Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 January 2008 - 19:37

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Och så har jag äntligen fått min TVIX 4100. Köpte utan HDD pga jag har nätverk.
Fungerade direkt med USB-disk. Lysande!
Inga problem med nätverket heller. Det enda jag behövde göra var att mata in IP-numret för servern och skapa en katalog på C: disken som heter tvixhd1. Otroligt!
HD-material har jag inte men laddade ned lite från MS och det funkade också.
Att spela upp musik är mycket enklare än att dra igång HTPC:n (som pajade i helgen. ;) )
HDMI till TV, kanske lite dåligt ljud men det kan bero på TV:n. Via förstärkaren inga problem.

Men:
- fotografier vill den inte visa. Inte därför jag köpte den men synd för det skulle ge mer WAF.
- ÅÄÖ i filnamn funkar inte. ÄÖ blir som tomma tecken(?) och Å blir något konstigt som gör att den bootar om.

Firmvare=1.0.43

Tips? (Ja, jag har sökt i tråden.)

Postad 18 January 2008 - 19:47

Unregisteredd6ea089a
  • Unregisteredd6ea089a
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hjälp....

Jag har helt plötsligt en kontrast och brightness som är HELT uppåt vägarna Brightnes kan jag justera men kontrasten kan jag inte få till 0 utan bara högre siffror... Jag har just nu 0 på brightnes men runt 106 på kontrasten ;)

Det går ju inte titta på filmer längre...

Har för mig att jag läst någonstans i denna tråden om att göra en återställning till grundinsällningarna men jag hittar inte det nu (ja jag har sökt i tråden ;) )

HJÄLP

Postad 18 January 2008 - 20:24

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Och så har jag äntligen fått min TVIX 4100. Köpte utan HDD pga jag har nätverk.
Fungerade direkt med USB-disk. Lysande!
Inga problem med nätverket heller. Det enda jag behövde göra var att mata in IP-numret för servern och skapa en katalog på C: disken som heter tvixhd1. Otroligt!
HD-material har jag inte men laddade ned lite från MS och det funkade också.
Att spela upp musik är mycket enklare än att dra igång HTPC:n (som pajade i helgen. ;) )
HDMI till TV, kanske lite dåligt ljud men det kan bero på TV:n. Via förstärkaren inga problem.

Men:
- fotografier vill den inte visa. Inte därför jag köpte den men synd för det skulle ge mer WAF.
- ÅÄÖ i filnamn funkar inte. ÄÖ blir som tomma tecken(?) och Å blir något konstigt som gör att den bootar om.

Firmvare=1.0.43

Hade samma fenomen med bilder på min tills jag uppdaterat till 1.3.15 firmware. Fixa det för bättre WAF ;)

Postad 18 January 2008 - 21:24

Grief
  • Grief
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Hej.

Jag undrar om det är fler änn jag som inte kan spela upp mkv fil från den delade mappen i datorn.
Filmen vill starta men sen går den tillbaka ut till mappen. Men mkv filer som jag skickar via usb till hårddisken i tvixen kan jag spela upp.

Tacksam om någon kan förkara hur jag löser problemet

Kollat så den filen inte ligger aktiv i ett torrent-program? ;)

Postad 18 January 2008 - 21:48

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Hej.

Jag undrar om det är fler änn jag som inte kan spela upp mkv fil från den delade mappen i datorn.
Filmen vill starta men sen går den tillbaka ut till mappen. Men mkv filer som jag skickar via usb till hårddisken i tvixen kan jag spela upp.

Torrent ... hmmmmmmm ........ va e de .....

Postad 18 January 2008 - 23:05

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Hej.

Torrent ... hmmmmmmm ........ va e de .....

Precis som svaret ovan, så är det nog så att något annat program redan använder filen. Hade samma problem med en image (.iso) som var mountad med daemon tools ;)

Postad 19 January 2008 - 00:32

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Men:

Firmvare=1.0.43

Hade samma fenomen med bilder på min tills jag uppdaterat till 1.3.15 firmware. Fixa det för bättre WAF ;)

Hehe! Lysande! Jag laddade ned den nya firmwaren på en USB-sticka och uppdaterade med den.
Nu funkar fotografierna.
Men:
- Från USB-disken får jag ÅÄÖ men inte via nätverket.
Fler tips?

Postad 19 January 2008 - 01:15

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Men:

Firmvare=1.0.43

Hade samma fenomen med bilder på min tills jag uppdaterat till 1.3.15 firmware. Fixa det för bättre WAF :)

Hehe! Lysande! Jag laddade ned den nya firmwaren på en USB-sticka och uppdaterade med den.
Nu funkar fotografierna.
Men:
Fler tips?

Antar att de inte implementerat korrekt stör för icke-engelska tecken och det säkraste är väl att helt enkelt hoppa över att skriva prickarna i å/ä/ö...

Postad 19 January 2008 - 17:28

Malmopag
  • Malmopag
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag undrar varför det ofta hänger sig när jag kollar på film, sen när det väl startar igen så går det i slowmotion och då måste jag spola tillbaka för att sedan trycka på play igen, trodde först det berodde på att jag bytte filformat till img från iso men det är även på mkv och vanliga iso-filer... fast aldrig på avi-filer.

någon annan som har varit med om något liknandE?

Postad 19 January 2008 - 18:01

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag undrar varför det ofta hänger sig när jag kollar på film, sen när det väl startar igen så går det i slowmotion och då måste jag spola tillbaka för att sedan trycka på play igen, trodde först det berodde på att jag bytte filformat till img från iso men det är även på mkv och vanliga iso-filer... fast aldrig på avi-filer.

Har du ISO-filerna på den inbyggda hårddisken? I såna fall har du problemet där tyvärr...
MKV-filer däremot, brukar bara strula om man har dåligt nätverk och då oftast trådlöst.

Postad 19 January 2008 - 18:33

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Är det någon som har gett sig på att modda kylningen i sin TViX för att få den tystare??

Jag är hårt sugen på att tysta min 4100, och blev extra inspirerad när jag läste att någon till och med hade kopplat ur fläkten ur sin 4000...
Funderar på att börja göra lite temperaturkontroller och se vad jag kan hitta på...
Kör min 4100 utan hårddisk så det känns ju som man borde kunna tysta den lite mer...

Kom gärna med tips om ni har idéer eller har testat själv :)

edit: rättstavning

Redigerat av PsychoCheF, 19 January 2008 - 18:34.

Postad 19 January 2008 - 19:00

berntgunnar
  • berntgunnar
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har läst och försökt enligt alla råd om nätverksinställningar men får ändå inte till det.
Tvixen "Kan inte ansluta till disken"
Får samma meddelande även om jag kopplar från windows- och router-brandväggar, öppnar portar, har wlan eller kabel, installerar om Netshare osv. Har någon ett sista råd innan jag ger upp?

Postad 19 January 2008 - 20:00

Unregistered9ab7a6cd
  • Unregistered9ab7a6cd
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Jag har läst och försökt enligt alla råd om nätverksinställningar men får ändå inte till det.
Får samma meddelande även om jag kopplar från windows- och router-brandväggar, öppnar portar, har wlan eller kabel, installerar om Netshare osv. Har någon ett sista råd innan jag ger upp?

Jag gjorde det enkelt för mig, samba, fasta IP adresser och det funkar direkt. Inga program eller annat krångel.

Postad 19 January 2008 - 20:06

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Jag gjorde det enkelt för mig, samba, fasta IP adresser och det funkar direkt. Inga program eller annat krångel.

Jag har haft det , jag kör vista.. av någon anledning sa var inte nätverket aktiverat, då fick jag detta felmeddelande "Kan inte ansluta till disken"

När jag väl aktiverade det igen så fungerade det igen som vanligt

Postad 19 January 2008 - 20:30

Unregistered9ab7a6cd
  • Unregistered9ab7a6cd
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Ljud problem:

Någon mer än jag som noterat att volymkontrollen inte alltid fungerar som den ska?

Problemen uppstår när:
Vissa eller ganska många 5.1 DD eller DTS spår.
Video out HDMI (Audio analog PCM)

Volymkontrollen är då bara aktiverad på ena kanalen, med effekten att den funkar som balanskontroll!

Detta sker både via spdif och HDMI (har inte testat analog ut)

??

Postad 20 January 2008 - 00:02

doo
  • doo
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Tvix 5100
Jag har problem med att vissa filmer i 1080p har störningar i ljudet via coaxial
xxxxx
medans bla dessa funkar:
xxxxx
mfl

Vad beror detta på? Och vad kan man gör åt det?

Har sökt i tråden men ej läst alla 130sidor :blink: och ej funnit svar.

/Olle

Redigerat av doo, 20 January 2008 - 09:28.

Postad 20 January 2008 - 03:45

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tvix 5100
Jag har problem med att vissa filmer i 1080p har störningar i ljudet via coaxial

XXXXXXXXXXXXXXXXX

mfl

/Olle

Du får inte lov att skylta med otillåtet material i forumet.
Bäst att plocka bort texten direkt..

Att du har störningar kan bero på att coax är ganska mycket känsligare än optisk för störningar, ju längre kabel desto känsligare. Dessutom är det mer avgörande ifall man köper bra eller dålig kabel med coax.
Jag har endast en sådan kabel (60 cm Ixos-kabel) och resten optiska p.g.a. av att jag upplevde problem ibland.
Min HTPC hade coax 10 meter, men det fick köpas nytt ljudkort med optiskt istället.

Jag har för övrigt sett en del av de filmerna utan en störning, så det beror troligtvis på din kabel.

Postad 20 January 2008 - 08:41

Axxel
  • Axxel
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Du får inte lov att skylta med otillåtet material i forumet.
Bäst att plocka bort texten direkt..

jag skulle just skriva samma sak.
En tumregel är att istället komma med specifkation på filerna så kanske man kan härleda vad som ligger bakom såvida det inte är som gabbe säger att det är kabelfel etc.

Använd gärna något program i stil med följande för att ta fram spec ur filerna.
Videinspector: http://www.kcsoftwar...m/index.php?vtb
Mediainfo: http://mediainfo.sou...net/sv/Download
mm.

Minhembio har en ren attityd och detta vill vi inte ändra på.
Så var snäll och respektera idealet på Minhembio och det som gabbe precis skrev.

Postad 20 January 2008 - 09:33

doo
  • doo
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Ledsen för det inträffade övertrampet...Fixat nu

Hoppas inte att det är min 1m Monsterkabel, har haft den till min dvd och annant ett par år utan problem. Men ska prova med min optiska monsterkabel istället...gjorde inte det då jag läst någonstans i tråden att den satt dåligt i tvix:en :blink:

Tack för påpekande om mitt fel.

EDIT: Nu har jag även provat med min optiska kabel (1m) med samma dåliga resultat. Så fler förslag...

Redigerat av doo, 20 January 2008 - 09:49.

Postad 20 January 2008 - 11:03

Lithium79
  • Lithium79
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Lite fler bakgrunder...
Om någon har några kommentarer eller förslag på ändringar så är det lätt ordnat.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Lithium79, 20 January 2008 - 15:04.

Postad 20 January 2008 - 11:25

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Tack så mycket!
Väldigt fina bilder!

Postad 20 January 2008 - 12:30

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Tvix 5100
xxxxx
medans bla dessa funkar:
xxxxx
mfl

/Olle

Streamar du filerna? Testa i så fall att köra från hårddisken. Jag har varit med att ljudet försvinner vid för hög bitrate, vilket min värdelösa gamla D-link-router inte har tillräckligt med throughput för att klara av. Har du andra överföringsintensiva program igång kanske det räcker att stänga ner dem. Detta dock förutsatt att du streamar.
Kommer problemen då du kör från intern disk är det knepigare att lista ut. Är det .mkv-fil eller något annat och vad är bitraten?

Postad 20 January 2008 - 13:52

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Nu funkar fotografierna.
Men:
Fler tips?

- Laddade ned NetShare 2.00 och då fick jag med ÅÄÖ! Dessutom så kunde jag koppla 4 diskar på min server till TVIX:en. Ändrade till NFS också.
- testat lite Internet radio. Lysande. Fast NetShare hängde sig. Kan ha varit pga någon annat.
Jag är mycket imponerad av denna lilla burk! HTPC:n sitter löst just nu...

Men:
- fotografier jag tagit med min IXUS har info om kamerans läge när jag tog bilden. Dvs har jag tagit en bild "på högkant" så känner tex Photoshop av detta och vänder bilden. Kan TVIX:en det också?
- fotografier blir utdragna (TV:n är en 32"LCD). Finns det någon inställning för det också?
EDIT: felvända foto var tydligen ingen nyhet...

Redigerat av menhallå, 20 January 2008 - 14:04.

Postad 20 January 2008 - 14:11

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Ledsen för det inträffade övertrampet...Fixat nu

Hoppas inte att det är min 1m Monsterkabel, har haft den till min dvd och annant ett par år utan problem. Men ska prova med min optiska monsterkabel istället...gjorde inte det då jag läst någonstans i tråden att den satt dåligt i tvix:en ;)

Tack för påpekande om mitt fel.

EDIT: Nu har jag även provat med min optiska kabel (1m) med samma dåliga resultat. Så fler förslag...

Nej, kanske kabeln kan uteslutas. Långa noname är värre..
Om du kör ifrån intern hårddisk så är det problem. Vad har du för firmware?
Streaming är också känsligt ifall man inte har perfekta förutsättningar.
Har inte själv kört HD-film över nätverk så jag vet inte ifall ljudstörningar är ett vanligt problem, men det verkar ju som Drunken_Duck har varit ute för det också.

Postad 20 January 2008 - 15:35

doo
  • doo
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Jag kör över nätverket min många fungerar och några funkar inte därför är det konstigt tycker jag, ska flytta hhd under dagen för att prova, även köra filerna igenom programmen som rekomenderades för att få fram info på filerna. Filerna är mkv.

/Olle

Postad 20 January 2008 - 18:19

PederD
  • PederD
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Program för att göra egna ikoner till dina filmer:[/b]
PC: http://indigokuo.hom..._Builder_PC.zip
MAC: http://indigokuo.hom....uilder_MAC.zip

Hej, Någon som vet var man kan ladda ner PC versonen av detta program.
PC nerladdningslänken fungerar inte, får bara en tom zipfil när jag försöker
ladda ner filen.

Tacksam för hjälp.

/ Peder

Postad 20 January 2008 - 18:20

doo
  • doo
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Har nu provat att flytta hdd med samma dåliga resultat. Knaster på ljudet fortfarande.

Några Förslag?

/Olle

Postad 20 January 2008 - 18:22

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Ljud problem:

Någon mer än jag som noterat att volymkontrollen inte alltid fungerar som den ska?

Problemen uppstår när:
Vissa eller ganska många 5.1 DD eller DTS spår.
Video out HDMI (Audio analog PCM)

Volymkontrollen är då bara aktiverad på ena kanalen, med effekten att den funkar som balanskontroll!

Detta sker både via spdif och HDMI (har inte testat analog ut)

??

Ett tips är att inte använda volym kontrollen överhuvudtaget på tvixen utan låt den stå på default(25?) och reglera volymen på tv:n eller recivern istället!

Postad 20 January 2008 - 19:09

selin
  • selin
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Några som jag gjort.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  tvitgx.jpg   285.82K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  tvix.jpg   265.15K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  tvix.jpg   265.08K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  tvix.jpg   185.38K   0 Antal nerladdningar

Postad 21 January 2008 - 11:10

Unregistered2606abe1
  • Unregistered2606abe1
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Jag har exakt samma grej som händer varje gång jag ser på film. Av nån anledning verkar den för seg för att streama .iso över nätverket så jag lägger in alla filmerna på hårddisken i tvixen.

Vad beror det på?
Går det att göra någonting åt?

Postad 21 January 2008 - 11:42

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag har exakt samma grej som händer varje gång jag ser på film. Av nån anledning verkar den för seg för att streama .iso över nätverket så jag lägger in alla filmerna på hårddisken i tvixen.

Vad beror det på?
Går det att göra någonting åt?

Har ni trådat nätverk? I såna fall verkar något vara fel i kedjan...
Eller kör ni Samba istället för NFS?
Iso och i stort sett alla 720p-filmer ska inte ha problem med trådat nätverk.
1080p kan vara gränsfall ibland, men borde även de fungera i de flesta fallen.

Postad 21 January 2008 - 12:51

Unregistered04e0afd4
  • Unregistered04e0afd4
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har hört ryktas om en ny FW, stämmer det?

Postad 21 January 2008 - 14:23

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Jag har hört ryktas om en ny FW, stämmer det?

Som i att en ny FW ska släppa alldeles snart? Varifrån har du hört det rycktet?

Hur som helst, från vad DViCo sagt tidigare så väntar de på en uppdatering av Sigma Designs SDK (tillverkaren av chipet i TViX) för att bl a kunna fixa problemet med .ISO uppspelning via intern HDD. Jag tror inte de vill släppa en ny FW utan att fixa till det problemet. Detta är inget nytt utan flera tillverkare av mediaspelare lämnas väntandes på att Sigma Designs ska fixa till SDK. Jag har ingen aning om när/hur en uppdatering av SDK kan tänkas komma...

Redigerat av Wolfy, 21 January 2008 - 14:26.

Postad 21 January 2008 - 15:10

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
har sökt i tråden men jag får inte fram det.. jag vet att några av svaren finns nånstans i tråden men jag hittar inte..
(har snart en Tvix i min ägo men vill ha lite svar innan)

1. Min TV har upplösningen 1024x1080i. vilken inställning skall tvixen ställas in på.. alltså vad är bäst 720p eller 1080i (1080p lär väl inte funka)?
detsamma gäller min sony ns76. skall den skala upp till 720p eller 1080i för bästa bild?

2. om jag hittar en undertext och den inte syncar.. då ändrar jag ju med ch-knapparna.. sparas detta då? om jag tex startar en annan film och går tillbaka till den första med felsyncad text, måste jag då synca igen?

3. Nånstans i tråden fanns det en länk till en betaFW som hette nåt typ 1.2.29. kom inte ihåg.. men har nån lust att länka till den?

4. Hur exakt gör jag om jag vill updatera FW om jag inte har intern disk. är det bara att spara den på usb-minne och klicka på filen i tvixen? eller skall det ligga i nån speciell mapp även på ett usb-minne?

tacksam för svar
och jag är ledsen om det är frågor som redan har besvarats

mvh clark

Postad 21 January 2008 - 15:21

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

1. Min TV har upplösningen 1024x1080i. vilken inställning skall tvixen ställas in på.. alltså vad är bäst 720p eller 1080i (1080p lär väl inte funka)?
detsamma gäller min sony ns76. skall den skala upp till 720p eller 1080i för bästa bild?

Testa vilket du tycker ser bäst ut. Progressiv bild brukar vara att föredra men det kan ju skilja från TV till TV och från person till person.

2. om jag hittar en undertext och den inte syncar.. då ändrar jag ju med ch-knapparna.. sparas detta då? om jag tex startar en annan film och går tillbaka till den första med felsyncad text, måste jag då synca igen?

Du får synka om den varje gång

3. Nånstans i tråden fanns det en länk till en betaFW som hette nåt typ 1.2.29. kom inte ihåg.. men har nån lust att länka till den?

Vet inte vilken du tänker på, här har du alla skarpa respektive beta-firmwares som finns:
http://www.tvix.co.k...00firmware.aspx
http://www.tvix.co.k...tafirmware.aspx

4. Hur exakt gör jag om jag vill updatera FW om jag inte har intern disk. är det bara att spara den på usb-minne och klicka på filen i tvixen? eller skall det ligga i nån speciell mapp även på ett usb-minne?

Ja, du kan spara firmwaren på ett USB-minne och köra filen på TViX'en.

//BC

Postad 21 January 2008 - 22:59

doo
  • doo
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
En annan upptäkt det är både filmer i formatet 720p och 1080p samtliga .mkv som knastrar. Men alla som fungerar är i DTS men även några i Dolby Digital fungerar, men alla som knastrar är i Dolby Digital :)

Provat med att byta Fw utan resultat
FW provade är:
1.2.29
1.3.05
1.3.15

Hjälp.

/Olle

Redigerat av doo, 21 January 2008 - 23:04.

Postad 21 January 2008 - 23:44

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Hmm, jag har aldrig råkat ut för knastrande ljud filmer, och jag har kört med 3 olika firmwares...

Postad 22 January 2008 - 00:57

Inkoholic
  • Inkoholic
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Jag har exakt samma problem med min. Kör senaste firmware med en helt ny Western Digital 500 gb hårddisk.

VARJE gång jag startar Tvixen och sätter på en film eller musik så hänger sig allting. Spelar inget roll vilket format det är eller så.. Då får jag starta om den (den svarar bara på On/off knappen bör tilläggas) och efter det funkar det perfekt att spela upp den media man vill.

Det är så fruktansvärt irriterande.. jag stod ut med det i början.. men nu när man ska visa polarna det senaste köpet (allt som allt med tvix, hårddisk och kablar kostade den trots allt ca 4500 kr) man får ju bara skratt som respons. "Ja ###### bra pryl du har köpt". Mm..

Vad kan felet bero på? Har vi fått måndagsexemplar av Tvixen? Sen låter det ur högtalarna så fort jag startar Tvixen
och har förstärkaren igång. Det är ett snabbt klickande ljud som låter oavbrutet tills jag startar en ljud/film-uppspelning. Jag har iofs en 3 m lång koaxial kabel då min förstärkare endast har en koaxial ingång.. Är det kabeln det beror på måntro?

Synd att dom här felen ska uppkomma.. för det är verkligen en underbar "mackapär". t om roligare än min Iphone.

Tack för ett informativt och vänligt forum btw. (har följt tråden i ett par månader men reggade mig först idag)

Postad 22 January 2008 - 01:29

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

En annan upptäkt det är både filmer i formatet 720p och 1080p samtliga .mkv som knastrar. Men alla som fungerar är i DTS men även några i Dolby Digital fungerar, men alla som knastrar är i Dolby Digital ;)

FW provade är:
1.2.29
1.3.05
1.3.15

Hjälp.

/Olle

Man måste lämna möjligheten öppen att burken kan ha något fel, som en kall-lödning eller liknande.
Om du inte får bukt med problemet ganska snart, så hade i alla fall jag sett till att få den utbytt.

Postad 22 January 2008 - 08:35

VDK
  • VDK
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

En annan upptäkt det är både filmer i formatet 720p och 1080p samtliga .mkv som knastrar. Men alla som fungerar är i DTS men även några i Dolby Digital fungerar, men alla som knastrar är i Dolby Digital ;)

FW provade är:
1.2.29
1.3.05
1.3.15

Hjälp.

/Olle

Intressant. Jag har faktiskt samma problem jag med. Har även testat bytit kabel (testat orlika både optisk/elektrisk) för ljudet utan resultat. Filmer med DTS krånglar aldrig, och flertal DD-fungerar också, men vissa .mkv:er med bara DD knastrar. Speciellt ljusare toner typ klara dialoger kan knastra, men som sagt var: långt ifrån alla filmer.

Kollar man på ISO/DVD eller XVid har jag aldrig märkt problemet.

Förstärkaren jag kör med är en Yamaha RX461.

Postad 22 January 2008 - 11:40

doo
  • doo
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Kan det vara stärkaren då :) Jag kör med en gammal Yamaha DSP-A1
Tvix kanske inte gillar Yamaha ;)

/Olle

Redigerat av doo, 22 January 2008 - 11:41.

Postad 22 January 2008 - 12:23

Meili
  • Meili
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Är det inte dags för en ny firmware snart?

Postad 22 January 2008 - 12:34

Rebwar
  • Rebwar
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

FW provade är:
1.2.29
1.3.05
1.3.15

Hjälp.

/Olle

Intressant. Jag har faktiskt samma problem jag med. Har även testat bytit kabel (testat orlika både optisk/elektrisk) för ljudet utan resultat. Filmer med DTS krånglar aldrig, och flertal DD-fungerar också, men vissa .mkv:er med bara DD knastrar. Speciellt ljusare toner typ klara dialoger kan knastra, men som sagt var: långt ifrån alla filmer.

Kollar man på ISO/DVD eller XVid har jag aldrig märkt problemet.

Förstärkaren jag kör med är en Yamaha RX461.

Jag hade samma problem tidigare. Prova med att ställa alla dina audio på digital (på TViXen). Jag hade glömt att göra det men efteråt var mitt problem borta.

Postad 22 January 2008 - 12:36

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Kan det vara stärkaren då :) Jag kör med en gammal Yamaha DSP-A1
Tvix kanske inte gillar Yamaha ;)

/Olle

Tycker det är väldigt märkligt... de flesta filmerna jag har kollat (och de börjar bli många nu) har varit både 720p och 1080p med övervikt åt 720p. 80% eller fler är med DD (AC3)-ljud och jag använder en gammal Yamaha RX-V795.
Jag är dessutom ganska petig med både bild och ljud.

Postad 22 January 2008 - 12:40

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag hade samma problem tidigare. Prova med att ställa alla dina audio på digital (på TViXen). Jag hade glömt att göra det men efteråt var mitt problem borta.

Jag förutsätter verkligen att alla som har ljudproblem har satt dem till digital i settings och att volymen på
Tvixen står på prick 25 (absolut inte över).

Postad 22 January 2008 - 13:59

Qudos
  • Qudos
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Hej!

Funderar på om fler har samma ftp-fenom som jag. När jag ska föra över filer så får första filen en hastighet på ca 1-1,3/Megabyte per sekund, medan den andra filen får hastigheten 3-4/megabyte per sekund.

Nån som har uppleft något liknande?

Mvh
Q

Postad 22 January 2008 - 15:24

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Testa vilket du tycker ser bäst ut. Progressiv bild brukar vara att föredra men det kan ju skilja från TV till TV och från person till person.

Du får synka om den varje gång

Vet inte vilken du tänker på, här har du alla skarpa respektive beta-firmwares som finns:
http://www.tvix.co.k...00firmware.aspx
http://www.tvix.co.k...tafirmware.aspx

Ja, du kan spara firmwaren på ett USB-minne och köra filen på TViX'en.

//BC

tusen tack...

kan jag lägga flera Fw's på ett usb-minne och ändra fram å tebaka ellr får det bara vara en ensam FW på minnet?

Postad 22 January 2008 - 17:15

mrmilo
  • mrmilo
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Har ganska nyligen införskaffat en TViX och de mesta funkar som ska funka med senaste FW, men jag har ett problem då jag använder ubuntu som jag inte lyckats googla mig till.
Använder filezilla som FTP klient och kommer in på disken som finns i Tvixen men har fel rättigheter (755) istället för 777. Vilket gör att jag inte kan skriva till disken.
Vet ej om det går att ändra då det är en ntfs disk i tvixen och jag kör ext3 på datorn.
Jag har ett par externa diskar till datorn med ntfs och dom funkar utan problem efter installation av ntfs-3g.
Har även tillgång till en ftp som har ntfs diskar och kan utan problem skriva och läsa ifrån dom.
Det funkar att kopiera och klistra in om jag gör det via tvixen, men vill få det att funka med ftp då det är enklare.
Datorn kör trådlöst mot routern men tvixen har nätverkskabel. Bara fråga om ni vill ha mer info om grejerna så ska jag försöka förklara.
Tacksam för lite hjälp

Postad 22 January 2008 - 18:02

doo
  • doo
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Allt i Tvixen står på Digital volymen även den på 25.

????????

Lite tråkigt när man inte finner felet...

/Olle

Postad 22 January 2008 - 19:21

VDK
  • VDK
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Allt i Tvixen står på Digital volymen även den på 25.

????????

Lite tråkigt när man inte finner felet...

/Olle

Självklart kör givetvis även jag med de inställningarna. Jag har väll lärt mig att leva med problemet och hoppas på att det är ett firmware-problem. Försöker hålla mig till versioner av filmerna som har DTS-ljud istället där jag aldrig har problem.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.