Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 January 2008 - 13:26

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Det är tydligen bara shoutcast som är supportat.

Välj bara att spara som på disken från datorn och öppna i TViX:en.

Det finns en del på http://www.shoutcast.com , men inte de vanliga NRJ och City som jag skulle vilja ha.
/Honda

Vad är det man ska spara och föra över? Playlist?
Jag lyckas inte hitta var mediaspelaren sparar playlistorna... och jag kan inte välja var jag vill spara dem.
(Jag sa ju att jag inte kan ett sk*t om detta...) ;)

Kör du winamp? isåfall så går man in på redigera funktionen och sedan sparar spelningslistan på valfritt ställe , det står hur man gör i tvixens bruksanvisning , jag har själv ingen uppspelare på datorn som acissorerar .pls med spelningslista så för mig kommer rutan spara fil eller öppna fil då jag trycker på "tune in" knappen på shoutcasts hemsida och kan således spara den direkt på pc:ns utdelade tvix mapp.

OK. Det går alltså inte med Mediaspelaren (windows egen)?
Får väl fixa fram Winamp och mixtra lite med det när jag får tid.

Postad 09 January 2008 - 13:41

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Jag kan inte hitta inlägget av någon anledning, men är det ingen som har testat betaversionen av Netshare (1.13)?
Man kan dela ut upp till 4 st mappar på samma dator och verkar funka fint så här långt.

Postad 09 January 2008 - 14:54

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Lysande!

Tackar

Postad 09 January 2008 - 15:04

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Var kunde man ladda ner den nya netsharen. Prövade länken längre bak i tråden men servern verkar vara nere. Så om någon vet var man kan ladda ner den så skulle jag uppskatta om ni ville ge mig en länk.

Postad 09 January 2008 - 16:08

VDK
  • VDK
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
ftp://ftp.dvico.com/Products/TViX/NetShare/ (samma länk som förut. Fungerar fortfarande.)

Jag har kört denna version några dagar nu & den verkar fungera bra.

Tänk dock på att share-namner på TiVX-sidan MÅSTE vara

tvixhd1
tvixhd2
osv.

Fin kinesisk/japansk/koreans/whatever-manual för versionen finns också på: ftp://ftp.dvico.com/Products/TViX/Manual/TViX%20Netshare.pdf

Postad 09 January 2008 - 16:48

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Testade igen och ladda tom hem filezilla för att testa med det men får inte adressen att fungera. Bad även en kompis men han lyckades inte heller.

Sen är du säker att mapparna behöver heta tvixhd1. Blir lite misstänksam för att jag för 15min delade ut min dvd-spelare på datorn och den heter definitivt inte tvixhd1.

Postad 09 January 2008 - 19:10

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Här är en liten guide för den som inte får igång netshare. Med netshare 1.13 kan mapparna i datorn heta vad som helst.

Det man behöver göra är
1. Gå in i settings i Netshare på datorn och välj upp till 4 mappar att dela ut. (Browse -> T.ex. C:\musik)
2. Gå in i Setup -> Network på din Tvix.
3. För varje mapp du delat ut väljer du denna som Network Disk 1-4, välj Normal (NFS) och här döper man "Share name" till tvixhd1, tvixhd2 o.s.v. Skriv in IP-adressen till datorn du delar ut från och tryck ok
4. Streama och var glad ;)

Postad 09 January 2008 - 19:49

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Det är tydligen bara shoutcast som är supportat.

Välj bara att spara som på disken från datorn och öppna i TViX:en.

Det finns en del på http://www.shoutcast.com , men inte de vanliga NRJ och City som jag skulle vilja ha.
/Honda

Vad är det man ska spara och föra över? Playlist?
Jag lyckas inte hitta var mediaspelaren sparar playlistorna... och jag kan inte välja var jag vill spara dem.
(Jag sa ju att jag inte kan ett sk*t om detta...) ;)

Kör du winamp? isåfall så går man in på redigera funktionen och sedan sparar spelningslistan på valfritt ställe , det står hur man gör i tvixens bruksanvisning , jag har själv ingen uppspelare på datorn som acissorerar .pls med spelningslista så för mig kommer rutan spara fil eller öppna fil då jag trycker på "tune in" knappen på shoutcasts hemsida och kan således spara den direkt på pc:ns utdelade tvix mapp.

OK. Det går alltså inte med Mediaspelaren (windows egen)?
Får väl fixa fram Winamp och mixtra lite med det när jag får tid.

Du behöver inte winamp. Det är bara att välja spara som och spara ner .pls filen på din disk och sedan öppna den i TViX:en, men det måsta vara shoutcast.

Postad 09 January 2008 - 20:10

VDK
  • VDK
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Testade igen och ladda tom hem filezilla för att testa med det men får inte adressen att fungera. Bad även en kompis men han lyckades inte heller.

Sen är du säker att mapparna behöver heta tvixhd1. Blir lite misstänksam för att jag för 15min delade ut min dvd-spelare på datorn och den heter definitivt inte tvixhd1.

Precis som Drunken_Duck skrev så kan mapparna på PC:n heta vad som helst. Det jag sa var att det är namnet i TViX:en som är viktigt. Och har du & din kompis problem att få ned filen så kan det ev. ha att göra med att vissa företag (och skolor?) spärrar ftp-trafik, och länken är en ftp-länk.

Redigerat av VDK, 09 January 2008 - 20:11.

Postad 09 January 2008 - 21:18

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Hej!
Hur gör jag om en img-fil till iso?
Har sökt i tråden och hittat att man ska döpa om filen till ex. batman.iso istället för batman.img, och det har jag gjort men när jag sitter framför datorn och kollar i tvixen så är ikonen fortfarande en img men filnamnet heter iso.
Tvix hittar inte filen alls när jag när jag går in i den foldern när jag kollar på projektorn.

/Christian

Postad 09 January 2008 - 21:31

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Hej!
Hur gör jag om en img-fil till iso?
Har sökt i tråden och hittat att man ska döpa om filen till ex. batman.iso istället för batman.img, och det har jag gjort men när jag sitter framför datorn och kollar i tvixen så är ikonen fortfarande en img men filnamnet heter iso.
Tvix hittar inte filen alls när jag när jag går in i den foldern när jag kollar på projektorn.

/Christian

testa koppla ifrån hårdvara på rätt sätt en gång till och starta om tvixen.
Det där har hänt mig någon gång med att tvixen inte känner av uppdateringen du gjort.

annars vet jag inte

Postad 09 January 2008 - 22:01

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Funkar tyvärr inte, har bara testat två filmer men får testa ett par till får vi se.
Annars får jag återkomma imorgon. ;)

Mvh.

Postad 09 January 2008 - 22:06

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Funkar tyvärr inte, har bara testat två filmer men får testa ett par till får vi se.
Annars får jag återkomma imorgon. ;)

Mvh.

Det är inte så enkelt att du i Windows kör med standardinställningen att dölja filtyp på kända filer och då sedan bara ändrat namnet medan filen fortfarande är .img?
/Göran.

Postad 09 January 2008 - 22:24

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0

Precis som Drunken_Duck skrev så kan mapparna på PC:n heta vad som helst. Det jag sa var att det är namnet i TViX:en som är viktigt. Och har du & din kompis problem att få ned filen så kan det ev. ha att göra med att vissa företag (och skolor?) spärrar ftp-trafik, och länken är en ftp-länk.

Nu har jag låtit två andra kompisar till prova som inte sitter i samma nät som jag så har provat med tre st olika sorters nät och det fungerade inte på någon. Vad trött jag blir.

Postad 10 January 2008 - 00:03

airm85
  • airm85
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
När man kopplar upp tvixen genom en router där flera datorer är kopplade, kommer den då dyka upp i nätverket i windows? Eller måste man använda sig av ftp för att komma åt spelarens innehåll och kopiera över film, musik och bilder?

Redigerat av airm85, 10 January 2008 - 00:04.

Postad 10 January 2008 - 07:40

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

När man kopplar upp tvixen genom en router där flera datorer är kopplade, kommer den då dyka upp i nätverket i windows? Eller måste man använda sig av ftp för att komma åt spelarens innehåll och kopiera över film, musik och bilder?

Du når den bara igenom ftp program om den är inkopplad på nätverket.

Postad 10 January 2008 - 07:42

Tobbev
  • Tobbev
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Hej

Har råkat ur för ett väldigt skumt problem. Första gången det hände var när jag skulle FTP'a en film från min sons dagis som hade filändelsen .divx efter jag hade konverterat den 3GB stora mpg-filen (fråga mig inte varför jag gjorde den till .divx men jag använde nåt one-click-converter-program). Efter ca 150kb så dog överföringen och jag fick starta om TViX'en. Detta skedde flera gånger och till slut så konverterade jag den till XViD istället med virtualdub och då gick den skicka över med FTP utan problem.

Jag kör trådlöst med den supportade d-Link USB prylen.

Idag skulle jag skicka över lite grejer från min kamera som jag först hade flyttat över till laptopen. JPG-filer på 3MB rullar på utan problem, men så fort den stöter på en MPG-fil som jag spelat in med kameran så sker samma sak igen, överföringen dör efter ca 200kb. Till slut så delade jag ut mappen och provade att skicka över den genom att kopiera den med TViX'en till den lokala disken (har en 500GB Samsung i maskinen) och då dör det trådlösa igen. Det verkar alltså inte vara något med själva FTP-proceduren som strular.

För säkerhets skull så provade jag innan jag skrev detta inlägget att skicka över en XViD på 70MB och det funkade utan problem.....

Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på och hur jag löser det?

Jag har en 5100

Mvh
Tobbe

Ingen som har några tips ang. detta problem? Blir galen då jag inte kan föra över filmerna jag har filmat med digitalkameran via FTP. Konverterar jag dom till XViD funkar det utan problem men inte om jag skickar över dom som MPG...

Mvh
Tobbe

Redigerat av Tobbev, 10 January 2008 - 07:45.

Postad 10 January 2008 - 10:17

NalliZ
  • NalliZ
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Vet nån i fall det kommer att gå att spela upp DRM skyddade WMV videofiler på kommande firmware?
Just nu går det inte att spea upp sådana filer tyvär.

Postad 10 January 2008 - 10:29

UnLoGiC
  • UnLoGiC
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Vet nån i fall det kommer att gå att spela upp DRM skyddade WMV videofiler på kommande firmware?
Just nu går det inte att spea upp sådana filer tyvär.

Tror inte Tvix:en kommer att stödja Microsft DRM pga licenskostnader mm.

Postad 10 January 2008 - 11:08

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Ingen som har några tips ang. detta problem? Blir galen då jag inte kan föra över filmerna jag har filmat med digitalkameran via FTP. Konverterar jag dom till XViD funkar det utan problem men inte om jag skickar över dom som MPG...

Mvh
Tobbe

Det är inte så att de MPg-filer du försöker överföra är större än 2GB och din Tvix-hårddisk är formaterad i FAT32?
Det skulle ju kunna ställa till problem. (Fast det borde väl krasha först efter 2 GB då, eller...?)
Om det är så, så är lösningen att formatera om Tvixens hårddisk till NTFS.

Om det även gäller filer mindre än 2GB så får du hoppas att nån annan kan gissa bättre.... ;)

/J

Postad 10 January 2008 - 11:11

Tobbev
  • Tobbev
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Tyvärr. Filerna är runt 150MB och disken är redan NTFS....

Tack ändå ;)

Postad 10 January 2008 - 17:11

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0

Det är inte så enkelt att du i Windows kör med standardinställningen att dölja filtyp på kända filer och då sedan bara ändrat namnet medan filen fortfarande är .img?
/Göran.

Jo, det är det säkert. är inte alls så duktig på detta. Det låter som att du slått huvet på spiken, vad skall jag göra?

Postad 10 January 2008 - 17:23

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

/Göran.

Jo, det är det säkert. är inte alls så duktig på detta. Det låter som att du slått huvet på spiken, vad skall jag göra?

Hej,
Öppna utforskaren, välj verktyg, mappalternativ. Välj där fliken visning och avmarkera rutan "Dölj filnamnstilläg för kända filtyper" och avsluta med OK.
Mvh Göran.

Postad 10 January 2008 - 19:38

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen, det funkade. Ber om ursäkt för kanske dumma frågor.

Postad 10 January 2008 - 21:45

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen, det funkade. Ber om ursäkt för kanske dumma frågor.

Finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Bra att det finns så många som gärna hjälper till.
Ingen är väl född till datorexpert heller.

Jag brukar använda Total Commander ("Windows commander" förr) till all filhantering istället.
Gammal Amiga-skada sen den tiden man använde DirOpus som var ett liknande program.

Postad 10 January 2008 - 23:07

SlackyKun
  • SlackyKun
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hello

Fick min Tvix 4100 idag.
Sökte, men hittade inget bra svar.

Är det bara som har problem med att spola i Xvid filer?
Ljudet blir genast osynkat om jag gör det, även om jag låter bli
att spola, och väljer "go to" istället, hm.

Annars är jag nöjd, än så länge :D

Just ja, jag har pulat in den nyaste fw:n

Redigerat av SlackyKun, 10 January 2008 - 23:14.

Postad 10 January 2008 - 23:40

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag använder mest "go to" men det brukar fungera bra för mig i xvid-filer. En grej kan vara att om det har börjat strula en gång så får man starta om tvixen så försvinner problemen. Jag kör iof inte senaste fw utan 1.2.23, den fungerar bäst för mig.

Postad 11 January 2008 - 00:01

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Nu kanske jag kommer med en fråga som är väldigt svår att svara på , fast jag undrar vilken firmware är tillfället den bästa för tvixen? Är det alltid de senaste som är bäst eller vad säger ni ?
Dela gärna med er

Postad 11 January 2008 - 00:22

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Nu kanske jag kommer med en fråga som är väldigt svår att svara på , fast jag undrar vilken firmware är tillfället den bästa för tvixen? Är det alltid de senaste som är bäst eller vad säger ni ?
Dela gärna med er

Det finns inget enkelt svar på den frågan är jag rädd.

Om man inte måste köra iso-filer från interna Hårddisken så är troligtvis den senaste bäst.
Eller om man bara kör HD-film.

Om man tvunget vill kunna köra iso från hårddisk och HD-film så verkar 1.2.23 vara en bra kandidat.

Bryr man sig inte om HD-film, så borde 1.0.43 funka bäst... men vem vill inte köra HD-film?

Postad 11 January 2008 - 00:53

Gfer
  • Gfer
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Här sitter jag med senaste firmware och försöker få en .mp4 fil kodad i h264, eller x264 nån utav dem, men det står unsupported när jag försöker spela dem, jag trodde ju att den skulle stödja dessa format, hade jag fel? Vilket firmware är bäst anpassat för det isf? Sen när jag försökte spela upp en .mkv kodad i h264 från den interna hdd'n så hackade den och man såg artifacter i princip hela tiden, det var en hd-film 1100x900 nånting var upplösningen, nåt udda.

Postad 11 January 2008 - 01:02

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Här sitter jag med senaste firmware och försöker få en .mp4 fil kodad i h264, eller x264 nån utav dem, men det står unsupported när jag försöker spela dem, jag trodde ju att den skulle stödja dessa format, hade jag fel? Vilket firmware är bäst anpassat för det isf? Sen när jag försökte spela upp en .mkv kodad i h264 från den interna hdd'n så hackade den och man såg artifacter i princip hela tiden, det var en hd-film 1100x900 nånting var upplösningen, nåt udda.

Enda tipset jag har är att ladda ner programmet Mediainfo för att testa vad som finns i den filen som inte ville fungera.
Om den är gjord utanför ramarna för standarden så kan det bli problem.
99% (eller mer) av alla filer som jag har testat fungerar också och det är lika bra som vilken DVD-spelare som helst.
Testa filen och lägg in informationen här i tråden så ska vi se om det går att lösa eller komma fram till varför den inte funkar.

Postad 11 January 2008 - 01:37

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Dela gärna med er

Om man inte måste köra iso-filer från interna Hårddisken så är troligtvis den senaste bäst.

Om man tvunget vill kunna köra iso från hårddisk och HD-film så verkar 1.2.23 vara en bra kandidat.

Bryr man sig inte om HD-film, så borde 1.0.43 funka bäst... men vem vill inte köra HD-film?

Kollar man mycket på HD i 1080p ska man nog köra senaste fw, 1.2.23 hackar lite i mkv:er i 1080p, 720p flyter på bra dock. Har tidigare inte haft så många filmer i 1080p men jag laddade ner några HD-trailers idag som hackade lite. I övrigt stämmer ovanstående.

Postad 11 January 2008 - 01:41

Gfer
  • Gfer
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Det står att den är kodad i h264, det kanske är .mp4 formatet som inte stöds? Den är för övrigt i 720p. Ljudet är kodat i mpeg-1 också..

Redigerat av Gfer, 11 January 2008 - 01:45.

Postad 11 January 2008 - 01:48

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Det står att den är kodad i h264, det kanske är .mp4 formatet som inte stöds? Den är för övrigt i 720p. Ljudet är kodat i mpeg-1 också..

Klipp in hela texten som står i resultatet.
Inte alltid det finns en vettig förklaring till varför vissa filer inte funkar.
Kommer filen från något speciellt? Videokamera eller liknande?

Postad 11 January 2008 - 01:54

Gfer
  • Gfer
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Format : MPEG-4
Format/Info : ISO 14496-1 Base Media
Format/Family : MPEG-4
File size : 178 MiB
PlayTime : 23mn 39s
Bit rate : 1051 Kbps
StreamSize : 635 KiB
Encoded date : UTC 2007-11-26 05:46:50
Tagged date : UTC 2007-11-26 05:46:50

Video #0
Codec : H.264
Codec/Info : H.264 (3GPP)
Bit rate : 932 Kbps
Nominal bit rate : 914 Kbps
Width : 1280 pixels
Height : 720 pixels
Display Aspect ratio : 16/9
Frame rate : 23.976 fps
StreamSize : 158 MiB
Encoded date : UTC 2007-11-26 01:18:34
Tagged date : UTC 2007-11-26 05:46:53

Audio #0
Codec : MPEG-1 Audio
Bit rate : 116 Kbps
Bit rate mode : VBR
Channel(s) : 2 channels
Sampling rate : 48 KHz
Resolution : 16 bits
StreamSize : 19.6 MiB
Encoded date : UTC 2007-11-26 05:46:52
Tagged date : UTC 2007-11-26 05:46:53

Nej, den kommer inte från en videokamera. Jag tror det har att göra med ljudet, kollade på en annan video som hade h264 kodat, där var det AAC LC audio, och den spelar finfint på tvixen.

Redigerat av Gfer, 11 January 2008 - 02:35.

Postad 11 January 2008 - 02:39

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Det enda som verkar lite avvikande är att det står H.264 (3GPP) som tyder på att det är någon form av mobiltelefon-format eller liknande. Tydligen kan man kalla många olika format för H.264 och kanske detta är något som de aldrig har lagt in stöd för. Vad har du för ändelse på filen?

Postad 11 January 2008 - 02:40

Gfer
  • Gfer
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Den har ändelsen .mp4.

Postad 11 January 2008 - 02:41

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Nej, den kommer inte från en videokamera. Jag tror det har att göra med ljudet, kollade på en annan video som hade h264 kodat, där var det AAC LC audio, och den spelar finfint på tvixen.

Det var också en sak jag reagerade på.
VBR står nog för variabel bitrate och jag har för mig att det inte fungerar något vidare på Tvix.

Postad 11 January 2008 - 02:46

Gfer
  • Gfer
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Bara att vänta på firmware uppdateringar då?

Postad 11 January 2008 - 08:51

SlackyKun
  • SlackyKun
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Jag använder mest "go to" men det brukar fungera bra för mig i xvid-filer. En grej kan vara att om det har börjat strula en gång så får man starta om tvixen så försvinner problemen. Jag kör iof inte senaste fw utan 1.2.23, den fungerar bäst för mig.

Har bara testat Bleach, och Naruto (animé)
Får se om det är så på andra Xvid filer, hm.

Update

Kikade på Dexter, spolade runt lite... ljudet blir inte osynkat, nu blev jag glad igen ^^

Redigerat av SlackyKun, 11 January 2008 - 21:25.

Postad 11 January 2008 - 14:32

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Dela gärna med er

Kollar man mycket på HD i 1080p ska man nog köra senaste fw, 1.2.23 hackar lite i mkv:er i 1080p, 720p flyter på bra dock. Har tidigare inte haft så många filmer i 1080p men jag laddade ner några HD-trailers idag som hackade lite. I övrigt stämmer ovanstående.

Jag kör senaste FW (1.3.15) och kan tillägga att 1080p Fungerar riktikt DÅLIGT men 720p flyter på perfekt :-)

Vi får hoppas att det kommer en ny FW snart......

Postad 11 January 2008 - 15:17

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag kör senaste FW (1.3.15) och kan tillägga att 1080p Fungerar riktikt DÅLIGT men 720p flyter på perfekt :-)

Jag kan berätta att dina problem troligtvis inte kommer gå att lösa i såna fall.
Själv kör jag 1080p utan några som helst problem.
Antingen är dina filer för stora (för hög bitrate el. liknande), din nätverksanslutning dålig eller så är det fel på burken.

Vad är det som är riktigt dåligt?

Postad 11 January 2008 - 16:46

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Kan ochså konstatera att 1080p funkar skitbra på min twix, så det verkar mysko om det funkar riktigt dåligt på din.

Postad 11 January 2008 - 16:55

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
Spelar det ingen roll för er om 1080p-filmen är mkv, mov eller wmv? Fungerar alla dessa format skitbra i 1080p för er med senaste fw? Mest nyfiken. Ska nog byta till 1.3.15 igen och testa en gång till, förra gången gick jag tillbaka till 1.2.23 som sagt.

Postad 11 January 2008 - 17:08

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Spelar det ingen roll för er om 1080p-filmen är mkv, mov eller wmv? Fungerar alla dessa format skitbra i 1080p för er med senaste fw? Mest nyfiken. Ska nog byta till 1.3.15 igen och testa en gång till, förra gången gick jag tillbaka till 1.2.23 som sagt.

Det fungerar klockrent både att köra internt från hårddisken och streamat över ethernet med NFS för mig så länge bitraten är "normal".
Mpeg2-strömmar och VC1 som jag har testat (har inga hela filmer) med mycket hög bitrate kan vara svåra att starta, tappa ljud mm. .mkv-filer och liknande är dock inga problem förutom någon gång när belastningen var hög på routern p.g.a. annan trafik och att det inte direkt är den senaste routern.

Hur kör du/ni när du får problem och var är det för typ av problem. Kör du/ni från intern hårddisk eller streamat och i så fall via Samba eller NFS? Om ni streamar, körs det över trådlöst eller ethernet?

För övrigt fungerade det fint med 1.2.23 och 1.3.15 som jag kör nu.

Redigerat av Unregistered23995e7c, 11 January 2008 - 17:10.

Postad 11 January 2008 - 17:33

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Jag kan berätta att dina problem troligtvis inte kommer gå att lösa i såna fall.
Själv kör jag 1080p utan några som helst problem.
Antingen är dina filer för stora (för hög bitrate el. liknande), din nätverksanslutning dålig eller så är det fel på burken.

Vad är det som är riktigt dåligt?

De problem jag har angående 1080p är att filmen börjar "lagga" då får jag snabbspola lite och sedan trycka på play... då fungerar det ett tag... sedan får jag upprepa detta c:a 10 ggr per 1080p film

Jag kör allt över mitt LAN (NFS) och har vista x64 installerat. OCh filmerna ligger på en USB disk kopplat till min dator

Har inte testat andra FW än den senaste ....

EDIT

Det är mkv filer som jag kör med

Kan det fungera bättre med intern HD ?
Kanske skall test att flytta USB disken till tvixen ?

Kollade en del 1080p filmer och dom ligger mellan 10- 14 Mbps i Bitrate... är det ett propblem ?

Redigerat av Peter_sm, 11 January 2008 - 20:14.

Postad 11 January 2008 - 19:15

Unregistered1428
  • Unregistered1428
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Tjena
har läst men inte hittat nått svar på min fråga, så ställer den här:

För att se avi, iso osv idag så har ja kopplat en xbox med xbmc till tv:n, men tycker inte bilden e så där jättebra, tror ni att det hade blivit bättre bild & kvalité med Tvix:en ?

//nejo

Postad 11 January 2008 - 19:51

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Tack för er ork att lägga upp bakgrunder :)
Upp med flera om ni orkar ! :P

Postad 12 January 2008 - 00:11

knalle__
  • knalle__
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
tja.
jag får inte igång vissa img filmer, får inte till bakgrundsbilderna, och inget ljud på .mkv filerna. jag har uppdaterat till nyaste firmwaren och försökt läsa mig till det mesta.
någon som vet?

img filerna skulle ju tydligen byta namn till .ISO? eller är det filerna som ska bli ISO? fattar inte rikigt...

Postad 12 January 2008 - 00:30

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Tack för er ork att lägga upp bakgrunder :)
Upp med flera om ni orkar ! :P

Har du några önskemål om motiv? Fråga på så ser jag vad jag kan fixa. Stilen blir den samma som dom jag gjort ovan men motiv går alltid att önska.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.