Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 17 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 26 January 2008 - 23:03

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Pacman

Du är nog inne på rätt spår .. nu :D

Scart, komponent och HDMI från HD boxen ger så olika resultat på olika bildvisare
beroende på att de alla har o ger så olika förutsättningar för inmatad källa via
olika ingångar.

Tex kan en tv ge bättre resultat via scart än en annan och detta förmodligen pga
att man inte alls har satsat på scarten på den ena utan istället .. tex 2xHDMI och 2xComponent
ingångar. ( obs detta är spekulationer) Så tolkar jag det efter att ha testat denna box på
minst 10 st helt olika bildvisare. ( LCD - Plasma -Projje )

Under kvällen har jag zappat runt lite ( innan jag såg en superrulle på Bluray )
och precis som du säger .. komprimeringsfel .. Color Banding ... och Black Crush.
Harry Potter var tex ett bra exempel på "vad fel boxen gör med färgerna" eller vad det
nu är den gör för att det skall bli så fel. ( har den både på DVD och BluRay så jag satte
på dessa och spolade fram så att de låg synkade med Tvsändingen på SVT 1.
Så referens för hur det kan se ut ( DVD ) och hur det skall se ut ( BluRay ) saknades inte :D

Tycker vi/ni kan lägga ner diskussionerna om det är fel eller inte .. Det är fel och vi kan
bara hoppas ( ni som är religösa kan väl be lite också ) att Koreanerna slår sina skallar
ihopa o finner ut en lösining och att comhem har valt ut RÄTT BETATESTARE att testa
nya FW. ( Jag har inte fått frågan .. :D ) Så att vi kan luta oss tillbaka o se tv som det
kan ses.

Men se .. det räcker inte med detta.. Man måste från programbolagen jobba med rätt
utrusting när man sänder iväg smörjan och man måste höja bitraten på det man sänder.
Så länge man inte jobbar med de nya komprimeringsformaten på SD sändningarna kan
man inte ligga på den nivå man ligger och knappt sen heller. Det är bara Svt som håller
måttet och Tv4 kan ibland var över gränsen. Men resten och inte minst Canal+
ligger oftast långt under det som anses dräglig nivå.

Fortsatt trevlig kväll :D

Maveric :D

Redigerat av Unregistered1103, 26 January 2008 - 23:09.

Postad 26 January 2008 - 23:10

Maltman
  • Maltman
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Maveric....skulle du inte avnjuta musik genom din Cambridgeanläggning... :D

Postad 26 January 2008 - 23:21

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Maveric....skulle du inte avnjuta musik genom din Cambridgeanläggning... :D

Jo, men som jag sade ... jag kunde inte längre vara tyst ..

Jag behöver väl inte säga vad jag tänkte :D Det kan man läsa mellan
raderna i det jag skrivit ..

Men jag har lyssnat på massor av musik .. men kan tyvärr inte göra det nu
när lillen sover och tanten ser på colorbandings på tv .. ( Ny serie som startade förra Julen )

Redigerat av Unregistered1103, 26 January 2008 - 23:24.

Postad 26 January 2008 - 23:28

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
hahahaha

Edit. nää nu skiter vi i humaxen och tar sista ölen innan det blir statt :D :D

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 26 January 2008 - 23:29.

Postad 26 January 2008 - 23:46

Maltman
  • Maltman
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Just det...nu är det Lördag och jag har inte lust att sefler avsnitt ur colorbandingsserien... :D

Postad 26 January 2008 - 23:52

bekkman
  • bekkman
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Lite ot, men kan man se svt hd om man bara har dgitaltv från comhem och en vanlig dvb-c modul till tvn (40W3000) som har hd-mottagare?
God Afton på de resterande 9minuterna!
:D

Postad 26 January 2008 - 23:55

Unregistered917a1f4c
  • Unregistered917a1f4c
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har följt forumet en tid. Jag har precis som alla ni andra en Humax HD box, och har precis alla dessa fel. Jag har dessutom haft fler problem med boxen iform av att här var det jätte störningar på Discovery HD, och det krävdes två månaders tjafs med OnOff för at jag skulle få en ny box. Jag fick en ny box för någon dag sedan. Discovery HD fungerar fint. MEN! jag blev riktigt förbannad när jag upptäcker att bilden "fryser" på de vanliga digital-tv kanalerna typ TV3. Frysningen ter sig så att det blir en svag genomskinlig bild full med mycket smala vertikala linjer, samtidigt som bilden bakom fortsätter som vanligt. Detta kan jag endast avhjälpa om jag startar om boxen fullständigt. Är det någon annan som har detta problem? Com Hems kundtjänst hänvisade till felaktig programvara i boxen och att det ska åtgärdas. MEN...ska jag gå tillbaka till Onoff och slänga boxen i disken eller vad tycker ni?

Postad 27 January 2008 - 00:17

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
vilka signalvärden visar boxen? Värre på vissa än andra kanaler?

Postad 27 January 2008 - 00:32

Unregistered917a1f4c
  • Unregistered917a1f4c
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Signalen är 60% på de vanliga kanalerna ( har testat SVT 1, TV3, TV4 och TV1000)
på Discovery HD är signalen 62%

Postad 27 January 2008 - 00:42

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Släng boxen i disken :D

Har aldrig sett detta fel som du beskriver det ..
Frysningar med gamal FW men inte så illa som du har det..

Vad har du får programvara .. Se under status i menyn

Redigerat av Unregistered1103, 27 January 2008 - 16:35.

Postad 27 January 2008 - 00:52

Unregistered917a1f4c
  • Unregistered917a1f4c
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har den nyaste Firmwaren .10 någonting (kommer inte ihåg va det heter före) Man kan ju liksom inte välja att man INTE vill ladda ner den nyaste mjukvaran...tyvärr....tycker ju inte det är super kul att tjafsa med OnOffs säljare direkt. Frågan är då: Ska jag begära pengarna tillbaka? och köpa Samsungs nya lilla box? eller tjata till mig ytterligare en ny HD box?

Postad 27 January 2008 - 00:57

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
1. Häv köpet hos onoff
Då slipper du att ha dina garantiärenden hos annan part
2. Bestäm dig om du vill satsa på HD nu eller senare
3. Beställ din nya box ( vilken det än blir ) hos comehem direkt

Ps. Ni som inte ännu köpt box .. Det finns ett antal exempel i denna tråden på hur
jobbigt det kan bli om man inte köpt den hos comhem. Det är så det fungerar
och jag kan inte se någon anledning till att köpa en box hos återförsäljare
när comhem säljer dem själva.

Redigerat av Unregistered1103, 27 January 2008 - 00:59.

Postad 27 January 2008 - 01:11

Unregistered917a1f4c
  • Unregistered917a1f4c
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Ja....jag tycker ju i ärlighetens namn inte att det visas sådär jätte mycket på de här HD kanalerna för 99:- i månaden. Det är ju dessutom omöjligt att få ur Com Hem om de ska lansera History Channel HD eller någon annan HD kanal. Men när det väl fungerar som det ska är det ju väldligt fin bild med HD (det fungerar ju inte just nu om man säger så) Den fördel som finns med att köpa hos ÅF skulle väl isåfall vara att man får med sig grejerna hem bums. Men det är desto jävligare när det krånglar vilket jag upptäckt nu. Jag ska fundera lite tills imorgon...just nu har faktiskt inte fenomenet uppstått på cirka 5 timmar....det är lite märkligt.....det får mig att fundera på om felet verkligen sitter i boxen. Här har ju varit en tekniker som Co Hem skickat ut 4ggr och han har dessutom bytat antenn uttag till ett splitter nytt. jag har dessutom köpt en 200 spänns antennkabel. Ja, de påpekade ju naturligtvis nu igen att jag skulle byta antennkabel, men jag förklarade för tjejen att jag inte har 15 antennkablar hemma att prova med. Sen förslog hon att jag skulle köra med scart. Men då har jag ju för tusan ingen nytta av HD boxen....då kan jag ju lika gärna ha vilken vanlig scart box som helst.

Postad 27 January 2008 - 09:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Hejsan !
Tack för svaret , när jag kör dvd'n ( via Hdmi växel ) då är det inga problem med färger svärta o.s.v !
Samma inställningar på Tv , ända skillnaden är att via HDMI från Humax boxen så blir det så.

Hmm, ja det är ju klart märkligt. Och du har samma typ av output från båda hdmi enheterna (upplösning, colorspace (rgb eller ycbcr) osv..) eller?

Som jag ser det finns det två möjligheter, antingen är det displayen som på något mer eller mindre logiskt sätt sabbar bilden på det sätt du beskriver eller så är det så att olika boxar har olika prestanda (fråga mig inte varför det skulle vara så men det är väl lika bra att utgå ifrån att allt kan hända...) :D

Så referens för hur det kan se ut ( DVD ) och hur det skall se ut ( BluRay ) saknades inte :D

Jag tror du missförstod mig här. Vad jag menade är att det är svårt att veta hur inkommande signal ska se ut.

Att jämföra med DVD och BD ger iprincip bara att man kan konstatera hur mkt sändningen i sig står sig mot dessa format. Ett bra sätt att konstatera att digital-tv är, som vi alla vet, "sub standard" sure, men det ger ingen detaljerad info om boxens egenskaper.

Men se .. det räcker inte med detta.. Man måste från programbolagen jobba med rätt
utrusting när man sänder iväg smörjan och man måste höja bitraten på det man sänder.

Word! Även om detta ligger utanför det scoop där boxen och i vissa fall tom comhem ligger så kan inte detta påpekas nog. Det är fasen i mig på tiden att programbolagen börjar fatta att de måste leverera lite teknisk kvalité oxå (innehållsmässig kvalité är väl en svårare nöt att knäcka... :D )

Jag vet en "kändis" som hade för vana att besöka sin lokala tv-station och göra deras jobb åt dem så att han kunde få bra bild hemma hos sig själv - kanske vore nått. :D

Det är bara Svt som håller
måttet och Tv4 kan ibland var över gränsen. Men resten och inte minst Canal+
ligger oftast långt under det som anses dräglig nivå.

Faktum är att TV4 (och TV4+) är för mig kungen av blocking och banding. Iaf om man ser till hur pass bra ursprungssignalen troligtvis är (att en suddig dokumentär från 1988 på discovery ser keff ut kan jag ta men en studioinspelning från 2008 på tv4 ska bara vara bra signalmässigt).
Jag måste säga att Kanal 5 ibland imponerar hos mig. Vissa program ser riktigt snygga ut, lätt SVT klass. Vet i fasen vad de gjort, nått rätt är det iaf. :D

Redigerat av pacman, 27 January 2008 - 09:49.

Postad 27 January 2008 - 10:55

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0

Lite ot, men kan man se svt hd om man bara har dgitaltv från comhem och en vanlig dvb-c modul till tvn (40W3000) som har hd-mottagare?
:D

Ja, med ett programkort (minst comhem-small) och en conax cam i TV:n kan du få in SVT-HD - men du kan inte få in några andra HD-kanaler pga pairing.

Postad 27 January 2008 - 11:07

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Jag tror du missförstod mig här. Vad jag menade är att det är svårt att veta hur inkommande signal ska se ut.

Att jämföra med DVD och BD ger iprincip bara att man kan konstatera hur mkt sändningen i sig står sig mot dessa format. Ett bra sätt att konstatera att digital-tv är, som vi alla vet, "sub standard" sure, men det ger ingen detaljerad info om boxens egenskaper.

Tror du missförstått vad jag skrev.. Så klart kan man inte använda andra källor för att se vad som är fel
på boxen. Endast till att se vad, var och hur boxen behandlar bilden olika .. Tex hur skulle det se ut
om det inte blev color banding .. :D

Word! Även om detta ligger utanför det scoop där boxen och i vissa fall tom comhem ligger så kan inte detta påpekas nog. Det är fasen i mig på tiden att programbolagen börjar fatta att de måste leverera lite teknisk kvalité oxå (innehållsmässig kvalité är väl en svårare nöt att knäcka... :D )

Jag vet en "kändis" som hade för vana att besöka sin lokala tv-station och göra deras jobb åt dem så att han kunde få bra bild hemma hos sig själv - kanske vore nått. :D

Helt rätt Pacman .. :D

Maveric B)

Postad 27 January 2008 - 11:21

Hugo78
  • Hugo78
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Angående problemet med att bilden fryser så har jag samma problem här. Fryser bilden och jag byter till en hd kanal så försvinner problemet helt men när jag sedan byter tillbaks till sd kanal så blir bilden delvis grön. Kör jag via scart istället så blir det aldrig så här. Har testat att låta boxen stå på och stänga av tvn ett tag men när man sätter på den igen så ligger skuggan kvar. Har även jag haft en "tekniker" på plats som testat antennkabel och uttag. Dom är rätt roliga när dom till varje pris vill skylla på den egna utrustningen. :D Kanske fel på hdmi kabeln jo men jag har 3 till vi kan testa med om herrn vill det. Står även en dvd-spelare med hdmi där och en ps3a som också kan funka som testobjekt. he he Fick tillbaks den för några dagar sedan från service men den uppvisar tyvärr samma problem.

Postad 27 January 2008 - 11:31

Krillur
  • Krillur
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
På frågan om kompensation från comhem har jag fått dessa svar.

Svar 1: Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

I våra ordinarie kompensationsregler så kompenserar vi kunderna när felet är avhjälpt, det är först då vi vet hur länge felet varit och kan ge en rätt kompensation.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice

Svar 2: Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Nej det är fel, båda svaren som du fått, vi har en riktlinje på detta som lyder:

Om du vill behålla boxen:
Vi kan kreditera dig upp till 300kronor.

Du vill ångra köpet av HDtvboxen, men vill stanna som kund:
Vi erbjuder en zapperbox för 1:-(plus postens 97kronor frakt) om du binder ditt abonnemang på minst 12 mån framöver. Du skickar då in HD-boxen till oss och vi återbetalar värdet till dig.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice

300 kronor är inte direkt någon jättebra kompensation. :D

Postad 27 January 2008 - 11:57

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Angående problemet med att bilden fryser så har jag samma problem här. Fryser bilden och jag byter till en hd kanal så försvinner problemet helt men när jag sedan byter tillbaks till sd kanal så blir bilden delvis grön. Kör jag via scart istället så blir det aldrig så här. Har testat att låta boxen stå på och stänga av tvn ett tag men när man sätter på den igen så ligger skuggan kvar. Har även jag haft en "tekniker" på plats som testat antennkabel och uttag. Dom är rätt roliga när dom till varje pris vill skylla på den egna utrustningen. :D Kanske fel på hdmi kabeln jo men jag har 3 till vi kan testa med om herrn vill det. Står även en dvd-spelare med hdmi där och en ps3a som också kan funka som testobjekt. he he Fick tillbaks den för några dagar sedan från service men den uppvisar tyvärr samma problem.

Jag hade också samma problem. När de fria första veckorna tog slut och alla HD-kanaler, förutom SVT HD, försvann, försvann också problemet. Det kanske är just bytet mellan HD-kanaler den inte gillar, för mellan SD-kanaler har jag aldrig haft några problem.

Någon som vet något om varför Test Voom försvunnit?

Postad 27 January 2008 - 12:03

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Faktum är att TV4 (och TV4+) är för mig kungen av blocking och banding. Iaf om man ser till hur pass bra ursprungssignalen troligtvis är (att en suddig dokumentär från 1988 på discovery ser keff ut kan jag ta men en studioinspelning från 2008 på tv4 ska bara vara bra signalmässigt).
Jag måste säga att Kanal 5 ibland imponerar hos mig. Vissa program ser riktigt snygga ut, lätt SVT klass. Vet i fasen vad de gjort, nått rätt är det iaf. :D

Kunde inte sagt det bättre själv.
TV4 hos mig är riktigt usel, medans femman är tokbra emellanåt.
Annat irriterande fenomen är ju hur kvalitén kan ändras från dag till dag..., trots samma signalstyrka.
Dessutom har en ny "grej" uppkommit..., ljuset i svärtan är inte alltid stabil, kan börja pulsera i vissa lägen, syns väldigt tydligt på filmer som sänds i letterbox, då detta även påverkar dom svarta bårderna...., som plötsligt blir gråa.

Postad 27 January 2008 - 12:31

punktniklas
  • punktniklas
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har följt forumet en tid. Jag har precis som alla ni andra en Humax HD box, och har precis alla dessa fel. Jag har dessutom haft fler problem med boxen iform av att här var det jätte störningar på Discovery HD, och det krävdes två månaders tjafs med OnOff för at jag skulle få en ny box. Jag fick en ny box för någon dag sedan. Discovery HD fungerar fint. MEN! jag blev riktigt förbannad när jag upptäcker att bilden "fryser" på de vanliga digital-tv kanalerna typ TV3. Frysningen ter sig så att det blir en svag genomskinlig bild full med mycket smala vertikala linjer, samtidigt som bilden bakom fortsätter som vanligt. Detta kan jag endast avhjälpa om jag startar om boxen fullständigt. Är det någon annan som har detta problem? Com Hems kundtjänst hänvisade till felaktig programvara i boxen och att det ska åtgärdas. MEN...ska jag gå tillbaka till Onoff och slänga boxen i disken eller vad tycker ni?

Jag har inte de frysningsproblemen du har: MEN, jag hade tidigare problem med stora störningar på just Discovery HD. Det var mycket MPEG-fel, frysta bilder och även hackande ljud. (Typiska dålig-signal-fel antar jag.) Jag tror det kom sig av det märkliga historia när jag skaffade HD-boxen. Jag hade varit på Expert och skaffat boxen och HD-paketet och allt var frid och fröjd i de 10 dagar då man har alla kanaler gratis (som jag fick eftersom jag skaffade ett nytt abbonemang av Medium-paketet med bindningstid). När de 10 dagarna var slut så försvann alla HD-kanalerna (utom SVT HD) så jag ringde och undrade varför. Jag fick då reda på att klantskallarna på Expert aldrig hade lagt in HD-paketet. Vad värre var att ComHems kundtjänst inte kunde göra det heller eftersom min adress inte var listad som HD-klar. Jag tyckte det var konstigt eftersom huset är ganska nybyggt och det fungerade bra under gratis-perioden. Efter en del tjafs lyckades jag få en kille att slå på HD-paketet ändå. Sedan började störningarna på Discovery HD. Ibland var det mer, ibland ingentin alls. Jag vågade dock inte felanmäla det till ComHem för då hade de säkert sagt att det beror på att jag inte kan ha HD och stängt av hela skiten.

Nu för ett tag sedan så gjordes det någon uppgradering av nätet i fastigheten för att det skulle klara triple-play (det som jag trodde det redan var eftersom det är nybyggt) och sedan dess har störningarna försvunnit. Discovery HD var dock den enda kanal som hade några sådana problem.

Postad 27 January 2008 - 12:38

bekkman
  • bekkman
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

;)

Ja, med ett programkort (minst comhem-small) och en conax cam i TV:n kan du få in SVT-HD - men du kan inte få in några andra HD-kanaler pga pairing.

Ok, då vet jag :( Är inte sugen på humaxen så jag väntar tills det kommer bättre alternativ.

Postad 27 January 2008 - 12:51

Ankan_G
  • Ankan_G
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Ps. Ni som inte ännu köpt box .. Det finns ett antal exempel i denna tråden på hur
jobbigt det kan bli om man inte köpt den hos comhem. Det är så det fungerar
och jag kan inte se någon anledning till att köpa en box hos återförsäljare
när comhem säljer dem själva.

Köpte min box på Expert :( i december och vände mig för någon vecka sedan till [email protected] för att byta boxen till deras PVR box vilken ligger i samma prisklass.

Fick följande bud
"Behåller du HD-boxen kan du få 459kr i fakturaavdrag av oss, detta för det problem som eventuellt kommer att vara fram till 2008-02-29.
Alternativt så skulle du kunna få ett fakturaavdrag om 300kr samt en Zapperbox för 1kr + 97kr i frakt (värde 1295kr), du behåller HD-boxen. Det finns inte några inrapporterade bild/ljud problem med denna box.

Oavsett vad ni väljer så påverkas inte ditt nuvarande abonnemang. Det finns ingen ångerrätt på det beslut som du tar.
Om du ej tar något avanstående så återkommer någon från Kundrelationer så fort vi vet om du kan få byta din box mot en PVR-box."

Då den enda lediga igång på min TV är en komponent så fungerar inte deras Zapperbox för mig utan jag mejlade tillbaka att jag jag måste ha en box med komponent ut.

Fick svar häromdagen att jag skall få en PVR-box och en retursedel till min HD-box ;) .

Så det går att få till ett byte fast man inte köpt boxen direkt av ComHem men man måste vara på dom.

Postad 27 January 2008 - 14:03

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0

Kan inte vara tyst längre efter att ha läst i tråden 2 dagar ..

Sluta nu med att hitta på en massa .. - Det har inte hänt något !!!

Det är fel på boxen och det har comhem både medgivit och bestämt sig för att åtgärda.

Hoppas att jag missförstått dig Maveric. Har Comhem medgivit att det är fel på boxen? I så fall var och när? De försöker ju mörka hela historien in i det sista. I rubriken i informationen som ligger på deras hemsida står det "Ny mjukvara till HDTV-boxen Humax CXHD 1000-C" Ville Comhem informera sina kunder om att det var fel i boxen, så skulle väl rubriken vara något i stil med "Fel i HDTV-boxen Humax CXHD 1000-C. Som det är nu så säger ju rubriken att det är något positivt som hänt, snarare än tvärtom. I informationen tonar man också ned problematiken, högst medvetet. Exempel på detta är uttalanden som:

- Det är endast vissa kunder som upplever problem med boxen
- felet kan också bero på kundernas bildvisare

Så, nej Comhem har inte på något sätt medgivit att det är ett generellt box problem. Det de medger är att den senaste mjukvaran innehåller fel som vissa kunder upplever som störande. De har heller inte medgivit att det har varit ett generellt fel på boxen i över ett år innan nya mjukvaran kom. Detta kan man inte utläsa någonstans i informationen de gick ut med.

De har alltså inte medgivit att felet är generellt. Vore så fallet, är felet att betrakta som fel i varan, enligt marknadsföringslagen. Det betyder i sin tur att Comhem är skyldiga att informera alla kunder om felet och också ersätta kunderna för detta fel, enligt samma lag. Vidare skulle de också tvingas informera om felet vid försäljning av nya boxar, vilket inte vore mer än rätt. Detta skulle naturligtvis bli en extremt dyr historia för Comhem, både i pengar, men också i Goodwill. Vilken företagare skulle vilja sälja sin vara och samtidigt tvingas informera om att varan är behäft med en felaktighet. Vem skulle vilja köpa en sådan produkt.

Vi är några i det här forumet som genom påtryckningar har försökt att få Comhem att ta sitt ansvar enligt ovan. Sen är det några av er som nöjer sig med att "Comhem gör så gott de kan".

Comhem har inte medgivit att det är ett generellt fel på boxen. Även fast de borde. Tyvärr.

Redigerat av magnus1111, 27 January 2008 - 15:12.

Postad 27 January 2008 - 15:37

Unregistered917a1f4c
  • Unregistered917a1f4c
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Nu har jag grejat med mina kablar och just nu har inte felet visat sig sedan 19:40 igår kväll. Jag har heller inte kunnat återskapa felet med frysningar i bilden. Jag börjar fundera på om det kanske ligger i nätet eller det var något lokalt fel här i Helsingborg som Com Hem inte ville erkänna. Min fastighet är en uppgraderad fastighet med" tre hål i väggen" Allt ska vara ganska ny utbytt om jag förstår det rätt, jag har nämligen varit uppe på vinden och kikat på förstärkaren. Ska bli intressant att se nu idag om felet har försvunnit eller ej.

Postad 27 January 2008 - 16:31

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Magnus

Det är riktigt som du säger .. Men de kan heller inte garantera att man löser det med FW
De Hooppas och tror ..

Men att det är fel boxen med nuvarande och förrra FW har de medgivit

Maveric ;)

Postad 27 January 2008 - 16:36

Raven
  • Raven
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Angående problemet med att bilden fryser så har jag samma problem här. Fryser bilden och jag byter till en hd kanal så försvinner problemet helt men när jag sedan byter tillbaks till sd kanal så blir bilden delvis grön. Kör jag via scart istället så blir det aldrig så här. Har testat att låta boxen stå på och stänga av tvn ett tag men när man sätter på den igen så ligger skuggan kvar. Har även jag haft en "tekniker" på plats som testat antennkabel och uttag. Dom är rätt roliga när dom till varje pris vill skylla på den egna utrustningen. ;) Kanske fel på hdmi kabeln jo men jag har 3 till vi kan testa med om herrn vill det. Står även en dvd-spelare med hdmi där och en ps3a som också kan funka som testobjekt. he he Fick tillbaks den för några dagar sedan från service men den uppvisar tyvärr samma problem.

Kolla mitt inlägg #1933 i denna tråd. Är det detta fel du har? I så fall är boxen trasig och skall bytas ut. Om den varit på service och inte blivit bättre, beror det nog på att det är amatörer på servicestället...

Postad 27 January 2008 - 18:02

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Om den varit på service och inte blivit bättre, beror det nog på att det är amatörer på servicestället...

Höll på att säga .. var jobbar proffsen inom comhem ;)

Men om vi nu skall vara ärliga, så finns det ett antal personer ( jag har varit i kontakt med ett par )
som vet vad de pratar om och som har rätt föreställningar om hur allt borde vara men tyvärr inte är ..
Det är bara att hoppas att dessa släpps fram och att en och annan av dem blir chef så småningom.

Comhem är som jag tidigire skrivit .. ett typiskt exempel på företag som växer ur kostymen, tar upp
nya produkt/tjänster innan de gamla är färdigutvecklade osv osv ..
Comhem är helt uppbyggt i grunden på att leverera analoga signaler till flerfamiljshus och har inte riktigt
hängt med i den utveckling som man nu själva försöker vara ledande inom. Finns helt enkelt inte tillräckligt
med kunnigt folk.

Tar vi sedan serviceteknikerna som kommer hem till er .. ( har haft ett par här i husen ) så är de helt
inkörda på analoga signaler och har inte kunskapen för digital -tv. Undantagen har varit ett par
unga killar som läst den nya tekniken och som har egenintresse i det hela.
Det lär ta tid .. innan den vanliga människan är ikapp tekniken ...

Maveric :(

Redigerat av Unregistered1103, 27 January 2008 - 18:07.

Postad 27 January 2008 - 19:20

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0

Magnus

Det är riktigt som du säger .. Men de kan heller inte garantera att man löser det med FW
De Hooppas och tror ..

Men att det är fel boxen med nuvarande och förrra FW har de medgivit

Maveric ;)

Var har du sett det medgivandet? Har inte sett ett offentligt medgivande?

Postad 27 January 2008 - 19:24

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jag har tolkat det som att de har gjort det ..

Vet inte om jag blandar ihop mina samtal med comhem och vad de dels skrivit i tråden via Harlin
och det som står på deras hemsida..

Men du har säkert rätt .. Det finns nog ingen text från självaste comhem som talar om i klartext
att det är fel på boxen i nuvarande tappning.

Men å andra sidan ... så har de ju skrivit att de betalar ut ersättningar och det gör man
väl inte till en felfri box..

Maveric ;)

Postad 27 January 2008 - 20:00

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Vi kan nog vara ganska säkra på att några medgivanden om att det är ett generellt fel på boxen, inte kommer att göras, fast det för de flesta i det här forumet är solklart.

Det jag vill ha sagt med detta är att så länge de inte erkänner boxfelet, eller att någon kan bevisa att felet är generellt, kan de göra som de vill med ersättningar. Om vi kunde påvisa att felet är generellt, så har vi helt andra möjligheter till kompensation, eftersom detta är reglerat i både marknadsföringslagen och konsumentköplagen.

Jag har tolkat det som att de har gjort det ..

Vet inte om jag blandar ihop mina samtal med comhem och vad de dels skrivit i tråden via Harlin
och det som står på deras hemsida..

Men du har säkert rätt .. Det finns nog ingen text från självaste comhem som talar om i klartext
att det är fel på boxen i nuvarande tappning.

Men å andra sidan ... så har de ju skrivit att de betalar ut ersättningar och det gör man
väl inte till en felfri box..

Maveric ;)

Postad 27 January 2008 - 20:28

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Håller med dig Magnus ..

Men det är lite svårt när det finns "boxägare" som vill göra sig lite märkvärdiga genom att svänga runt
med termer som 90% av forumets boxägare inte förstår innebörden av och sedan dessutom gör det svårt
för oss som kämpat för en "gemensam front" ( låter mycket vänstervridet :o ) både vad gäller boxens
status och högsta möjliga ersättning. Det är sådana man inte vill ha med sig i basarerna när man skall köpa
en äkta matta av en arab och måste påvisa fel på mattan för att kunna pruta. ( typisk sketch från tv, men
där brukar det vara "kärringen" som är den omöjlige ;) )

Undersökningen vi gjorde talar sitt tydliga språk o därom behöver inte de "lärde" tvista.

Jag har fått ett bud som jag är nöjd med och har tackat ja till detta med vissa förbehåll som jag
tror jag kommer att få igenom. Oavsett vilka bud eller ersättningar som utbetalas, kan inte comhem
friskriva sig från att byta ut boxarna om det visar sig vara ett hårdvarufel. Detta får vi inte svar på
förrän tidigast vid nästa FW uppdatering. Om det inte fungerar då, kan vi kräva av comhem att de
skall tala om för oss vad det är som är fel i FW eller att de kryper till korset och låter Humax
få ta sitt ansvar som tillverkare. De kan aldrig komma undan och jag hoppas inte de är så dumma
att de tar strid med oss kunder. Då har de valt helt fel strid :(

Men som sagt .. vi får vänta tills nästa uppdatering då det kommer att utvisa vad vi skall göra
härnäst och om vi behöver göra något. ( hoppas vi slipper )

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 27 January 2008 - 20:31.

Postad 27 January 2008 - 20:39

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Det där med att dom gör vad dom vill med ersättningar. I och med att jag har fått reklamera min box och fått pengarna tillbaka betyder väl det att de har erkännt att det är fel på boxen?

Am I right?

I så fall så borde ersättning betalas ut för abbonemangs kostnader under tiden man haft boxen, något som jag blivit nekad till.

Antingen borde comhem blånekat fel på boxen eller erkännt och betala ut full ersättning BÅDE för box och abbonemang.

Nu gör dom något halvdant försök att slingra sig ur det här. Det väger väl kostnaderna för full ersättning mot förluster i Good Will.

Med tanke på att endast ett fåtal procent av ägare av denna box (vi forum-rävar) ser felen som störande så har de nog tagit beslutet av köra på en viss goodwill förlust istället för att gå ut med ett erkännande på hemsidan med full återbetalning.

Ett jäkligt fegt beslut av comhem och ett svek mot deras mest kunniga och teknik intresserade kunder!!!!!!

Postad 27 January 2008 - 20:43

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

I så fall så borde ersättning betalas ut för abbonemangs kostnader under tiden man haft boxen, något som jag blivit nekad till.

Mycket märkligt att du inte fått det .. det är ju flera i forumet som redovisat att de fått det och
jag har fått flertalet pm från boxägare som fått detta.

Vi kan bara kostatera att "ensam är inte stark" ( gäller för de flesta )

Maveric ;)

Postad 27 January 2008 - 20:52

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Gu' va glad jag är att jag inte hoppade på Com Bort's erbjudande om HD-boxen!
Tack alla ni som kämpar på i ärendet!

Wasgo

Postad 27 January 2008 - 22:35

Llord
  • Llord
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag har haft boxen i ett år nu och bilden har varit fyllt med blockbildningar hela tiden. Jag har väl inte tänkt så mycket på det förrens jag läste denna tråd och inser att många har problem med boxen.

Skrev till CH och klagade på boxen och har fått svar nu om att eftersom jag haft boxen i ett år så kan jag inte komma och kräva nånting av dem.

Så ni som har fått erbjudande om kompensation är väl bara att gratulera.

Postad 27 January 2008 - 23:52

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Jag hade oxå haft min box i ett år, och dom gick med på att byta den mot en PVR och så fick jag 400 i avdrag på senaste fakturan..

Postad 27 January 2008 - 23:54

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

eftersom jag haft boxen i ett år så kan jag inte komma och kräva nånting av dem.

Kvalificerat skitsnack av den på comhem som svarat dig.

För det första så gäller konsumentköplagen även för comhem och dessutom har
du 3 år på dig att komma fram till det du nu kommit fram till.

Men om vi går på vad Magnus försöker säga till oss, så har inte comhem medgivit att
det är fel på boxen. Då kan det bli problem för alla som ännu inte fått ersättning.
Därför är det av vikt att vi HÄR inte diskuterar HUR MYCKET PROBLEM DET ÄR
utan helt enkelt bara konstaterar ATT DET ÄR FEL PÅ BOXEN.

Du skall skriva till dem igen och använda dig av adressen
[email protected] och hänvisa till denna tråden.

Ju längre tid du haft boxen, desto mer ersättning skall du ha ..

Jag skiter personligen i pengar o ersättning. Jag engagerar mig enbart för att rätt skall vara rätt !!!

Maveric :blush:

Postad 28 January 2008 - 00:04

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Minhembio.com: Den första fackföreningen för tekniknördar... :blush:

Postad 28 January 2008 - 00:06

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Ansökan om man vill vara ombud .. skickas till första bästa Admin ..

Vi kanske skall göra en röstningstråd för att få fram en bra slogan också :blush:

Maveric :P

Postad 28 January 2008 - 08:36

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Gu' va glad jag är att jag inte hoppade på Com Bort's erbjudande om HD-boxen!
Tack alla ni som kämpar på i ärendet!

Wasgo

+1

Postad 28 January 2008 - 10:18

Swehiort
  • Swehiort
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Jag fick min Humax HD Box från ComHem i förra veckan. Ringde ComHem på Måndagen och hade box och kort i posten på Torsdagen.
Håller med om att boxen var lite plastig när man tog i den, men när den står på sin plats ser det helt okay ut.
Installationen var enkel och tog bara några minuter innan allt lirade. Jag har en multifjärr, så Humax remoten kunde jag lägga i en låda.

De HD kanaler jag har kollat på har enastående bild i mina ögon.
Tittade på en konsert på VOOM igårkväll. Lysande bild!
Fantastiskt fint ljudspår med 5.1 ljud.
Discovery HD såg inte riktigt lika fint ut i jämförelse med VOOM, men fortfarande helt okay.
Inte kikat på SVT-HD ännu.

På de "vanlig" kanalerna varierar bild-kvaliteten en hel del.
Upplever dock inga av de jätteproblem som en del i denna tråd redovisar, och var faktiskt pga det lite tveksam att ens skaffa denna box.

Summa summarum är jag mycket nöjd med bildkvalitet och användarvänlighet på boxen.

/C

Postad 28 January 2008 - 11:25

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Det är kul för dig att du är nöjd

Men det hjälper tyvärr inte ALLA oss andra ..

Vad har du för tv och vad hade du för box innan denna ..
Vad kör du med för utgång ..

Redigerat av Unregistered1103, 28 January 2008 - 16:10.

Postad 28 January 2008 - 13:08

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Swehiort...
Jag är ruggigt intresserad av dit svar till MaVeRiC, eftersom jag själv är i valet & kvalet... :blush:

Postad 28 January 2008 - 15:55

myran79
  • myran79
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Jag var faktiskt en av dem som sket i all som skrevs i denna tråd och hoppade på erbjudandet som CH har nu och började med att koppla in boxen via scart (temporärt) och tyckte faktiskt att det mesta såg väldigt bra ut och upplevde inte dessa färgblock.

I fredags så koppla jag in HDMI och fy fan va allt blev synligt visst HD-Kanalerna ser bra ut för det mesta men det är mkt färgblock och för att in tala om SD-kanalerna.

Jag ringde CH idag och frågade vad som skulle hända om inte uppdateringen som kommer den 29:e avhjälper alla fel eftersom jag fortfarande har chansen att häva mitt köp, då sa den trevliga tjejen att jag lungt kunde vänta tills den 29:e och om inte uppdateringen hjälpte så skulle jag få avbryta avtalet då.

Kanske kan vara intressant att veta för någon.

Postad 28 January 2008 - 16:55

Swehiort
  • Swehiort
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Jag ville bara balansera alla negativa saker om boxen och ComHem med något jag faktiskt upplever som positivt.

Jag har en ganska ny (december) Panasonic TH-42PV70.
Jag hade ingen digitalbox alls innan, eftersom jag hade en tjockTV innan jag bytte till Panasonicen.
Plasman är kopplad med HDMI från boxen.

Visst kan man se det jag tror ni kallar "black crush" i denna tråd, på viss SD program, men det verkar vara myclet beroende på vad kanalen sänder för material.

/Claes

Postad 28 January 2008 - 17:20

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Jag råder dig, Swehiort, å det bestämdaste att inte leta efter de brister som här påtalas. Har du väl sett dem är det omöjligt att sluta se dem. Ställ in "1080i" (inte "Original 1080i") och välj något annat än "RGB Full" bara (håll inne V-formatknappen så kan du välja svartnivåer).

Postad 28 January 2008 - 17:30

th3boss
  • th3boss
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Myran79 är du 100% säker på att den nya uppdateringen ska komma imorn ?
Jag trodde att den skulle komma första veckan i februari......

Postad 28 January 2008 - 17:43

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Myran79 är du 100% säker på att den nya uppdateringen ska komma imorn ?
Jag trodde att den skulle komma första veckan i februari......

29e februari

Postad 28 January 2008 - 17:57

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Maveric ;)

Jag ville bara balansera alla negativa saker om boxen och ComHem med något jag faktiskt upplever som positivt.

Jag har en ganska ny (december) Panasonic TH-42PV70.
Jag hade ingen digitalbox alls innan, eftersom jag hade en tjockTV innan jag bytte till Panasonicen.
Plasman är kopplad med HDMI från boxen.

Visst kan man se det jag tror ni kallar "black crush" i denna tråd, på viss SD program, men det verkar vara myclet beroende på vad kanalen sänder för material.

/Claes

Helt ok och välkommen i klubben :rolleyes:

Problemet är bara.. att du kommer från ingenstans i och med att du gått direkt från analog
till digital. Du blir förblindad av den omställningen. Det blir så att säga inte den balansen
som du tror att du tillför ämnet. Men så klart skall du få säga vad du tycker .. men ack
så viktigt att vi fick veta din tidigare erfarenhet av bild från digital tv.
Jag har 10 år med digitaltv bakom mig och hejade till när jag fick se HDTV första gången i mitt hem.
Idag är jag inte lika imponerad .. Nu har jag sett HDTV på annat håll och vet hur bra det kan bli.

Maveric :)

Redigerat av Unregistered1103, 28 January 2008 - 18:03.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.