* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
5767 svar till detta ämne
Postad 22 January 2008 - 20:22
menhallå
-
menhallå
-
Beroende
-
-
1014 inlägg
En stjärna har fallit!!Tvixen (4100) funkade hur bra som helst tills jag igår skulle se på film och då ville den inte längre. Jag hämtar film från min server men det går inte att spela upp filmerna. Inte bilder eller ljud heller. Jag kommer åt alla diskar samt kataloger och filer på servern men när jag väljer en fil så står den bara och tänker och sedan efter en bra stund avslutar med "unsupported". Dessa filmer fungerade alltså innan och hämtar jag filmerna från en USB-disk istället så är det inga problem. Varför? - jag har testat SAMBA och NFS - jag har laddat om firmware (1.3.15) - jag har installerat om NetShare på servern (1.13 och 2.00) (inte samtidigt ...) - nätet ligger på under 3% belastn. - CPU:n ligger på under 10% belastn. - jag har kabelnät och 100MBit/s HJÄLP! Löst! Som en sista utväg så startade jag hela nätverket (modem, router och switchar) och det funkade!
Redigerat av menhallå, 22 January 2008 - 20:41.
Postad 22 January 2008 - 21:40
t00n
-
t00n
-
Rookie
-
7 inlägg
Funderar att köpa en DViCO TVIX HD M-5100SH har nån fråga!
Om man skall se en mkv-fil med DTS-ljud skjuter den ut ljudet i tv eller måste man ha en separat ljudanläggning?
tv:n är en:
Postad 22 January 2008 - 22:05
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Till t00n:
Du behöver ingen separat ljudanläggning om du ställer om DTS out till analog PCM, då får du ut stereoljud över hdmi direkt till tv:n. Du kan även koppla vanlig analog RCA (röd+vit) från tvixen till tv:n om du hellre vill det. Inga problem alltså.
EDIT: quote kändes lite överflödigt.
Redigerat av distortion2, 22 January 2008 - 22:06.
Postad 22 January 2008 - 22:13
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Allt i Tvixen står på Digital volymen även den på 25.
????????
Lite tråkigt när man inte finner felet...
/Olle
Självklart kör givetvis även jag med de inställningarna. Jag har väll lärt mig att leva med problemet och hoppas på att det är ett firmware-problem. Försöker hålla mig till versioner av filmerna som har DTS-ljud istället där jag aldrig har problem.
Då det bara är ett fåtal av er som har detta problem så utesluter det nog fw problem tyvärr så jag rekommenderar byta till annan kabel samt även byte ifrån optisk till coax eller tvärtom för att se om felet hänger med. Hmmm tvixen har ju inga dekodrar så om dts funkar bra men inte dd5.1 så lutar det nästan åt att det lika bra kan vara era recivers som strular eller att de inte av ngn anledning tycker om tvixens digitala utsignaler.
Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 22 January 2008 - 22:17.
Postad 23 January 2008 - 06:29
Zeaed
-
Zeaed
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Är verkligen sugen på en sådan här men man blir lite osäker när man läser om alla buggar?
Postad 23 January 2008 - 06:39
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Är verkligen sugen på en sådan här men man blir lite osäker när man läser om alla buggar?
Alltså, det känns som om många håller på och krånglar mest för krånglandets skull och letar fel. Det ser jag inte riktigt som min uppgift, jag har köpt den för att se filmer och serier, inte för att leta buggar. Jag köpte min precis när den var ny, bytte firmware till den senaste ... kollat på iso och 720p helt obehindrat sen dess. Kanske åkt på att det hängt sig en eller två gånger med någon filmsnutt. Använder mig dock inte av subtitles till diverse hd, det verkar ju vara lite småbuggit. Föredrar utan då jag mest ser engelska/amerikanska serier, och engelska är ju obligatoriskt i skolan i Sverige så det kan man ju som tur är  Bytte firmware häromdagen nu igen, ska pröva lite 1080p. Kan inte vara mer nöjd
Postad 23 January 2008 - 07:58
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Samma här, otroligt nöjd!
Postad 23 January 2008 - 08:46
Qudos
-
Qudos
-
Användare
-
-
154 inlägg
Samma här! Väldigt nöjd! Bilden är kanon. Jag brukar dock ha någon form av text till, antingen svenska eller engelska och har inte haft några problem med det.
Har dock aldrig kört IMG eller ISO, har fortfarande kvar XBMC för det
Mvh
Q
Postad 23 January 2008 - 10:23
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Bara att hålla med...bättre leksak finns inte
Nu kör jag sällan 1080p filer men alla andra film format flyter på kanon. Finns inte mycket att klaga på!
Postad 23 January 2008 - 11:32
Zeaed
-
Zeaed
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Det jag letar efter är främst uppspelning av iso format och 720 p format, allt annat är ju bara plus om den skulle klara av det. Tanken är att den ska spela upp på min Panasonic 42 plasma, eventuellt en projektor i framtiden.
Är dock lite ny inom just detta område (inte htpc) Mjukvaran, är det något som är inbyggt eller är det något man installerar på hddn man kopplar in?
Jag är mer fan att köra iso via daemon tools på datorn, hur skiljer det sig här och går det att koppla den till datorn för överföring av filer?
Postad 23 January 2008 - 11:35
Einarbulle
-
Einarbulle
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Har själv ägt min i snart en vecka och är HUR NÖJD SOM HELST! Alla filmer jag testat i 1080p/i och 720p fungerar klockrent. Har även tittat på några hemmainspelade Simpsonsavsnitt från Dreamboxen, även detta till 100% belåtenhet
Även undertexter har fungerat i de fall jag behövt dem. Har inte heller testat ISO-filer ännu, men när man väl börjat titta på HD vill man inte tillbaka till DVD-skivorna
Postad 23 January 2008 - 11:48
Einarbulle
-
Einarbulle
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Det jag letar efter är främst uppspelning av iso format och 720 p format, allt annat är ju bara plus om den skulle klara av det. Tanken är att den ska spela upp på min Panasonic 42 plasma, eventuellt en projektor i framtiden.
Är dock lite ny inom just detta område (inte htpc) Mjukvaran, är det något som är inbyggt eller är det något man installerar på hddn man kopplar in?
Jag är mer fan att köra iso via daemon tools på datorn, hur skiljer det sig här och går det att koppla den till datorn för överföring av filer?
Är det 720p material är det här definitivt en bra mediaspelare. ISO har jag inte testat ännu, men förhoppningsvis kommer det en stabil mjukvara för det också. Man har ju läst i forumet att vissa har problem med just ISO. Främst från intern HDD (jag har det). Angående mjukvaran så laddar du ner den från tillverkarens hemsida. Det är alltså inte som till XBMC till Xbox, att det är "hemmapulare" som bygger homebrew-mjukvara. Installationen av den är svinenkel, lägg filen på en usbsticka, inbyggd/extern HDD eller nätverksdisk och "klicka på filen med dosan så installeras den. ISO-filer startar du bara genom att med boxen fjärrkontroll leta fram filen och klicka på den så startar den, svårare än så är det inte.
Postad 23 January 2008 - 15:27
Unregistered50f5dbac
-
Unregistered50f5dbac
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Har en tvix hd4100. Tycker den fungerar bra men har ett problem. Har lite ljudsynkproblem med vanliga .avi filer (Xvid). Har senaste firmware och har inga problem med vare sig 720p eller 1080p .mkv. Men har laddat hem några avsnitt ur Lost/Heroes och essa får jag inte ljudet att synka i. Dock så har jag inga problem med andra xvid filmer. Nån som haft liknande problem eller har nån ide om vad i en .avi film som kan skilja sig så att dessa ljudsynkproblem kan uppstå?
Postad 23 January 2008 - 15:27
Zeaed
-
Zeaed
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Ok tack för svar... mer lockande nu, vet inte vilken modell som man bör ta?
Dock undrar jag hur det blir när man spelar upp något med bilden. Kan man bestämma vilken upplösning det ska va eller hur är det? Dvs har den någon native upplösning eller är det tvns nativa upplösning som gäller? Kan man även ändra filmformat? som 16:9, 16:10 och 4:3?
Man har ju gammal vana att kunna minska,göra bilden större med olika mjukvaroprogam med, fylls bilden upp helt och alltid?
Redigerat av Zeaed, 23 January 2008 - 15:29.
Postad 23 January 2008 - 16:02
Einarbulle
-
Einarbulle
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Ok tack för svar... mer lockande nu, vet inte vilken modell som man bör ta?
Dock undrar jag hur det blir när man spelar upp något med bilden. Kan man bestämma vilken upplösning det ska va eller hur är det? Dvs har den någon native upplösning eller är det tvns nativa upplösning som gäller? Kan man även ändra filmformat? som 16:9, 16:10 och 4:3?
Man har ju gammal vana att kunna minska,göra bilden större med olika mjukvaroprogam med, fylls bilden upp helt och alltid?
Du väljer själv om den ska skicka ut 720p etc. Även 16:9 etc. Jag har själv en 42" Panasonic och bilden blir faktiskt GRYM. Hade t o m hem en kräsen "hemmabioexpert" och han var imponerad över bilden.
Postad 23 January 2008 - 16:09
Archangel
-
Archangel
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Om man har en 42" tv som fixar 720p och ställer in tvixen på att den ska skicka ut signalen i 720p. Borde inte bilden "fyllas ut" på tvn? Det gjorde den inte när jag kikade hos en polare?! Inte heller vid 1080p, iofs klarade tvn bara av 1080i, men bilden skickades ut men dock inte så att den "fyllde" hela skärmen?
Någon som vet vilka inställningar som behövs för att det ska funka? Går det ihuvudtaget?
Postad 23 January 2008 - 17:19
Unregistered630be293
-
Unregistered630be293
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Om man har en 42" tv som fixar 720p och ställer in tvixen på att den ska skicka ut signalen i 720p. Borde inte bilden "fyllas ut" på tvn? Det gjorde den inte när jag kikade hos en polare?! Inte heller vid 1080p, iofs klarade tvn bara av 1080i, men bilden skickades ut men dock inte så att den "fyllde" hela skärmen?
Någon som vet vilka inställningar som behövs för att det ska funka? Går det ihuvudtaget?
Spontant låter det som om personen ställt in 4:3 läge på den ingången snarare. Självklart hanterar du 16:9 inställningar i såväl skärm som spelare... Vad som sedan innebär att fylla skärmen är ju öppet för tolkning, dessutom framgår det inte vilken utgång som använts. Edit: Du kanske menar att köra 4:3 material så att det täcker bredbilden? Det där klarar jag bara inte av att se på, men även det är ju en inställning i skärmen... Klarar den (som min) 720p via hdmi är det väl det man kör, 1080i ser i alla fall inte bättre ut på min... Tror i alla fall inte att man kan skylla på tvixen. Jag är för övrigt grymt nöjd med. Lekte med en Popcorn Hour, men de enda plussen för mig är en snyggare navigering (mycket snyggare) och lite lullull jag inte kommer att använda. Tvixen kändes stabilare, har utvecklare som tar ansvar för produkten historiskt och räcker gott för min 50" plasma (720p). Fördelen med hårddiskplatsen i tvixen ser jag mest som att det är smidigt när man (som nu - är i Sälen...) är på semester eller skall bort, då kan man synca upp disken och ploka med sig den. Att ta med nas:en tror jag inte riktigt på  Hade en lämplig disk liggande och det gick ju på 23 sekunder att installera... När jag byter plasman har det säkert kommit en bättre mediaspelare med, så mer chipprestanda kände jag inte att jag behövde. Jag har alltid varit en htpc-kille, men en sådan här plug&playbox är grymt till fru, barn och inneboende. Det är rätt skönt med saker som bara fungerar med... /peo
Redigerat av Unregistered630be293, 23 January 2008 - 17:21.
Postad 23 January 2008 - 19:17
doo
-
doo
-
Användare
-
-
233 inlägg
Så nu har jag även konstaterat att det inte är fel på min tvix, provade en ny maskin, likadant knaster. Det är troligen Fw som spökar för mig.
/Olle
Postad 23 January 2008 - 20:32
Flirre
-
Flirre
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Hej! Jag och min Tvix5100 har hamnat på krigsstigen mot varandra... Det hela började när jag körde in 1.3.15, då stämde inte checksumman och jag lämnade den på. Men när jag skulle fortsätta hade någon stängt av den. Nu går den inte att starta alls.
Och när jag försöker köra in någon firm från Safemode så säger den "No file" och så versionsnummret på firm:en under. Är det någon räv som kan lösningen på detta problem? Är du helt säker på att du gjort rätt?
FW-filen måste ligga i katalogen med namnet tvixfw och katalogen ska vara direkt under root på den interna HDD, dvs om du kopplade in HDDn på en dator med sökvägen E: skulle sökvägen till FW-filen, tvix_M-x100_1.0.43.fwp, vara:
E:\tvixfw\tvix_M-x100_1.0.43.fwp
och sedan följt proceduren på sidan 44 i manualen?
Jag är helt säker på att jag har gjort rätt. Det är fler som fått samma problem med 1.3.15 men jag hittar inga lösningar på detta. Den hittar ju filen för den visar ju vilket versionsnr det är, men den kör inte in den i boxen :/ En del säger att man ska försöka köra in 1.2.23 men det funkar inte heller. Det är som att det är något i formatet på fwp-filen som inte stämmer med safe-mode updaten. Körde 1.3.05 tidigare och den går inte heller att restora... :/
Jag ger fan snart upp! Jag får inte igång min box. Är det ingen som har varit med om detta eller sett till en tråd om denna bugg?
Postad 23 January 2008 - 20:56
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Hej! Jag och min Tvix5100 har hamnat på krigsstigen mot varandra... Det hela började när jag körde in 1.3.15, då stämde inte checksumman och jag lämnade den på. Men när jag skulle fortsätta hade någon stängt av den. Nu går den inte att starta alls.
Och när jag försöker köra in någon firm från Safemode så säger den "No file" och så versionsnummret på firm:en under. Är det någon räv som kan lösningen på detta problem? Är du helt säker på att du gjort rätt?
FW-filen måste ligga i katalogen med namnet tvixfw och katalogen ska vara direkt under root på den interna HDD, dvs om du kopplade in HDDn på en dator med sökvägen E: skulle sökvägen till FW-filen, tvix_M-x100_1.0.43.fwp, vara:
E:\tvixfw\tvix_M-x100_1.0.43.fwp
och sedan följt proceduren på sidan 44 i manualen?
Jag är helt säker på att jag har gjort rätt. Det är fler som fått samma problem med 1.3.15 men jag hittar inga lösningar på detta. Den hittar ju filen för den visar ju vilket versionsnr det är, men den kör inte in den i boxen :/ En del säger att man ska försöka köra in 1.2.23 men det funkar inte heller. Det är som att det är något i formatet på fwp-filen som inte stämmer med safe-mode updaten. Körde 1.3.05 tidigare och den går inte heller att restora... :/
Jag ger fan snart upp! Jag får inte igång min box. Är det ingen som har varit med om detta eller sett till en tråd om denna bugg?
Jag vet inte om du redan har gjort detta, men jag rekommenderar dig att göra en så kallad "factory reset". När du har startat TViX:en, så ska du hålla inne "Setup"-knappen samtidigt som du trycker in "Stop"-knappen också (OBS: inte på fjärrkontrollen, utan på spelaren!). Då "nollställs" allt i TViX:en, men du förlorar ingen data på hårddisken. Därefter bootar den om och du får ställa in upplösning och sånt igen under Setup. Se om det löser problemen.
Postad 23 January 2008 - 21:01
Flirre
-
Flirre
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Önskar att det vore så enkelt
Men varken det eller safe mode update funkar...
Har bestämt mig nu för att reklamera burken, de får skicka mig en ny.
Postad 23 January 2008 - 21:02
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Så nu har jag även konstaterat att det inte är fel på min tvix, provade en ny maskin, likadant knaster. Det är troligen Fw som spökar för mig. 
/Olle
Nej det tror jag inte , snarare ngt fel på din kring utrustning isåfall , ingen fw jag hitills har kört har gett mig problem med knastrande ljud och jag har inte hört ngn som fått det problemet och konstaterat att det varit fw:n som varit orsaken , det skulle varit allmänt kännt isåfall. Har du testat mina tidigare förslag med nya/andra kablar????
Postad 23 January 2008 - 21:03
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Önskar att det vore så enkelt Men varken det eller safe mode update funkar... Har bestämt mig nu för att reklamera burken, de får skicka mig en ny.
Jo, det låter som om något är riktigt galet. Det lär lösa sig.  Ledsen att jag eller någn inte lyckades hjälpa dig. Kom gärna tillbaka sedan när du får ett exemplar som inte verkar vara ett måndagsexemplar, så vi får höra vad du tycker.
Postad 23 January 2008 - 21:15
Flirre
-
Flirre
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Önskar att det vore så enkelt Men varken det eller safe mode update funkar... Har bestämt mig nu för att reklamera burken, de får skicka mig en ny. Jo, det låter som om något är riktigt galet. Det lär lösa sig. Ledsen att jag eller någn inte lyckades hjälpa dig. Kom gärna tillbaka sedan när du får ett exemplar som inte verkar vara ett måndagsexemplar, så vi får höra vad du tycker. 
Jodå jag brukar vara här lite nu och då. Jag är då hel nöjd i övrigt med boxen, har ju haft den snart ett halvår. Det enda som suger sten är att den inte klarar av att spela RAR-filer
Postad 23 January 2008 - 21:15
doo
-
doo
-
Användare
-
-
233 inlägg
Enligt ............... va det troligen FW då det inte är 100% utvecklat än. Men men den som lever får se  Ska prova andra billiga lågbudget kablar, då mina monsterkablar knastrar. Så vet jag, återkommer om 5 min .... EDIT: Skiter it  Nä inga andra kablar funkar, Stärkare eller FW men stärkaren funkar till allt annat, så hoppas på ny FW annars är det bara att köpa ny stärkare......... Så nu har jag även konstaterat att det inte är fel på min tvix, provade en ny maskin, likadant knaster. Det är troligen Fw som spökar för mig. 
/Olle Nej det tror jag inte , snarare ngt fel på din kring utrustning isåfall , ingen fw jag hitills har kört har gett mig problem med knastrande ljud och jag har inte hört ngn som fått det problemet och konstaterat att det varit fw:n som varit orsaken , det skulle varit allmänt kännt isåfall. Har du testat mina tidigare förslag med nya/andra kablar????
Redigerat av doo, 23 January 2008 - 22:37.
Postad 23 January 2008 - 23:07
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Enligt ............... va det troligen FW då det inte är 100% utvecklat än. Men men den som lever får se  Ska prova andra billiga lågbudget kablar, då mina monsterkablar knastrar. Så vet jag, återkommer om 5 min ....
EDIT: Skiter it Nä inga andra kablar funkar, Stärkare eller FW men stärkaren funkar till allt annat, så hoppas på ny FW annars är det bara att köpa ny stärkare.........
/Olle Nej det tror jag inte , snarare ngt fel på din kring utrustning isåfall , ingen fw jag hitills har kört har gett mig problem med knastrande ljud och jag har inte hört ngn som fått det problemet och konstaterat att det varit fw:n som varit orsaken , det skulle varit allmänt kännt isåfall. Har du testat mina tidigare förslag med nya/andra kablar????
Du måste väl ändå förstå att det låter lite konstigt att alla fw:s hitills skulle innehålla ett fel som bara du och ngn till får dåligt ljud utav? Jag säger inte att det är omöjligt men knappast troligt.Pm:a mig namn på de filmerna du får knaster med så kan jag se om jag kan testa de på mina grejor och se om jag får samma knaster som du eller inte.
Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 23 January 2008 - 23:19.
Postad 23 January 2008 - 23:09
Inkoholic
-
Inkoholic
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Jag undrar varför det ofta hänger sig när jag kollar på film, sen när det väl startar igen så går det i slowmotion och då måste jag spola tillbaka för att sedan trycka på play igen, trodde först det berodde på att jag bytte filformat till img från iso men det är även på mkv och vanliga iso-filer... fast aldrig på avi-filer.
någon annan som har varit med om något liknandE?
Jag har exakt samma problem med min. Kör senaste firmware med en helt ny Western Digital 500 gb hårddisk.
VARJE gång jag startar Tvixen och sätter på en film eller musik så hänger sig allting. Spelar inget roll vilket format det är eller så.. Då får jag starta om den (den svarar bara på On/off knappen bör tilläggas) och efter det funkar det perfekt att spela upp den media man vill.
Det är så fruktansvärt irriterande.. jag stod ut med det i början.. men nu när man ska visa polarna det senaste köpet (allt som allt med tvix, hårddisk och kablar kostade den trots allt ca 4500 kr) man får ju bara skratt som respons. "Ja ###### bra pryl du har köpt". Mm..
Vad kan felet bero på? Har vi fått måndagsexemplar av Tvixen? Sen låter det ur högtalarna så fort jag startar Tvixen och har förstärkaren igång. Det är ett snabbt klickande ljud som låter oavbrutet tills jag startar en ljud/film-uppspelning. Jag har iofs en 3 m lång koaxial kabel då min förstärkare endast har en koaxial ingång.. Är det kabeln det beror på måntro?
Synd att dom här felen ska uppkomma.. för det är verkligen en underbar "mackapär". t om roligare än min Iphone.
Tack för ett informativt och vänligt forum btw. (har följt tråden i ett par månader men reggade mig först idag)
Bumpar detta inlägg. Någon som vet vad detta kan bero på? bifogar ett ljudklipp på hur mina högtalare låter. HÖGT!
Redigerat av Inkoholic, 23 January 2008 - 23:09.
Postad 23 January 2008 - 23:21
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
En gissning är att det är något slags jordningsfel du får. Det skulle kunna stämma tycker jag, iom att du använder coaxial och inte optisk kabel tex.
Postad 23 January 2008 - 23:25
Inkoholic
-
Inkoholic
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
En gissning är att det är något slags jordningsfel du får. Det skulle kunna stämma tycker jag, iom att du använder coaxial och inte optisk kabel tex.
Ok? Går det att lösa på något vis? Har du något tips ang uppspelningen? Varför den hänger sig vid första starten?
Postad 23 January 2008 - 23:30
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Tyvärr, min är stabil som en klippa (nästan). Ingen aning om varför din håller på sådär. Jordningsfel mellan tv och reciever kan man lösa med ett sk mantelströmsfilter. Men för dig är det ju mellan tvixen och recievern. Försvinner ljudet om du kopplar ur antennsladden från väggen/antennen? I så fall kan denna hjälpa: MantelströmsfilterLäs på om jordningsfel
Postad 24 January 2008 - 01:36
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Enligt ............... va det troligen FW då det inte är 100% utvecklat än. Men men den som lever får se  Ska prova andra billiga lågbudget kablar, då mina monsterkablar knastrar. Så vet jag, återkommer om 5 min ....
EDIT: Skiter it Nä inga andra kablar funkar, Stärkare eller FW men stärkaren funkar till allt annat, så hoppas på ny FW annars är det bara att köpa ny stärkare.........
Dina problem har till 100% inte med fw att göra. Jag och de flesta andra har aldrig råkat ut för något sånt och alltså är fw uteslutet om du inte har ändrat i fw själv.. Antingen har du nåt skit med utrustningen som Hewi säger eller så är det något som är fel i filerna från de som gjort mkv-filerna (kasst inställda encoders eller liknande). Om alla dina filmer med DD-ljud strular så är problemet troligtvis i dina andra ljudprylar. Prova att vända konktakten i vägguttaget på förstärkaren, Tvixen och TV'n. Ta en i taget så vet du vilken som ställde till det (ifall du får bort problemet). Alla prylar avger olika mycket magnetfält beroende på hur kontakten sitter i väggen. Om du har en elfix (som man kollar var kablar finns i väggar m.m.) så kan du t.o.m. prova i vilket läge som dina grejor avger minst magnetfält. Anledningen är att du bara har ström i ena hålet i vägguttaget och du får mer återkoppling i elektroniken och i vissa fall även i höljet ifall de är gjorda av metall.
Postad 24 January 2008 - 09:20
Unregisteredb32e32da
-
Unregisteredb32e32da
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Hej
Jag har problem med att min dator startar om när jag kopierar mycket filer till TViX:en. Någon mer som har det här problemet? Jag har fläkten inställd på Slow 2 och har en Samsung HD501LJ. Är det att hårddisken går för varm, det känns som att det kan vara det? Vad har ni fläkten inställd på?
När datorn sedan startar om verkar det som att den försöker boota från TViX-hårddisken, kan man ändra det i BIOS på nåt sätt? Jag har inte hittat nåt som funkar.
(Vid omstart står det: Reboot and select proper boot device or insert Boot media in selected Boot device and press any key)
/Tobbe
Postad 24 January 2008 - 10:20
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Hej
Jag har problem med att min dator startar om när jag kopierar mycket filer till TViX:en. Någon mer som har det här problemet? Jag har fläkten inställd på Slow 2 och har en Samsung HD501LJ. Är det att hårddisken går för varm, det känns som att det kan vara det? Vad har ni fläkten inställd på? När datorn sedan startar om verkar det som att den försöker boota från TViX-hårddisken, kan man ändra det i BIOS på nåt sätt? Jag har inte hittat nåt som funkar. (Vid omstart står det: Reboot and select proper boot device or insert Boot media in selected Boot device and press any key)
/Tobbe
Det kan absolut bero på överhettning. Ställ upp fläkthastigheten och se vad du får för resultat. Du kan i 9 fall av 10 ändra i BIOS så att datorn inte botar från USB. //BC
Postad 24 January 2008 - 10:51
Mrks
-
Mrks
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Är också sjukt nöjd med min 5100.
Enda problemet var att jag råkade lägga in lite tv-serier åt min tjej.. så nu har hon tagit över anläggningen...
Men har några problem
Hackar mitt i filmen för att sen snabbspola.... har läst om detta flera ggr från andra i forumet.
Dock har jag ett otroligt störande problem nu. När jag t.ex. gjort en iso backup av dvd filmer till tvixen så hittar den inte isofilerna.... man får typ starta om tvixen 5-6 ggr och då kanske den hittar någon av dem...
Extremt störande när man vill se en speciell film och sen får man hålla på o starta om tvixen flera ggr för att den ska hitta filen. När den väl visat just den filen kommer den filen alltid med sen... så det har bara att göra med nya filer... nåt förslag?
Postad 24 January 2008 - 11:10
Einarbulle
-
Einarbulle
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hej
Jag har problem med att min dator startar om när jag kopierar mycket filer till TViX:en. Någon mer som har det här problemet? Jag har fläkten inställd på Slow 2 och har en Samsung HD501LJ. Är det att hårddisken går för varm, det känns som att det kan vara det? Vad har ni fläkten inställd på? När datorn sedan startar om verkar det som att den försöker boota från TViX-hårddisken, kan man ändra det i BIOS på nåt sätt? Jag har inte hittat nåt som funkar. (Vid omstart står det: Reboot and select proper boot device or insert Boot media in selected Boot device and press any key)
/Tobbe
Det kan absolut bero på överhettning. Ställ upp fläkthastigheten och se vad du får för resultat.
Du kan i 9 fall av 10 ändra i BIOS så att datorn inte botar från USB.
//BC
Vet inte om jag missuppfattar detta totalt. Men om datorn startar om sig har det ju inget att göra med att TViXen går varm. I fall datorn din startar om sig låter det som HDDn i datorn inte mår bra. Kanske rent av att den håller på att lägga av (eller går mycket varm). Hur som helst, datorn ska INTE krascha i fall TViXen kraschar såvida du inte kör Win 95/98/ME eller något annat "ostabilt" system
Postad 24 January 2008 - 11:46
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Är också sjukt nöjd med min 5100. Enda problemet var att jag råkade lägga in lite tv-serier åt min tjej.. så nu har hon tagit över anläggningen...
Men har några problem
Hackar mitt i filmen för att sen snabbspola.... har läst om detta flera ggr från andra i forumet.
Dock har jag ett otroligt störande problem nu. När jag t.ex. gjort en iso backup av dvd filmer till tvixen så hittar den inte isofilerna.... man får typ starta om tvixen 5-6 ggr och då kanske den hittar någon av dem... Extremt störande när man vill se en speciell film och sen får man hålla på o starta om tvixen flera ggr för att den ska hitta filen. När den väl visat just den filen kommer den filen alltid med sen... så det har bara att göra med nya filer... nåt förslag?
Det är möjligen inte så att du kopierar till Tvixen via USB och sedan glömmer att göra "Säker borttagning av maskinvara" innan du kopplar ur å stänger av Tvixen från PCn? För i så fall kan det bero på det. Det brukar ge sådana symptom.... /J
Postad 24 January 2008 - 12:12
doo
-
doo
-
Användare
-
-
233 inlägg
Enligt Hannes Sjölund på Iriver forumet, så : MKV stödet är inte helt utvecklat än utan något som kom med nyare firlware, stödet befinner sig än så länge i RC1 läge och är alltså inte helt klar, dvico jobbar på en ny firmware. ?? Enligt ............... va det troligen FW då det inte är 100% utvecklat än. Men men den som lever får se  Ska prova andra billiga lågbudget kablar, då mina monsterkablar knastrar. Så vet jag, återkommer om 5 min ....
Dina problem har till 100% inte med fw att göra. Jag och de flesta andra har aldrig råkat ut för något sånt och alltså är fw uteslutet om du inte har ändrat i fw själv..
Antingen har du nåt skit med utrustningen som Hewi säger eller så är det något som är fel i filerna från de som gjort mkv-filerna (kasst inställda encoders eller liknande). Om alla dina filmer med DD-ljud strular så är problemet troligtvis i dina andra ljudprylar.
Prova att vända konktakten i vägguttaget på förstärkaren, Tvixen och TV'n. Ta en i taget så vet du vilken som ställde till det (ifall du får bort problemet). Alla prylar avger olika mycket magnetfält beroende på hur kontakten sitter i väggen. Om du har en elfix (som man kollar var kablar finns i väggar m.m.) så kan du t.o.m. prova i vilket läge som dina grejor avger minst magnetfält. Anledningen är att du bara har ström i ena hålet i vägguttaget och du får mer återkoppling i elektroniken och i vissa fall även i höljet ifall de är gjorda av metall.
Postad 24 January 2008 - 12:32
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Enligt Hannes Sjölund på Iriver forumet, så : MKV stödet är inte helt utvecklat än utan något som kom med nyare firlware, stödet befinner sig än så länge i RC1 läge och är alltså inte helt klar, dvico jobbar på en ny firmware.
??
Han kan egentligen skriva precis vad han vill. Vi är ett hundratal som figurerar i tråden och 2 st har likartade fel. Inte kan du döma ut firmware på 2% om felet inte uppstår i 98% av fallen. Går du in på Tvix huvudhemsida så finns det inga restriktioner om huruvida mkv fungerar eller inte. Har du provat vända kontakterna?
Postad 24 January 2008 - 12:46
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Enligt Hannes Sjölund på Iriver forumet, så : MKV stödet är inte helt utvecklat än utan något som kom med nyare firlware, stödet befinner sig än så länge i RC1 läge och är alltså inte helt klar, dvico jobbar på en ny firmware.
??
Han kan egentligen skriva precis vad han vill. Vi är ett hundratal som figurerar i tråden och 2 st har likartade fel. Inte kan du döma ut firmware på 2% om felet inte uppstår i 98% av fallen. Går du in på Tvix huvudhemsida så finns det inga restriktioner om huruvida mkv fungerar eller inte.
Har du provat vända kontakterna?
Filmerna doo har problem med är troligen inte orsaken iallefall då jag har 3 av dom och de knastrade inte när jag tittade på dom , förövrigt befinner sig inte senaste fw:n i RC1 läge längre utan den kom redan den 28/11:e som en officiell version som heter 1.3.15 http://www.tvix.co.k...00firmware.aspx
Postad 24 January 2008 - 12:54
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Filmerna doo har problem med är troligen inte orsaken iallefall då jag har 3 av dom och de knastrade inte när jag tittade på dom , förövrigt befinner sig inte senaste fw:n i RC1 läge längre utan den kom redan den 28/11:e som en officiell version som heter 1.3.15 http://www.tvix.co.k...00firmware.aspx
Jag hade också för mig att det bara var en version (1.3.05) som var RC1, men det kan vara att de har missat skriva till det på sin sida. 1.3.15 ligger även i beta-mappen... Oavsett vilket så är det inte lönt att sitta och vänta på en firmware när felet med största sannolikhet inte ligger i den. Jag har själv en gammal Yamaha och är till stor del i samma sits som doo, men har inte heller några problem med ljudet. Iso-stödet är nog det enda jag hoppas på av en firmware i framtiden.
Postad 24 January 2008 - 13:02
HazeTheMaze
-
HazeTheMaze
-
Rookie
-
3 inlägg
Halloj!
Har någon i forumet haft problem med Hårddisk släden?
Har en 4100 sedan någon månad, ska nu byta min 160Gb mot 400, men får inte ut släden.
Den känns helt låst och man vågar ju inte ta i för kung och fosterland.
Ja - jag vet hur man ska göra i teorin, enl instruktionsbok, men det känns tyvärr som om något gått snett i burken.
Jag är 110% på tt jag satt in allt korrekt.
Har någon upplevt att släden är grymt trög att få ut?
Tacksam för svar... man vill ju helst inte behöva skruva isär den - känns inte riktigt bra....
Postad 24 January 2008 - 13:41
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Halloj! Har någon i forumet haft problem med Hårddisk släden? Har en 4100 sedan någon månad, ska nu byta min 160Gb mot 400, men får inte ut släden. Den känns helt låst och man vågar ju inte ta i för kung och fosterland. Ja - jag vet hur man ska göra i teorin, enl instruktionsbok, men det känns tyvärr som om något gått snett i burken. Jag är 110% på tt jag satt in allt korrekt.
Har någon upplevt att släden är grymt trög att få ut?
Tacksam för svar... man vill ju helst inte behöva skruva isär den - känns inte riktigt bra.... 
Jag har läst om några som haft problem med just 4100. Eftersom jag har en 5100 själv så vet jag inte varför, men jag har sett det beskrivit så här: The trick here is 1) push in the round thing next to the handle 2) keep the dvico in it's normal playing position, NOT upside down then it slides easily in and out
Antar att "the round thing" är låsspärren till släden och vidare är det tydligen viktigt att ha 4100 sittandes som vanligt, dvs inte upp-och-ner. Lycka till
Redigerat av Wolfy, 24 January 2008 - 13:42.
Postad 24 January 2008 - 13:50
acidgen
-
acidgen
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tjo!
Snälla! Kan ni inte ta med LITE gui också (bilder funktionalitet mm), gui't för mig ligger på en 2 plats av de viktigaste funktionerna(snygghetsfaktor), förutom kunna SPELA alla format. Vill ju se den i action, inte bara inställningsmenyerna, utan när någon har gjort snygga folders och har något snyggt tema. och apropå det. Kan man installera Custom tema?
Tacksam för svar och lite bilder!
Acidgen
Postad 24 January 2008 - 14:03
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Snälla! Kan ni inte ta med LITE gui också (bilder funktionalitet mm), gui't för mig ligger på en 2 plats av de viktigaste funktionerna(snygghetsfaktor), förutom kunna SPELA alla format. Vill ju se den i action, inte bara inställningsmenyerna, utan när någon har gjort snygga folders och har något snyggt tema. och apropå det. Kan man installera Custom tema?
GUIet är inget något som kommer vinna pris på tvixen! Riktigt 80-tal faktiskt...basic och enkelt. Kan ta några bilde rnär jag kommer hem om ingen hinner före. Tema och Tema du kan byta och ha olika bakgrundsbilder i dina folders, inte ett tema men ändå
Postad 24 January 2008 - 14:16
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Hehe, måste säga att jag inte bryr mig om GUI i det minsta. Jag bryr mig om funktionen. Spenderar några sekunder i GUI, vem bryr sig om hur det ser ut? Självklart upp till var och en dock så jag menar inte att kritisera de som vill ha snyggt GUI. Har spenderat massor av tid med Photoshop så det skulle vara trevligt om det i så fall kom en SDK, eller i alla fall en mall likt den till t ex PS3, där man kunde helt ändra utseende på samtliga grafikobjekt  Innan dess tror jag inte att jag ids bry mig.
Postad 24 January 2008 - 15:54
VDK
-
VDK
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Dina problem har till 100% inte med fw att göra. Jag och de flesta andra har aldrig råkat ut för något sånt och alltså är fw uteslutet om du inte har ändrat i fw själv..
Antingen har du nåt skit med utrustningen som Hewi säger eller så är det något som är fel i filerna från de som gjort mkv-filerna (kasst inställda encoders eller liknande). Om alla dina filmer med DD-ljud strular så är problemet troligtvis i dina andra ljudprylar.
Prova att vända konktakten i vägguttaget på förstärkaren, Tvixen och TV'n. Ta en i taget så vet du vilken som ställde till det (ifall du får bort problemet). Alla prylar avger olika mycket magnetfält beroende på hur kontakten sitter i väggen. Om du har en elfix (som man kollar var kablar finns i väggar m.m.) så kan du t.o.m. prova i vilket läge som dina grejor avger minst magnetfält. Anledningen är att du bara har ström i ena hålet i vägguttaget och du får mer återkoppling i elektroniken och i vissa fall även i höljet ifall de är gjorda av metall.
Tack för visat intresse, och för att kunna komma närmare problemet kan jag ju flika in status med "mitt" knaster: - Jag har testat med fler olikar digitala ljudkablar, olika optiska & olika coaxiala. - Jag har anslutit både TViX:en & förstärkarens 220V på lite olika uttag & dragit om kablarna. Har även kört TViX:en på reciverns styrda 220V-utgång . - Långt ifrån alla .MKV:er med DD krånglar & INGA med DTS krånglar. - DD funkar fint från DVD-spelaren. - Denna vecka skall jag få min reciver (Yamaha RX-461) utbytt, då RDS-radion kan låsa sig. (Känt fenomen hos Yamaha. De ville byta ut den direkt.) Min förhoppning är att om det SKULLE vara något måndags-ex. av recivern eller om den kommer med ny firmware (jo, även recivers har ju firmware), så kanske det påverkar. - Filmerna som sprakar är garranterat ok. - Nej, jag är inte det minsta bitter eller missnöjd. Enligt mig är TViX:en det bästa som uppfunnits sedan färdigbrädda mackor. Jag skulle i värsta fall kunna leva med detta. Jag skriver detta mest för att hjälpa andra och för att jag är attans nyfiken & tekniskt intresserad. :-)
Postad 24 January 2008 - 16:52
doo
-
doo
-
Användare
-
-
233 inlägg
Har nu provat detta med att vända kablarna och utan resultat.
Jag är en som fortfarande går mot strömmen tills motsatsen bevisats  Tror inte att tvixen gillar min setup med min stärkare, så om inte någon med en Yamaha DSP-A1 och tvix 5100 ger sig till känna och säger att allt flyter perfekt. Så skyller jag på fw........ 
Är inte heller missnöjd med min 5100 snarare tvärtom men det skadar inte att allt funkar perfekt till 100%, det är ju så mycket roligare då.
Tack för alla försök och tips ang detta.
/Olle
Postad 24 January 2008 - 21:15
NalliZ
-
NalliZ
-
Användare
-
-
239 inlägg
Har fått konstigt problem med min M-4100.
Körde över lite saker till den från datorn via USB.
För första gången innan jag drog ut USB kontakten moutade jag ut den med "säker bortagning av maskinvara"
Har aldrig gjort det innan , altid bara dragit ut USB kabeln.
Nu till problemet.
När jag startar Tvixen så kommer rootkatalogen fram men den efter 5 sekunder startar Tvixen om och root mapparna kommer fram igen.
Så håller den på hela tiden.
Finns det nått sätt att resetta den???
Nån annan som råkat ut för det problemet?
Postad 24 January 2008 - 23:03
Unregistered23995e7c
-
Unregistered23995e7c
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Har nu provat detta med att vända kablarna och utan resultat. Jag är en som fortfarande går mot strömmen tills motsatsen bevisats Tror inte att tvixen gillar min setup med min stärkare, så om inte någon med en Yamaha DSP-A1 och tvix 5100 ger sig till känna och säger att allt flyter perfekt. Så skyller jag på fw........  Är inte heller missnöjd med min 5100 snarare tvärtom men det skadar inte att allt funkar perfekt till 100%, det är ju så mycket roligare då.
/Olle
Ännu ett skott från höften... Det går möjligtvis inte att låsa förstärkaren på en viss dataström/ljudformat. Tänkte att den kanske automatiskt triggar på Dolby Digital-signalen om och om igen eller något sådant, och i så fall kanske man kan forca att det är en viss typ av insignal..?
Postad 25 January 2008 - 01:38
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Har nu provat detta med att vända kablarna och utan resultat. Jag är en som fortfarande går mot strömmen tills motsatsen bevisats Tror inte att tvixen gillar min setup med min stärkare, så om inte någon med en Yamaha DSP-A1 och tvix 5100 ger sig till känna och säger att allt flyter perfekt. Så skyller jag på fw........  Är inte heller missnöjd med min 5100 snarare tvärtom men det skadar inte att allt funkar perfekt till 100%, det är ju så mycket roligare då.
/Olle
Visst kan det vara så illa att de lirar dåligt ihop och att ni två som är de enda jag har hört ha dessa problem dessutom har Yamaha båda två... verkar också lite konstigt. Men jag vill nästan påstå att jag kan äta upp min hatt ifall det är fw-relaterat. Mest trist är det om man inte kan få bukt med problemet.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|