ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2
774 svar till detta ämne
Postad 25 januari 2009 - 23:40
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Fortfarande osäker på vad jag ska göra. 4300 för den nya boxen är i dyraste laget. Men om jag köper CXHD-1000C boxen så får jag andra problem.
Har idag kopplat digitalboxen till min inspelningsbara DVD via scart. Från min DVD med HDMI till recievern. PS3 med HDMI till recievern. Från recievern till TV:n (finns två HDMI ingångar) med HDMI.
Jag ser all tv via DVD:n så jag kan spela in program. Problemet är att DVD:n endast har en HDMI ut och ingen ingång. Recievern (Onkyo SR-605)har två HDMI in och en HDMI ut. Så hur en jag gör får jag problem:
1. Om jag kopplar HD-boxen till recievern så fattas det ett HDMI-uttag. Då kan jag dock inte spela in från TV:n.
2. Om jag kopplar via DVD:n så kan jag inte koppla med HDMI och då faller hela grejen.
3. Om jag kopplar HD-boxen direkt till TV:n så kan jag varken spela in eller få sludet via recievern.
Går det att lösa på något sätt?
Alternativt så behåller jag den gamla boxen och byter sätter i kortet i den boxen om jag vill spela in. Men hellst skulle jag vilja ha den i sovrummet.
Lite av ett i-landsproblem men ändå 
Hej! Det går att lösa, även utan att du köper nån HDMI-hub. Det går nog på fler sätt, speciellt om du kan tänka dig att använda någon av enheternas Componentutgångar till receivern istället för HDMI, men förstår att du vill undvika det. HD-boxen skickar bild på alla utgångar samtidigt, vilket gör att du kan ansluta scartutgången till din recorder och samtidigt dra en HDMI-kabel direkt från HD-boxen till TV:n. Sen kan du dra optiskt direkt från HD-boxen till receivern om du vill, men ser du genom recordern så får du ju ljudet därifrån redan. Då kan du kolla på så bra bild som möjligt via HDMI och bara välja recordern när du vill pausa, backa eller spela in nåt, o.s.v., eller göra som du gjort hittills. Du kommer behöva växla HDMI-ingång på TV:n, fast det hade varit sämre att ha en separat HDMI-hub till det. Bättre då att utnyttja TV:ns befintliga ingång, spara pengar och slippa en extra fjärrkontroll. OBS! Nu har jag förutsatt att din TV har 2 HDMI-ingångar. Om inte så får vi tänka om, men det ska gå ändå. Tyvärr så kommer du inte kunna spela in HD-material på en DVD-recorder. Det har branchen satt stopp för... Edit: Du skulle ju kunna dra component+optisk mellan DVD-recordern och receivern så får du låss en HDMI-ingång på receivern att dra HD-boxen till. Scart från HD-box till DVD-recorder som förut (går också med component+optisk). Det skulle ju vara det enklaste handhavandet, och efterssom du inte kan skicka HD-material från din DVD-recorder i alla fall så kan ju receivern få skala om bilden istället för DVD:n. Tänker jag rätt?
Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 25 januari 2009 - 23:48.
Postad 26 januari 2009 - 04:48
najjie
-
najjie
-
Rookie
-
6 inlägg
Har precis skaffat en hd-box och tänkte komma med några intryck: För det första så fick jag också lov att kontakta kundtjänst för att paira, men det gick fint. Och jag fick tillgång till alla kanaler (vilket man uppenbarligen får första veckorna ungefär med comhem?) så jag har testat hd-sändningar, 720p, via hdmi på min zepto pantheon a32. En fröjd för ögat.
Ljudet verkar däremot inte hänga med riktigt? Det lägger av någon sekund då och då, som brist på bandbredd kanske? Har 63% mottagning med 100% kvalite enligt boxen.
Tänkte fråga en annan sak också, om jag skaffar tvillingabonnemang och en vanlig gammal box till min andra tv, kommer jag kunna se hd-kanaler då? alltså, i "vanlig" version, eller kommer boxen inte kunna ta emot dem alls?
För att spinna vidare på er diskussion då jag funderat smått på det idag, finns det några inspelningsbara dvd med hdmi in?
Postad 26 januari 2009 - 08:14
Unregisteredcb205f2c
-
Unregisteredcb205f2c
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Hej!
Det går att lösa, även utan att du köper nån HDMI-hub. Det går nog på fler sätt, speciellt om du kan tänka dig att använda någon av enheternas Componentutgångar till receivern istället för HDMI, men förstår att du vill undvika det. HD-boxen skickar bild på alla utgångar samtidigt, vilket gör att du kan ansluta scartutgången till din recorder och samtidigt dra en HDMI-kabel direkt från HD-boxen till TV:n. Sen kan du dra optiskt direkt från HD-boxen till receivern om du vill, men ser du genom recordern så får du ju ljudet därifrån redan. Då kan du kolla på så bra bild som möjligt via HDMI och bara välja recordern när du vill pausa, backa eller spela in nåt, o.s.v., eller göra som du gjort hittills. Du kommer behöva växla HDMI-ingång på TV:n, fast det hade varit sämre att ha en separat HDMI-hub till det. Bättre då att utnyttja TV:ns befintliga ingång, spara pengar och slippa en extra fjärrkontroll. OBS! Nu har jag förutsatt att din TV har 2 HDMI-ingångar. Om inte så får vi tänka om, men det ska gå ändå. Tyvärr så kommer du inte kunna spela in HD-material på en DVD-recorder. Det har branchen satt stopp för...
Edit: Du skulle ju kunna dra component+optisk mellan DVD-recordern och receivern så får du låss en HDMI-ingång på receivern att dra HD-boxen till. Scart från HD-box till DVD-recorder som förut (går också med component+optisk). Det skulle ju vara det enklaste handhavandet, och efterssom du inte kan skicka HD-material från din DVD-recorder i alla fall så kan ju receivern få skala om bilden istället för DVD:n. Tänker jag rätt?
Tack för det. Låter lovande. TV:n har två HDMI ingångar. Jag visste inte att boxen skickar på alla utgångar samtidigt. Då känns det nästan värt att köpa den billigare boxen och byta upp sig när man känner för det. Jag som precis hade fått till alla aktiviteter och kommandon i min universalfjärr... Men varför göra det lätt för sig...
Postad 26 januari 2009 - 13:10
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Har precis skaffat en hd-box och tänkte komma med några intryck: För det första så fick jag också lov att kontakta kundtjänst för att paira, men det gick fint. Och jag fick tillgång till alla kanaler (vilket man uppenbarligen får första veckorna ungefär med comhem?) så jag har testat hd-sändningar, 720p, via hdmi på min zepto pantheon a32. En fröjd för ögat.
Ljudet verkar däremot inte hänga med riktigt? Det lägger av någon sekund då och då, som brist på bandbredd kanske? Har 63% mottagning med 100% kvalite enligt boxen.
Tänkte fråga en annan sak också, om jag skaffar tvillingabonnemang och en vanlig gammal box till min andra tv, kommer jag kunna se hd-kanaler då? alltså, i "vanlig" version, eller kommer boxen inte kunna ta emot dem alls?
För att spinna vidare på er diskussion då jag funderat smått på det idag, finns det några inspelningsbara dvd med hdmi in?
Ljudproblemet är ett känt problem med boxen, om Comhem är medvetna om det och dessutom bryr sig kan man ju tvista om. Oftast löser man det genom att flippa mellan två kanaler eller ljudspåren (om det finns flera). Endast HD-boxar kan avkoda HD-kanaler, så om man till exempel har eurosport HD bland sina 8-favoriter kommer man inte kunna se på eurosport alls med den gamla boxen. Inspelning via HDMI har industrin tvingats sätta stopp för så tror inte du kommer hitta någon sådan box. Digitalboxar tillåts då inspelningen låses till din box och ditt kort när den sparas. Dessutom klarar ju inte DVD av HD upplösning så det skulle vara meningslöst även om man kunde.
Postad 26 januari 2009 - 14:28
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Ingen som haft problem med HD kanaler ngn gång där bild försvunnit?
Postad 29 januari 2009 - 12:29
hedline
-
hedline
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Jodå, men bilden på HDkanalerna försvinner bara när jag zappar mellan kanalerna, bilden helt svart i ca 5-6 sek sen dyker bilden upp.
dessutom är boxen seg när man skiftar kanaler, tar ca 2-3 sek för bilden att dyka upp på rutan, är det ett känt problem med den boxen?
En fråga till, vilken upplösning ska man köra med på boxen, 720p eller 1080i?Läst någonstans att 720p har många buggar, stämmer detta och i så fall, vilka buggar handlar det om?
Postad 30 januari 2009 - 15:51
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Jodå, men bilden på HDkanalerna försvinner bara när jag zappar mellan kanalerna, bilden helt svart i ca 5-6 sek sen dyker bilden upp. dessutom är boxen seg när man skiftar kanaler, tar ca 2-3 sek för bilden att dyka upp på rutan, är det ett känt problem med den boxen? En fråga till, vilken upplösning ska man köra med på boxen, 720p eller 1080i?Läst någonstans att 720p har många buggar, stämmer detta och i så fall, vilka buggar handlar det om?
ulösning väljer du efter tycke o smak vanligen brukar man köra samma uplösning som tv har för att slippa konvertering av bild om du har en fullHD tv så kör ju 1080i kör du med en 720 tv så kör du det eller så kör du orginal vilket ger bästa bild med
Postad 30 januari 2009 - 16:09
urskog
-
urskog
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
ulösning väljer du efter tycke o smak
Nån mer än jag som läste utlösning?
Postad 30 januari 2009 - 18:22
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
Postad 30 januari 2009 - 22:26
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Nån mer än jag som läste utlösning? 
Ups sorry  håller med om bra felstavning av mig
Postad 01 februari 2009 - 09:33
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Jodå, men bilden på HDkanalerna försvinner bara när jag zappar mellan kanalerna, bilden helt svart i ca 5-6 sek sen dyker bilden upp. dessutom är boxen seg när man skiftar kanaler, tar ca 2-3 sek för bilden att dyka upp på rutan, är det ett känt problem med den boxen? En fråga till, vilken upplösning ska man köra med på boxen, 720p eller 1080i?Läst någonstans att 720p har många buggar, stämmer detta och i så fall, vilka buggar handlar det om?
Ok,tack för svaret.Har också märkt som du säger segare med just HD kanalerna men får väl kanske lämna in boxen då eftersom jag än idag inte har bild på just discovery HD.
Postad 01 februari 2009 - 13:34
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Hej, Kundtjänst/kundrelationer själva rekommenderar också 1080i. Nu efter fixen för HDMI-växlingar är man nöjda och kommer inte släppa fler FW enl mitt senaste telsamt innan jag bytte till HDPVR:en. Över 720p kan man få suddigare bild än 1080i, skuggningar på grafik som t ex resultattavlor, även om själva kanalen är 720p. En del verkar dock helt nöjda med 720p-läget så det kanske beror på vilken TV man har också.
Postad 01 februari 2009 - 16:32
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Hej, Kundtjänst/kundrelationer själva rekommenderar också 1080i. Nu efter fixen för HDMI-växlingar är man nöjda och kommer inte släppa fler FW enl mitt senaste telsamt innan jag bytte till HDPVR:en. Över 720p kan man få suddigare bild än 1080i, skuggningar på grafik som t ex resultattavlor, även om själva kanalen är 720p. En del verkar dock helt nöjda med 720p-läget så det kanske beror på vilken TV man har också.
jag har också hört att de inte ska släppa fler updates detta för att de planerar att släppa en ny hd box
Postad 02 februari 2009 - 09:30
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Hur är det med Dolby Digital ljudet på Canal+Film HD, jag upplever ett "svaj" lite då och då.
Jag har för mig att det alltid varit så med alla firmwares och har inte brytt mig så mycket
då det tidigare funnits andra saker som irriterat mera men nu när det knappt finns några
andra saker kvar att anmärka på så kom detta i fokus...
Postad 03 februari 2009 - 23:21
Unregistered95f0390c
-
Unregistered95f0390c
-
Användare
-
-
192 inlägg
Jäklans vad alla verkar ha problem. Har haft min i 5 månader och inte haft ett enda problem:).
Någon som vet om Comhem planerar att släppa några nya hd kanaler? Känns som att 8 favoriter hd som jag har nu inte är särskilt prisvärt, funderar på att byta sen.
Postad 04 februari 2009 - 01:24
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Jäklans vad alla verkar ha problem. Har haft min i 5 månader och inte haft ett enda problem:). Någon som vet om Comhem planerar att släppa några nya hd kanaler? Känns som att 8 favoriter hd som jag har nu inte är särskilt prisvärt, funderar på att byta sen.
de HD utbudet som finns nu har vart ganska länge och de går trögt för CH att ta in nya så förvänta dig inget jag sitter själv o hoppas på nya BBC HD och Animal planet HD
Postad 04 februari 2009 - 18:41
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
jaha.Idag fick jag tillbaka bild på discoveryHD som vart borta i 12 dagar.Jag vill påstå att en box inte är hel och trasig utan antingen ett av alternativen.Com hem har från början sagt,din box är trasig och skicka in den.Inget har hjälpt vad jag än sagt till dom. Såååå trött på comhem.Ge er inte om ni får problem med dom för dom kör sitt race!!!! Förstår att dom kom sist i kundundersökningen angående nöjda kunder. http://www.e24.se/pe...ikel_961023.e24
Postad 04 februari 2009 - 21:43
Unregisteredcb205f2c
-
Unregisteredcb205f2c
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Har köpt en Humax CXHD-1000C. Har, efter tips här på forumet, kopplat in med både HDMI och scart (för att kunna spela in). Får kanonbild på HD kanalerna, men signalen till Canal+ Film HD är tokdålig.
En annan märklig sak. Får sämre bild med HDMI än med scart på de vanliga kanalerna och det var bättre bild med min gamla samsung box (kopplad med scart). Ska det vara så? Eller finns det några trix?
Redigerat av Unregisteredcb205f2c, 04 februari 2009 - 21:45.
Postad 04 februari 2009 - 23:57
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Har köpt en Humax CXHD-1000C. Har, efter tips här på forumet, kopplat in med både HDMI och scart (för att kunna spela in). Får kanonbild på HD kanalerna, men signalen till Canal+ Film HD är tokdålig.
En annan märklig sak. Får sämre bild med HDMI än med scart på de vanliga kanalerna och det var bättre bild med min gamla samsung box (kopplad med scart). Ska det vara så? Eller finns det några trix?
Your mileage will vary... jag kör Original och HDMI: YPBPR SPACE och TVn kalibrerad efter det. Canal+ Film HD ser kanonbra ut om källmaterialet inte är dåligt. Det ser ungefär lika bra ut via component out och HDMI. Däremot ser SD kanalerna ut som skit via SCART/component out jämfört med HDMI.
Postad 05 februari 2009 - 02:48
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
lite mer info vad för upplösning kör du via hdmi till tv? orginal ska va den bästa bilden.
Postad 05 februari 2009 - 19:16
Unregisteredcb205f2c
-
Unregisteredcb205f2c
-
Amatör
-
-
96 inlägg
lite mer info vad för upplösning kör du via hdmi till tv? orginal ska va den bästa bilden.
Och vad är original? Var ställer jag in det? Är det på V-Format knappen på fjärren?
Postad 05 februari 2009 - 21:12
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1 570 inlägg
Och vad är original? Var ställer jag in det? Är det på V-Format knappen på fjärren?
Ja. Tryck en gång för att aktivera nuvarande inställning (som visas i övre högra hörnet) o ytterligare en gång för att ändra. Får du inte fram "Orginal XXX", tryck en gång till. OBS! Håll inte inne knappen för då får du fram en annan funktion - bara tryck en gång.
Postad 05 februari 2009 - 21:24
Unregisteredcb205f2c
-
Unregisteredcb205f2c
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Ja. Tryck en gång för att aktivera nuvarande inställning (som visas i övre högra hörnet) o ytterligare en gång för att ändra. Får du inte fram "Orginal XXX", tryck en gång till. OBS! Håll inte inne knappen för då får du fram en annan funktion - bara tryck en gång.
Tackar. Nu blev det bättre. Tycker dock att kvalitéten på Visat fotboll är kass (dvs allmänt dålig produktion). Viasat HD däremot är underbar. Jag hade lagt in favoritkanaler och därefter gjorde jag en fabriksåterställning och nu kommer det inte upp några kanaler när jag trycker på grön knapp. Igår fick jag upp kanaler som jag markerade och la till i favoriter. Vad gör jag för fel?
Postad 05 februari 2009 - 21:30
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Tackar. Nu blev det bättre. Tycker dock att kvalitéten på Visat fotboll är kass (dvs allmänt dålig produktion). Viasat HD däremot är underbar.
Jag hade lagt in favoritkanaler och därefter gjorde jag en fabriksåterställning och nu kommer det inte upp några kanaler när jag trycker på grön knapp. Igår fick jag upp kanaler som jag markerade och la till i favoriter.
Vad gör jag för fel?
Kvaliteten variera mycket beroende på vad som sänds ut, det är helt klart. Men om du gjort en fabriksåterställning så nollställs väl allt och du måste göra nya listor av dina favoriter eller?
Postad 05 februari 2009 - 21:57
Unregisteredcb205f2c
-
Unregisteredcb205f2c
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Kvaliteten variera mycket beroende på vad som sänds ut, det är helt klart. Men om du gjort en fabriksåterställning så nollställs väl allt och du måste göra nya listor av dina favoriter eller?
Sant, jag måste göra nya listor. Men jag får inte till det eftersom kanalerna inte kommer upp så jag kan markera dom och föra över till favoritlistor. Sorry, jag fick hjärnsläpp. Har fått till det nu.
Redigerat av Unregisteredcb205f2c, 05 februari 2009 - 22:34.
Postad 06 februari 2009 - 23:33
Unregistered967f4597
-
Unregistered967f4597
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag behöver hjälp med att kartlägga toslink signaler. Jag har en linuxburk som jag använder för att ta emot optisk toslink från boxen. Tills nyligen fick jag ut stereoljud ur ljudkortet (på de flesta kanaler) via "digital input monitor", men nu låter det bara skräp. Förut lät det bara skräp på en del HD-kanaler. Det kan vara min aldeles fäska opensuse kde 11.1, eller humaxuppgraderingen som kom igår.
Jag inbillar mig att ni som har halvmoderna receivers kan se vad det är för format på ljudet som tas emot på en display. Jag skulle uppskatta denna information väldigt mycket. Gärna kompletterad med en liten undersökning om inställningarna i boxen påverkar formatet. Det finns en inställning för HDMI där man kan växla mellan PCM och Dolby Digital, och sen finns en Dolby Digital Prioriteringsknapp.
Linusen och alsa och pulse audio är jag rejält matt på. Jag har två ljudkort, ett fint cmi8788 och ett sneak cmi8738, båda med toslinkingångar. cmi8738 funkar inte med pulse audio. Jag har prövat båda korten och det låter likadant. Jag har googlat mig fördärvad för att hitta exempel på alsakonfig där man tar emot 5.1 via iec958, men ingen verkar göra det jag vill göra, alla vill bara skicka ut ljud via utgången. :-(. Det verkar inte finnas några verktyg för att analysera formatet på insignalen, man får pröva sig fram med primitiva verktyg.
Postad 07 februari 2009 - 00:07
Unregistered967f4597
-
Unregistered967f4597
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag behöver hjälp med att kartlägga toslink signaler. Jag har en linuxburk som jag använder för att ta emot optisk toslink från boxen.
Jag inbillar mig att ni som har halvmoderna receivers kan se vad det är för format på ljudet som tas emot på en display. Jag skulle uppskatta denna information väldigt mycket. Gärna kompletterad med en liten undersökning om inställningarna i boxen påverkar formatet.
Hittade knappen opt+, ställde den i läge DD, så nu funkar stereoljudet igen på de flesta kanaler. Men dessa kanaler ger skräpljud: TV1000, TV4 HD, National Geographic HD, Discovery HD. Om någon har lust att hjälpa mig vore det bra med en koll av formaten på dessa kanaler jämfört med dom som funkar, SVT HD, SVT 1 till exempel.
Postad 08 februari 2009 - 03:46
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Hittade knappen opt+, ställde den i läge DD, så nu funkar stereoljudet igen på de flesta kanaler. Men dessa kanaler ger skräpljud: TV1000, TV4 HD, National Geographic HD, Discovery HD.
Om någon har lust att hjälpa mig vore det bra med en koll av formaten på dessa kanaler jämfört med dom som funkar, SVT HD, SVT 1 till exempel.
skrap ljudet är en bug sorry to say  fler har haft det problemet
Postad 14 februari 2009 - 20:24
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
de har blivit tyst i den här tråden ingen som har kvar boxen? eller som jag har både nya och gamla hd boxen
Postad 15 februari 2009 - 13:07
rubiks
-
rubiks
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
de har blivit tyst i den här tråden ingen som har kvar boxen? eller som jag har både nya och gamla hd boxen
Vore intressant att höra från dig som har båda om du upplever någon skillnad i bild- eller ljudkvalité från dessa båda boxar? Har den utan PVR några väsentliga brister?
Redigerat av rubiks, 15 februari 2009 - 13:09.
Postad 15 februari 2009 - 14:03
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Vore intressant att höra från dig som har båda om du upplever någon skillnad i bild- eller ljudkvalité från dessa båda boxar? Har den utan PVR några väsentliga brister?
Enligt mig så är det att välja mellan vatten o bröd eller riktigt fin buffé HDPVRen har mycket bättre bild kvalitet men har då en 29min bugg vilket gör att den spelar bara in 29min i standby i övrigt riktigt kanon box... CXHD är den som drivits med buggar sen start och har en del buggar kvar o rykten går att ComHem kommer byta ut denna box inom snar framtid. Bild kvaliteten är inte lika bra som HDPVR men har man inget att jämföra med så ser man inte hur dålig den är och många jämför med Bluray vilket är totalt sjukt då HDTV inte kan bli lika bra som Bluray CXHD har buggar som osync i ljud och skrap i ljudet samt en förmåga att hänga sig då som då seg i kanal bytet vet inte vad boxen gör men byter man kanal så flippar den bilden fram o tillbaka länge vilket går dubbelt så fort på HDPVRen CXHD har problem med att hänga sig i texttv då som då med vilket gör att boxen måste startas om då som då. men som sagt om man har pengar och möjlighet så ska man gå på HDpvr. I övrigt går du på CXHD men då får man nog dras med de buggar som finns då ComHem ser ut att ha satt ribban att boxen är bra nog som den är och inga nya firmwares kommer ut. slut citat CXHD = hänger sig, sämre bild, text tv hänger sig,Problem med osync i ljud, långa kanal flippningar.. HDpvr = 29min bug på inspelning i standby men i övrigt inget att klaga på enligt min medning..
Postad 15 februari 2009 - 23:20
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Är det nån mer som har problem med textning av program?
Har lite taskig hörsel och dessutom småbarn som ska sova på kvällarna..., textremsan dyker upp typ, en gång var 30:e sekund. Har en Samsung PVR-box till en annan tv som textar perfekt.
Postad 16 februari 2009 - 02:10
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
@Mongo Har lite taskig hörsel och dessutom småbarn som ska sova på kvällarna..., http://www.kjell.com...items/23237.jpg
Redigerat av Latman, 16 februari 2009 - 02:14.
Postad 16 februari 2009 - 07:50
Krillur
-
Krillur
-
Användare
-
-
100 inlägg
Enligt mig så är det att välja mellan vatten o bröd eller riktigt fin buffé HDPVRen har mycket bättre bild kvalitet men har då en 29min bugg vilket gör att den spelar bara in 29min i standby i övrigt riktigt kanon box... CXHD är den som drivits med buggar sen start och har en del buggar kvar o rykten går att ComHem kommer byta ut denna box inom snar framtid. Bild kvaliteten är inte lika bra som HDPVR men har man inget att jämföra med så ser man inte hur dålig den är och många jämför med Bluray vilket är totalt sjukt då HDTV inte kan bli lika bra som Bluray CXHD har buggar som osync i ljud och skrap i ljudet samt en förmåga att hänga sig då som då seg i kanal bytet vet inte vad boxen gör men byter man kanal så flippar den bilden fram o tillbaka länge vilket går dubbelt så fort på HDPVRen CXHD har problem med att hänga sig i texttv då som då med vilket gör att boxen måste startas om då som då. men som sagt om man har pengar och möjlighet så ska man gå på HDpvr. I övrigt går du på CXHD men då får man nog dras med de buggar som finns då ComHem ser ut att ha satt ribban att boxen är bra nog som den är och inga nya firmwares kommer ut.
slut citat CXHD = hänger sig, sämre bild, text tv hänger sig,Problem med osync i ljud, långa kanal flippningar.. HDpvr = 29min bug på inspelning i standby men i övrigt inget att klaga på enligt min medning..
Läser man på forumet om hdpvr-boxen så verkar det som om många har ljudsynkproblem där också. Undrar vad det beror på?
Postad 16 februari 2009 - 17:58
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
@Mongo
Har lite taskig hörsel och dessutom småbarn som ska sova på kvällarna...,
http://www.kjell.com...items/23237.jpg
Har redan både vanliga och trådlösa varianter..., men ibland är det skönt att slippa dom. Men kan någon konstatera att det är fel på min box? Testa att texta tex. Beck på fyran.
Postad 16 februari 2009 - 19:05
BMWdaniel
-
BMWdaniel
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
God Kväll. Har ett problem med min box. Bilden är som vattenfärger (se bifogad bild)  Jag har haft boxen stående på samma ställe men så i lördags så blev bilden så här och jag testade med en annan HDMI sladd och kände då att hdmi sladden inte satt så bra i uttaget längre. Som att det glappade ungefär. Bilden blev bra när när jag rörde lite på hdmi sladden men nu får jag inte rätt på det alls. Risken finns att jag har haft hdmi sladden åtdragen för hårt eller något såklart. Någon med samma problem? Jag utesluter allt annat än att det glappar. Testat olika hdmi uttag i tv:n och såklart samma fel där. Så min fråga är egentligen bara kommer jag få betala för detta? haha, usch. Har inte råd med sånt här skit! Jag tänkte jag kollar på forumet innan jag kontaktar ComHem om ni kanske hade något liknande fall där de fått det fixat. MVH. Daniel Edit: Jag fick rätt på bilden i lördags men nu precis så slog jag igång boxen och då uppstod samma dåliga bild.
Redigerat av BMWdaniel, 16 februari 2009 - 19:06.
Postad 16 februari 2009 - 20:45
Unregisteredcb205f2c
-
Unregisteredcb205f2c
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Någon som får problem med störingar i bilden med ojämna mellanrum samt att "myrornas krig" kommer upp i någon sekund någon gång i timmen.
Postad 18 februari 2009 - 19:30
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1 570 inlägg
Då är det problem hos mig med bilden: Med eller utan box - svag, oregelbundet blinkande bild med upprepade smala, vågräta vita streck. Nån annan som känner igen problemet?
Edit:
Fel på TV´n då samma fel uppstår oavsett kablar, antenn direkt till TV eller via Dator.
Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 23 februari 2009 - 22:26.
Postad 20 februari 2009 - 18:25
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
Tycker att den tappar text TV oftare och oftare nuförtiden. Upplever ni det så oxå ?
Tur att det räcker med att slå av och på boxen.
Postad 20 februari 2009 - 20:31
Krillur
-
Krillur
-
Användare
-
-
100 inlägg
Tycker att den tappar text TV oftare och oftare nuförtiden. Upplever ni det så oxå ?
Tur att det räcker med att slå av och på boxen.
Helt klart är det så, man måste starta om boxen med knappen på baksidan hela tiden. Så var det inte förut.
Postad 23 februari 2009 - 20:31
PrinceSweden
-
PrinceSweden
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Är en av er många som även har problem med HD kanaler.
Jag har problem med National Geographic HD samt Discovery HD. Märkte dock att bilen blev bättre om jag tog bort den speciella antennkabeln de skickade med, förstår inte vitsen att ha den om styrka och kvalité blir katastrof.
Nu har jag dock bara 24% i Styrka på hd kanalerna förutom SVT HD (har bara 3 hd kanaler).
På de vanliga kanalerna har jag 53% i styrka och 100% i kvalité. Detta ska vara normalt enligt CH.
Dock strular Discovery HD mer än National HD.
Jag kontaktade CH och jag blev chockade av vad de sa. De sa detta till mig "om det visar sig att det är ett fel ex. på din antennkabel eller kanske tv:n så får du betala kostnaden för teknikerna som kommer ut", kan ju kosta rejält mycket.
Jag har ju bytt antennkabel, hdmi-kabel, stängt av boxen, gjort fabriksinställningar osv. Det jag kom fram till var ju som jag skrev här ovan att deras RF-kabel strulade till det för mig. Men eftersom jag inte är någon tekniker så kan jag ju ha fel.
Har aldrig hört att kundtjänst hotar en att du får betala.
Jag tycker det nästan är värt att hd-kanalerna är lite kassa ibland, att det blir svart i 5-6 sek när alla andra kanaler funkar bra om jag ev. får betala.
Postad 23 februari 2009 - 22:25
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Ja de brukar hota med det titt som tätt, antar att det är ett effektivt sätt att få ner kostnaderna. Frågan är om de någonsin har fakturerat en kund eller om de ens har laglig rätt att göra så.
Angående ditt problem, att ha så låg styrka tyder på nätproblem, vilket byte av antennsladd också visar på (filtret knycker lite). Men så länge du är den ende som klagar i ditt område så verkar inte ComHem bry sig så mycket. Föreslår att du pratar med dina grannar för att se om de har några problem, eventuellt testa med din box om de inte har en själva. Sen sammanställer du detta och kontaktar kundrelationer. Ju fler ni är desto mer pekar det på att problemet är deras och motiverar att en tekniker skickas ut.
Postad 23 februari 2009 - 23:12
Unregistered967f4597
-
Unregistered967f4597
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
skrap ljudet är en bug sorry to say fler har haft det problemet
Tack Duckface. Är det nån som får nåt som helst ljud från TV1000, TV4 HD, National Geographic HD eller Discovery HD via toslink? Vilket format i så fall? Är det nån som får 5.1-ljud från boxen via toslink? Vilken kanal? Mårre
Postad 23 februari 2009 - 23:51
PrinceSweden
-
PrinceSweden
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Ja de brukar hota med det titt som tätt, antar att det är ett effektivt sätt att få ner kostnaderna. Frågan är om de någonsin har fakturerat en kund eller om de ens har laglig rätt att göra så.
Angående ditt problem, att ha så låg styrka tyder på nätproblem, vilket byte av antennsladd också visar på (filtret knycker lite). Men så länge du är den ende som klagar i ditt område så verkar inte ComHem bry sig så mycket. Föreslår att du pratar med dina grannar för att se om de har några problem, eventuellt testa med din box om de inte har en själva. Sen sammanställer du detta och kontaktar kundrelationer. Ju fler ni är desto mer pekar det på att problemet är deras och motiverar att en tekniker skickas ut.
Tack för ett bra svar. Dock vet jag inte om jag orkar springar runt till grannarna och besvära dem. Kan det hjälpa om jag skaffar mig en signalförstärkare? Jag har nu en 20 m lång antennkabel, 10 m räckte inte och 15 m hittade jag inte just då jag behövde en som mest. Antennkabeln är ju bara ca 2 mån gammal och alla andra kanaler funkar ju som sagt kanon. Dock så har Disc HD haft 54% förut men är mer på sistone som det har blivit sämre.
Postad 24 februari 2009 - 16:36
SuperFly84
-
SuperFly84
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hejsan! Är det fler än jag som har problem med lila skuggningar! Överallt det det ska vara grå-svart aktiga skuggningar blir det istället lila och dom blir pixliga som sjutton! Jag har provat att ändra inställningarna för svärta som man kan göra via boxen men det blir inge bättre!
Det verkar som om boxen har smittat av sig detta då det även syns när jag använder 360:n mm!
Hade inga problem som helst innan jag skaffa denna HD box.
Jag har en Panasonic PV60 som tv om det hjälper. Och boxen är ansluten med HDMI.
Nån som kan hjälpa mig lösa detta!?
Tack på förhand // Erik
Postad 24 februari 2009 - 16:40
PrinceSweden
-
PrinceSweden
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Låter som det är ngt fel med TV:n. Har du provat tagit bort boxen och kört på Xboxen (antar att du menar det när du skriver 360). om det finns kvar eller försvunnit?
Jag har inte varit med om det som du beskriver.
Postad 24 februari 2009 - 16:44
SuperFly84
-
SuperFly84
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Låter som det är ngt fel med TV:n. Har du provat tagit bort boxen och kört på Xboxen (antar att du menar det när du skriver 360). om det finns kvar eller försvunnit?
Jag har inte varit med om det som du beskriver.
Japp jag har kopplat ifrån boxen och enbart kört via Xboxen men det blir samma saker ändå, dock inte lika tydligt som det är på digitalteven. Men det konstiga är att det hände så fort jag fick hem HD boxen, innan detta funkade tv hur bra som helst!
Postad 24 februari 2009 - 16:52
PrinceSweden
-
PrinceSweden
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Kan ju vara slumpen också om du har riktigt otur.
Men någon annan kanske har drabbats av detta och fått det på garantin. Men låter konstigt att en digitalbox kan orsaka något på TV:n.
Hur gammal är din TV?
Postad 24 februari 2009 - 17:13
SuperFly84
-
SuperFly84
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Kan ju vara slumpen också om du har riktigt otur.
Men någon annan kanske har drabbats av detta och fått det på garantin. Men låter konstigt att en digitalbox kan orsaka något på TV:n. Hur gammal är din TV?
Tv har snart 3 år på nacken! men det ska väl inte vara nå problem tycker man! dock så har både garanti o försäkring gått ut! Får kanske prova med nån annan digitalbox eller nåt!
Postad 24 februari 2009 - 17:21
PrinceSweden
-
PrinceSweden
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Tv har snart 3 år på nacken! men det ska väl inte vara nå problem tycker man! dock så har både garanti o försäkring gått ut! Får kanske prova med nån annan digitalbox eller nåt!
Jag tänkte mer på garantin för boxen, att den kan täcka TV:n om det är boxen som orsakat detta även om det nog är osannolikt men vad vet jag.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|