![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 08 februari 2008 - 22:48

Postad 08 februari 2008 - 23:05
Jag har inte TV1000 HD.
Postad 08 februari 2008 - 23:55
Postad 09 februari 2008 - 00:42
Men då jag självklart är sugen på HD-TV eftersom jag precis köpt 46" LCD så frågade jag litet om HD-boxen ( Med allt i detta forum i baktanke) till en början ville de naturligtvis att jag skulle skaffa Humax boxen enligt deras nuvarande erbjudande (995 + 159 kr/mån, 24 mån se deras hemsida) men när jag började ställa mer ingående frågor blev de lite lite mer försiktiga i sina superlativ.... Och som slutkläm nämde dom att det ju alltid är 2 veckors ångerrätt, och att jag alltid kunde lämna tillbaka boxen...
Sedan är det ju alltid andra saker man funderar på ... HDMi 1,3 Bättre ljudformat med allt det innebär osv osv. Men där tror jag att jag är litet tidigt ute :-) och att efterfrågan ute på marknaden kanske inte finns... Och det kanske inte ens är tekniskt möjligt med dagens kablenät. Kan man få bra bild vill man ju få det värre ljudet särskillt när det gäller film ( DTS HD High Resolution, Dolby Digital Plus eller kanske tom Dolby True HD eller DTS HD Master Audio ) också tycker jag.
Det blir till att stå ut med den analoga bilden att tag till ...
Postad 09 februari 2008 - 00:46
Är det värt att lägga 300:- per månad för att få HD-boxen och därtill hörande digital TV med fler kanaler?
Låt oss slippa skriva vad som står i 1000 inlägg i denna tråden redan ...

Läs vad som står ...
HDMi 1,3 Bättre ljudformat med allt det innebär osv osv.
( DTS HD High Resolution, Dolby Digital Plus eller kanske tom Dolby True HD eller DTS HD Master Audio )
Allt detta kan du glömma vad gäller HDTV .. under lång lång framtid ...
Vill du vänta på det .. får du dras med analog bild mycket länge .. varför inte börja med digital

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 09 februari 2008 - 00:49.
Postad 09 februari 2008 - 01:16
Postad 09 februari 2008 - 10:40
Får era fruar röra fjärren
![]()
Maveric
Har ingen fru för tillfället....

Man trodde ju det skulle fixa sig...
Har ingen (Pacman, Maveric, Magnus m.m blivit tillfrågade ang tester ??
Postad 09 februari 2008 - 11:30
Japp, såhär står det:Ny info...comhem/kundservice
-------------------------------------
2008-02-08Ny information om mjukvara till Humax CXHD-1000C
Com Hem har fått en första ny mjukvara från Humax. Mjukvaran vi fått är en betaversion och inte fullt utvecklad. Humax har lovat en ny version inom kort som ska testas och utvärderas innan lansering. Testerna av betaversionen har utvisat betydliga bildförbättringar och 60Hz-problemet är löst. När vi kommer att lansera den nya mjukvaran är beroende på leveranser från leverantörerna. Vår förhoppning är att inom en månad lansera den nya mjukvaran..
---------------------------------------------------------------------------------
Jag tolkar detta som att den mjukvara man skulle fått denna vecka aldrig kom och att den som beskrivs är den som Harlin pratade om som "den första de fått" här tidigare i tråden.
"Betydliga bildförbättringar" låter i alla fall lovande. Vågar man hoppas på att Color Bandingen är nästan eller helt borta redan i denna första beta, för att sedan vara helt väck i den slutgiltiga?
Postad 09 februari 2008 - 11:59
kanske blir bilden svartvit med denna firmware men under comhems "intensiva tester" är det ingen som märkt det

Postad 09 februari 2008 - 12:19
Jag tolkar det som att man kommit åt fler saker än 60Hz, d v s att man ha kommit åt Color Bandningen redan i betan. Denna information samt Viasat Sport HD:s entré på scenen gör att jag behåller boxen och väntar på ny FW.
Redigerat av ruhe, 09 februari 2008 - 12:20.
Postad 09 februari 2008 - 12:27
Postad 09 februari 2008 - 13:34
Nåja, jag tycker bilden är helt ok i mina ögon, men jag vet inte riktigt vilka fel jag ska leta efter.
Däremot får jag "svag eller dålig signal" ("no or bad signal") på Discovery HD och Canal+ Film HD, alla andra kanaler fungerar perfekt! What gives ? De funkade dessutom när jag installerade boxen tidigare i veckan. Någon annan som stött på detta?
Uppdaterade motvilligt till 1.00.10 - fungerar också i mina ögon!
Postad 09 februari 2008 - 14:00
KATASTROF
- 60 Hz gör ju att det knappt går att titta. Bilden hackar konstant
- Trycket i färgerna är borta. Bilden blir blek och matt.
- Colour banding värre än någonsin. Dessutom är bilden pixligare och mindre skarp
SLUTSATS
Om Comhem nu inte kan fixa den nya mjukvaran inom de närmaste dygnen, kan ni väl åtminstone ge oss möjligheten att få tillbaka den gamla mjukvaran. Alla rapporter pekar ju faktiskt på att den nya mjukvaran är betydligt sämre än den gamla. Kan ni då inte göra era kunder tjänsten att få en drägligare bild tills ni har en ny mjukvara klar för lansering?
Jag tror att de flesta här skulle uppskatta detta. Jag kan heller inte se att detta skulle skada på något sätt.
Redigerat av magnus1111, 09 februari 2008 - 15:03.
Postad 09 februari 2008 - 15:35
"Betydliga bildförbättringar" låter i alla fall lovande. Vågar man hoppas på att Color Bandingen är nästan eller helt borta redan i denna första beta, för att sedan vara helt väck i den slutgiltiga?
De har testat boxen innan utan att se det

Men jag ropar inte hej, förrän att jag ser det med egna ögon ..
Svar till Maltman ..
Nej .. har inte fått frågan .. Varför ? .. Jag säger sanningen på forumet om comhem
och är därför inte aktuell .. Är jag olämplig pga av detta ?
- Så klart inte .. tvärt om .. Det är de mesta kritiska som skall testa en ny FW.
Hade jag ställt upp ? Ja, eftersom att det ligger i mitt intresse att det skall fungera
och då jag inte lämnat tillbaka min box... samt har all nödvändig kringutrustning för att göra
ett seriöst test.
Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 09 februari 2008 - 16:00.
Postad 09 februari 2008 - 15:41
Uppdaterade motvilligt till 1.00.10 - fungerar också i mina ögon!
Du .. vänta med att skriva.. läs i tråden innan du skriver ..
och titta lite till .. bara ett tips ..

Andra newbies som läser detta .. följ detta rådet så vore vi andra mycket tacksamma

http://en.wikipedia.org/wiki/Newbie

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 09 februari 2008 - 15:46.
Postad 09 februari 2008 - 17:48
Jag har blivit tillfrågad och jag har tackat ja. Väntar på att Humax ska leverera "andra uppdatering" (dvs har inte testat/fått denna första uppdatering som siktade på att kirra 60Hz problemet).Har ingen (Pacman, Maveric, Magnus m.m blivit tillfrågade ang tester ??
Redigerat av pacman, 09 februari 2008 - 17:50.
Postad 09 februari 2008 - 17:56
Mycket positivt och tack för att du / ni tar er tid!Jag har blivit tillfrågad och jag har tackat ja.Har ingen (Pacman, Maveric, Magnus m.m blivit tillfrågade ang tester ??
Postad 09 februari 2008 - 18:06
Då förväntar vi oss snabba rapporter och att du tar ledigt från jobbet

Glöm inte att testa hur den nya FW fungerar med HDMI växel också .,,
Då det är omöjligt att köra Originalläge genom dessa utan att stänga av boxen
eller växeln eller i bästa fall genom att växla ingång ett par ggr mellan
varje skiftning av upplösning.
( de jag har testat i alla fall )
Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 09 februari 2008 - 18:09.
Postad 09 februari 2008 - 20:54

Har varit en del flummiga kommentarer i comhem-trådar på senare tid...
Läget är att boxen är rätt kass (nähä?

Nu är detta inte hela världen, har hittat andra vägar och har numera möjlighet att skicka in synpunkter/felaktigheter/förslag på ett mkt bättre sätt. Kan ju förstås inte garantera på nått sätt att det resulterar i nått, för alla, i praktiken men jag ska lägga fram så många tekniska punkter jag kan (har skickat in en bunt).
Dvs inget "filter" här inte. Saker jag hittar vidarebefodrar jag, simple as that.
MaVeRiC>> Vilka växlar (modeller) har du testat? Kommer inte plocka hem nån växel initialt men kan tänka mig att gräva i det om problemet kvarstår.
OT: Skulle förövrigt önska att om det är så att du syftar på mig i inlägg du skriver så gör du som nu, dvs skriver ut min signatur. Har sett flera inlägg från dig som verkar handla om mig men av nån anledning saknas en direkt hänvisning till mig. Om det är så, vad är det för larv?

Redigerat av pacman, 09 februari 2008 - 20:55.
Postad 09 februari 2008 - 21:22
Om du känner dig träffad av vad jag skrivit så är det väl sant .. annars hade du inte kännt dig träffad

Trist att du som framställts som en guru ( mycket av mig ) inte kan se vad jag och många andra jobbat för.
Att många sluppit beställa något som inte funkar .. att comhem till slut tvingades skriva på sin hemsida ..
att comhem inte längre kan blåsa oss utan att man är på sin vakt .. osv osv ..
Du är bra på tekniken .. än så länge, vet jag bara att det är så i teorin och att du kan alla facktermer
och vad dessa står för. Förmodligen är du minst lika bra på det praktiska. Bra .. du är en tillgång vad gäller
detta. Men låt oss andra vara duktiga på det vi är duktiga på ( säger inte att vi inte kan tekniken vi också )
Jag har helt klart för mig hur man skall behandla sina kunder .. jag har helt klart för mig att Harlin lekt kurragömma
i många comhem trådar i flera år och detta accepterar jag inte. ( jag får tycka precis vad jag vill )
Om Harlin har problem med vad jag säger och lämnar tråden för detta ... är det inte hans enda problem

Gör du nu din test .. synd att du inte ens har en HDMI växel att testa genom, då de flesta har eller kommer
att ha en sådan i framtiden med denna box. Alltså inte helt oviktigt.
Det hade dessutom varit bra om andra som har möjlighet, resurser och inte minst intresse hade fått vara med
o testat. Det hade förmodligen givit ett lite mer nyanserat svar till comhem.
Jag anser inte att jag har någon som helst anledning att be comhem om ursäkt för att jag är en missnöjd kund
och det har ingen annan heller på detta forum.
Lycka till .. det är upp till dig nu .. att vi får en fungerande box .. då du anses representera oss kunder
och vara den mest lämplige att vara deras testpilot och det är säkert så .. så jag är inte ett dugg orolig för
att du inte ger dem de svar som behövs för att detta projekt skall lyckas. Återstår bara att se, om det
går att genomföra rent praktiskt.
Jag skriver inte för att någon skall gilla mig .. Jag skriver precis vad jag känner och tycker och kan man inte
ta det, så får man ogilla mig. Därför kan jag säga .. - Jag gillar inte dig heller, för det du
skrev i ditt inlägg. Men det kan du säkert leva med ..

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 09 februari 2008 - 21:48.
Postad 09 februari 2008 - 23:11
Det tar i stort sett lika lång tid då jag växlar upplösning med min DVD Sony NS76H över denna HDMI-växel. Växeln är en Octava 3X1.
Jag har sett i min TV:s spec att den klarar 576i över HDMI så jag hoppas verkligen vi får det i nästa FW. Då får man bara blinket när man växlar över till HDTV-kanalerna för att kolla native där och det får man väl stå ut med.
Blinkandet är ett slags handskakning vad gäller upplösning och HDCP tror jag.
Jag vet att Maverics problem med hans växel är betydligt mer än blinket, det ska sägas.
Postad 09 februari 2008 - 23:50
blir ju inga utlägg iom att de skickar ut en retursedel men det tar ju tid! O jag får vänta ytterligare dagar utan box. Hmm, det gick alltså inte att välja att INTE uppdatera till skitfirmwaren...den gjorde visst det nu utan att jag godkänt det
o jäklar vilken försämring det blev.
Jodå, jag har ännu lyckats hålla undan för uppdateringen till v 10. Kör fortfarande på v06. Det gäller att inte vara för ivrig när man sätter i gång boxen eftersom det förvalda läget är att uppdatera mjukvaran, så man kan lätt trycka fel...
Ja det gäller att hålla tungan rätt i mun. Det gjorde tyvärr inte min fru. I dag när jag kom hem var även jag en lycklig innehavare av den nya mjukvaran. Kan bara hålla med alla andra. Det är ännu värre med denna mjukvaran. Förstår inte att Comhem inte kan låta oss få den gamla mjukvaran tills de har löst sina problem. Men det är ju Comhem vi pratar om. Det är väl för mycket besvär för stackarna.
Jag har gett sambon tydliga instruktioner om hur man går tillväga när boxen skall startas. Även en liten test-start fick jag till... Men nu låter jag boxen vara igång hela tiden istället för att vara ännu mer säker!

Postad 10 februari 2008 - 00:22
Melodifestivalen sändes i DD 5:1 och ljudet var helkass .. man fick inte med musiken utan bara sången.
Växlade man över till 2.0 så blev det bra..
De som inte har comhem verkar ha haft perfekt 5:1 ljud ..
Är det boxen eller är det comhems sändning som suger vad gäller detta också..
Jag har ofta ljudbortfall på canal+ när det är 5:1 ljud
Som sagt .. är det boxen som spökar ..
Rapportera in era upplevelser .. Detta är viktigt ..
Jag tänkte inte på att testa med Optisk utan körde bara med HDMI
Någon som läser här som kör med vanlig SD box som kör med 5:1 och som såg melodifestivalen ?
Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 10 februari 2008 - 00:23.
Postad 10 februari 2008 - 00:42
Ljudet var kasst !

MVH,
Erland
Redigerat av Unregisterede15c3657, 10 februari 2008 - 00:43.
Postad 10 februari 2008 - 00:48
Redigerat av wiped, 10 februari 2008 - 00:51.
Postad 10 februari 2008 - 01:17
( inte alltid då jag upplevt bra 5:1 ljud tidigare )
Både vad gäller HDMI och Optisk
FEA rapporterar bra 5:1 ljud från HD boxen ..
Har det med nätet att göra .. var man bor ? Kan det verkligen ha det ?
Annan box har använts i comhems nät med bra resultat
vid samma sändning och att andra nät inte haft dessa problem.
Vad är det som är fel ?
Läser du detta Harlin ..
Vad säger du Pacman .. har du också konstaterat felet

Själv växlade jag mellan olika kanaler och fick bra ljud från de andra.
vid detta tillfälle ..
Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 10 februari 2008 - 01:24.
Postad 10 februari 2008 - 02:52
Postad 10 februari 2008 - 09:28
Postad 10 februari 2008 - 10:13
Ringde Comhem och sa jag ville ha en HDbox...men om du väntar till sommaren så kommer det en pvr box med 500gig..,stämmer detta?? men den lär bli dyr kan jag tro..
//Thomas
Redigerat av Unregisteredf8592683, 10 februari 2008 - 10:14.
Postad 10 februari 2008 - 10:49
Nä nu har jag funderat och läst tråden i flera veckor...så det blir en HD box...för min gammla 1kr box gick sönder i går.
Ringde Comhem och sa jag ville ha en HDbox...men om du väntar till sommaren så kommer det en pvr box med 500gig..,stämmer detta?? men den lär bli dyr kan jag tro..
//Thomas
tro inte på kundtjänst... till mig sa de att pvrboxen skulle komma innan februaris slut...
Postad 10 februari 2008 - 11:11
Postad 10 februari 2008 - 11:26
PVR-boxen lär väl inte kosta under 3000 spänn?
Den lär dessutom inte vara ljudlös som CXHD-1000C är.
Hårddisk och antagligen en fläkt lär höja ljudnivån på boxen.
Postad 10 februari 2008 - 11:28
Jag bor i ett fd UPC-hus, om det kan bero på det?FEA rapporterar bra 5:1 ljud från HD boxen ..
Jag kör 5.1-ljudet optiskt.
Postad 10 februari 2008 - 11:31
Aha, du larvar dig alltså, tycker du det är givande så sure, vassego, det är inte hela världen. Jag inte den som bjäbbar för nån moderator så fort nån larvar sig lite.Om du känner dig träffad av vad jag skrivit så är det väl sant .. annars hade du inte kännt dig träffad

Synd att det omöjliggör en vettig dialog. Ser inte på vilket sätt det verkar i "Comhems HD-kunders bästa". Jajja, case closed för min del.
En sak vill jag att alla ska veta. Personligen hade jag mer än gärna sett flera testare (det är förövrigt inte sagt att jag ska vara den enda för tid och evighet, om nån nu skulle tro det). Förslagvis då testare som i tråden har uppvisat teknisk kompetens, "ruhe" och "UndaC" bland andra.
Har själv aldrig haft förhoppningen att ringa in precis alla fel. De jag hittar rapporterar jag så gott och korrekt jag kan.

Hoppas få möjlighet att få viss insyn i testmetoderna. Har rätt många års erfarenhet av utveckling och testning av betydligt mer komplexa hård/mjukvaru system än en liten digital-box, så det skulle vara kul att se hur det går till. Är dock medveten om att svårigheterna ökar då testare och utvecklare inte ens befinner sig på samma del av jordklotet...

ruhe>>
Intressant...funkar hos dig alltså. Inte oväntat.Jag har en HDMI-växlare och det blir blink och lite helblå skärm i någon halvsekund då man växlar upplösning över HDMI på Humaxen, men det fungerar.
Det tar i stort sett lika lång tid då jag växlar upplösning med min DVD Sony NS76H över denna HDMI-växel. Växeln är en Octava 3X1.
Jag har sett i min TV:s spec att den klarar 576i över HDMI så jag hoppas verkligen vi får det i nästa FW. Då får man bara blinket när man växlar över till HDTV-kanalerna för att kolla native där och det får man väl stå ut med.
Blinkandet är ett slags handskakning vad gäller upplösning och HDCP tror jag.
Hmm man undrar ju om det finns nån växel där man kan garantera korrektheten i beteendet, dvs om det är möjlig att finna nån referens. Det är ju allmänt känt att alla de olika hdmi-implementationerna lämnar en del att önska...kompatibilitet har ju aldrig varit smärtt-fritt hos hdmi (har hört om hembioinstallatörer som mer eller mindre vägrar använda sig av hdmi, kör komponent istället, it always works lixom

Ett eventuellt lurigt problem det där om det inte finns nått "facit" för hur en växel ska fungera. Problem därför att det finns en risk att när man ändrar något för att lira ihop med en växel kanske det helt plötsligt inte funkar på en tidigare fungerande växel. Ska man verifiera nått bra krävs ju en väldokumenterad referens att testa mot - så man kan utesluta externa problem. Tål att grävas i metoder för verifiering av hdmi-gränssnitt...
Detta gäller ju förstås även de växlar som finns i våra displayer - utifall nån missat att displayer innehåller liknande krestar/funktionalitet som externa växlar...
Har rapporterat upplösning-växlings problem till comhem tidigare (boxen gör uppenbarligen inte som vissa andra enheter och 100% gissningsvis "mer" fel än andra) men ska pusha för det än mer att Humax ser över detta.
edit: du ska nog ha ett PM föresten... ;-)
Redigerat av pacman, 10 februari 2008 - 11:32.
Postad 10 februari 2008 - 11:48
Postad 10 februari 2008 - 12:05
Jag bor i ett fd UPC-hus, om det kan bero på det?FEA rapporterar bra 5:1 ljud från HD boxen ..
Jag kör 5.1-ljudet optiskt.
Jag upplevde 5.1-ljudet som ganska dåligt, vilket jag i min enfald skyllde på SVT. (Tänkte inte på boxen då) Dock upplevde jag INTE att ljudet tappade kanaler som Maverick upplevde. Bara att ljudet överlag känndes tunnt och nyanslöst.
Jag kör ljudet optiskt och bor i ett fd UPC-hus.
Postad 10 februari 2008 - 12:17
Med det sagt så kommer jag inte, när väl FW anländer, säga nått förän jag får klartecken.
Respekterar den testprocedur de har och låter den fortgå som de vill (med det inte sagt att testproceduren är pefekt, har ingen aning om hur den går till ens, eller att jag i framtiden inte kommer ha synpunkter på den eller nått sånt, bäst att säga det då det verkar hittas på saker till höger och vänster här, bara det att jag inte tror att jag är till nån hjälp om jag går rakt emot den det första bästa jag gör

Jag är lika nyfiken som alla andra.

Postad 10 februari 2008 - 13:32
om du har nån typ av dialog med dem så påpeka det väsentliga att ha nån vettig testbild istället förRespekterar den testprocedur de har och låter den fortgå som de vill (med det inte sagt att testproceduren är pefekt, har ingen aning om hur den går till ens, eller att jag i framtiden inte kommer ha synpunkter på den eller nått sånt, bäst att säga det då det verkar hittas på saker till höger och vänster här, bara det att jag inte tror att jag är till nån hjälp om jag går rakt emot den det första bästa jag gör
).
Jag är lika nyfiken som alla andra.
de enkla colour bars de har nu på kanal 600-603. En med BTB och WTW vore ju kanon för att verifiera hur de
olika videonivåerna påverkar boxen nu i själva testfasen, jag vet inte annars hur de tänkte säkerställa
att de fungerar som de skall och att black crush inte förekommer?
Dessutom vore det även ett hjälpmedel för alla andra när de skall ställa in bilden med Brightness/Contrast
i fortsättningen, man skulle slippa en massa diskussioner med tyckande hit och dit.
Edit: SVT2's testbild är annars ganska bra för där vet jag i alla fall att det är 75% kontrasts färgmönster för
primär och sekundärfärgerna samt en gråskala indelad i 11 segment från 0% till 100% som man kan
applicera färgmätaren på. Men den bilden saknar som sagt också mönster för blacker-than-black och
whiter-than-white tyvärr.
Redigerat av rickardl, 10 februari 2008 - 14:20.
Postad 10 februari 2008 - 16:02

Postad 10 februari 2008 - 16:23

Postad 10 februari 2008 - 18:57
rickardl>> Inte bara det att de är enkla, de är felkodade oxå (ser så ut iaf). Och ja, de är underrättade om mina önskemål ang detta (kan säga att du och jag tänker väldigt lika)
Hoppas dom tar din input och verkligen försöker fixa problemen med denna box. Fixa problemen antar jag att dom vill men du verkar vara mycket kompetent enligt vad jag läst i en del forum. så jag hoppas dom LYSSNAR och kan fixa problemen även i praktiken. Colobandings verkar ganska många boxar uppvisa, troligtvis pga kass bitrate/källmaterial etc. En box som dock verkar dölja detta ganska bra är samsung dcb 270z. Hd boxen är dock en klass för sig:) Missminner jag mig inte så visar föregångaren dvs dcb 260 boxen mer cb. Har du möjlighet så testa gärna 270 boxen. Men jag vill inte nöja mig med detta..Jag vill att hd boxen ska ha bättre kvalite på sd kanalerna än 1 kr boxarna..
Hoppas jag inte förväxlat dom men ska testa imorgon när jag kommer hem.
Någon fler som har erfarenheter av samsungs 270 box?
Postad 10 februari 2008 - 19:08
Är det fler än jag som har haft "Viasat Sport 1" i över 2 veckor gratis?
Redigerat av Minglarn, 10 februari 2008 - 22:53.
Postad 10 februari 2008 - 19:44
Postad 10 februari 2008 - 20:56
Lite OT.
Är det fler än jag som har haft Viasat Sport 1 i ca 2 och en halv vecka nu?
Har "bara" Viasat Sport 1
Postad 10 februari 2008 - 21:40
Kan redan nu säga, att jag inte tror på att den kommer göra någon lycklig ...
med mer än att 60Hz problemet försvinner.
Har lagt mina sista test -minuter på denna box och i mina ögon handlar det inte om en fix med mjukvara.
Det är avsaknadet av "kompetenta" chip och andra komponenter, som ger problemen vi ser ..
Har dragit upp bilden 2,5 meter i bredd och jämfört tv4 HD med Tv4 SD ( Wallander )
Samt ögnat igenom 20 andra kanaler ... med olika inställningar för både box och kringutrustning.
När boxen inte får källmaterial OCH bitrate som är minimum för boxen, så uppstår dessa
"fenomen"
Om jag har rätt eller fel .. vet ni inte förrän ni fått nya mjukvaran i era boxar.
( Hoppas på, att jag har fel )
Tills dess går jag och ...

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 10 februari 2008 - 23:22.
Postad 10 februari 2008 - 23:44
Då kvarstår bara att vänta på ny FW
Kan redan nu säga, att jag inte tror på att den kommer göra någon lycklig ...
med mer än att 60Hz problemet försvinner.
Har lagt mina sista test -minuter på denna box och i mina ögon handlar det inte om en fix med mjukvara.
Det är avsaknadet av "kompetenta" chip och andra komponenter, som ger problemen vi ser ..
Har dragit upp bilden 2,5 meter i bredd och jämfört tv4 HD med Tv4 SD ( Wallander )
Samt ögnat igenom 20 andra kanaler ... med olika inställningar för både box och kringutrustning.
När boxen inte får källmaterial OCH bitrate som är minimum för boxen, så uppstår dessa
"fenomen"
Om jag har rätt eller fel .. vet ni inte förrän ni fått nya mjukvaran i era boxar.
( Hoppas på, att jag har fel )
Tills dess går jag och ...fishing.gif 1,04K 3 Antal nerladdningar
Maveric
Misstänker att du har rätt. För kass bild för att kunna fixa med genom ny mjukvara tror jag också.
Hade boxen enbart haft problem med bildformatet t ex hade jag inte sagt detta:)
Hoppas även jag jag fel, vore en glad överaskning..
Postad 11 februari 2008 - 08:41
Har kolllat upp med lite andra i en annan tråd ..
Melodifestivalen sändes i DD 5:1 och ljudet var helkass .. man fick inte med musiken utan bara sången.
Växlade man över till 2.0 så blev det bra..
De som inte har comhem verkar ha haft perfekt 5:1 ljud ..
Är det boxen eller är det comhems sändning som suger vad gäller detta också..
Jag har ofta ljudbortfall på canal+ när det är 5:1 ljud
Som sagt .. är det boxen som spökar ..
Rapportera in era upplevelser .. Detta är viktigt ..
Jag tänkte inte på att testa med Optisk utan körde bara med HDMI
Någon som läser här som kör med vanlig SD box som kör med 5:1 och som såg melodifestivalen ?
Maveric
Använder Samsungs´P850Z. hade dålig läppsync i böjran av sändningen, men det gick över.
5.1 ljudet - inte särskilt imponerad, använder optisk kabel.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar