Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 January 2008 - 12:02

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Hejsan, har letat runt lite men har inte hittat någon post om detta, jag har dymaiskt ip till min tvix, och lite jobbigt då den byter ipadress lite titt som tätt då den varit avstängd, jobbigt då man kör via ftp. Så min fråga är om det finns någon inbakad dyndns eller liknande i tvixen som man kan använda sig av?

Hade det på min gamla AppleTV, var sköönt :)

tack på förhand
mvh Henrik

Jag angav "dynamisk" i rutan "Sök inom tråden" och tyckte nog att jag hittade svar på din fråga.....
Hur som helst är det inte i Tvixen du hittar din lösning utan i din router.

/J

Ahh ok, ska kika lite där, sökte på dyndns, å dns å liknande.
Sen kör jag inte router, kör vanlig switch och har dhcp via operatören.
Men ska glo runt lite där

Aha,
det framgick inte att du inte har en router. Med den koppling du har tror jag inte det finns nån bra lösning, annat än att köpa en router. Billigaste router med DHCP kostar bara 200 spänn...
Tvixen har inget stöd för dyndns och det blir väl då din operatör som i så fall måste ställa in att alltid ge din Tvix samma IP.

Det låter dock lite "farligt" med den uppkopplingen. Har du ingen brandvägg?

/J

Postad 13 January 2008 - 13:05

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Vad rekommenderar ni att man ska köra för kabel från tvixen till förstärkaren för att få ut bäst ljud?
Just nu kör jag "röda/vita kabeln" till förstärkaren jag får "sorround" ljud , fast det kanske finns bättre altarnativ m som koaxial eller optisk vad säger ni ? :)
Btw när man klipper ut undertext från en .mkv fil ska det ta lång tid? Känns som om datorn går igenom värsta processen
kan ta 15-20min

Postad 13 January 2008 - 13:25

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Vad rekommenderar ni att man ska köra för kabel från tvixen till förstärkaren för att få ut bäst ljud?
Just nu kör jag "röda/vita kabeln" till förstärkaren jag får "sorround" ljud , fast det kanske finns bättre altarnativ m som koaxial eller optisk vad säger ni ? :)
Btw när man klipper ut undertext från en .mkv fil ska det ta lång tid? Känns som om datorn går igenom värsta processen
kan ta 15-20min

Optisk kabel är att föredra. Man kan köpa billigt utan att vara rädd för kvalitétsförlust (om man ger tusan i att böja kabeln för snävt) och den är inte känslig för störningar.
Med RCA-kontakterna får du inte i närheten lika bra ljud och dessutom inte lika många kanaler.

Det kan nog ta en stund att få ut texten från .mkv-filer, men jag har inte testat själv.
Ladda dem från www.undertexter.se istället.
Även om det inte är texten till den exakta filmen, så kan du synka om med "ch"-knappens + -

Postad 13 January 2008 - 13:44

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

kan ta 15-20min

Optisk kabel är att föredra. Man kan köpa billigt utan att vara rädd för kvalitétsförlust (om man ger tusan i att böja kabeln för snävt) och den är inte känslig för störningar.
Med RCA-kontakterna får du inte i närheten lika bra ljud och dessutom inte lika många kanaler.

Det kan nog ta en stund att få ut texten från .mkv-filer, men jag har inte testat själv.
Även om det inte är texten till den exakta filmen, så kan du synka om med "ch"-knappens + -

Tack för snabba svaret och hjälpen Gabbe!

Postad 13 January 2008 - 14:06

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

kan ta 15-20min

Skulle nog vilja lägga till att koaxial och optisk är likvärdiga. Koaxial är bättre då den inte är lika känslig för kabeldragningen och optisk är bättre då det inte kan induceras någon störning av signalen genom kabeln. Jag har både kvalitétskabel av optisk sort (där kärnan är av glas och inte plast vilket är fallet med de flesta billigare alternativ) och av digital koaxial. Ljudkvalitén skiljer sig inte mellan de båda.

Postad 13 January 2008 - 14:12

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

kan ta 15-20min

Skulle nog vilja lägga till att koaxial och optisk är likvärdiga. Koaxial är bättre då den inte är lika känslig för kabeldragningen och optisk är bättre då det inte kan induceras någon störning av signalen genom kabeln. Jag har både kvalitétskabel av optisk sort (där kärnan är av glas och inte plast vilket är fallet med de flesta billigare alternativ) och av digital koaxial. Ljudkvalitén skiljer sig inte mellan de båda.

Aha tack för svaret , tänkte nyss fråga om det jag kunde köra koaxial och uppleva samma ljudkvalitè som optisk , där ser man att nån svarade i förvägs! :) Tackar

Postad 13 January 2008 - 15:06

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
återigen, funkar MKV i 1080p??

har ett mediacenter av gammalt skräp som spelar 720p, men vill ha det där sista :)

Postad 13 January 2008 - 15:17

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

har ett mediacenter av gammalt skräp som spelar 720p, men vill ha det där sista :)

Frågan har besvarats ett otal gånger, men svaret är ja. Det finns en gräns för hur hög bitrate tvixen klarar av, tror att den ligger omkring 30-35 Mbit/s, är bitraten högre än så kan det bli hackigt. Att spela upp från intern eller extern hdd ska fungera bra. 1080p via LAN och NFS ska nog också gå bra. Samba räcker nog inte till för 1080p och självklart inte heller WLAN.

Postad 13 January 2008 - 15:21

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

När allt funkar så är de nog ganska likvärdiga, men de drop-outs som gärna uppstår vid störningar är ett evigt gissel.
Då jag hade de problemen så berodde det nog mest på att kabeln var tvungen att vara 10 meter lång, men med optisk har jag aldrig haft en störning eller liknande. Bara man inte böjer kabeln för mycket så finns det inget negativ.
Tekniskt sett så är det två extra konverteringar i den optiska överföringen (som ett minus), men det brukar inte få några konsekvenser vad jag har hört.

Frågan har besvarats ett otal gånger, men svaret är ja. Det finns en gräns för hur hög bitrate tvixen klarar av, tror att den ligger omkring 30-35 Mbit/s, är bitraten högre än så kan det bli hackigt. Att spela upp från intern eller extern hdd ska fungera bra. 1080p via LAN och NFS ska nog också gå bra. Samba räcker nog inte till för 1080p och självklart inte heller WLAN.

Har som sagt kört över 41Mbps också, men då är man nog nära gränsen skulle jag tro.
Dessutom är det ju några som har hittat konstiga format som inte fungerar fullt ut.
De vanligaste formaten (som t.ex. .mkv) fungerar perfekt.

Postad 13 January 2008 - 15:25

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
tackar

Postad 13 January 2008 - 15:28

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Tänkt att sälja min lilla tvix, en 4100SH, månad gammal + en lika gammal hårddisk på 500gb.
vad anser ni är ett rimligt pris?

Ej gråimporterad, tänkte mig 2300kr.

Verkar det rimligt?

Postad 13 January 2008 - 15:51

Flakon
  • Flakon
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Vet inte om detta har varit uppe på tapeten förr, men jag blev lite sugen på att köpa en extern hårddisk och då en sådan som använder usb-porten som enda strömkälla. Är det någon som har erfarenhet av en sådan tillsammans med Tvixen? Ger den tillräckligt med kräm för att kunna driva den?

Kan bumpa min tidigare fråga också om någon känner till något program som gör om progressiva jpeg-bilder till icke-progressiva jpeg-bilder...?

Postad 13 January 2008 - 16:30

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Vet inte om detta har varit uppe på tapeten förr, men jag blev lite sugen på att köpa en extern hårddisk och då en sådan som använder usb-porten som enda strömkälla. Är det någon som har erfarenhet av en sådan tillsammans med Tvixen? Ger den tillräckligt med kräm för att kunna driva den?

Kan bumpa min tidigare fråga också om någon känner till något program som gör om progressiva jpeg-bilder till icke-progressiva jpeg-bilder...?

Usb är ju en standard, så den lär ha rätt kräm, men sen om tvixens egna lilla strömkälla klarar den extre uteffekten är en annan fråga.

Postad 13 January 2008 - 16:57

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Tänkt att sälja min lilla tvix, en 4100SH, månad gammal + en lika gammal hårddisk på 500gb.
vad anser ni är ett rimligt pris?

Ej gråimporterad, tänkte mig 2300kr.

Verkar det rimligt?

Låter som ett bra pris med 500gb hdd. Om jag inte redan hade en skulle jag köpa den för det :)

Postad 13 January 2008 - 17:07

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Jag undrar ifall det är många som har testat den nya versionen av Tvix Netshare (v1.13)?
Igår fick jag inte till det med en tredje utdelad mapp på samma dator... har innan bara använt mig av två.
Gjorde precis på samma sätt som med de två andra, men den ville inte hitta mappen.
Någon som har testat? Eller kanske med v2.00beta?

Postad 13 January 2008 - 19:55

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Ny tråd i ämnet 24Hz eller inte?
Wolfy och andra får gärna komma med synpunkter m.m.

Postad 13 January 2008 - 20:35

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Har ett lite jobbigt problem, kollar jag på ISO eller MKV filmer fungerar ljudet perfekt men så fort jag drar igång en Dvix film så blir ljudet otroligt tomt o ihåligt ekande, låter skitskumt och det är svårt att höra vad dom säger.Testat lite olika filmer med Divx codecen med samma resultat. Vet att jag fått nått liknande ljud när VLC spelaren i datorn varit inställtd på 5.1 ljud o då blev de bättre när ja gick över till stereo. Jag kör Tvixen kopplad via koax till min Proson RV 2600 hemmabioreciver. Skitskumt, känns som det är fel på ljudkanalerna eller nått som den kanske försöker spela upp stereospåret som 5.1? Nån som vart med om nått liknande?

Ingen som vet vad det här beror på?

Det är inte att volymen "är röd", d.v.s. att volymen på Tvix är över 25 och att problemen då uppkommer vid analogt ljud? Testa att sänka och se om det blir någon skillnad.

Det hjälpte tyvärr inte. Testade o sänka ännu lägre men det hjälpte inte heller plus att man inte hörde vad dom sa då. Märkt att det är enbart Divx filmer med 2 kanals MP3 ljud som inte fungerar utan att man får det ihågliga ljudet som gör att man inte klarar av att se på filmerna. AC3 kodat 6 kanals ljud fungerar därimot perfekt i Divx filmer.

Postad 13 January 2008 - 20:37

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Aha ok
Då har jag bara en till sak som kanske kan göra att det fungerar eller så är jag helt ute och cyklar
Upplösningen kanske måste vara 720x480, men du har säkert testat det redan så eh skit samma :)

Bilderna på den här sidan har redan rätt upplösning. Skall fungera utmärkt att enbart döpa den valda bilden till tvix.jpg och tuta o köra. Fungerar för merparten av dom som laddat ner här.

Postad 13 January 2008 - 21:25

Trippan
  • Trippan
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej.

Hittar ingen info någonstans men funkar M-4100 med MAC?

Tack på förhand,
alex

Postad 13 January 2008 - 21:25

dzldzldzl
  • dzldzldzl
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
hej behöver hjäp!

när jag försöker köra subs eller srt på mkv filmer så ser jag bara tiden eller "timestamps" aldrig någon text.
har dem i samma katalog och samma namn, flera filmer och provat firmware 1.3.15, 1.3.05, 1.2.23 och de blir samma fel.
va gör jag för fel?!

Postad 13 January 2008 - 21:29

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

hej behöver hjäp!

när jag försöker köra subs eller srt på mkv filmer så ser jag bara tiden eller "timestamps" aldrig någon text.
har dem i samma katalog och samma namn, flera filmer och provat firmware 1.3.15, 1.3.05, 1.2.23 och de blir samma fel.
va gör jag för fel?!

Det formatet som funkar bäst är .srt enligt mina erfarenheter.
Läs in filen i notepad och spara den som ANSI, så bör den funka.

Postad 13 January 2008 - 22:20

loko33
  • loko33
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

har ett mediacenter av gammalt skräp som spelar 720p, men vill ha det där sista :lol:

Inga problem. Tvix spelar 1080p mkv's utan problem :)

Postad 13 January 2008 - 22:38

loko33
  • loko33
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har använt min tvix 4100SH nu i ett par månader och det mesta har fungerat bra. Tyvärr verkar det som om inte det trådlösa nätverket klarar mer än ca 10 Mbit. Hade ett Linksys USB-modem 54/11 Mbit som stödes av Tvix och en Netgear 11/54Mbit router. Kom aldrig upp i mer än 1300 kb/s. Både enheterna stod i samma rum med 3-4 meters mellanrum. Bytte till trådbunden anslutning och nu får jag 3000-3500 kb/s. Verkar inte som om Tvix'en klarar mer än så. Nätverket är 100 Mbit så runt 10 000 kb/s bör vara max.

Har spelat en hel del x264-kodat (MKV) material utan minsta problem. Har aldrig haft problem med varken 720p eller 1080p. Har alltid legat på disken på Tvix'en allså inte streamats. Har heller aldrig haft problem med någont divx/xvid eller subtitlesfiler.

Det enda som jag har haft problem med är .iso/img-filer som låser sig mitt i filmen och tvix'en börjar spola framåt automatiskt. Bränner jag ut filen och spelar i dvd-spelare så fungerar det utan problem. Känns som att dvd-imagar är lite av ett problem. Media-filer fungerar bättre.

Annars är jag verkligen toppen-nöjd med TviX. En helt suverän produkt.

Postad 14 January 2008 - 00:39

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Jag undrar ifall det är många som har testat den nya versionen av Tvix Netshare (v1.13)?
Igår fick jag inte till det med en tredje utdelad mapp på samma dator... har innan bara använt mig av två.
Gjorde precis på samma sätt som med de två andra, men den ville inte hitta mappen.

Jag körde 1.13 en kort tid och har idag lagt in 2.00 Beta. Har lagt upp alla fyra möjliga utdelningsmappar, faktiskt bara för att jag kan och det blir inga problem. Kör från 2 olika diskar men från samma fysiska dator. Fungerar alldeles utmärkt med båda versionerna!!

Postad 14 January 2008 - 03:00

Gfer
  • Gfer
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Netshare 1.13 vägrar fungera för mig, jag tror det beror på att jag kör med usbsticka till trådlöst nätverk, och AP'n är i källaren medans tvixen är på våningen ovan. Kommer det fungera bättre om jag drar en kabel till routern istället? ca 20m skulle jag tänka mig.

Postad 14 January 2008 - 10:02

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag körde 1.13 en kort tid och har idag lagt in 2.00 Beta. Har lagt upp alla fyra möjliga utdelningsmappar, faktiskt bara för att jag kan och det blir inga problem. Kör från 2 olika diskar men från samma fysiska dator. Fungerar alldeles utmärkt med båda versionerna!!

Kan inte fatta vad jag gör fel eftersom jag inte lyckas få till mer än två utdelningar.
Tips emottages!

Postad 14 January 2008 - 12:37

VDK
  • VDK
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Jag har kört så och det fungerar utmärkt. Dock okuperas båda USB-portarna då, för de diskar jag testat kräver två USB-portar.

Postad 14 January 2008 - 13:29

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Kan inte fatta vad jag gör fel eftersom jag inte lyckas få till mer än två utdelningar.
Tips emottages!

Det är en bra fråga... Du har inte åäö eller mellanslag? Dubbelkollat att du ändrat rätt nätverksinställningar i Tvix? (Settings -> Network -> ändra enheterna till NFS och tvixhd3/tvixhd4)

Postad 14 January 2008 - 13:35

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tips emottages!

Det är en bra fråga... Du har inte åäö eller mellanslag? Dubbelkollat att du ändrat rätt nätverksinställningar i Tvix? (Settings -> Network -> ändra enheterna till NFS och tvixhd3/tvixhd4)

Hmmm... inga mellanslag eller svenska tecken och enheterna har jag döpt som du säger.
Jag dumpade min 2:a mapp och la den tredje där istället och då funkade den, men om jag försöker köra 3 mappar samtidigt så blir det tji.
Får vänta tills inatt när jag kommer hem från jobb innan jag kan kolla igen.

Postad 14 January 2008 - 15:11

kawasan
  • kawasan
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej Gubbs och Gumms,

Det är nämligen så att jag har ett par frågor som lyder:

1. Det ska finnas ett sätt så att man kan göra en genväg till en annan hårddisk som fungerar i tvixen, gjorde det på min förra box en 4000p funkade utmärkt d vs man kunde göra en genväg i datorn via dator administration lr ngt. Så funkade det att ha flera hårddiskar i en o samma tvixhd1. Någon som vet exakt hur man gör?

2. Jag har ett integrerat nätverkskort gigabit lan kort på mitt moderkort som e kopplat till tvixen via kabel (statisk ip). Sen kör jag internet via en trådlöst med d-link startpaketet DIR- 635 + DWA-140 och jag får inte det att funka samtidigt (varför jag inte pluggar in kabeln från tvixen direkt i routern är att kabeln är så jäkla kort. Ska man brygga anslutningen? försökte men då funkar inte det trådlösa indikatorn för signal dör.

Tacksam för svar!

Redigerat av kawasan, 14 January 2008 - 15:15.

Postad 14 January 2008 - 15:47

Unregistereda1f2e414
  • Unregistereda1f2e414
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag använder mig av Junktion link Magic. Delar bara ut en mapp som jag sedan skapar andra mappar i och "länkar" den vidare till mappar på den andra diskarna på min server. väldigt simpelt program. Du väljer en "host" folder och en "target" folder. sedan är det klart.

/Robban

Hej Gubbs och Gumms,

1. Det ska finnas ett sätt så att man kan göra en genväg till en annan hårddisk som fungerar i tvixen, gjorde det på min förra box en 4000p funkade utmärkt d vs man kunde göra en genväg i datorn via dator administration lr ngt. Så funkade det att ha flera hårddiskar i en o samma tvixhd1. Någon som vet exakt hur man gör?

2. Jag har ett integrerat nätverkskort gigabit lan kort på mitt moderkort som e kopplat till tvixen via kabel (statisk ip). Sen kör jag internet via en trådlöst med d-link startpaketet DIR- 635 + DWA-140 och jag får inte det att funka samtidigt (varför jag inte pluggar in kabeln från tvixen direkt i routern är att kabeln är så jäkla kort. Ska man brygga anslutningen? försökte men då funkar inte det trådlösa indikatorn för signal dör.

Tacksam för svar!

Postad 14 January 2008 - 17:07

kawasan
  • kawasan
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jag använder mig av Junktion link Magic. Delar bara ut en mapp som jag sedan skapar andra mappar i och "länkar" den vidare till mappar på den andra diskarna på min server. väldigt simpelt program. Du väljer en "host" folder och en "target" folder. sedan är det klart.

/Robban

Hej Gubbs och Gumms,

Tacksam för svar!

fiffigt, men här e lösningen jag googlade den och denna gång skrev jag rätt!! hehe så för dom som undrar över hur man delar ut flera hårddiskar i samma share (tvixhd1) så gör man så här:

In Windows XP please note you can also mount your E: drive to a folder in the tvixhd1 folder and therefore make it available while still using netshare. Here's how:

1. You can mount your hard drives in empty folders. Example: Create the folder that you want to share for Tvix (tvixhd1)

2. In that folder you create a couple of empty folders (Hd1, Hd2, Hd3 etc.)

3. Open Control Panel/Administrative tools/computer management

4. Open Disc Management, and select one of the discs that you want to mount. (don’t worry, a disc can be mounted on several places at the same time)

5. Right click on the drive and choose “Change Drive Letter and Paths”

6. Choose “add”, and browse to find your empty folder.

7. Repeat for all your drives.

Redigerat av kawasan, 14 January 2008 - 17:12.

Postad 14 January 2008 - 17:57

Unregistereda1f2e414
  • Unregistereda1f2e414
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Fungerar juh oxå! Dock går detta då inte att mappa upp utvalda mappar enbart om man vill ha det lite snyggt=)! Kanon tack för d tipset, bra och har fler alternativ! OBS! Kolla upp bara hur du tar bort mappningen korrekt så det inte sumpar bort c: och d:!

Ingen som har en 4100 till salu?:D

/Robban

/Robban

Hej Gubbs och Gumms,

Tacksam för svar!

fiffigt, men här e lösningen jag googlade den och denna gång skrev jag rätt!! hehe så för dom som undrar över hur man delar ut flera hårddiskar i samma share (tvixhd1) så gör man så här:

In Windows XP please note you can also mount your E: drive to a folder in the tvixhd1 folder and therefore make it available while still using netshare. Here's how:

1. You can mount your hard drives in empty folders. Example: Create the folder that you want to share for Tvix (tvixhd1)

2. In that folder you create a couple of empty folders (Hd1, Hd2, Hd3 etc.)

3. Open Control Panel/Administrative tools/computer management

4. Open Disc Management, and select one of the discs that you want to mount. (don’t worry, a disc can be mounted on several places at the same time)

5. Right click on the drive and choose “Change Drive Letter and Paths”

6. Choose “add”, and browse to find your empty folder.

7. Repeat for all your drives.

Redigerat av Unregistereda1f2e414, 14 January 2008 - 18:20.

Postad 14 January 2008 - 18:43

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
Bra, funderar på att uppgradera min då jag har 500 i den nu och den blir ju full hela tiden.. Bara att söka så hittar man svar på allt :D

Postad 14 January 2008 - 19:16

baltzman
  • baltzman
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
tja.. har ett problem gällande nätverk med tvixen.. jag kommer hellt enkelt inte åt nätverksdisken med fjärrkontrollen, lite svårt att beskriva, högst upp till vänster i tvix menyn har jag min interna disk som tvixen browsar ifrån, bredvid den ligger nätverks disken. men fjärkontrolls markören vill inte hoppa upp på den,, någon som vet vad jag ska göra?
hoppas ni förstår vad jag menar..

Postad 14 January 2008 - 19:24

Unregistereda1f2e414
  • Unregistereda1f2e414
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

tja.. har ett problem gällande nätverk med tvixen.. jag kommer hellt enkelt inte åt nätverksdisken med fjärrkontrollen, lite svårt att beskriva, högst upp till vänster i tvix menyn har jag min interna disk som tvixen browsar ifrån, bredvid den ligger nätverks disken. men fjärkontrolls markören vill inte hoppa upp på den,, någon som vet vad jag ska göra?
hoppas ni förstår vad jag menar..

du klickar vänster pil för att komma upp till menyn, sedan kan du bläddra dit du vill och välja ok. Förstod jag dig rätt?

Postad 14 January 2008 - 19:33

baltzman
  • baltzman
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
ja du förstog mig rätt , men när jag trycker på vänster pil så hoppar den bara rund ett varv till den mappen som är längst till höger i bild.. kan det bero på att jag kör med ikoner i stället för vanliga mappar?

Postad 14 January 2008 - 20:10

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

ja du förstog mig rätt , men när jag trycker på vänster pil så hoppar den bara rund ett varv till den mappen som är längst till höger i bild.. kan det bero på att jag kör med ikoner i stället för vanliga mappar?

Ja, vad du ska trycka på är Jump/Repeat-knappen.
Brasklapp: ovanstående gäller egentligen 5000-modellen, men de ska ju fungera väldigt lika i många avseenden.
Det med pil och ikoner beter sig i alla fall likadant på den.

/J

Postad 14 January 2008 - 20:30

baltzman
  • baltzman
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
tackar nu funkar det

Postad 14 January 2008 - 20:33

Flirre
  • Flirre
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Hej!
Jag och min Tvix5100 har hamnat på krigsstigen mot varandra...
Det hela började när jag körde in 1.3.15, då stämde inte checksumman och jag lämnade den på.
Men när jag skulle fortsätta hade någon stängt av den.
Nu går den inte att starta alls.

Och när jag försöker köra in någon firm från Safemode så säger den "No file" och så versionsnummret på firm:en under. Är det någon räv som kan lösningen på detta problem?

Postad 14 January 2008 - 22:41

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Har ett lite jobbigt problem, kollar jag på ISO eller MKV filmer fungerar ljudet perfekt men så fort jag drar igång en Dvix film så blir ljudet otroligt tomt o ihåligt ekande, låter skitskumt och det är svårt att höra vad dom säger.Testat lite olika filmer med Divx codecen med samma resultat. Vet att jag fått nått liknande ljud när VLC spelaren i datorn varit inställtd på 5.1 ljud o då blev de bättre när ja gick över till stereo. Jag kör Tvixen kopplad via koax till min Proson RV 2600 hemmabioreciver. Skitskumt, känns som det är fel på ljudkanalerna eller nått som den kanske försöker spela upp stereospåret som 5.1? Nån som vart med om nått liknande?

Ingen som vet vad det här beror på?

Det är inte att volymen "är röd", d.v.s. att volymen på Tvix är över 25 och att problemen då uppkommer vid analogt ljud? Testa att sänka och se om det blir någon skillnad.

Det hjälpte tyvärr inte. Testade o sänka ännu lägre men det hjälpte inte heller plus att man inte hörde vad dom sa då. Märkt att det är enbart Divx filmer med 2 kanals MP3 ljud som inte fungerar utan att man får det ihågliga ljudet som gör att man inte klarar av att se på filmerna. AC3 kodat 6 kanals ljud fungerar därimot perfekt i Divx filmer.

Ingen som knäckt en lösning ännu? :) Tacksam för hjälp, någon borde ju ha ett liknande problem tycker man ju.

Postad 15 January 2008 - 00:38

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Hej!
Det hela började när jag körde in 1.3.15, då stämde inte checksumman och jag lämnade den på.

Och när jag försöker köra in någon firm från Safemode så säger den "No file" och så versionsnummret på firm:en under. Är det någon räv som kan lösningen på detta problem?

Är du helt säker på att du gjort rätt?

FW-filen måste ligga i katalogen med namnet tvixfw och katalogen ska vara direkt under root på den interna HDD, dvs om du kopplade in HDDn på en dator med sökvägen E: skulle sökvägen till FW-filen, tvix_M-x100_1.0.43.fwp, vara:

E:\tvixfw\tvix_M-x100_1.0.43.fwp

och sedan följt proceduren på sidan 44 i manualen.

Ingen som knäckt en lösning ännu? :) Tacksam för hjälp, någon borde ju ha ett liknande problem tycker man ju.

Har inte upplevt det, men det skulle vara en stor fördel om du kunde hitta en fil (laglig såklart) på nätet där du upplever samma sak och sedan länka så fler kunde prova samma fil.

Redigerat av Wolfy, 15 January 2008 - 00:49.

Postad 15 January 2008 - 17:20

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Undra om jag missupfattat srt-textning eller vad gör jag för fel.
Tyckte det stod i tidigare inlägg att man skulle ladda ner subs från undertexter.se och döpa dom till film.srt t.ex därefter bara lägga filen i samma mapp som mkv-filen så skall det funka, men hos mig kommer det ingen text.
Kan någon vara vänlig att förklara en gång till.

Mvh Christian

Postad 15 January 2008 - 17:27

Unregistered416bff02
  • Unregistered416bff02
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Tyckte det stod i tidigare inlägg att man skulle ladda ner subs från undertexter.se och döpa dom till film.srt t.ex därefter bara lägga filen i samma mapp som mkv-filen så skall det funka, men hos mig kommer det ingen text.

Mvh Christian

Det du skall göra är att döpa din textfil till samma namn som din film, men behåll filändelsen .srt

Ett exempel:

Filmen heter: minfilm2008.mkv
Textfilen heter: minfilm2008.srt

Redigerat av Unregistered416bff02, 15 January 2008 - 17:28.

Postad 15 January 2008 - 17:42

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Mvh Christian

Du kan också trycka på "Tiltle" knappen på fjärren, då pausas filmen och du kommer till "filhanteraren" och kan välja valfri textfil och klicka ok på den så fortsätter filmen med texten inlagd.

Postad 15 January 2008 - 18:29

Gfer
  • Gfer
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Nån som har Tv-tunern till tvixen? Fungerar den bra?

Postad 15 January 2008 - 19:20

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0

Mvh Christian

Det du skall göra är att döpa din textfil till samma namn som din film, men behåll filändelsen .srt

Ett exempel:

Filmen heter: minfilm2008.mkv
Textfilen heter: minfilm2008.srt

Mvh Christian

Du kan också trycka på "Tiltle" knappen på fjärren, då pausas filmen och du kommer till "filhanteraren" och kan välja valfri textfil och klicka ok på den så fortsätter filmen med texten inlagd.

Ok, tack. Ska testa det ikväll!

Postad 15 January 2008 - 20:37

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Det funkade, kanon :) .

En annansak då, hur synkar man texterna som hamnar lite fel i vissa filmer?

Mvh

Postad 15 January 2008 - 21:12

Flirre
  • Flirre
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Hej!

Är du helt säker på att du gjort rätt?

FW-filen måste ligga i katalogen med namnet tvixfw och katalogen ska vara direkt under root på den interna HDD, dvs om du kopplade in HDDn på en dator med sökvägen E: skulle sökvägen till FW-filen, tvix_M-x100_1.0.43.fwp, vara:

E:\tvixfw\tvix_M-x100_1.0.43.fwp

och sedan följt proceduren på sidan 44 i manualen?

Jag är helt säker på att jag har gjort rätt. Det är fler som fått samma problem med 1.3.15 men jag hittar inga lösningar på detta.
Den hittar ju filen för den visar ju vilket versionsnr det är, men den kör inte in den i boxen :/
En del säger att man ska försöka köra in 1.2.23 men det funkar inte heller.
Det är som att det är något i formatet på fwp-filen som inte stämmer med safe-mode updaten.
Körde 1.3.05 tidigare och den går inte heller att restora... :/

Postad 15 January 2008 - 21:40

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Jag är helt säker på att jag har gjort rätt. Det är fler som fått samma problem med 1.3.15 men jag hittar inga lösningar på detta.
Den hittar ju filen för den visar ju vilket versionsnr det är, men den kör inte in den i boxen :/
En del säger att man ska försöka köra in 1.2.23 men det funkar inte heller.
Det är som att det är något i formatet på fwp-filen som inte stämmer med safe-mode updaten.
Körde 1.3.05 tidigare och den går inte heller att restora... :/

Hmm, det lät ju mindre bra. Har du testat att köra Chkdsk på disken och kollat att allt är OK? Kommer du ihåg att använda Safely Remove Hardware innan du kopplar TViXen från PCn? Du har väl bara en fil under tvixfw katalogen?

Jag har själv bara provat en gång och det var med 1.0.43, du kan testa en gång med den. I övrigt vet jag inte :)

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.