Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG LB2R Serien

1170 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 januari 2007 - 23:30

Unregistered5986f1c4
  • Unregistered5986f1c4
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Nu massa frågor:
1) Finns det fler skillnader mot LB1 än 2st HDMI, 100Hz, Pure Black och 6ms respons?
    LB1:an är ju faktiskt prismässigt ett alternativ... HDMI-switchar finns ju för framtida bruk.

2) Ny panel läste jag, innefattar det något mer än "tätare placering av pixlar" och 6ms responstid?

3) Vet ni om foten är lätt att ta bort från TV:n? (har varit strul med detta på andra apparater)

4) Svärtan påstås vara 3 gånger bättre än "nuvarande LCD-tv" som LG uttrycker det. Är det alltså          statiskt 5000:1 och inte "Samsung-dynamiskt"? (kontrastmätning är som bekant ett kapitel för sig)

5) Tack Ph__ för dina bilder på 32", kom igen nu snälla 37"-ägare, upp med bilder :ph34r:

-Allra allra helst en bild på ett pixelmappat Windows-skrivbord via HDMI!!! Även bild på pixelmappad LB1 går bra! <_<

Edit Stavfel

<{POST_SNAPBACK}>

1. Vet inte, men just 2 HDMI kändes viktigt för mig. Då kan man ju bara koppla in datorn och DVD/blueray/HD-spelare i TVn. De HDMI switchar jag sett har inte varit direkt "billiga" och det kändes osmidigt för min del. Ett alternativ hade ju varit att ha en reciever med inbyggd HDMI switch. Gäller väl se till att man har minst lika hög version på HDMI mjukvaran i switchen som i TVn för att inte begränsas på nått sätt antar jag. Efter ha använt LB2:an ett tag nu skulle jag inte vilja ha nått som är "lite" sämre. Men om jag köpt en LB1:a från början hade jag säkert varit nöjd med den med. Man får väl titta/känna efter själv. För min del ger det iaf inte så mycket att titta i butik, då jag inte hittat nån där jag bor som har aparater som är någorlunda rätt inställda som visas i en normal ljusmiljö.

2. Kanske samma fråga som förra!? ;)

3. Nope, men den är ju så snygg att man vill inte ta av den ;).

4. Jag har förstått det som att det är dynamisk, alltså när man kör med XD-kontrast på. Kontrasten är det inget fel på. Kör med kontrastinställning 40 av 100 B) för bästa svärta, med allt XD avstängt.

5. You're welcome. Ska se om jag får upp någon mer snart, kanske på Lucky Number Slevin. Riktigt bra film, btw :P

6. Finns bara pingviner här hemma B). Har inga planer att koppla någon dator till TVn just nu. Men det kommer en pingvin eller en tiger nån gång hoppas jag :-). Testade dock med en förbipaserande windowsburk. Kopplade in via VGA och det fungerade prima med pixelmappning. HD-klipp såg otroligt bra ut.

När jag tittade lite på analog TV för en stund sen slogs jag av hur mycket bättre Seinfeld såg ut med XD avstängd och med inställningarna som jag postade inatt. Då var bilden riktigt bra, men med XD på såg det riktigt illa ut. Känns dock som det gäller att kombinera inställningarna på nått bra sätt. Om man har XD på kanske man skall välja att ha mer färg på under PCM och kanske varma färger under färginställningsmenyn.

Postad 12 januari 2007 - 00:43

Pompen
  • Pompen
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0
Speaker System
42LB2R: 2,1Ch 8 units (incl woofer), 10w x 2 + 30 w woofer
37LB2R: 2,0Ch 6 units, 15w x 2
32LB2R: 2,0Ch 2 units, 15w x 2

-Hur uppfattar ni ljudet på LB2R?
Vissa apparater "måste" man ju koppla till stereon pga kassa högtalare...
Och så kallat Virtual Surround har jag aldrig hört något bra. Men kanske LB2R?

Aspect Ratio Correction: Spectacle, Full, Orginal, 4:3, 16:9, 14:9, Zoom1, Zoom2

Stämmer det att man själv måste ändra ratio? Tex Panasonic har ju ett Auto-läge.
Varannan kanal är ju idag 16:9 och varannan 4:3... och jag hatar 4:3 utsträckt till 16:9 <_<
Så vilket Aspect Ratio använder ni? Eller växlar ni vid varje kanalbyte?

Postad 12 januari 2007 - 11:33

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Speaker System  
37LB2R: 2,0Ch 6 units,  15w x 2

Aspect Ratio Correction:  Spectacle, Full, Orginal, 4:3, 16:9, 14:9, Zoom1, Zoom2

Stämmer det att man själv måste ändra ratio? Tex Panasonic har ju ett Auto-läge.
Varannan kanal är ju idag 16:9 och varannan 4:3... och jag hatar 4:3 utsträckt till 16:9 :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

1. 32 LB2R har ju den sämsta bestyckningen av LB2R-RF men för att vara TV högtalare så duger dom bra . Men då inte med dom förinställda . Utan man ställer in sin egen med equalizern.

2. Man måste tyvärr byta ratio manuellt Det tog ett tag att klura ut vad man ville ha. Man vill ju helst inte gå igenom hela listan varje gång man ska titta på TV alt DVD. Typ Helskärm är bra utan textremsa, men med text så blir det ett j,,,,a hoppande. Har valt Spectacle som jag upplever som den inställning som passar allt tittande bäst inklusive textade program. :)

Redigerat av Unregistered4aa6b296, 12 januari 2007 - 11:51.

Postad 12 januari 2007 - 12:10

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Va 1080P finns ju inte på LB2R serien du har alltså köpt LBR-F Tv'n ???

Du som var ute för o cyklade och jag sa då åt dig att F modellen har 1080P men den har inte samma panel med den förbättrade svärtan Pure Black samt 100hz..

Så hur är det nu du har alltså F modellen ?

Tänkte så vi inte blir bortskrämda på grund av någon som skriver i denna tråd som borde vara i HD tråden med den som har betydligt sämre svärta  :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Det jag har testat är inte F-modellen utan 32LB2R. Som sagt, efter lite tweaking acceptabel svärta, men inte så bra som jag hoppats. Jag skulle tro att den är fullt i klass med övriga LCD-TV dock.

Jag är rätt petig... Egentligen skulle jag haft en plasma för att bli nöjd, men dom finns inte i 32 tum...

Jag kommer att köpa 32LB2R'an trots allt. Perfekt pixelmappning från HTPC, dubbla HDMI och bra bild i övrigt räcker för mig. När 1080-modellerna faller lite i pris och blir något snäpp bättre än idag så blir det en större storlek till vardagsrummet som får ersätta min gamla Loewe-trotjänare (32" tjock-TV).

/Barsk

<{POST_SNAPBACK}>

Jaha okey va bra då var det avklarat tackar Barsk :)

Så den nya LB2'an har inte en sån bra svärta trots allt det låter lite oroväckande med tanke på LG's skryt om ny bla bla o.s.v!

Man skulle tydligen kunna ställa svärtan på den i 3 steg, är det nåt du sett på Tv'n ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns en Låg/hög svartnivå man kan ställa som fungerar som ett gammaläge ungefär. Ingen aning vad det egentligen är till för. Men det är backlightingen som lyser igenom som är problemet, inte svartinställningen i sig (även om TV'n tappar lite väl mycket lågdagrar tycker jag).

Som sagt, jag har ingen vana med andra LCD-TV så jag kan inte objektivt bedömma om denna TV är bättre eller sämre än övriga. Men jag kan säga att för mig känns svärtan tveksam.
Nu finns det ju inga plasma-TV på 32" med bra upplösning så vad ska man välja mellan då????

Postad 12 januari 2007 - 12:52

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
Nån som fått till upplösningen 1366*768 i 50 Hz via HDMI? 60 Hz fungerar utmärkt, men i 50 Hz så blir det bara svart...

Postad 12 januari 2007 - 12:56

Unregistered5986f1c4
  • Unregistered5986f1c4
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Speaker System 
37LB2R: 2,0Ch 6 units,  15w x 2

Aspect Ratio Correction:  Spectacle, Full, Orginal, 4:3, 16:9, 14:9, Zoom1, Zoom2

Varannan kanal är ju idag 16:9 och varannan 4:3... och jag hatar 4:3 utsträckt till 16:9 :)

<{POST_SNAPBACK}>

1. Jag kan ju oxå bara svara för 32:an. Tycker ljudet är helt ok för att vara TV. Har inte ändrat några EQ inställningar dock. Kan inte påstå att jag har så jätte stora förväntningar/krav på TV högtalare. För mig är det viktigast att man kan slötitta på TV och se nyheter. Tittar jag mer seriöst så kör jag igång receivern med de "riktiga" högtalarna.

Virtual surround är väl typ den sämsta typen av virtual grejj som finns :angry:. Iaf i den här prisklassen. Köper man en tv för 12-13k kan man ju inte förvänta sig få en inbyggd ljudprojektor för 10k på köpet. Kan tänka mig att 37:an och 42:an har bättre ljud, men har svårt att tro att det skulle ha en chans mot ett någorlunda bra externt system.

2. Jag kör alltid med orginal vid vanligt TV-tittande. Då visas alltid 4:3 som 4:3, alltså med kanter på sidorna. 16:9 material visas förhoppningsvis i 16:9 läge. Detta fungerar bra för SVT och TV4. Då byter TVn själv mellan 4:3 och 16:9 när det behövs (fast själva ARC inställningen förblir ju orginal under hela tiden). Dock så har det inte fungerat så bra med de flesta andra kanaler. 4:3 sändningar blir ju såklart rätt, men TVn byter inte över till widescreen läget när det kommer widescreen liknande material. Tror det är för att de inte sänds i "riktig" widescreen. Ofta ligger då eventuell texten utanför 16:9-delen. För att inte ha svart runt om hela bilden kan man zoom:a in på bilden. Tycker dock att det är lite bökigt att sitta och göra det för varje film/program och deesutom så märker man tydligare av den dåliga kvaliten som en vanlig analog sändning har. Blir oftast att jag sitter kvar med orginal inställningen och har svart runt om.

När jag ser på DVD är det alltid 16:9 som gäller. DVDn skickar ut 16:9 så även en 4:3 inspelning ser rätt ut i 16:9 läget.

Postad 12 januari 2007 - 13:11

Unregistered5986f1c4
  • Unregistered5986f1c4
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Det finns en Låg/hög svartnivå man kan ställa som fungerar som ett gammaläge ungefär. Ingen aning vad det egentligen är till för. Men det är backlightingen som lyser igenom som är problemet, inte svartinställningen i sig (även om TV'n tappar lite väl mycket lågdagrar tycker jag).

Som sagt, jag har ingen vana med andra LCD-TV så jag kan inte objektivt bedömma om denna TV är bättre eller sämre än övriga. Men jag kan säga att för mig känns svärtan tveksam.
Nu finns det ju inga plasma-TV på 32" med bra upplösning så vad ska man välja mellan då????

<{POST_SNAPBACK}>

Inställningen för låg/hög svartnivå är väl mjukvaruinställningen för pure black? Om man tittar på en ljus bild så tycker jag den blir mycket bättre när inställningen står på låg. Lite förenklat kan man säga att TVn skannar av bilden och ändrar alla färger som är nära svart till svart. Det blir då mer djup i bilden för ljusa bilder. I riktigt mörka scener så blir det som Barsk säger, att man sitter och kollar på backlighten istället för den svarta färgen och många detaljer försvinner. Detta tyckte jag var väldigt irriterande i början, men nu efter att jag ställt in TVn med minimal backlight har det blivit mycket bättre. När man har svagt ljus på i rummet så störs man inte av backlighten och i mörk rum så störs jag ytterst lite av backlighten. Kan dock inte tänka mig att någon annan LCD skulle vara märkbart bättre. Detta är ju en del av konstruktionen att man alltid har en backlight på. Jag har även sett en Philips plasma som jag upplevde hade sämre svärta än LB2:an. Dock var det en ganska billig plasma.

Barsk, har du provat att sänka kontrast och ljuststyrka till de värden jag nämnde tidigare? Tyckte att det gjorde underverk för bilden :)

Postad 12 januari 2007 - 13:33

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Inställningen för låg/hög svartnivå är väl mjukvaruinställningen för pure black? Om man tittar på en ljus bild så tycker jag den blir mycket bättre när inställningen står på låg. Lite förenklat kan man säga att TVn skannar av bilden och ändrar alla färger som är nära svart till svart. Det blir då mer djup i bilden för ljusa bilder. I riktigt mörka scener så blir det som Barsk säger, att man sitter och kollar på backlighten istället för den svarta färgen och många detaljer försvinner. Detta tyckte jag var väldigt irriterande i början, men nu efter att jag ställt in TVn med minimal backlight har det blivit mycket bättre. När man har svagt ljus på i rummet så störs man inte av backlighten och i mörk rum så störs jag ytterst lite av backlighten. Kan dock inte tänka mig att någon annan LCD skulle vara märkbart bättre. Detta är ju en del av konstruktionen att man alltid har en backlight på. Jag har även sett en Philips plasma som jag upplevde hade sämre svärta än LB2:an. Dock var det en ganska billig plasma.

Barsk, har du provat att sänka kontrast och ljuststyrka till de värden jag nämnde tidigare? Tyckte att det gjorde underverk för bilden  :)

<{POST_SNAPBACK}>

För analog TV så är svartnivå-inställningen låst, står på Auto elle nåt sånt där, så den kan man inte mippla med. Ska testa lite mer med svartnivå på hög i övriga ingångar. Det kanske är som du säger att dom sänker gammakurvan för lågdagrar kraftigt så dom helt stympas...

Jag har för övrigt testat inställningar ungefär som dina, och det är väl där man borde ligga. Dock så upplever jag inte att backlighten ändras med olika inställningar på ljus/kontrast. Däremo om du ökar ljusheten över tröskelvärdet för var videons svarthet börjar så ljusas ju allt upp, även det svarta runt ikring (om man tittar på 2.35:1 film). Dvs LCD-kristallerna börjar öppna och släppa genom ljus, mem styrkan på backlighten är alltid densamma

Postad 12 januari 2007 - 15:36

Unregistered8e1f5d3c
  • Unregistered8e1f5d3c
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Någon som har testat komponent på LB2-serien? Lider den av samma problem som LC2 och även LB1 som gör att mörka scener blir svarta och detaljlösa? Verkar TV:n hantera analoga signaler lika bra som LC2 och LB1? Dessvärre kommer jag nog att nyttja analog kabeltv några år till.

Redigerat av Unregistered8e1f5d3c, 12 januari 2007 - 15:48.

Postad 12 januari 2007 - 15:45

Unregistered5986f1c4
  • Unregistered5986f1c4
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

För analog TV så är svartnivå-inställningen låst, står på Auto elle nåt sånt där, så den kan man inte mippla med. Ska testa lite mer med svartnivå på hög i övriga ingångar. Det kanske är som du säger att dom sänker gammakurvan för lågdagrar kraftigt så dom helt stympas...

Jag har för övrigt testat inställningar ungefär som dina, och det är väl där man borde ligga. Dock så upplever jag inte att backlighten ändras med olika inställningar på ljus/kontrast. Däremo om du ökar  ljusheten över tröskelvärdet för var videons svarthet börjar så ljusas ju allt upp, även det svarta runt ikring (om man tittar på 2.35:1 film). Dvs LCD-kristallerna börjar öppna och släppa genom ljus, mem styrkan på backlighten är alltid densamma

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det är sant. Går ju inte att ändra den inställningen för vanlig analog tv. Det går iaf bra att ändra den inställningen när man kör en DVD via HDMI.

Vad det gäller nivån på backlighten så är jag inte tillräckligt insatt i panelen för att veta exakt vad som händer. Jag får intrycket av att backlighten ändras, men det kan ha nått med LCD-kristallerna som du skriver. Iaf det jag upplever är att om man ändrar kontrast och ljusstyrka så ändras bakgrundsbelysningen och då blir svarta färger lite mer gråa. Det märks främst om man kör in en helt svart bild med t.ex DVD loggan eller som du skriver för en 2.35:1 film. När jag startar min DVD och har TVn i HDMI läge så känns det även som om backlighten ändras, den svarta färgen på panelen ändras iaf :).

Postad 13 januari 2007 - 12:17

Micke dee
  • Micke dee
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Skulle koppla in tv`genom en reciver, har kopplat från tv in på recivern och till tv ut på tv´n, men jag får ändå inget ljud ur stereon?? Bara från tv`n som vanligt, nån som vet??

Postad 13 januari 2007 - 13:23

Unregistered5986f1c4
  • Unregistered5986f1c4
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Skulle koppla in tv`genom en reciver, har kopplat från tv in på recivern och till tv ut på tv´n, men jag får ändå inget ljud ur stereon?? Bara från tv`n som vanligt, nån som vet??

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns två sätt att ansluta en extern ljudanläggning (som jag känner till).
1. Koppla 2 rca-sladdar från "Variable Audio Output" till ljudanläggningen. Volymen från detta uttag styrs av den volymkontrollen på TVn. Man kan således få 2 volymkontroller, en på TVn och en på ljudanläggningen.

2. Koppla från scart till till ljudanläggningen. Det finns speciella scartsladdar för detta. Man kan även använda en vanlig scartadapter.Ställ då brytaren på out och koppla 2 rca-sladdar från adaptern till ljudanläggningen. Så gör jag. :D Syns lite halvbra i galleriet. Fungerar jätte bra för mig. Jag vet inte om man skulle vinna något på bättre kablar, men det lutar nog mer att byta över till digitaltv nån gång för min del.

Postad 14 januari 2007 - 11:12

Micke dee
  • Micke dee
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Okej så då är det scart i ena änden och rca i andra änden?

Jag har har ju gjort som du sa i första alternativet, men får ju ändå inge ljud är recivern. har ju på tv in på den..

Postad 14 januari 2007 - 11:28

Unregistered5986f1c4
  • Unregistered5986f1c4
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Jag har har ju gjort som du sa i första alternativet, men får ju ändå inge ljud är recivern. har ju på tv in på den..

<{POST_SNAPBACK}>

Okej, antar att det kan vara samma problem som jag hade. Tänk på att du har 2 volymkontroller. Du får dra på ordenligt på förstärkaren om det skall fungera. Minst halva volymen på stärkaren kan jag tänka mig. Sen får ta och prova att höjja volymen på TVn. Ta då och stäng av TVns egna inbyggda högtalare, så att du hör när de externa börjar spela. Du gör detta under menu -> sound och sen sätter speakers till off.

Om du vill använda scart så kan du köra med en sån här kabel:
http://www.fynda.se/...hp3?prodid=1912
förstår inte riktigt varför pilen går på det hållet i namnet dock :)
Men, det kanske är lite overkill med en supra. Går ju bra att göra som jag gör oxå med typ:
http://www.fynda.se/...hp3?prodid=1011
+
http://www.fynda.se/...php3?prodid=685

Bara exempel på produkter. Finns ju scartadaptrar och enklare kablar på t.ex biltema som säkert fungerar. Är ju ändå inte direkt nått superljud som kommer med analoga sändningar :). Jag använda bara några billiga kablar som låg hemma. Jag kör med AV2 scarten. Kommer inte ihåg om de båda scartuttagen är likvärdiga eller om det bara är 2:an som förmedlar utgående ljud.

Postad 14 januari 2007 - 18:48

Dave Grohl
  • Dave Grohl
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Nån som testat med ps2 eller dylikt? Känns mycket intressant att höra hur tvspel för sig på denna tv.

Postad 14 januari 2007 - 20:16

Unregistered3d1a00d0
  • Unregistered3d1a00d0
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Hej, har precis fått hem min 37lb2r och har en fråga..... Hur stänger man av XD engine? Är enda sättet att gå in på användare och göra sin egen kalibrering rätt igenom eller kan man stänga av det i de förinställda valen också?

Postad 14 januari 2007 - 20:59

Maikyy
  • Maikyy
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Hej, har precis fått hem min 37lb2r och har en fråga..... Hur stänger man av XD engine? Är enda sättet att gå in på användare och göra sin egen kalibrering rätt igenom eller kan man stänga av det i de förinställda valen också?

<{POST_SNAPBACK}>

Vart köpte du den ifrån?Pris?Bilder? :)

Postad 15 januari 2007 - 00:22

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Du går in på Bild->XD->Manuell och klickar av det som står på :)

Postad 15 januari 2007 - 00:31

Unregistered3d1a00d0
  • Unregistered3d1a00d0
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Jo men hur klickar man av markeringen? Går inte att få bot markeringen från Auto?

Postad 15 januari 2007 - 01:14

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
[quote name='Robban_s' date='Jan 15 2007, 01:31 ']

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Jo men hur klickar man av markeringen? Går inte att få bot markeringen från Auto?

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Det gick inte på min heller, förrän jag anslöt DVD:n till tv:n . Då aktiverades den inställningsmöjligheten :)

Postad 15 januari 2007 - 01:19

Micke dee
  • Micke dee
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Okej tack för hjälpen.. men när man kör med scarten, blur ljudet automatsikt då eler måste man klicka i av2 då??

Blir det, rätt ljud då så man slipper dra på så mycket på förstärkaren?

Finns det inget hörlursuttag på tv`n?

<{POST_SNAPBACK}>

Okej, antar att det kan vara samma problem som jag hade. Tänk på att du har 2 volymkontroller. Du får dra på ordenligt på förstärkaren om det skall fungera. Minst halva volymen på stärkaren kan jag tänka mig. Sen får ta och prova att höjja volymen på TVn. Ta då och stäng av TVns egna inbyggda högtalare, så att du hör när de externa börjar spela. Du gör detta under menu -> sound och sen sätter speakers till off.

Om du vill använda scart så kan du köra med en sån här kabel:
http://www.fynda.se/...hp3?prodid=1912
förstår inte riktigt varför pilen går på det hållet i namnet dock :)
Men, det kanske är lite overkill med en supra. Går ju bra att göra som jag gör oxå med typ:
http://www.fynda.se/...hp3?prodid=1011
+
http://www.fynda.se/...php3?prodid=685

Bara exempel på produkter. Finns ju scartadaptrar och enklare kablar på t.ex biltema som säkert fungerar. Är ju ändå inte direkt nått superljud som kommer med analoga sändningar :). Jag använda bara några billiga kablar som låg hemma. Jag kör med AV2 scarten. Kommer inte ihåg om de båda scartuttagen är likvärdiga eller om det bara är 2:an som förmedlar utgående ljud.

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 15 januari 2007 - 01:45

Unregistered5986f1c4
  • Unregistered5986f1c4
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Okej tack för hjälpen.. men när man kör med scarten, blur ljudet automatsikt då eler måste man klicka i av2 då??

Blir det, rätt ljud  då så man slipper dra på så mycket på förstärkaren?

Finns det inget hörlursuttag på tv`n?

Om du kör med scarten så ändras inte volymen när du ändrar volymen på TVn, utan du ställer bara in den på förstärkaren. Tittar man på TV så har man kanske ungefär samma volym som om man skulle se en film från DVDn. Har ju inte så stor betydelse vilket läge volymkontrollen står på i sig :).

Om man skall koppla på det ena eller andra beror ju mest på om man vill sitta med TV fjärren och ändra volym eller om man vill använda den till förstärkaren. Det är nog igen direkt skillnad i kvalitet.

Du kan inte skicka i av2. Det är scartuttag nummer 2 (på baksidan på TVn :) ). Bara att plugga in där och köra.

Nej, det finns ingen vanligt 3.5mm hörlursuttag. Man får köra med sin vanliga förstärkare, eller en separat hörlursförstärkare.

Postad 15 januari 2007 - 02:05

Unregistered5986f1c4
  • Unregistered5986f1c4
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Det gick inte på min heller, förrän jag anslöt DVD:n till tv:n . Då aktiverades den inställningsmöjligheten :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, har nog inte så mycket med DVDn att göra :D :) Du ändrade säkert till User1 eller User2 under PCM för analogTVn i samband med inkopplingen av DVDn.

Det går bara att stänga av XD när man använder User1 eller User2 under Menu->PCM. Med LGs förinställda valda går det alltså inte att stänga av XD (inte på min burk iaf :) ) Dessutom passar inte de valen min smak alls. TVn kommer inte alls till sin rätt då. Prova att experimentera lite med inställningarna själva istället.

Jag kör med för DVD via HDMI (pioneer dv-696):
Menu->Picture:
PCM
-User1
*Contrast 40
*Brightness 45
*Colour 45
*Sharpness 50
*Tint 0

CSM
*Normal

XD - allt av.

Advanced
*True Motion På (smaksak)
*Black level Low

För analog kabeltv
Menu->Picture:
PCM
-User1
*Contrast 50
*Brightness 50
*Colour 45
*Sharpness 50
*Tint 0

CSM
*Normal

XD - allt av (smaksak. Ibland bättre på).

Advanced

Postad 15 januari 2007 - 09:55

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
[quote name='Robban_s' date='Jan 15 2007, 00:31 ']

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
Gå in under PCM och välj User1 eller User2 (eller Användare1, resp 2 om du kör svenska menyer), då får du tillgång till XD manuell och kan stänga av allt.

Postad 15 januari 2007 - 10:17

Unregistered3d1a00d0
  • Unregistered3d1a00d0
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
""Gå in under PCM och välj User1 eller User2 (eller Användare1, resp 2 om du kör svenska menyer), då får du tillgång till XD manuell och kan stänga av allt.""

Jepp, tackar för svaret.. :)

Postad 15 januari 2007 - 10:18

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
Lite mer om mina erfarenheter av 32LB2R.

Jag har nu ställt in svartnivå = hög för HTPC-anslutning vilket ger både mer lågdagrar och högdagrar. Det verkar som om svartnivå=låg är en kontrastförhöjare som påverkar både ljust och lågt. I mitt fall blev det en mycket mjukare och behagligare bild med svartnivå=hög för HTPC-anslutning via HDMI/DVI. Ljus=45, kontrast=60 i denna inställning är ungefärligen vad jag landar på. DVD via HDMI har jag inte hunnit testa så mycket med men det är tänkbart att hög funkar här också, men inte lika säkert.

Panelen med sin pure black verkar vara lite betraktningsvinkelkänslig, ca 10 grader från sidan släpper panelen igenom mer backlight än rakt framifrån, från den vinkel och vidare så blir det långsamt ljusare och ljusare ju längre ut man kommer i vinkel. Så det blir lite svårt att ställa in ljusnivån eftersom den varierar varifrån man tittar. Inget jätteproblem, men en sämre egenskap. Jag har också tiltat upp TV'n lite eftersom den står lite lågt hos mig.
Kollade in en Sony Bravia 42 tummare på Svenska Hifiklubben och som dom körde HD-DVD på och det var banne mig inge bättre där. Såg skit ut på lite vinkel.

Desktopen från datorn pixelmappat i 1366*768 ser helt fantastiskt bra ut. Som en jättebildskärm till datorn helt enkelt. Däremot får jag INTE till 50 Hz! Det ger dåligt flyt i PAL-filmer och digital TV. LB1'an ska ju klara detta så jag förstår inte varför inte LB2'an gör detsamma. Jag kan skapa timingen i manage timings u Nvidia Control Panel och sätta upplösningen, men då blir bilden bara svart (ingen signal). Varför? Den klarar ju 50 Hz från DVD'n via HDMI...

Postad 15 januari 2007 - 12:04

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, har nog inte så mycket med DVDn att göra :D :) Du ändrade säkert till User1 eller User2 under PCM för analogTVn i samband med inkopplingen av DVDn.

Det går bara att stänga av XD när man använder User1 eller User2 under Menu->PCM. Med LGs förinställda valda går det alltså inte att stänga av XD (inte på min burk iaf :) ) Dessutom passar inte de valen min smak alls. TVn kommer inte alls till sin rätt då. Prova att experimentera lite med inställningarna själva istället.

Jag kör med för DVD via HDMI (pioneer dv-696):
Menu->Picture:
PCM
-User1
*Contrast 40
*Brightness 45
*Colour 45
*Sharpness 50
*Tint 0

CSM
*Normal

XD - allt av.

Advanced
*Black level Low

För analog kabeltv
Menu->Picture:
PCM
-User1
*Contrast 50
*Brightness 50
*Colour 45
*Sharpness 50
*Tint 0

CSM
*Normal

XD - allt av (smaksak. Ibland bättre på).

Advanced

<{POST_SNAPBACK}>

:( Jo jag vet ju detta! Klockan var miss i nassen när jag svarade på frågan.När jag först försökte ställa in XD så gick det ju inte. Men efter allt tweekande och inkoppling av DVD så gick det. Naturligtvis var det ju när det var inne via Användare 1 - 2. Av trötthet utelämnade jag det sista. Beskrivningen gällde hur jag först lyckades ställa XD :D
Använder snarlika inställningar som dig förutom Ljusstyrka som jag har lite ljusare. Vi har ju alla olika syn.

Postad 15 januari 2007 - 12:30

Unregisteredb3b7775c
  • Unregisteredb3b7775c
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har dålig erfarenhet av dynamisk kontrast. Vill bara säkerställa att det går att stänga av på denna TV? Är det XD kontrast?

Postad 16 januari 2007 - 11:30

Unregisteredb3b7775c
  • Unregisteredb3b7775c
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Ingen som känner till ifall den dynamiska kontrasten går att stänga av? Är LG:s dynamiska kontrast samma sak som XD Contrast?

Postad 16 januari 2007 - 11:43

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Ingen som känner till ifall den dynamiska kontrasten går att stänga av? Är LG:s dynamiska kontrast samma sak som XD Contrast?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, du väljer ett av User-lägena för inställning av ljus, kontrast etc. Då kan du komma åt inställningen för att stänga av dynamisk kontrast som ligger i XD-menyn.

Postad 16 januari 2007 - 21:48

Unregisteredb3b7775c
  • Unregisteredb3b7775c
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tack Barsk!
En LG på väg hem till mig =)

Postad 17 januari 2007 - 09:40

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0
Ber om ursäkt ifall denna fråga ställts och besvarats:

Klarar denna tv en 24 Hz signal? Typ från en Blu-rayspelare eller liknande??

Postad 17 januari 2007 - 13:49

carlge
  • carlge
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Snål som jag är beställde jag en 37" från Digitalo.de igår. Håller tummarna att allt går OK B)

/Staffan

<{POST_SNAPBACK}>

Har du fått någon beräknad leveranstid från digitalo?. Sitter i samma tankar som du. Vågar man beställa med förskottsbetalning?

Mvh

Carl

Postad 17 januari 2007 - 14:03

margusta
  • margusta
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Snål som jag är beställde jag en 37" från Digitalo.de igår. Håller tummarna att allt går OK B)

/Staffan

<{POST_SNAPBACK}>

Har du fått någon beräknad leveranstid från digitalo?. Sitter i samma tankar som du. Vågar man beställa med förskottsbetalning?

Mvh

Carl

<{POST_SNAPBACK}>

Jag och sambon har beställt från digitalo, och bestämde oss för att betala i förväg. Desvärre har de inte gett någon beräknad leveranstid, men det verkar inte vara något företag som kan ge ett säkert svar på när den kommer (42lb2r, i vårt fall). Digitalo har iaf fått övervägande god kritik av sina kunder både enligt prisjakt, samt den tyska tjänsten idealo.de. Bara att hålla tummarna... :P

Postad 17 januari 2007 - 14:07

Coof
  • Coof
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Beställde min LB2R från Digitalo i november. Sitter fortfarande och väntar. Börjar tröttna lite måste jag erkänna. Finns det någon motsvarande modell hos samsung el. philips?
Mvh
Coof

Postad 17 januari 2007 - 14:27

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Beställde min LB2R från Digitalo i november. Sitter fortfarande och väntar. Börjar tröttna lite måste jag erkänna. Finns det någon motsvarande modell hos samsung el. philips?
Mvh
Coof

<{POST_SNAPBACK}>

37"-arna ska det vara leveransproblem med hos samtliga. 32" finns lite här o där.

Postad 17 januari 2007 - 14:39

Coof
  • Coof
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
QUOTE(Coof @ Jan 17 2007, 14:07 )
Mvh
Coof

37"-arna ska det vara leveransproblem med hos samtliga. 32" finns lite här o där.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Glömde såklart ange att det var 42"LB2R som jag beställt. Så det är nog leveransproblem med dom också
Mvh
Coof

Postad 17 januari 2007 - 16:04

Unregistered8e1f5d3c
  • Unregistered8e1f5d3c
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Ni som har lyckats få tag på en LB2 (32 el. 37 tum), hur är era samlade intryck? Är den värd att vänta på? Har ni märkt några specifika problem? Hur upplever ni 100 hz-tekniken?

Postad 17 januari 2007 - 18:21

SciFi
  • SciFi
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Mvh

Carl

Hej Carl

Det besked jag fick var c:a 10-13 dagars leverans, men jag tror nog att killen på digitalo bara har höftat till.
Jag betalade tv genom banktransaktion och har fått svar från digitalo.de att pengarna har kommit fram. Verkar vara en stor och seriös webhandel t om med svensk support :=).

Dock såg jag att tv:n har gått ner i pris sen jag beställde den! Är det någon som vet om man kan bli krediterad denna prissänkning?

/Staffan

Postad 17 januari 2007 - 19:06

Mäster_M
  • Mäster_M
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Pratade med en internet firma som jag har en personlig kontakt på idag (Total el & It).
Han har fått nya prislistorna på rek pris från LG. 42:an av LB2R serien finns inte ens med?????
Kommer den ens som 42:a inom rimlig tid tro?
47LB2RF får ett rek pris på 25 000 ut till kund ink moms.

Postad 17 januari 2007 - 19:30

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Ni som har lyckats få tag på en LB2 (32 el. 37 tum), hur är era samlade intryck? Är den värd att vänta på? Har ni märkt några specifika problem? Hur upplever ni 100 hz-tekniken?

<{POST_SNAPBACK}>

Vi är några som fått våra apparater. Om du läser hela tråden så har vi också skrivit vad vi tycker.
Så den frågan är ju redan besvarad. :(

Postad 17 januari 2007 - 19:47

Thom Sand
  • Thom Sand
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej!

Så dags för mig att lägga in ett inlägg. Jag har varit ute efter en 32-tums lcd ett tag nu och med tiden gått genom en hel del olika lcd:er i olika butiker. De modeller som, av olika skäl, intresserat mig är LG LB1, LG LB2, Samsung N71, Samsung M71, Sony S2000, Sony V2X00.

Samtliga tv apparater har jag tittat och testat allra nogast är LB2, N71 och V2000. Personligen tycker jag att Sony V2000 ger bäst färg och djupast och naturligast svärta. Fast denna modell är också några tusenlappar dyrare, så denna tv använde jag mest som referens för de överiga lcd:ern (främst LB2 och N71).

Mina samlade intryck för LB2 (vilket jag fick genom att vara Lars Begntssons jobbigast kund i två dar nu har många timmar att jobba igen nu... fick dom till och med att omedelbart sätta upp en ny LB2 när den som dom hade var defekt :( ) är följande:

Svärtan är fullgod för en lcd men inte lika bra som många plasma och inte heller lika bra som V2X00 enligt mig. Man kunde tydligt, oavsett alla möjliga inställningar (har fått genom alla), se att den inte var helt svart även i fullt dagsljus. Dock så var jag nog nöjd även om det är just svärtan jag irriterat mig mest på ofta (t ex så har jag en 970P samsung som monitor och den är jag inte helt nöjd med när det kommer till svärta)

Färgerna tycker jag att man kunde få till bra och efter en hel del finjusteringar så fick jag till en bild jag gillade gällande färg, svärta och konrast med rätt så bra rendrering av mörka toner (pure black verkar göra nästan svarta färger svarta om man inte passar sig).

Så jag hade nästan bestämd mig för LG:n (fast man fick lite fåliga vibbar angående kvalitén när den föregående LB2:an inte fungerade till 100%) när jag la märke till de 'vita skuggorna' runt rörande objekt när 100 Hz teknik arbetar. Även nästan obefintliga rörelser gav upphov till dessa artefakter. Detta problem såg jag när jag titta på I Robot (dvd) via hdmi. Så fort man slog av TruM så försvann dessa artefakter men bilden blev då ovanligt hackig även för en lcd enligt mig (jämförde b la med en Samsung R71 som stod rakt under).

Så till de som har en LB2 så skulle jag rekommendare, som en fallstudie, att kolla på I Robot (första scenarna när han vaknar och går upp, persiennerna i bakgrunder flimmrar som s-tan med TruM. Även scenen därefter när han är ute och går får en att börja svettas....). Undra hur bilden blir med en HTPC där man kan leka med hur dvd:n 25 (eller vad det nu är) bilder komponeras för att få 50 bilder/s (kanske är helt ute och cyklar här...)

Det positiva med mig enligt 100 hz på lg:en var att det, om man bortser från artefakterna, var riktigt trevligt att se på. Mjukt och fint, kändes som om man kom närmare inpå. Någon sa som studiefilmat här och det kändes det som. Var ovant men positivt enligt mig.

Nu kanske jag var mycket kritisk till 100 Hz artefakterna men efter att ha studerat dem noga så går det inte att undvika att se och irritera sig på dem. Och när man sen slog av 100 Hz så kändes filmen som ett bildspel (sämre än de Samsung jag så och enligt kommentera här på forumet så är inte folk nöjda med dem heller angående).

Alltsom allt: helt ok svärta, bra färger men mycket irreterande artefakter vid 100 Hz (TruM) och vad jag kunde se, ovanligt hackig utan TruM. Blir nog en Samsung N71 fast än jag är något mera nöjd med LG:ns svärta och färg. Bör tilläggas att jag inte kunde testa just N71 med I Robot.

Fast LG:n lär fungera mycket bra gällande pixelmappning (och jag använder datorn just nu för att titta på film)..... f-n också....

/ Thomas

Postad 17 januari 2007 - 20:14

Unregistered8e1f5d3c
  • Unregistered8e1f5d3c
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
B.Thomas: Jag har läst hela tråden. Jag var nog lite otydlig där men det jag menade är att när man har haft apparaten några veckor brukar man kunna ge en mer samlad bild.

Tack för infon Thom Sand. Det låter lite lurigt det där med att den hackar mer än andra LCD:er när 100 hz är avstängt. Det kan ju hända att man luras lite av kontrasten mellan 100 hz och 50 hz också. Men det gick ju något rykte om att LG fick dra in LB2 (ett antal exemplar) pga problem med eftersläpningar. Kanske är det felet som du har sett? Vad var det för fel på det första LB2-exemplaret du tittade på?

Postad 17 januari 2007 - 23:19

Unregistered3d1a00d0
  • Unregistered3d1a00d0
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Thom Sand!!!

Tror du kan köpa LB2:an å vara lugn. Har kollat genom nästan hela I-Robot på min 37 tummare och har inte sett antydan till de problem som du berättar om. Måste ha varit ett dåligt exemplar eller så har dom fixat till problemet till 37 tummaren som släpptes senare än 32:an. Det var väl en 32 du tittade på?

Har iofs inte provat med XD påkopplat utan har kört med min egen inställning där XD är avslagen.. Ska prova med XD och LG:s egna inställningar.. Skriver och berättar vad jag kommer fram till....

Postad 18 januari 2007 - 00:05

SciFi
  • SciFi
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Robban_s

Berätta gärna vart du köpte din 37". Som det ser ut nu är du den ända som har fått den

Postad 18 januari 2007 - 00:17

Unregistered3d1a00d0
  • Unregistered3d1a00d0
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Tekniska huset i Kalix. Hämtade den Ons förra veckan.....Ska visst var en av de första i Landet som fått tag i en enligt försäljaren :(

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered3d1a00d0, 18 januari 2007 - 00:30.

Postad 18 januari 2007 - 00:50

Because
  • Because
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hej.

Jag har idag beställt en 42LB2R och en LH-RH761IA från fyndbörsen. Dom skulle få in dom i veckan (Men av vad jag läst i tråden vet jag inte vad man ska tro :( ).
Väggfäste + hdmi-sladd köpte jag till.

LH-RH761IA
42LB2R

Iallafall, vad jag ville komma till, jag fick ge 26000 med frakt och hemkörning. Bra eller dålig affär?

Och är det någon som redan köpt en 42":are?

Postad 18 januari 2007 - 02:36

Unregistered90f62e0d
  • Unregistered90f62e0d
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Har LB2R serien hdmi 1.3 kontakter?

Postad 18 januari 2007 - 08:32

oppression
  • oppression
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Pratade med en internet firma som jag har en personlig kontakt på idag (Total el & It).
Han har fått nya prislistorna på rek pris från LG. 42:an av LB2R serien finns inte ens med?????
Kommer den ens som 42:a inom rimlig tid tro?
47LB2RF får ett rek pris på 25 000 ut till kund ink moms.

<{POST_SNAPBACK}>

Inget sänkt pris på 37:orna?

Postad 18 januari 2007 - 10:13

Hoffer
  • Hoffer
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Har själv beställt 42LB2R den 16de November från Tyskland...sen dess har leverans datumet blivit uppskjutet nästan varje vecka. Har tom skrivit till LG, men dom bara refererar mig tillbaka till återförsäljaren, och dom vet ju inget.

Kolla här också, undrar när dom kommer ut? https://www.minhembi...howtopic=146104

Redigerat av Hoffer, 18 januari 2007 - 10:14.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.