture på fjärrkontrollen men jag vet inte hur jag, efter att ha tryckt på kanppen, får fram bilden.
He j! Gör så här ! Öppna filen i notepad/wordpad...... Spara sedan som ANSI (eller UNICODE) ..... Nu skall texten fungera :-)
Redigerat av Peter_sm, 05 January 2008 - 11:22.
Postad 05 January 2008 - 11:31
mana
-
mana
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Tvixen kan ju i dagsläget inte visa undertexter som är inbakade i mkv:er. En lösning skall ju då vara att köra MKVExtract och plocka ur srt-filen. Just detta har jag gjort och lagt i srt´n med samma namn som mkv´n, som alltid. Det som nu uppstår är att jag får isf texten så ser jag sista tiden typ --> 00:02:19,000. Någon som vet varför eller har råkat ut för detta tidigare? När jag spelar upp mkv´n med vlc på datorn så fungerar det. Jag har en 5100 med 500 GB HDD där filmen ligger. Jag tänkte att jag skulle göra en skärmdump från teven med knappen Capture på fjärrkontrollen men jag vet inte hur jag, efter att ha tryckt på kanppen, får fram bilden.
He j!
Gör så här !
Öppna filen i notepad/wordpad...... Spara sedan som ANSI (eller UNICODE) ..... Nu skall texten fungera :-)
Fungerade alldeles utmärkt. Stort tack för hjälpen.
Postad 05 January 2008 - 12:25
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Bilden blir bra men inget ljud varken digital eller analog. Jag har tryckt på ljudknappen, plusa alla andra knapparna utan att få ljud från TViXen. Tittar man på informationen: ljudspår 01/01. Men jag hör inget ljud. Är det någon inställning eller har jag otur med TViX m-4100 & "Firmware 1.3.15" Testar jag .mkv filen på PC så fungerar både Ljud o Bild.
Vilket program kan man använder för att skapa .mkv från .avi(HDV)? Finns det någon mäjlighet att komvertera om .mkv till ett annat redigerings bart format typ .avi? När jag gör minna filmer så får mpg 720p(PCM &DD) filmen .m2t som format och då får jag både ljud och bild. Samma på .mpg filmer. Ser jag på TV via TViX m-4100/T430 så får jag ljud och bild både analog som digital (PCM &DD). Det är bara när jag kör en .mkv fil som jag inte får något ljud.
Hoppas på att någon vill hjälpa mig och tala om hur jag ska gjöra, vill så hjärna att det ska fungera både ljud o bild. Om det ska vara så att man inte kan spela upp ljudet på en .mkv film via TViXen så får det bli en HTPC för min del 
Ladda ner Mediainfo och undersök vad det är för ljud i filerna som inte fungerar. Om det fortfarande ser ut som att ljudformatet borde fungera så kan du kanske ladda upp en sample på 20-50 MB så vi andra kan kolla om de funkar hos oss. Att ljudet inte fungerar i .mkv har jag svårt och tro att det skulle bero på Matroska.
Postad 05 January 2008 - 12:33
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Beskriv också hur och med vad du försöker få ljud , är det via hembio eller direkt ifrån tv? Men hdmi eller optisk? mm
Postad 05 January 2008 - 15:24
danton1
-
danton1
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Försöker spela upp HD-filer, H.264, som är inspelade på en Vantage 7100 digital HD-box. Dessa spelas in på en usb-hårddisk och har filnamnet .trp. Tvixen klarar dock inte av att spela upp dessa, visar bara spelar upp och går därefter tillbaka till mappsystemet. Någon som har något tips om konvertering eller dylikt. Enligt specifikationen skall tvixen kunna spela upp trp-filer.
Mvh/Danton
Postad 05 January 2008 - 17:04
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Försöker spela upp HD-filer, H.264, som är inspelade på en Vantage 7100 digital HD-box. Dessa spelas in på en usb-hårddisk och har filnamnet .trp. Tvixen klarar dock inte av att spela upp dessa, visar bara spelar upp och går därefter tillbaka till mappsystemet. Någon som har något tips om konvertering eller dylikt. Enligt specifikationen skall tvixen kunna spela upp trp-filer.
Mvh/Danton
Var snäll och läs de inläggen som står på denna sidan (eller förra om det blir ny sidan precis här). Ladda ner programmet som jag länkar till kolla vad info't säger om filmen. Eller ladda upp en mindre fil som vi kan testa. Sen kan vi kanske hjälpa till. "Min bil funkar inte... vad är det för fel?"
Postad 05 January 2008 - 21:56
danton1
-
danton1
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
ok. Så här står det i programmet mediainfo:
Allmänt #0
Fullständigt namn : D:\Film att bearbeta\VoomHD 03-01-2008\VoomHD 03-01-2008.idx
Filstorlek : 4.11 KiB
Allmänt #0
Fullständigt namn : D:\Film att bearbeta\VoomHD 03-01-2008\VoomHD 03-01-2008.ifo
Format : MPEG-1 Transport
Format/Family : MPEG-1
Filstorlek : 32.1 KiB
Allmänt #0
Fullständigt namn : D:\Film att bearbeta\VoomHD 03-01-2008\VoomHD 03-01-2008.trp
Format : MPEG-1 Transport
Format/Family : MPEG-1
Filstorlek : 43.3 MiB
Vet inte om det säget så mycket. Jag har testat på en liten inspelad fil på ca 43 mb.
Mvh/Danton
Postad 05 January 2008 - 22:14
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
danton1:
Jag googlade lite på typ Trp-converting osv, fick fram att många har problem med detta idag, verkar inte finnas någon lösning i dagsläget. Det står ju som en del av Transport Stream, så du skulle ju kunna exprimentera med att döpa om filen till tex *.TS... Du har ju inget att förlora!! Bara att byta tillbaks annars, jag hade nog testat det... Men att det är Mpeg1 låter ju helt fel!
Antagligen är detta en sådan ny filtyp så de inte haft några frågor om den! Popcorn Hour har oxå med den i sin spec!
Postad 05 January 2008 - 22:58
Tobbev
-
Tobbev
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hej
Har råkat ur för ett väldigt skumt problem. Första gången det hände var när jag skulle FTP'a en film från min sons dagis som hade filändelsen .divx efter jag hade konverterat den 3GB stora mpg-filen (fråga mig inte varför jag gjorde den till .divx men jag använde nåt one-click-converter-program). Efter ca 150kb så dog överföringen och jag fick starta om TViX'en. Detta skedde flera gånger och till slut så konverterade jag den till XViD istället med virtualdub och då gick den skicka över med FTP utan problem.
Jag kör trådlöst med den supportade d-Link USB prylen.
Idag skulle jag skicka över lite grejer från min kamera som jag först hade flyttat över till laptopen. JPG-filer på 3MB rullar på utan problem, men så fort den stöter på en MPG-fil som jag spelat in med kameran så sker samma sak igen, överföringen dör efter ca 200kb. Till slut så delade jag ut mappen och provade att skicka över den genom att kopiera den med TViX'en till den lokala disken (har en 500GB Samsung i maskinen) och då dör det trådlösa igen. Det verkar alltså inte vara något med själva FTP-proceduren som strular.
För säkerhets skull så provade jag innan jag skrev detta inlägget att skicka över en XViD på 70MB och det funkade utan problem.....
Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på och hur jag löser det?
Jag har en 5100
Mvh
Tobbe
Redigerat av Tobbev, 05 January 2008 - 23:00.
Postad 05 January 2008 - 23:29
Mr_x
-
Mr_x
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Hoppas på att någon vill hjälpa mig och tala om hur jag ska göra, vill så hjärna att det ska fungera både ljud o bild. Om det ska vara så att man inte kan spela upp ljudet på en .mkv film via TViXen så får det bli en HTPC för min del  Beskriv också hur och med vad du försöker få ljud , är det via hembio eller direkt ifrån tv? Men hdmi eller optisk? mm
Jag har anslutit TViXen via HDMI, optiskt, koax och vanlig H+V till en Marantz sr7001. Bilden klar Projektorn av. Digitalboxen i TViXen fungera ljudet och filer wmv, mpg och minna egna .m2t filer fungerar ljudet DTS fungera om det finns. Jag har ändrat instälningen till analog och till digital. Har ännu inte haft chansen att testa tvixen på en TV med HDMI. Filer jag har testat är: 360C_Freestyle_Final.mkv ac_montreal_trlr_animation-H.264_1024x576.mkv ALS_720p_H.264.mkv Animusic - Resonant Chamber.mkv armyoftwo_031207_wmvhd.mkv Assassins.mkv assassinscreed_tv launch_trlr_hd-H.264_1024x576.mkv Banned Cartoons--Nazi--Donald Duck - The Spirit Of '43 (WWII).mkv Before Sunrise Trailer.mkv Cheeky Girls - Hooray hooray it's a cheeky holiday (dd2.0) V.mkv Chingy - Right Thurr (Uncensored Version).mkv Der Fuehrers Face.mkv exp13HD_720p.mkv flame.mkv Gorillaz - Feel Good.mkv GT5P_Leipzig_2007.mkv Halo 3 - Believe.mkv hellboy2_122007_trailer1.mkv inevitable.mkv iron_man-tlr1_h1080p.mkv NASA.mkv NooGenesis-1280-H264-6Mbps.mkv plumber.mkv POTC3_720i.mkv qtlHD.mkv Respect - Another Season in High Definition.mkv Rihanna_-_Umbrella__Seamus_Haji_and_Paul_Emanuel_Club_Remix_.mkv russian_girls_h264_850x362.mkv shakira dance with persian music.mkv SILVER_SURFER_HD.mkv THE RED ARROWS 720p.mkv Transformers - Trailer #1.mkv t_nfsprostreet_exclusive_speedchallenge_h264.mkv videoclip de david tavare (sumerlove).mkv Jag har stängt av ljud via HDMI och satt ljud via HDMI utan att få ljud till förstärkaren. inte ett knäpp eller brus.
Postad 06 January 2008 - 00:02
Mr_x
-
Mr_x
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Ladda ner Mediainfo och undersök vad det är för ljud i filerna som inte fungerar. Om det fortfarande ser ut som att ljudformatet borde fungera så kan du kanske ladda upp en sample på 20-50 MB så vi andra kan kolla om de funkar hos oss. Att ljudet inte fungerar i .mkv har jag svårt och tro att det skulle bero på Matroska.
Jag har nu kört Mediainfo och ljudet är 44.1 Khz, 2 Kanaler, Vorbis - Halo 3 - Believe.mkv 44.1 Khz, 2 Kanaler, Vorbis - 360C_Freestyle_Final.mkv 44.1 Khz, 2 Kanaler, Vorbis - ALS_720p_H.264.mkv 48 Khz, 2 Kanaler, Vorbis - (\Azureus Downloads\Transformers - Trailer #1.mkv;Mk;MPEG-4 AVC;Vorbis) 48 Khz, 2 Kanaler, Vorbis - Animusic - Resonant Chamber.mkv Osv över 40 filer. Kör jag HTV vanlig TV egna .m2t filer och wmv så får jag ljud i högtarna både digitalt och analogt men från .mkv filerna är det tyst, Jag använder Marantz sr7001 till en projektor ej till TV. Har testat HDMI optisk koax och vanlig phono H+V inget ljud på .mkv. Kan man installera en audiocodec i TViXen??
Postad 06 January 2008 - 02:35
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Jag har nu kört Mediainfo och ljudet är 44.1 Khz, 2 Kanaler, Vorbis - Halo 3 - Believe.mkv 44.1 Khz, 2 Kanaler, Vorbis - 360C_Freestyle_Final.mkv 44.1 Khz, 2 Kanaler, Vorbis - ALS_720p_H.264.mkv 48 Khz, 2 Kanaler, Vorbis - (\Azureus Downloads\Transformers - Trailer #1.mkv;Mk;MPEG-4 AVC;Vorbis) 48 Khz, 2 Kanaler, Vorbis - Animusic - Resonant Chamber.mkv Osv över 40 filer. Kör jag HTV vanlig TV egna .m2t filer och wmv så får jag ljud i högtarna både digitalt och analogt men från .mkv filerna är det tyst, Jag använder Marantz sr7001 till en projektor ej till TV. Har testat HDMI optisk koax och vanlig phono H+V inget ljud på .mkv. Kan man installera en audiocodec i TViXen??
Vorbis (som i regel finns i .ogg-container) har varit uppe och verkar inte funka. Trösten är att det inte finns så många att hitta av dem... om man bortser ifrån att du har hitta en åder av dem. Enbart Vorbis-ljud ska fungera, men om de finns i en .mkv-container så fungerar de inte. Leta upp .mkv någon annanstans så lär de funka. Det går inte att installera något sånt själv. ok. Så här står det i programmet mediainfo: Allmänt #0 Fullständigt namn : D:\Film att bearbeta\VoomHD 03-01-2008\VoomHD 03-01-2008.idx Filstorlek : 4.11 KiB
Allmänt #0 Fullständigt namn : D:\Film att bearbeta\VoomHD 03-01-2008\VoomHD 03-01-2008.ifo Format : MPEG-1 Transport Format/Family : MPEG-1 Filstorlek : 32.1 KiB
Allmänt #0 Fullständigt namn : D:\Film att bearbeta\VoomHD 03-01-2008\VoomHD 03-01-2008.trp Format : MPEG-1 Transport Format/Family : MPEG-1 Filstorlek : 43.3 MiB
Vet inte om det säget så mycket. Jag har testat på en liten inspelad fil på ca 43 mb. Mvh/Danton
Prova att göra som Kanelbullen säger och ändra filändelse till .ts eller .mpg Har ingen erfarenhet av formatet alls, men kan bara hålla med om att mpeg1 låter mysko.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 06 January 2008 - 02:36.
Postad 06 January 2008 - 05:33
tokidoki
-
tokidoki
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag var inte helt nöjd med hur min TVIX 4100 hanterar undertexter (.srt), t.ex hur den bryter långa textrader och att den ritar långa texter långsamt. Däremot verkar den hantera idx/sub undertexter bättre.
Så jag skrev ett program som konverterar srt, ssa, ass (även de som ligger i mkv filer) till idx/sub mha av Son2VobSub och MKVtoolnix. Om någon är intresserad så kan jag posta programmet här. Ska dock nämna att konvertering av ssa, ssa inte blir perfekt pga av begränsningar i idx/sub formatet och att jag inte orkar lägga mer tid på det...
Redigerat av tokidoki, 06 January 2008 - 05:35.
Postad 06 January 2008 - 10:38
Unregistered841d930f
-
Unregistered841d930f
-
Användare
-
-
151 inlägg
Satt o byggde ihop lite Bakgrunder till TviXen , tänkte jag kunde dela med mig av dom ifall någon är intresserad. Glöm inte bara att döpa om namnen på bilderna till TviX.jpg och lägga dom i dom mapparna ni vill att de skall synad i.
Snygga bakgrunder! Jag lånar några
Postad 06 January 2008 - 12:35
rob88
-
rob88
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Mpeg 1 kan inte stämma, iallfall inte om det rör sig om riktigt HDTV Material och inte SDTV. HDTV sänds normalt i Mpeg 4 strömmar eller Mpeg 2 strömmar.
Postad 06 January 2008 - 13:06
Rebwar
-
Rebwar
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Hej!
Jag har haft min tvix i flera månader nu och är mycket nöjd. Allt funkar perfekt men jag har ett problem. Jag kan inte komma åt tvixen som ftpserver utanför hemmet när den ligger bakom min router. Om jag kopplar den direkt till nätet så kan jag komma åt den var som helst. Inom mitt hemnätverk har jag heller inga problem. Jag har en Dlink DI-524 och har ställt in den enligt: http://support.dlink...mp;question=ftp
Nån som kan hjälpa!
Tja! Jag skulle bara aktualisera min fråga igen. Finns det ingen som kan hjälpa mig
Postad 06 January 2008 - 13:06
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Jag var inte helt nöjd med hur min TVIX 4100 hanterar undertexter (.srt), t.ex hur den bryter långa textrader och att den ritar långa texter långsamt. Däremot verkar den hantera idx/sub undertexter bättre.
Så jag skrev ett program som konverterar srt, ssa, ass (även de som ligger i mkv filer) till idx/sub mha av Son2VobSub och MKVtoolnix. Om någon är intresserad så kan jag posta programmet här. Ska dock nämna att konvertering av ssa, ssa inte blir perfekt pga av begränsningar i idx/sub formatet och att jag inte orkar lägga mer tid på det... 
Vet inte varför ingen svarade, men det måste väl vara en hel del av oss som är intresserade. Du får gärna posta programmet här. Det verkar inte vara alla texter som radbryter fel, men en viss skuggeffekt har jag märkt som kan bero på långsam uppritning. Däremot stör jag mig på att stora Å klipps i toppen (liknar Ä) och att stora Ä har ett litet understreck.
Postad 06 January 2008 - 13:15
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Hej!
Jag har haft min tvix i flera månader nu och är mycket nöjd. Allt funkar perfekt men jag har ett problem. Jag kan inte komma åt tvixen som ftpserver utanför hemmet när den ligger bakom min router. Om jag kopplar den direkt till nätet så kan jag komma åt den var som helst. Inom mitt hemnätverk har jag heller inga problem. Jag har en Dlink DI-524 och har ställt in den enligt: http://support.dlink...mp;question=ftp
Nån som kan hjälpa!
Tja! Jag skulle bara aktualisera min fråga igen. Finns det ingen som kan hjälpa mig
Jag är ingen guru på nätverk ska sägas. Det är alltid lite struligare att ha en FTP-server på sitt eget nätverk bakom en router. Jag hade för ganska många år sedan en FTP-server som låg på mitt hemnätverk och minns att det fick göras någon inställning speciellt för detta i serverprogrammet. Nu finns nog inte den möjligheten på Tvixen så jag är osäker på om det ska gå eller inte att göra som du vill. Har du öppnat upp TCP/UDP på portarna 111, 1058, 2049? EDIT: Jag vet inte hur detta funkar... kanske det inte går att köra den på lokalt nätverk /EDIT.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 06 January 2008 - 14:04.
Postad 06 January 2008 - 14:03
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Jag backar igen vad det gäller FTP till tvixen. Den använder definitivt port 21 (och troligen 20 också) precis som vanligt, vilket gör mig ännu mer osäker. Din enda chans är nog ifall någon här har testat att köra sin utifrån när den ligger bakom router.
Postad 06 January 2008 - 14:58
ddefauville
-
ddefauville
-
Rookie
-
4 inlägg
Någon som har några ideér eller ev. lösningen så vore jag tacksam. Hej! Gör så här ! Öppna filen i notepad/wordpad...... Spara sedan som ANSI (eller UNICODE) ..... Nu skall texten fungera :-)
jag har också probkem att få fram subtitles i MKV-containers. när jag kör in MKV-filen i MKVextractGUI så hittar jag bara ASS-filer som innehåller subtitles, inga SRT-filer. jag har provat att extrahera dessa ASS-filer och döpa om till dem till samma filnamn som MKV-filen (fast med ASS på slutet så klart) men jag ser ändå inga subtitles i TViX. jag har då provat att spara om ASS-filen till ANSI-format, men det funkar fortfarande inte. jag har då provat att byta filndelse från ASS till SRT (forftarande ANSI-format) men då hänger sig TViX. det är rätt jobbigt att inte ha subtitles när man ser på MKV-filer. tacksam för förslag.
Postad 06 January 2008 - 15:17
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Någon som har några ideér eller ev. lösningen så vore jag tacksam. Hej! Gör så här ! Öppna filen i notepad/wordpad...... Spara sedan som ANSI (eller UNICODE) ..... Nu skall texten fungera :-)
jag har också probkem att få fram subtitles i MKV-containers. när jag kör in MKV-filen i MKVextractGUI så hittar jag bara ASS-filer som innehåller subtitles, inga SRT-filer. jag har provat att extrahera dessa ASS-filer och döpa om till dem till samma filnamn som MKV-filen (fast med ASS på slutet så klart) men jag ser ändå inga subtitles i TViX. jag har då provat att spara om ASS-filen till ANSI-format, men det funkar fortfarande inte. jag har då provat att byta filndelse från ASS till SRT (forftarande ANSI-format) men då hänger sig TViX. det är rätt jobbigt att inte ha subtitles när man ser på MKV-filer. tacksam för förslag.
Ladda hem Aegisub och kör ASSarna där och exportera till 'SRT =) enkelt och bra, sen ändra tilll ansi bara
Postad 06 January 2008 - 15:40
Peter_sm
-
Peter_sm
-
Användare
-
-
193 inlägg
Hej !
Om man har en mkv film i 720p där upplösningen är : 1280x534
Ock en mkv film i 1080p där upplösningen är : 1920x800
Blir det bättre bild med 1080p filmen när man kör tvixen i 720p läge
Ser inte någon skillnad precis men man vill ju veta
Postad 06 January 2008 - 15:55
rob88
-
rob88
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Postad 06 January 2008 - 16:00
rob88
-
rob88
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Hej !
Om man har en mkv film i 720p där upplösningen är : 1280x534 Ock en mkv film i 1080p där upplösningen är : 1920x800
Filmen blir ju nerskalad så någon märkbar förbättring skall det inte bli. Satt o byggde ihop lite Bakgrunder till TviXen , tänkte jag kunde dela med mig av dom ifall någon är intresserad. Glöm inte bara att döpa om namnen på bilderna till TviX.jpg och lägga dom i dom mapparna ni vill att de skall synas i.
Nu har jag startat en ny tråd där jag lagt in en massa Tvix Bakgrunder för M-4100/M-5100 för dom som är intresserade. https://www.minhembi...howtopic=182378
Redigerat av rob88, 06 January 2008 - 16:02.
Postad 06 January 2008 - 16:02
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Hej !
Om man har en mkv film i 720p där upplösningen är : 1280x534 Ock en mkv film i 1080p där upplösningen är : 1920x800
Det finns inget enkelt svar på det. Om de har konverterat den från 1080p till 720p på bästa sätt så har det ingen betydelse. Oftast har bitraten större betydelse och rent generellt är högre bitrate bättre. Bitraten brukar inte visas i Tvix's info med .mkv-filer. Kolla med Mediainfo istället. Har du ingen bildvisare som visar äkta 1080 så finns det ingen större anledning att använda sig av den upplösningen.
Postad 06 January 2008 - 16:21
tokidoki
-
tokidoki
-
Rookie
-
4 inlägg
Vet inte varför ingen svarade, men det måste väl vara en hel del av oss som är intresserade. Du får gärna posta programmet här.
Det verkar inte vara alla texter som radbryter fel, men en viss skuggeffekt har jag märkt som kan bero på långsam uppritning. Däremot stör jag mig på att stora Å klipps i toppen (liknar Ä) och att stora Ä har ett litet understreck.
Ok, här är programmet för de som är intresserade: http://www.megaupload.com/?d=K4GP8RULDet är tveksamt om det blir några fler versioner, så ni får ta det för vad det är.
Postad 06 January 2008 - 16:33
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Man tackar! Om det finns fler som sitter på färdiga bakgrunder får ni gärna dela med er
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|