Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 January 2008 - 15:56

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Har installerat netshare på min dator nu men när jag kollar i manualen till netshare som ligger på divcohemsidan så enligt den ska man kunna lägga upp flera olika mappar att "dela ut" med netshare. För mig går det endast att dela ut en mapp. Och vidare problem så går det inte att ansluta till den mappen från TViXen heller. Ställer jag om till SAMBA läget så går det utan problem direkt, men får inget att fungera med NFS.

Någon har har ideer vad som kan vara fel, eller rättare sagt vad jag har gjort för fel ? =)

I PDF manualen till Netshare kan man läsa "Folder to Share : use to change the shared folder."
Det är alltså EN rot-mapp som du anger i Netshare, underliggande mappar får givetvis också åtkomst från Tvixen

Inte om man använder netshare 1.13 eller senare, då kan man dela ut upp till fyra mappar. Väldigt trevligt.

Postad 28 January 2008 - 16:36

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Har installerat netshare på min dator nu men när jag kollar i manualen till netshare som ligger på divcohemsidan så enligt den ska man kunna lägga upp flera olika mappar att "dela ut" med netshare. För mig går det endast att dela ut en mapp. Och vidare problem så går det inte att ansluta till den mappen från TViXen heller. Ställer jag om till SAMBA läget så går det utan problem direkt, men får inget att fungera med NFS.

Någon har har ideer vad som kan vara fel, eller rättare sagt vad jag har gjort för fel ? =)

I PDF manualen till Netshare kan man läsa "Folder to Share : use to change the shared folder."
Det är alltså EN rot-mapp som du anger i Netshare, underliggande mappar får givetvis också åtkomst från Tvixen

Inte om man använder netshare 1.13 eller senare, då kan man dela ut upp till fyra mappar. Väldigt trevligt.

Hittar bara v1.10 på dvicos hemsida... Hur ny version finns, och vart?

Postad 28 January 2008 - 17:03

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Just Planet Earth i 1080p har jag läst ska vara problematisk för att den är kodad i h.264 profile L5.1. h.264 kan kodas i olika profiles, och just L5.1 har tvixen (och mediaspelaren Popcorn Hour också för den delen) problem med.

Det mesta annat på nätet verkar vara kodad i profilen L4.1 och fungerar därför klockrent.

Det här är iaf min teori till varför tvixen har problem med Planet Earth i 1080p.

Läs mer om h264 och olika profiles

Hmmm undra om man kan koda om den i en annan profil ???? nån som är instatt i detta ??

Det är kanske något som Dvico har nån lösning på i deras nya FW, alltså de olika profilerna.

Info om Planet Earth 2006 1080p
Bitrate: ~11-12 Mbit/s (peaks at ~40Mbit)

Kör ett inlägg till i Planet Earth inläggen

Det är ju känt att man kan spela upp filmer från en VIDEO_TS katalog :-)

MEN klarar TviXen av att spela upp filmer från HDDVD_TS bibliotek ???? (ligger filer som slutar på te.x BUP,EVO,MAP,XPL)

Kommer att börja söka i tråden ... men skickar ut frågan i alla fall då jag tror att svaret kommer fortare då :-) :-)

Postad 28 January 2008 - 17:21

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

OT: BTW, snackar vi Norlanders eller?

Näää, Los Gigantos de la Norrtälje :blush:

Postad 28 January 2008 - 17:24

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Hittar bara v1.10 på dvicos hemsida... Hur ny version finns, och vart?

Testa den här ftp-länken: ftp://ftp.dvico.com/Products/TViX/NetShare

Finns både 1.13 och 2.00beta, men betan krashar mest för mig.

Redigerat av Unregistered841d930f, 28 January 2008 - 17:25.

Postad 28 January 2008 - 18:09

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
1.13 är klockren

Postad 28 January 2008 - 18:33

Vennersten
  • Vennersten
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tjenixen!

Har som många andra problem med sin TViX sad.gif
I detta fall så har jag fått ingång att streama från datorn till TViX´n, dock är det väldigt ostabilt.

Kan se på en film i ca 5 min sedan så lägger den av helt och starta om sig. När den har gått igång igen så kan jag inte spela upp nån av filmerna från datorn.
Jag har öppnat alla portar på routern redan, men mer än så vet jag inte vad jag kan göra. Slänga Routern (D-link) åt skogen kanske?

Jag kör även Netshare 2.0, fast jag har flera ställen utdelade visas ändå bara den mappen som jag valde att dela ut först.

Tacksam för all hjälp!

Mvh Claes

Postad 28 January 2008 - 19:12

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

OT: BTW, snackar vi Norlanders eller?

Näää, Los Gigantos de la Norrtälje :rolleyes:

Då vet jag. Jag lyfter på hatten och säger "trevligt!" ;) Hälsa gänget därborta, i norr. :) Nog med OT. :P

Postad 28 January 2008 - 19:18

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Tjenixen!

Har som många andra problem med sin TViX sad.gif
I detta fall så har jag fått ingång att streama från datorn till TViX´n, dock är det väldigt ostabilt.

Kan se på en film i ca 5 min sedan så lägger den av helt och starta om sig. När den har gått igång igen så kan jag inte spela upp nån av filmerna från datorn.
Jag har öppnat alla portar på routern redan, men mer än så vet jag inte vad jag kan göra. Slänga Routern (D-link) åt skogen kanske?

Jag kör även Netshare 2.0, fast jag har flera ställen utdelade visas ändå bara den mappen som jag valde att dela ut först.

Tacksam för all hjälp!

Mvh Claes

Du måste in i Tvixens nätverkssetup och döpa resp nätverksdisk till tvixhd1, tvixhd2 etc och även ange din dators ip-nummer för varje disk.

Postad 28 January 2008 - 19:53

Manke
  • Manke
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Kan man mappa upp Tvixens interna hårddiskar på datorn (sitter med Vista)?
Eller måste man köra ftp eller nåt annat bös för att komma åt dem?

Postad 28 January 2008 - 20:30

Vennersten
  • Vennersten
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Du måste in i Tvixens nätverkssetup och döpa resp nätverksdisk till tvixhd1, tvixhd2 etc och även ange din dators ip-nummer för varje disk.

Tusen Tack! :rolleyes:

Vet nån även vad det andra problemet kan vara?

Postad 28 January 2008 - 21:41

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

varför läser ingen innehållet i tråden utan tror att alla ens svar står i sista posten i en tråd?
eller använder sökfunktionen?

För att svara på dina frågor:
Nej
Ja

Postad 28 January 2008 - 22:24

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Tusen Tack! :rolleyes:

Vet nån även vad det andra problemet kan vara?

Jag kör trådlöst. Råkade idag ut för att Tvixen fich ett IP-nummer som inte var det jag reserverat för den i routern. Tror routern låg kvar och blockerade IP-numret efter att jag startat om Tvixen. Jag gjorde en ny nätverkssökning på tvixen, då kom det reserverade IP-numret tillbaka...

Postad 28 January 2008 - 22:36

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Ni som ligger på hastigheter på WLAN på c:a 3,5 Mb/s:
1) Hur snabb router har ni?
2) Är Tvixen ensam ansluten som trådlös enhet eller har ni även någon/några datorer som ska dela bandbredden?
3) Om jag har en laptop och tvixen ansluten till en Netgear WGR614 (54 Mbps) hur snabb överföring borde jag kunna få ut teoretiskt?

Postad 28 January 2008 - 22:56

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Ni som ligger på hastigheter på WLAN på c:a 3,5 Mb/s:
1) Hur snabb router har ni?
2) Är Tvixen ensam ansluten som trådlös enhet eller har ni även någon/några datorer som ska dela bandbredden?
3) Om jag har en laptop och tvixen ansluten till en Netgear WGR614 (54 Mbps) hur snabb överföring borde jag kunna få ut teoretiskt?

Mer erfarenheter och läsning om olika personers trådlösa nätverk på irivernordics officiella TViX-forum:
http://forum.iriver....read.php?t=5838

Kanske hittar du något matnyttigt där i väntan på svar här i tråden. :rolleyes:

Postad 28 January 2008 - 23:11

Manke
  • Manke
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

varför läser ingen innehållet i tråden utan tror att alla ens svar står i sista posten i en tråd?
eller använder sökfunktionen?

För att svara på dina frågor:
Nej
Ja

Tack för svaret och sorry om jag störde dig :rolleyes:
Jag försökte söka i tråden men hittade inget bra svar. Du får gärna säga vilka sökord du använder dig av för att få träff på mina frågor, själv har jag tyvärr lite för dålig koll på just vilket sökord som skulle passa här?
Så då trodde jag att det kunde vara ok att ställa en fråga i ett forum men ack så tokigt det kan bli...

//M

Postad 28 January 2008 - 23:37

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Tack för svaret och sorry om jag störde dig :rolleyes:
Jag försökte söka i tråden men hittade inget bra svar. Du får gärna säga vilka sökord du använder dig av för att få träff på mina frågor, själv har jag tyvärr lite för dålig koll på just vilket sökord som skulle passa här?
Så då trodde jag att det kunde vara ok att ställa en fråga i ett forum men ack så tokigt det kan bli...

//M

Jag håller med om att tråden är gigantisk och ganska svårsökt MEN anledningen till det är just att 50% av alla inlägg handlar om samma saker.... så No hard feelings, hoppas jag?!

"ftp" "hårddisk" "Ansluta" tror jag ger 2-sidor i träff med inlägg där detta behandlats och dessa är enklare att läsa än de dryga 130 som tråden nu är uppe i ;)

Vi får be disortion2 om att underhålla sitt #1 inlägg och uppdatera det med alla återkommande frågor...

Postad 29 January 2008 - 00:02

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
I'm here and ready to compy, sire! Thy bidding?

Postad 29 January 2008 - 00:03

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Hur skall jag gå till väga för att skaffa mig ett statiskt IP på Tvixen för att slippa ändra min inloggning lite då och då när jag ska föra över filer från datorn till Tvixen. Nu ändrar den IP lite stup i kvarten vilket börjar bli lite jobbigt, speciellt om jag skulle vara hemma hos en bekant och vill ladda upp nånting hemmifrån honom. Är jag då tvungen att pilla med Netshare och allt vad det heter för att Tvixen skall få ett fast IP eller är jag ute och cyklar. Jag streamar ju ingenting utan vill bara föra över mina filer.

What to do?

Postad 29 January 2008 - 00:11

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hur skall jag gå till väga för att skaffa mig ett statiskt IP på Tvixen för att slippa ändra min inloggning lite då och då när jag ska föra över filer från datorn till Tvixen. Nu ändrar den IP lite stup i kvarten vilket börjar bli lite jobbigt, speciellt om jag skulle vara hemma hos en bekant och vill ladda upp nånting hemmifrån honom. Är jag då tvungen att pilla med Netshare och allt vad det heter för att Tvixen skall få ett fast IP eller är jag ute och cyklar. Jag streamar ju ingenting utan vill bara föra över mina filer.

What to do?

Det är ju bara att gå in i tvixens setup och ändra från "DHCP" till "statisk IP". Under setup->Network->LAN IP Inställningar alltså. Så enkelt kan det vara.

Postad 29 January 2008 - 10:28

Axxel
  • Axxel
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Tja, börjar få kläm på Profile ,men vad är Ref Frames?

IDC Changer, finns det bara på AVForumet? Orkar inte skapa login precis på alla världens forum , suck :(

Profile [email protected]
Num ref frames 16

Postad 29 January 2008 - 15:14

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Tja, börjar få kläm på Profile ,men vad är Ref Frames?

IDC Changer, finns det bara på AVForumet? Orkar inte skapa login precis på alla världens forum , suck :(

Profile [email protected]
Num ref frames 16

Kan denna länk vara till någon hjälp ....
http://www.avsforum....94#post12728994

Postad 29 January 2008 - 17:36

Nisse2008
  • Nisse2008
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag uppgraderade precis moderkort och fick lite problem med min Tvix 5100. Eftersom jag gick från Win XP till Vista x64 trodde jag automatiskt att det var orsaken, vilket var fel. Problemet visade sig vara det integrerade Gigabit nätverkskortet. Lösningen var helt enkelt att tvinga ner hastigheten till "100Mbps Full Duplex" i Windows. Mer utförligt hur man gör skrev jag i den här länken men för att vara övertydlig infogar jag texten nedan:

Gör följande i MS Vista om du har ett Gigabit nätverkskort:
Gå in i kontrollpanelen -> enhetshanteraren -> tryck + på Nätverkskort och därefter höger musknapp och "egenskaper" på respektive nätverkskort i datorn -> välj fliken "Avancerat" -> gå ner till "Speed & Duplex" -> ändra hastigheten till "100Mbps Full Duplex" i höger fält och klicka därefter OK.

Jag vet inte om det gäller alla Gigabit nätverkskort på marknaden, men har du moderkortet Gigabyte GA-X38-DQ6 och integrerade Realtek Gigabit nätverkskortet så fungerar inte Tvix utan ovanstående lösning.

Tack och hej! :(

Redigerat av Nisse2008, 29 January 2008 - 17:38.

Postad 29 January 2008 - 17:39

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Någon annan här som har dåligt ljud på HDMI?
Kan ju vara fel på TV:n också.
Ibland när jag startar TViXen så blir det bra ljud och andra gånger inte. Varför?
(Använder då istället coax till AMP.)

Postad 29 January 2008 - 19:14

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag uppgraderade precis moderkort och fick lite problem med min Tvix 5100. Eftersom jag gick från Win XP till Vista x64 trodde jag automatiskt att det var orsaken, vilket var fel. Problemet visade sig vara det integrerade Gigabit nätverkskortet. Lösningen var helt enkelt att tvinga ner hastigheten till "100Mbps Full Duplex" i Windows.

Jag vet inte om det gäller alla Gigabit nätverkskort på marknaden, men har du moderkortet Gigabyte GA-X38-DQ6 och integrerade Realtek Gigabit nätverkskortet så fungerar inte Tvix utan ovanstående lösning.

Tack och hej! :(

Jag förstår inte vad som inte fungerade, jag har ett RealTek Gigakort ställt i 1000Mbits och jag har inga problem med min Tvix, har mitt kort ställt i "Auto Negotiate" vilket innebär att kortet förhandlar fram bästa hastighet med den utrustning den är ansluten till, i mitt fall en Gigabit Switch och således har kör jag kortet i 1Gbps..

MEN är det så att du kör en korsad kabel direkt mellan din dator och din Tvix menar du?

Postad 29 January 2008 - 19:37

Nisse2008
  • Nisse2008
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag använder en D-Link DGL-4300 och till denna är min dator och Tvix kopplad. Jag använder inte korsade kablar utan vanlig TP-kabel. Det var ett tag sen jag byggde och installerade nätverket i huset så det kan i och för sig vara en begränsning i själva kabeln och D-linken, dvs 100MB är max för mig.

Om jag använder "Auto Negotiate" inställningen i Vista så funkar inte streamningen så bra mellan datorn och Tivx:en. I mitt fall tvingas jag sänka till 100MB överföring.

Postad 29 January 2008 - 19:44

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

What to do?

Det är ju bara att gå in i tvixens setup och ändra från "DHCP" till "statisk IP". Under setup->Network->LAN IP Inställningar alltså. Så enkelt kan det vara.

Och där ska jag skriva in vad som helst eller? Lämnar jag det tomt får jag ju ingen IP alls. Ska jag pilla in det som står i instruktionsboken eller vadå? Känner mig förvirrad :(

Postad 29 January 2008 - 20:00

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Och där ska jag skriva in vad som helst eller? Lämnar jag det tomt får jag ju ingen IP alls. Ska jag pilla in det som står i instruktionsboken eller vadå? Känner mig förvirrad :)

du skriver in en fast IP-adress som tex 192.168.0.100. Det som är viktigt är att din dator och tvixen hamnar på samma subnät.
Kolla vilken IP-adress din dator har genom att (på datorn) göra följande:
starta kommandotolken (start->kör... och skriv 'cmd')
i kommandetolken skriver du 'ipconfig' enter.

Nu ser du din dators ip-adress, om du kör med router borde du ha en adress typ 192.168.0.2 och nätmask 255.255.255.0

I så fall skriver du in (i tvixen) IP-adress 192.168.0.100 och subnätmask 255.255.255.0

Klart!

Postad 30 January 2008 - 02:11

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Någon annan här som har dåligt ljud på HDMI?
Kan ju vara fel på TV:n också.
Ibland när jag startar TViXen så blir det bra ljud och andra gånger inte. Varför?
(Använder då istället coax till AMP.)

För mycket bas, diskant eller mellanregister?
För lite bas, diskant eller mellanregister?
För lågt eller för högt ljud?
Brus? Knaster?

Ja... felen kan vara många och det är helt omöjligt att svara på om du inte specificerar dig lite.
Har själv inte några problem med HDMI-ljudet så länge volymen står på 25.

Postad 30 January 2008 - 10:08

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

För mycket bas, diskant eller mellanregister?
För lite bas, diskant eller mellanregister?
För lågt eller för högt ljud?
Brus? Knaster?

Ja... felen kan vara många och det är helt omöjligt att svara på om du inte specificerar dig lite.
Har själv inte några problem med HDMI-ljudet så länge volymen står på 25.

Brus. Men inte alltid. Kan det ha något med i vilken ordning man startar upp apparaterna?
Volymen står på 25. Inga problem att ändra från 25 heller då jag kör via förstärkare.
Alltså aldrig problem med coax till AMP men problem ibland via HDMI till TV.

Postad 30 January 2008 - 12:23

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Det hade varit enkelt att skylla på din TV eftersom just brus är ovanligt eller t.o.m. obefintligt.
De som har haft någon form av oljud, har haft det oberoende av vilken ljudutgång som använts.
Enda sättet att veta säkert är att kånka hem den till någon som har TV med HDMI och testa ifall problemet finns även där. Så har man åtminstone kommit fram till varifrån felet kommer menar jag.
Hur lång HDMI-kabel använder du och vad är det för TV?

Postad 30 January 2008 - 14:49

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
jag har samma problem (fast det är klickljud mest.. inte så mkt brus) när jag kopplat med hdmi in i tv och kör med hdmi-ljud.. får knaster och ibland låter det som om en mobil ligger och letar nät brevid en högtalare typ..

dock har jag problemet när jag kör coax till förstärkaren.. vilket är förbannat skönt... då låter det fantastiskt

har en philips plasma och den kanske inte gillar min tvix...

föresten.. ingen som hört nåt om Firmwareupdatering? Nu har det ju gått en bra lång tid och ingenting händer.. skall det göra som de gjort med 4000/5000 och skita i updateringar när de släppte 4100/5100.. Tänkte på att 6500n är på G snart.. Då sitter vi kanske här och klagar medans de enbart satsar på den senaste..

Redigerat av clarken, 30 January 2008 - 14:50.

Postad 30 January 2008 - 16:14

akit80
  • akit80
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej!
Har precis fått hem min tvixlåda och undrar vilken firmware ni tycker funkar bäst 1.3.15 eller?

Postad 30 January 2008 - 17:22

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej!
Har precis fått hem min tvixlåda och undrar vilken firmware ni tycker funkar bäst 1.3.15 eller?

Vad ska du kolla på för material?

I dagsläget ser det väl ut så här:

Enbart ISO-filer (typ): kör firmwareversion 1.0.43.
Blandat (ISO-filer och MKV-filer osv): prova firmwareversion 1.2.29.
Nästan uteslutande MKV-filer: kör firmwareversion 1.3.15.

Det som kan hända med den senare firmwareversionen om du kollar på ISO-filer är att bilden fryser till sporadiskt i en film (allt stannar, ljud, bild osv), i upp till 30 sekunder och därefter börjar TViX:en snabbspola framåt. Så om du spanar mycket ISO-filer så kan du alltså prova till exempel 1.2.29 (i alla fall ingen över den).

Bakgrund: Det här med frysningen i filmen när du kollar på ISO-filer med den senaste firmwarersionen har med Sigma Design att göra, och DViCO (tillverkarna av TViX ska få en ny SDK (Software Developer Kit) av dem inom en snar framtid (nej, jag eller DViCO vet inte när) som ska fixa det här med att ISO-filer ibland hänger sig. De flesta som kör ISO-filer över nätverk har däremot inte haft några som helst problem så du kan komma undan det om du har tur på det sättet.

Det här bör alltså lösa sig när DViCO får tag på det nya SDK:t och kan optimera mjukvaran ytterligare.

När TViX:en fryser, låt den stå några sekunder, typ 20-30 eller så. Sedan kommer den börja spela igen fast köra i 2 x hastighet. Pausa då och tryck play så är du igång. Du behöver inte starta om den. :)

Postad 30 January 2008 - 19:18

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Hej!

Det som kan hända med den senare firmwareversionen om du kollar på ISO-filer är att bilden fryser till sporadiskt i en film (allt stannar, ljud, bild osv), i upp till 30 sekunder och därefter börjar TViX:en snabbspola framåt. Så om du spanar mycket ISO-filer så kan du alltså prova till exempel 1.2.29 (i alla fall ingen över den).

Bakgrund: Det här med frysningen i filmen när du kollar på ISO-filer med den senaste firmwarersionen har med Sigma Design att göra, och DViCO (tillverkarna av TViX ska få en ny SDK (Software Developer Kit) av dem inom en snar framtid (nej, jag eller DViCO vet inte när) som ska fixa det här med att ISO-filer ibland hänger sig. De flesta som kör ISO-filer över nätverk har däremot inte haft några som helst problem så du kan komma undan det om du har tur på det sättet.

Det här bör alltså lösa sig när DViCO får tag på det nya SDK:t och kan optimera mjukvaran ytterligare.

När TViX:en fryser, låt den stå några sekunder, typ 20-30 eller så. Sedan kommer den börja spela igen fast köra i 2 x hastighet. Pausa då och tryck play så är du igång. Du behöver inte starta om den. :)

Lite svårt att pröva fw 1.2.29 om jag inte hitter var jag kan ladda hem den. Den finns inte på Dvicos FTP! Däremot finns 1.0.43 där

Postad 30 January 2008 - 21:14

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Hej!

Lite svårt att pröva fw 1.2.29 om jag inte hitter var jag kan ladda hem den. Den finns inte på Dvicos FTP! Däremot finns 1.0.43 där

1.2.29: Hitadde den på : http://www.tvix.es/n...x100_1.2.29.fwp

Postad 30 January 2008 - 22:02

Unregisteredc2039fa8
  • Unregisteredc2039fa8
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Skillnad 5100 o 4100.
5100 verkar ha något som de kallar MULTI I/O som 4100 inte har. Någon som vet vad denna används till?

Postad 30 January 2008 - 22:14

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Och där ska jag skriva in vad som helst eller? Lämnar jag det tomt får jag ju ingen IP alls. Ska jag pilla in det som står i instruktionsboken eller vadå? Känner mig förvirrad :P

du skriver in en fast IP-adress som tex 192.168.0.100. Det som är viktigt är att din dator och tvixen hamnar på samma subnät.
Kolla vilken IP-adress din dator har genom att (på datorn) göra följande:
starta kommandotolken (start->kör... och skriv 'cmd')
i kommandetolken skriver du 'ipconfig' enter.

Nu ser du din dators ip-adress, om du kör med router borde du ha en adress typ 192.168.0.2 och nätmask 255.255.255.0

I så fall skriver du in (i tvixen) IP-adress 192.168.0.100 och subnätmask 255.255.255.0

Klart!

Meeen, jag har ju en dynamisk IP från Bredbandsbolaget och ja...hum...den ändrar sig ju hela tiden. Slår jag fram mitt IP så är den ju en helt annan. Jag har kopplat nätverk och så förut, men fattar inte riktigt hur jag ska göra med denna :P

Mitt IP är typ: 85.230.XX.XXX och tja...vad gör man av ett sånt liksom? Min Tvix får ju ett dynamiskt också som ligger i fas med detta IP, men som hela tiden ändrar på de två sista (XX.XXX)...så jag får det liksom inte att funka :lol:

Postad 30 January 2008 - 22:52

Manke
  • Manke
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Men har du ingen router mellan nätverksuttaget och datorn då?
Den dynamiska adressen borde vara den som du får via bredbandsbolaget, sen borde du kunna få en fast via Routern till din dator, eller hur har du kopplat?
2 nätverkskort i datorn och en korsad kabel mellan tvix & dator?

Postad 30 January 2008 - 23:19

Unregistered42388
  • Unregistered42388
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag har skaffat mig en M-4100 och är ganska nöjd, men tyvärr har jag lite problem.

Jag har ingen intern hårddisk i den, utan föredrar att streama från min dator, och kör därför Tvix Netshare där.
Har problem. ofta hänger sig filmer eller serie-avsnitt mitt under uppspelning, och jag måste starta om både tvixen och Tvix Netshare för att det skall funka igen. Jag har testat Netshare 1.13 och 2.00 (beta), och har problem med båda två.
Försökte utan lycka att få igång Windows Servers egna NFS-stöd, men det ville sig inte hela vägen.

Hur kör ni andra? har ni problem med Netshare? Eller kör de flesta interna hårddiskar i tvixen?

Postad 30 January 2008 - 23:26

Manke
  • Manke
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Jag har skaffat mig en M-4100 och är ganska nöjd, men tyvärr har jag lite problem.

Jag har ingen intern hårddisk i den, utan föredrar att streama från min dator, och kör därför Tvix Netshare där.
Har problem. ofta hänger sig filmer eller serie-avsnitt mitt under uppspelning, och jag måste starta om både tvixen och Tvix Netshare för att det skall funka igen.

Har ingen tvix än själv, men ska nog skaffa en snart.
Ditt problem kanske beror på just det här med fimrware

Hej!

Postad 30 January 2008 - 23:50

Unregistered42388
  • Unregistered42388
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
sorry, glömde skriva att det är mkv-filer som ger problem, inte iso.
(har inte kört mycket ISO alls.)
Kör med senaste firmware (1.3.15)

Postad 31 January 2008 - 00:15

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Meeen, jag har ju en dynamisk IP från Bredbandsbolaget och ja...hum...den ändrar sig ju hela tiden. Slår jag fram mitt IP så är den ju en helt annan. Jag har kopplat nätverk och så förut, men fattar inte riktigt hur jag ska göra med denna :P

Mitt IP är typ: 85.230.XX.XXX och tja...vad gör man av ett sånt liksom? Min Tvix får ju ett dynamiskt också som ligger i fas med detta IP, men som hela tiden ändrar på de två sista (XX.XXX)...så jag får det liksom inte att funka :P

Ja, alltså om du inte har någon router så kan du i ditt fall inte använda dig av statisk ip-adress, just därför att du bara får en dynamisk ip-adress från bredbandsbolaget. Du får nog vänja dig vid att ip-adressen ändra tror jag. Nackdelen med dynamisk ip.
Kör en billig router är mitt råd.

Postad 31 January 2008 - 00:23

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Mitt IP är typ: 85.230.XX.XXX och tja...vad gör man av ett sånt liksom? Min Tvix får ju ett dynamiskt också som ligger i fas med detta IP, men som hela tiden ändrar på de två sista (XX.XXX)...så jag får det liksom inte att funka :P

Ja, alltså om du inte har någon router så kan du i ditt fall inte använda dig av statisk ip-adress, just därför att du bara får en dynamisk ip-adress från bredbandsbolaget. Du får nog vänja dig vid att ip-adressen ändra tror jag. Nackdelen med dynamisk ip.
Kör en billig router är mitt råd.

Meeen, hehe, jag HAR ju en router (en trådlös med en 4-ports-switch)...men till grejen hör den att jag via dos-promten (command-fönstret) inte kan skriva in "ipcfg"/"ipconfig" eller ens använda mig av "ping" eller ens nåt åt det hållet. Jag har en lite annorlunda form av Windows XP på min bärbara dator. En ganska så strippad sådan skall tilläggas. Alla nätverksfunktioner osv funkar klockrent på alla sätt. Men finns det något annat sätt att se sitt IP som routern delar ut? Har provat mig fram lite och gissade att jag skulle skriva in 192.168.0.2, då min dator (trodde jag) hade 192.168.0.1 men tji fick jag.

Ska iof installera ett nytt XP på datorn nu ikväll var tanken, och då kanske det funkar bättre, men finns det som sagt nåt annat sätt att se sitt statiska IP som routern delar ut?

Redigerat av Salmonboy, 31 January 2008 - 00:36.

Postad 31 January 2008 - 02:07

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Meeen, hehe, jag HAR ju en router (en trådlös med en 4-ports-switch)...men till grejen hör den att jag via dos-promten (command-fönstret) inte kan skriva in "ipcfg"/"ipconfig" eller ens använda mig av "ping" eller ens nåt åt det hållet. Jag har en lite annorlunda form av Windows XP på min bärbara dator. En ganska så strippad sådan skall tilläggas. Alla nätverksfunktioner osv funkar klockrent på alla sätt. Men finns det något annat sätt att se sitt IP som routern delar ut? Har provat mig fram lite och gissade att jag skulle skriva in 192.168.0.2, då min dator (trodde jag) hade 192.168.0.1 men tji fick jag.

Ska iof installera ett nytt XP på datorn nu ikväll var tanken, och då kanske det funkar bättre, men finns det som sagt nåt annat sätt att se sitt statiska IP som routern delar ut?

192.168.0.1 är som regel reserverat till routern.
Sen brukar datorer, ip-telefoner och Tvixar m.m. ha 192.168.0.2 osv., men det kan förekomma andra lösningar.
Om du går in i "Control panel/network connections" och dubbelklickar på ikonen för lokala nätverket och väljer fliken "support" så borde ditt ip-nummer stå där. Plussa på ett på sista talet för Tvixen.
Om du inte har begränsat antalet ip-adresser i routern så är det bara att ge Tvixen ett högre nummer typ 192.168.0.110

Postad 31 January 2008 - 02:15

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Javisst finns det det. Gå till kontrollpanelen->nätverk och markera din nätverksanslutning ("Anslutning till lokalt nätverk"). I listen till vänster kan du se "information" om du scrollar lite, där står ip-adress, nätmask osv

Postad 31 January 2008 - 12:01

mass
  • mass
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Har fått ett märkligt problem, min filmmapp visar att den är tom när jag visar mapparna genom usb på datorn men när jag ska titta genom projen så visar den hela mappen. Kan jag har låst den el vad??? När jag nu lägger in en film i mappen så kan jag nu inte se den alls.
nvh mass

Redigerat av mass, 31 January 2008 - 12:12.

Postad 31 January 2008 - 14:01

Unregistered342c205a
  • Unregistered342c205a
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Har fått ett märkligt problem, min filmmapp visar att den är tom när jag visar mapparna genom usb på datorn men när jag ska titta genom projen så visar den hela mappen. Kan jag har låst den el vad??? När jag nu lägger in en film i mappen så kan jag nu inte se den alls.
nvh mass

Jag hade ett sånt problem tidigare. Mitt problem var att disken hade blivit korrupt på något vis. Jag kopplade den till datorn och körde en checkdisk, vilket löste problemet.

/p

Postad 31 January 2008 - 14:20

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

nvh mass

Korrupt stämmer nog, men frågan är av vad?
Har du dragit ur USB-kontakten hur som helst utan att tänka på att avinstallera enheten eller editerat hårddiskens mappar via FTP? Det kan vara upphov till dina problem.

Postad 31 January 2008 - 14:35

mass
  • mass
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Gjorde check disk som tog 5sek och nu funkar det, stort tack ;)
mvh mass

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.