Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 17 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 28 January 2008 - 18:43

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Du skall skriva till dem igen och använda dig av adressen
[email protected] och hänvisa till denna tråden.

Skall vara .com annars går det inte fram.

Jag råder dig, Swehiort, å det bestämdaste att inte leta efter de brister som här påtalas. Har du väl sett dem är det omöjligt att sluta se dem.

Så är det verkligen. Har speciellt svårt att låta bli att kika på "colorbandingen" i ffa bakgrunderna. Det är det som stör mig mest och som uppenbart var klart mindre framträdande med den gamla Samsungboxen.

Redigerat av Unregistered1013, 28 January 2008 - 18:51.

Postad 28 January 2008 - 18:48

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Mycke riktigt ... fel av mig !

Maveric :rolleyes:

Postad 28 January 2008 - 19:29

Psycoboy
  • Psycoboy
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag bestälde HD boxen från CH för c:a en timma sen och tänkte efter det gå in och läsa om den men va fan....den verkar ju vara rent skit. Jag borde naturligtvis ha läst vad ni tycker innan men jag blev lite het när jag såg att man kunde köpa loss den för 995:-. Ni menar alltså att det inte är något att ha? vissa är nöjda men de flesta spyr galla på den. Jag kanske borde ångra köpet direkt. Kollar just nu via en 1 årgammal samsung dekoder, scart till panasonic PV 60 och bilden är sådär måste jag säga. Hur fan ska jag göra??

Postad 28 January 2008 - 19:40

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Jag bestälde HD boxen från CH för c:a en timma sen och tänkte efter det gå in och läsa om den men va fan....den verkar ju vara rent skit. Jag borde naturligtvis ha läst vad ni tycker innan men jag blev lite het när jag såg att man kunde köpa loss den för 995:-. Ni menar alltså att det inte är något att ha? vissa är nöjda men de flesta spyr galla på den. Jag kanske borde ångra köpet direkt. Kollar just nu via en 1 årgammal samsung dekoder, scart till panasonic PV 60 och bilden är sådär måste jag säga. Hur fan ska jag göra??

Du har ju ångerrätt i 2 veckor om jag inte minns fel. Ta hem, prova och bestäm dig sen. :rolleyes: Många har problem, men inte alla. ;)

Postad 28 January 2008 - 19:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Bara >97% :rolleyes:

Men vi har sagt detsamma till andra som frågat samma sak ..

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 28 January 2008 - 19:45.

Postad 28 January 2008 - 19:50

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Jag måste fråga er ang. kombinationen Signal styrka kontra Kvalitet. jag fick hem boxen förra veckan och satt med en riktigt gammal antennkabel, signalstyrkan med denna kabel låg på SD Kanalerna runt 53% och på HD Kanalerna runt 8%, Kvaliteten låg på 100% men den var inte konstant utan den kunde "fladdra" lite ibland. Jag åkte ut och köpte mig en "hyfsad" kvalitetskabel för dryga 300-ingen och fick upp SD kanalerna till 57% och HD-kanalerna till 21% men är det fortfarande inte lite väl lågt? ... hur stor roll spelar signalstyrkan när det gäller kvaliten på mina sändningar? ... nu ligger med den nya kabeln kvaliten konstant på 100%.

Postad 28 January 2008 - 20:02

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Maveric ;)

Så du menar att 97% av Comhems alla kunder har problem med HD-boxen?

Jag måste fråga er ang. kombinationen Signal styrka kontra Kvalitet. jag fick hem boxen förra veckan och satt med en riktigt gammal antennkabel, signalstyrkan med denna kabel låg på SD Kanalerna runt 53% och på HD Kanalerna runt 8%, Kvaliteten låg på 100% men den var inte konstant utan den kunde "fladdra" lite ibland. Jag åkte ut och köpte mig en "hyfsad" kvalitetskabel för dryga 300-ingen och fick upp SD kanalerna till 57% och HD-kanalerna till 21% men är det fortfarande inte lite väl lågt? ... hur stor roll spelar signalstyrkan när det gäller kvaliten på mina sändningar? ... nu ligger med den nya kabeln kvaliten konstant på 100%.

Fick du inte med en antennkabel till boxen? Det fick jag, vilket prompt skulle användas enligt Comhem.

Postad 28 January 2008 - 20:05

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Fick du inte med en antennkabel till boxen? Det fick jag, vilket prompt skulle användas enligt Comhem.

Pratar du inte om antennfilret nu? ... ett sådant fick jag med och det används, men någon antennkabel kom inte med och jag tvivlar på att om det nu hade kommit med en antennkabel så hade det varit en "standardkabel" och därmed sämre än den jag var ut och köpte.

Postad 28 January 2008 - 20:09

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Pratar du inte om antennfilret nu? ... ett sådant fick jag med och det används, men någon antennkabel kom inte med och jag tvivlar på att om det nu hade kommit med en antennkabel så hade det varit en "standardkabel" och därmed sämre än den jag var ut och köpte.

Hmm, jag fick inget filter, utan en antennkabel med en rund dosa på in bit in på ena ändan (ska se om jag kan knäppa ett kort sen) som går från väggen till boxen.

Postad 28 January 2008 - 20:21

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Maveric :)

Jag hoppas o tror att du som modd har full koll på att vi kört en omröstningstråd här på forumet.

Jag vet däremot inte vilken erfarenhet du har av marknadsundersökningar ( vad det än gäller )
men alla som har boxen på forumet har givits tillfälle att svara anonymt och resultatet av detta
är ganska solklart. Nu kan tilläggas att det är till största del bildmedvetna kunder som befinner
sig på detta forum och det gör så klart sitt. Men å andra sidan är det inte heller lönt att göra
en undersökning om detta, hos dem som varken bryr sig eller har ögon för se det vi ser.

Finns ingen anledning till att ifrågasätta det heller om man inte jobbar för Humax eller comhem
och framför allt inte om man själv är kund.

Så vår undersökning här på forumet gav resultatet 97% som kunde se colorbanding.

Hoppas det var svaret på din fråga ;)

Maveric :P

Redigerat av Unregistered1103, 28 January 2008 - 20:21.

Postad 28 January 2008 - 20:24

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Hmm, jag fick inget filter, utan en antennkabel med en rund dosa på in bit in på ena ändan (ska se om jag kan knäppa ett kort sen) som går från väggen till boxen.

Jo men det är filtret du pratar om, typ 1 meter lång? ... den skall kopplas mellan antennkabeln från väggen och din TV/Box för att förhindra strömspikar att förstöra din utrustning.

Postad 28 January 2008 - 20:34

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Men vänta nu ..

Några antennfilter skickar väl inte comhem med .. Det är något helt annat och som man använde förr
vid analoga signaler för att avskilja signaler som man inte ville ha .. från centralantenn ..

Strömfillter .. är heller inget man får från comhem

Men däremot får man en antennsladd som har en jordavskiljare som ser ut som en rund klump
Denna är till för att ta bort den ström som bildas i kabelnät och som varken är bra för boxen
eller plasmaskärmar.

Postad 28 January 2008 - 20:34

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0

Det är den där dosan som är filtret. :rolleyes: Eller som Comhem skulle ha sagt det. "Det är bara vissa kunder som upplever filtret".

Postad 28 January 2008 - 20:36

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Bara >97% :)
Maveric :D

Jag hoppas o tror att du som modd har full koll på att vi kört en omröstningstråd här på forumet.

Jag vet däremot inte vilken erfarenhet du har av marknadsundersökningar ( vad det än gäller )
men alla som har boxen på forumet har givits tillfälle att svara anonymt och resultatet av detta
är ganska solklart. Nu kan tilläggas att det är till största del bildmedvetna kunder som befinner
sig på detta forum och det gör så klart sitt. Men å andra sidan är det inte heller lönt att göra
en undersökning om detta, hos dem som varken bryr sig eller har ögon för se det vi ser.

Finns ingen anledning till att ifrågasätta det heller om man inte jobbar för Humax eller comhem
och framför allt inte om man själv är kund.

Så vår undersökning här på forumet gav resultatet 97% som kunde se colorbanding.

Hoppas det var svaret på din fråga :P

Maveric B)

Nej, anser inte det vara svaret på min fråga. Jag frågade om det gällde alla Comhems kunder. Självklart måste jag få ifrågasätta en omröstning som enbart en liten skara av Comhems kunder varit med och röstat i.

Självklart är det något som inte stämmer med boxen, men inte alla upptäcker felet. Därav mitt svar att man kan testa själv först, och bedöma saken själv. Jag personligen har inga större problem med min box, men jag kör iofs via component till projjen. Har ej provat HDMI-utgången. Däremot upplever jag ryckningarna i 720 läget.

För övrigt, ja, jag har väldigt bra koll på vad som händer på forumet. :rolleyes:

Jo men det är filtret du pratar om, typ 1 meter lång? ... den skall kopplas mellan antennkabeln från väggen och din TV/Box för att förhindra strömspikar att förstöra din utrustning.

Så du menar att du har en antenn kabel och en filterkabel? Jag kör med enbart en kabel, den som följde med boxen. Längden är jag lite osäker på, men jag tror det var runt 2 m iallafall. Har du ingen bild?

Men vänta nu ..

Några antennfilter skickar väl inte comhem med .. Det är något helt annat och som man använde förr
vid analoga signaler för att avskilja signaler som man inte ville ha .. från centralantenn ..

Men däremot får man en antennsladd som har en jordavskiljare som ser ut som en rund klump
Denna är till för att ta bort den ström som bildas i kabelnät och som varken är bra för boxen
eller plasmaskärmar.

Maveric B)

Underbart, där är ju svaret på min undran! ;) Tackar!

Redigerat av Nomad, 28 January 2008 - 20:38.
Oj, glömde några ord.

Postad 28 January 2008 - 20:39

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Men vänta nu ..

eller plasmaskärmar.

Om det där är antennkabeln så har dom tagit i rejält när dom måttat upp den =) ... 1 m? jag behöver 5 meter för att nå fram till mitt uttag. Har bestämt för mig att jag läste i "manualen" att det är ett filter men strunt samma. Någon som förstår det där med Signalstyrka kontra Kvalitet?

Postad 28 January 2008 - 20:42

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Så du menar att du har en antenn kabel och en filterkabel? Jag kör med enbart en kabel, den som följde med boxen. Längden är jag lite osäker på, men jag tror det var runt 2 m iallafall. Har du ingen bild?

Jo då jag har bild men mitt problem är att jag tycker att signalstyrkan på 21% som HD kanalerna visar verkar lite väl lågt, å andra sidan är kvaliten på 100% så jag vet inte vilken av dessa som "over ridar" den andre...

Postad 28 January 2008 - 20:58

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Om kvalitén är 100% vilket är det viktigaste så kan signalstyrkan vara ganska låg
innan man får problem. Hur låg .. vet i tusan, då det varierar från box till box och då jag aldrig
haft det så lågt så att det inte fungerat.

I pricip ( inte riktigt sant ) så fungerar digitaltv till se det inte blir bild. Dvs inte som analogt
som ger ett brus som blir värre ju lägre ner man går i styrka .. Är du med ?

Maveric ;)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jensen !

Om jag skulle vilja ha en produkt testad och få en konstruktiv och kritisk bedömning, hade jag vänt mig till de som ör
intresserade i detta forum .. eller kanske ännu bättre hos component.se ... där kompetensen är ännu högre.
Om resultatet får ett postivt utfall, skulle det vara en av de bästa referenserna i framtida annonser.
Om resultatet fått ett negativt utfall, hade jag modifierat produkten så att den passat, kunderna på minhembio.com

Vad jag vill ha sagt med det .. är att en undersökning i detta forum, ger ett betydligt mer rättvist resultat
än det som skulle fås om man gick ut o frågade "svenssons i stugorna"
Hoppas comhem är så seriösa att de också förstår detta ... :rolleyes:

Det är böttre att tillfråga en liten skara med kunskap än en större som saknar kunskap.

Redigerat av Unregistered1103, 28 January 2008 - 21:06.

Postad 28 January 2008 - 21:23

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
En parentes till det hela, ComHem verkar inte riktig ha koll på sina produkter och vad som ingår när det gäller utrustning. Jag pratade med 2st säljare hos ComHem då jag beställde min HDTV-box och bägge dessa hävdade att det inte ingick någon HDMI-kabel. Jag höll på att sätta i halsen och ifrågasatte att om man förbiser denna kampanj där boxen kostar 995kr och istället betalar fullpris som var någonstans runt 3500kr ... menar dom på fulla allvar att jag inte ens får med en HDMI kabel?. Jag trodde ju givetvis inte på vad om sa och väntade snällt på paketet innan, mycket riktigt det låg en HDMI kabel med ... snacka om koll säljarna har!

Fett OT:
Varför i hela friden har Kanal 5 justerat placeringen på sin logotype under 16:9 sändningar?, känns ju som om den ligger MITT i bilden nu ... otroligt irriterande!! Jag mätte upp loggan till att ligga 15cm från högerkanten och 4.5cm från ovankanten ... så långt in låg den fasen inte förut?

Redigerat av ClarkOne, 28 January 2008 - 21:37.

Postad 28 January 2008 - 21:50

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Är det 4:3 bild beskuren till letterbox? Ser väldigt knepigt ut.

Har mailat kanal 5 denna fråga

Redigerat av haihep, 28 January 2008 - 21:55.

Postad 28 January 2008 - 21:57

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Nej .. det är 16:9 bild med Kanal 5 loggan liggande på samma ställe som vid 4:3 bild

De har förmodligen inte tänkt på att justera den för 16:9 sändningar, då de är ganska
nya på det och då det inte är alla program som sänds i 16:9

Men Kanal 5 skall ha all heder, för att de ger betydlgt bättre bild än vad Tv3 och
Tv4 ( på alla sina "extra kanaler" ) förser oss med..

Postad 28 January 2008 - 22:02

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Du kan om du väljer att skicka tillbaka boxen, förmodas inköpt för priset 995:-med 24 mån abb, istället köper min box för 1990:- ....utan bindningstid.

Totalkostnad 24 mån med 8 favoriter samt boxen hamnar på 4334 kr.

Vill du ej ha kostnaden för bundet-favoritpaket utan eventuellt endast HD-paket obundet, så köper du min box och sparar 2344 kr.

Postad 28 January 2008 - 22:54

Unregisteredd5dddbb3
  • Unregisteredd5dddbb3
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Nej .. det är 16:9 bild med Kanal 5 loggan liggande på samma ställe som vid 4:3 bild

De har förmodligen inte tänkt på att justera den för 16:9 sändningar, då de är ganska
nya på det och då det inte är alla program som sänds i 16:9

Men Kanal 5 skall ha all heder, för att de ger betydlgt bättre bild än vad Tv3 och
Tv4 ( på alla sina "extra kanaler" ) förser oss med..

Ja, såg till exmpel CSI NY nu ikväll och det var mycket trevligt jämförelsevis.

Postad 29 January 2008 - 10:31

Unregistered46900350
  • Unregistered46900350
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Du har ju ångerrätt i 2 veckor om jag inte minns fel. Ta hem, prova och bestäm dig sen. :( Många har problem, men inte alla. :lol:

Man har enligt lagen om distansförsäljning två veckors ångertid, men det gäller inte om man börjar nyttja produkten.

Postad 29 January 2008 - 12:57

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Ni som kontaktat comhem via mail och kundrelationer.

Får ni svar från dem ?

Har ni fått ersättning ?

Någon som fått mer än vad som kan läsas om här i forumet ?

Någon som känner sig chanslös mot comhem eller inte ens fått respons efter att ni mailat dem ?

Maveric :(

Har nya FW löst några problem
Color Bandings [2.38%]
Black Crush [22.62%]
Inget av dem [75.00%]

Redigerat av Unregistered1103, 29 January 2008 - 13:09.

Postad 29 January 2008 - 13:41

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Det är den där dosan som är filtret. :( Eller som Comhem skulle ha sagt det. "Det är bara vissa kunder som upplever filtret".

Vackert Magnus!
En klar höjdare :lol: :lol: :D

Postad 29 January 2008 - 13:47

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Du har ju ångerrätt i 2 veckor om jag inte minns fel. Ta hem, prova och bestäm dig sen. :( Många har problem, men inte alla. :lol:

Man har enligt lagen om distansförsäljning två veckors ångertid, men det gäller inte om man börjar nyttja produkten.

Precis Martin.
Jensen & Psycoboy: Om ni börjat använda produkten så är det möjligen reklamation som gäller och vad jag förstår så gäller inte reklamationer för den här boxen... ehhh inte inom rimlig tid i alla fall eller åtminstone inte om man får tro CH. :lol:

Postad 29 January 2008 - 13:53

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Vänta nu ...

Fair Play .. :(

De som så önskat, har fått återlämna boxen ..

Maveric :lol:

Postad 29 January 2008 - 14:15

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Mav, jag kontaktade kundrelationer och försökte få PVR boxen, samt att behålla Humax:en, men det gick inte.
Så jag gick med på att få PVRen och skicka in Humax:en, samt att dom drog av 360kr på senaste fakturan.

Jag tog det eftersom mina ab löper ut nu den 5e feb, och får dom i ordning på boxen, så binder jag väl upp mig igen typ :lol:

Så jag följer fortfarande tråden, med spänning! :(

Redigerat av Unregistered42562, 29 January 2008 - 14:16.

Postad 29 January 2008 - 15:20

Swehiort
  • Swehiort
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Myran79 är du 100% säker på att den nya uppdateringen ska komma imorn ?
Jag trodde att den skulle komma första veckan i februari......

29e februari

Kan någon redogöra för vad den kommande uppgraderingen skall innehålla?
Jag har sökt i tråden men inte hittat.

/Claes

Postad 29 January 2008 - 15:33

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Myran79 är du 100% säker på att den nya uppdateringen ska komma imorn ?
Jag trodde att den skulle komma första veckan i februari......

29e februari

Kan någon redogöra för vad den kommande uppgraderingen skall innehålla?
Jag har sökt i tråden men inte hittat.

/Claes

Inget har fått någon information om det än. Jag skulle tro att det enbart rör sig om (försök till) att fixa black crush och color banding och 60 Hz.
Ny funktionalitet lär knappast vara att vänta sig.

Sen har ju comhem inte sagt rakt ut att den ska komma den 29e egentligen. De har bara sagt att kompensation kan omförhandlas om de inte hunnit fixa det tills den 29e men om det är för att de verkligen tror att de ska hinna ut med en ny fix tills dess kan man ju knappast vara säker på.

Postad 29 January 2008 - 15:54

Maltman
  • Maltman
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Nu har jag fått en kompensation om 457 kr. Mailade till kundrelationer. Dom har dragit av TV abonnemangskostnaden fro.m Dec 07 när jag fick boxen t.om 080229, då enligt CH skall ha avhjälpt felet....återstår att se...men men, vi är ju en bit på vägen verkar det som.... :(

Postad 29 January 2008 - 16:33

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
OBS Ni som är nöjda med hur Comhem har skött den här affären, kan bortse från detta inlägg. Ni som är missnöjda både när det gäller hantering av ärendet och kompensation kan läsa vidare.

Jag har precis fått avslag på min begäran om kompensation. I mina komensationskrav låg bl a ett krav på förlorad arbetsinkomst, då jag haft TV-tekniker hemma hos mig för att avhjälpa felet. Comhem hävdar att jag inte har rätt till denna ersättning enligt deras avtalsvillkor. Konsumenttjänstlagen säger dock något helt annat. Läs i länk nedan.

http://www.konsument...ngArticleId=133

Detta är utdrag ur konsumentens rättigheter när det gäller fel på varan. Läs speciellt under rubriken skadestånd, punkt 2. För er som inte är så insatta i juridiken kan jag säga att konsumentköplagen är en tvingande lag, vilket betyder att man inte kan upprätta egna avtalsvillkor som står i strid med denna lag. Det kan ni läsa i denna länk 3:e paragrafen.

http://www.riksdagen...mp;bet=1990:932

Med detta uppmanar jag alla att i det fall ni har haft tekniker hemma hos er för att avhjälpa färgblock, black crush mm, att ta med detta i era kompensationskrav. Det har ni rätt till som konsument. Detta är jätteviktigt om ni vill driva saken vidare! Nöj er inte med de skambud ni fått, där de vill få er att avstå rätten till vidare kompensation. Har ni avstått från rätten till vidare kompensation, så tror jag att den överenskommelsen är verkningslös, om ni vill göra vidare anspråk på skadestånd t ex i form av förlorad arbetsinkomst. Detta ska jag kolla upp. Men i och med att de vilselett er i sina egna villkor när det gäller rätten till denna ersättning, så borde en sådan överenskommelse inte betyda något. Detta öppnar en dörr även för er som redan godtagit Comhems bud. Men som sagt, jag ska kolla upp det.

Jag har under veckan varit i kontakt med min konsumentvägledare, som tyckte att jag skulle anmäla Comhem för oskäliga avtalsvillkor, vilket jag tänker göra. Varför ska jag bemöta Comhem med silkesvantarna på och avstå mina rättigheter som konsument, som tom är lagstadgade. Varför tar sig Comhem rätten att avtala sig bort från gällande lagstiftning och lura sina kunder?

Konsumentledaren tyckte också att det fanns skäl att anmäla Comhem för vilseledande marknadsföring. Vi är väl många som reagerat på att man fortsätter att sälja och marknadsföra sin HD-box som om inget har hänt. Vi behöver dock bevis. Här kan ni hjälpa till. Klipp ur tidningsannonser, ta skärmdumpar på internet banners, fota erbjudanden i butik osv. Gärna med datum. För er som vill veta mer om var man hittar detta lagrum kan titta i konsumentköplagen/marknadsföringslagen.

För att sammanfatta det hela är det som Comhem håller på med inte förenligt med de lagrum som finns. Det värsta av allt är att de inte tänker göra något åt det. Skamligt är ett milt uttryck.

Pratade precis med chefen på kundservice. De sa att de tänkte inte lägga mer tid på det här. Men det tänker jag göra. I slutändan finns det bara en förlorare på det här. Comhem.

Jag håller just på att titta på möjligheten att föra en grupptalan mot Comhem. Ni som vill vara med är välkomna.

Redigerat av magnus1111, 29 January 2008 - 16:52.

Postad 29 January 2008 - 16:44

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Haha, bra där Magnus.

You go girlfriend!!!

Önskar nästan att man hade ComSkäms så att man kunde få vara med och knäppa dom på näsan ordentligt en gång för alla.

Hmm, man kanske ska skaffa sig ett abb, bara för att få vara med :(

Postad 29 January 2008 - 16:48

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Äntligen en äkta svensk viking ! :lol:

Du har min medverkan i denna ev. grupptalan !

Hoppas att ni där ute som tillhör de >97% som har problem med både det ena och det
andra, ställer upp för både er själva och alla andra. Ni kommer ingenvart ensamma mot
comhem, men tillsammans och med lagens stöd kan vi få ner dem på jorden, så att de förstår
att vi är kunder och slutar ta oss för givet ..

Det måste även gå att få PLUS att göra något i detta och allt annat som folk retar sig på.
Det är bara att se sig om på forumet så kryllar det av trådar, där folk känner sig överkörda
av detta monopol företag. Det kanske är dax att riva ner deras falska fasad o blotta deras
inkompetens, både vad gäller teknik och kundvård ..

Nu eller aldrig :(

ps. fattar dom inte vad detta kan komma att kosta dem ? vissa har haft tekniker mer än 3-4 ggr

Redigerat av Unregistered1103, 29 January 2008 - 16:53.

Postad 29 January 2008 - 16:57

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Vänta nu ...

Fair Play .. :(

De som så önskat, har fått återlämna boxen ..

OK Mittåt... jag hoppade över skacklarna :lol:

Postad 29 January 2008 - 17:18

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Svarar i Combort-tråden.

Postad 29 January 2008 - 18:18

Maltman
  • Maltman
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Bra Magnus !!!

Nej, KKL kan man inte dribbla bort hursomhelst.... :(
Stå på dig !

Postad 29 January 2008 - 19:37

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Diskussionen fortsätter för dem som är intresserade av att följa Magnus kamp ( För er )
i denna tråden https://www.minhembi...=0#entry1758989

Obs .. det är en tråd för kundens argument ..
:(

Redigerat av Unregistered1103, 30 January 2008 - 12:56.

Postad 29 January 2008 - 20:09

Mr Sling
  • Mr Sling
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Hejsan !
Ute o glutta lite o såg ditt påpekande angående sihnalstyrkan , du bor inte i Västerås eller ?
Jag har exakt samma signalförhållande 8 % på Hd kanalerna Discovery HD och Tv4 HD , 53 % på Voom HD och SVT HD !
Kanske är inbillning men vad gällande HD kvaliteten så överglänser Voom o SVT HD!
Det torde väl då inte sitta i kabeln , eller !
Från Västerås !!

Postad 29 January 2008 - 22:33

eltoko
  • eltoko
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Ni som kontaktat comhem via mail och kundrelationer.

Får ni svar från dem ?

Har ni fått ersättning ?

Någon som fått mer än vad som kan läsas om här i forumet ?

Någon som känner sig chanslös mot comhem eller inte ens fått respons efter att ni mailat dem ?

Maveric ;)

[kanske skulle jag ha svarat i nån annan tråd, får isf hoppas på överseende eftersom jag är rookie :) ]

Jag har haft boxen sedan december 2006, jag beställde samtidigt canal+ för att kunna se på fotboll i hd...

Blev erbjuden strax över 1000 kr i fakturaavdrag om jag vill behålla boxen, alternativt en zapperbox + ~550kr i avdrag (och samtidigt behålla boxen). De erbjöd mig också alternativet att byta ut boxen till en PVR och få 550kr i fakturaavdrag.

De uppgav också att de "tror på" den nya mjukvaran, men om "felet mot all förmodan kvarstår" efter 2008-02-29 kommer dom att ersätta mig. Hur detta ska ske är ännu ej beslutat yada yada.

Vet inte riktigt hur jag ska göra. Lutar nog mest åt att jag nappar på fakturaavdraget (dvs de 1000 kronorna) och hoppas på att nästa firmware är bättre... Om den inte är det så utgår jag ifrån att jag kan byta till annan box då istället...

Postad 29 January 2008 - 22:37

Bradet
  • Bradet
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Comhem verkar ignorera mina klagomål om boxen. De svarade snabbt på andra frågor jag ställde bara nån dag innan.

Postad 30 January 2008 - 07:36

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Precis Martin.
Jensen & Psycoboy: Om ni börjat använda produkten så är det möjligen reklamation som gäller och vad jag förstår så gäller inte reklamationer för den här boxen... ehhh inte inom rimlig tid i alla fall eller åtminstone inte om man får tro CH. :)

Ah. Undra vart jag har fått idén om att man får ändra sig inom 2 veckor. ;) Bra att den saken är utagerad iallafall! :)

Redigerat av Nomad, 30 January 2008 - 07:36.
Stavfel.

Postad 30 January 2008 - 09:32

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Hejsan !
Ute o glutta lite o såg ditt påpekande angående sihnalstyrkan , du bor inte i Västerås eller ?
Jag har exakt samma signalförhållande 8 % på Hd kanalerna Discovery HD och Tv4 HD , 53 % på Voom HD och SVT HD !
Kanske är inbillning men vad gällande HD kvaliteten så överglänser Voom o SVT HD!
Det torde väl då inte sitta i kabeln , eller !
Från Västerås !!

Jo det stämmer att jag bor i Västerås, har inte reflekterat över om min signalstyrka ligger upp mot 50% på Voom HD och SVT HD ... det skall jag genast kolla upp när jag kommer hem ikväll, att Voom håller bäst kvalitet av dessa HD sändningar som dom kablar ut gratis stämmer nog ganska bra hos mig också. Jag fick upp signaklstyrkan från 8% till 21 men märkte ingen direkt skillnad, man skulle kanske höra med ComHem vart signalen "bör" ligga och ligger vi för lågt får dom väl skicka ut en tekniker för undersökning.

Postad 30 January 2008 - 09:56

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0

Precis Martin.
Jensen & Psycoboy: Om ni börjat använda produkten så är det möjligen reklamation som gäller och vad jag förstår så gäller inte reklamationer för den här boxen... ehhh inte inom rimlig tid i alla fall eller åtminstone inte om man får tro CH. :)

Ah. Undra vart jag har fått idén om att man får ändra sig inom 2 veckor. ;) Bra att den saken är utagerad iallafall! :)

Det Ödlan säger ovan gäller inte!

Handlar du på nätet har du 14 dagars ångerrätt. Du har din fulla rätt att göra de tester och ingrepp du finner nödvändiga för att se att produkten lever upp till dina förväntningar. Du får dock själv stå för returfrakten. Detta är reglerat i distansavtalslagen. Många företag försöker lura konsumenterna att tro att de förverkat rätten att ångra köpet bara för att förpackningen är bruten, vilket är fel! Enligt distansavtalslagen har du rätt att ångra ett köp om "varan är i väsentligen oförändrat skick". I detta avseende är det betydligt förmånligare villkor att handla över nätet mot att handla i butik.

Har du blivit vilseledd av säljaren att tro att du tex förverkat rätten att ångra,e ller att du redan i säljarens avtalsvillkor blivit vilseledd, genom att villkoren står i strid med distansavtalslagen. Ja, då har du faktiskt ett år på dig att ångra köpet. Det är faktiskt en ganska bra lag. Utnyttjar företaget dig genom att lura dig med oskäliga avtalsvillkor, så har ju du möjlighet att utnyttja säljaren. Tro mig, det finns många företag som försöker utnyttja kunden med lagvidriga avtalsvillkor. Hitta dessa och utnyttja detta till din fördel. Ett års ångerrätt är ju aldrig fel

Jag vet att det jag säger ovan gäller. Jag har nämligen fått både Siba och hembiobutiken att ändra sina villkor för ångerrätten. (Detta är kloka och seriösa företag, som lyssnar på sina kunder, till skillnad från vissa andra företag)

Redigerat av magnus1111, 30 January 2008 - 10:27.

Postad 30 January 2008 - 10:29

Unregistered46900350
  • Unregistered46900350
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Precis Martin.

Det Ödlan säger ovan gäller inte!

Handlar du på nätet har du 14 dagars ångerrätt. Du har din fulla rätt att göra de tester och ingrepp du finner nödvändiga för att se att produkten lever upp till dina förväntningar. Du får dock själv stå för returfrakten. Detta är reglerat i distansavtalslagen. Många företag försöker lura konsumenterna att tro att de förverkat rätten att ångra köpet bara för att förpackningen är bruten, vilket är fel! Enligt distansavtalslagen har du rätt att ångra ett köp om "varan är i väsentligen oförändrat skick". I detta avseende är det betydligt förmånligare villkor att handla över nätet mot att handla i butik.

Har du blivit vilseledd av säljaren att tro att du tex förverkat rätten att ångra,e ller att du redan i säljarens avtalsvillkor blivit vilseledd, genom att villkoren står i strid med distansavtalslagen. Ja, då har du faktiskt ett år på dig att ångra köpet. Det är faktiskt en ganska bra lag. Utnyttjar företaget dig genom att lura dig med oskäliga avtalsvillkor, så har ju du möjlighet att utnyttja säljaren. Tro mig, det finns många företag som försöker utnyttja kunden med lagvidriga avtalsvillkor. Hitta dessa och utnyttja detta till din fördel.

Jag vet att det jag säger ovan gäller. Jag har nämligen fått både Siba och hembiobutiken att ändra sina villkor för ångerrätten. (Detta är kloka och seriösa företag, som lyssnar på sina kunder, till skillnad från vissa andra företag)

Det var jag som sa det och inte ödlan.
Men jag kan bara citera Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal:

Konsumentens ångerrätt
14 § Vid distansavtal har konsumenten inte ångerrätt, om avtalet gäller
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,

Du har alltså beställt en tjänst (HD-tv) med tillhörande box, och stoppar du i abbonemangskortet så det pairas och du får bild så har du påbörjat tjänsten.

Vet inte om du hittat något annat i just samma lag som skulle motsäga det, men jag gör det inte.

Postad 30 January 2008 - 10:42

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Den paragrafen som åsyftas tolkar jag som att den inte gäller om köpare och säljare att tjänsten är utförd och klar inom ångerrättsperioden. T ex att du har en snickare hemma hos dig för att laga taket. När han är klar så kan du naturligtvis inte ångra köpet. Den tjänst som Comhem levererar, levereraras kontinuerligt, vilket inte alls är samma sak. I sämsta fall skulle Comhem kunna debitera dig för halva HD-abbonemanget om du ångrar dig efter 14 dagar(50% av 99kr) Att du förverkat rätten att ångra dig bara för att du stoppat i kortet och pairat boxen är fel.

Redigerat av magnus1111, 30 January 2008 - 10:52.

Postad 30 January 2008 - 12:03

Unregistered46900350
  • Unregistered46900350
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Den paragrafen som åsyftas tolkar jag som att den inte gäller om köpare och säljare att tjänsten är utförd och klar inom ångerrättsperioden. T ex att du har en snickare hemma hos dig för att laga taket. När han är klar så kan du naturligtvis inte ångra köpet. Den tjänst som Comhem levererar, levereraras kontinuerligt, vilket inte alls är samma sak. I sämsta fall skulle Comhem kunna debitera dig för halva HD-abbonemanget om du ångrar dig efter 14 dagar(50% av 99kr) Att du förverkat rätten att ångra dig bara för att du stoppat i kortet och pairat boxen är fel.

Du säger att så som du tolkar paragrafen så är det fel och så som jag tolkar paragrafen så är det inte fel. Jag tror inte vi kan avgöra det utan ett prejudikat från någon rättsinstans, utan kommer stå och slå våra huvuden mot varandra. Jag tolkar paragrafen som att ComHem har påbörjat sitt fullgörande genom att börja leverera den beställda tjänsten.

Lagen gör klara undantag för t.ex. tidningsprenumerationen, och det är också ett kontinuerligt abbonemang precis som kabel-tv.

Andemeningen med lagen (vilket iofs är ointressant, utan det är en domstols tolkning som gäller) var inte att man skulle kunna beställa en massa saker via distans och pröva, utan att man skulle få chansen att ångra beställningen då telefonförsäljning och internetbeställning är enkla och kan göras utan att tänka först eller efter påtryckningar via telefon.

Postad 30 January 2008 - 12:35

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den
eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten.

Källa : http://www.riksdagen...amp;bet=2005:59

Detta kan endast tolkas som att kunden får rätt till att testa boxen och framför allt då
det i officiella media talas om att varan är defekt. För att testa boxen måste man stoppa i kortet.

Allt annat vore befängt och att komma på tanken att ifrågasätta kundens rätt i en tråd
där kunderna kämpar mot en leverantör som inte vill fullgöra sina förpliktelser ..
... anser jag som mycket korkat ... såvida man inte har intressen hos motparten

Ps. Dessutom måste säljaren informera om detta och på rätt sätt och i enlighet med lagen.
Om så inte skett, är det helt andra regler som gäller, till köparens fördel.
( mer om det finns att läsa i http://www.interneti...orderregler.pdf )

Redigerat av Unregistered1103, 30 January 2008 - 13:26.

Postad 30 January 2008 - 12:44

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0

Du säger att så som du tolkar paragrafen så är det fel och så som jag tolkar paragrafen så är det inte fel. Jag tror inte vi kan avgöra det utan ett prejudikat från någon rättsinstans, utan kommer stå och slå våra huvuden mot varandra. Jag tolkar paragrafen som att ComHem har påbörjat sitt fullgörande genom att börja leverera den beställda tjänsten.

Lagen gör klara undantag för t.ex. tidningsprenumerationen, och det är också ett kontinuerligt abbonemang precis som kabel-tv.

Andemeningen med lagen (vilket iofs är ointressant, utan det är en domstols tolkning som gäller) var inte att man skulle kunna beställa en massa saker via distans och pröva, utan att man skulle få chansen att ångra beställningen då telefonförsäljning och internetbeställning är enkla och kan göras utan att tänka först eller efter påtryckningar via telefon.

Då är vi inte överens i frågan när det gäller rena tjänster. När det gäller en vara eller produkt är det dock glasklart!!! Du får använda och testa varan! Du har alltså i det här fallet rätt att ångra boxköpet, men inte HDTV-tjänsten som du köper vid samma tillfälle? Det låter ju väldigt rimligt att jag ska betala för tjänsten, när jag inte har en box att stoppa kortet i?

När det gäller boxen så behöver vi inte diskutera ångerrätten överhuvudtaget. Det är ju påvisat att det är fel i varan och då är det andra lagrum som kommer i spel.

Redigerat av magnus1111, 30 January 2008 - 13:17.

Postad 30 January 2008 - 13:28

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Jadu, även om du skulle ha rätt i ångerfrågan så finns det värre saker än detta som CH brottas med. Dom säljer ju en produkt där man luras att teckna combo-abonnemang (inte för att man måste, men för att det verkar fördelaktigt eftersom man vill ha HDTV+HDTV-box). Sedan skickar dom en box till dig som lika gärna hade kunnat vara tom inuti, och i samma ögonblick du stoppar in ditt kort i den tomma boxen så är du låst vid en combo (mycket intäkter i de olika abonnemangen , vida mer än 300kr i "kompensation"!) med automatik enligt ditt resonemang. Då pratar vi bedrägeri, för hade jag gjort så, eller något annat litet skruttföretag - då hade jag suttit i rätten vid det här laget. jag kommer hävda min rätt att häva samtliga abonnemang eftersom dom tecknades under förutspegling av att boxen och tjänsten (ser inte dom som separata varor ens, eftersom det inte finns någon alternativ box) inte fyller det den lovar och det hade jag aldrig märkt förrän jag stoppade kortet i boxen!
De kommer falla!! Frågan är bara hur tungt dom vill falla! Den linje som dom håller nu, spela "untouchable" och skrämma den enskilde, gör att viljan att tvinga dom ännu längre ner bara ökar, vilket kan bli förödande för dom. Förutsättningen är at vi inte agerar enskilt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.