Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 17 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 25 January 2008 - 03:02

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Dags att reta gallfeber på Maveric och alla andra som tycker att enkätresultatet säger något om boxens brister.

Vi kan börja med lite osäkerhetsfaktorer:

• En okänd procentsats kan ha låtit bli att ändra till RGB Limited.
  • En okänd procentsats kan ha teven felaktigt inställd.
  • En okänd procentsats kan ha fel på teven som orsakar black crush.
  • En okänd procentsats kanske inte ens letat efter black crush utan bara nöjt sig med att konstatera att dom inte upplevt någon förbättring rakt av.
  • En okänd procentsats kanske inte ens äger eller har uppgraderat boxen men valde att rösta maximalt negativt för att sparka comhem i baken.
Visst. Det kan självklart vara så att INGEN eller ett endast ett obetydligt antal uppfyller något av kriterierna ovan. Men hur kan ni vara säkra på det?

Jasså, det fanns skäl att utesluta nämnvärd felprocent enligt ovan?
Vad bra, då analyserar vi resultatet.

Fråga: Nya FW har löst mina problem med
Alternativ 1: Color Bandings (2,67%)
Alternativ 2: Black Crush (22,67%)
Alternativ 3: Inget av dom (74,67)

Samtliga kunder som inte uppdaterat boxen eller inte ansåg sig lida varken av black crush eller color banding borde alltså ha svarat alternativ 3. :)

Slutsatser:
Upp till 74,67% har inte uppdaterat till senaste firmware eller hade aldrig något problem före uppgraderingen.
Upp till 25,33% anser att samtliga eller minst 1 problem har blivit löst med hjälp av ny firmware.

Bertilsson Bifogad fil  c045.gif   3.62K   1 Antal nerladdningar

Tycker du inte att det är comhems uppgift att göra det du nu har gjort ??? ;)

Men inte ens dom .. tror jag är så ... att de skulle dra dessa slutsatser ..

Nu skiter jag i detta och lägger ner min kamp FÖR boxen ..

Bifogad fil  RayOhio.gif   27.26K   1 Antal nerladdningar

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 25 January 2008 - 03:18.

Postad 25 January 2008 - 03:40

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0
Äsch, inte ta så hårt på det! ;)

60hz buggen kan enkelt verifieras av vem som helst.
Color banding-problemet är i högsta grad verkligt och extremt sannolikt box-relaterat.

Black crush är fortfarande inte klarlagt.
Bara för att jag inte lyckats finna stöd för existerande bugg vid eget testande eller att enkät-resultatet var tvetydigt så betyder det inte att jag har rätt.
När den där gula prickätande kunskapsblobben väl rånat nån gumma på nödvändig utrustning och fått lite tid över så kanske vi får övertygande resultat som till och med jag köper(med eller utan foliehatt) :)

Dessutom är forumberoende svårare att bryta än man anar ;)

Postad 25 January 2008 - 08:33

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Ge upp nu för F-N!

Vilken idiot som helst kan se skillnaden på bilden från HD-boxen kontra annan fungerande box.
Till och med tanten här hemma som är tondöv och näst intill färgblind och totalt ointresserad ser skillnaden.... :)
Hur tydligt som helst vid A-B jämnförelse.
Dom flesta har tydligen endast HD-boxen och inget att jämnföra direkt med, då är det betydligt svårare..., man vänjer sig liksom fort.
När jag kopplade in HD-boxen första gången hajade jag till så pass att jag trodde det var fel på den...., efter timmar av justerande och testande är den åtminstone användbar, men långt ifrån bra.

Postad 25 January 2008 - 09:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ehh, det är väl ingen som sagt att det inte går att se att det är en rad fel på boxen.

Syftet med jämförelsen skulle vara att mer i detalj se hur enskilda parametrar hanteras av olika boxar.

Postad 25 January 2008 - 10:02

Maikel
  • Maikel
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Ingen Svarade på min fråga hur blir det med boxen nu kommer vi som vill byta ut den få göra det eller inte?

Postad 25 January 2008 - 10:29

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Ingen Svarade på min fråga hur blir det med boxen nu kommer vi som vill byta ut den få göra det eller inte?

Alla som har ringt har fått olika svar på hur man kan lösa problemet . Somliga har fått jätte bra erbjudanden på kompensation medans andra har inte fått några erbjudanden . Till mig sa dom att jag skulle återkomma när problemet var löst & då diskutera någon form av kompensation . Så det hänger nog på vem du talar med & hur duktig du är på att förhandla .

Postad 25 January 2008 - 10:43

klagerstrom
  • klagerstrom
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Tjena!
Har "reklamerat" nya mjukvaran och krävt ersättning tills de löser alla problem som uppkom i uppdateringen. Fått svar där de erbjuder en Zapperbox (för 1kr + frakt). Är det någon som vet vilken box de menar? Jag har fått för mig att det är någon samsung-box med kan inte finna någon zapperbox på deras hemsida.

Är det någon som nappat på erbjudandet och är den här Zappern nåt att ha??

//Kristian

Postad 25 January 2008 - 10:58

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Zapperboxen är vad Comhem internt förefaller kalla Samsung 260Z. Jag har inte hört någon dålig kritik avseende den och har själv ingen. Ta dock i beaktande att de flesta med den boxen troligen inte har betalt något, eller lite, för den och att det är den enklaste boxen. Detta torde medföra att den inte behöver leva upp till särdeles höga krav.

Comhem har inte svarat på mitt e-brev, kanske var min ton lite för försonlig.

Postad 25 January 2008 - 11:36

chicothechef
  • chicothechef
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Zapperboxen är vad Comhem internt förefaller kalla Samsung 260Z. Jag har inte hört någon dålig kritik avseende den och har själv ingen. Ta dock i beaktande att de flesta med den boxen troligen inte har betalt något, eller lite, för den och att det är den enklaste boxen. Detta torde medföra att den inte behöver leva upp till särdeles höga krav.

Comhem har inte svarat på mitt e-brev, kanske var min ton lite för försonlig.

De använder väl en ny "zapperbox" (eller standard- if you will). Åtminstonde var det denna 1kr:ers box jag fick i höstas.

Samsung DCB 270Z

Postad 25 January 2008 - 11:39

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0
Har de börjat använda 260 igen? Det var den boxen jag fick 2006.

Den hade bättre bild än min nuvarande HD-box.

Postad 25 January 2008 - 14:02

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
FEA och andra:
Om ni bortser från Color Banding, är det annat som är bättre med Zapperbox, Samsung PVR, o s v??

Det kan tyckas vara en fånig fråga, men jag tycker att scener utan banding när man ser på Humax:en är bra! Du som skrev om fotboll, det borde enb bero på sändningen jag har inte märkt något. När det är hög bandbredd på fotbollen, som t ex Canal+ ( nedskalat fr Canal+ HD Sport och i widescreen ) ser gräsmattan bra ut. Fotboll avslöjar ofta komprimering. Ta t ex en scen där en fotbollspelare springer framför ett pubilkhav med konfetti och flaggor. Är det inte bra bandbredd blir det blockfestival i publiken med en gång, men det är då komprimeringsblock och inte "color banding" ( CB ). Gräsmattan vid hård komprimering blir också till "grön massa".

Min gamla Sagem Hyrbox via RGB-Scart gav en mycket sämre ( kornig, suddig o s v ) bild jfrt Humax:en. Nu har också Viasat HD Sport kommit in i vågskålen. Siktade humax-programmerarna enbart på Black Crush i förra uppdateringen? Det måste varit så och att man nu fokuserar på CB. Detta p g a att CB inte var löst med förra fw-uppdateringen.

Postad 25 January 2008 - 14:15

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Har de börjat använda 260 igen? Det var den boxen jag fick 2006.

Den hade bättre bild än min nuvarande HD-box.

Det ser ut som det. Men man vet aldrig med Comhem. Från hemsidan.

"Fakta om våra Digital-boxar

Humax CXHD 1000 C - Specifikation och manual
En HDTV-box med snygg design som är kombinerad med den bästa tekniken gör denna box till HDTV-entusiastens självklara val.
Samsung DCB P850Z - Specifikation och manual
En extremt snygg, snabb och lättskött digital-box med mängder av finesser. Här finns en inbyggd hårddisk (PVR) med dubbla tuners på hela 160 GB.
Samsung DCB-B260Z - Specifikation och manual
Elegant, liten och smidig digital-box. DCB-B260Z är snabb och lättskött med många praktiska finesser"

Tillägg: Det är kul att de graderar boxarna i utseende.

Redigerat av Doublefix, 25 January 2008 - 14:16.

Postad 25 January 2008 - 14:27

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Avslutar den här rundan .. med att säga .. att jag har haft en telefonkontakt med comhem och i de mjukaste tongångar fått ett bemötande som sig bör och ännu bättre. Kan man klaga på dem, så skall man kunna berömma dem
och det är vad jag gör just nu.

Vad samtalet utmynnade i är inget jag går ut med i forumet, men jag har i alla fall fått ett kvitto på att
det inte har varit i onödan som man kämpat för en bättre box, service, framförhållning, annat tänk hos comhem,
framtida lösningar, kundanpassade programpaket osv osv.. nu är det bara att hoppas på att de kan leva
upp till sitt "nytänkande" ( om det inte finns hos högsta ledningen så finns det i alla fall hos personalen )

Vi ses o hörs efter nästa uppdatering .. tills dess ..

Lyssnar jag på musik istället Bifogad fil  band.gif   7.53K   2 Antal nerladdningar

Maveric Bifogad fil  coffee.gif   7.81K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered1103, 25 January 2008 - 15:15.

Postad 25 January 2008 - 14:34

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Det är ju inte utan att man blir lite nyfiken ...

Postad 25 January 2008 - 14:46

athos
  • athos
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
ComHem har lagt upp en rätt bra FAQ om boxen, tycker att det kan vara relevant med en länk i den här tråden (har inte sett den här tidigare): http://www.comhem.se...comhem/hdtv_faq

Där nämns även denna länk: http://www.comhem.se...m/tv_digitalbox

Jag föreslår att alla följer den här tråden tar och läser faq:n (den första länken), för där får vi officiella svar från ComHem på många av de frågor som ställts här, så slipper vi sitta och spekulera i dem.

Redigerat av athos, 25 January 2008 - 14:55.

Postad 25 January 2008 - 15:09

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

ComHem har lagt upp en rätt bra FAQ om boxen, tycker att det kan vara relevant med en länk i den här tråden (har inte sett den här tidigare): http://www.comhem.se...comhem/hdtv_faq

Där nämns även denna länk: http://www.comhem.se...m/tv_digitalbox

Jag föreslår att alla följer den här tråden tar och läser faq:n (den första länken), för där får vi officiella svar från ComHem på många av de frågor som ställts här, så slipper vi sitta och spekulera i dem.

Har du läst denna tråden någonting alls ?
Per

Postad 25 January 2008 - 16:00

oscar_lkpg
  • oscar_lkpg
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Athos kommer in och visar var skåpet ska stå.. Tyvärr ställde han skåpet på sitt eget huvud.

Postad 25 January 2008 - 16:14

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Avslutar den här rundan .. med att säga .. att jag har haft en telefonkontakt med comhem och i de mjukaste tongångar fått ett bemötande som sig bör och ännu bättre. Kan man klaga på dem, så skall man kunna berömma dem

Vad samtalet utmynnade i är inget jag går ut med i forumet, men jag har i alla fall fått ett kvitto på att
det inte har varit i onödan som man kämpat för en bättre box, service, framförhållning, annat tänk hos comhem,
framtida lösningar, kundanpassade programpaket osv osv.. nu är det bara att hoppas på att de kan leva
upp till sitt "nytänkande" ( om det inte finns hos högsta ledningen så finns det i alla fall hos personalen )

Lyssnar jag på musik istället Bifogad fil  band.gif   7.53K   2 Antal nerladdningar

Ursäkta, men det gör dom bara till ett ännu större sk*tföretag! Subjektiva lösningar till dom som argumenterar bäst!
Klart att vissa saker lönar sig, men detta företag passerade gränsen för länge sedan! Du måste spendera mycket pengar hos dom som gör att du är viktigare än oss alla andra tillsammans :)
Och ska jag säga något om boxen oxå, för att rättfärdiga att jag är i denna tråd och skriver, så säger jag att den fortfarande är skräp! Titta bara på den plastiga fjärrkontrollen.... :)

Postad 25 January 2008 - 16:40

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0

Vilken idiot som helst kan se skillnaden på bilden från HD-boxen kontra annan fungerande box.
Till och med tanten här hemma som är tondöv och näst intill färgblind och totalt ointresserad ser skillnaden.... :)

Vad är det du vill ha sagt? Att tanten hemma är en idiot? :)

Postad 25 January 2008 - 17:18

athos
  • athos
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Har du läst denna tråden någonting alls ?
Per

Ja jag har följt den här tråden ett bra tag. Du menar att länkarna redan var postade? Jag hittade dem inte då jag letade. En stor del av tråden har ägnats åt spekulationer och undran vad ComHem gör åt problemet och om de ens är medvetna om det.

Om länkarna redan var postade i tråden så ber jag härmed om ursäkt till alla som i onödan läst samma textsträng en extra gång.

Athos kommer in och visar var skåpet ska stå.. Tyvärr ställde han skåpet på sitt eget huvud.

Det är trevligt att man får detta, då man försöker dela med sig av relevant information till andra intresserade. Tack, du uppmuntrar verkligen till delaktighet i det här forumet.

Redigerat av athos, 25 January 2008 - 17:21.

Postad 25 January 2008 - 18:17

65skoter
  • 65skoter
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag har min box koplad via både scart och hdmi. Känns som man gjort ett riktigt dåligt köp har bättre bild med scart och 576p än hdmi och 1080i. Helt klart har min Tv Sasmsung 50q97 bättre uppskalning än boxen. Hur upplever ni andra boxens prestanda via scart om man gämför med typ Samsung PVR eller liknande boxar.

Postad 25 January 2008 - 19:03

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Jag är en rätt nybliven ägare av plattv (en 32" Samsung R86:a som hänger i taket i sovrummet på bekvämt tittavstånd nära fotändan av sängen när man ligger ner).
När jag såg Com Hem's (Com Bort?) erbjudande om HD-boxen i början av månaden tänkte jag: Vilket kanonerbjudande!
Är nu glad att jag först kollade detta forum och fått tagit del av alla synpunkter om CH's HD-box och tillika bemötandet hos deras kundtjänst med mera.
CH's erbjudande lär stå fast till den 30/3 och jag inväntar därmed rapporter om ev FW uppgradering innan dess och hur bra den är innan jag eventuellt slår till. Men är rapporterna okej får det bli en HD-Humax! :)

Lite OT, är det fler än jag som störs av surrandet av "myggkaraktär" som Samsungen är behäftad med?

Postad 25 January 2008 - 19:31

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

FEA och andra:
Om ni bortser från Color Banding, är det annat som är bättre med Zapperbox, Samsung PVR, o s v??

Om alla felen med Humaxboxen vore fixade, som just Colour Banding. skulle den vara bättre än 260:an

Ja jag har följt den här tråden ett bra tag. Du menar att länkarna redan var postade?

Det var nog inte så illa menat :) det är bara det att ämnet har tagits upp i massor av inlägg på flera sidor. ComHems FAQ har t.o.m. klippts in i sin helhet på ett par ställen i tråden (förra veckan redan) :)

Redigerat av FEA, 25 January 2008 - 19:33.

Postad 25 January 2008 - 19:42

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Ja, det där var ju ett något kryptiskt inlägg. Jag hoppas att det är något som kommer oss alla till del?? Man kan tolka det som att det är något annat än bara en mega-kompensationsdeal på individuell basis. Jag tror att just reklamationerna också har sänt ett budskap till CH och att de nu faktiskt "skärpt sig" en hel del. Detta på en relativ skala förstås.

Då väntar vi på Viasat HD och den snara rapporten om FW som helt plötsligt tar bort all Color Banding (samtidigt som 50hz löses förstås). :)

Postad 25 January 2008 - 20:22

oscar_lkpg
  • oscar_lkpg
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
athos: Det var inte så illa menat även om jag försöka göra mig rolig på din bekostnad.
Men du påpekade nånting som i princip blivit påpekat 10 gånger tidigare och som dessutom inte gav speciellt mycket.
Fortsätt gärna lämna information till oss men se till läs iaf större delen av tråden innan.

Postad 25 January 2008 - 21:16

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
En av mina närmaste jobbarkompisar köpte på sig HD-boxen med abonnemang hos ComHem i mitten av december förra året. Några veckor efter att han köpt sig en 37" (full HD) Sharp DX-1.

I morse när jag frågade honom: Nå, vad tycker du om boxen du köpte? Svarade han, jo, den är bra, kanske lite seg när man byter kanaler, men annars helt okej.

Lite så tror jag att de flesta svenskar är.

Han blev nästan lite chockad när jag berättade hur f-bannade folk är på denna box och CH i allmänhet, och bad att få länken till CH's hemsida där de ursäktar sig.

Postad 25 January 2008 - 21:28

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Ska man tolka detta som att du kommer testa den nya FW i en inte allt för avlägsen framtid, och att CH's utsagor är att den fixar en hel del? (plus att C+Sport HD plötsligt dyker upp i listan tillsammans med garantier om EM fotbollen).

Postad 25 January 2008 - 21:32

leffe75
  • leffe75
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Såå....

Är det värt att byta Samsung DCB-B260Z som jag har idag

Mot

Humax CXHD 1000 C

Eller någon annan box....

Kör med plasma samsung 50Q97 och vill titta på SD tv men saknar HDMI!

//Leffe

Postad 25 January 2008 - 21:46

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Vem bryr sig om fotboll och allehanda sk sporter? Där huliganerna slår halvt ihjäl varandra.
Då föredrar jag istället en god och bra film i högsta möjliga upplösning och kvalitét på min egen tv!

Tack för ordet.

Postad 25 January 2008 - 22:06

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Leffe,

Din fråga är lite komplex. Vilka kanaler vill du se? Oftast finns en hel hoper analoga kanaler om du bor i ett sk ComHem hus. Det vanligaste är att växla mellan analoga och digitala kanaler via tv'n eller digitalboxen.

\\Anders

Postad 25 January 2008 - 22:46

Ardbeg
  • Ardbeg
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Tjena!
Har "reklamerat" nya mjukvaran och krävt ersättning tills de löser alla problem som uppkom i uppdateringen. Fått svar där de erbjuder en Zapperbox (för 1kr + frakt). Är det någon som vet vilken box de menar? Jag har fått för mig att det är någon samsung-box med kan inte finna någon zapperbox på deras hemsida.

Är det någon som nappat på erbjudandet och är den här Zappern nåt att ha??

//Kristian

Zapperboxen är numera B270 (ersättare till B260). Ruskigt snabb i kanalbyten, snyggare fjärrkontroll och samma 'user interface" som PVR-boxen P850Z. Du kommer inte bli besviken.
Skulle starkt rekommendera PVR-boxen P850Z, det ger en ny dimension och den nya mjukvaran ger många bra funktioner

Postad 25 January 2008 - 23:32

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Vem bryr sig om fotboll och allehanda sk sporter? Där huliganerna slår halvt ihjäl varandra.
Då föredrar jag istället en god och bra film i högsta möjliga upplösning och kvalitét på min egen tv!

Tack för ordet.

Är allt du vill ha högupplöst film, så rekommenderar jag att skaffa en BluRay spelare. Mer optimal bild än så kan du inte få idag :blink:

Redigerat av Electrified, 25 January 2008 - 23:32.

Postad 26 January 2008 - 02:25

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0
Jag menar att man ska vara lite försiktig innan man ropar hej. Samsung har tidigare haft stora problem med RGB-utgången. Jag var själv drabbad. En del, inklusive mig själv, menar att Humax HD-box är en förbättring...
Se https://www.minhembi...howtopic=154826

Redigerat av pakarlss, 26 January 2008 - 02:26.

Postad 26 January 2008 - 03:41

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 0
Har haft min box i ett halvår nu ungefär och jag är hur nöjd som helst. Jag har tittat lite i den här tråden då och då men aldrig så noga då jag som sagt inte har nåt att klaga på. Men jag börjar tro att jag är blind eller dum i huvet när jag inte ser nåt fel :blink:

Postad 26 January 2008 - 10:36

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Såg nyss på ComHems sida att man kan få Viasat 1-3 + HD för 59kr/mån!! Dock så är det tydligen bindingstid på HD kanalen i 12 månader. Då kommer frågan här...

Är Viasat Sport HD något att hänga i granen? Vad visas där? Formel 1?! (Jepp jag är F1 tokig och skall snart beställa Viasat Sport paketet endast för att kolla på Kvalen till F1.) :blink:

Postad 26 January 2008 - 11:05

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Det är väl ingen som vet så mycket om TV1000 HD eller Viasat Sport HD ännu ? De startar 1 Feb.

Har inte sett något programutbud ännu (skicka gärna in en länk om ni vet mer)

Kan bara kort nämna att jag tycker att boxen fungerar fint. Är ganska imponerade över vad den klarar - för en fläktlös apparat.

ComHem:s kommande PVR-HDTV-box kommer med största sannolikhet vara allt annat än ljudlös när den har både hårddisk och fläkt.

Visst, jag ser colour banding problemen på min LCD-TV, men tycker inte att man behöver stressa upp sig alltför mycket pga det.

Löser dom det med en firmware-uppgradering blir jag nöjd :blink: finns inte mycket annat att anmärka på.

Postad 26 January 2008 - 11:44

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Det är väl ingen som vet så mycket om TV1000 HD eller Viasat Sport HD ännu ? De startar 1 Feb.

Har inte sett något programutbud ännu (skicka gärna in en länk om ni vet mer)

Länk: Comhem TV1000 och Viasat info...

Sedan finns det info om detta när man skall lägga till och ta bort kanaler på Mina Sidor (hos ComHem)

Postad 26 January 2008 - 11:49

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Tack, men jag tänkte mer på en konkret programtablå på vad som kommer sändas den 1 Feb och några dagar framåt.

Jag har själv hittat denna information:

TV1000 HD kommer till en början att sända 6-10 timmar per dag med långfilmer i HD-formatet 1080i med Dolby Digital 5.1-ljud. Toppfilmer som inte finns tillgängliga i HDTV-format kommer att sändas i uppskalad SD-kvalitet som är signifikant bättre än normal standard.

Viasat Sport HD sänder 3500 timmar med högupplöst TV per år i HD-formatet 720p med Dolby Digital-ljud. Ett minimum på 600 timmar kommer att vara direktsänt, såsom fotboll från UEFA Champions League, tyska Bundesligan och danska SAS-ligan, golf från amerikanska PGA Touren och amerikansk fotboll från NFL, inklusive årets Super Bowl, från University of Phoenix stadium i Arizona den 3 februari.

Postad 26 January 2008 - 12:20

Mr.Hammer
  • Mr.Hammer
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
En reflektion. Har haft godkänd (jag är kräsen) bild sedan början på denna vecka med humax 1000 boxen. riktigt nöjd faktiskt. Speciellt just nu kanonbild Dessförinnan stora problem speciellt efter nya fw. ( Inne på tredje boxen)MEN nu har jag problem med mitt bredband med packel loss å det grövsta och jitter sedan början på den här veckan.. En tillfällighet?? Har det något samband med kapaciteten i kabeln? Påverkar det varandra TV/bredband? Kan det vara så att Comhem som fått massiv kritik dålig bild /dålig box har gjort ngt på bekostnad av bredbandet för att stilla kritiken genom att trixa med detta?? Någon mer Gamer som upplevt detta?
Ps testar med tp test så ger det "normala" värden så det problemen syns inte för normalanvändaren.

Samsung F86 46", Canal+ total pkt, Humax 1000 HD box
OBS Har barat tittat på digitala 1 2 4 och canal+ filmer

Postad 26 January 2008 - 17:08

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Trots allt, tycks det finnas en och annan som är nöjd med Humaxen och tillvaron i allmänhet. Till exempel min jobbarkompis som jag nämnde lite tidigare i tråden. Själv räknar jag mig till det sistnämnda då ingen box finns i min ägo (ännu).

Önskar er alla en fortsatt trevlig helg!
Wasgo

Postad 26 January 2008 - 17:12

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Tittade på Handbolls EM i dag på TV4, tyckte det var kanonbild. Det är väl det för det mesta på SVT, TV4 och Canal+.

Postad 26 January 2008 - 17:28

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Handboll på TV4 i början av veckan med Humax CXHD-1000C = Hackande bild (Gick inte att se på)
Handboll på TV4 senaste dagarna med Humax CXHD-1000C = Suverän bild (Ett nöje att se på)

Något har hänt.. :D

Redigerat av Unregistered7f802c91, 26 January 2008 - 17:29.

Postad 26 January 2008 - 18:11

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Handboll på TV4 i början av veckan med Humax CXHD-1000C = Hackande bild (Gick inte att se på)
Handboll på TV4 senaste dagarna med Humax CXHD-1000C = Suverän bild (Ett nöje att se på)

Något har hänt.. :D

Kan inte vara tyst längre efter att ha läst i tråden 2 dagar ..

Sluta nu med att hitta på en massa .. - Det har inte hänt något !!!

Det är fel på boxen och det har comhem både medgivit och bestämt sig för att åtgärda.

Vissa kanaler är bättre än andra och vissa är sämre .. Det beror på källmaterial, bitrate osv ..

Exemplet jag citerar ovan beror förmodligen på att man lyckat ställa boxen i 1080i eller
original med 50Hz. Jag behövde 10 sekunder i 720p för att se att ryckigheten är kvar.

Kul att ni trivs med boxen och att ni inte ser några fel .. men zappa runt lite .. släck lampan i taket..
Handbollen är bra .. - Ja ! Beror förmodligen på att det är filmat med nyaste kamerautrustning och förmodligen
i HD trots att Tv4 HD inte sänder i HD.

Jag ser fram emot en ny helt fungerande FW ... men är fullt medveten om felen som finns, kommer att finnas
och som de flesta ser ( som tröttnat skriva i tråden eller lämnat tillbaka boxen )

När ni skriver att .. Det är bra bild !

Berätta då också ..
- Vilken kanal
- Boxens inställning
- Tidpunkt
- Program

Det säger mer än .. Oh .. vilken fin bild jag har !

Jag har också kanonbild på vissa kanaler o program .. Men vet att den kan bli bättre.

En trevlig Lördag på er allihop :D

Maveric :D

Ps. Carbon .. så snyggt du har i ditt hem !!! ( ni andra gå in o kolla hans galleri )

Redigerat av Unregistered1103, 26 January 2008 - 18:15.

Postad 26 January 2008 - 18:40

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Man måste väl i ärlighetens namn ge boxen/Comhem lite 'cred' den gången den/de lyckas. :D
problemet jag lider av mest är 'Black Crush' och det blir det ju inte så mycket av i de ljusa handbollssändingarna.

Håller dock med om att det antagligen beror på att det är filmat med bra utrustning. Var nog lite för positiv för denna tråden. Går och sätter på en rulle istället.

Postad 26 January 2008 - 19:06

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0

Man måste väl i ärlighetens namn ge boxen/Comhem lite 'cred' den gången den/de lyckas. :D

Lyckas med vad ??

Postad 26 January 2008 - 19:23

Mr Sling
  • Mr Sling
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jag har min box koplad via både scart och hdmi. Känns som man gjort ett riktigt dåligt köp har bättre bild med scart och 576p än hdmi och 1080i. Helt klart har min Tv Sasmsung 50q97 bättre uppskalning än boxen. Hur upplever ni andra boxens prestanda via scart om man gämför med typ Samsung PVR eller liknande boxar.

Hejsan !
Har testat Samsung boxen parallellt med Humax HD boxen och kan tyvärr konstatera att det är mer tryck i färg o svärtan på RBG Scart kontra Hdmi ( Hdmi så mattas färg o svärta av )!
Skall man ha lite tryck i svärtan får man köra full RGB vilket inte är rätt i.om. att det är datorsvärta mem men limited blir dassig och videosvärtan lika så så full RGB svärta och upp med brightness på 70 % !
Ställer jag Samsung Scart mot Humax HD scart så är det lika , dock så skall man tänka på att humaxen kör 576p.
Inget rakt svar men ytterligare ett bidrag , från en som inte är direkt supernöjd med boxen , till denna tråd.
Väntar på nya FW kan inte göra annat i dagsläget !

Postad 26 January 2008 - 19:37

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0

Lyckas med vad ??

Sorry, menade TV4 sändningen av handbollen. Trodde det framgick.

edit: Det är ju inte så ofta men ibland så.

Redigerat av Unregisterede6970ea2, 26 January 2008 - 19:51.

Postad 26 January 2008 - 20:02

Aeroaero
  • Aeroaero
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Såg nyss på ComHems sida att man kan få Viasat 1-3 + HD för 59kr/mån!! Dock så är det tydligen bindingstid på HD kanalen i 12 månader. Då kommer frågan här...

Är Viasat Sport HD något att hänga i granen? Vad visas där? Formel 1?! (Jepp jag är F1 tokig och skall snart beställa Viasat Sport paketet endast för att kolla på Kvalen till F1.) :D

Va, är det 12mån bindningstid på Viasat sport, jag tecknade viasat sport några månader under sommaren för att kunna se lite mer motorsport och det gick bra. Har dom ändrat på det nu!!! :D

Postad 26 January 2008 - 20:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Är det dagens handboll ni snackar om? Hos mig var det bedrövliga komprimeringsfel (kommer inte ihåg vilken av matcherna det va iofs). Kan utsändingen variera i olika delar av landet?

Jag har min box koplad via både scart och hdmi. Känns som man gjort ett riktigt dåligt köp har bättre bild med scart och 576p än hdmi och 1080i. Helt klart har min Tv Sasmsung 50q97 bättre uppskalning än boxen.

Att en tv för ~20 papp har bättre bildprocessing (om den nu har det) än en "billig" box för några tusen tycker iofs inte jag att det är något konstigt med i sig... (antar att du endast pratar om SDTV här)

Just därför borde boxtillverkare se till att man kan hämta ut signalen så "ren" som möjligt - synd att så få tänker på det (gäller många dvd-spelare med)

Hejsan !
Har testat Samsung boxen parallellt med Humax HD boxen och kan tyvärr konstatera att det är mer tryck i färg o svärtan på RBG Scart kontra Hdmi ( Hdmi så mattas färg o svärta av )!
Skall man ha lite tryck i svärtan får man köra full RGB vilket inte är rätt i.om. att det är datorsvärta mem men limited blir dassig och videosvärtan lika så så full RGB svärta och upp med brightness på 70 % !
Ställer jag Samsung Scart mot Humax HD scart så är det lika , dock så skall man tänka på att humaxen kör 576p.
Inget rakt svar men ytterligare ett bidrag , från en som inte är direkt supernöjd med boxen , till denna tråd.

Hmm, låter som det är nått galet med din tvs hantering av hdmi. Kan inte se att boxen gör något som ger det fenomen du pratar om ovan.
En förklaring kan ju vara att du när du kör scart matar du tv:n med 576i-signal, när du kör hdmi 576p (eller en uppskalad variant). Kanske är det så att nån annan processing körs i din tv då den matas SD-interlace. Bara en tanke...

Redigerat av pacman, 26 January 2008 - 20:43.

Postad 26 January 2008 - 22:45

Mr Sling
  • Mr Sling
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Är det dagens handboll ni snackar om? Hos mig var det bedrövliga komprimeringsfel (kommer inte ihåg vilken av matcherna det va iofs). Kan utsändingen variera i olika delar av landet?

Jag har min box koplad via både scart och hdmi. Känns som man gjort ett riktigt dåligt köp har bättre bild med scart och 576p än hdmi och 1080i. Helt klart har min Tv Sasmsung 50q97 bättre uppskalning än boxen.

Att en tv för ~20 papp har bättre bildprocessing (om den nu har det) än en "billig" box för några tusen tycker iofs inte jag att det är något konstigt med i sig... (antar att du endast pratar om SDTV här)

Just därför borde boxtillverkare se till att man kan hämta ut signalen så "ren" som möjligt - synd att så få tänker på det (gäller många dvd-spelare med)

Hejsan !

Hmm, låter som det är nått galet med din tvs hantering av hdmi. Kan inte se att boxen gör något som ger det fenomen du pratar om ovan.
En förklaring kan ju vara att du när du kör scart matar du tv:n med 576i-signal, när du kör hdmi 576p (eller en uppskalad variant). Kanske är det så att nån annan processing körs i din tv då den matas SD-interlace. Bara en tanke...

Hejsan !
Tack för svaret , när jag kör dvd'n ( via Hdmi växel ) då är det inga problem med färger svärta o.s.v !
Samma inställningar på Tv , ända skillnaden är att via HDMI från Humax boxen så blir det så.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.