Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 17 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 02 February 2008 - 12:04

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Wow!! Paustrailern på Viasat Sport HD, vilken Colorbanding-fest!! Jag tog några kort som blev sådär lagom, ni andra kan ju också fota och lägga upp. Det är en blå inramning med runda color bands. Axxess pausbild har blivit utkonkurrerad som CB-testare hemma hos mig :) Ska man skratta eller gråta?? Observera att detta är med brusreducering på som ändå dämpar lite, samt att det är taget i dagsljus.

Även i den andra trailern med mindre inramning ser man "colorband-ormar" krypa runt i det blå.

Fått svar från kundrelationer efter 4 dagar (kundtjänst svarade inte alls på mitt mail!). Får 500:- i faktura avdrag och löfte om kompensation om den nya uppdateringen inte funkar efter den 29/2. Känns som en ok kompensation för mig eftersom jag bara haft boxen i 1 månad.
Men jag kommer att kräva rätt att upphäva bindningstiden om de inte kan fixa till problemen med uppdateringen.
Kunde även byta till pvr-box, men jag vill ju ha Hdtv som funkar!

Jag har fingret på avtryckaren och funderar på om jag ska reklamera innan eller efter ny FW kommer. Jag får fundera lite till.

Bifogad fil(er)

Redigerat av ruhe, 02 February 2008 - 12:02.

Postad 02 February 2008 - 12:12

th3boss
  • th3boss
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej harlin.... ser det ut som om det kommer en ny uppdatering nästa vecka ??

Postad 02 February 2008 - 12:27

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Japp. En version har redan levererats denna vecka (bl.a. 60 Hz -> 50 Hz), och ytterligare en som är ännu mer utvecklad skall levereras nästa vecka. Det är främst den som skall levereras nästa vecka som kommer att utvärderas.

Postad 02 February 2008 - 12:38

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Harlin: Jag är nyfiken på vilken ambitionsnivå ni lagt på fixen!? Vilken bildkvalitet skall boxen leverera? Vad det gäller HDTV så är givetvis förväntningarna skyhöga, men vad gäller för SD-kanalerna? Boxen kostar ju en del, kommer den att jämföras med en SD-box för samma pris vad det gäller bildkvaliteten? Eller blir det bara "tillräckligt" bra på SD-kanalerna och sedan låta oss svälja det för att det är enda vägen att få HDTV!? Som jag ser det så skall boxen kunna lämna ut bild i både SD och HD likvärdig med en annan box i samma prisklass! Sedan hoppas jag givetvis att ni lägger krut på att verifiera kvaliteten på samtliga utgångar (SCART, HDMI etc.). Jag använder mig ex. enbart av HDMI och vill inte höra talas om att behöva ha både scart och HDMI för att kunna få dräglig bild på båda!

Postad 02 February 2008 - 13:34

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Japp. En version har redan levererats denna vecka (bl.a. 60 Hz -> 50 Hz), och ytterligare en som är ännu mer utvecklad skall levereras nästa vecka. Det är främst den som skall levereras nästa vecka som kommer att utvärderas.

OK, nu har ni fått en ypperlig ny testmöjlighet i Viasat HDs testbild som synes ! Finns det planer på att lägga ut den som fixar 50hz i nätet under tiden?

Postad 02 February 2008 - 15:45

Unregistered35490
  • Unregistered35490
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Wow!! Paustrailern på Viasat Sport HD, vilken Colorbanding-fest!! Jag tog några kort som blev sådär lagom, ni andra kan ju också fota och lägga upp. Det är en blå inramning med runda color bands. Axxess pausbild har blivit utkonkurrerad som CB-testare hemma hos mig :) Ska man skratta eller gråta?? Observera att detta är med brusreducering på som ändå dämpar lite, samt att det är taget i dagsljus.

Även i den andra trailern med mindre inramning ser man "colorband-ormar" krypa runt i det blå.

Tyvärr har jag samma problem med Viasat Sport HD. Hos mig syns dessutom en hel del pixelering i en del bilder. Otroligt att comhem inte kan få till en bättre bild ens på en HD-kanal.

Redigerat av Unregistered35490, 02 February 2008 - 15:48.

Postad 02 February 2008 - 17:14

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Vad tycker ni andra om Original 576p på SD-kanalerna, förresten? Konstigt nog blir det bredare än 1080i i pillarbox. Med denna firmware tycks "krypningar" i 576p ha åtgärdas och bilden verkar något skarpare på min TV jfrt då jag kör 1080i. Dock så förekommer desto mer av "de-interlace combing" på 576p. Mer än på 720p, men då är ju 720p förstås på 60hz så det kanske hade sett OK ut med 720p/50, vad vet jag.

Som någon skrev vore det ideala att släppa igenom 576i från boxen i original-läget på SD-kanalerna så TV:n får sköta de-interlace:ning och skalningen helt själv. Då skulle original betyda just "original-signal från sändning"

Harlin, kan du ta upp med Humax om denna möjlighet alls kan åstadkommas genom firmware? Det skulle då vara något att åtgärda då color banding är ur världen, för den har förstås prio 1.

Redigerat av ruhe, 02 February 2008 - 17:39.

Postad 02 February 2008 - 17:34

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0
Her fått svar från kundrelationer angående min felanmälan av boxen. Då jag köpt den i butik är de inte villiga att göra ett återköp.
Erbjudandet är följande: "Om du väljer att behålla boxen kan vi göra ett fakturaavdrag om 358kr, eller så kan du få en zapperbox för 1:- (frakt 97:- tillkommer) och ett fakturaavdrag om 159kr. Du kan även få gör ett byte av HD-boxen mot en SD-PVR-Box (Samsung DCB-850Z) och få 159kr i fakturaavdrag."

Jag tycker inte att Com Hems övriga boxar lockar. Digitalboxar utan digital bildutgång, är inte det sunkigt? Sitter dessutiom fast med Com Hem hur jag än gör. Hyresvärden vägrar parabol och Boxer med bordsantenn fungerar inte bra, mycket störningar. Hoppas att den kommande uppdateringen av mjukvaran blir bra, men jag tvivlar.

Postad 02 February 2008 - 18:49

GrumpyOldMan
  • GrumpyOldMan
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Janne.G!

Din hyresvärd kan få problem om han hindrar dig att sätta upp en parabol. Hyresvärden har ingen rätt att begränsa ditt urval!

Nedanstående är från Sky´s Support Center FAQ.

My landlord won't let me set up a dish!

By law, he must give you access to satellite TV. This right is provided under the "Freedom of Information Act" in the EU law and must be granted in all EU member countries. Speak with your landlord and tell him that. Ask him where and how to set up a dish to disturb him and others the least. This is NOT a binding legal advice. If he is unwilling to help or even allow a dish, speak with your lawyer

mvh

Postad 02 February 2008 - 19:58

Llord
  • Llord
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Janne.G! Din hyresvärd kan få problem om han hindrar dig att sätta upp en parabol. Hyresvärden har ingen rätt att begränsa ditt urval!

Hyresvärden kan få ännu större problem om en parabol som nån satt upp ramlar ner och skadar nån.
Förbudet mot paraboler har med säkerheten att göra (därför är det oftast tillåtet att sätta en parabol på sin balkong som inte kan ramla ner och inte på husväggen)

Postad 02 February 2008 - 20:18

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Vet inte om någon annan skrivit det innan .. men det tål att upprepas..

Eftersom att SvtHD och Viasat sport HD sänds i 720P och de andra HD kanalerna i 1080i
tänkte jag prova lite med Original så att man slipper ställa om från 1080i
( som ju är det enda som går att ha och som ger 50Hz )

Nu ser jag att "original 1080i" och "original 720p" också ger 60Hz ...
Det var ju själve F-n att inget kan fungera..

Tur man har en projje som kan läsa alla utsignaler .. Tyckte väl att det var lite ryckigt i original

Maveric :)

Redigerat av Unregistered1103, 02 February 2008 - 20:59.

Postad 02 February 2008 - 22:09

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Finns det planer på att lägga ut den som fixar 50hz i nätet under tiden?

Nej, vi fokuserar främst på mjukvaran som Humax levererar nästa vecka. Då den mjukvaran är mer utvecklad mot color banding & black crush så är vår bedömning att den är den som vi bör lägga resuser på. Och ja, vi kommer att sända ut den mjukvaran så snabbt det bara går, men först måste granskning genomföras så det inte uppkommit några märkligheter i mjukvaran. (Läs: liknande 60 Hz, etc).

Postad 02 February 2008 - 22:17

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Harlin, kan du ta upp med Humax om denna möjlighet alls kan åstadkommas genom firmware? Det skulle då vara något att åtgärda då color banding är ur världen, för den har förstås prio 1.

Japp, jag har tidigare tagit upp det med berörda men har inte fått något accept på om det är möjligt, endast "Varför räcker det inte med 576p?". Skall ta upp det på nytt.

Postad 02 February 2008 - 22:42

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Japp, jag har tidigare tagit upp det med berörda men har inte fått något accept på om det är möjligt, endast "Varför räcker det inte med 576p?". Skall ta upp det på nytt.

Jättebra! Det borde vara självklart även för dem att det finns folk med dyra scalers, projektorer, TV-apparater o s v som hellre vill använda dessa att de-interlace:a signalen än att Humaxboxen gör det. Original-läget blir då helt original, d v s att sändningssignalen skickas rakt igenom utan skalning eller de-interlace från boxens sida. 576i för SD och 720p el 1080i för HD beroende på kanal.

Redigerat av ruhe, 02 February 2008 - 22:43.

Postad 02 February 2008 - 23:06

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

jag har tidigare tagit upp det med berörda men har inte fått något accept på om det är möjligt, endast "Varför räcker det inte med 576p?". Skall ta upp det på nytt.

Ruhe har helt rätt i denna frågan, men som Harlin säger .. ibland fungerar inte det självklara även om man vill.

Men som Ruhe säger .. Så bör original vara 576i/50Hz - 720p/50Hz - 1080i/50Hz
Det är de upplösningar som bolagen sänder på och då slipper man helt i från att boxen gör något
med signalen och den kan smärtfritt behandlas av bildvisare eller scalers.

Men däremot är det mycket viktigt att man manuellt kan ställa in ett av dessa lägen och att det står
kvar. Tex att man kan ställa boxen i 720p/50Hz vilken kanal det än gäller.
Detta då det finna många bildvisare som har sämre deinterlacing/uppskalning än vad boxen har.
( boxen är skaplig på detta )

Det absulut viktigaste av allt, är som sagt .. att det inte på någon upplösning blir 60Hz ...

Ta detta med dig Harlin .. det borde de förstå .. att är prio ett efter mer än ett år med boxen.
De olika lägena YCbCr / RGB Limited / RGB Full .. skall vara kvar som de är ..

Sedan hoppas jag att du har folk till att testa burken som inte är lika blinda som de som testade
burken innan ni skickade ut sista FW.

Helt otroligt är.. att ni inte kontaktat någon av OSS som varit mest produktiva med boxen och som förstår
hur det hela funkar och har utrustning för att testa i hemmet
.

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 02 February 2008 - 23:55.

Postad 02 February 2008 - 23:34

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Nej, vi fokuserar främst på mjukvaran som Humax levererar nästa vecka. Då den mjukvaran är mer utvecklad mot color banding & black crush så är vår bedömning att den är den som vi bör lägga resuser på. Och ja, vi kommer att sända ut den mjukvaran så snabbt det bara går, men först måste granskning genomföras så det inte uppkommit några märkligheter i mjukvaran. (Läs: liknande 60 Hz, etc).

Bra!

Postad 03 February 2008 - 00:07

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Jag skriver under på att 576i vorde vara prio nummer ett efter de andra fixarna.
Efter det borde Humax försöka snygga till användargränssnittet så att man slipper skämmas när man har besök. ;)

Min farsas gamla first gen digitalbox har häftigare interface och den boxen fick han gratis för vad som numera känns som en evighet.

Borde inte vara så jäkla omständigt att rendera overlayet i högre upplösning och med större färgdjup än man gör nu.
Skulle tro att allt i gränssnittet renderas i 567-upplösning och sedan skalas till den upplösning man valt samt att färgdjupet är 8 bits med tanke på gradientsen vid sidorna om gränssnittet.
Nåja oavsett anledning: fult är det i alla fall.

Att rendera gränssnittet i hög upplösning hade ju också löst problemen med att EPG:n känns så jäkla cramped...

Redigerat av Unregistered92d7e447, 03 February 2008 - 00:44.

Postad 03 February 2008 - 10:32

Tomgot
  • Tomgot
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0
Harlin,

Jag skulle bara vilja säga att det är glädjande att se dig posta här igen och att du inte låter de få som måste föda sina egon stoppa dig.

Vi är många fler som uppskattar denna direkta kontakt med Comhem :tup:

Postad 03 February 2008 - 10:54

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0

Harlin,

Jag skulle bara vilja säga att det är glädjande att se dig posta här igen och att du inte låter de få som måste föda sina egon stoppa dig.

Tomgot,

Om det är mig m fl och våran kamp mot Comhem du syftar på, förstår jag inte vilket ego du syftar på. Vissa av er tycker att vi ska vara tacksamma för att en comhem representant kommer in och gör några inlägg i detta forum. Det borde väl vara en självklarhet att ett företag som Comhem har egen kompetens för att lösa sina problem. Nu vill de att kunderna ska hjälpa till att lösa problemen, för att slippa dra på sig egna kostnader för dettta.

Ska vi vara tacksamma för detta? Låt Harlin vara här på forumet, men varför ska han vara "untuchable". Tycker du att Comhem förtjänat denna respekt?

Egocentriskt är det att rida på det arbete som andra här på forumet gör, för att få Comhem att göra rätt för sig coh dessutom hålla sig till de lagar som finns. Eller tycker du att de ska få kringgå svensk kunsumentlagstiftning bara för att de försöker lösa problemet med boxen åt dig. Det är egocentriskt.

Redigerat av magnus1111, 03 February 2008 - 11:00.

Postad 03 February 2008 - 11:26

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Jättebra! Det borde vara självklart även för dem att det finns folk med dyra scalers, projektorer, TV-apparater o s v som hellre vill använda dessa att de-interlace:a signalen än att Humaxboxen gör det. Original-läget blir då helt original, d v s att sändningssignalen skickas rakt igenom utan skalning eller de-interlace från boxens sida. 576i för SD och 720p el 1080i för HD beroende på kanal.

Därför man kör med en Iscan VP50 med PREP som strippar signalen så 576p blir behandlat som 576i i VP50:an.

Postad 03 February 2008 - 11:34

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Helt otroligt är.. att ni inte kontaktat någon av OSS som varit mest produktiva med boxen och som förstår
.

Comhem antyder att de gjort så: FAQ
"13. Kan testningsförfarandet bli bättre?
Com Hem har via forum på Internet och kundkontakter fått nyttig och användbar återkoppling och synpunkter och även direktkontakt med några kunniga och engagerade användare som vi valt ut för att ta hjälp av vid kommande tester."

Postad 03 February 2008 - 12:42

jonas3g
  • jonas3g
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Måste tillägga att jag vill gärna ha 576p-läget kvar ochså. Gärna ett 576i också för dem som kan använda det.
Detta för att jag vet att min tv inte tar 576i via hdmi (dvi-i ingång) den fixar det endast via komponent, och jag tror att det finns många tv-modeller som inte gör det.

Postad 03 February 2008 - 14:07

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Harlin,

Jag tror att alla oavsett ego-status uppskattar att Harlin är tillbaka!
Direktkontakt med föremålet för vår kamp (ursäkta 70-talsspråket :( ) är nästintill ovärderligt.
Dessutom så kan du slå dig i backen på att det inte bara är en del egon som vill bli tillfredställda.
Själv väntar jag med spänning på att både tekniken & CH ska mogna! :D
CH har kommit en bit på vägen men har fortfarande en bra bit kvar innan jag törs hoppa på i alla fall.
Utan denna forumtråd (& andra) hade CH antagligen varit kvar i bottenläget.

Sen ser jag att jag inte hängt med tillräckligt: Blir alldeles matt när jag läser att signalerna inte tillåts passera orörda vad gäller format. Är det så förbaskat svårt att ha ett "pass-through-läge" utöver det som finns i dag?
VA? ;)

Postad 03 February 2008 - 14:13

Tomgot
  • Tomgot
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0

Harlin,

Tomgot,

Om det är mig m fl och våran kamp mot Comhem du syftar på, förstår jag inte vilket ego du syftar på. Vissa av er tycker att vi ska vara tacksamma för att en comhem representant kommer in och gör några inlägg i detta forum. Det borde väl vara en självklarhet att ett företag som Comhem har egen kompetens för att lösa sina problem. Nu vill de att kunderna ska hjälpa till att lösa problemen, för att slippa dra på sig egna kostnader för dettta.

Ska vi vara tacksamma för detta? Låt Harlin vara här på forumet, men varför ska han vara "untuchable". Tycker du att Comhem förtjänat denna respekt?

Egocentriskt är det att rida på det arbete som andra här på forumet gör, för att få Comhem att göra rätt för sig coh dessutom hålla sig till de lagar som finns. Eller tycker du att de ska få kringgå svensk kunsumentlagstiftning bara för att de försöker lösa problemet med boxen åt dig. Det är egocentriskt.

Jag har haft dekodern i över ett år och jag orkar inte ens tänka på alla vändor jag tagit med Comhem om detta så jag är MINST lika frustrerad som nån annan.
Efter all denna tid av negligering från Comhem så tycker jag att det är en klar förbättring att Harlin är här och svarar på våra frågor plus tar åt sig av konstruktiv kritik, buggar mm.

Om man vill avreagera sig (och gud vet att vi alla behöver det) så kan man kanske vara lite SMART och använda andra kanaler för det? Vi måste ju inte hoppa på Harlin som en pöbel från 1600-talet.
Det finns ju trots allt email-adresser till en hel del Comhem chefer/kontakter här plus kundtjänst om man vill avreagera sig. (vilket jag själv redan gjort)

TÄNK lite innan ni postar.

För övrigt så borde nån skapa en tråd där vi kan diskutera Comhem i sin helhet (om det inte redan är gjort) istället för här där vi borde koncentrera oss på HD-boxen.

Redigerat av Tomgot, 03 February 2008 - 14:16.

Postad 03 February 2008 - 14:19

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Dessutom kan jag inte nog påpeka vilken förolämpning det är att en tillverkare (alltså Humax) inte "är medveten" om att nästan hela Europa har 50Hz. Helt utan självakning och fullständigt befriat från yrkesstolthet.
Morrr.. nu börjar jag bli riktigt irriterad.

Harlin: Vet du någonting om ev. tidplan när det gäller50-Hz-åtgärder? ;)

Postad 03 February 2008 - 16:03

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0
Han har ju redan svarat på den frågan i inlägg 3962.

Redigerat av Bertilsson, 03 February 2008 - 16:05.

Postad 03 February 2008 - 16:16

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Sånana här inlägg gör en bara så trött ... ;)

Maveric :D

Postad 03 February 2008 - 16:21

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Original 720p ger hos mig 50 hz på Viasat SportHD men 60 hz på SVTHD. Ej original 720p ger 60 hz på Viasat SportHD.
1080i finns ej i en s k originalvariant hos mig, utan "bara" 1080i/50 hz.

Verkar märkligt om jag får ut Original 720p/50 hz om ingen annan får det.

/Mats K

Postad 03 February 2008 - 16:23

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Original 720p ger hos mig 50 hz på Viasat SportHD men 60 hz på SVTHD. Ej original 720p ger 60 hz på Viasat SportHD.

/Mats K

Jo, på Viasat Sport HD får vi andra det också. Om du ställer dig på en 1080i-kanal borde 1080i Original blir tillgängligt. Dock inte användbart eftersom det ger 1080i/60 med ryck och annat.

Postad 03 February 2008 - 16:26

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

.

Comhem antyder att de gjort så: FAQ
"13. Kan testningsförfarandet bli bättre?
Com Hem har via forum på Internet och kundkontakter fått nyttig och användbar återkoppling och synpunkter och även direktkontakt med några kunniga och engagerade användare som vi valt ut för att ta hjälp av vid kommande tester."

Men det har de inte ...

En eller två personer som teoretiskt kan rabbla alla mätmetoder och färgsystem och koder
utgör inte kundkompetensen i boxfrågan..
Här gäller det att kolla av boxen i olika miljöer och för att göra det på bästa sätt bör man
även välja dem som har en negativ inställning till comhem.

Ingen av de jag har kontakt med och som har tagit ton mot comhem, har blivit tillfrågade ..

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 03 February 2008 - 16:35.

Postad 03 February 2008 - 16:28

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0

/Mats K

Jo, på Viasat Sport HD får vi andra det också. Om du ställer dig på en 1080i-kanal borde 1080i Original blir tillgängligt. Dock inte användbart eftersom det ger 1080i/60 med ryck och annat.

Har testat femtioelva ggr utan att få fram ett "original 1080i" läge. Har enbart 1080i/50 hz.

/Mats K

Edit: Redigerar mitt inlägg eftersom jag är dum som en åsna, hehe! Jag har skippat mitt HD paket av den enkla anledningen att de få program som gick om och om igen kunde jag utantill. Det betyder att jag inte har någon 1080i kanal och av den enkla anledningen inte kan få fram "original 1080i"
Just nu känner jag mig som dum, dummare och jag.

Redigerat av Unregistered891a0113, 03 February 2008 - 18:06.

Postad 03 February 2008 - 16:45

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0

En eller två personer som teoretiskt kan rabbla alla mätmetoder och färgsystem och koder
Här gäller det att kolla av boxen i olika miljöer och för att göra det på bästa sätt bör man

Håller med om att grejerna behöver testas i olika miljöer med varierad utrustning. Men när det gäller tekniska problem och lösningar finns det dock absolut inget mervärde alls i att personer med okänd kompetens utvärderar. Det enda man uppnår är att man måste slösa tid och resurser på att utreda om det uppstått eventuella missförstånd till och med när inga sådana förekommer.

Postad 03 February 2008 - 17:12

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Döhh! Han svarade på något annat.
50Hz-problemet berördes inte vad jag kan se.
Ser du nåt annat får du gärna informera ;)

Postad 03 February 2008 - 17:44

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Håller med om att grejerna behöver testas i olika miljöer med varierad utrustning. Men när det gäller tekniska problem och lösningar finns det dock absolut inget mervärde alls i att personer med okänd kompetens utvärderar. Det enda man uppnår är att man måste slösa tid och resurser på att utreda om det uppstått eventuella missförstånd till och med när inga sådana förekommer.

Ja, det känns bra att de fått med sig att par från forumet i alla fall, som då antagligen inte får säga att de är testare.

Sedan tycker jag det är tacknämligt att Viasat Sport HDs paus-slinga är en sån Color Banding-fest. Där har vi ett "gratis" testfall. Ett annat är CNBC-reportrar med kvällshimmel som bakgrund och de ljusgröna ( eller var det grå? ) väggarna i Petters rockvideo "Logiskt", TV4-nyheternas öppningsvinjett med röda pricken, o s v, o s v. Det som är bra med Viasat Sport HDs paus-slinga är att den finns varje dag.

Redigerat av ruhe, 03 February 2008 - 17:46.

Postad 03 February 2008 - 17:54

Unregisterede3db66c6
  • Unregisterede3db66c6
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Vill bara säga att F.A.N vilken bild det är på NFL på Viasat sport HD nu! En riktig fröjd att kolla på. Jag är inte ens särskilt intresserad av Am. fotboll men funderar ändå på att se Super Bowl i natt! :) :)

Detta måste väl ändå anses som den bästa sidan av boxen, nu när det finns så många dåliga...

Postad 03 February 2008 - 18:34

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Jobbar du på CH eller..?

Postad 03 February 2008 - 18:41

Unregisterede3db66c6
  • Unregisterede3db66c6
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Ha, Ha! Nej det gör jag inte, men man måste väl få komma med lite positiv kritik också? Jag fick boxen i torsdags så jag har inte hunnit bygga upp så mycket [om än berättigad] bitterhet ännu. :)

Postad 03 February 2008 - 18:52

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0

Harlin: Vet du någonting om ev. tidplan när det gäller50-Hz-åtgärder? :)

Döhh! Han svarade på något annat.
50Hz-problemet berördes inte vad jag kan se.
Ser du nåt annat får du gärna informera :)

Dööh! Det gjorde han inte. :lol:

Postad 03 February 2008 - 19:24

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Ha, Ha! Nej det gör jag inte, men man måste väl få komma med lite positiv kritik också? Jag fick boxen i torsdags så jag har inte hunnit bygga upp så mycket [om än berättigad] bitterhet ännu. :)

Om du då kunde vänta till nästa torsdag med att ge ditt omdömme om boxen.. :lol:

Du och andra som kommer in i tråden efter en ett par dagars tittande gör de som haft skiten
i ett år "lite" irriterade.. Många av oss såg inte heller problemen första tiden och jag kan verkligen
påstå att jag var en av dem. Jag hade inte alls så många problem som många andra och blev
som mest negativ efter FW uppdateringen. Om man går tillbaka i tråden, kan man där läsa att
jag ville ha tillbaka den gamla FW, då den var så mycket bättre.
Men det kan jag tala om för dig, var också ett slag i ansiktet på dem som lidit från första dagen.
Nu först förstår jag dem fullt ut och därför mitt stora engagemang i frågan.
Lite dåligt samvete :D

Sen måste jag fråga er som har Viasat sport HD ( jag har den också )
Kör ni verkligen 720p på den .. Det går inte utan att få 60Hz och det är ju ingen fröjd att se på.
Då måste man "skala upp den"till 1080i för att sedan gå ner till 720p om man inte har en full HD tv.
Det är ju inte det optimala precis :)

Maveric B)

Redigerat av Unregistered1103, 03 February 2008 - 19:36.

Postad 03 February 2008 - 19:28

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

...
Edit: Redigerar mitt inlägg eftersom jag är dum som en åsna, hehe! Jag har skippat mitt HD paket av den enkla anledningen att de få program som gick om och om igen kunde jag utantill. Det betyder att jag inte har någon 1080i kanal och av den enkla anledningen inte kan få fram "original 1080i"
Just nu känner jag mig som dum, dummare och jag.

Då har du också hunnit lära dig alla Discovery HD:s trailers som de envisas med att rulla flera gånger i timmen mitt i programmen, grrr :)

"All right! We've got bikes to build!"

Postad 03 February 2008 - 19:33

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Harlin,

Jag skall svara dig här istället då PM inte var en bra idé med dig .. så kan du svara mig här istället med
samma ord som du gjorde i ditt pm.

Om du inte trivs med vad vi gör för dig o många andra, så tycker jag att du kan starta en egen tråd.
Om du tar en kille som magnus så har han lagt ner ett jättejobb för att hela gruppen skall ha nytta av
detta. Där finns andra som ringt o mailat till PLUS tidningar osv osv .. sökt information som man delat
med sig.

Jag kan inte finna att du har gjort något av detta. Mer än att du kommer in i denna tråden och kritiserar
oss i hur vi hantarat Harlin. Vi har inget att skämmas över och har agerat precis så som alla borde reagera
efter en sådan behandling som HD boxägarna fått utstå. ( det finns många många fler exempel utan att behöva
äga en HD box också )

Jag kan bara instämma i varje ord Magnus skrev i sitt svar till dig ..

Postad 03 February 2008 - 19:33

Unregisterede3db66c6
  • Unregisterede3db66c6
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Du och andra som kommer in i tråden efter en ett par dagars tittande gör de som haft skiten
i ett år "lite" irriterande..

Detta har jag full förståelse för och kan bara säga att jag är glad att jag sluppit undan enkelt. (Förutsatt att dom fixar det den 29:e)

Sen måste jag fråga er som har Viasat sport HD ( jag har den också )
Kör ni verkligen 720p på den .. Det går inte utan att få 60Hz och det är ju ingen fröjd att se på.
Då måste man "kala upp den"till 1080i för att sedan gå ner till 720p om man inte har en full HD tv.
Det är ju ingen hit precis :)

Jag själv hade ju läst lite i tråden innan jag fick boxen så jag har inte uppdaterat till v -.10.

Hmm... Vid närmare eftertanke var alltså mitt tidigare inlägg om NFL ett ännu värre slag i ansiktet då de flesta av er inte får ut 720p50Hz.

Ber om ursäkt å det ödmjukaste.

Postad 03 February 2008 - 19:46

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Jag själv hade ju läst lite i tråden innan jag fick boxen så jag har inte uppdaterat till v -.10.

Du var smart du Simon . :)

Hade önskat jag varit lite kall och inte varit en av de första idioterna som satt o väntade
på nya FW.. den hade precis kommit ut, när jag laddade ner den.
Skulle ha avvaktat o läst i forumet en timme senare .. :)

Men så är det .. det kostar att ligga på topp och att vara så förbaskat nyfiken som man är .. :lol:

Maveric :D

Redigerat av Unregistered1103, 03 February 2008 - 19:49.

Postad 03 February 2008 - 19:51

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Maveric!

Har du provat att välja "orginal"-läget när du ser på Viasat Sport HD? Jag får ut 720p/50 då. Tror det var fler som gjorde det.
Väljer jag 720p-läget så får jag 720p/60....

Förresten, är det nå´n som kan förklara hur man citerar en del av ett längre inlägg?

Postad 03 February 2008 - 19:58

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jag satt o testade över en timme igår med direkt koppling till projjen ( så att HDMI växlar och splittar inte skulle störa )

Jag fick aldrig 720p/50Hz

Men jag skall göra om testen sen inatt när jag ser superbowl

Återkommer med resultatet kl 01.00 :)

När du citerar längre inlägg o tar bort text måste du låta den första raden inom klammrar vara kvar
samt det sista quote tecknet med en / i sig

Postad 03 February 2008 - 20:20

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0

När du citerar längre inlägg o tar bort text måste du låta den första raden inom klammrar vara kvar
samt det sista quote tecknet med en / i sig

Alltså såhär? :)

Postad 03 February 2008 - 20:55

Mr Sling
  • Mr Sling
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Maveric!

Har du provat att välja "orginal"-läget när du ser på Viasat Sport HD? Jag får ut 720p/50 då. Tror det var fler som gjorde det.
Väljer jag 720p-läget så får jag 720p/60....

Förresten, är det nå´n som kan förklara hur man citerar en del av ett längre inlägg?

Japp !
Det stämmer man får ut 720p/50Hz på Viasat Sport HD men inte på nån annan kanal !
Hur det nu kan bli så ? Bilden är helt super su nu vet man ju hur de andra HD kanalerna borde sända !
Matte C

Postad 03 February 2008 - 21:12

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Då borde man få det på svthd också ... kan tyvärr inte kolla nu .. då mina söner lagt beslag på
biorummet. De ser äkta HD :) Ser fram emot nattens evenemang med superbild :)

Kul att Viasat HD fattat att man skall sända sport i 720p och inte 1080i.
Därför är det bara att hoppas att vi får mycket sport i SVTHD i framtiden ..
( som ju också sänder i 720p )

Maveric :lol:

Redigerat av Unregistered1103, 03 February 2008 - 21:23.

Postad 03 February 2008 - 21:18

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0

Då borde man få det på svthd också ... kan tyvärr inte kolla nu .. då mina söner lagt beslag på
biorummet. De ser äkta HD :) Ser fram emot nattens evenemang med superbild :)

Maveric :lol:

Ja, det är också en gåta. Finns ingen logik.

Postad 03 February 2008 - 22:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Har testat nu ..

Det är inte bara en gåta .. det är ett mysterium.
Jag får också 50Hz på Viasat Sport HD .. Men oavsett var jag ställer den i original.
Varför får man då inte detta i SVT HD och varför inte på de kanaler som är i 1080i

Ja, vi behöver knappast forska i detta utan bara konstatera att det är så ..
För i nästa vecka .. får vi hoppas (torsd eller fredag senast) så kommer ju
en ny FW som är helt rensad från allt vad 60 Hz heter .. :)
( jag är så rädd att de skall klanta sig igen .. därför repeterar jag )

Läste någonstans i någon tråd ... att Humax "avslöjat" att det är ett felaktigt chip
som är orsaken till allt elände vi haft sedan innan. Men det är den nya FW som orsakat de nya buggarna.
Bara att hoppas att en FW kan fixa detta ..

Om inte, så är det bara för comhem att skicka ut nya boxar med nya chip och sedan när vi fått
vår nya box, så skickar vi in våra ... :lol: ( då får de ändra på sina rutiner B) )

I vilket fall som helst .. så skall vi gå ur detta här, utan förlust, inte sant :)

Jag och bla Ruhe har skrivit tidigare att vi önskar att få behålla original i riktig original upplösning
( 576i - 720p - 1080i ) men jag skall förklara varför "vi" som har HDMI växlar även vill ha ett fast läge
720p och 1080i kvar ( som vi har idag men som inte fungerar som det skall det heller )
När man kör genom HDMI växel så får de "oftast" spel när man ändrar upplösning med denna boxen.
Gör jag det med min DVD spelare ( som har alla upplösningar o lite till ) så går det smärtfritt.!!!
Då är det bra om boxen inte automatiskt skiftar upplösning ( som den gör i original )
( läs detta comhem om ni inte visste det :D )

Maveric B)

Redigerat av Unregistered1103, 03 February 2008 - 23:05.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.