* Officiell tråd - Nikon D90 *
1190 svar till detta ämne
Nikon D90
(Systemkameror)
Rapporterad
|
3
|
(41)
|
Inga priser |
|
Nikon D90 + 18-200/3,5-5,6 VR
(Systemkameror)
Rapporterad
|
5
|
(2)
|
Inga priser |
|
Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR
(Systemkameror)
Rapporterad
|
9
|
(35)
|
Inga priser |
|
Nikon D90 + 16-85/3,5-5,6 VR
(Systemkameror)
Rapporterad
|
6
|
(4)
|
Inga priser |
|
Nikon D90 + 18-55/3,5-5,6 VR
(Systemkameror)
Rapporterad
|
6
|
(1)
|
Inga priser |
|
Nikon D90 + 18-55/3,5-5,6
(Systemkameror)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
Nikon D90 + 18-200/3,5-5,6 VR II
(Systemkameror)
Rapporterad
|
6
|
(0)
|
Inga priser |
|
12 relaterade trådar
Postad 02 March 2009 - 13:01
Woodlander
-
Woodlander
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Samma sak hände mig på Media Markt i Stockholm idag - jag nekades prismatchning trots en säljares tidigare löfte om att det var okej, bara konkurrenten hade produkten i lager. De säljare jag pratat med hittills kände alla väl till Japan Photos pris på 18-105-paketet (säljaren var tvungen att ringa någon med högre befogenheter: "Hur var det nu med Japan Photo..."). Det känns som att deras prisläge har gett en del uppmärksamhet och huvudbry i branschen...
Vad tror ni inköpspriset ligger på egentligen? Hur mycket marginal har affärerna?
När jag pratade med säljaren på Media Markt så påstod han att deras pris (10 590 kr för 18-105 kitet) innebar +/- 0 för dom. Jag vet inte marginalerna med jag tror nog att det var en sanning med modifikation. Tror ni att det är safe att slå till med kameran hos Japan Photo. En del i denna tråd verkar ha haft problem med dom. Jag har en fysisk butik i närheten, det kanske är bättre?
Postad 02 March 2009 - 13:42
lanfear
-
lanfear
-
Användare
-
-
108 inlägg
Tror ni att det är safe att slå till med kameran hos Japan Photo. En del i denna tråd verkar ha haft problem med dom. Jag har en fysisk butik i närheten, det kanske är bättre?
De återköpte ju Slim Shadys problematiska exemplar (se ovan) i butik, det inger förtroende hos mig. Jag kommer köra på Japan Photo... (vars pris dock är som en jojjo - ligger nu på 9 900:-).
Postad 02 March 2009 - 15:28
AndreasG
-
AndreasG
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Det är ju inte konstigt om de inte väljer att prismatcha JapanFoto eftersom att det är andra villkor för en handlare som tar in varan via svenska generalagenten. Dessutom gäller JapanFotos priser endast vid internetköp, så i den meningen gäller inte priset i en fysisk butik. Det är väl bara att köpa av JapanFoto om man tycker att deras erbjudande är bäst istället för att stå och tjafsa om priset i en annan affär? Jag förstår inte poängen med det riktigt.
Postad 02 March 2009 - 15:33
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Om man nu har en MediaMarkt i närheten och man känner sig mer bekväm med köp i fysisk butik så är det ett mycket bra alternativ! Och om det då går att få till ett bättre pris (som i en annan butik, i detta fall JapanPhoto) är det ju ett + i kanten!
Postad 02 March 2009 - 15:45
AndreasG
-
AndreasG
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Om man nu har en MediaMarkt i närheten och man känner sig mer bekväm med köp i fysisk butik så är det ett mycket bra alternativ! Och om det då går att få till ett bättre pris (som i en annan butik, i detta fall JapanPhoto) är det ju ett + i kanten!
Ja men det är ju detta som gäller för prismatchning hos MM, fysisk butik i närområdet? Om inte MM håller detta är det väl bara att åka till JapanFoto om de är i närområdet med fysisk butik och har lägre priser? Jag förstår helt ärligt inte logiken i resonemanget.
Postad 02 March 2009 - 15:48
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Eftersom han/hon nu har valt att gå till MediaMarkt så tror jag definitivt inte att han/hon har en JapanPhoto-butik i närheten!
Har inte MediaMarkt erbjudandet om ett gratis VG till D90(kan ha fel!!)?
Postad 02 March 2009 - 17:28
lanfear
-
lanfear
-
Användare
-
-
108 inlägg
Det är ju inte konstigt om de inte väljer att prismatcha JapanFoto eftersom att det är andra villkor för en handlare som tar in varan via svenska generalagenten. Dessutom gäller JapanFotos priser endast vid internetköp, så i den meningen gäller inte priset i en fysisk butik. Det är väl bara att köpa av JapanFoto om man tycker att deras erbjudande är bäst istället för att stå och tjafsa om priset i en annan affär? Jag förstår inte poängen med det riktigt.
Ja, Japan Photos webb säger att priset endast gäller vid internetköp, men det stämmer inte.  Vidare har Media Markt haft väldigt inkonsekvent hållning - vissa har lyckats använda prisgarantin, andra inte. Jag har ett MM väldigt nära så jag har därför passat på att försöka själv. Nåja, vidare till nästa ämne.
Postad 02 March 2009 - 17:41
Fjant
-
Fjant
-
Lärjunge
-
-
409 inlägg
Det får alla som köpt en D90 av en svensk auktoriserad Nikon återförsäljare. Man får registrera sina uppgifter på Nikons hemsida sen får man batterigreppet. Se vilka ÅF det gäller på denna länk: Köp D90 och få batterigrepp på köpet!Så det är ett litet minus av att köpa på Japan Photo istället för på MM då man går miste om detta erbjudande.
Postad 02 March 2009 - 17:45
Slim Shady
-
Slim Shady
-
Användare
-
-
141 inlägg
De återköpte ju Slim Shadys problematiska exemplar (se ovan) i butik, det inger förtroende hos mig. Jag kommer köra på Japan Photo... (vars pris dock är som en jojjo - ligger nu på 9 900:-).
Tror iofs att jag hade lite tur. Tjejen i butiken tolkade min kontakt med Nikon Support som att de hade godkännt återköpet och dessutom var inte butikschefen inne så hon hade ingen att fråga... Kanske inte hade varit problem annars heller, men risken finns ju att de hade velat skicka på reparation. Du bör även lägga in batterigrepp och Value pack (som Fjant påpekar) i din värdering av priset om det inte sjunker igen.
Redigerat av Slim Shady, 02 March 2009 - 17:47.
Postad 02 March 2009 - 17:48
Hamsteren
-
Hamsteren
-
Veteran
-
-
1697 inlägg
Hmm hos Japan Photo i Malmö er priserne ca. 10% over hvad de er på hjemmesiden (men er jo ligemeget man bestiller på hjemmesiden da det er fraktfrit  )
Postad 02 March 2009 - 18:45
AndreasG
-
AndreasG
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Eftersom han/hon nu har valt att gå till MediaMarkt så tror jag definitivt inte att han/hon har en JapanPhoto-butik i närheten!
Om det hänger på att ta tunnelbanan, bilen, whatever i 15-30 minuter (avståndet från MM till Japan foto) så kanske man ska fundera om man egentligen är intresserad av att köpa kameran? Man kanske är mera road av att diskutera priser med MM personal. Nu är det väl dock så att Japan Foto inte uppfyller kriterierna för prismatchning och därför är denna diskussion helt onödig. Ja MediaMarkt har erbjudande om gratis VG, som alla andra Nikon auktoriserade butiker.
Postad 02 March 2009 - 20:24
Woodlander
-
Woodlander
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Om det hänger på att ta tunnelbanan, bilen, whatever i 15-30 minuter (avståndet från MM till Japan foto) så kanske man ska fundera om man egentligen är intresserad av att köpa kameran? Man kanske är mera road av att diskutera priser med MM personal. Nu är det väl dock så att Japan Foto inte uppfyller kriterierna för prismatchning och därför är denna diskussion helt onödig.
Ja MediaMarkt har erbjudande om gratis VG, som alla andra Nikon auktoriserade butiker.
Jag bor utanför Malmö som har både Media Markt (MM) och Japan Photo (JP). Eftersom JP är billigare åkte jag dit i slutet på förra veckan. Då tog dom 8 999 kr, även i butiken i Malmö, men som jag befarade var kameran slut så jag satte mig i kö på en. Samtidigt så visste jag om att MM hade prisgaranti och därför åkte jag dit och frågade och fick det, i en tidigare post, redan nämnda svaret. Hade dom haft kameran inne på JP hade jag så klart köpt den där. Nu har ju dock JP höjt priset med 900 kr så därför är dom kanske inte lika intressanta längre med tanke på att man inte får handgreppet där. Det fick man förvisso inte tidigare heller men då var också prisskillnaden mkt större.
Postad 03 March 2009 - 15:28
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Någon fler som råkat ut för ERR fel med D90 kit ?
Tydligen är lösningen att man ska rengöra kontakt ytan/ringen innan man sätter på objektivet.
Gjorde det igår, har testat för lite för att säga om det funkade, men det var iaf en tydlig fett hinna där som gick att få bort enkelt med en vanlig duk.
Postad 03 March 2009 - 23:54
lolonevander
-
lolonevander
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej!
Jag läste något här om att d90 bara kan spela in 5 minuter i stöten. Menas det att inspelningen avbryts och man måste sätta igång den igen efter 5 minuter eller måste man lägga över de första 5 minuterna till sin dator innan man kan spela in nya 5 minuter?
Louise
Postad 04 March 2009 - 07:16
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Den avbryts skulle jag tro, det beror ju på vad man har för minesskort om man måste tömma det! (Utrymmet)
Postad 04 March 2009 - 14:59
Slim Shady
-
Slim Shady
-
Användare
-
-
141 inlägg
Någon fler som råkat ut för ERR fel med D90 kit ?
Tydligen är lösningen att man ska rengöra kontakt ytan/ringen innan man sätter på objektivet.
Gjorde det igår, har testat för lite för att säga om det funkade, men det var iaf en tydlig fett hinna där som gick att få bort enkelt med en vanlig duk.
När jag hade felet så ställde jag frågan till Nikon om det kunde räcka med att rengöra kontakterna, men det trodde de inte. Blir intressant att höra vad du kommer fram till. Var hade du hört den teorin?
Postad 04 March 2009 - 21:35
vreeswijk
-
vreeswijk
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Hej! Jag läste något här om att d90 bara kan spela in 5 minuter i stöten. Menas det att inspelningen avbryts och man måste sätta igång den igen efter 5 minuter eller måste man lägga över de första 5 minuterna till sin dator innan man kan spela in nya 5 minuter? Louise
Det är bara att starta och spela in igen. 5minuters inspelning gäller dock när du filmar i hd. Kör du i vanlig upplösning kan du filma i 20 minuter. 5minuterhdfilmat tar 2 gb så det gäller att ha stort minneskort:)
Postad 05 March 2009 - 10:04
lanfear
-
lanfear
-
Användare
-
-
108 inlägg
5minuterhdfilmat tar 2 gb så det gäller att ha stort minneskort:)
Ja, iallafall ett som är 50x50 centimeter, minst!  Som vanligt, i framtiden...
Postad 06 March 2009 - 09:59
Numero1
-
Numero1
-
Veteran
-
-
1920 inlägg
Har nyligen köpt D90 ink kitet 18-105..
Kan nån tipsa om nån bra vettig smidig väska ? Vad har Ni köpt och var ?
Kom på en annan sak, finns det nån ny firmware eller är det 1.0 som "gäller" ?
Jag köpte min kamera (D90) på Onoff och köpte där en svart Nikonväska för typ 200:-, som ser väldigt anspråkslös ut, men har bra med fack och utrymme både för min kamera och min lilla Sony vedeokamera. Mycket nöjd med både kamera och väskan. Nu är jag intresserad av att köpa en större blixt till kameran. Vad rekomenderar ni?
Postad 06 March 2009 - 10:05
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
I vilken prisklass letar du blixtar efter? Finns en hel del att välja mellan:
Metz:
Sigma:
Redigerat av Ponisch, 06 March 2009 - 10:11.
Postad 06 March 2009 - 10:13
Hamsteren
-
Hamsteren
-
Veteran
-
-
1697 inlägg
Postad 06 March 2009 - 13:17
morberg
-
morberg
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Nu är jag intresserad av att köpa en större blixt till kameran. Vad rekomenderar ni?
Störst smäll för pengarna är:
Stöd för CLS vilket gör att du kan ta bilder med blixten utan att ha den monterad på kameran. TTL-mätning och möjlighet att vinkla upp den i taket eller i en vägg.
Redigerat av morberg, 06 March 2009 - 13:25.
Postad 07 March 2009 - 16:23
Numero1
-
Numero1
-
Veteran
-
-
1920 inlägg
I vilken prisklass letar du blixtar efter?
Upp till ca 4000:- funkar... Läste att TTL inte funkar till digitala kameror utan att det är E-TTL eller I-TTL som gäller....(har jag missuppfattat något tro?) Så en blixt som har en TTL variant som funkar till D90n vore ju inte helt fel... Pryl*** som kjag är tycker jag att GPS-modulen verkar vara ett kul tillbehör men jag har faktiskt svårt att se vad den skall vara användbar till? Du ser information om vart bilden är tagen...sen då? Förstår ni vad jag menar?
Postad 07 March 2009 - 19:35
morberg
-
morberg
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Så en blixt som har en TTL variant som funkar till D90n vore ju inte helt fel...
SB-400, -600, -800 och -900 har i-TTL (dvs. TTL som funkar med din kamera). Men SB-600 är fortfarande mest prisvärd. SB-800 har utgått, men går fortfarande att få tag på på den del ställen.
Postad 08 March 2009 - 14:35
Unregistered9c595cc7
-
Unregistered9c595cc7
-
Användare
-
-
126 inlägg
Hejsan!
Jag har lite frågor angående systemkameror och Nikon D90!
Hur snabbt tar man ett kort med en systemkamera? Är det lika segt som på en vanlig kompaktdigitalkamera eller tas kortet direkt när man trycker på knappen? Hur nära kan man ta bilder om man vill ta närbilder med Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR? På ett forum sade de att man max kunde knäppa från 45cm håll, vilket jag tycker låter väldigt dåligt, då min gamla kompaktkamera kan ta 5cm. Kan det objektivet zooma långt? Hur långt i så fall? Jag behöver inte kunna zooma jättelångt men lite vore kul. Hur bra ett kort blir, beror det mest på kamerahuset eller objektivet?
Uppskattar svar!
Tack!
Postad 08 March 2009 - 14:47
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1475 inlägg
Hejsan!
Jag har lite frågor angående systemkameror och Nikon D90!
1. Hur snabbt tar man ett kort med en systemkamera? Är det lika segt som på en vanlig kompaktdigitalkamera eller tas kortet direkt när man trycker på knappen?
2. Hur nära kan man ta bilder om man vill ta närbilder med Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR? På ett forum sade de att man max kunde knäppa från 45cm håll, vilket jag tycker låter väldigt dåligt, då min gamla kompaktkamera kan ta 5cm.
3. Kan det objektivet zooma långt? Hur långt i så fall? Jag behöver inte kunna zooma jättelångt men lite vore kul.
4Hur bra ett kort blir, beror det mest på kamerahuset eller objektivet?
Uppskattar svar!
Tack!
1. Det är lite olika, vid bra ljus så går det väldigt snabbt, eller om du ställt in kameran så du kan ta en bild utan att den låst autofokus. 2. Ja det stämmer att nägränsen är 45 cm, avbildningsskalan blir då 1:5 om du zommar till 105. Vill du komma närmre får du köpa ett objektiv som är gjort speciellt för närbilder. 3. Det kan zooma från 18 till 105, finns inget som jag kan säga om hur långt det är. Men jag tror att Tamron har en funktion på sin hemsida där man kan se lite hur brännvidden fungerar. 4. Jag skulle nog säga objektivet, alla kamerahus idag är såpass bra.
Postad 08 March 2009 - 15:47
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Kan det objektivet zooma långt?
Du kommer motsvarande 160mm (105 x beskärningsfaktor på 1.5). Jämför med vad det står i specen på din kompaktkamera. Du kommer inte jättelångt jämfört med t.ex men en kompaktkamera med lite mer zoom.
Postad 08 March 2009 - 16:06
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
1. Beror helt på vad du har valt för slutarhastiget när du kör manuellt, en kompaktkamera måste ju hitta fokus innan den tar ett kort, vilket kan ta flera sekunder! AF är relativt snabbt när det finns gott om ljus! 2. Närgränsen på just det kit-objektivet är 45cm ja, så närbilder skulle jag inte vilja påstå att du kan få till! Till det krävs helst renodlade macro-objektiv, som Tamrons 90/2.8 - med tanke på hur du formulerar dina frågor så är jag inte så säker på om du ens vet vad jag menar... Närgränsen spelar ingen roll hur bra närbilder man kan ta, det är förstoringsgraden som räknas! Ett "äkta" macro går från 1:1 och uppåt (2:1 m.m.) och har normalt sett en närgräns på 30cm och uppåt! 3. Som andra sagt, den kan zooma upp till 105mm, här kommer ett hjälpmedel som visar hur "långt" du kommer: http://www.tamron.co...-comparison.php4. Skulle påstå att det mest beror på objektivet, de flesta av degans systemkameror presterar likvärdigt! Ett ljusstarkt objektiv vinner över ett kamerahus med bra ISO-egenskaper varje dag! Säg till om du behöver hjälp med något annat, finns många trevliga personer i denna delen utav forumet! En sak till bara, tro inte som många andra, att en systemkamera kan ta världens finste bilder, det är fotografen som avgör!
Postad 10 March 2009 - 15:02
Unregisteredf0eacfec
-
Unregisteredf0eacfec
-
Användare
-
-
237 inlägg
Pryl*** som kjag är tycker jag att GPS-modulen verkar vara ett kul tillbehör men jag har faktiskt svårt att se vad den skall vara användbar till? Du ser information om vart bilden är tagen...sen då? Förstår ni vad jag menar?
GPS modulen är nog av störst intresse om man skall ut och resa och då kommer att fotografera på olika platser under en längre tid (dvs inte har tid och/eller möjlighet att dokumentera var bilden togs). Den behövs knappast när du tar bilder hemma i din lägenhet (och fungerar ju inte heller inomhus). När du väl har fått in GPS informationen i EXIF, så kan du använda denna för att kolla på kartan var bilden togs. Tex Adobe Lightroom har i version 2 en knapp brevid GPS informationen som länkar till Google Earth, där en markering kommer upp och visar var bilden togs. Kolla in Kelbys Nikonfilm (Premiere Episode) på DTown som i mitten (efter ca 7 min) tar upp DI-GPS (föregångare till Nikon GP-1) och Lightroom Nikon DTown samt där du även finner en review av Nikon GP-1.
Postad 11 March 2009 - 14:02
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
När jag hade felet så ställde jag frågan till Nikon om det kunde räcka med att rengöra kontakterna, men det trodde de inte. Blir intressant att höra vad du kommer fram till. Var hade du hört den teorin?
Här har du en till med detta problem: http://photodoto.com...mystery-solved/Har provat min kamera 1 gång till efter jag rengjort så kanske för tidigt att säga om det är löst med det, men det ser hopfullt ut, och kan mycke väll tänka mig att detta är problemet. I mitt fall så behövde jag då inte ta ut batteriet, utan det räcker med att slå av och på kameran så släpper det när du klickar på avtryckarn. Här hittade jag en till tråd: http://www.flickr.co...57610348455714/The Dude 05 says: I got the same thing when I received my D90. I called nikon and they had me lightly rub luke warm water on the contacts, after removing the battery. They said sometimes some factory grease gets on them and there is not a complete connection. That was 6 months ago and it still seems to work. craddie says: I was getting it once in a while and i just cleaned the lens contacts on the body with my finger and I haven't seen it in weeks. ....for what it's worth. I was getting it with these lenses: Sigma 10-20 (metal mount) Tamron 28-75 (metal mount) Nikkor 55-200VR DFW_Nikonite says: This problem got worse after my trip to Puerto Rico. But after cleaning the contacts(both lens and camera) w/ methanol I have not seen it since. Maybe the salty humid air caused a buildup of gunk ... I was changing lenses alot. Originally posted 4 weeks ago. ( permalink ) DFW_Nikonite edited this topic 4 weeks ago.
Redigerat av Unregisteredfe29246a, 11 March 2009 - 15:32.
Postad 11 March 2009 - 20:48
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Har läst hela tråden nu, det är en del nybörjare som undrar om Nikon D90 och eftersom jag är en *total sucker* på DSLR känner jag mig lämpad att svara på en del frågor, från nybörjare till nybörjare
1. Nikon D90 är en *utmärkt* nybörjarkamera, IMHO. Den är *inte* för avancerad, det blir lika mkt bökande med en billigare DSLR. I långa loppet är det väldigt mycket att hålla koll på/regler mellan olika program, knappar som gör än det ena, än det andra, att inte glömma ställa tillbaka/kolla allt innan man fotar.
Det roliga är: Denna kamera presterar normalt sjukt bra i autoläge (för oss som kommer från kompakter) när blixt fälls upp eller när fokuspunkter bestäms osv osv. Det är lätt att arbeta sig fram allt efter vad man läser på, kör nån bild på auto, nån på P, nån som du vill och du har garanterat nån hyfsad bild. Objektivitet 18-105 är en höjdare för mig som nybörjare som kört kompakter med 3x optisk, eller min gamla S602Z med teleconverter. Jag känner mig väldigt väldigt nära vid full tele utan att sökaren skakar och slutresultatet saknar skärpa. VR-tekniken i medföljande objektiv och rätt slutartid och alla problem är ur världen. Nu är bara människor suddiga när *dom* rör sig. :-)
Jfr en kompakt är D90 oerhört snabbt, när den slås på... så är den på - direkt:) [edit] Detta är genomgående, D90 är blixtsnabb för alla som kommer från en kompakt... underbar känsla.
2. Köpa importkamera kan alltid vara trickigt oavsett märke. Generalagenten för Nikon vill mest troligen själva stå för import/kvalitetskontroll. Därav kanske man missar vissa saker via importfirma/inte kan ta del av erbjudande/svensk manual/gratis batterigrepp (kampanj mars ut). Så gör Fuji med exempelvis, ingen unikt för Nikon.
Själv betalade jag 10995: för kit med 18-105 VR även om jag kunde köpt på nätet 500:- billigare från aukt. handlare. Jag valde min lokala butik (som är auktoriserad) eftersom jag inte vill vara dumsnål och vill slippa att själv skicka in min kamera för check&clean i 3 år. Vid en sådan här dyr grej (som man snabbt blir kär i) får man fråga sig om 10-15% i prisskillnad är avgörande. Jag gav 10% mer än för en ev importkamera hos Japan Photo, eller 5% mer för att köpa hos min lokala handlare som jag kan besöka. Jordnötter om du frågar mig ifall det krånglar med denna relativt dyra kamera.
3. Makro. Jag har haft kompakter med närgräns 1 cm men det blev alltid problem med ljuset eftersom jag/kameran skymde. Dessutom stängdes zoom av på de kameror jag haft vid makro. Med D90, fulla 105 mm (zoom, ca 6 ggr) och en närgräns på ca 40 cm kombinerat med perfekt skärpa i 12 megapixels (4288x2848) så ersätter detta lätt det som kallas makro på kompakter vad mig anbelangar. Du kommer riktigt närma om du inte är ute efter att fota ögonen på en fluga eller så, du har perfekt skärpa/ljus och kan beskära bilden hårt iom den höga upplösningen. Som bonus -- köp ett bra makroobjektiv och du *kan* fota ögona på en fluga!
Summa summarum, Nikon D90 var ett gött köp för en *total* nybörjare som mig, och jag betalade "överpris" (1000-500 kr beroende på hur man räknar) för att kunna handla den lokalt hos en auktoriserad handlare.
De flesta som skriver i detta forum är riktigt duktiga/kunniga, långt över min nivå, och har preferenser från andra DSLR medans vi som kommer från kompaktträsket har helt andra preferenser (vad en makrobild är exempelvis).
Om pengar finnes i kombination med fotointresse så kan jag inte annat än rekommendera D90 även för en totalt newbie som mig själv...
Redigerat av maxxess, 11 March 2009 - 21:15.
Postad 11 March 2009 - 21:35
AndreasG
-
AndreasG
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Jag kan bara hålla med. Även om jag inte använder det så ofta, så presterar d90 riktigt bra i auto-läge. Jag tycker att den får till vitbalansen riktigt bra i de allra flesta fall.
Postad 12 March 2009 - 08:26
Fjant
-
Fjant
-
Lärjunge
-
-
409 inlägg
Tack maxxess för dina synpunkter. Och jag som går i köpartankar har tänkt att göra precis som du, jag tänker köpa från en auktoriserad ÅF som finns nära mig så att jg har lätt att gå tillbaka dit om det blir strul. Jag känner också att det känns bättre att lägga på några extra kronor och köpa av en ÅF som man även vet kommer finnas kvar även imorgon (nåt att tänka på i dessa kristider).
Postad 12 March 2009 - 09:38
Jessica_s
-
Jessica_s
-
Rookie
-
1 inlägg
hej
jag undrar om det är någon som har samma problem som jag och i så fall vad ni har gjort åt det. när jag ska ta kort med min D90 börjar ibland F att blinka och det är omöjligt att ta kort, vad göra?
Postad 12 March 2009 - 09:41
Slim Shady
-
Slim Shady
-
Användare
-
-
141 inlägg
I got the same thing when I received my D90. I called nikon and they had me lightly rub luke warm water on the contacts, after removing the battery. They said sometimes some factory grease gets on them and there is not a complete connection. That was 6 months ago and it still seems to work.
Konstigt att Nikon Sverige inte känner till detta. Jag frågade dem ju specifikt om jag kunde testa detta sjäv. Skönt att höra att det finns hopp i alla fall för jag tänkte snart slå till på en ny. Någon som har några kommentarer på valet mellan 18-200 och 18-105. PS. Fjant - sjukt skön avatar. Man blir inte så lite nostalgisk... hej jag undrar om det är någon som har samma problem som jag och i så fall vad ni har gjort åt det. när jag ska ta kort med min D90 börjar ibland F att blinka och det är omöjligt att ta kort, vad göra?
Blinkar det F-- så har du också glapp mellan hus och objektiv (se historiken här i tråden). Testa att göra ren kontakterna mellan de två. en del verkar ha kunnat löst det så. Jag testade aldrig.
Redigerat av Slim Shady, 12 March 2009 - 09:46.
Postad 12 March 2009 - 09:46
Slim Shady
-
Slim Shady
-
Användare
-
-
141 inlägg
Tack maxxess för dina synpunkter. Och jag som går i köpartankar har tänkt att göra precis som du, jag tänker köpa från en auktoriserad ÅF som finns nära mig så att jg har lätt att gå tillbaka dit om det blir strul. Jag känner också att det känns bättre att lägga på några extra kronor och köpa av en ÅF som man även vet kommer finnas kvar även imorgon (nåt att tänka på i dessa kristider).
Glömde nämna att jag till slut fick ett mail från Japan Photo där butikschefen skriver att det minsann inte går att häva köpet utan att Nikon har fått titta på den först. Verkar inte som att han hängt med på att jag redan lämnat tillbaka den i hans butik en vecka tidigare. Jag hade alltså tur som gick dit när han inte var där (det var ju flera fel på min kamera). Hoppas att tjejen i kassan inte fick skit för detta.
Postad 12 March 2009 - 10:59
morberg
-
morberg
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
jag undrar om det är någon som har samma problem som jag och i så fall vad ni har gjort åt det. när jag ska ta kort med min D90 börjar ibland F att blinka och det är omöjligt att ta kort, vad göra?
Om du har ett icke-G objektiv med manuell bländarring och den inte står på minsta bländare (högst siffra) blinkar fEE.
Postad 12 March 2009 - 11:24
AndreasG
-
AndreasG
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Någon som har några kommentarer på valet mellan 18-200 och 18-105.
Jag funderade också mellan 18-105 och 18-200, och det blev det senare. Anledningen till att jag funderade är att 18-105 är mera prisvärd men 18-200 det jag egentligen ville ha. Till slut beslutade jag mig att de få extra tusenlapparna inte spelar så stor roll i längden. Av det jag har sett presterar de ungefär likvärdigt mellan 18-105. Av det jag har testat själv så tycker jag att min 18-200 är skarp, även vid full zoom. Jag vet inte hur mycket detta varierar mellan objektiv, antingen har jag tur med mitt objektiv eller så är jag inte tillräckligt petig, eller så är 18-200 generellt sett ganska bra. För egen del resonerade jag så att jag vill ha en optik med stort omfång, och till detta komplettera med fast ljusstark optik. Jag misstänker att ett 18-105 skulle kännas för kort och att jag aldrig skulle använda ett 70-300 om jag kompletterade med detta. Det är helt enkelt oändligt mycket mera praktiskt att ha mycket zoom i ett objektiv och ger mycket mer möjligheter när man fotar. De eventuella nackdelarna är för små, speciellt nu när d90 automatiskt tar bort CA (eller om man så önskar, efteråt i bildbehandlingen). Distorsionen kan ju också fixas i kameran om man så önskar. Det första jag kommer att komplettera med är ett 35mm 1.8 för att använda inomhus. Det är dessutom litet och enkelt att ta med sig tillsammans med 18-200. Prio ett för fotande är att man har med sig utrustningen. Och 90% av tiden bär man på den.
Postad 16 March 2009 - 16:26
Falcon77
-
Falcon77
-
Användare
-
-
117 inlägg
Är det någon som vet hur det fungerar med blixt Nikon SB-600; kan man ta loss blixten och hålla den från ett annat håll, och den fungerar fortfarande likadant dvs via Bluetooth eller något likande, eller måste man ha en sladd isf? Har forskat lite om det, men inte hittat något svar. Vet att det finns sladd till, tex denna Sladd , men har fått för mig att det även skall gå trådlöst. Någon som vet?
Postad 16 March 2009 - 19:56
Unregisteredf0eacfec
-
Unregisteredf0eacfec
-
Användare
-
-
237 inlägg
Är det någon som vet hur det fungerar med blixt Nikon SB-600; kan man ta loss blixten och hålla den från ett annat håll, och den fungerar fortfarande likadant dvs via Bluetooth eller något likande, eller måste man ha en sladd isf?
Har forskat lite om det, men inte hittat något svar. Vet att det finns sladd till, tex denna Sladd , men har fått för mig att det även skall gå trådlöst.
Någon som vet?
D90 och SB-600 stödjer båda Nikon CLS, dvs du kan fjärrstyra en SB-600 från en D-90 (som har denna funktion inbyggd i kameran). Tror att det är IR som används för att trigga blixten.
Postad 16 March 2009 - 20:08
Hamsteren
-
Hamsteren
-
Veteran
-
-
1697 inlägg
Det er den indbyggede blitz som anvendes til at trigge fx SB-600 med
Postad 16 March 2009 - 20:21
Falcon77
-
Falcon77
-
Användare
-
-
117 inlägg
D90 och SB-600 stödjer båda Nikon CLS, dvs du kan fjärrstyra en SB-600 från en D-90 (som har denna funktion inbyggd i kameran). Tror att det är IR som används för att trigga blixten.
Super! Tackar så mycket!
Postad 17 March 2009 - 12:13
Fjant
-
Fjant
-
Lärjunge
-
-
409 inlägg
Jag funderade också mellan 18-105 och 18-200, och det blev det senare. Anledningen till att jag funderade är att 18-105 är mera prisvärd men 18-200 det jag egentligen ville ha. Till slut beslutade jag mig att de få extra tusenlapparna inte spelar så stor roll i längden. Av det jag har sett presterar de ungefär likvärdigt mellan 18-105. Av det jag har testat själv så tycker jag att min 18-200 är skarp, även vid full zoom. Jag vet inte hur mycket detta varierar mellan objektiv, antingen har jag tur med mitt objektiv eller så är jag inte tillräckligt petig, eller så är 18-200 generellt sett ganska bra.
För egen del resonerade jag så att jag vill ha en optik med stort omfång, och till detta komplettera med fast ljusstark optik. Jag misstänker att ett 18-105 skulle kännas för kort och att jag aldrig skulle använda ett 70-300 om jag kompletterade med detta. Det är helt enkelt oändligt mycket mera praktiskt att ha mycket zoom i ett objektiv och ger mycket mer möjligheter när man fotar. De eventuella nackdelarna är för små, speciellt nu när d90 automatiskt tar bort CA (eller om man så önskar, efteråt i bildbehandlingen). Distorsionen kan ju också fixas i kameran om man så önskar.
Det första jag kommer att komplettera med är ett 35mm 1.8 för att använda inomhus. Det är dessutom litet och enkelt att ta med sig tillsammans med 18-200.
Prio ett för fotande är att man har med sig utrustningen. Och 90% av tiden bär man på den.
Står i valet och kvalet mellan att köpa en D90 med 18-105 el. 18-200. Du skrev att de eventuella nackdelarna är små om man väljer 18-200, kan du specifera för en som inte har så stor koll vad det finns för eventuella nackdelar med att välja 18-200 istället för 18-105. För jag har i princip bestämt mig för att köpa en D90 med 18-200 för jag kan bara se fördelar med det objektivet (slippa släpa med sig ytterligare ett objektiv) då man täcker in så pass med mycket med just den. Alla synpunkter och åsikter kring detta är välkomna.
Postad 17 March 2009 - 13:06
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Lite mer info om ERR felet på min D90.
Det gjorde inga skillnader att rengöra kontakt ytorna, nu har jag iofs bara provat rengöra med ett papper eller en liten fuktig tyg bit, men det gjorde ingen nämnvärd skillnad då problemet kvarstår varje gång jag ska slå på kameran
efter jag haft den en liten stund i kamera väskan.
Har även provat med ett 50mm 1.8D objektiv som har kontakt ytor i metall istället för plast som mitt kit objektiv har, och det ger samma problem, ni som har kit objektivet 18-105 vet säkert vad jag pratar om.
Har tagit kontakt med Nikon sverige nu för att se vad dom säger.
Börjar kännas lite trist nu
HÄR NEDAN KOMMER DOM SVAR JAG FÅR FRÅN NIKON EUROPE:
(Uppdaterar eftersom jag får nya svar)
F-- Är det fel man får om det är kontakt fel, dom nämner även att jag förmodligen måste skicka in kameran.
Update:
Har nu skickat kameran till Nikon så då får vi se vad som händer.
Redigerat av Unregisteredfe29246a, 20 March 2009 - 11:11.
Postad 18 March 2009 - 10:31
AndreasG
-
AndreasG
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Står i valet och kvalet mellan att köpa en D90 med 18-105 el. 18-200.
Du skrev att de eventuella nackdelarna är små om man väljer 18-200, kan du specifera för en som inte har så stor koll vad det finns för eventuella nackdelar med att välja 18-200 istället för 18-105. För jag har i princip bestämt mig för att köpa en D90 med 18-200 för jag kan bara se fördelar med det objektivet (slippa släpa med sig ytterligare ett objektiv) då man täcker in så pass med mycket med just den. Alla synpunkter och åsikter kring detta är välkomna.
Jag vet inte om det finns några nackdelar annat än att 18-200 kostar mer och väger något mer. De optiska skillnaderna är för små för att säga bu eller bä. Det är alltid svårt att säga åt någon annan vad som är ett bra köp eller inte, det beror ju på hur/vad man fotar osv... åk till en affär och testa bägge och se vad skillnaden blir med de olika objektiven, dvs hur mycket närmare man kommer med den extra zoomen och hur det känns på kameran och om det för dig är värt prisskillnaden. Som sagt, jag är glad att jag valde 18-200. Men för pengarna är 18-105 också ett bra köp.
Postad 25 March 2009 - 22:06
snovvebovve
-
snovvebovve
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Har varit sugen på en D90 ett tag nu och har några funderingar...
Drar till New York om några veckor, nu är ju inte dollarn lika låg som förut men efter mina nätundersökningar så är kameran ändå ett par tusen billigare där borta.
Törs man köpa kamera i USA och hur blir det då med garanti?
Var in på Expert och lyssnade, de rekomenderade att ta deras försäkring. Det kan förvisso vara smart att ha någon slags försäkring så man törs ha den med i ur och skur, men finns något bättre alternativ tex hemförsäkring eller dylikt?
Postad 26 March 2009 - 23:18
AndreasG
-
AndreasG
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Har varit sugen på en D90 ett tag nu och har några funderingar... Drar till New York om några veckor, nu är ju inte dollarn lika låg som förut men efter mina nätundersökningar så är kameran ändå ett par tusen billigare där borta.
Törs man köpa kamera i USA och hur blir det då med garanti?
Var in på Expert och lyssnade, de rekomenderade att ta deras försäkring. Det kan förvisso vara smart att ha någon slags försäkring så man törs ha den med i ur och skur, men finns något bättre alternativ tex hemförsäkring eller dylikt?
Jag tror att du måste skicka garantiärenden till USA om något händer, iaf med huset. Obejktiven kan garantin användas överallt. Sedan har jag hört något om världsgaranti på husen om man betalar extra, men jag vet inte om jag kommer ihåg fel. Kolla upp det innan du köper.
Postad 31 March 2009 - 12:23
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Tänkte ge er en liten uppdatering, som ni säkert vet så skickade jag in min D90 med ERR fel för reparation till Nikon,
nu har dom haft kameran och objektivet i 6 arbetsdagar med samma status hela tiden: Väntar på Reparation
Med andra ord det går inte så snabbt !
Redigerat av Unregisteredfe29246a, 31 March 2009 - 12:23.
Postad 31 March 2009 - 16:52
Fjant
-
Fjant
-
Lärjunge
-
-
409 inlägg
Tänkte ge er en liten uppdatering, som ni säkert vet så skickade jag in min D90 med ERR fel för reparation till Nikon, nu har dom haft kameran och objektivet i 6 arbetsdagar med samma status hela tiden: Väntar på Reparation
Med andra ord det går inte så snabbt !
Bra, håll oss uppdaterade för det är säkert fler än jag som är nyfikna på hur det går.
Postad 06 April 2009 - 11:06
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Då ingen annan verkar uppdatera denna tråd så kommer jag störa er
Fortfarande inget svar från Nikon, och samma status på ärendet, "Väntar på reparation".
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|