Tryck en gång på subtitle-knappen så du hamnar i subtitle mode, sedan synkar du med channel upp och ner.En annansak då, hur synkar man texterna som hamnar lite fel i vissa filmer?
* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
TViX HD M-4100SH
(Mediaspelare)
|
1
|
(93)
|
Inga priser | |
TViX HD M-5100SH
(Mediaspelare)
|
1
|
(21)
|
Inga priser |
TViX M-4100 HD + DVB-T HD T430 Tuner (32 inlägg)
|
17 år sedan |
Dator eller mediaextender? (1 inlägg)
|
17 år sedan |
Funkar mediaextenders för inspelning? (20 inlägg)
|
17 år sedan |
HDMI out Tvix 4100SH (20 inlägg)
|
17 år sedan |
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg)
|
17 år sedan |
Bästa mediaspelaren? (10 inlägg)
|
17 år sedan |
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg)
|
18 år sedan |
Hjälp (15 inlägg)
|
18 år sedan |
Ljudproblem Tvix M-4100 (3 inlägg)
|
18 år sedan |
HTPC vs Tvix (24 inlägg)
|
18 år sedan |
DViCO TVIX HD M-5100SH - 'Kaffeburken' som håller måttet! (98 inlägg)
|
18 år sedan |
TViXen över internet (4 inlägg)
|
18 år sedan |
Twix 5100-NAS (8 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 15 January 2008 - 21:44
Postad 15 January 2008 - 23:57
(Har inget bra ord att söka igenom tråden med som stämmer överens med mitt problem så ursäkta om ni har snackat om det tidigare.)
När jag haft igång min tvix kopplad till datorn och kopierat över filer ett tag så startar datorn om helt utan förvarning. Någon med samma problem som kanske har en lösning eller en förklaring?
Postad 16 January 2008 - 01:42
Tryck en gång på subtitle-knappen så du hamnar i subtitle mode, sedan synkar du med channel upp och ner.En annansak då, hur synkar man texterna som hamnar lite fel i vissa filmer?
Jag behöver inte ens trycka på subtitleknappen för att synka texten rätt.
Bara att trycka channel +/- när filmen är igång. Dessutom funkar det så bra att man inte behöver jaga exakt rätt text längre ifall det är svårt att hitta.
Postad 16 January 2008 - 10:07
Det enda jag kan komma på är att det kanske är ngt fel på hdd:n som du har i tvixen , annars kan det vara ngt med datorn och usb hanteringen?Hej
(Har inget bra ord att söka igenom tråden med som stämmer överens med mitt problem så ursäkta om ni har snackat om det tidigare.)
När jag haft igång min tvix kopplad till datorn och kopierat över filer ett tag så startar datorn om helt utan förvarning. Någon med samma problem som kanske har en lösning eller en förklaring?
Postad 16 January 2008 - 13:05
jag har precis uppdaterat min så den kan köra mkv filer.
En undran, är det någon mer som har en tvix och en denon 3806 och har problem med aac-kodat ljud?
Bilden är klockren men det blir bara tyst. Hittar inte information om huruvida min receiver klarar aac-kodningen eller mo det är så att jag måste köra ac3.
Tacksam för svar.
mvh
Peter
Postad 16 January 2008 - 14:25
En undran, är det någon mer som har en tvix och en denon 3806 och har problem med aac-kodat ljud?
Bilden är klockren men det blir bara tyst. Hittar inte information om huruvida min receiver klarar aac-kodningen eller mo det är så att jag måste köra ac3.
Min denon (äldre och sämre) har samma problem, man får ställa om AAC till analog (pcm), det blir Dolby Pro Logic på denon då. Inget surround alltså tyvärr.
Postad 16 January 2008 - 14:47
Jag har ett litet problem med min Tvix 4100. Har letat igenom tråden men inte hittat något. Jag kör tvixen till min optoma hd70 via komponent vilket fungerar bra förutom när jag tittar på mkv-filmer i 720p. Det fungerar klockrent förutom när ansikten visas i svag belysning, då de har en något rödare färg än vanligt t ex vid en lägereld. Då dyker det upp små streck av missfärgningar i hela ansiktet. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det men det kan vara ganska störande. Har inte upplevt detta varken med dvd eller xbox vilka också går via komponent. Först trodde jag att det var en dåligt gjord mkvfil men jag har provat ett gäng och samma fel dyker upp på samtliga. Har också provat att byta firmware på tvixen. Har någon någon aning om vad detta kan vara och om man kan göra något åt det?
Tack på förhand!
Postad 16 January 2008 - 14:52
Jag har ett litet problem med min Tvix 4100. Har letat igenom tråden men inte hittat något. Jag kör tvixen till min optoma hd70 via komponent vilket fungerar bra förutom när jag tittar på mkv-filmer i 720p. Det fungerar klockrent förutom när ansikten visas i svag belysning, då de har en något rödare färg än vanligt t ex vid en lägereld. Då dyker det upp små streck av missfärgningar i hela ansiktet. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det men det kan vara ganska störande. Har inte upplevt detta varken med dvd eller xbox vilka också går via komponent. Först trodde jag att det var en dåligt gjord mkvfil men jag har provat ett gäng och samma fel dyker upp på samtliga. Har också provat att byta firmware på tvixen. Har någon någon aning om vad detta kan vara och om man kan göra något åt det?
Har du möjlighet att testa hdmi istället för komponent? Eftersom du verkar rätt ensam om att ha detta fel skulle jag tro att felet ligger i tvixens hantering av komponent eller i optoman. Förresten, får du samma fel om du kopplar tvixen direkt till tv:n med komponent? Om du inte får det vet vi att felet ligger i optoman eller åtminstone i kopplingen tvix->optoma.
Postad 16 January 2008 - 14:58
Har du möjlighet att testa hdmi istället för komponent? Eftersom du verkar rätt ensam om att ha detta fel skulle jag tro att felet ligger i tvixens hantering av komponent eller i optoman. Förresten, får du samma fel om du kopplar tvixen direkt till tv:n med komponent? Om du inte får det vet vi att felet ligger i optoman eller åtminstone i kopplingen tvix->optoma.
Kruxet ligger i att jag råkar ha bränt min hdmikontakt på projjen så det funkar inte. Och någon teve att testa på har jag inte. Det skall också sägas att det syns mindre om jag drar ner på färgerna och då speciellt på röd, men det vill man ju inte göra.
Postad 16 January 2008 - 15:12
Kruxet ligger i att jag råkar ha bränt min hdmikontakt på projjen så det funkar inte. Och någon teve att testa på har jag inte. Det skall också sägas att det syns mindre om jag drar ner på färgerna och då speciellt på röd, men det vill man ju inte göra.
Osis. Men du kan fortfarande testa att koppla tvixen direkt till projjen och se om felet kvarstår. Underlättar felsökningen.
Postad 16 January 2008 - 15:33
Osis. Men du kan fortfarande testa att koppla tvixen direkt till projjen och se om felet kvarstår. Underlättar felsökningen.
Alltså tvixen är kopplad till projjen direkt med komponent. Förstår inte riktigt vad du menar.
Postad 16 January 2008 - 16:04
Alltså tvixen är kopplad till projjen direkt med komponent. Förstår inte riktigt vad du menar.
Om jag får blanda mig i problemlösningen så tror jag att "distortion2" antog att du gick igenom en förstärkare med din bildsignal. (som nu mera är rätt vanligt). Vad du skulle kunna göra är att testa med en kortare kabel och se om felet kvarstår. Det låter som att du har en lite förlust i kabeln eller så har du någon induktions ström som stör bildsignalen. typ en förstärkare eller elkabel, mycket kan det vara ;-). En dum fråga, hur bränner man en hdmi anslutning??
Du skulle kunna testa den lilla gula anslutningen bara för att kolla rödheten i ansiktet, bara som ett litet tips. Funkar det så har du kanse ett kabel problem. Kan lätt vara så..
Svar från en som har en t430 (DVB-T) till sin TViX m-4100 (= TViX m430) svar på "jimmy ax1" fråga
Postad 16 January 2008 - 16:08
Om jag får blanda mig i problemlösningen så tror jag att "distortion2" antog att du gick igenom en förstärkare med din bildsignal. (som nu mera är rätt vanligt). Vad du skulle kunna göra är att testa med en kortare kabel och se om felet kvarstår. Det låter som att du har en lite förlust i kabeln eller så har du någon induktions ström som stör bildsignalen. typ en förstärkare eller elkabel, mycket kan det vara ;-). En dum fråga, hur bränner man en hdmi anslutning??
jag vet hur man bränner en DVD/CD skiva men en HDMI?????
Du skulle kunna testa den lilla gula anslutningen bara för att kolla rödheten i ansiktet, bara som ett litet tips. Funkar det så har du kanse ett kabel problem. Kan lätt vara så..
Svar från en som har en t430 (DVB-T) till sin TViX m-4100 (= TViX m430) svar på "jimmy ax1" fråga
Ska testa detta omgående och ska också testa en kortare kabel. Har en ###### massa kablar där tvixen står så det skulle mycket väl kunna vara något skit där. Angående HDMI så var det inge vidare svårt att bränna den. Det var bara att dra ur sladdjäveln när projjen var på så var den bedriften avklarad. Skräp.
Postad 16 January 2008 - 16:13
jag vet hur man bränner en DVD/CD skiva men en HDMI?????
Ska testa detta omgående och ska också testa en kortare kabel. Har en ###### massa kablar där tvixen står så det skulle mycket väl kunna vara något skit där. Angående HDMI så var det inge vidare svårt att bränna den. Det var bara att dra ur sladdjäveln när projjen var på så var den bedriften avklarad. Skräp.
Aj Aj så det kan bli, hadde ingen aning. Tack för tipset. Ska tänka mig för så jag inte gör om ditt misstag. Nu i fortsättningen bör man stänga av projektorn innan jag sliter i kabeln. Tänk att man lär sig nästan något varje dag. Tala om hur det har gått.
Redigerat av Mr_x, 16 January 2008 - 16:14.
Postad 16 January 2008 - 16:31
Aj Aj så det kan bli, hadde ingen aning. Tack för tipset. Ska tänka mig för så jag inte gör om ditt misstag. Nu i fortsättningen bör man stänga av projektorn innan jag sliter i kabeln. Tänk att man lär sig nästan något varje dag. Tala om hur det har gått.
Testade att dra en kortare kabel men felet kvarstår. Om man granskar det nogrant så är det som att det blir en skugga till vänster om svarta områden. Tex i en närbild på ett ansikte så blir den två ringar strax till vänster om näsborrarna som har en färg som är något ljusare än ansiktsfärgen. Tittar man noga så blir det även skuggor av vita partier tex undertexter.
Postad 16 January 2008 - 17:18
Jag behöver inte ens trycka på subtitleknappen för att synka texten rätt.
Bara att trycka channel +/- när filmen är igång. Dessutom funkar det så bra att man inte behöver jaga exakt rätt text längre ifall det är svårt att hitta.
Härligt, tack för hjälpen
Ni är helt suveräna i denna tråd, man får hjälp direkt.
All credits too you all...
Postad 16 January 2008 - 18:28
Omöjligt att läsa hela tråden så ursäkta om frågan kommit upp tidigare.
Fixar 5100 embedded subtiltles i MKV filer?
Postad 16 January 2008 - 19:20
Om jag får blanda mig i problemlösningen så tror jag att "distortion2" antog att du gick igenom en förstärkare med din bildsignal. (som nu mera är rätt vanligt). Vad du skulle kunna göra är att testa med en kortare kabel och se om felet kvarstår. Det låter som att du har en lite förlust i kabeln eller så har du någon induktions ström som stör bildsignalen. typ en förstärkare eller elkabel, mycket kan det vara ;-). En dum fråga, hur bränner man en hdmi anslutning??jag vet hur man bränner en DVD/CD skiva men en HDMI?????
Tack för hjälpen "Mr_x", det var precis så jag trodde det var kopplat. Läste lite snabbt helt enkelt.
Kortare kabel hjälpte inte.. nähä. Testa att ställa tvixen för sig, en bit från ormboet av kablar som kan störa. Har inga bättre förslag tyvärr.
Lycka till.
Nix, inte än (om det nu kommer). Man får extracta själv med program som det har länkats till tidigare.
Redigerat av distortion2, 16 January 2008 - 19:23.
Postad 16 January 2008 - 19:49
Det är inte omöjligt att fylla i "embedded" i rutan "Sök i tråden" längst ned på sidan.Hej på er.
Omöjligt att läsa hela tråden så ursäkta om frågan kommit upp tidigare.
Det blir så tjatigt när ingen använder den....
/GnällPelle
Postad 16 January 2008 - 20:12
Om jag får blanda mig i problemlösningen så tror jag att "distortion2" antog att du gick igenom en förstärkare med din bildsignal. (som nu mera är rätt vanligt). Vad du skulle kunna göra är att testa med en kortare kabel och se om felet kvarstår. Det låter som att du har en lite förlust i kabeln eller så har du någon induktions ström som stör bildsignalen. typ en förstärkare eller elkabel, mycket kan det vara ;-). En dum fråga, hur bränner man en hdmi anslutning??jag vet hur man bränner en DVD/CD skiva men en HDMI?????
Tack för hjälpen "Mr_x", det var precis så jag trodde det var kopplat. Läste lite snabbt helt enkelt.
Kortare kabel hjälpte inte.. nähä. Testa att ställa tvixen för sig, en bit från ormboet av kablar som kan störa. Har inga bättre förslag tyvärr.
Lycka till.Fixar 5100 embedded subtiltles i MKV filer?
Nix, inte än (om det nu kommer). Man får extracta själv med program som det har länkats till tidigare.
OK, tackar.
Postad 16 January 2008 - 21:16
Hej.
Är det någon som kör med Tv tuner i Tvixen??
Jimmy
Ja.
//BC
Hur är bilden är det 1,2,4 och 6 man kan se med kortet?
En fråga till är det ett vanligt tv kort man har till datorer eller är det ett speciellt för Tvixen och vad kostar ett sådant i så fall och var köper man ett sådant?
Postad 16 January 2008 - 21:37
Bilden är så bra den kan bli i 720p/SVTHD. 1,2,4,6, lokala osv är så bra det kan bli i mpg2. Inspelningen är lika som säningen. Inspelningen av ljuet blir i 5.1 om det sänds i 5.1, men man måste vid uppspelning trycka på ljudknappen som man gör vid direksändning. I dag tror jag att det ändast är TViXen och HTPC som kan klara av det. En modul skulle jag kalla TViX DVB-T från Dvico T430 kostar på webhallen 995:- http://www.webhallen...od.php?id=75957Hej.
Jimmy
Ja.
//BC
En fråga till är det ett vanligt tv kort man har till datorer eller är det ett speciellt för Tvixen och vad kostar ett sådant i så fall och var köper man ett sådant?
Prisjakten har noll koll på "T430". Synd. Vi i detta forum skulle nog tycka att det vore en självklarhet att man prisbevakar en sån bra produkt. Jag skulle rekomendera den som har en TViX utan T430 att köpa en NU!
Redigerat av Mr_x, 16 January 2008 - 21:40.
Postad 16 January 2008 - 22:21
Bilden är så bra den kan bli i 720p/SVTHD. 1,2,4,6, lokala osv är så bra det kan bli i mpg2. Inspelningen är lika som säningen. Inspelningen av ljuet blir i 5.1 om det sänds i 5.1, men man måste vid uppspelning trycka på ljudknappen som man gör vid direksändning. I dag tror jag att det ändast är TViXen och HTPC som kan klara av det. En modul skulle jag kalla TViX DVB-T från Dvico T430 kostar på webhallen 995:- http://www.webhallen...od.php?id=75957Hej.
Jimmy
Ja.
//BC
Prisjakten har noll koll på "T430". Synd. Vi i detta forum skulle nog tycka att det vore en självklarhet att man prisbevakar en sån bra produkt. Jag skulle rekomendera den som har en TViX utan T430 att köpa en NU!
Topfields boxar såsom tex. PVRt5700-HDMI spelar också in sändningen utan kvalitetsförlust och du väljer sedan vid uppspelning stereo- eller 5.1 ljudspår och kan även skala upp till 720p.
Postad 17 January 2008 - 09:50
Jag hade tuner i min TVIX 4100 innan sonen fick släpa hem eländet.Hej.
Jimmy
Här kommer mina erfarenheter:
- Bilden var bra när man tittar i realtid. Det gäller både SD- och HD-kanaler. I en del äldre FW går det bara att spela in HD-sändningar men inte se dem i realtid. Det här kan vara ett problem eftersom nyare FW har en del andra egenheter i form av hängningar etc. Det kan vara svårt att hitta EN FW som duger till både tuner och andra funktioner. Om man använder tuner kan man få vara inställd på att byta FW titt och tätt. Det var största anledningen till att jag tröttnade på min TVIX.
- Inspelning fungerade inte om jag använde trådlöst nätverk. Det finns en restriktion ituner manualen. Jag vet inte om det är motsvarande problem med trådat nätverk. Jag lyckades inte tyda manualen på den punkten.
- Om jag undvek att använda nätverk under inspelningen blev bilden bra vid uppspelning av inspelat material.
- Det kan vara svårt att använda den som PVR på grund av att klockan inte är pålitlig. Klockan kan för sig att hoppa flera minuter inom loppet av ett dygn. Enligt irivernordic är problemet med klockan ett känt problem.
- Jag lyckades inte hitta någon time-shift funktion vid inspelning.
- Jag lyckades inte hitta någon text-TV funktion. Någon annan som hittat detta?
- Ibland fick jag problem vid uppspelning av inspelat material. Vare sig snabbspolning eller GOTO-funktionen fungerade. Om jag snabbspolade en bit in i programmet och därefter tryckte PLAY startade uppspelningen från början av programmet.
/Göran
Postad 17 January 2008 - 12:38
Kör jag filen i VLC på datorn kan jag välja svenska som subtitle men i Tvixen hittar jag inget.
Nån som kan vägleda mig?
Postad 17 January 2008 - 13:02
Har precis installerat min Tvix 5100 och det funkar ju fint men jag undrar en sak om subtitles/undertexterna, hur får man fram dem i en .mkv fil?
Kör jag filen i VLC på datorn kan jag välja svenska som subtitle men i Tvixen hittar jag inget.
Nån som kan vägleda mig?
Tvixen klarar inte av att visa undertexter som är inbyggda i mkv filer. Man måste använda MKVExtract eller något liknande program för att plocka ut undertexterna ur mkv filen och spara dom som lösa srt filer för att det ska funka.
Man kan ju bara hoppas att det kommer en firmware som löser problemet...
Postad 17 January 2008 - 13:04
Har precis installerat min Tvix 5100 och det funkar ju fint men jag undrar en sak om subtitles/undertexterna, hur får man fram dem i en .mkv fil?
Nån som kan vägleda mig?
Tvixen klarar inte av att visa undertexter som är inbyggda i mkv filer. Man måste använda MKVExtract eller något liknande program för att plocka ut undertexterna ur mkv filen och spara dom som lösa srt filer för att det ska funka.
I dagsläget är det nog enklast att ladda ner texten på www.undertexter.se
Postad 17 January 2008 - 13:21
Hej,
jag har precis uppdaterat min så den kan köra mkv filer.
Tacksam för svar.
mvh
Peter
Som jag förstår det så kom stödet för AAC först på efterträdarmodellen 3808.
Postad 17 January 2008 - 13:54
Fick hem min Tvix idag och än så länge är den utan intern hårddisk.
Tänkte uppdatera FW men när jag kopplar tvixen mot datorn med usb står det bara "USB ON" på TV:n och i Tvixens display och inget händer.
Dessutom hittar inte datorn Tvixen heller..
Jag kör XP Pro.
Det är säkert nåt enkelt fel men jag fattar nada, nån som vet vad jag gör för fel?
Postad 17 January 2008 - 14:11
Jag hade tuner i min TVIX 4100 innan sonen fick släpa hem eländet.Hej.
Jimmy
Här kommer mina erfarenheter:
- Bilden var bra när man tittar i realtid. Det gäller både SD- och HD-kanaler. I en del äldre FW går det bara att spela in HD-sändningar men inte se dem i realtid. Det här kan vara ett problem eftersom nyare FW har en del andra egenheter i form av hängningar etc. Det kan vara svårt att hitta EN FW som duger till både tuner och andra funktioner. Om man använder tuner kan man få vara inställd på att byta FW titt och tätt. Det var största anledningen till att jag tröttnade på min TVIX.
- Inspelning fungerade inte om jag använde trådlöst nätverk. Det finns en restriktion ituner manualen. Jag vet inte om det är motsvarande problem med trådat nätverk. Jag lyckades inte tyda manualen på den punkten.
- Om jag undvek att använda nätverk under inspelningen blev bilden bra vid uppspelning av inspelat material.
- Det kan vara svårt att använda den som PVR på grund av att klockan inte är pålitlig. Klockan kan för sig att hoppa flera minuter inom loppet av ett dygn. Enligt irivernordic är problemet med klockan ett känt problem.
- Jag lyckades inte hitta någon time-shift funktion vid inspelning.
- Jag lyckades inte hitta någon text-TV funktion. Någon annan som hittat detta?
- Ibland fick jag problem vid uppspelning av inspelat material. Vare sig snabbspolning eller GOTO-funktionen fungerade. Om jag snabbspolade en bit in i programmet och därefter tryckte PLAY startade uppspelningen från början av programmet.
/Göran
Okej.
Tråkigt att det strulade för dig du skriver att du kollade på HD kanaler finns det i marknätet?
Också ser jag att du körde trådlöst funkade det bra för dig?
Har tänkt att göra samma sak vill helst inte borra i golv och väggar för att dra sladdar från datorn där jag har mina filmer har mitt biorum en våning ner det börjar dra ihop sig till Vm i ishockey och sommar OS då vill jag gärna ha allt i ordning för att kunna se på storbild vi får väl hoppas att det kommer nya FW till Tvixen som har löst alla problem.
Postad 17 January 2008 - 14:20
Nån som kan vägleda mig?
Stort tack för svaret, har suttit och tryck hit och dit en bra stund men inte lyckats. Nu vet jag ju varför
Ska ladda hem det programmet och köra ut subfilerna så.
Postad 17 January 2008 - 14:30
Har letat men inte hittat nåt svar på min fråga..
Tänkte uppdatera FW men när jag kopplar tvixen mot datorn med usb står det bara "USB ON" på TV:n och i Tvixens display och inget händer.
Jag kör XP Pro.
Det är säkert nåt enkelt fel men jag fattar nada, nån som vet vad jag gör för fel?
Det går bra att uppdatera firmware utan intern hårddisk, men inte på det sättet som du försöker. Om du lägger firmwaren på en usb-disk eller ett usb-minne kan du plugga in dem i tvixen och uppdatera på så sätt. Eller så delar du ut en mapp på datorn och uppdaterar via nätverket, det går också bra. Men det går inte att plugga in en tvix utan hårddisk via usb till datorn, det är ju liksom en direktkoppling till den interna hårddisken och det har du ingen.
Det finns ingenting i tvixen för datorn att hitta liksom.
Tyvärr.
Postad 17 January 2008 - 14:51
SVT HD har sänt i marknätet i mälardalsregionen sedan i somras (fri kanal utan kryptering). Det har varit förvånansvärt tyst runt det. Nu har det ju bestämts hur gamla TV-frekvenserna ska fördelas så min gissning är att det kommer igång relativt snart i resten av landet. Ett problem är att det snor nästan en hel MUX. I mälardalen delar SVT HD och Finsk TV på en MUX men Finsk TV tar väl inte så stor del av MUXen. Jag vill minnas att SVT HD tar 20 Mbps. Jag vill också minnas att det finns 25 Mbps tillgängligt i en MUX i DVB-T.Okej.
Tråkigt att det strulade för dig du skriver att du kollade på HD kanaler finns det i marknätet?
Också ser jag att du körde trådlöst funkade det bra för dig?
Har tänkt att göra samma sak vill helst inte borra i golv och väggar för att dra sladdar från datorn där jag har mina filmer har mitt biorum en våning ner det börjar dra ihop sig till Vm i ishockey och sommar OS då vill jag gärna ha allt i ordning för att kunna se på storbild vi får väl hoppas att det kommer nya FW till Tvixen som har löst alla problem.
Jag har haft problem med att få trådlöst att fungera bra. Det kanske är olika för olika USB-adaptrar. Själv har jag bara provat med D-Link G122. Ett problem har varit att få det att fungera tillsammans med en USB-disk. Jag misstänker att det kan ha med belastningen i USB att göra men vet inte säkert. Dessutom har jag ofta fått avbrott i FTP mitt i överföringen. Enda sättet att få igång FTP igen var att starta om hela TVIX. Eftersom det dessutom skar sig mellan tuner och WLAN så gav jag till slut upp helt och hållet. Jag har sett andra som har lyckats bättre men jag tror inte att de har tuner.
När det gäller ny firmware så tvivlar jag på att det kommer någon mer. Jag kan ha fel men jag fick den känslan direkt när 1.3.15 kom. Samtidigt sa iriver nordic att de hade uppfyllt alla löften som de utlovat redan i 1.0.43. Det känns som en nödutgång från deras sida. Min teori är att de kommer att satsa allt på 6500 i stället. Jag har inte heller hört ett ord om nya beta-FW till 4100/5100 heller. Någon annan som vet mer?
/Göran
Postad 17 January 2008 - 14:56
Har letat men inte hittat nåt svar på min fråga..
Jag kör XP Pro.
Det går bra att uppdatera firmware utan intern hårddisk, men inte på det sättet som du försöker. Om du lägger firmwaren på en usb-disk eller ett usb-minne kan du plugga in dem i tvixen och uppdatera på så sätt. Eller så delar du ut en mapp på datorn och uppdaterar via nätverket, det går också bra. Men det går inte att plugga in en tvix utan hårddisk via usb till datorn, det är ju liksom en direktkoppling till den interna hårddisken och det har du ingen.
Det finns ingenting i tvixen för datorn att hitta liksom.
Tyvärr.
Tackar.
Luskade ut det efter ett tags pillande här, ibland blir man fartblind när man har nya prylar man vill få igång direkt =)
Postad 17 January 2008 - 15:27
LAN-anslutning:
Jag har ingen router bara en switch dit jag anslutit Tvixen.
Det går inte att följa manualen för att dela ut mappar från datorn för ingenting stämmer överens med verkligeheten i manualen.
Så hur fasen ska jag göra för att få det att funka?
Postad 17 January 2008 - 15:36
Finns inget som talar för att du har rätt. DViCo har hela tiden hävdat att de väntar på ny SDK från Syabas för att t ex kunna fixa problemen med hanteringen av interna HDD och ISO uppspelning, men visst är de säkert upptagna av 6500 också, speciellt då de är försenade. Kom dock ihåg att de släppte FW till TViX x0xx även under tiden de arbetade som mest intensivt med TViX x1xx....När det gäller ny firmware så tvivlar jag på att det kommer någon mer. Jag kan ha fel men jag fick den känslan direkt när 1.3.15 kom. Samtidigt sa iriver nordic att de hade uppfyllt alla löften som de utlovat redan i 1.0.43. Det känns som en nödutgång från deras sida. Min teori är att de kommer att satsa allt på 6500 i stället. Jag har inte heller hört ett ord om nya beta-FW till 4100/5100 heller. Någon annan som vet mer?
/Göran
Enligt Hi-Jack på mpcclub.com, och tillika ägaren av siten, är det Sigma Designs som drar fötterna efter sig och det är inte bara DViCo som blir lidande, men jag kan förstås inte säga något med 100% säkerhet eftersom jag inte har några kontakter med vare sig DViCo eller Sigma Designs. Hi-Jack och mpcclub.com är dock mycket väl ansedda vad gäller mediaspelare så han vet nog mer än de flesta.
Mitt förtroende för DViCo har sjunkit rejält och fortsätter att sjunka allt eftersom de blivit så dåliga på att kommunicera med sina kunder. Det i sig är tyvärr ett dåligt tecken, men jag tror och hoppas fortfarande att de skall fixa de verifierade buggar som återstår vad gäller TViX x1xx. Fixar de inte det så är det sista gången jag köper en produkt från dem.
Postad 17 January 2008 - 16:24
Jag har nämeligen en mapp med alla mina bilder i, de är sorterade under mappar som heter tex: "2008-01-17 Kort ifrån bla bla" och kan inte se alla mina fotomappar under fotokatalogen...
Postad 17 January 2008 - 19:20
Min Tvix 4100 blir varm på ovansidan, även fast den
den är avstängd.
Inte så att man bränner sig, utan lite ljummet sådär.
Är det bara min som är så?
Postad 17 January 2008 - 22:00
Det är ju bara soft-off och inte ett relä som slår ifrån så det är nog helt normalt att det blir lite ljummet från elektroniken.Hellow.
den är avstängd.
Postad 17 January 2008 - 22:20
SVT HD har sänt i marknätet i mälardalsregionen sedan i somras (fri kanal utan kryptering). Det har varit förvånansvärt tyst runt det. Nu har det ju bestämts hur gamla TV-frekvenserna ska fördelas så min gissning är att det kommer igång relativt snart i resten av landet. Ett problem är att det snor nästan en hel MUX. I mälardalen delar SVT HD och Finsk TV på en MUX men Finsk TV tar väl inte så stor del av MUXen. Jag vill minnas att SVT HD tar 20 Mbps. Jag vill också minnas att det finns 25 Mbps tillgängligt i en MUX i DVB-T.
/Göran
Var har du sett att det är klart med HDtv sändning?
Har du nån go länk.
Postad 17 January 2008 - 22:55
Det närmaste jag kan komma din fråga är foljande länkar:Var har du sett att det är klart med HDtv sändning?
Har du nån go länk.
http://computerswede...2.2683/1.137594
http://www.teracom.s...play=8630:13853
Där finns bland annat följande uttalande:
– Vi är ganska nöjda, med det här finns det förutsättningar att utveckla digital-tv:n och utrymmet är tillräckligt för nya tjänster som hd-tv, säger Lennart Ivarsson, informationschef på Teracom.
Jag är dock lite förvånad över att de i samma artikel skriver att fyra HDTV-kanaler ryms i en MUX.
Jag håller inte med om att jag skrivit att det är klart med HDTV-sändningar men min personliga slutsats av denna artikel och en del annat jag läst gör att jag lutar åt att det är på gång. Jag kommer ihåg vad som hände när de började sända i mälardalen. Det annonserades på en fredag, samma dag låg testbild ute och på lördagen sändes första HD-programmet.
/Göran
PS. Jag ber om ursäkt för att detta är lite off topic. Jag kommer inte att driva den här diskussionen längre än så här i den här tråden. DS.
EDIT: Lagt till en länk
Redigerat av Goeran, 17 January 2008 - 23:11.
Postad 18 January 2008 - 01:46
PS. Jag ber om ursäkt för att detta är lite off topic. Jag kommer inte att driva den här diskussionen längre än så här i den här tråden. DS.
Vill inte påstå att det är helt OT ändå.
Synd bara att inte fler har mottagaren så hade det kanske hänt lite mer med problemlösningen på den fronten.
Eller så är det så enkelt att den aldrig skulle funnits i dessa versionerna när det finns för lite utrymme att få alla saker att fungera samtidigt. "Våra" problem hade varit lättare att lösa och dina hade inte ens funnits ifall de hade väntat
med TV-delen till 6500 istället.
Mitt intresse är så svalt för den och jag hade bara köpt den ifall den gick loss på 3-400:- för prylfaktorns skull.
Postad 18 January 2008 - 06:39
Det är ju bara soft-off och inte ett relä som slår ifrån så det är nog helt normalt att det blir lite ljummet från elektroniken.Hellow.
den är avstängd.
Aha...
Testade att dra ut sladden till den igår kväll, nu på morgonen så är den sval... så jag antar att den
alltid drar en viss mängd ström oavsett om den är på eller av.
And life goes on...
Postad 18 January 2008 - 09:04
Programmet heter "TVix_GUI_Builder_PC" och finns för gratis nedladdning på http://www.avsforum....ad.php?t=951350
Jag har bara hunnit snabbtesta den på PC:n (inte fört över till TViX:en än), men den verkar lovande. Den generera halv-automatiskt bakgrunder med bild & text för filmer & söker efter detta på Amazon & IMDB.
Någon som hunnit testa detta mer och kan rekomendera den?
Redigerat av VDK, 18 January 2008 - 09:16.
Postad 18 January 2008 - 12:17
Jag snubblade över ett program som verkar VÄLDIGT lovande i en tråd på mpcclubs forum.
Programmet heter "TVix_GUI_Builder_PC" och finns för gratis nedladdning på http://www.avsforum....ad.php?t=951350
Jag har bara hunnit snabbtesta den på PC:n (inte fört över till TViX:en än), men den verkar lovande. Den generera halv-automatiskt bakgrunder med bild & text för filmer & söker efter detta på Amazon & IMDB.
Någon som hunnit testa detta mer och kan rekomendera den?
Har använt den en längre tid. (Den har varit uppe i tråden innan...)
Den gör jobbet på ett bra sätt, men ofta får man själv leta omslag m.m. istället för att ta det via IMDB.
Om man går till en annan sida och väljer "kopiera bild" så ligger den i programmet i samma stund, likaså med texten ifall du markerar och kopierar den någonstans. Helt OK program!
Den gör ikon till mappen och bakgrunden i mappen på samma gång.
Postad 18 January 2008 - 13:25
Jag undrar om det är fler änn jag som inte kan spela upp mkv fil från den delade mappen i datorn.
Filmen vill starta men sen går den tillbaka ut till mappen. Men mkv filer som jag skickar via usb till hårddisken i tvixen kan jag spela upp.
Tacksam om någon kan förkara hur jag löser problemet
Postad 18 January 2008 - 17:34
Hur är det med ljuduppspelningen på den här alltså mp3 i jämförelse med att spela upp det med en squeezebox?
Och måste man sätta i gång tex, tv:n, projjen eller bildskärm för att kunna navigera fram och spela musik eller funkar de med displayen på enheten?
// Måns
Postad 18 January 2008 - 19:11
Vilken fw kör du? Hur har du kopplat?(kabel , router , trådlöst)Hej.
Jag undrar om det är fler änn jag som inte kan spela upp mkv fil från den delade mappen i datorn.
Filmen vill starta men sen går den tillbaka ut till mappen. Men mkv filer som jag skickar via usb till hårddisken i tvixen kan jag spela upp.
Tacksam om någon kan förkara hur jag löser problemet
1:Kan inte jämföra med squeezebox men enl mig är ljudet helt okey med tanke på att det är mp3(komprimerat).Hejsan jag har en fråga som jag inte lyckats hitta i den här tråden.
Hur är det med ljuduppspelningen på den här alltså mp3 i jämförelse med att spela upp det med en squeezebox?
Och måste man sätta i gång tex, tv:n, projjen eller bildskärm för att kunna navigera fram och spela musik eller funkar de med displayen på enheten?
// Måns
2:Ja det går bra att navigera endast via displayen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
TViX M-4100 HD + DVB-T HD T430 Tuner
24 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?