* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
5767 svar till detta ämne
Postad 25 January 2008 - 03:03
Markuz
-
Markuz
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Ömmm, inlägg nummer ett på gång
har följt denna tråd ett bra tag nu, som många andra säkert gjort, och jag tänkte faktiskt slå till på en 4100 utan hårddisk, hårddisken ska vara extern men jag har fått för mig att begränsningen ligger på 500 gb då? jag är ändå ganska säker på att så är fallet om man har en intern hårddisk.
Rätta mej om jag har fel
Postad 25 January 2008 - 08:43
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
har följt denna tråd ett bra tag nu, som många andra säkert gjort, och jag tänkte faktiskt slå till på en 4100 utan hårddisk, hårddisken ska vara extern men jag har fått för mig att begränsningen ligger på 500 gb då? jag är ändå ganska säker på att så är fallet om man har en intern hårddisk.
Rätta mej om jag har fel 
Det funkar bra att ha 1TB intern hårddisk, inga problem. Extern hårddisk borde det inte finnas någon begränsning på alls tycker jag. Men jag har inte testat. EDIT: ändrade GB till TB
Redigerat av distortion2, 25 January 2008 - 13:19.
Postad 25 January 2008 - 12:38
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Rätta mej om jag har fel 
Det funkar bra att ha 1GB intern hårddisk, inga problem. Extern hårddisk borde det inte finnas någon begränsning på alls tycker jag. Men jag har inte testat.
Wow, 1 GB!!!! ;-)
Postad 25 January 2008 - 13:08
jimpa77
-
jimpa77
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Klarar den av image filer utan att döpa om dom?
Postad 25 January 2008 - 13:17
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Wow, 1 GB!!!! ;-)
Visst är det fantastiskt vilka stora hårddiskar de klarar av att tillverka nu för tiden! Klarar den av image filer utan att döpa om dom?
Imagefiler (.img) ska döpas om till .iso, då funkar de.
Postad 25 January 2008 - 15:09
jimpa77
-
jimpa77
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
tack för svaret!! en fråga till hur/var döper jag om img filerna?
Postad 25 January 2008 - 15:52
Einarbulle
-
Einarbulle
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
tack för svaret!! en fråga till hur/var döper jag om img filerna?
I Utforskaren är väl enklast om du kör Windows. Se bara till att du ser filtilläggen. För att aktivera detta startar du Utforskaren och klickar på "Verktyg --> Mappalternativ". Under fliken "Visning" ska du bocka ur rutan som heter "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper". Har du då en fil som heter MOVIE.IMG så döper du om den till MOVIE.ISO. För att byta namn högerklicka på filen och välj "Byt namn" (stora eller små bokstäver spelar givetvis ingen roll). Lycka till!
Postad 25 January 2008 - 19:46
Tabbe
-
Tabbe
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Undrar om det någorlunda enkelt går att streama direkt till Tvix:en från tex. en D-link DNS-323 utan att ha på datorn?
Postad 26 January 2008 - 00:45
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Någon som har nåt bra tips på nån bra FTP-client som passar bra och inte ställer till bekymmer tillsammans med Tvixen? Jag drog sedvanligt igång mitt FlashFXP (som jag använt i år och dar) och det funkade till en början, men nyper efter bara en liten bit in i överföringen och börjar om igen...hmm, inte kul. Det står bara: "ABRT is the only legal command while uploading", vilket känns lite som ett härligt pill mitt i natten en fredag efter ett par öl, men det kanske är någon som haft samma problem, och vet vad det är för enkel lösning till just det problemet?
Core FTP (som var rekommenderat) var i klenaste laget tycker jag, och sen fattar jag inte varför jag inte får upp någon överföringshastighet heller!? 1.4 Mb/sec ligger jag i just nu via Core FTP, och det känns ju mindre roligt kan jag säga. Hur gör man (oavsett program) för att komma upp i en maximal hastighet. Har såklart Tvixen kopplad till en router och såväl datorn också kopplad med sladd till samma router, men varför denna låga hastighet? Gör jag nåt helgalet?
Postad 26 January 2008 - 00:58
Unregistered23995e7c
-
Unregistered23995e7c
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Någon som har nåt bra tips på nån bra FTP-client som passar bra och inte ställer till bekymmer tillsammans med Tvixen? Jag drog sedvanligt igång mitt FlashFXP (som jag använt i år och dar) och det funkade till en början, men nyper efter bara en liten bit in i överföringen och börjar om igen...hmm, inte kul. Det står bara: "ABRT is the only legal command while uploading", vilket känns lite som ett härligt pill mitt i natten en fredag efter ett par öl, men det kanske är någon som haft samma problem, och vet vad det är för enkel lösning till just det problemet?
Core FTP (som var rekommenderat) var i klenaste laget tycker jag, och sen fattar jag inte varför jag inte får upp någon överföringshastighet heller!? 1.4 Mb/sec ligger jag i just nu via Core FTP, och det känns ju mindre roligt kan jag säga. Hur gör man (oavsett program) för att komma upp i en maximal hastighet. Har såklart Tvixen kopplad till en router och såväl datorn också kopplad med sladd till samma router, men varför denna låga hastighet? Gör jag nåt helgalet? 
FileZilla funkar bra för mig, som vanligt kan tilläggas. Tvixen verkar dock bara ha stöd för en tråd så försök inte connecta med flera parallella inloggningar.
Postad 26 January 2008 - 01:03
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
FileZilla funkar bra för mig, som vanligt kan tilläggas. Tvixen verkar dock bara ha stöd för en tråd så försök inte connecta med flera parallella inloggningar.
" But we do not recommend FileZilla ftp client because it does not work properly with TViX by unknown reason"
Skumt!  Vad ligger du uppe i för hastigheter när du för över filer då?
Postad 26 January 2008 - 01:10
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Undrar om det någorlunda enkelt går att streama direkt till Tvix:en från tex. en D-link DNS-323 utan att ha på datorn?
Det går, men du måste installera en NFS-server på DNS-323:an. Har inte gjort det själv så jag vet inte hur svårt det är, men det finns andra här i tråden som har gjort det. I tråden för DNS-323:an finns en beskrivning av hur man gör också.
Postad 26 January 2008 - 02:00
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
"But we do not recommend FileZilla ftp client because it does not work properly with TViX by unknown reason"
Skumt! 
Vad ligger du uppe i för hastigheter när du för över filer då?
FlashFXP går som klockan här. 3,6 MB/s ungefär i snitt. Troligen är det någon inställning i programmet som inte är rätt för Tvixen. Undrar om inte jag har lagt in bilder en gång i denna tråden på mina inställningar? Ladda ner dessa och kolla mot dina settings.
Postad 26 January 2008 - 02:41
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
"But we do not recommend FileZilla ftp client because it does not work properly with TViX by unknown reason"
Skumt! 
FlashFXP går som klockan här. 3,6 MB/s ungefär i snitt. Troligen är det någon inställning i programmet som inte är rätt för Tvixen. Undrar om inte jag har lagt in bilder en gång i denna tråden på mina inställningar? Ladda ner dessa och kolla mot dina settings.
Nämensisådärja! Nu funkar det ju finfint och allt går frid och fröjd, och t.om hastigheten fick sig ett rejält lyft. Tackar och bockar! Nu ska jag bara försöka få Tvixen att få ett fast IP också, för nu har den bytt två gånger, men får se om det blir morgondagens projekt istället, för man ska ju stå på jobbet i morgon och svara på en massa frågor också
Postad 26 January 2008 - 05:42
Vennersten
-
Vennersten
-
Rookie
-
5 inlägg
Tjenixen!
Har som många andra problem med sin TViX 
I detta fall så har jag fått ingång att streama från datorn till TViX´n, dock är det väldigt ostabilt.
Kan se på en film i ca 5 min sedan så lägger den av helt och starta om sig. När den har gått igång igen så kan jag inte spela upp nån av filmerna från datorn.
Jag har öppnat alla portar på routern redan, men mer än så vet jag inte vad jag kan göra. Slänga Routern (D-link) åt skogen kanske?
Tacksam för all hjälp!
Mvh Claes
Postad 26 January 2008 - 07:12
Tabbe
-
Tabbe
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Det går, men du måste installera en NFS-server på DNS-323:an. Har inte gjort det själv så jag vet inte hur svårt det är, men det finns andra här i tråden som har gjort det. I tråden för DNS-323:an finns en beskrivning av hur man gör också.
Då är hoppet inte helt ute! Har en D-link DSM-520 idag vilken iochförsig funkar bra men är ganska trött på att det inte går att använda menyer och text. Har således funderingar på att byta till en Tvix M-4100 som jag om jag fattat det rätt klarar både text och menyer. Är det bara från .iso filer man får text/menyer eller funkar det även från vob-filer?
Postad 26 January 2008 - 07:52
Zeaed
-
Zeaed
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Nån som vet vilket märke det är på hårddisken på de som medföljer eller ska man köpa den utan? Den går på 2600 och en 500gb 900 något?
Hur går det till då? Räcker det bara att formatera hårddisken och sen koppla in i den externa? Mjukvaran, är det redan något som är inne i själva spelaren och man inte behöver dalta med någon mjukvara med själva hdd'n?
Och var det IDE 3,5 och inte sata?
Svåra nu är väl vilken man ska välja? D4100 eller 5100? Förutom designen, var det något annat som skiljer dessa åt?
Redigerat av Zeaed, 26 January 2008 - 07:54.
Postad 26 January 2008 - 11:33
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Ska man köra Tvix trådlöst får man göra tydligen göra avkall på normal nätverks säkerhet.
1) 64bitars WEP kryptering som bäst (Lyckas inte ens få det att funka, så jag kör just nu okrypterat)
2) SSID Broadcast måste vara påslaget!!! Det är normalt rätt Basic att man brukar slå av detta.
Kommer Tvix x100 serierna någon gång i framtiden att ha stöd för WPA/WPA2?
Till er som fått WEP att funka:
Kan man i tvixen välja om man ska skriva 5 ANSII tecken eller 10 HEX-tecken för lösenordet?
Ska man ställa in routern på öppen eller delad Nätverksautentisiering?
Till er som kör ftp:
Finns det någon ftp-client som inte fuckar upp svenska tecken i mapp och filnamn?
Redigerat av peswe, 26 January 2008 - 11:34.
Postad 26 January 2008 - 11:33
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Nån som vet vilket märke det är på hårddisken på de som medföljer eller ska man köpa den utan? Den går på 2600 och en 500gb 900 något?
Hur går det till då? Räcker det bara att formatera hårddisken och sen koppla in i den externa? Mjukvaran, är det redan något som är inne i själva spelaren och man inte behöver dalta med någon mjukvara med själva hdd'n?
Svåra nu är väl vilken man ska välja? D4100 eller 5100? Förutom designen, var det något annat som skiljer dessa åt?
Ibland tål det att upprepas, första inlägget i tråden har svar på nästan alla dina frågor, läs igenom det inlägget! 1. det är väl billigast att köpa utan hårddisk och pilla in en egen tror jag 2. montera HDD:n i tvixen, koppla in usb-sladden från tvixen till datorn, partitionera och formattera hårddisken via "Dsikhanteraren" i Windows. Finns beskrivet i tråden och i manualen. 3. Det är SATA, inte IDE(!) 4. 5100 är aluminium, 4100 plast. 5100 har guldpläterade kontakter. Som sagt, dessa frågor har besvarats fler gånger än jag vill minnas, därför ligger svaren redan i inlägg #1
Postad 26 January 2008 - 11:38
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
1: Det är nog olika från säljare till säljare vilket märke på hdd de stoppar in i de som de säljer inkl hdd , köper du utan sparar du ett par spänn samt att du då själv får välja vilken hdd du vill ha. 2:Du måster partitionera och formatera som vanligt efter montering av ny hdd , koppla in extern hdd funkar på samma sätt som vanligt dvs plug n play om den är "klar" så att säga. 3: Mjukvaran är i tvixen , hdd:n är bara för lagring av media. Det enda du behöver göra med hdd är att skapa några mappar men allt står i manualen som du kan ladda hem och läsa igenom innan ditt köp om du vill. 4: Nej inte IDE utan SATA 3.5" skall det vara.
Postad 26 January 2008 - 11:56
thompy
-
thompy
-
Rookie
-
5 inlägg
Det funkar med VOB också. Om det är MKV filer så behöver du köra MKVExtract på dessa för att skapa SRT filer för textning. Det funkar klockrent.
Postad 26 January 2008 - 12:18
Unregistered23995e7c
-
Unregistered23995e7c
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Skumt! 
Där ser man... Kommer väl upp till nästan 3,5 MB/s med lite medvind. Det kan ju vara om man ändrat i inställningarna eller om de byggt om någon del i de senaste versionerna av FileZilla förutsatt att man bara kör en tråd. Antar att det är Tvix som bara kan hantera en koppling.
Postad 26 January 2008 - 16:18
akit80
-
akit80
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej.. Funderar på att köpa en Tvix box men måste försäkra mig om att den tar x264 oxå... Står och tittar på den nu i butiken... Tacksam för snabbt svar?
Postad 26 January 2008 - 17:02
Unregistered23995e7c
-
Unregistered23995e7c
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Hej.. Funderar på att köpa en Tvix box men måste försäkra mig om att den tar x264 oxå... Står och tittar på den nu i butiken... Tacksam för snabbt svar?
JA!! Den spelar x264 .mkv-filer. Du hade nog fått en och annan träff om du sökt i tråden
Postad 26 January 2008 - 17:10
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Nu får jag snart tuppjuck! Det går skitbra att föra över filer till Tvixen via FlashFXP, men sen helt plötsligt kommer jag inte ens in på den?! Kräver lösenord osv (som redan står angivet och är inslaget). Den listar ingenting även fast jag är inloggad, och så kommer man in helt plötsligt och kan föra över lite igen, sen blir det samma sak igen. Sen byter den IP lite hur som helst, men det vet jag om själv att jag inte fixat ännu?
Fattad nada, då jag startar om såväl Tvix, ftp-klient samt dator och samma sak uppstår igen
Postad 26 January 2008 - 18:59
akit80
-
akit80
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej.. Funderar på att köpa en Tvix box men måste försäkra mig om att den tar x264 oxå... Står och tittar på den nu i butiken... Tacksam för snabbt svar? JA!! Den spelar x264 .mkv-filer. Du hade nog fått en och annan träff om du sökt i tråden 
Jo jag kollade runt lite och en del sa att det funkade men det snackas mest om h264...vet inte riktigt skillnaden men..tack för hjälpen
Postad 26 January 2008 - 21:27
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Hej.. Funderar på att köpa en Tvix box men måste försäkra mig om att den tar x264 oxå... Står och tittar på den nu i butiken... Tacksam för snabbt svar? JA!! Den spelar x264 .mkv-filer. Du hade nog fått en och annan träff om du sökt i tråden 
Jo jag kollade runt lite och en del sa att det funkade men det snackas mest om h264...vet inte riktigt skillnaden men..tack för hjälpen
x264 är en variant av h264 om jag förstått rätt och tvixen tar bägge.
Postad 26 January 2008 - 21:41
akit80
-
akit80
-
Rookie
-
4 inlägg
x264 är en variant av h264 om jag förstått rätt och tvixen tar bägge.
verkar ju kanon den här boxen ...måste nog ställa klockan och fara iväg och köpa en i morgon.. 3500:- på mediamarkt....men då slipper jag ju vänta oxå.
Postad 27 January 2008 - 00:46
Mr_x
-
Mr_x
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Jag vet inte om det är rätt forum att fråga om "h.264" men TViXen klara ju av formatet...
Det pratas mycket om "h.264" i den här tråden men med vilket program skapar man en h264-fil?
Kort sakt: Hur konventerar man en AVI fil till h.264?
Jag antar att h.264 är ett komprimerat format av avi. stämmer det?
Jag skulle vilja testa en h.264 fil på TViXen.
Får man fråga var man finner h264 filer på internet?
Jag har titta på första inlägget #1 där kunde jag inte finna svar på minna frågor.
PS: Kan tänkas att det har funnits svar på min fråga bland alla 3985 innlägg.
Jag hoppas ni har översende med att jag inte har läst alla 3985 st inlägg så nogrant
Redigerat av Mr_x, 27 January 2008 - 00:52.
Postad 27 January 2008 - 02:33
Gfer
-
Gfer
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Någon som har ett bra sätt att extrahera undertexter från en massa .mkv filer i en 'batch'? Har provat mkvextractgui men den tar bara en .mkv fil åt gången..
Postad 27 January 2008 - 04:43
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Jag vet inte om det är rätt forum att fråga om "h.264" men TViXen klara ju av formatet...
Det pratas mycket om "h.264" i den här tråden men med vilket program skapar man en h264-fil?
Kort sakt: Hur konventerar man en AVI fil till h.264?
Jag antar att h.264 är ett komprimerat format av avi. stämmer det?
Jag skulle vilja testa en h.264 fil på TViXen.
Får man fråga var man finner h264 filer på internet?
Jag har titta på första inlägget #1 där kunde jag inte finna svar på minna frågor.
PS: Kan tänkas att det har funnits svar på min fråga bland alla 3985 innlägg. Jag hoppas ni har översende med att jag inte har läst alla 3985 st inlägg så nogrant H264x264Avi-->H264
Postad 27 January 2008 - 10:27
jimmy1976
-
jimmy1976
-
Användare
-
-
157 inlägg
nån som har sett nåt bra erbjudande på tvixen i stockholm?
Postad 27 January 2008 - 12:18
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
nån som har sett nåt bra erbjudande på tvixen i stockholm?
Har nog inte sett ngn direkt rea på dessa men den finns bla här(sveavägen): http://www.webhallen...od.php?id=75040
Postad 27 January 2008 - 17:57
Peter_sm
-
Peter_sm
-
Användare
-
-
193 inlägg
Hej !
Tänkte kolla med er om vad tvixen klarar i max Bitrate.
Jag har FW:1.3.15
Filmen ligger på en USB disk
Jag testade med Planet.Earth.02 1080p
Bitrate : 13 Mbps
Bredd : 1920 pixlar
Höjd : 1080 pixlar
Bildförhållande : 16/9
Denna film ger mig dåligt flyt, och en massa pixelproblem(mackroblockning kanske det heter)
En annan 1080p film .....
Bitrate : 9302 Kbps
Höjd : 800 pixlar
Fungerar klockrent :-)
Även andra 1080p filmer med
Bitrate MAX 11000Kbps
Höjd : 800 pixlar
Fungerar bra också
Skillnaden är ju lite högre bitrate och pixlar på höjden.
Stämmer detta med er andra också, eller ska tvixen klara av Planet.Earth.02 1080p ??
Postad 27 January 2008 - 18:17
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Hej !
Tänkte kolla med er om vad tvixen klarar i max Bitrate. Jag har FW:1.3.15 Filmen ligger på en USB disk
...
Stämmer detta med er andra också, eller ska tvixen klara av Planet.Earth.02 1080p ??
Jag körde igår en film i 1080p 12Mbps i full upplösning (hela bilden 1920x1080) och det flöt perfekt. Men det var från intern HD och vissa har rapporterat att de externa enheterna är känsliga för fragmentering. När jag har testat från extern enhet (Lacie Porsche, 250GB) så har de mest krävande mkv och demo-filmerna funkat. Planet Earth har jag i sämre bitrate, så jag kan inte testa dessvärre...
Postad 27 January 2008 - 19:43
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
På tal om Planet Earth! I alla panoreringar och annat så rycker bilden hela tiden, som om den inte hänger med. Riktigt irriterande faktiskt, och jag fattar inte varför. Har det med Tvixen att göra, eller filen i sig? Det är en mkv-fil i 720p och den skall gå i 24 bilder/sekund enligt infon. Har inte testat så många mkv-filer ännu, men kör jag tex en mov-fil i såväl 720p eller 1080p så funkar den jättebra. Kör självfallet från en intern hårddisk om det spelar någon roll.
Var hänger problemet?
Postad 27 January 2008 - 19:50
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Just Planet Earth i 1080p har jag läst ska vara problematisk för att den är kodad i h.264 profile L5.1. h.264 kan kodas i olika profiles, och just L5.1 har tvixen (och mediaspelaren Popcorn Hour också för den delen) problem med. Det mesta annat på nätet verkar vara kodad i profilen L4.1 och fungerar därför klockrent. Det här är iaf min teori till varför tvixen har problem med Planet Earth i 1080p. Läs mer om h264 och olika profiles
Postad 27 January 2008 - 20:51
Peter_sm
-
Peter_sm
-
Användare
-
-
193 inlägg
Just Planet Earth i 1080p har jag läst ska vara problematisk för att den är kodad i h.264 profile L5.1. h.264 kan kodas i olika profiles, och just L5.1 har tvixen (och mediaspelaren Popcorn Hour också för den delen) problem med.
Det mesta annat på nätet verkar vara kodad i profilen L4.1 och fungerar därför klockrent.
Det här är iaf min teori till varför tvixen har problem med Planet Earth i 1080p.
Läs mer om h264 och olika profiles
Hmmm undra om man kan koda om den i en annan profil ???? nån som är instatt i detta ?? Det är kanske något som Dvico har nån lösning på i deras nya FW, alltså de olika profilerna. Info om Planet Earth 2006 1080p Bitrate: ~11-12 Mbit/s (peaks at ~40Mbit)
Redigerat av Peter_sm, 27 January 2008 - 20:59.
Postad 27 January 2008 - 22:35
outdoor_miner
-
outdoor_miner
-
Beroende
-
-
1470 inlägg
Hmmm undra om man kan koda om den i en annan profil ???? nån som är instatt i detta ??
det går att byta profil utan att koda om (att koda om förtar ju lite av poängen - då hade det nog varit bättre att dra 720p med en gång) - tex mha IDC Changer. i fallet med planet earth tvivlar jag på att det hjälper (för tvixen - vad gäller pch och grafikkortsacceleration kan det nog göra susen), beror snarare på att den är omkodad utan bandbreddsbegränsning och peakar otroligt högt. plus problemet med framebuffern som nämns nedan. Just Planet Earth i 1080p har jag läst ska vara problematisk för att den är kodad i h.264 profile L5.1. h.264 kan kodas i olika profiles, och just L5.1 har tvixen (och mediaspelaren Popcorn Hour också för den delen) problem med.
Det mesta annat på nätet verkar vara kodad i profilen L4.1 och fungerar därför klockrent.
Det här är iaf min teori till varför tvixen har problem med Planet Earth i 1080p.
Läs mer om h264 och olika profiles
det mesta "på nätet" är AFAIK inte kodat enl 4.1 (varenda x264 jag har är iaf 5.1 enl avinaptic), x264 verkar använda 5.1 som default, och de inställningar som normalt används för omkodning ger för stor framebuffer för att fungera i 4.1 i 1080p. man verkar behöva gå neråt 2 reference frames för att uppfylla 4.1 (i 1080p, 720p tillåter förstås fler), och det har jag inte sett många "fulkopior" som har (har däremot sett ngn med 16, det var lite obscent). detta går ju givetvis inte att ändra i efterhand, alltså är egenligen inte profilen i sig den stora begränsningen (förutom i de fall där mjukvaran inte ens försöker avkoda videon pga att den är flaggad som för hög profil). (innan ngn börjar skrika för att jag pratar fulkopior - isf får ni stryka hela planet eart-debatten, skivorna är kodade i vc-1...)EDIT: om man lärde sig tänka innan man pratar... ovan nämnda planet earth ep1 är f.ö. även den kodad med 16 reference frames, ser jag nu =) filen efter IDC Changer: [ About H.264 encoding ]
SPS id 0 Profile [email protected] Num ref frames 16 Chroma format idc YUV 4:2:0 PPS id 0 (SPS: 0) Entropy coding type CABAC Weighted prediction No Weighted bipred idc B slices - implicit weighted prediction 8x8dct Yes
This report was created by AVInaptic (18-11-2007) on 27 gen 2008, h 22:53:27
Redigerat av outdoor_miner, 27 January 2008 - 22:58.
Postad 27 January 2008 - 23:16
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
På tal om Planet Earth! I alla panoreringar och annat så rycker bilden hela tiden, som om den inte hänger med. Riktigt irriterande faktiskt, och jag fattar inte varför. Har det med Tvixen att göra, eller filen i sig? Det är en mkv-fil i 720p och den skall gå i 24 bilder/sekund enligt infon. Har inte testat så många mkv-filer ännu, men kör jag tex en mov-fil i såväl 720p eller 1080p så funkar den jättebra. Kör självfallet från en intern hårddisk om det spelar någon roll.
Var hänger problemet?
Vad kör du för signal ut ur Tvixen? Om du har valt fel så kan det vara klassiskt judder också...
Postad 28 January 2008 - 01:13
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Var hänger problemet?
Vad kör du för signal ut ur Tvixen? Om du har valt fel så kan det vara klassiskt judder också...
Kör HDMI ut i 720p och PAL. Ska jag köra nåt annat menar du? Juddret finns ser jag ju inte i på den separata HDDVD-spelaren, utan bara när jag kör en mkv-fil genom Tvixen på det sedvanliga sättet. Så du menar att juddret uppstår om jag valt nåt fel? Vad ska jag välja i så fall då i inställningarna?
Postad 28 January 2008 - 01:17
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Kör HDMI ut i 720p och PAL. Ska jag köra nåt annat menar du? Juddret finns ser jag ju inte i på den separata HDDVD-spelaren, utan bara när jag kör en mkv-fil genom Tvixen på det sedvanliga sättet.
Så du menar att juddret uppstår om jag valt nåt fel? Vad ska jag välja i så fall då i inställningarna?
Eftersom HD-filmernas material i nästan alla lägen är konstruerat för NTSC så lär det försvinna om du ändrar till det istället. Att ha den på "Auto PAL/NTSC" brukar funka bra också för då ändrar automatiskt den ifall något skulle vara avsett för PAL.
Postad 28 January 2008 - 01:27
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Kör HDMI ut i 720p och PAL. Ska jag köra nåt annat menar du? Juddret finns ser jag ju inte i på den separata HDDVD-spelaren, utan bara när jag kör en mkv-fil genom Tvixen på det sedvanliga sättet.
Så du menar att juddret uppstår om jag valt nåt fel? Vad ska jag välja i så fall då i inställningarna?
Eftersom HD-filmernas material i nästan alla lägen är konstruerat för NTSC så lär det försvinna om du ändrar till det istället. Att ha den på "Auto PAL/NTSC" brukar funka bra också för då ändrar automatiskt den ifall något skulle vara avsett för PAL.
Provade ändra lite innan jag fick svaret av dig, och så fort jag valde NTSC, försvann allt irriterande ryck/judder. Det roliga är att jag inte har något "Auto-läge" för PAL/NTSC tyvärr...(ska det finnas på Tvixen menar du?) Ska jag sätta den på NTSC som första val nu då kanske, eftersom det man faktiskt tittar på kommer ju dessutom från en sådan källa också kan jag förmoda. Hur mycket är egentligen PAL som man tittar på i detta avseende? Äh...det var lättare för med PAL & NTSC osv på vanliga DVD:n. Idag släpps det ju tex HDDVD-filmer i Norden som egentligen inte är avsedda för de nordiska länderna osv. Tex den Troja som finns släppt här i Sverige, är det en PAL eller NTSC egentligen? EDIT: Jag har visst Auto-läge såklart...men ska jag sätta det på NTSC/PAL eller NTSC/PAL/24Hz?
Redigerat av Salmonboy, 28 January 2008 - 01:29.
Postad 28 January 2008 - 01:36
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
EDIT: Jag har visst Auto-läge såklart...men ska jag sätta det på NTSC/PAL eller NTSC/PAL/24Hz?
Sätt den på NTSC/PAL, säger jag. 24Hz är om du har till exempel en TV som stöder det. Min gissning är att du inte har det.
Postad 28 January 2008 - 01:56
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Idag släpps det ju tex HDDVD-filmer i Norden som egentligen inte är avsedda för de nordiska länderna osv. Tex den Troja som finns släppt här i Sverige, är det en PAL eller NTSC egentligen?
EDIT: Jag har visst Auto-läge såklart...men ska jag sätta det på NTSC/PAL eller NTSC/PAL/24Hz?
Jag tror inte att det finns filmer som släpps i 25Hz, så de filmer som är avsedda för Norden är troligtvis samma som de amerikanska utgåvorna rent tekniskt d.v.s. materialet ligger som 24Hz (23,976... here we go again). Skit i 24Hz-läget. Det funkar inte som det ska ändå och man kan hoppas på att de lär något av Popcorn Hour's firmware-utvecklare även om jag är skeptisk.
Postad 28 January 2008 - 02:00
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
EDIT: Jag har visst Auto-läge såklart...men ska jag sätta det på NTSC/PAL eller NTSC/PAL/24Hz? Sätt den på NTSC/PAL, säger jag. 24Hz är om du har till exempel en TV som stöder det. Min gissning är att du inte har det. 
Tja, vid närmare eftertanke så har den ju inte det...hehe  Är väääääldigt nöjd med Tvixen kan jag säga, och Johan på jobbet har gått omkring och varit lite avundsjuk sen jag köpte den och han frågar mig varje dag nu vad jag tycker om den osv, och så går han iväg och knappar lite på den vid tv-apparaterna, hehe  Inte haft några problem what so ever med den och allt bara går som smort! Tack för att "du" fixade in en sån till vårt jobb
Postad 28 January 2008 - 09:45
Unregistered2606abe1
-
Unregistered2606abe1
-
Användare
-
-
124 inlägg
Har installerat netshare på min dator nu men när jag kollar i manualen till netshare som ligger på divcohemsidan så enligt den ska man kunna lägga upp flera olika mappar att "dela ut" med netshare. För mig går det endast att dela ut en mapp. Och vidare problem så går det inte att ansluta till den mappen från TViXen heller. Ställer jag om till SAMBA läget så går det utan problem direkt, men får inget att fungera med NFS.
Någon har har ideer vad som kan vara fel, eller rättare sagt vad jag har gjort för fel ? =)
Postad 28 January 2008 - 13:17
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
EDIT: Jag har visst Auto-läge såklart...men ska jag sätta det på NTSC/PAL eller NTSC/PAL/24Hz? Sätt den på NTSC/PAL, säger jag. 24Hz är om du har till exempel en TV som stöder det. Min gissning är att du inte har det. 
Tja, vid närmare eftertanke så har den ju inte det...hehe 
Är väääääldigt nöjd med Tvixen kan jag säga, och Johan på jobbet har gått omkring och varit lite avundsjuk sen jag köpte den och han frågar mig varje dag nu vad jag tycker om den osv, och så går han iväg och knappar lite på den vid tv-apparaterna, hehe 
Inte haft några problem what so ever med den och allt bara går som smort! Tack för att "du" fixade in en sån till vårt jobb 
hehe, glad att jag kunde hjälpa till. Det känns härligt när man vet hur bra en pryl är och med gott hjärta kan rekommendera den till någon som man vet kommer gilla den också. OT: BTW, snackar vi Norlanders eller? Har installerat netshare på min dator nu men när jag kollar i manualen till netshare som ligger på divcohemsidan så enligt den ska man kunna lägga upp flera olika mappar att "dela ut" med netshare. För mig går det endast att dela ut en mapp. Och vidare problem så går det inte att ansluta till den mappen från TViXen heller. Ställer jag om till SAMBA läget så går det utan problem direkt, men får inget att fungera med NFS.
Någon har har ideer vad som kan vara fel, eller rättare sagt vad jag har gjort för fel ? =) http://forum.iriver....hlight=netshare
Redigerat av sean.wiklund, 28 January 2008 - 13:18.
Postad 28 January 2008 - 15:16
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Har installerat netshare på min dator nu men när jag kollar i manualen till netshare som ligger på divcohemsidan så enligt den ska man kunna lägga upp flera olika mappar att "dela ut" med netshare. För mig går det endast att dela ut en mapp. Och vidare problem så går det inte att ansluta till den mappen från TViXen heller. Ställer jag om till SAMBA läget så går det utan problem direkt, men får inget att fungera med NFS.
Någon har har ideer vad som kan vara fel, eller rättare sagt vad jag har gjort för fel ? =)
I PDF manualen till Netshare kan man läsa "Folder to Share : use to change the shared folder." Det är alltså EN rot-mapp som du anger i Netshare, underliggande mappar får givetvis också åtkomst från Tvixen
Postad 28 January 2008 - 15:37
Grief
-
Grief
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Är väääääldigt nöjd med Tvixen kan jag säga, och Johan på jobbet har gått omkring och varit lite avundsjuk sen jag köpte den och han frågar mig varje dag nu vad jag tycker om den osv, och så går han iväg och knappar lite på den vid tv-apparaterna, hehe 
Inte haft några problem what so ever med den och allt bara går som smort! Tack för att "du" fixade in en sån till vårt jobb  hehe, glad att jag kunde hjälpa till. Det känns härligt när man vet hur bra en pryl är och med gott hjärta kan rekommendera den till någon som man vet kommer gilla den också.
OT: BTW, snackar vi Norlanders eller?
Hell no! Jag var först på min firma med TViX och har därefter smittat 3 kollegor  Det är fasiken ingen ordning på iriver längre, sålde tomt på TViXar i helgen, till och med demoexet såldes och nu finns inga nya att få på flera veckor... Det var bättre förr Sean
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|