I favoritlistorna går kanaler att flytta. Markera kanal(er), tryck blått, välj 'flytta', använd pilarna, tryck 'ok'.Hej, är ägare till denna box som är min första digitalbox! Är än så länge ganska nöjd. En liten fråga, har i boxen försökt flytta kanalerna så dom passar lite bättre men det verkar inte gå? Jo att göra favoritlistor går ju men ska det inte gå att flytta de hittade kanalerna då de ligger "ganska" bra?
Humax CXHD-1000C
(Digitalboxar)
|
1
|
(183)
|
Inga priser | |
Humax CXHD-5000C
(Digitalboxar)
|
2
|
(62)
|
Inga priser |
Postad 16 January 2010 - 23:23
Postad 21 January 2010 - 16:12
Skaffa boxen via El-giganten för 199:- (jag skaffade den förra veckan för 99:- men dom har höjt en hundring)
Länk
Haken är att binda sig för Large paketet "prova på" som går ut på att man får Large i tre månader för 99:-/mån. Inom dessa tre månader kan man välja att gå ner på ett annat abonnemang (small eller medium), och vara bunden resterande 9 månader.
Jag hade innan Medium 8 favoriter löpande, 159:-/mån och kommer att fortsätta med detta alt. Medium 8 favoriter HD för 199:-.
Fick alltså köpa boxen för 99:-, får Large för 99:-/mån i tre månader och kan därefter fortsätta med Medium 8 favoriter precis som tidigare.
"Tjänar" alltså 180:- (60:- x 3 månader på Large). Borträknat boxen går jag plus 81:- totalt. Inte illa!!
Den som skaffar boxen nu (med samma förutsättningar som mig) går minus 19:-, men det kan man säkert leva med om man får en ny HD box på köpet
Haken är ju självklart att man är bunden i 12 månader.
edit: stavfel
edit2: köpte i själva verket boxen på expert (som hade priset 299:-, eftersom El-giganten i Skellefteå hade slut på lager. Men Expert matchade El-gigantens pris
Redigerat av Parika, 21 January 2010 - 22:04.
Postad 24 January 2010 - 22:29
Flytta kanalerna går inte så vitt jag vet, man får helt enkelt lägga in dom i den ordningen man vill att dom skall ligga i favoritlistan.
Hej, det är även min första digitalbox.
Jag har 20-30st kanaler i utbudet (com hem medium tror jag det heter). När jag ska zappa genom har jag flera hundra kanaler som det står "ingen signal", zappar xx antal kanaler, sen dyker tex mtv upp, zappar vidare xx kanaler, så dyker nån annan upp.
Går det att ta bort alla kanaler utan signal så man bara zappar på de som ingår i sitt eget utbud?
mvh
Postad 24 January 2010 - 22:36
Postad 25 January 2010 - 10:57
Några funderingar efter att ha haft boxen ett tag.
Boxen går inte att sätta på för än efter 30 sec efter man stängt av den. Någon annan som märkt samma sak?
Klockan går ibland 1 timme fel. Nån annan?
Tappar textningen främst på Nat Geo Wild där den sällan funkar som den ska. Nån annan?
Annars är jag nöjd med boxen
Mvh D
Postad 25 January 2010 - 21:17
Verkar inte gå att ta bort kanaler från någon lista förutom sina egna favoriter lista. Tanken är väl att man ska bli lockad att köpa mer kanaler hela tiden
Fast det var väldigt lätt och smidigt att göra sin egen favorit lista, sen är det ju inte dumt att man kan ha upp till 5 styckna, då tv4 scifi inte direkt passar in på frugans topplista
=) tack. får testa det!
Postad 02 February 2010 - 19:01
Postad 03 February 2010 - 00:11
CXHD-5000c har ingen hårddisk så den kan inte spela in någonting så svaret är nej på din fråga. Du tänker nog på Humax HDPVR-1000cDum fråga: Kan man exportera inspelade från Humax CXHD-5000C till dator på något sätt?
Postad 03 February 2010 - 07:56
Postad 05 February 2010 - 10:54
Dum fråga: Kan man exportera inspelade från Humax CXHD-5000C till dator på något sätt?
Jag tror att man kan det.
Med ett Grafikkort på datorn med video-in så kan man koppla in hdmi från boxen till datorn och spela in.
Det går även om du har ett tv-kort. Jag har ett hauppage wintv-hvr-4000. på det finns en s-video-in kontakt.
kopplar man från scart från boxen till det tv-kortet så borde man kunna spela in.
Jag hade juh tanken från början att bara använda min htpc som digitalbox. köpte en ci-modul till tv-kortet, skulle sen köpa en ca-modul till den.. men såg att comhem låst sina hd-kanaler till boxen.
så jag köpte då en humax cxhd-5000c. det blev kanonbild på min projektor när man kollar på hd-kanaler!
men jag saknar juh timeshiift och paus och inspelning som jag kunde göra på mitt tvkort i datorn via mediacenter i win7. Men det var ändå bara det marksända grundutbudet som jag kunde spela in. inga digitala kanaler, så dålig bild.
men på digitalgboxen finns juh både usb och nätverksuttag. så man borde juh kunna streama bilden till datorn.
jag ringde till dom som har supporten på boxarna, och dom sa att dom portarna på boxen inte används alls än. kanske vid programuppdateringar så kommer dessa portar att ges nån funktion.
Det var dåligt tyckte jag, Nån annan som har nån ide?
Postad 09 February 2010 - 10:23
Mitt ljud blir osynkat! Väldigt tydligt på SVTHD igår under reprisen av melodifestivalen men det är i stort sätt samma sak på alla kanaler och alla olika program.
Ibland är det bara litegrann så att man precis stör sig på det, och ibland är det ganska mkt.
Kopplar såklart med hdmi till en Panasonic G10. Har kollat på läppsynkfunktionen i boxen men den går liksom åt fel håll. Det blir värre när jag drar i det reglaget iom att jag bara kan dra det å t ett håll, hade velat parera bakåt om ni förstår hur jag menar.
Någon som har något tips?
Postad 09 February 2010 - 18:51
På SVT HD blir ljudsynket bättre om man väljer AC3 ljudspåret (Dolby Digital).
Postad 09 February 2010 - 20:18
Melodifestivalen som sändes i lördags var ljudet osynkat från SVT, inget att göra.
Nix fel fel fel..spelade in Melodifestivalen från marknätet och på Humaxen från Comhem ( båda SVT-HD ), och det inget osynk beträffande ljudet från marknätet.
Postad 10 February 2010 - 10:41
Melodifestivalen som sändes i lördags var ljudet osynkat från SVT, inget att göra.
På SVT HD blir ljudsynket bättre om man väljer AC3 ljudspåret (Dolby Digital).
Men jag tycker mig ha problemet på nästan alla kanaler. Får väl se om jag kan försöka få det bättre på något sätt... kanske ringa Comhem rent ut av
Postad 10 February 2010 - 18:49
Nix fel fel fel..spelade in Melodifestivalen från marknätet och på Humaxen från Comhem ( båda SVT-HD ), och det inget osynk beträffande ljudet från marknätet.
Och jag från Canal Digital satellit där var ljudet ur sync...
Redigerat av bpl, 10 February 2010 - 18:50.
Postad 13 February 2010 - 18:54
Precis samma sak tänkte jag på idag när det var OS studio på SVTHD. Försökte synka men det går åt fel håll. Inte mycket osynkat men precis lagom för att störa sigHej
Mitt ljud blir osynkat! Väldigt tydligt på SVTHD igår under reprisen av melodifestivalen men det är i stort sätt samma sak på alla kanaler och alla olika program.
Ibland är det bara litegrann så att man precis stör sig på det, och ibland är det ganska mkt.
Kopplar såklart med hdmi till en Panasonic G10. Har kollat på läppsynkfunktionen i boxen men den går liksom åt fel håll. Det blir värre när jag drar i det reglaget iom att jag bara kan dra det å t ett håll, hade velat parera bakåt om ni förstår hur jag menar.
Postad 14 February 2010 - 12:03
Redigerat av Izak80, 14 February 2010 - 12:05.
Postad 14 February 2010 - 13:42
Så vad är det bestående intrycket av Humax CXHD5000C? Har läst den här tråden flitigt och det verkar vara delade meningar när det gäller kvalitén på denna hd-tv mottagare. Skall precis beställa en LG 42PQ6000 (för att komplettera min LG 42LH4000) tänkte också förlänga mitt Comhem abbonemang och ta del av El-Gigantens erbjudande på Digitaltv Large och en "CXHD5000C" för 299 kr (vet att de var 199 kr Januari ut men funderade en hel del på vilken plasma jag ville ha och hade råd med). Har en hel del hd kanaler som jag inte kan se nu (abbonerar både på Digitaltv Large och Canal+ film för tillfället) så det vore toppen med en hd-tv mottagare men jag blir inte direkt övertygad om kvaliten på "Humax CXHD5000C" när jag läser här. Kanske bättre och köra tvns inbyggda digitaltvmottagare , synd bara att jag då inte kommer få tillgång till hd-kanalerna.
Har haft min sen augusti nu och är toknöjd med den.. enda nackdelen jag ser är att man inte kan favoritlistan som standardlista, dvs den listan som är när man startar boxen. Annars tycker jag det är kanonbild och ljud. Har inga som helst synk problem.
Postad 14 February 2010 - 18:19
Redigerat av Izak80, 14 February 2010 - 18:31.
Postad 17 February 2010 - 06:00
Nu har jag testat att koppla in den till en hdmi switch. http://www.dustinhom...5010185612.aspx
Det fungerade INTE ALLS. Någon som kör Humaxen genom en hdmi switch med gott resultat och kan rekommendera en bra switch?
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 17 February 2010 - 06:03.
Postad 17 February 2010 - 16:26
Redigerat av Unregisteredcdb5ba01, 17 February 2010 - 17:25.
Postad 18 February 2010 - 21:42
Är det digitalboxen eller stärkarn som spökar?
Postad 19 February 2010 - 12:42
Postad 21 February 2010 - 01:12
Postad 21 February 2010 - 16:07
Troligtvis inte, eftersom det inte står med bland evenemang de har HD-rättigheter till här. Det kan ju ändras i framtiden förstås så det är väl bara att hoppas eller möjligtvis maila Viasat om det.Beställt hd-paket samt viasat sport där även deras hd kanal ingår. Ngn som vet om nya säsongen av Formula 1 kommer sändas i HD på viasat sport?
Postad 21 February 2010 - 17:09
Har en förstärkare så att få bild är inga problem då jag kör hdmi-switching men just antennen blev jag lite fundersam över.
Nevermind löste sig
Redigerat av Acer99, 21 February 2010 - 22:02.
Postad 21 February 2010 - 17:43
Tillägg
Har än så länge lite blandade känslor om SD-kvalitén. Har tidigare haft en gammal Sagem (ej HD) och tyckt att SD ofta sett förvånandsvärt bra ut på Panasonic 37" PX80 .
Får testa lite till. Problem med läppsynk är tydligen standard i digitalTV-världen.
Redigerat av Enicar, 21 February 2010 - 17:55.
Postad 21 February 2010 - 22:08
Betalade 1:- för en CXHD 5000 på El-Giganten igår 20/2. Betalar dessutom 99:-/mån i 2 månader. Nu måste jag bara komma ihåg att "nedgradera" till Small eller nåt lämpligt abonnemang inom 2 månader så jag inte sitter med Large och 299:-/mån i ett år. Det är inte så mycket som intresserar mig i Llarge-paketet så jag borde kunna hitta ett billigare alternativ.
Tillägg
Har än så länge lite blandade känslor om SD-kvalitén. Har tidigare haft en gammal Sagem (ej HD) och tyckt att SD ofta sett förvånandsvärt bra ut på Panasonic 37" PX80 .
Får testa lite till. Problem med läppsynk är tydligen standard i digitalTV-världen.
Hur då? Prutade du?
Jag köpte boxen igår (el-giganten) och fick betala 199 kr.. 2 månader 99 kr... 12 månader bindning..
Redigerat av omid85, 21 February 2010 - 22:13.
Postad 21 February 2010 - 22:39
Nej jag prutade inte. Jag var nog beredd att betala 495:- som det stod på prislappen ( med 12 månaders bindning )Hur då? Prutade du?
Jag köpte boxen igår (el-giganten) och fick betala 199 kr.. 2 månader 99 kr... 12 månader bindning..
Säljaren på Kungsgatan sa att man just nu kunde få den för en spänn.
Frågade på OnOff häromdagen och då var det 495:- som gällde ihop med "prova på Large"
Postad 23 February 2010 - 09:08
Har exakt samma tjall.Hej
Har sånt otrolig osynk på vissa kanaler, vid många (de flesta) tillfällen är det HELT OLIDLIGT att titta på TV när det såhär. Värre än tyskdubbad Star Wars. Problemet är inte konsekvent mellan kanaler, är inte konsekvent mellan HD-kanaler eller "vanliga" kanaler och är inte konsekvent gällande tider. Det kan således fungera emellanåt, men för det mesta är det alltid någon kanal som strular. igår kväll var det till exempel Canal+ Drama och Canal+ Comedy helt bedrövliga. Övriga C+-kanaler lirar (HD FILM och HD sport brukar vara rätt kassa dom också).
Nu känns måttet snart rågat mot ComHem eftersom de endast (efter många minuters telefonkö) låter mig tala med ett as i supporten som frågar om sladden sitter i samt om jag har provat att starta om boxen. Senare när jag kontaktar dem igen per mail statueras det att felet enkom är mitt eget och min utrustning är undermålig. Sorry för mig, enligt ComHem. Jag har just nu i detta läge nästintill tröttnat på att betala mer än 1000sek per månad för hela ComHempaketet när det lirar så i h-vete dåligt!
Det verkar inte heller som att jag är ensam om detta fenomen...
Jag har iaf en Humax CXHD-5000C. Har kopplat HDMI från box till TV (Sony Bravia LCD32" från 2006) och optisk ljudkabel från box till receiver (Harman/Kardon HS100 kombinerad player/receiver från samma år som TV).
Osynket är som tidigare nämnts åt "fel håll" och går således inte att hantera mha läppsynkfunktionen i boxen. Har fabriksinställt boxen trehundra gånger, försökt ladda ner ny mjukvara och gjort "alla" standardrutiner (bytt kablar, etc.) för att lösa det själv och nu har jag inga mer idéer.
Köper som sagt inte riktigt att "Häpp. Sorry för dig att du har en "gammal" H/K, du kan inte köra med HDMI/Optisk setup".
Postad 27 February 2010 - 10:48
Men om jag sen byter kanal försvinner ljudet tills jag switchar input på förstärarn och sen tillbaka till boxen så funkar det igen till jag byter kanal.
Nån som har en lösning på detta? Fick köra komponent för att få det att funka.
Postad 28 February 2010 - 16:55
Nej du är inte ensam om synkfelet.Har exakt samma tjall.
Har sånt otrolig osynk på vissa kanaler, vid många (de flesta) tillfällen är det HELT OLIDLIGT att titta på TV när det såhär. Värre än tyskdubbad Star Wars. Problemet är inte konsekvent mellan kanaler, är inte konsekvent mellan HD-kanaler eller "vanliga" kanaler och är inte konsekvent gällande tider. Det kan således fungera emellanåt, men för det mesta är det alltid någon kanal som strular. igår kväll var det till exempel Canal+ Drama och Canal+ Comedy helt bedrövliga. Övriga C+-kanaler lirar (HD FILM och HD sport brukar vara rätt kassa dom också).
Nu känns måttet snart rågat mot ComHem eftersom de endast (efter många minuters telefonkö) låter mig tala med ett as i supporten som frågar om sladden sitter i samt om jag har provat att starta om boxen. Senare när jag kontaktar dem igen per mail statueras det att felet enkom är mitt eget och min utrustning är undermålig. Sorry för mig, enligt ComHem. Jag har just nu i detta läge nästintill tröttnat på att betala mer än 1000sek per månad för hela ComHempaketet när det lirar så i h-vete dåligt!
Det verkar inte heller som att jag är ensam om detta fenomen...
Jag har iaf en Humax CXHD-5000C. Har kopplat HDMI från box till TV (Sony Bravia LCD32" från 2006) och optisk ljudkabel från box till receiver (Harman/Kardon HS100 kombinerad player/receiver från samma år som TV).
Osynket är som tidigare nämnts åt "fel håll" och går således inte att hantera mha läppsynkfunktionen i boxen. Har fabriksinställt boxen trehundra gånger, försökt ladda ner ny mjukvara och gjort "alla" standardrutiner (bytt kablar, etc.) för att lösa det själv och nu har jag inga mer idéer.
Köper som sagt inte riktigt att "Häpp. Sorry för dig att du har en "gammal" H/K, du kan inte köra med HDMI/Optisk setup".
Det är fruktansvärt irriterande att ljudet ligger efter.
Är det någon som har koll på om det är synkfel från ComHem elller om synkfelet uppstår i Humax CXHD-5000c?
Har hört att det är inte synkfel på SVT HD som sänds via marknätet.
Postad 28 February 2010 - 17:03
Det synkfelet du har hade jag länge på min Humax CXHD-1000C innan det kom en FW som löste det hela.
Postad 28 February 2010 - 19:15
Ser man på!Synkfelet uppstår i din box. Jag har en Humax HDPVR-1000c och har aldrig upplevt synkfel på den, bild och ljud går genom min Pioneer SC-LX71 och via den går bilden ut till min Pioneer Kuro PDP-LX5090H.
Det synkfelet du har hade jag länge på min Humax CXHD-1000C innan det kom en FW som löste det hela.
Då ska det bli intressant att se/höra vad Comhem har att säga om en ny firmware.
Tack för svar
Postad 28 February 2010 - 19:21
Synkfelet uppstår i din box. Jag har en Humax HDPVR-1000c och har aldrig upplevt synkfel på den, bild och ljud går genom min Pioneer SC-LX71 och via den går bilden ut till min Pioneer Kuro PDP-LX5090H.
Som sagt så uppstår synkfelet nog i boxen, ringde in till comhem för ett par dagar sedan sen jag haft svt hd osynkat i nån vecka. De sa att jag skulle kör en reset på boxen. Tro det eller ej men det fungerde så prova kör en reset och se om det blir bättre.
Edit: Nu är det osynkat igen...
Redigerat av Unregistered44018, 28 February 2010 - 20:55.
Postad 01 March 2010 - 12:13
Som sagt så uppstår synkfelet nog i boxen, ringde in till comhem för ett par dagar sedan sen jag haft svt hd osynkat i nån vecka. De sa att jag skulle kör en reset på boxen. Tro det eller ej men det fungerde så prova kör en reset och se om det blir bättre.
Edit: Nu är det osynkat igen...
Jag börjar nog bli lite tveksam till om det verkligen uppstår i boxen. Tittade på lite andra HD kanler igår (BBC HD t ex) och upplevde synkfelet som betydligt mindre.
Men jag får väl prova en reset också
Postad 01 March 2010 - 19:24
Nej du är inte ensam om synkfelet.
Är det någon som har koll på om det är synkfel från ComHem elller om synkfelet uppstår i Humax CXHD-5000c?
Jag har också problem med SVT HD och ibland BBC HD. Ringde Comhem och nu har de bokat teknikerbesök. De kommer på fredag.. undrar vad de kommer göra...
Postad 02 March 2010 - 10:42
Det blir intressant att höra vad Comhems tekniker kommer fram tillJag har också problem med SVT HD och ibland BBC HD. Ringde Comhem och nu har de bokat teknikerbesök. De kommer på fredag.. undrar vad de kommer göra...
Postad 02 March 2010 - 16:47
Postad 03 March 2010 - 12:21
För första gången på MÅNGA vändor fram och tillbaka har ComHem svarat att det är mjukvarurelaterat. Vad som inte framgår, eller är känt av ComHem är när ny mjukvara finns tillgängligt till CXHD-5000c...Nej du är inte ensam om synkfelet.
På humax cxhd 5000c som du använder känner vi till att det kan uppstå problem med ljudsynket och det kvarstår i från den senaste mjukvaran. Problemet uppstår precis som du beskriver enbart i vissa situationer beroende på kanal, tidpunkt, ljudspår, användarbeteendemönster mm.
Om problemet kvarstår när du kopplat ur receivern och att det fortfarande inte fungerar och som du säger "laggar" kan det bero på denna bugg.
Humax jobbar på att lösa detta genom en ny mjukvara och vi vet tyvärr inte när en ny mjukvara kommer till din box. När den nya mjukvara så räcker det med att ställa boxen i standby i minst 30 sekunder och sedan vid uppstart så får du upp en ruta där du får välja om du vill installera den nya mjukvaran. Om du dagligen stänger av boxen så kommer du som sagt att se när det finns en ny mjukvara.
Någon som har erfarenhet kring hur långsamma de brukar vara på Humax? Har som sagt upplevt detta problem i upp emot ett halvår snart.
Postad 03 March 2010 - 20:51
Postad 05 March 2010 - 13:08
Får avvakta ett tag till då...Humax brukar vara halvsnabba med nya FW men dessvärre tar det en evighet innan ComHem pushar ut de nya FW till sina kunder.
Det finns inget annat sätt att få ner mjukvaran (när den väl är klar...) än att ComHem trycker ut den?
Redigerat av hållundan, 05 March 2010 - 13:08.
Postad 06 March 2010 - 01:15
Det blir intressant att höra vad Comhems tekniker kommer fram till
Han tyckte att min signal var lite dålig så han bytte antennuttag. Signalen som var på 37 procent på svthd blev till 43 procent. Bor på 14:de vån därav har jag inte jätte hög signal.
Det hjälpte inte så jag sa att det nog är mjukvarurelaterat och han höll med. Ringde kundtjänst sedan och de sa att det är mjukvaruproblem.. De visste dock ej när en ny mjukvara skulle släppas.
Redigerat av omid85, 06 March 2010 - 01:17.
Postad 06 March 2010 - 19:16
Är det Comhem som har tryckt in för många kanaler eller vad?
Postad 09 March 2010 - 12:50
Jag har följande inställningar på boxen,
Bildskärmsformat: 16:9
Bildformat: Automatisk
Upplösning: 1080i
Eftersom jag har satt den till automatisk på bildskärmsformatet så borde den ju fylla ut bilden men istället får jag nu 2 gråa fält på sidorna som inte försvinner. Om jag däremot växlar över till vanliga SVT med samma program/sändning så funkar det som det skall och bilden fyller hela TV rutan.
Nån som vet varför det blir så här? Har funkat bra innan men problemet har uppstått de senaste 2 veckorna.
Redigerat av Mentos, 09 March 2010 - 12:51.
Postad 09 March 2010 - 14:12
Någon som kör Humaxen genom en hdmi switch med gott resultat och kan rekommendera en bra switch?
Rekomenderar Gefen's switchar.
http://www.gefen.com/
Postad 15 March 2010 - 10:19
trodde igår att det vart fel på comhems sändningar men drog lite i kablarna och hittade att denna, antenn, klappar en heldel i boxens kontakt.
Postad 15 March 2010 - 21:19
Varför har en del av SD-kanalerna så fruktansvärt dålig bild-kvalitet?
Är det Comhem som har tryckt in för många kanaler eller vad?
Gissar att kvalitén varierar rätt mycket mellan olika kanaler redan innan Comhem tar hand om signalerna.
Själv tycker jag att SVT1 och SVT2 ser "trevligare" ut med RGB från min gamla Sagem-box i jämförelse med HDMI från Humax 5000.
Det blir brusigare och kanske lite väl mycket kontur i vissa lägen men på nåt sätt så gillar jag bilden bättre i alla fall.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction!
7 bilder
734 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?