Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 January 2008 - 00:42

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Jag undar hur ni får med tvix menyn?
Eller hur ni får bakgrunden att sitta sådär perfekt med tvix menyn ovanför ?
Jag har alltid för stort eller litet typ

Postad 12 January 2008 - 01:24

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Tjo alla TVIXARE.
Som ni alla vet så kan tvixen inte spela upp undertexter som är "inbyggda med filmen" så jag undrar om nåt nån software eller liknande som kan ta ut undertexter ur en film?
Så att man skulle kunna lägga in den senare i samma mapp och därmed få undertext till filmen?
Tacksam för svar

Postad 12 January 2008 - 01:33

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

De problem jag har angående 1080p är att filmen börjar "lagga" då får jag snabbspola lite och sedan trycka på play... då fungerar det ett tag... sedan får jag upprepa detta c:a 10 ggr per 1080p film

Jag kör allt över mitt LAN (NFS) och har vista x64 installerat. OCh filmerna ligger på en USB disk kopplat till min dator

Har inte testat andra FW än den senaste ....

EDIT

Det är mkv filer som jag kör med

Kan det fungera bättre med intern HD ?
Kanske skall test att flytta USB disken till tvixen ?

Kollade en del 1080p filmer och dom ligger mellan 10- 14 Mbps i Bitrate... är det ett propblem ?

Jag tror att ditt problem grundar sig i Vista och inget annat.
Snart är XP någorlunda färdigt som operativsystem och seriösa företag har börjat använda XP i nätverken.
Det lär ta minst ett år innan det blir så med Vista tyvärr.
Gör som du sa och koppla USB-disken till Tvixen, så kan du byta sida (till oss som har en wunderbar machine).

Postad 12 January 2008 - 01:43

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

tja.
jag får inte igång vissa img filmer, får inte till bakgrundsbilderna, och inget ljud på .mkv filerna. jag har uppdaterat till nyaste firmwaren och försökt läsa mig till det mesta.
någon som vet?

img filerna skulle ju tydligen byta namn till .ISO? eller är det filerna som ska bli ISO? fattar inte rikigt...

Det kan så klart vara något fel på img-filerna, men det är relativt sällsynt ändå.
Om du har en fil som heter "filmen.img" så döper du om den till "filmen.iso" och se till att det verkligen är ändelsen som ändras, så att det inte blir "filmen.img.iso"... du måste aktivera windows att visa ändelser.

Vad har du inte fått till med bakgrundsbilderna? De ska vara 720x480 pixlar i jpg (troligtvis ej progressiva).
Namnet ska vara "TViX.jpg" och ligga i den mappen som du vill ha bakgrundsbilden.

MKV-filer utan ljud? Ladda hem programmet Mediainfo och testa filen, lägg in resultatet här så kan vi kanske komma fram till vad felet kan vara. Om du saknar hembioförstärkare, så kanske alla ljudtyper måste mixas ner till PCM (analog i settings).

Postad 12 January 2008 - 01:47

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tjena
har läst men inte hittat nått svar på min fråga, så ställer den här:

För att se avi, iso osv idag så har ja kopplat en xbox med xbmc till tv:n, men tycker inte bilden e så där jättebra, tror ni att det hade blivit bättre bild & kvalité med Tvix:en ?

//nejo

Jag har ganska schyssta prylar att spela upp DVD med, men de gör det inte bättre än Tvixen.
Avi (divx, xvid, mpeg4) blir kanon om det är bra kvalité och upplösning på filen, annars gäller den gamla devisen "skit in, skit ut".

EDIT: Kom på att det har rätt stor betydelse vilken typ av TV och anslutningar det finns på den. Med HDMI till en TV med minst 1280x720 pixlar kan det knappt bli bättre. Om du kör s-video eller komposit kan det kanske kvitta. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 12 January 2008 - 02:05.

Postad 12 January 2008 - 09:39

Flakon
  • Flakon
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Tjo alla TVIXARE.
Som ni alla vet så kan tvixen inte spela upp undertexter som är "inbyggda med filmen" så jag undrar om nåt nån software eller liknande som kan ta ut undertexter ur en film?
Så att man skulle kunna lägga in den senare i samma mapp och därmed få undertext till filmen?
Tacksam för svar

Ja, jag har använt mig ett av ett program(paket?) som heter MKVToolnix där du kan ta ut varje separat spår som finns i mkv-filen. Hade lite problem med att bara extracta subtitlen men det var lite enklare om man även skaffade MKVEWizard som är extremt lättanvänt. Lycka till!

Postad 12 January 2008 - 09:53

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Tjo alla TVIXARE.
Tacksam för svar

Ja, jag har använt mig ett av ett program(paket?) som heter MKVToolnix där du kan ta ut varje separat spår som finns i mkv-filen. Hade lite problem med att bara extracta subtitlen men det var lite enklare om man även skaffade MKVEWizard som är extremt lättanvänt. Lycka till!

Vet inte om det är samma som du menar, men jag använder själv MKVExtractGUI som tillsammans med MKVToolnix också gör det väldigt enkelt. Gör en sökning i tråden så hittar du länkar. Annars går det ju att ladda ner "subbar" på www.undertexter.se
/Honda.

Postad 12 January 2008 - 11:19

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
Hej.

Tråden är för lång för totala nybörjare! Om man vet vad man söker för svar så är är det väl en sak. Men jag känner att jag behöver ställa en fråga iaf.

Jag sitter idag med en gammal xbox med mediacenter som funkar makalöst bra till precis allt utom just 720p-serier som kommer mer och mer. Det börjar bli dags att skaffa hd-projje, alltså vill man kunna nyttja detta.

Har även ett ps3 som jag streamar lite musik osv med. Tröttnade direkt på att streama film till den när man måste packa upp, prova 83 olika codecs-pack som aldrig funkar osv osv.

Vad säger ni, kan en Tvix ersätta dessa två på ett bra sätt?

Vad är det för format man saknar? packade filer? att streama från min PC via LAN? Är det speciell programvara på min PC, eller hemnätverket?

Postad 12 January 2008 - 11:31

erli
  • erli
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Flerkanalsljud via HDMI

Är det verkligen så dåligt att HDMI-utgången inte kan skicka flerkanalsljud eller har jag missat någon inställning? Jag får bara va ligt stereoljud ut på HDMI. Tidigare har jag lyckats få flerkanalsljud via den optiska utgången men hela poängen med HDMI är ju att slippa två sladdar

Någon som vet?

Sorry, fel tråd... Skulle vara för min Topfield....

Redigerat av erli, 12 January 2008 - 11:40.

Postad 12 January 2008 - 11:38

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Jag undar hur ni får med tvix menyn?
Eller hur ni får bakgrunden att sitta sådär perfekt med tvix menyn ovanför ?
Jag har alltid för stort eller litet typ

Se till att din bakgrund är 720x480 stor så ska det bli bra.

Postad 12 January 2008 - 11:40

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

De problem jag har angående 1080p är att filmen börjar "lagga" då får jag snabbspola lite och sedan trycka på play... då fungerar det ett tag... sedan får jag upprepa detta c:a 10 ggr per 1080p film

Kollade en del 1080p filmer och dom ligger mellan 10- 14 Mbps i Bitrate... är det ett propblem ?

Gör som du sa och koppla USB-disken till Tvixen

Jag har visserligen slutat att använda min TVIX eftersom den inte fungerar till det den köpts för men...

Jag tror att en intern disk kan vara lösningen men tvivlar på att en USB-disk kopplad till TVIX löser problemet.

Medan jag fortfarande använde min TVIX testade jag både 720P- och 1080P-material från USB-disk. 720P fungerade bra medan 1080P inte fungerade särskilt bra. Jag har mätt hastigheten under kopiering från interna disken till USB-disk ansluten till TVIX. Hastigheten är strax under 2 MBps (16 Mbps). Jag har inte mätt hastigheten i andra riktningen men mitt inttryck var att den var ungefär lika slö.

/Göran

Postad 12 January 2008 - 11:42

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Flerkanalsljud via HDMI

Är det verkligen så dåligt att HDMI-utgången inte kan skicka flerkanalsljud eller har jag missat någon inställning? Jag får bara va ligt stereoljud ut på HDMI. Tidigare har jag lyckats få flerkanalsljud via den optiska utgången men hela poängen med HDMI är ju att slippa två sladdar

Någon som vet?

Säger inte att jag vet, men jag lyckades inte hellre med flerkanalsljud via HDMI.
/Honda.

OK, men det är nog samma där har även provat på min Toppy.

Redigerat av Honda, 12 January 2008 - 11:48.

Postad 12 January 2008 - 12:03

erli
  • erli
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Flerkanalsljud via HDMI

Någon som vet?

Säger inte att jag vet, men jag lyckades inte hellre med flerkanalsljud via HDMI.
/Honda.

OK, men det är nog samma där har även provat på min Toppy.

Flerkanalsljudet över HDMI fungerar på Tvixen, det har jag njutit av ett tag nu. Bara att trycka fram genom att använda AUDIO-knappen på fjärren. Topfielden är värre, har inte hittat någon lösning....

Postad 12 January 2008 - 13:30

klaze
  • klaze
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej! Jag har en TViX 4100SH och är nöjd sånär som på några smådetaljer. Har några småfunderingar:

1. När uppdateras TViX NetShare så att man kan dela ut fler än en mapp i LANet?
(har naturligtvis gjort EN rootmapp under vilken jag samlat massa film, men när den fysiska disken blir full önskar jag att det gick att dela fler mappar i OLIKA diskar..)

2. Är det inte dags att fräscha upp menyutseendet i TViXen? Någon som vet om det är på gång?
(väldigt fult och dålig upplösning för att vara en "Full-HD-produkt")

3. När kommer bättre lösningar för hantering av musik?
(playlist motsvarande ipods "On-The-Go")

Tack för en underbar produkt och ett förträffligt forum!

Postad 12 January 2008 - 13:30

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Har ett lite jobbigt problem, kollar jag på ISO eller MKV filmer fungerar ljudet perfekt men så fort jag drar igång en Dvix film så blir ljudet otroligt tomt o ihåligt ekande, låter skitskumt och det är svårt att höra vad dom säger.Testat lite olika filmer med Divx codecen med samma resultat. Vet att jag fått nått liknande ljud när VLC spelaren i datorn varit inställtd på 5.1 ljud o då blev de bättre när ja gick över till stereo. Jag kör Tvixen kopplad via koax till min Proson RV 2600 hemmabioreciver. Skitskumt, känns som det är fel på ljudkanalerna eller nått som den kanske försöker spela upp stereospåret som 5.1? Nån som vart med om nått liknande?

Redigerat av rob88, 12 January 2008 - 13:31.

Postad 12 January 2008 - 13:34

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Flerkanalsljud via HDMI

Någon som vet?

Du har en Topfield ! Nin kolega har en topfield och han är jätte intreserad att skaffa en tvix, filmerna som sparas i boxen kan dessa spelas upp i tvixen ?

Postad 12 January 2008 - 13:37

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
ingen som kan dema en tvix i Linköping?

Postad 12 January 2008 - 13:59

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
http://www.mpcclub.c...o...pic&t=14864

Postad 12 January 2008 - 14:14

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej! Jag har en TViX 4100SH och är nöjd sånär som på några smådetaljer. Har några småfunderingar:

1. När uppdateras TViX NetShare så att man kan dela ut fler än en mapp i LANet?
(har naturligtvis gjort EN rootmapp under vilken jag samlat massa film, men när den fysiska disken blir full önskar jag att det gick att dela fler mappar i OLIKA diskar..)

2. Är det inte dags att fräscha upp menyutseendet i TViXen? Någon som vet om det är på gång?
(väldigt fult och dålig upplösning för att vara en "Full-HD-produkt")

3. När kommer bättre lösningar för hantering av musik?
(playlist motsvarande ipods "On-The-Go")

Tack för en underbar produkt och ett förträffligt forum!

1. Det finns sedan ett tag, men den är inte släppt offentligt (v1.13).
Med tanke på att det finns en 2.00beta så kan man verkligen fråga sig varför 1.13 är hemlig.
ftp://ftp.dvico.com/Products/TViX/NetShare/

2. Det finns ingen plats för sånt i flashminnet på processorn.
Bättre utseende hade kostat stöd för mkv eller något annat. Satsa på 6500 när den släpps istället och
byt bakgrundsbilder på din nuvarande Tvix.

3. Tror inte att något mer krut kommer att brännas för musikbiten. Dels för minnesbristens skull och för att den nya 6500 har större potential och måste ut på marknaden snart. Film är styrkan på denna.

Postad 12 January 2008 - 14:17

Sommer
  • Sommer
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

ingen som kan dema en tvix i Linköping?

Vi på Expert Rolfs Foto i Linköping säljer dom. Ligger brevid Swedbank. Har ingen hemma på lager tyvärr. Men det går att fixa så du kan få klämma på en ;)

Postad 12 January 2008 - 15:54

Henkebooy
  • Henkebooy
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Vart/hur ändrar man till ikonläge som ni pratar om? Istället för att se rooten i mappträd... eller vad det kallas ;)
Och kan man få bort den första "menyn" jag kommer till varje gång man startar tvixen, där det finns Video, Audio, Pictures, Hdtv, Setup? Känns onödigt å ha kvar den då man inte använder den "menyn" trycker man på tex video så kommer man ändå till riktiga menyn man lagt egna mappar som Filmer, Bilder, Musik osv. Om ni förstår vad jag menar :wub:

Och har letat runt i posten om vart man ändrar bg bilden, de hittar jag inte hehe. Så om nån har lust får du gärna berätta igen vart man ska lägga den nya bilden på tvixen :P

Mvh Henrik

Postad 12 January 2008 - 15:57

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Flerkanalsljud via HDMI

Någon som vet?

Du har en Topfield ! Nin kolega har en topfield och han är jätte intreserad att skaffa en tvix, filmerna som sparas i boxen kan dessa spelas upp i tvixen ?

Jag har inte provat att spela upp Toppyns .rec filer i TViX:en och förstår inte riktigt varför han vill göra det?
/Honda.

Postad 12 January 2008 - 16:09

Gfer
  • Gfer
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Allt som är högre än 720p kodat i h264 tycker jag fungerar ganska kasst, det blir blockigt och massa artefakter. Allt från 480p till 720p fungerar prima dock. Man får väl hoppas på nytt FW snart.

Postad 12 January 2008 - 16:20

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Allt som är högre än 720p kodat i h264 tycker jag fungerar ganska kasst, det blir blockigt och massa artefakter. Allt från 480p till 720p fungerar prima dock. Man får väl hoppas på nytt FW snart.

Det som är av största intresse idag är .mkv och dessa funkar helt till 100% upp till 1080p.
Kör 1.3.15 med .mkv-filer och allt är frid och fröjd.
Du håller väl på med de där mobiltelefonfilmerna fortfarande?

Postad 12 January 2008 - 16:39

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Flerkanalsljud via HDMI

Någon som vet?

Jag har inte provat att spela upp Toppyns .rec filer i TViX:en och förstår inte riktigt varför han vill göra det?
/Honda.

Inte jag heller .. men han har säkert någon tanke bakom det :-) filerna som skapas heter *.tts i alla fall

Postad 12 January 2008 - 16:48

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Gör som du sa och koppla USB-disken till Tvixen

Jag har visserligen slutat att använda min TVIX eftersom den inte fungerar till det den köpts för men...

Jag tror att en intern disk kan vara lösningen men tvivlar på att en USB-disk kopplad till TVIX löser problemet.

Medan jag fortfarande använde min TVIX testade jag både 720P- och 1080P-material från USB-disk. 720P fungerade bra medan 1080P inte fungerade särskilt bra. Jag har mätt hastigheten under kopiering från interna disken till USB-disk ansluten till TVIX. Hastigheten är strax under 2 MBps (16 Mbps). Jag har inte mätt hastigheten i andra riktningen men mitt inttryck var att den var ungefär lika slö.

/Göran

Hej !

Tänkte tala om hur det har gått.. :P
Jag har ny flyttat min USB disk från datorn(LAN) till tvixen. Jag har kört 2 1080p filmer och INGEN LAGG !!! :lol:
Dessa 2 hade jag stora problem med över mitt LAN :lol:

Funderar även på att skaffa en HD att stoppa in i tvixen.. MEN har läst på forumet att tvixen kan förstöra diskar ;) .. .äR detta ett problem eller ?? :wub:

Fantastiskt att det fungerar!! nu behöver jag inte fundera på att skaffa någon annan!!! det blir mer filmtittande ikväll... hoppas det flyter på likadant :lol:

Postad 12 January 2008 - 16:52

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Peter_sm: har du testat flytta på USB-hårddisken.
Även om det var någon (Göran tror jag) som påstod att det var för slött i USB-porten så har jag för mig att den klarar tillräckligt för de flesta filmerna i normala fall.
Annars är inbyggd disk det vettigaste om man siktar på HD-film.

EDIT: Såja... jag borde ha fattat att du svarade när jag skrev. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 12 January 2008 - 16:53.

Postad 12 January 2008 - 16:53

knalle__
  • knalle__
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

tja.
jag får inte igång vissa img filmer, får inte till bakgrundsbilderna, och inget ljud på .mkv filerna. jag har uppdaterat till nyaste firmwaren och försökt läsa mig till det mesta.
någon som vet?

img filerna skulle ju tydligen byta namn till .ISO? eller är det filerna som ska bli ISO? fattar inte rikigt...

Det kan så klart vara något fel på img-filerna, men det är relativt sällsynt ändå.
Om du har en fil som heter "filmen.img" så döper du om den till "filmen.iso" och se till att det verkligen är ändelsen som ändras, så att det inte blir "filmen.img.iso"... du måste aktivera windows att visa ändelser.

Vad har du inte fått till med bakgrundsbilderna? De ska vara 720x480 pixlar i jpg (troligtvis ej progressiva).
Namnet ska vara "TViX.jpg" och ligga i den mappen som du vill ha bakgrundsbilden.

MKV-filer utan ljud? Ladda hem programmet Mediainfo och testa filen, lägg in resultatet här så kan vi kanske komma fram till vad felet kan vara. Om du saknar hembioförstärkare, så kanske alla ljudtyper måste mixas ner till PCM (analog i settings).

"du måste aktivera windows att visa ändelser." vad menar du med det?

jag har ju läst och kollat och spekulerat och testat döpa om filmerna till .iso. troligen är det som du säger att det har blivit "filmen.img.iso".. för då jag pluggat in tvix:en till tv.n så finns dom inte ens i mappen som dom ligger i.. har ju dessutom fått igång två st filmer som va .ISO... alla filmerna fungerar perfekt på datorn åxxå.

det är mest musikfilmer jag har på .MKV filer men vissa är ju avi eller .mpeg och dom funkar perfekt på tvixen
och jag har en hemmabio anläggning.

Bifogad fil(er)

Postad 12 January 2008 - 16:56

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej !

Tänkte tala om hur det har gått.. :P
Jag har ny flyttat min USB disk från datorn(LAN) till tvixen. Jag har kört 2 1080p filmer och INGEN LAGG !!! :lol:
Dessa 2 hade jag stora problem med över mitt LAN :lol:

Funderar även på att skaffa en HD att stoppa in i tvixen.. MEN har läst på forumet att tvixen kan förstöra diskar ;) .. .äR detta ett problem eller ?? :wub:

Fantastiskt att det fungerar!! nu behöver jag inte fundera på att skaffa någon annan!!! det blir mer filmtittande ikväll... hoppas det flyter på likadant :lol:

Det finns tydligen en risk om man sitter och redigerar hårddisken via FTP-programmet (vilket så klart är smidigast).
Om man flyttar disken vid raderingar och strukturombyggnad så är nog risken minimal.
Jag kopierar numera bara över filmer via FTP och flyttar disken till USB på datorn när annat ska göras.

Och som sagt... Vista får vänta för min del.

Postad 12 January 2008 - 16:59

Henkebooy
  • Henkebooy
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hejsan, har letat runt lite men har inte hittat någon post om detta, jag har dymaiskt ip till min tvix, och lite jobbigt då den byter ipadress lite titt som tätt då den varit avstängd, jobbigt då man kör via ftp. Så min fråga är om det finns någon inbakad dyndns eller liknande i tvixen som man kan använda sig av?

Hade det på min gamla AppleTV, var sköönt ;)

tack på förhand
mvh Henrik

Postad 12 January 2008 - 17:06

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Hejsan, har letat runt lite men har inte hittat någon post om detta, jag har dymaiskt ip till min tvix, och lite jobbigt då den byter ipadress lite titt som tätt då den varit avstängd, jobbigt då man kör via ftp. Så min fråga är om det finns någon inbakad dyndns eller liknande i tvixen som man kan använda sig av?

tack på förhand
mvh Henrik

Jag angav "dynamisk" i rutan "Sök inom tråden" och tyckte nog att jag hittade svar på din fråga.....
Hur som helst är det inte i Tvixen du hittar din lösning utan i din router.

/J

Postad 12 January 2008 - 17:08

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

jag har ju läst och kollat och spekulerat och testat döpa om filmerna till .iso. troligen är det som du säger att det har blivit "filmen.img.iso".. för då jag pluggat in tvix:en till tv.n så finns dom inte ens i mappen som dom ligger i.. har ju dessutom fått igång två st filmer som va .ISO... alla filmerna fungerar perfekt på datorn åxxå.

det är mest musikfilmer jag har på .MKV filer men vissa är ju avi eller .mpeg och dom funkar perfekt på tvixen

Windows visar som default inte ändelser och därför ser man filen "filmen.img" som enbart namnet "filmen" när den ligger på datorn. Aktiverar man att visa ändelser så syns hela namnet komplett istället, med ändelser.
Exakt var man ändrar inställningen vet jag inte... använder ett separat program till filhantering istället.

Den filen som inte fungerar har Vorbis-ljud.
Enligt Tvix lista så ska det fungera med .ogg och det gör det också, men i .mkv-filer fungerar det inte.
En sak som förhoppningsvis går att lösa med firmware-update.

Postad 12 January 2008 - 17:10

Henkebooy
  • Henkebooy
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

tack på förhand
mvh Henrik

Jag angav "dynamisk" i rutan "Sök inom tråden" och tyckte nog att jag hittade svar på din fråga.....
Hur som helst är det inte i Tvixen du hittar din lösning utan i din router.

/J

Ahh ok, ska kika lite där, sökte på dyndns, å dns å liknande.
Sen kör jag inte router, kör vanlig switch och har dhcp via operatören.
Men ska glo runt lite där

Postad 12 January 2008 - 17:17

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Du lägger dom nya bilderna i dom mapparna du vill att dom skall synas. Tex. om du vill ha en videobakgrund i videomappen så döper du den till TviX.jpg och lägger den i mappen så skall det fungera perfekt. Gör likadant för andra mappar. Lägger du bilden högst upp i rooten så kommer bakgrunden synas i alla mappar om du inte valt att lägga in en speciell i just en mapp.

Postad 12 January 2008 - 17:22

knalle__
  • knalle__
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Windows visar som default inte ändelser och därför ser man filen "filmen.img" som enbart namnet "filmen" när den ligger på datorn. Aktiverar man att visa ändelser så syns hela namnet komplett istället, med ändelser.
Exakt var man ändrar inställningen vet jag inte... använder ett separat program till filhantering istället.

Enligt Tvix lista så ska det fungera med .ogg och det gör det också, men i .mkv-filer fungerar det inte.

okej okej... fick igång bakgrundbilderna nu iaf =) hade döpt dom till "tvix" och inte "TViX" som du sa.
okej ja får kolla vidare på det då känner lite folk som kan hjälpa mig.
drog över resten av musikvideorna som jag hade i en annan mapp och där va det bara mpeg och avi...så jag klarar mig med dom... hade bara 7st av mkv så tog bort dom..jag skiter i dom..får lösa det nån annan gång..=) men tack ändå...i värsta falll får man väll konvertera om filerna tilll nått lämpligt format och även .IMG filerna till .ISO... kankse!?

Postad 12 January 2008 - 17:30

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

okej okej... fick igång bakgrundbilderna nu iaf =) hade döpt dom till "tvix" och inte "TViX" som du sa.
drog över resten av musikvideorna som jag hade i en annan mapp och där va det bara mpeg och avi...så jag klarar mig med dom... hade bara 7st av mkv så tog bort dom..jag skiter i dom..får lösa det nån annan gång..=) men tack ändå...i värsta falll får man väll konvertera om filerna tilll nått lämpligt format och även .IMG filerna till .ISO... kankse!?

Man måste nog räkna in dessa mediaspelare till något av en nördpryl i dagsläget.
Inget självspelande piano precis...
För några år sedan fanns det ju inga DVD-spelare som spelade upp divx ens.

Postad 12 January 2008 - 18:13

Henkebooy
  • Henkebooy
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Säkert att den skall heta TviX.jpg ? Testade precis och hände inte mycket. Kanske skall vara helt med små bokstäver?

Postad 12 January 2008 - 18:24

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Säkert att den skall heta TviX.jpg ? Testade precis och hände inte mycket. Kanske skall vara helt med små bokstäver?

Dom skall heta exakt såhär: TViX.jpg, då skall det fungera.

Postad 12 January 2008 - 18:31

Henkebooy
  • Henkebooy
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

aah stort V också, skall testa ;)

Postad 12 January 2008 - 18:38

Gfer
  • Gfer
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Det som är av största intresse idag är .mkv och dessa funkar helt till 100% upp till 1080p.

Jo, det måste väl vara nåt med variationerna av h264, mkv'n som jag försökte spela upp var säkert sån där 3gpp igen.. Det är väl mest anime som är kodade i ytterst ovanliga variatoner som jag blir trött på.

Postad 12 January 2008 - 18:42

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Hej !

Det finns tydligen en risk om man sitter och redigerar hårddisken via FTP-programmet (vilket så klart är smidigast).
Om man flyttar disken vid raderingar och strukturombyggnad så är nog risken minimal.
Jag kopierar numera bara över filmer via FTP och flyttar disken till USB på datorn när annat ska göras.

Och som sagt... Vista får vänta för min del.

Jag har råkat ut för det problem som jag tror att Peter_sm tänker på en gång. Jag tror att mitt problem inträffade i samband med delete av kataloger i en äldre FW (kommer inte ihåg vilken). Jag tror också att det kan inträffa om man ansluter TVIX som USB-enhet till datorn och inte avaktiverar den på rätt sätt innan man rycker kabeln.

När det hände för mig så körde jag bara scandisk på TVIX (ansluten som USB till datorn). Därefter var problemet ur världen.

/Göran

Postad 12 January 2008 - 18:48

Henkebooy
  • Henkebooy
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

aah stort V också, skall testa ;)

Edit: Skumt, det funka inte heller. den heter exakt TViX.jpg och har testat lägga den i disk1 root ich i disk1/filmer
:/

Postad 12 January 2008 - 18:54

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jo, det måste väl vara nåt med variationerna av h264, mkv'n som jag försökte spela upp var säkert sån där 3gpp igen.. Det är väl mest anime som är kodade i ytterst ovanliga variatoner som jag blir trött på.

Det är j*vligt trist att man inte håller sig till några få olika beprövade format istället.
Bara att hoppas på en bättre slipad firmware snart.

Postad 12 January 2008 - 19:50

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Har ett lite jobbigt problem, kollar jag på ISO eller MKV filmer fungerar ljudet perfekt men så fort jag drar igång en Dvix film så blir ljudet otroligt tomt o ihåligt ekande, låter skitskumt och det är svårt att höra vad dom säger.Testat lite olika filmer med Divx codecen med samma resultat. Vet att jag fått nått liknande ljud när VLC spelaren i datorn varit inställtd på 5.1 ljud o då blev de bättre när ja gick över till stereo. Jag kör Tvixen kopplad via koax till min Proson RV 2600 hemmabioreciver. Skitskumt, känns som det är fel på ljudkanalerna eller nått som den kanske försöker spela upp stereospåret som 5.1? Nån som vart med om nått liknande?

Ingen som vet vad det här beror på?

Postad 12 January 2008 - 20:26

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Ingen som vet vad det här beror på?

Det är inte att volymen "är röd", d.v.s. att volymen på Tvix är över 25 och att problemen då uppkommer vid analogt ljud? Testa att sänka och se om det blir någon skillnad.

Postad 12 January 2008 - 21:08

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0

Citera(Gabbe @ Jan 12 2008, 17:08 ) *
Citera(knalle__ @ Jan 12 2008, 16:53 ) *

Knalle, öppna filhanteraren för den folder du vill ändra i. Tryck sen på fliken Verktyg och välj mappalternativ.
Tryck på fliken filalternativ och klicka på Avancerat. Bocka sen för den rutan där det står "Visa filnamnstillägg" och tryck sen ok.
Nu bör du se hela filerna samt kunna ändra hela filnamnen .

Postad 13 January 2008 - 00:26

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

aah stort V också, skall testa :mellow:

Edit: Skumt, det funka inte heller. den heter exakt TViX.jpg och har testat lägga den i disk1 root ich i disk1/filmer

Döp den till endast TViX då , du kanske döper den till "TViX.jpg" testa utan jpg om du nu inte gjort ;)

Postad 13 January 2008 - 00:28

Henkebooy
  • Henkebooy
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Döp den till endast TViX då , du kanske döper den till "TViX.jpg" testa utan jpg om du nu inte gjort ;)

Filen heter inte tvix.jpg, den heter TViX och filtyp jpg... så TViX.jpg ;P

Postad 13 January 2008 - 01:22

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Filen heter inte tvix.jpg, den heter TViX och filtyp jpg... så TViX.jpg ;P

Aha ok
Då har jag bara en till sak som kanske kan göra att det fungerar eller så är jag helt ute och cyklar
Upplösningen kanske måste vara 720x480, men du har säkert testat det redan så eh skit samma :o

Postad 13 January 2008 - 10:54

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Skrev innan jag läste tidigare inlägg tilräckligt...
För att utöka lagringsutrymme för tex. filmer med en USB-disk.

Samanfattningsvis verkar det som det är OK med en USB-disk kopplad till PC med XP eller hur? Kör ni öven mkv i 1080p med denna konfiguration?

Andra alternativet är ju att koppla USB-disken direkt till tvixen, men då måste man ju använda ftp för att föra över filer.

Vad rekomenderar ni?

Redigerat av Honda, 13 January 2008 - 11:24.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.