ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 23 January 2008 - 20:20
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jag såg på den ( kollade bara bilden ) inatt .. Det såg rent ut sagt för-j-ligt ut då .. Det händer faktiskt att canal+ kvalite skiftar enormt mycket från gång till gång på samma film. Jag vet vad jag såg och det var det jag beskrev .. Maveric  Ps. Bara en fråga till dig Rickardl .. minns inte vad du skrivit i tråden innan .. men tillhör du dem som märkt en förbättring med nya FW anser att du inte har några fel längre ? 65 st har röstat 74% ser ingen förbättring med nya FW 23% har inte samma problem med Black Crush som innan 3% Upplever inte Color Bandings ( Hoppas fortfarande DE skriver mer om det i tråden )
Redigerat av Unregistered1103, 23 January 2008 - 20:41.
Postad 23 January 2008 - 21:40
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1242 inlägg
Ps. Bara en fråga till dig Rickardl .. minns inte vad du skrivit i tråden innan .. men tillhör du dem som märkt en förbättring med nya FW anser att du inte har några fel längre ?
Nej, black crush är det enda jag personligen märkt som är till det bättre. Jag tycker colour bandingen är på samma extremt dåliga nivå, Access TV's progamtablå bild ser exakt lika dålig ut i de röda fältet som tidigare så det är inte bara i de mörka partierna som det uppstår. Jag tycker deinterlacing och bildkvaliteten i allmänhet har blivit sämre än med 1.00.04 som jag hade innan. Jag tycker ljudproblemen med Dolby Digital på Canal+HD är samma. Lipsync problem? Tja, har inte märkt av det så värst mycket innan eller efter.
Postad 23 January 2008 - 23:19
hd-fan
-
hd-fan
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Hmmm ... Nu kommer det snart fler HD-kanaler att analysera ..... "Pressmeddelande 2008-01-22 Com Hem sänder Viasats HD-kanalerCom Hem sänder Viasats två nya HD-kanaler TV1000 HD och Viasat Sport HD med start den 1 februari. De som redan abonnerar på Viasat Sport- eller TV1000-paket, får Viasats nya HD-kanaler utan extra kostnad. – Efter Viasats lansering på satellit-tv blir vi den första operatören som kan erbjuda deras nya HD-kanaler. Viasats HD-kanaler kompletterar vårt starka erbjudande. Vi har nu en unik bredd av eftertraktade kanaler i vårt HD-sortiment, säger Christofer Peilitz, produktchef tv Com Hem." Läs mera på: http://comhem.se/pre...hos_Com_Hem.pdf
Postad 23 January 2008 - 23:45
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jo .. det är en "kul grej i det hela" vi diskuterade just detta igår och det kommer väl diskuteras flitigt framöver kan jag tänka .. Som jag sade då .. så kostar det 715 kr om man vill kunna se "alla" HD kanaler .. och just nu får man color banding och ev. black crush på köpet ..  Maveric  Ps. Lägger in en länk till "Röst -tråden" då den tidigare har kommit långt tillbaka bland alla inlägg. https://www.minhembi...howtopic=184976
Redigerat av Unregistered1103, 23 January 2008 - 23:58.
Postad 24 January 2008 - 00:41
Unregistered7305fc44
-
Unregistered7305fc44
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Att det finns brister är ju konstaterat men skiljer det från vilken typ av tv man har?. Kan tänka mig att LCD som inte hanterar svärta så väldigt bra där upplevs black cruch mer än på en plasma typ pioneere eller panasonic som hanterar svärta briljant. Har själv en panasonic px700 och visst kan även jag se det ibland men bara i vissa bakgrunder så det är inte något jag stör mig på direkt, och med max färgdjup är det säkert elimenerat till 95%.
Det har varit mycket gnäll på comhem men finns det någon leverantör el box som funkar till 100% felfritt, tex viasat?
Postad 24 January 2008 - 00:49
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Enligt många i denna tråden så fungerar comhems vanliga boxar mycket bättre på det de är till för ..
SD kanaler, än vad HD boxen gör. Så visst finns det boxar som fungerar bra.. 100% är något man kan
eftersträva men sällan når upp till .. oavsett vad det gäller.
Tror dock inte man skall sätta igång någon debatt om olika teknik för tv apparater i denna tråden
och avstår därför den frågan ..
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 24 January 2008 - 00:50.
Postad 24 January 2008 - 01:28
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1242 inlägg
Att det finns brister är ju konstaterat men skiljer det från vilken typ av tv man har?. Kan tänka mig att LCD som inte hanterar svärta så väldigt bra där upplevs black cruch mer än på en plasma typ pioneere eller panasonic som hanterar svärta briljant. Har själv en panasonic px700 och visst kan även jag se det ibland men bara i vissa bakgrunder så det är inte något jag stör mig på direkt, och med max färgdjup är det säkert elimenerat till 95%.
Det har varit mycket gnäll på comhem men finns det någon leverantör el box som funkar till 100% felfritt, tex viasat?
Jag tror det är så att LCD är mer exakta (digitala) i sin återgivning. Är det något som är fel så syns det. Jag har en LCD TV men jag ser samma fel via composite video till en CRT tv från 80-talet men det märks mindre då felen "smetas" ut mera, dvs TVn kan kallas mer förlåtande då det egentligen menas att den inte visar lika exakt som en LCD. Vad jag sett, så verkar plasma mer "förlåtande" än LCD. (ovanstående resonemang gäller colour banding)
Redigerat av rickardl, 24 January 2008 - 02:01.
Postad 24 January 2008 - 01:46
Krillur
-
Krillur
-
Användare
-
-
100 inlägg
Såg Navy cis på 3:an igår och color bandingproblemet gjorde mig spyfärdig! För övrigt fick jag svar från comhem idag på frågan om man kan få kompensation för den dåliga bild som boxen ger. Svaret blev.
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
I våra ordinarie kompensationsregler så kompenserar vi kunderna när felet är avhjälpt, det är först då vi vet hur länge felet varit och kan ge en rätt kompensation.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
Är det fler som fått samma svar? Jag menar om dom aldrig avhjälper felet så får man ju aldrig någon kompensation heller. Snacka om moment 22.
Postad 24 January 2008 - 01:50
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Mycket märkligt ..
Så här har de svarat en annan kund som fick sitt svar häromdagen ..I och med att den nya mjukvaran inte innebär en förbättring för alla våra HD-kunder så har vi utarbetat ett system där alla i grund och botten fått samma erbjudande, dvs avdraget räknas från det att man tog HD-boxen och fram till 2008-02-29.Mycket nerkortat då jag tyckte att det är denna texten som motsäger det svar du fått Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 24 January 2008 - 01:53.
Postad 24 January 2008 - 01:58
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1058 inlägg
Är det fler som fått samma svar? Jag menar om dom aldrig avhjälper felet så får man ju aldrig någon kompensation heller. Snacka om moment 22. 
När du väl säger upp tjänsten så är det väldigt enkelt att säga exakt hur länge du haft problemet
Postad 24 January 2008 - 02:07
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
*ASG*
Postad 24 January 2008 - 02:17
Krillur
-
Krillur
-
Användare
-
-
100 inlägg
Varför kör dom inte på en linje. Det verkar vara olika svar beroende på vem som får mailet. Nån på comhem borde styra upp det hela så att alla kunder behandlas lika!!
Postad 24 January 2008 - 02:23
Krillur
-
Krillur
-
Användare
-
-
100 inlägg
Vi som bor i Stångåstans lägenheter i Linköping ska få en gratis HD box av comhem till sommaren, undrar om det är gamla återlämnade Humax CXHD-1000C dom ska dela ut!!?? http://www.stangasta...angastaden.aspx
Postad 24 January 2008 - 07:16
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Vi som bor i Stångåstans lägenheter i Linköping ska få en gratis HD box av comhem till sommaren, undrar om det är gamla återlämnade Humax CXHD-1000C dom ska dela ut!!??
http://www.stangasta...angastaden.aspx
Var ser du information om att det skulle vara en HD-box ? Funktionerna de nämner fungerar väl lika bra med en SD-box ? (även om jag själv tycker att det verkar mest logisk med en HD-box när de pratar om "framtidens TV")
Postad 24 January 2008 - 07:36
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Såg Navy cis på 3:an igår och color bandingproblemet gjorde mig spyfärdig! För övrigt fick jag svar från comhem idag på frågan om man kan få kompensation för den dåliga bild som boxen ger. Svaret blev.
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
I våra ordinarie kompensationsregler så kompenserar vi kunderna när felet är avhjälpt, det är först då vi vet hur länge felet varit och kan ge en rätt kompensation.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB Kundservice
Fick samma svar när jag ringde & fel anmälde min box .
Postad 24 January 2008 - 08:04
perl11
-
perl11
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Hej
Har liknande problem med "fyrkanter" och färgproblem fast jag har den billigaste boxen från samsung. Kan det vara mer än boxen som gör att man får dessa problem? tänkte om det är min TV som strular (fungerar klockrent med dvd, pc osv) eller är det något annat i comhems nät som gör att bilden stundtals är katastrofal? tex på singeing bee, då konfetti eller vad det nu kallas kastades ner i slutet av programmet såg man typ extremt mycket fyrkanter över hela bilden gick absolut inte att se något vettigt. samma sak inträffar i fotbollsmatcher då det blir inzoomningar, helt otittbart =(
ska jag skicka tillbaks boxen eller bara gråta vidare?
Postad 24 January 2008 - 08:36
frhape
-
frhape
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Jag lämnade tillbaka min box innan jul och sitter nu med Comhems 1-kronas box.
Jag kan bara säga att med bilden, som ju är det viktigaste tycker jag, så är jag nu supernöjd. Fotboll som knappt gick att titta på med Humaxen är nu en fröjd att titta på, framför allt på canal+ men även på trean och femman.
Skillnaden i bild är väldigt stor till samsungens fördel.
Men jag vill ju ha high defenition och HDMI!!!!!
Postad 24 January 2008 - 09:06
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Har liknande problem med "fyrkanter" och färgproblem fast jag har den billigaste boxen från samsung. Kan det vara mer än boxen som gör att man får dessa problem? tänkte om det är min TV som strular (fungerar klockrent med dvd, pc osv) eller är det något annat i comhems nät som gör att bilden stundtals är katastrofal? tex på singeing bee, då konfetti eller vad det nu kallas kastades ner i slutet av programmet såg man typ extremt mycket fyrkanter över hela bilden gick absolut inte att se något vettigt. samma sak inträffar i fotbollsmatcher då det blir inzoomningar, helt otittbart =(
Jag lade också märke till bilden i singing bee. Där handlar det dock inte om box-problem, utan en hårt komprimerad sändning (min kompis med analog-tv hade samma fenomen). Syns speciellt tydligt då det är många rörliga objekt i bilden, t.ex. konfetti.
Redigerat av pakarlss, 24 January 2008 - 09:07.
Postad 24 January 2008 - 09:07
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
tex på singeing bee, då konfetti eller vad det nu kallas kastades ner i slutet av programmet såg man typ extremt mycket fyrkanter över hela bilden gick absolut inte att se något vettigt. samma sak inträffar i fotbollsmatcher då det blir inzoomningar, helt otittbart =(
Det du beskriver låter som komprimeringsfel ("mpeg-blocking"), dvs det är inkommande bild som är dålig, inte så mkt boxen kan göra nått åt. Att sen olika boxar möjligtvis kan tänkas filtrera komprimerings-fel är fortfarande möjligt (plus att olika displayers bildprocessing och inställningar dämpar eller framhäver felet olika mkt) men hurvida CXHD-1000C är sämre/lika bra än/som andra på marknaden nu existerande boxar har jag ingen aning om, har inte jämfört (vet dock att CXHD-1000C är bättre än min gamla Humax ångmaskin...) frhape>> Fotboll som knappt gick att titta på med Humaxen är nu en fröjd att titta på, framför allt på canal+ men även på trean och femman.
Det här är ju intressant. Vad är det som är bättre, tycker du att komprimeringsfelen är mindre tydliga tex? (tänkte på det om filtrering jag nämde ovan)
Postad 24 January 2008 - 09:53
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Vi som bor i Stångåstans lägenheter i Linköping ska få en gratis HD box av comhem till sommaren, undrar om det är gamla återlämnade Humax CXHD-1000C dom ska dela ut!!??
Var ser du information om att det skulle vara en HD-box ? Funktionerna de nämner fungerar väl lika bra med en SD-box ?
(även om jag själv tycker att det verkar mest logisk med en HD-box när de pratar om "framtidens TV")
I det pdf-dokument som det länkas till är det en Samsung 260z på bilden.
Postad 24 January 2008 - 09:57
Krillur
-
Krillur
-
Användare
-
-
100 inlägg
Var ser du information om att det skulle vara en HD-box ? Funktionerna de nämner fungerar väl lika bra med en SD-box ?
(även om jag själv tycker att det verkar mest logisk med en HD-box när de pratar om "framtidens TV")
I det pdf-dokument som det länkas till är det en Samsung 260z på bilden.
I den första informationen som kom ut för nån månad sedan stod det att det skulle vara en HD-box, nu verkar dom visst ha tagit bort det. Kanske pga problemen dom har.
Postad 24 January 2008 - 10:06
Krillur
-
Krillur
-
Användare
-
-
100 inlägg
Postad 24 January 2008 - 11:34
frhape
-
frhape
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Fotboll som knappt gick att titta på med Humaxen är nu en fröjd att titta på, framför allt på canal+ men även på trean och femman. Det här är ju intressant. Vad är det som är bättre, tycker du att komprimeringsfelen är mindre tydliga tex? (tänkte på det om filtrering jag nämde ovan)
Med Humax boxen så blir ju gräset en ända röra av grön ihopflytande sörja. Värst blir det om den tex är skugga på halva planen och sol på andra halvan. Med Samsungen så blir bilden så bra som jag tror den kan bli med standard upplöst TV. Det jag pratar om nu är fotbollen på canal+ som har rätt hög bitrate. Vad gäller bilden på olika typer av TV-apparater så har jag haft både LCD och Plasma (båda LG) och det blir precis lika usel bild på båda apparaterna med Humax HD-box.
Postad 24 January 2008 - 11:39
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Mkt intressant frhape (om det nu inte är så enkelt att de olika sändningarna helt enkelt hade helt olika kvalité, inte särskillt troligt dock om du anser att Sammy är konstant bättre). Skulle vara kul att göra en direktjämförelse, borde gå att ordna...
Redigerat av pacman, 24 January 2008 - 12:56.
Postad 24 January 2008 - 13:58
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Jag får min Samsung PVR i dagarna, då ska ja ta och jämföra Axess tvs testbild mellan Samsung och Humax. Bara där lär man ju se skillnad..
Återkommer!
Postad 24 January 2008 - 14:04
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Kan man "seriekoppla" (koax ut på det ena går till koax in på den andra mao) boxar? Dvs om man har två boxar (och 2 kort) - kan man då låta de två mata samma tv samtidigt?
Postad 24 January 2008 - 14:20
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1058 inlägg
Vore det inte vettigare med en T-kontakt före boxarna?
Postad 24 January 2008 - 14:26
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Det ska väl inte vara något problem att seriekoppla två boxar? Boxen påverkar ju inte RF-signalen.
Postad 24 January 2008 - 14:30
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Både och funkar, men T-koppling är bättre.
EDIT: sen att svara var jag. Boxen påverkar RF-signalen lite (dämpning). T-kopplingen dämpar självklart också, men mindre än vad en box gör enligt mina erfarenheter.
Har experimenterat en del med detta. Ett (litet) tag körde jag samma signal från väggen in i DVD-recorder->digitalbox->video->tv:n. Det blev ingen rolig analog bild efter det
Redigerat av distortion2, 24 January 2008 - 14:35.
Postad 24 January 2008 - 14:36
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Aha, men iprincip är det bara å rocka asså... Tänkte iofs inte på tekniska problem utan mera i banorna "det funkar inte med comhem pga XXX" - man är ju lite konspiratorisk.
Dåså, bara att fixa två boxar då.
Postad 24 January 2008 - 14:54
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Blir inte jämförelsen lite konstig? Många av de problem vi upplever med Humaxen är när den kopplas med HDMI. Samsungarna klarar komponent resp. scart RGB. Jag har den lilla boxen, men kan bara koppla den med komposit, så min jämförelse ger inte speciellt mycket. Borde inte de boxar som jämförs kopplas in lika?
Postad 24 January 2008 - 15:20
Masser
-
Masser
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Var precis in på comhems hemsida och hittade följande: TV1000 + Viasat sportLite bättre pris i.a.f. Då fattas bara pvr-boxen så kanske man slår till //Linus
Postad 24 January 2008 - 15:26
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
EDIT: sen att svara var jag. Boxen påverkar RF-signalen lite (dämpning). T-kopplingen dämpar självklart också, men mindre än vad en box gör enligt mina erfarenheter.
Boxen borde snarare förstärka signalen (detta diskuterades för lång tid sedan i tråden). Boxen är inte passiv, utan likt en gammal VCR innehåller signalvägen en förstärkare. Testa genom att göra boxen strömlös, den analoga bilden blir då kass eftersom du har en förstärkare utan matningsspänning. Men en T-koppling borde också funka  (även om jag hävdar att du för en större dämpning då).
Postad 24 January 2008 - 15:45
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Blir inte jämförelsen lite konstig? Många av de problem vi upplever med Humaxen är när den kopplas med HDMI. Samsungarna klarar komponent resp. scart RGB. Jag har den lilla boxen, men kan bara koppla den med komposit, så min jämförelse ger inte speciellt mycket. Borde inte de boxar som jämförs kopplas in lika?
Njae, egentligen inte...de stora hdmi-fel som finns är så uppenbara så för dem behövs inte ens nån jämförelse. Men flera av de fel (eller misstänkta fel) som finns har inget alls med hdmi att göra (av den enkla anledningen att de är precis lika uppenbara vid rgb-scart). Har förövrigt hdmi och scart inkopplat parallellt till min tv och jag måste säga att blir ganska impad av den som (på SD förstås) prickar vilken som körs i ett blindtest.  Skillnader finns förstås men de är ganska små och jag tenderar att föredra rgb-scart då Pio deinterlacear bättre än Humax.
Postad 24 January 2008 - 17:52
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
Jag får min Samsung PVR i dagarna, då ska ja ta och jämföra Axess tvs testbild mellan Samsung och Humax. Bara där lär man ju se skillnad..
Återkommer!
Äntligen nån som ska jämföra dom båda boxarna, härligt och tack för det  Ska bli kul att se hur ditt resultat blir !
Postad 24 January 2008 - 17:55
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Jag seriekopplar redan nu, har en kabel ut i sovrummet till min gamla Sagem box, som ger KLOCKREN bild på min gamla tjocktv (Sony32"FX66) Det är där jag ligger och kollar sista perioden på alla NHL matcher jag ser kl 4 på morgonen  Äntligen nån som ska jämföra dom båda boxarna, härligt och tack för det wink.gif Ska bli kul att se hur ditt resultat blir !
Trodde jag fick boxen idag, fick en avi i posten, men det var dock min scart->komponent kabel som hann fram före. Och i morgon blir det Tyskland för lite whisky inköp, men men, den kommer när den kommer!
Postad 24 January 2008 - 18:15
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Återkommer!
Äntligen nån som ska jämföra dom båda boxarna, härligt och tack för det  Ska bli kul att se hur ditt resultat blir !
Om man är vaken så har jag jämnfört en liten bit bak i tråden......
Postad 24 January 2008 - 18:45
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
Skämtar du med mej  har undrat den saken en tid nu och har läst alla inlägg i denna tråd men måste varit totalt blind isf
Postad 24 January 2008 - 19:04
leffe75
-
leffe75
-
Rookie
-
7 inlägg
Har haft CH i ca 2 månader o valde deras "snik" box (Samsung DCB-B260Z )
Denna har som ni vet inte HDMI och efter mitt inköp av plasma tv (Samsung PS-50Q97HD) så är jag nu ute efter en "bättre box" med HDMI.
Har inte läst hela tråden  men förstått att den modell jag funderar på, Humax CXHD-1000C, kanske inte är det bästa alternativet??
Hittade några beggade Humax på nätet för ca 1500 kr men blir lite kluven efter att ha läst en del av era inlägg....
Så min fråga är vilken box man skall välja?
Är det bara Comhems rekomenderade boxar som gäller?
Kommer i första hand inte välja HDtv kanaler via Comhem, utan vill få så bra bild som möjligt med vanlig SD.
Kvaliten via HDMI ska väl vara bättre än scart?!?
Är inte vidare nöjd med boxen som jag har i dagsläget men har å andra sidan inte "pillat" allt för mycket med inställningarna för varken tv el box....
Pratade med CH sopporten idag och dom kunde inte lämna ngt svar på när nästa box kommer som har både HDMI, HDTV och hårddisk....
Tacksam för svar.
//Leffe
Postad 24 January 2008 - 19:07
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
EDIT: sen att svara var jag. Boxen påverkar RF-signalen lite (dämpning). T-kopplingen dämpar självklart också, men mindre än vad en box gör enligt mina erfarenheter. Boxen borde snarare förstärka signalen (detta diskuterades för lång tid sedan i tråden). Boxen är inte passiv, utan likt en gammal VCR innehåller signalvägen en förstärkare. Testa genom att göra boxen strömlös, den analoga bilden blir då kass eftersom du har en förstärkare utan matningsspänning. Men en T-koppling borde också funka (även om jag hävdar att du för en större dämpning då).
Men att boxen förstärker signalen betyder inte att bildkvaliteten blir bättre. Den förstärker brus och signal lika mycket, och lägger till lite från sig själv också.  Däremot om man har en signal som är så svag att den sista mottagarens auto-gain inte kan kompensera, då blir det bättre bild.
Postad 24 January 2008 - 19:41
oldini
-
oldini
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Har läst en massa i tråden nu utan att bli särskilt klok känner jag. Är den här boxen verkligen så dålig? Inte värd att skaffa öht?
I.o.m comhems nya erbjudande samt införandet av viasat sport HD så har jag blivit lite sugen på att slå till. Det finns väl inga alternativ egentligen? (om man nu bor i ett comhem-hus).
Postad 24 January 2008 - 19:57
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Men att boxen förstärker signalen betyder inte att bildkvaliteten blir bättre. Den förstärker brus och signal lika mycket, och lägger till lite från sig själv också.  Däremot om man har en signal som är så svag att den sista mottagarens auto-gain inte kan kompensera, då blir det bättre bild.
Detta är ju egentligen lite off topic, men jag menade att om man ska seriekoppla två boxar, så är nog seriekoppling att föredra. Jag är medveten om att en antennförstärkare inte förbättrar SNR. Dessutom är ju detta digital-tv, så så länge boxen visar 100% kvalité är ju allt frid och fröjd!
Postad 24 January 2008 - 20:16
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Om man är vaken så har jag jämnfört en liten bit bak i tråden......
Ja det var nästan de ja tänkte, men jag gör det för egen del med, för att verkligen se skillnaden *S* Så jag jag dela med mig jag oxå, så är vi fler
Postad 24 January 2008 - 20:39
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Har läst en massa i tråden nu utan att bli särskilt klok känner jag. Är den här boxen verkligen så dålig? Inte värd att skaffa öht?
Varför tror du en del lämnar tillbaka den, andra begär ersättning ? Kan det möjligtvis bero på att de inte tycker den är värd pengarna ( glöm inte bindningstiden ) Men du skall göra jämförelsen själv .. Beställer du via internet eller telefon har du 14 dagars returrätt .. Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 24 January 2008 - 20:41.
Postad 24 January 2008 - 21:32
Ödlan
-
Ödlan
-
Användare
-
-
146 inlägg
I.o.m comhems nya erbjudande samt införandet av viasat sport HD så har jag blivit lite sugen på att slå till. Det finns väl inga alternativ egentligen? (om man nu bor i ett comhem-hus).
Det kan finnas alternativ också. Exv. Satellit t.ex. eller riktigt bredband (Stadsnät/LAN). Kolla dina möjligheter där.
Postad 24 January 2008 - 23:26
oldini
-
oldini
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Det kan finnas alternativ också. Exv. Satellit t.ex. eller riktigt bredband (Stadsnät/LAN). Kolla dina möjligheter där.
Tyvärr är det inget som fungerar för mig  Vill så gärna se Champions League i HD!
Postad 24 January 2008 - 23:37
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tyvärr är det inget som fungerar för mig Vill så gärna se Champions League i HD!
Eftersom att comhem idag inte kan garantera att HD boxen kommer bli vad den borde vara så kan de heller inte begära att du skall binda dig för 24 månader.. så som det står i annonsen. Kräv att få återlämna boxen och bli fri från bindningstiden om så icke sker. Då är det ju okey tycker jag .. Du har lite begränsningar med boxen i dagsläget och det finns att läsa i tråden. Men kort sagt .. så är det att du måste ställa den i 1080i vilket de flesta platt -tv klarar. ( går inte in på varför här ) Sen är det bara att tuta o köra .. HD kvalité på fotboll blir ju bättre i vilket fall som helst så vi skall inte sitt här o påstå något annat. Men som sagt .. bind inte upp dig till något som du inte vet kommer att fungera.. I det fall att du får göra så .. har du ett bättre ekonomiskt paket än oss som har beta testat boxen ett helt år.. du betalar inget för HD paketet i 6 månader och du betalar bara 995 kr för boxen .. Det är ett slag i ansiktet på alla oss andra ... Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 24 January 2008 - 23:39.
Postad 24 January 2008 - 23:43
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Var precis in på comhems hemsida och hittade följande: TV1000 + Viasat sport Lite bättre pris i.a.f. Då fattas bara pvr-boxen så kanske man slår till //Linus
Det var ganska komiskt .. nästan så att man kan misstänka att de varit i trådarna o läst Jag redovisade för kostnaderna igår .. eller när det var och nu sänker de priset .. två dagar efter att nyheten gått ut om Viasat .. 149 kr för både film och sportpaketet iställer för 119 kr + 59 kr = 178 kr Kul att de kan erkänna när de gör fel Nu saknas det bara en fullt fungerande box .. så skulle jag också kunna slå till ( hoppas de fixar det ) Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 25 January 2008 - 00:14.
Postad 25 January 2008 - 00:25
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tror att vi kan göra ett avslut vad gäller omröstningen nu ..75 st har avgivit sin röst i frågan om mjukvaran har givit dem några förbättringar 17 st upplever ingen eller betydlgt mindre av Black Crush 2 st har inga problem med Color Banding men det motsägs ganska klart genom att 73 st fortfarande har problem med color banding 56 st anser sig inte ha blivit hjälpta av nya mjukvaran allsOvanpå det har vi problemet med 720p/60Hz som jag inte ens ansåg vara värt att rösta om .. då det har bekräftats av comhem som en riktig miss .. Vi kan genom detta också konstatera att comhem bör ändra på sin hemsida till från " att vissa har problem " till " att vissa inte har problem " Eller ännu bättre .. De allra flesta har problem med color banding samt majoriteten också med Black Crush. Hur man än vrider o vänder på det .. så har flertalet av dem som är aktiva i tråden med box .. svarat och det får ses som ett regelrätt resultat av vad kunderna upplever. Att vi sedan är lite mer uppmärksamma på det än många andra .. motbevisas genom att min fru som lika bra kan se på en tjock tv från 70 talet .. ser detsamma som jag Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 25 January 2008 - 00:30.
Postad 25 January 2008 - 02:52
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1058 inlägg
Dags att reta gallfeber på Maveric och alla andra som tycker att enkätresultatet säger något om boxens brister. Vi kan börja med lite osäkerhetsfaktorer: - En okänd procentsats kan ha låtit bli att ändra till RGB Limited.
- En okänd procentsats kan ha teven felaktigt inställd.
- En okänd procentsats kan ha fel på teven som orsakar black crush.
- En okänd procentsats kanske inte ens letat efter black crush utan bara nöjt sig med att konstatera att dom inte upplevt någon förbättring rakt av.
- En okänd procentsats kanske inte ens äger eller har uppgraderat boxen men valde att rösta maximalt negativt för att sparka comhem i baken.
Visst. Det kan självklart vara så att INGEN eller ett endast ett obetydligt antal uppfyller något av kriterierna ovan. Men hur kan ni vara säkra på det? Jasså, det fanns skäl att utesluta nämnvärd felprocent enligt ovan? Vad bra, då analyserar vi resultatet. Fråga: Nya FW har löst mina problem med Alternativ 1: Color Bandings (2,67%) Alternativ 2: Black Crush (22,67%) Alternativ 3: Inget av dom (74,67) Samtliga kunder som inte uppdaterat boxen eller inte ansåg sig lida varken av black crush eller color banding borde alltså ha svarat alternativ 3. Slutsatser: Upp till 74,67% har inte uppdaterat till senaste firmware eller hade aldrig något problem före uppgraderingen. Upp till 25,33% anser att samtliga eller minst 1 problem har blivit löst med hjälp av ny firmware. Vänta bara tills någon upplyser comhem om resultatet... Upp till 100% nöjda HDTV-kunder enligt en krisitk och oberoende enkät.
En trogen kund som vi länge haft mycket täta kontakter med valde att informera oss om detta mycket glädjande resultat.
Krismöte inställt! Ingen ny firmware behövs.
Redigerat av Bertilsson, 25 January 2008 - 02:53.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|