Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 08 februari 2008 - 22:48

Flippen86
  • Flippen86
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Måsta bara fråga, Är det någon här som har TV1000 HD, och hur är eran bild i sådana fall? Visst är det bra bild men inte för att vara HD!! jämför med canal+HD film där bilden är betydligt bättre och man ser åtminstonde att det är HD-kvalitet. Vad jag vet så skulle de sända 3-6 timmar HD-film varje dag medan resten skulle vara uppskalat. hittills ser allt enbart ut att vara bara uppskalat. Undrar om jag är ensam om att uppleva detta? :)

Postad 08 februari 2008 - 23:05

Aeroaero
  • Aeroaero
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Alla viasats kanaler (tv3, tv6 o.s.v.) tycker jag har urusel kvalitet, vad man än tar bilden i från, kabel marksänt eller parabol. Så det skulle inte förvåna mig om deras HD inte håller samma mått som övriga HD kanaler, eftersom dom inte gör det i SD.
Jag har inte TV1000 HD.

Postad 08 februari 2008 - 23:55

Unregistered977e6882
  • Unregistered977e6882
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Hmm, för att spinna vidare på mitt "analoga spår". Har idag en Pioneer 4270XA. Är det värt att lägga 300:- per månad för att få HD-boxen och därtill hörande digital TV med fler kanaler? Jag själv störs särskilt mycket av den analoga kvaliten, även om DVD/Blu-ray givetvis är mycket bättre. Verkar ju som att alla har så mycket problem....eller är det bara HD-kanalerna som funkar dåligt?

Postad 09 februari 2008 - 00:42

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Har Comhem i min BRF fastighet där jag bor och betalar för de analoga basutbudet via min hyra, så gratis näe det är det mycket riktigt inte. Hursomhelst jag ringde till Comhem idag och frågade litet om hur man skulle bära sig åt att få dessa kanaler digitalt. Det enda sättet var att betala för dem en gång till tillsammans med en box.....

Men då jag självklart är sugen på HD-TV eftersom jag precis köpt 46" LCD så frågade jag litet om HD-boxen ( Med allt i detta forum i baktanke) till en början ville de naturligtvis att jag skulle skaffa Humax boxen enligt deras nuvarande erbjudande (995 + 159 kr/mån, 24 mån se deras hemsida) men när jag började ställa mer ingående frågor blev de lite lite mer försiktiga i sina superlativ.... Och som slutkläm nämde dom att det ju alltid är 2 veckors ångerrätt, och att jag alltid kunde lämna tillbaka boxen...

Sedan är det ju alltid andra saker man funderar på ... HDMi 1,3 Bättre ljudformat med allt det innebär osv osv. Men där tror jag att jag är litet tidigt ute :-) och att efterfrågan ute på marknaden kanske inte finns... Och det kanske inte ens är tekniskt möjligt med dagens kablenät. Kan man få bra bild vill man ju få det värre ljudet särskillt när det gäller film ( DTS HD High Resolution, Dolby Digital Plus eller kanske tom Dolby True HD eller DTS HD Master Audio ) också tycker jag.

Det blir till att stå ut med den analoga bilden att tag till ...

Postad 09 februari 2008 - 00:46

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Är det värt att lägga 300:- per månad för att få HD-boxen och därtill hörande digital TV med fler kanaler?

Låt oss slippa skriva vad som står i 1000 inlägg i denna tråden redan ... :D

Läs vad som står ...

HDMi 1,3 Bättre ljudformat med allt det innebär osv osv.
( DTS HD High Resolution, Dolby Digital Plus eller kanske tom Dolby True HD eller DTS HD Master Audio )

Allt detta kan du glömma vad gäller HDTV .. under lång lång framtid ...

Vill du vänta på det .. får du dras med analog bild mycket länge .. varför inte börja med digital :)

Maveric :D

Redigerat av Unregistered1103, 09 februari 2008 - 00:49.

Postad 09 februari 2008 - 01:16

whitepointer
  • whitepointer
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Kan ju säga till alla som undrar... min HD och SD bild var grymt bra innan jag råkade få den förbannade uppdateringen installerad av misstag när jag drog igång boxen, grrr. Varför kunde inte tomtarna på comhem dragit tillbaka den uppdateringen? Men jag får ju en ny box skickad till mig nästa vecka, förhoppningsvis har den ännu inte fått superduperskit uppdateringen, blir det sen inte bra med den nya fw så kommer jag kräva en PVR istället.

Postad 09 februari 2008 - 10:40

Maltman
  • Maltman
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Får era fruar röra fjärren :)

Har ingen fru för tillfället.... :D , men lyckades ändå uppgradera till 1.00. 10
Man trodde ju det skulle fixa sig...

Har ingen (Pacman, Maveric, Magnus m.m blivit tillfrågade ang tester ??

Postad 09 februari 2008 - 11:23

OldBoys
  • OldBoys
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Ny info...comhem/kundservice

Postad 09 februari 2008 - 11:30

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Ny info...comhem/kundservice

Japp, såhär står det:
-------------------------------------
2008-02-08Ny information om mjukvara till Humax CXHD-1000C
Com Hem har fått en första ny mjukvara från Humax. Mjukvaran vi fått är en betaversion och inte fullt utvecklad. Humax har lovat en ny version inom kort som ska testas och utvärderas innan lansering. Testerna av betaversionen har utvisat betydliga bildförbättringar och 60Hz-problemet är löst. När vi kommer att lansera den nya mjukvaran är beroende på leveranser från leverantörerna. Vår förhoppning är att inom en månad lansera den nya mjukvaran..

---------------------------------------------------------------------------------
Jag tolkar detta som att den mjukvara man skulle fått denna vecka aldrig kom och att den som beskrivs är den som Harlin pratade om som "den första de fått" här tidigare i tråden.

"Betydliga bildförbättringar" låter i alla fall lovande. Vågar man hoppas på att Color Bandingen är nästan eller helt borta redan i denna första beta, för att sedan vara helt väck i den slutgiltiga?

Postad 09 februari 2008 - 11:33

Ludde76
  • Ludde76
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
dp

Redigerat av Ludde76, 09 februari 2008 - 11:34.

Postad 09 februari 2008 - 11:59

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
bara att hålla tummarna då ja

kanske blir bilden svartvit med denna firmware men under comhems "intensiva tester" är det ingen som märkt det :)

Postad 09 februari 2008 - 12:19

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
"betydliga bildförbättringar och 60Hz-problemet är löst"

Jag tolkar det som att man kommit åt fler saker än 60Hz, d v s att man ha kommit åt Color Bandningen redan i betan. Denna information samt Viasat Sport HD:s entré på scenen gör att jag behåller boxen och väntar på ny FW.

Redigerat av ruhe, 09 februari 2008 - 12:20.

Postad 09 februari 2008 - 12:27

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1 570 inlägg
  • 0
Ja! Nu erkänner ju comhem att det har varit problem för vissa - och då kan de sannolikt inte baka ur om den nya uppgraderingen inte fungerar den heller? Is i magen tror jag är fullt tillräckligt just nu. Håller tummerna för er som har problem.

Postad 09 februari 2008 - 13:34

azah
  • azah
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hoppsan. Tänkte att det var dags att beställa HDTV boxen från comhem, och dagen efter läser jag att de INTE ska sända fotbolls-EM.. Just my luck.
Nåja, jag tycker bilden är helt ok i mina ögon, men jag vet inte riktigt vilka fel jag ska leta efter.

Däremot får jag "svag eller dålig signal" ("no or bad signal") på Discovery HD och Canal+ Film HD, alla andra kanaler fungerar perfekt! What gives ? De funkade dessutom när jag installerade boxen tidigare i veckan. Någon annan som stött på detta?

Uppdaterade motvilligt till 1.00.10 - fungerar också i mina ögon!

Postad 09 februari 2008 - 14:00

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Mina reflektioner efter 1 dygn med nya mjukvaran. Har provat alla möjliga olika inställningar.

KATASTROF

- 60 Hz gör ju att det knappt går att titta. Bilden hackar konstant
- Trycket i färgerna är borta. Bilden blir blek och matt.
- Colour banding värre än någonsin. Dessutom är bilden pixligare och mindre skarp

SLUTSATS

Om Comhem nu inte kan fixa den nya mjukvaran inom de närmaste dygnen, kan ni väl åtminstone ge oss möjligheten att få tillbaka den gamla mjukvaran. Alla rapporter pekar ju faktiskt på att den nya mjukvaran är betydligt sämre än den gamla. Kan ni då inte göra era kunder tjänsten att få en drägligare bild tills ni har en ny mjukvara klar för lansering?

Jag tror att de flesta här skulle uppskatta detta. Jag kan heller inte se att detta skulle skada på något sätt.

Redigerat av magnus1111, 09 februari 2008 - 15:03.

Postad 09 februari 2008 - 15:35

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

"Betydliga bildförbättringar" låter i alla fall lovande. Vågar man hoppas på att Color Bandingen är nästan eller helt borta redan i denna första beta, för att sedan vara helt väck i den slutgiltiga?

De har testat boxen innan utan att se det :) .. visst .. kan man hoppas ...
Men jag ropar inte hej, förrän att jag ser det med egna ögon ..

Svar till Maltman ..
Nej .. har inte fått frågan .. Varför ? .. Jag säger sanningen på forumet om comhem
och är därför inte aktuell .. Är jag olämplig pga av detta ?
- Så klart inte .. tvärt om .. Det är de mesta kritiska som skall testa en ny FW.
Hade jag ställt upp ? Ja, eftersom att det ligger i mitt intresse att det skall fungera
och då jag inte lämnat tillbaka min box... samt har all nödvändig kringutrustning för att göra
ett seriöst test.

Redigerat av Unregistered1103, 09 februari 2008 - 16:00.

Postad 09 februari 2008 - 15:41

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Uppdaterade motvilligt till 1.00.10 - fungerar också i mina ögon!

Du .. vänta med att skriva.. läs i tråden innan du skriver ..
och titta lite till .. bara ett tips .. :D

Andra newbies som läser detta .. följ detta rådet så vore vi andra mycket tacksamma :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Newbie :D

Maveric :)

Redigerat av Unregistered1103, 09 februari 2008 - 15:46.

Postad 09 februari 2008 - 17:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Jag har blivit tillfrågad och jag har tackat ja. Väntar på att Humax ska leverera "andra uppdatering" (dvs har inte testat/fått denna första uppdatering som siktade på att kirra 60Hz problemet).

Redigerat av pacman, 09 februari 2008 - 17:50.

Postad 09 februari 2008 - 17:56

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Jag har blivit tillfrågad och jag har tackat ja.

Mycket positivt och tack för att du / ni tar er tid!

Postad 09 februari 2008 - 17:59

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
instämmer !

Postad 09 februari 2008 - 18:06

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Bra Pacman ..

Då förväntar vi oss snabba rapporter och att du tar ledigt från jobbet :lol:

Glöm inte att testa hur den nya FW fungerar med HDMI växel också .,,
Då det är omöjligt att köra Originalläge genom dessa utan att stänga av boxen
eller växeln eller i bästa fall genom att växla ingång ett par ggr mellan
varje skiftning av upplösning.
( de jag har testat i alla fall )

Maveric B)

Redigerat av Unregistered1103, 09 februari 2008 - 18:09.

Postad 09 februari 2008 - 20:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Man tack för de uppmuntrande orden. Väntade bara på att nån skulle fråga.. :wacko:

Har varit en del flummiga kommentarer i comhem-trådar på senare tid...

Läget är att boxen är rätt kass (nähä? :wacko: ). Mitt intresse ligger i att göra vad jag kan för att påpeka felaktigheter. Imho är en bra/smidig dialog med comhem nödvändigt för detta. Det visade sig att detta forum kunde ge den möjligheten. Men det sprack... Dock, på sina håll (främst Maverick) tolkades denna önskan till bra/smidig dialog som att man fegar eller smörar med comhem (eller att man skulle vara positiv helt plötsligt eller nått sånt :lol: ). ;) Jösses, rent nonsens och man kan bara skratta åt det. Mkt tro , lite veta...

Nu är detta inte hela världen, har hittat andra vägar och har numera möjlighet att skicka in synpunkter/felaktigheter/förslag på ett mkt bättre sätt. Kan ju förstås inte garantera på nått sätt att det resulterar i nått, för alla, i praktiken men jag ska lägga fram så många tekniska punkter jag kan (har skickat in en bunt).

Dvs inget "filter" här inte. Saker jag hittar vidarebefodrar jag, simple as that.

MaVeRiC>> Vilka växlar (modeller) har du testat? Kommer inte plocka hem nån växel initialt men kan tänka mig att gräva i det om problemet kvarstår.

OT: Skulle förövrigt önska att om det är så att du syftar på mig i inlägg du skriver så gör du som nu, dvs skriver ut min signatur. Har sett flera inlägg från dig som verkar handla om mig men av nån anledning saknas en direkt hänvisning till mig. Om det är så, vad är det för larv? B)

Redigerat av pacman, 09 februari 2008 - 20:55.

Postad 09 februari 2008 - 21:22

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
"Bäste" Packman

Om du känner dig träffad av vad jag skrivit så är det väl sant .. annars hade du inte kännt dig träffad :lol:

Trist att du som framställts som en guru ( mycket av mig ) inte kan se vad jag och många andra jobbat för.
Att många sluppit beställa något som inte funkar .. att comhem till slut tvingades skriva på sin hemsida ..
att comhem inte längre kan blåsa oss utan att man är på sin vakt .. osv osv ..

Du är bra på tekniken .. än så länge, vet jag bara att det är så i teorin och att du kan alla facktermer
och vad dessa står för. Förmodligen är du minst lika bra på det praktiska. Bra .. du är en tillgång vad gäller
detta. Men låt oss andra vara duktiga på det vi är duktiga på ( säger inte att vi inte kan tekniken vi också )

Jag har helt klart för mig hur man skall behandla sina kunder .. jag har helt klart för mig att Harlin lekt kurragömma
i många comhem trådar i flera år och detta accepterar jag inte. ( jag får tycka precis vad jag vill )
Om Harlin har problem med vad jag säger och lämnar tråden för detta ... är det inte hans enda problem B)

Gör du nu din test .. synd att du inte ens har en HDMI växel att testa genom, då de flesta har eller kommer
att ha en sådan i framtiden med denna box. Alltså inte helt oviktigt.

Det hade dessutom varit bra om andra som har möjlighet, resurser och inte minst intresse hade fått vara med
o testat. Det hade förmodligen givit ett lite mer nyanserat svar till comhem.

Jag anser inte att jag har någon som helst anledning att be comhem om ursäkt för att jag är en missnöjd kund
och det har ingen annan heller på detta forum.

Lycka till .. det är upp till dig nu .. att vi får en fungerande box .. då du anses representera oss kunder
och vara den mest lämplige att vara deras testpilot och det är säkert så .. så jag är inte ett dugg orolig för
att du inte ger dem de svar som behövs för att detta projekt skall lyckas. Återstår bara att se, om det
går att genomföra rent praktiskt.

Jag skriver inte för att någon skall gilla mig .. Jag skriver precis vad jag känner och tycker och kan man inte
ta det, så får man ogilla mig. Därför kan jag säga .. - Jag gillar inte dig heller, för det du
skrev i ditt inlägg. Men det kan du säkert leva med .. :wacko:

Maveric :wacko:

Redigerat av Unregistered1103, 09 februari 2008 - 21:48.

Postad 09 februari 2008 - 23:11

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Jag har en HDMI-växlare och det blir blink och lite helblå skärm i någon halvsekund då man växlar upplösning över HDMI på Humaxen, men det fungerar.

Det tar i stort sett lika lång tid då jag växlar upplösning med min DVD Sony NS76H över denna HDMI-växel. Växeln är en Octava 3X1.

Jag har sett i min TV:s spec att den klarar 576i över HDMI så jag hoppas verkligen vi får det i nästa FW. Då får man bara blinket när man växlar över till HDTV-kanalerna för att kolla native där och det får man väl stå ut med.

Blinkandet är ett slags handskakning vad gäller upplösning och HDCP tror jag.

Jag vet att Maverics problem med hans växel är betydligt mer än blinket, det ska sägas.

Postad 09 februari 2008 - 23:50

Unregisterede3db66c6
  • Unregisterede3db66c6
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

blir ju inga utlägg iom att de skickar ut en retursedel men det tar ju tid! O jag får vänta ytterligare dagar utan box. Hmm, det gick alltså inte att välja att INTE uppdatera till skitfirmwaren...den gjorde visst det nu utan att jag godkänt det :lol: o jäklar vilken försämring det blev.

Jodå, jag har ännu lyckats hålla undan för uppdateringen till v 10. Kör fortfarande på v06. Det gäller att inte vara för ivrig när man sätter i gång boxen eftersom det förvalda läget är att uppdatera mjukvaran, så man kan lätt trycka fel... B)

Ja det gäller att hålla tungan rätt i mun. Det gjorde tyvärr inte min fru. I dag när jag kom hem var även jag en lycklig innehavare av den nya mjukvaran. Kan bara hålla med alla andra. Det är ännu värre med denna mjukvaran. Förstår inte att Comhem inte kan låta oss få den gamla mjukvaran tills de har löst sina problem. Men det är ju Comhem vi pratar om. Det är väl för mycket besvär för stackarna.

Jag har gett sambon tydliga instruktioner om hur man går tillväga när boxen skall startas. Även en liten test-start fick jag till... Men nu låter jag boxen vara igång hela tiden istället för att vara ännu mer säker! :wacko:

Postad 10 februari 2008 - 00:22

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Har kolllat upp med lite andra i en annan tråd ..

Melodifestivalen sändes i DD 5:1 och ljudet var helkass .. man fick inte med musiken utan bara sången.
Växlade man över till 2.0 så blev det bra..

De som inte har comhem verkar ha haft perfekt 5:1 ljud ..

Är det boxen eller är det comhems sändning som suger vad gäller detta också..

Jag har ofta ljudbortfall på canal+ när det är 5:1 ljud

Som sagt .. är det boxen som spökar ..

Rapportera in era upplevelser .. Detta är viktigt ..
Jag tänkte inte på att testa med Optisk utan körde bara med HDMI

Någon som läser här som kör med vanlig SD box som kör med 5:1 och som såg melodifestivalen ?

Maveric :lol:

Redigerat av Unregistered1103, 10 februari 2008 - 00:23.

Postad 10 februari 2008 - 00:42

Unregisterede15c3657
  • Unregisterede15c3657
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Jag kör optiskt (Humax HD) och delar din iakttagelse.
Ljudet var kasst ! :lol:

MVH,
Erland

Redigerat av Unregisterede15c3657, 10 februari 2008 - 00:43.

Postad 10 februari 2008 - 00:48

wiped
  • wiped
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Har Comhem SD (använder en Topfield PVR Box.... Suverän btw....) anyway, körde 5.1 nästan hela melodifestivalen ikväll och hade bara någon sekunds avbrott en eller två gånger annars riktigt riktigt bra ljud. Vissa låtar lät så bra som man nästan undrade om det var singback/playback... :-). Inga problem alls vad jag kunde höra.

Redigerat av wiped, 10 februari 2008 - 00:51.

Postad 10 februari 2008 - 01:17

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Då kan vi konstatera att det är fel på vissa HD boxar vad gäller DD 5:1
( inte alltid då jag upplevt bra 5:1 ljud tidigare )
Både vad gäller HDMI och Optisk

FEA rapporterar bra 5:1 ljud från HD boxen ..
Har det med nätet att göra .. var man bor ? Kan det verkligen ha det ?

Annan box har använts i comhems nät med bra resultat
vid samma sändning och att andra nät inte haft dessa problem.
Vad är det som är fel ?

Läser du detta Harlin ..

Vad säger du Pacman .. har du också konstaterat felet :lol:

Själv växlade jag mellan olika kanaler och fick bra ljud från de andra.
vid detta tillfälle ..

Maveric B)

Redigerat av Unregistered1103, 10 februari 2008 - 01:24.

Postad 10 februari 2008 - 02:52

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Min box levererade fin bild och kanon ljud, dock när Christer Sjögren (hette han så?) började prata efter sin Europa låt så fick jag kraftigt med lipsync problem. Ljudet kom ca 1 sekund efter. Detta var jobbigt. Provade att byta kanal men det hjälpte inte. Efter intervjuvn så blev det korrekt igen. Märkligt.

Postad 10 februari 2008 - 09:28

atlas1
  • atlas1
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
hej köpte mej en yhmaha reciver rxv-661 i förgår.funkar kanon med ps3 och dvd thomson med hdmi ut.Men i går så koppla jag humaxen biden hoppar mellan blåskärm och programmet man tittar på.har öppet köp på yhamahn men undrar om det löser sig för att man köper nån annan.nån mer som har detta prolem

Postad 10 februari 2008 - 10:13

Unregisteredf8592683
  • Unregisteredf8592683
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Nä nu har jag funderat och läst tråden i flera veckor...så det blir en HD box...för min gammla 1kr box gick sönder i går.
Ringde Comhem och sa jag ville ha en HDbox...men om du väntar till sommaren så kommer det en pvr box med 500gig..,stämmer detta?? men den lär bli dyr kan jag tro..

//Thomas

Redigerat av Unregisteredf8592683, 10 februari 2008 - 10:14.

Postad 10 februari 2008 - 10:49

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Nä nu har jag funderat och läst tråden i flera veckor...så det blir en HD box...för min gammla 1kr box gick sönder i går.
Ringde Comhem och sa jag ville ha en HDbox...men om du väntar till sommaren så kommer det en pvr box med 500gig..,stämmer detta?? men den lär bli dyr kan jag tro..

//Thomas

tro inte på kundtjänst... till mig sa de att pvrboxen skulle komma innan februaris slut...

Postad 10 februari 2008 - 11:11

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1 570 inlägg
  • 0
Jo att CH kommer med något nytt åt det hållet som du beskriver var väl ganska väntat - annars hade de väl inte dumpat priserna på HUMAX-boxen. När pvr-boxen kommer är väl skrivet i stjärnorna - o i vilket skick är den med barnsjukdomar o allt? Jag köpte HUMAX-boxen för två veckor sedan med vetskapen om att inom ett år kommer det något nytt och då kan det vara värt att vänta ut det nya. 1000 spänn för HUMAX-boxen under ett år är väl OK (under förutsättning att den funkar, vilket den gör för mig). PVR-boxen lär väl inte kosta under 3000 spänn?

Postad 10 februari 2008 - 11:26

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2 387 inlägg
  • 0

PVR-boxen lär väl inte kosta under 3000 spänn?

Den lär dessutom inte vara ljudlös som CXHD-1000C är.

Hårddisk och antagligen en fläkt lär höja ljudnivån på boxen.

Postad 10 februari 2008 - 11:28

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Jag bor i ett fd UPC-hus, om det kan bero på det?

Jag kör 5.1-ljudet optiskt.

Postad 10 februari 2008 - 11:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Om du känner dig träffad av vad jag skrivit så är det väl sant .. annars hade du inte kännt dig träffad :wacko:

Aha, du larvar dig alltså, tycker du det är givande så sure, vassego, det är inte hela världen. Jag inte den som bjäbbar för nån moderator så fort nån larvar sig lite. ;)

Synd att det omöjliggör en vettig dialog. Ser inte på vilket sätt det verkar i "Comhems HD-kunders bästa". Jajja, case closed för min del.

En sak vill jag att alla ska veta. Personligen hade jag mer än gärna sett flera testare (det är förövrigt inte sagt att jag ska vara den enda för tid och evighet, om nån nu skulle tro det). Förslagvis då testare som i tråden har uppvisat teknisk kompetens, "ruhe" och "UndaC" bland andra.

Har själv aldrig haft förhoppningen att ringa in precis alla fel. De jag hittar rapporterar jag så gott och korrekt jag kan. :lol: Iövrigt försöker jag komma med förslag på förbättringar.

Hoppas få möjlighet att få viss insyn i testmetoderna. Har rätt många års erfarenhet av utveckling och testning av betydligt mer komplexa hård/mjukvaru system än en liten digital-box, så det skulle vara kul att se hur det går till. Är dock medveten om att svårigheterna ökar då testare och utvecklare inte ens befinner sig på samma del av jordklotet... :wacko:

ruhe>>

Jag har en HDMI-växlare och det blir blink och lite helblå skärm i någon halvsekund då man växlar upplösning över HDMI på Humaxen, men det fungerar.

Det tar i stort sett lika lång tid då jag växlar upplösning med min DVD Sony NS76H över denna HDMI-växel. Växeln är en Octava 3X1.

Jag har sett i min TV:s spec att den klarar 576i över HDMI så jag hoppas verkligen vi får det i nästa FW. Då får man bara blinket när man växlar över till HDTV-kanalerna för att kolla native där och det får man väl stå ut med.

Blinkandet är ett slags handskakning vad gäller upplösning och HDCP tror jag.

Intressant...funkar hos dig alltså. Inte oväntat.

Hmm man undrar ju om det finns nån växel där man kan garantera korrektheten i beteendet, dvs om det är möjlig att finna nån referens. Det är ju allmänt känt att alla de olika hdmi-implementationerna lämnar en del att önska...kompatibilitet har ju aldrig varit smärtt-fritt hos hdmi (har hört om hembioinstallatörer som mer eller mindre vägrar använda sig av hdmi, kör komponent istället, it always works lixom B) )

Ett eventuellt lurigt problem det där om det inte finns nått "facit" för hur en växel ska fungera. Problem därför att det finns en risk att när man ändrar något för att lira ihop med en växel kanske det helt plötsligt inte funkar på en tidigare fungerande växel. Ska man verifiera nått bra krävs ju en väldokumenterad referens att testa mot - så man kan utesluta externa problem. Tål att grävas i metoder för verifiering av hdmi-gränssnitt...

Detta gäller ju förstås även de växlar som finns i våra displayer - utifall nån missat att displayer innehåller liknande krestar/funktionalitet som externa växlar...

Har rapporterat upplösning-växlings problem till comhem tidigare (boxen gör uppenbarligen inte som vissa andra enheter och 100% gissningsvis "mer" fel än andra) men ska pusha för det än mer att Humax ser över detta.

edit: du ska nog ha ett PM föresten... ;-)

Redigerat av pacman, 10 februari 2008 - 11:32.

Postad 10 februari 2008 - 11:48

Unregistered1ff325c1
  • Unregistered1ff325c1
  • Forumräv

• 743 inlägg
  • 0
Pacman - kan/får du i dagsläget gå ut med vilka förbättringar i nya FW du upplevt utöver 60 Hz-problemet?

Postad 10 februari 2008 - 12:05

Unregisterede3db66c6
  • Unregisterede3db66c6
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Jag bor i ett fd UPC-hus, om det kan bero på det?

Jag kör 5.1-ljudet optiskt.

Jag upplevde 5.1-ljudet som ganska dåligt, vilket jag i min enfald skyllde på SVT. (Tänkte inte på boxen då) Dock upplevde jag INTE att ljudet tappade kanaler som Maverick upplevde. Bara att ljudet överlag känndes tunnt och nyanslöst.

Jag kör ljudet optiskt och bor i ett fd UPC-hus.

Postad 10 februari 2008 - 12:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Keeallo>> Har inte fått nån FW än (vilket jag förstår med tanke på att de två olika uppdateringaran låg så nära varandra i tiden - att ge mig ny FW är mer jobb än "ett knapptryck")

Med det sagt så kommer jag inte, när väl FW anländer, säga nått förän jag får klartecken.

Respekterar den testprocedur de har och låter den fortgå som de vill (med det inte sagt att testproceduren är pefekt, har ingen aning om hur den går till ens, eller att jag i framtiden inte kommer ha synpunkter på den eller nått sånt, bäst att säga det då det verkar hittas på saker till höger och vänster här, bara det att jag inte tror att jag är till nån hjälp om jag går rakt emot den det första bästa jag gör B) ).

Jag är lika nyfiken som alla andra. :lol:

Postad 10 februari 2008 - 13:32

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Respekterar den testprocedur de har och låter den fortgå som de vill (med det inte sagt att testproceduren är pefekt, har ingen aning om hur den går till ens, eller att jag i framtiden inte kommer ha synpunkter på den eller nått sånt, bäst att säga det då det verkar hittas på saker till höger och vänster här, bara det att jag inte tror att jag är till nån hjälp om jag går rakt emot den det första bästa jag gör ;) ).

Jag är lika nyfiken som alla andra. ;)

om du har nån typ av dialog med dem så påpeka det väsentliga att ha nån vettig testbild istället för
de enkla colour bars de har nu på kanal 600-603. En med BTB och WTW vore ju kanon för att verifiera hur de
olika videonivåerna påverkar boxen nu i själva testfasen, jag vet inte annars hur de tänkte säkerställa
att de fungerar som de skall och att black crush inte förekommer?
Dessutom vore det även ett hjälpmedel för alla andra när de skall ställa in bilden med Brightness/Contrast
i fortsättningen, man skulle slippa en massa diskussioner med tyckande hit och dit.

Edit: SVT2's testbild är annars ganska bra för där vet jag i alla fall att det är 75% kontrasts färgmönster för
primär och sekundärfärgerna samt en gråskala indelad i 11 segment från 0% till 100% som man kan
applicera färgmätaren på. Men den bilden saknar som sagt också mönster för blacker-than-black och
whiter-than-white tyvärr.

Redigerat av rickardl, 10 februari 2008 - 14:20.

Postad 10 februari 2008 - 16:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
rickardl>> Inte bara det att de är enkla, de är felkodade oxå (ser så ut iaf). Och ja, de är underrättade om mina önskemål ang detta (kan säga att du och jag tänker väldigt lika) ;)

Postad 10 februari 2008 - 16:23

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Lite OT: Fick svar från comhems kundservice via email.. Thunderbird markerade mailet som bluff ;)

Postad 10 februari 2008 - 18:57

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

rickardl>> Inte bara det att de är enkla, de är felkodade oxå (ser så ut iaf). Och ja, de är underrättade om mina önskemål ang detta (kan säga att du och jag tänker väldigt lika) ;)

Hoppas dom tar din input och verkligen försöker fixa problemen med denna box. Fixa problemen antar jag att dom vill men du verkar vara mycket kompetent enligt vad jag läst i en del forum. så jag hoppas dom LYSSNAR och kan fixa problemen även i praktiken. Colobandings verkar ganska många boxar uppvisa, troligtvis pga kass bitrate/källmaterial etc. En box som dock verkar dölja detta ganska bra är samsung dcb 270z. Hd boxen är dock en klass för sig:) Missminner jag mig inte så visar föregångaren dvs dcb 260 boxen mer cb. Har du möjlighet så testa gärna 270 boxen. Men jag vill inte nöja mig med detta..Jag vill att hd boxen ska ha bättre kvalite på sd kanalerna än 1 kr boxarna..
Hoppas jag inte förväxlat dom men ska testa imorgon när jag kommer hem.

Någon fler som har erfarenheter av samsungs 270 box?

Postad 10 februari 2008 - 19:08

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Lite OT.

Är det fler än jag som har haft "Viasat Sport 1" i över 2 veckor gratis?

Redigerat av Minglarn, 10 februari 2008 - 22:53.

Postad 10 februari 2008 - 19:44

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Just hemkommen från sommarstugan. Där finns en Dilog-box för marksänt och en gammal CRT. Såg inte en enda defekt, visst jag kollade inte med lupp, men det är klart avslappnande.

Postad 10 februari 2008 - 20:56

shampo
  • shampo
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Lite OT.

Är det fler än jag som har haft Viasat Sport 1 i ca 2 och en halv vecka nu?

Har "bara" Viasat Sport 1

Postad 10 februari 2008 - 21:40

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Då kvarstår bara att vänta på ny FW

Kan redan nu säga, att jag inte tror på att den kommer göra någon lycklig ...
med mer än att 60Hz problemet försvinner.

Har lagt mina sista test -minuter på denna box och i mina ögon handlar det inte om en fix med mjukvara.
Det är avsaknadet av "kompetenta" chip och andra komponenter, som ger problemen vi ser ..

Har dragit upp bilden 2,5 meter i bredd och jämfört tv4 HD med Tv4 SD ( Wallander )
Samt ögnat igenom 20 andra kanaler ... med olika inställningar för både box och kringutrustning.
När boxen inte får källmaterial OCH bitrate som är minimum för boxen, så uppstår dessa
"fenomen"

Om jag har rätt eller fel .. vet ni inte förrän ni fått nya mjukvaran i era boxar.

( Hoppas på, att jag har fel )

Tills dess går jag och ... Bifogad fil  fishing.gif   1,04K   3 Antal nerladdningar

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 10 februari 2008 - 23:22.

Postad 10 februari 2008 - 23:44

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Då kvarstår bara att vänta på ny FW

Kan redan nu säga, att jag inte tror på att den kommer göra någon lycklig ...
med mer än att 60Hz problemet försvinner.

Har lagt mina sista test -minuter på denna box och i mina ögon handlar det inte om en fix med mjukvara.
Det är avsaknadet av "kompetenta" chip och andra komponenter, som ger problemen vi ser ..

Har dragit upp bilden 2,5 meter i bredd och jämfört tv4 HD med Tv4 SD ( Wallander )
Samt ögnat igenom 20 andra kanaler ... med olika inställningar för både box och kringutrustning.
När boxen inte får källmaterial OCH bitrate som är minimum för boxen, så uppstår dessa
"fenomen"

Om jag har rätt eller fel .. vet ni inte förrän ni fått nya mjukvaran i era boxar.

( Hoppas på, att jag har fel )

Tills dess går jag och ... Bifogad fil  fishing.gif   1,04K   3 Antal nerladdningar

Maveric ;)

Misstänker att du har rätt. För kass bild för att kunna fixa med genom ny mjukvara tror jag också.
Hade boxen enbart haft problem med bildformatet t ex hade jag inte sagt detta:)

Hoppas även jag jag fel, vore en glad överaskning..

Postad 11 februari 2008 - 08:41

EUNE
  • EUNE
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Har kolllat upp med lite andra i en annan tråd ..

Melodifestivalen sändes i DD 5:1 och ljudet var helkass .. man fick inte med musiken utan bara sången.
Växlade man över till 2.0 så blev det bra..

De som inte har comhem verkar ha haft perfekt 5:1 ljud ..

Är det boxen eller är det comhems sändning som suger vad gäller detta också..

Jag har ofta ljudbortfall på canal+ när det är 5:1 ljud

Som sagt .. är det boxen som spökar ..

Rapportera in era upplevelser .. Detta är viktigt ..
Jag tänkte inte på att testa med Optisk utan körde bara med HDMI

Någon som läser här som kör med vanlig SD box som kör med 5:1 och som såg melodifestivalen ?

Maveric :)

Använder Samsungs´P850Z. hade dålig läppsync i böjran av sändningen, men det gick över.
5.1 ljudet - inte särskilt imponerad, använder optisk kabel.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.