Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 11 februari 2008 - 10:39

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Ni som bytt till pvrboxen, hur stor kvalitetsskillnad är det i bilden, om man bortser från black crush och blockbildningar.. (alltså, scart vs hdmi)

Postad 11 februari 2008 - 11:47

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Jag kan lägga till en annan sak till den lååååånga listan över knepiga saker som nya FW orsakat:
- Iallafall jag får inget DD-ljud via HDMI hur jag än ställer in i menyerna, ska jag ha DD får jag vackert använda den optiska utgången.

Postad 11 februari 2008 - 14:05

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Jag bytte till mig PVR boxen, men jag är faktiskt inte nöjd.. Kör med scart-component till min Sony recivier, som skalar upp bilden till 720p. Det kanske där det strular, för jag tappar bilden ibland, och måste zappa runt lite för att bilden ska komma tillbaka. Men som sagt, det kan ha med "uppskalningen" att göra.

Däremot får jag inte iordning på DD ljudet, det är ur synk, även om jag kör boxen direktt till tvn. Så jag har skippat den inställningen och kör "analogt", då fungerar det.

Hoppas på att den nya FWn till humax boxen ska ordna till det mesta, då jag nog binder mig några månader och får "tillbaka" boxen.. Har tyvärr inget annat val (comhem) eftersom jag bor i lägenhet och har balkongen i fel "läge".

Redigerat av Unregistered42562, 11 februari 2008 - 14:06.

Postad 11 februari 2008 - 14:32

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Jag bytte till mig PVR boxen, men jag är faktiskt inte nöjd.. Kör med scart-component till min Sony recivier, som skalar upp bilden till 720p. Det kanske där det strular, för jag tappar bilden ibland, och måste zappa runt lite för att bilden ska komma tillbaka. Men som sagt, det kan ha med "uppskalningen" att göra.

Däremot får jag inte iordning på DD ljudet, det är ur synk, även om jag kör boxen direktt till tvn. Så jag har skippat den inställningen och kör "analogt", då fungerar det.

Hoppas på att den nya FWn till humax boxen ska ordna till det mesta, då jag nog binder mig några månader och får "tillbaka" boxen.. Har tyvärr inget annat val (comhem) eftersom jag bor i lägenhet och har balkongen i fel "läge".

hur ser det ut om du inte kör genom recievern ?

Postad 11 februari 2008 - 14:40

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Jag kan lägga till en annan sak till den lååååånga listan över knepiga saker som nya FW orsakat:
- Iallafall jag får inget DD-ljud via HDMI hur jag än ställer in i menyerna, ska jag ha DD får jag vackert använda den optiska utgången.

Jag har för mig att jag inte behövde göra några inställningar för att få ut DD via HDMI och det är så jag kör. Är det inte så att det var först med nya fw:n som det överhuvudtaget gick? Jag snabbskummade manualen och kan inte hitta någon inställning där, möjligen att testa om Dolby Digital utgången skall vara på eller av. Får du något ljud alls ur HDMI? FW:n är nog oskyldig här.

Postad 11 februari 2008 - 16:12

athos
  • athos
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Vad gäller 5.1 ljud så är det nog inte någon box fel, den skickar ju bara ljudströmmen som den får in.

Postad 11 februari 2008 - 16:38

goa gubben
  • goa gubben
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hej,

när det gäller att få ut 5.1 via HDMI kom det en ny menypunkt i FW från januari dvs .10 som handlar om 5.1 ska tas ut via HDMI eller bara via opto. Sen är det ju en helt annan sak om receivern klarar att plocka ljudet via HDMI. Om så är fallet, brukar det finnas en menypunkt i recievern som anger om ljudet skall gå till amp eller direkt till TV:ns högtalare. Använd kanal 66, dvs SVT HD att testa på, den kanalen sänder alltid i dolby digital.

Postad 11 februari 2008 - 19:37

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Boxen säger ju till om det är DD-ljud som skickas.

Postad 11 februari 2008 - 19:48

goa gubben
  • goa gubben
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Så du menar att boxen säger markerar om 5.1 går ut via HDMI i stället för opto?
Dream on!
I alla fall funkar 5.1 via HDMI alldeles utmärkt med januariversion av mjukvaran.
Nu är det "bara" bra bild som saknas

Edit: Den nya menypunkten heter HDMI och ligger under Bild&Ljud, där kan man välja mellan Dolby Digital eller PCM ut.

Redigerat av goa gubben, 11 februari 2008 - 19:52.

Postad 11 februari 2008 - 19:57

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0

Så du menar att boxen säger markerar om 5.1 går ut via HDMI i stället för opto?
Dream on!
I alla fall funkar 5.1 via HDMI alldeles utmärkt med januariversion av mjukvaran.
Nu är det "bara" bra bild som saknas

Edit: Den nya menypunkten heter HDMI och ligger under Bild&Ljud, där kan man välja mellan Dolby Digital eller PCM ut.

Jag pratar om DD, inte bara 5.1 och ja - boxen säger till om den skickar DD så man kan enkelt testa det utan att behöva gå till SVT-HD och ja - jag vet var man ställer om ljudet på HDMI i boxens meny.

Postad 11 februari 2008 - 20:23

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Uttjatat ämne kanske om vilka program man ser mycket färgblockningar i, men det kanske kan vara bra för testarna att veta:

Andra Avenyn i SVT1 och SVT HD. Främst väggarna i alla inomhusscener men även andra scener. Något slags "filmfilter" har lagts på hela serien som får det att se lite "tecknat" ut med Humaxen samt att det är en orgie med color banding/färgblockningar mest hela tiden. Jag trodde en vägg var mönstrad, men så gick jag närmre tv:n och såg att det var en enfärgad vägg fylld med färgblock.

Redigerat av ruhe, 11 februari 2008 - 20:25.

Postad 11 februari 2008 - 20:42

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Uttjatat ämne kanske om vilka program man ser mycket färgblockningar i, men det kanske kan vara bra för testarna att veta:

Andra Avenyn i SVT1 och SVT HD. Främst väggarna i alla inomhusscener men även andra scener. Något slags "filmfilter" har lagts på hela serien som får det att se lite "tecknat" ut med Humaxen samt att det är en orgie med color banding/färgblockningar mest hela tiden. Jag trodde en vägg var mönstrad, men så gick jag närmre tv:n och såg att det var en enfärgad vägg fylld med färgblock.

Det var lika dassig bild via marknätet ( Dilog 355 )

Postad 11 februari 2008 - 20:50

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Noterade också detta när jag bläddrade förbi SVT HD. Nästan i "Houseklass" och då i HD till råga på allt elände.

En diskussion som jag tycker har kommit bort i frågeställningen är hur bra bild man egentligen kan kräva från Comhem (i detta fall). Har Pac kanske funderat på detta innan test av ny FW mm.

Postad 11 februari 2008 - 22:33

eltoko
  • eltoko
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

hej köpte mej en yhmaha reciver rxv-661 i förgår.funkar kanon med ps3 och dvd thomson med hdmi ut.Men i går så koppla jag humaxen biden hoppar mellan blåskärm och programmet man tittar på.har öppet köp på yhamahn men undrar om det löser sig för att man köper nån annan.nån mer som har detta prolem

Jag har samma receiver och jag får blåskärm när jag växlar mellan upplösningar. Det fick jag INTE innan den senaste firmwareuppdateringen.

Ugh, det här hade jag missat... :)

Tack!!

Postad 12 februari 2008 - 01:30

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
blåskärm fick även jag, fast med Sony recivier..

Postad 12 februari 2008 - 10:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

En diskussion som jag tycker har kommit bort i frågeställningen är hur bra bild man egentligen kan kräva från Comhem (i detta fall). Har Pac kanske funderat på detta innan test av ny FW mm.

Som testare, inte ett dugg eftersom jag anser att det inte är av intresse för en testare. :P

Som testare har jag följande utgångspunkt: Att rapportera de skillnader som finns (jag hittar) mellan nuvarande FW och kommande FW (och som bonus, på vissa punkter, skillnader mot "el cheapo zapper box") samt påpeka uppenbara brister i hårdvaran, så objektivt jag kan. I den mån det går försöker jag undvika subjektivt tyckande (som ingenjör vet jag att subjektivitet kan skada mer än det hjälper...). Dvs min uppgift är att rabbla nått som kan fungera som input-data till comhem/humax om de har viljan/kunskapen att förbättra produkten. Nått sånt. Inga värderingar mao.

Värderingen av boxens prestanda, dvs hur bra bild man egentligen kan kräva från Comhem tycker jag enbart är en kundfråga. Antingen behåller/köper man prylen eller så gör man inte det. Vote with your wallets mao. :P

Om jag tar av mig test-kepsen och tar på mig kund-kepsen så är jag av åsikten att boxen idag är kass MEN då jag anser mig fått indikationer på att comhem/humax har viljan/kunskapen att förbättra den så är den inte slängd i papperkorgen än. Dvs hoppet lever eller nått sånt. Dör hoppet dör CXHD-1000C hos mig (det troliga är att den lever upp hos nån annan iofs... :lol: )

Min personliga åsikt av vad som krävs för att boxen troligtivs* inte ska trilla i papperkorgen är:
- Nivån på colorbanding/blocking ska vara på liknande nivå som den i "el cheapo zapper box" (dvs en nivå där man lika gärna kan ta förklaringen att det är insignalen det är fel på om bilden ser keff ut)
- 50 hz output, inget annat.
- Man ska ha arbetat för att i möjligaste mån undvika synkronisering- och andra problem i samband med upplösningsändringar. Jag säger "i möjligaste mån" eftersom externa problem (dvs andra pryttlar som ligger i kedjan) kan i vissa fall vara boven oxå.
- Inga "nya" fel mot de vi har idag, förstås...
- Chansen att ovanstående problem löses ska finnas inom rimmlig tidsrymd.

Det räcker för mig, andra har säkert fler krav. För en annan som bara betala 495 balobas så är kraven inte skyhöga direkt... :P Att jag sen har en önskan (och kommer pusha för) för mer än så, än bättre prestanda, är ju en annan sak.

(*) troligtivs? Ja alltså, "el cheapo zapper box" känns inte som nått askul alternativ iaf, förutom tokfelen CXHD-1000C har så känns Humaxen fasen så mkt trevligare. Hatar zapperns fjärr och menyer och bilden saknar "sting" (skulle gissa på ett bandbreddsproblem, inte grävt i det dock), nästan lika booring som min ångdrivna Humax-box som ligger i garderoben... Hade inte varit high-life att gå tillbaks till zapper iaf, min åsikt (iaf som "första intryck").

Redigerat av pacman, 12 februari 2008 - 10:55.

Postad 12 februari 2008 - 15:04

pelle2004
  • pelle2004
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Jag har en HDMI-växlare och det blir blink och lite helblå skärm i någon halvsekund då man växlar upplösning över HDMI på Humaxen, men det fungerar.

Har samma fel fast med Yamaha V-3800. Byter man kanal från en med SD 576i till en med HD 1080i på Humaxen så blir det en blå blinkande skärm (Pinoneer PDP-LX508D). För att få bild måste man byta till en annan HDMI källa på Yamahan och tillbaka till Humaxen. Allt går på HDMI.

Det är nog det felet jag är mest irriterad på. Eftersom det är 3 tillverkare inblandade Humax/Yamaha/Pioneer så skulle det vara bra om man kan plocka ut vems felet är.

/Pelle :P

Postad 12 februari 2008 - 15:57

Maikel
  • Maikel
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Skickade detta mail till ComHem idag då jag precis fick reda på att de inte kommer sända EM i HD det blev för mycket nu vill jag bara bli av med skiten, beställer en CDHD-box med parabol om jag lyckas få TV abbonemanget uppsagt

Hej mitt kundnr hos er är1111111

Jag har läst på olika forum på internet att ni inte kommer att sända sommarens fotbolls EM i HD stämmer det?

Om det stämmer så förväntar jag mig någon sorts ersättning för det här då det var den enda anledningen till att jag valde den dyra HD-boxen, sen så har vi själva
boxen som absolut inte levererat nån bra bild varken i HD-kanalerna eller de vanliga även den skulle jag vilja få utbytt så fort ni tar in en ny modell.

Om det stämmer att ni inte kommer att sända Fotbolls EM i HD och om boxen inte går att få utbytt (bryr mig inte om FW-uppdateringen) jag har redan haft boxen i 6månader snart
att få sån skitbild från en box som jag betalat 3000kr för oacceptabelt, Ni har i er reklam för boxen utlovat fotbolls EM i HD och om jag inte får det så vill jag
med hänvisning till er Vilseledande reklam få mitt TV och Telefoni abbonemang avslutat hos er med omedlebar verkan (utan hänsyn till bindningstiden), och endast ha kvar Internetabbonemanget.

Postad 12 februari 2008 - 16:01

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Handlingskraft! Sånt gillar vi :P

Från fairshopping i dag

http://www.fairshopp...?opinionid=1445

Postad 12 februari 2008 - 16:24

Gigamaster
  • Gigamaster
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Faktum är att det även är färgblockeringar via SVT Play högupplöst. Så det verkar nästan som om det är källmaterialet det är fel på. Dåligt av SVT säger jag bara.

Postad 12 februari 2008 - 18:02

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Faktum är att det även är färgblockeringar via SVT Play högupplöst. Så det verkar nästan som om det är källmaterialet det är fel på. Dåligt av SVT säger jag bara.

Det visar tvärtom .. - att det är fel på boxen :P

Eller bildvisaren ..

Om man ser logiskt på det hela ..

Hade samma material i samma bitrate som det sänds, distribuerats via annat medium
hade det säkert sett mycket bättre ut .. under förutsättning att bildvisaren är bra.

Det är alltid bäst att checka material via Projje då det är vida överlägset de flesta
andra bildvisare. ( Typ Epson tw 700 / Hitachi 300 osv Räcker långt ) Dessutom ger man bilden
en riktig match då man man kan köra upp bilden i 100"

Men så klart skall bilden testas på 32- 50" Plasma/LCD skärmar också.
Dock ser jag inte alls alla de problem som finns när jag testat mot en 4 år gammal LCD 32"
Kan bero på att den är enkel och liten samt inte har så mycket skit inbyggt.
Plasma/ LCD 40-42" ser bedrövligt ut och lite bättre på Projje.

Det var ett undantag .. men ibland behöver diskussionerna komma upp på vägen igen :P

Maveric :P

Edit : De som skall testa nya FW ( både från forumet och comhem ) bör här redovisa med vilken utrustning
de testar boxen. Om det inte sker med bästa möjliga spridning av utrusning ( fabrikat och teknik )
är testet inte värt så mycket. ( då det inte gäller för alla )

Redigerat av Unregistered1103, 12 februari 2008 - 21:55.

Postad 12 februari 2008 - 19:23

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Jag har samsungs 1-kronas box och upplevde inga blockbildningar.........

Postad 12 februari 2008 - 20:37

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Jag har samsungs 1-kronas box och upplevde inga blockbildningar.........

270 boxen?

Postad 12 februari 2008 - 22:00

Unregisterede3db66c6
  • Unregisterede3db66c6
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
WTF??!

Någon som såg House i HD nyss?

Ibland blev det störningar i bilden ungefär som blockning. Men precis efter sista pausen såg jag Travellinks logga över hela skärmen i dessa blockningar! Vad är detta? Eller var det både jag och grabben i avsnittet som hallucinerar?? Eller kör TV4 med sån där mikroreklam som ögat inte uppfattar men hjärnan gör... men som inte Humaxboxen klarar av?

Någon annan som såg detta?

edit: Såg det även i tv4-nyheterna nu. Dock inte travellink, utan en annan bild än den som skulle visas. Skumt.

Redigerat av Unregisterede3db66c6, 12 februari 2008 - 22:04.

Postad 12 februari 2008 - 22:18

Maltman
  • Maltman
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Detta är för mycket....någon som ser på Klass 9A på SVT?
Enfärgade väggar ser ut som...ja vad skall jag säga
En orgie i blockbildningar och color banding...

Postad 12 februari 2008 - 22:26

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Bedrövligt

Så även andra avenyn på SVT HD :rolleyes:

Så här illa har det sällan sett ut tidigare ..

Någon som har tid att ställa frågan till SVT om de sänder dessa två program
med sämre kvalité samt tala om att ni har comhem och hur bedrövligt det ser ut ..
- Så gör det ... så många som kan och orkar ...

http://svt.se/svt/js...ink.jsp?d=81958

Maveric :D

Ps. jag skulle också vilja veta .. Vilka kanaler plockar man ner via satelit, vilka får man markvägen
och vilka får man ev. via kabel ? När de landar hos comhem, vad går de igenom för process ?

Ps. 2 .. fick ingen fisk och så är det för kallt :D

Redigerat av Unregistered1103, 12 februari 2008 - 22:31.

Postad 12 februari 2008 - 22:35

Maltman
  • Maltman
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Men CH har ju bedyrat gång på gång att dom bara lägger ut signalen från SVT, TV4 m.m som dom får den....vad nu det kan räknas som ngn garanti... :rolleyes:
Skall skicka i väg ett mail nu till tittarservice...

Postad 12 februari 2008 - 23:14

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Satt här o tänkte till lite ..

Vad håller vi på med ?

Hur ofta är det program som är i HD ?
av den tid man ser på tv .. ( < 5 % ? )

Vi verkar inte få Canal+ Sport HD på en bra tid framöver då inte släpper detta till comhem
nu när comhem talat om att de inte är intresserade av fotboll
( Pelitz o pojkarna på HK spelar nog bara golf :rolleyes: )

Viasat verkar vara ett skämt vad gäller HD

Även om det kommer fler kanaler, så blir det för dyrt att ta dem, då man måste köpa paket
med massa kanaler man inte vill ha, för att få EN HD kanal.

Är det värt all denna skit ?

Värt att fundera på ..

Redigerat av Unregistered1103, 12 februari 2008 - 23:28.

Postad 12 februari 2008 - 23:32

Unregistered7305fc44
  • Unregistered7305fc44
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Har någon försökt kontakta Humax support? Kunde va intressant att se om man fick något svar ang problemen vi har.
http://www.humaxdigi.../techsupp-w.asp

Postad 13 februari 2008 - 09:50

65skoter
  • 65skoter
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag köpte boxen för dess möjlighet till en förbättring av SD kanalerna. Om ambitionen men den nya FW är att boxen skall uppvisa likvärd prestanda som en 1:- box åker den i soporna. HD beskrivs med STORA ord i reklamen, en box som lever upp till detta är ett krav tycker jag.

// Skoter

Postad 13 februari 2008 - 10:00

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Satt här o tänkte till lite ..

Vad håller vi på med ?

Hur ofta är det program som är i HD ?
av den tid man ser på tv .. ( < 5 % ? )

Vi verkar inte få Canal+ Sport HD på en bra tid framöver då inte släpper detta till comhem
nu när comhem talat om att de inte är intresserade av fotboll
( Pelitz o pojkarna på HK spelar nog bara golf :rolleyes: )

Viasat verkar vara ett skämt vad gäller HD

Även om det kommer fler kanaler, så blir det för dyrt att ta dem, då man måste köpa paket
med massa kanaler man inte vill ha, för att få EN HD kanal.

Värt att fundera på ..

Det är precis den inställningen jag har. Jag bryr mig inte ett dugg om HD-kanalerna, jag vill åt HDMI-kontakten bara... gärna ser jag pvr funktion också iofs...

Redigerat av pelle1, 13 februari 2008 - 10:00.

Postad 13 februari 2008 - 10:13

Cilver
  • Cilver
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Värt att fundera på ..

Maveric :rolleyes:[/quote]

Det är precis den inställningen jag har. Jag bryr mig inte ett dugg om HD-kanalerna, jag vill åt HDMI-kontakten bara... gärna ser jag pvr funktion också iofs...
[/quote]

Jag instämmer. Inser att det dröjer år innan det finns ett brett HD-utbud men jag vill ha hdmi-kontakt NU!!!! Scart och annat stenålders är man vill ha till platt-tv'n. Hur länge ska vi behöva vänta på den detaljen? Och ja, pvr skulle sitta fint då min video har åkt upp på vinden (den har ju inte heller hdmi och vhs känns lite förlegat för min del)

Redigerat av Cilver, 13 februari 2008 - 10:13.

Postad 13 februari 2008 - 10:30

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Precis......trodde att digitaltv skulle vara digitalt och inte behöva göra den analog för att dölja dess brister! HDMI skall ge bättre bild än en lika dyr box som använder sig av scart!
Har nämnt tidigare att jag provat telias iptv ....och trixar jag in den via datorn (använder ej digitalbox) och sedan för över bilden via HDMI så slog den bilden CH:s HDTV (humax) med hästlängder! Jag vill ha den kvaliteten! Jag kräver den kvaliteten!
Är så trött på att behöva kompromissa med bilden bara för att ingen släpper in HTPC i tv-världen. Skulle spöa sk*ten ur alla skräpboxar som dom försöker lura på oss!

Postad 13 februari 2008 - 14:10

Peps
  • Peps
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

hej köpte mej en yhmaha reciver rxv-661 i förgår.funkar kanon med ps3 och dvd thomson med hdmi ut.Men i går så koppla jag humaxen biden hoppar mellan blåskärm och programmet man tittar på.har öppet köp på yhamahn men undrar om det löser sig för att man köper nån annan.nån mer som har detta prolem

Du får se Yamahan som en HDMI-växlare. När jag kör boxen direkt till TV: via HDMI-DVI (min TV har inte HDMI) så funkar det att byta upplösningar. Kör jag genom Yamahan så får jag en blå bild, det enda som hjälper då är att starta om boxen.

Postad 13 februari 2008 - 17:52

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

jag vill åt HDMI-kontakten bara...

Det vill nog alla ..

Det är så dåligt att comhem inte har HDMI i sin spec när de väljer boxar
Tyvärr visar det att comhem inte riktigt fattat den digitala tekniken
utan lever kvar i den analoga världen ...

Maveric ;)

Postad 13 februari 2008 - 19:27

robiz
  • robiz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Finns det bara en HD-box på hela marknaden som e avsedd för CH?

Postad 13 februari 2008 - 19:45

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Finns det bara en HD-box på hela marknaden som e avsedd för CH?

svar ja!

Postad 13 februari 2008 - 20:36

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Så länge programbolagen .. ( vilka verkar skita i vilket ) tillåter att comhem kör ut digitala kanaler analogt
och så länge svensken sitter med tjock tv och/eller platt tv och inte fattar att bilden blir 3 ggr
bättre digitalt.. är marknaden att göra digiboxar till comhem ganska liten. Att då börja tilllverkning
av HD boxar .. är som sagt inte alls någon större affär ...

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 13 februari 2008 - 20:36.

Postad 13 februari 2008 - 21:48

Unregisteredeaefbf2e
  • Unregisteredeaefbf2e
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Är det någon mera som har problem med infon om programmet man tittar på, trycker på "i" knappen, men får bara upp info som säger om det är action/drama etc...ingen innehållsbeskrivning överhuvudtaget, varit så i några dagar nu ;)

Postad 13 februari 2008 - 21:56

robiz
  • robiz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Jo så är det säkert.
Hur är det med digitalboxar som har HDMI då, lika kasst där oxå?
Jag menar igentligen så är det ju inte så stor idé att ha en HD-box i dagsläget med det skrala utbudet av kanaler. En sjysst box med hdmi och uppskalning hade ju vart perfa imo.
Får ju hoppas att CH lyckas fixa CXHD med den nya fw...

Postad 13 februari 2008 - 22:34

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Jo så är det säkert.
Hur är det med digitalboxar som har HDMI då, lika kasst där oxå?
Jag menar igentligen så är det ju inte så stor idé att ha en HD-box i dagsläget med det skrala utbudet av kanaler. En sjysst box med hdmi och uppskalning hade ju vart perfa imo.
Får ju hoppas att CH lyckas fixa CXHD med den nya fw...

min åsikt är att även om comhem fixar ny fw, så är boxen "dålig". Jag saknar pvr........

Postad 13 februari 2008 - 22:51

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

En sjysst box med hdmi och uppskalning hade ju vart perfa imo.

En billig box med HDMI och 576i ut via HDMI hade varit mumma.

Då sköter tv'n uppskalningen och det blir nog bättre än om man lägger det i en box
för en tusenlapp. ( bra uppskalning skulle kosta flera tusen )

De som vill kan sedan använda sig av en separat scaler ...

Detta hade samsung eller i VÄRSTA fall humax kunna fixa på en vecka
Men det är säkert ingen på comhem som frågat efter det .. för de förstår inte inte ens
när vi frågar .. så illa är det :)

Maveric ;)

Edit : Ni som tidigare eller fortfarande undrar vad jag menat med att man skall visa sin företagstillhörighet
när man representerar ett företag eller har anknytning till ett företag.
Jag menar ..istället för att göra som comhem ... som under många år hela tiden "anonymt" talat för eller försvarat
sitt företag och dess tjänster/produkter i alla trådar, gör man som bla Dustin har gjort.
Ni kan kolla denna länken .. https://www.minhembi...?showuser=41789
Dustin AB är ett föredömme som tom har startat en egen tråd
för att hålla kontakt med sina kunder på bästa sätt.
https://www.minhembi...howtopic=114933

Redigerat av Unregistered1103, 14 februari 2008 - 06:28.

Postad 14 februari 2008 - 07:43

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

En sjysst box med hdmi och uppskalning hade ju vart perfa imo.

En billig box med HDMI och 576i ut via HDMI hade varit mumma.

Då sköter tv'n uppskalningen och det blir nog bättre än om man lägger det i en box
för en tusenlapp. ( bra uppskalning skulle kosta flera tusen )

De som vill kan sedan använda sig av en separat scaler ...

Detta hade samsung eller i VÄRSTA fall humax kunna fixa på en vecka
Men det är säkert ingen på comhem som frågat efter det .. för de förstår inte inte ens
när vi frågar .. så illa är det :)

Maveric ;)

Edit : Ni som tidigare eller fortfarande undrar vad jag menat med att man skall visa sin företagstillhörighet
när man representerar ett företag eller har anknytning till ett företag.
Jag menar ..istället för att göra som comhem ... som under många år hela tiden "anonymt" talat för eller försvarat
sitt företag och dess tjänster/produkter i alla trådar, gör man som bla Dustin har gjort.
Ni kan kolla denna länken .. https://www.minhembi...?showuser=41789
Dustin AB är ett föredömme som tom har startat en egen tråd
för att hålla kontakt med sina kunder på bästa sätt.
https://www.minhembi...howtopic=114933

visst det hade varit bra.. undras tro bara vem som skulle vilja göra det... lär ju bara bli ris i den tråden haha

Postad 14 februari 2008 - 07:55

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

visst det hade varit bra.. undras tro bara vem som skulle vilja göra det... lär ju bara bli ris i den tråden haha

Comhem har mycket att lära av sina kunder .. tyvärr har de fortfarande inte fattat detta.
Det finns teknisk kompetens på forumet som comhem skulle kunna dra mycket nytta av
och det finna massor av medlemmar som jobbar med marknadsföring på alla nivåer,
som förstår detta mycket bättre än vad comhem ännu har kunnat uppvisa.

Så en smart chef på comhem hade nog lagt om kurs och börjat satsa på kundsamverkan
och då är detta forum, bara en del i det hela. Avdelningen Kundrelationer låter bra,
men kan tyvärr inte leva upp till namnets igentliga innebörd. Troligast beror detta på
utebliven utbildning både internt som externt och en märklig kultur inom företaget.
Kvarleva från Televerket/Telia tiden.

Maveric :)

Redigerat av Unregistered1103, 06 mars 2008 - 23:56.

Postad 14 februari 2008 - 08:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Lite OT men: Finns det NÅN digitalbox på marknaden (DVB T,C eller S) som har hdmi och som kirrar 576i ut?

Postad 14 februari 2008 - 08:50

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Du kan ju gå igenom specarna på denna sidan ...
För jag kan inte tänka mig att du fått FW ännu :)
Ser man på topfields hemsida så leverar de ny FW till sina
boxar stup i kvarten ..

http://www.satpro.se...lt.asp?id=10101

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 14 februari 2008 - 09:11.

Postad 14 februari 2008 - 09:01

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0
Topfields boxar klarar tydligen det.
Topfield

Postad 14 februari 2008 - 09:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Topfields boxar klarar tydligen det.
Topfield

Vilken då i så fall? Har endast hört att vissa modeller inte gör det (vad övriga modeller gör vet jag inte). I de fallen de inte gör det är det enl perra en hårdvarubegränsning... :)

Postad 14 februari 2008 - 09:50

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Är det någon mera som har problem med infon om programmet man tittar på, trycker på "i" knappen, men får bara upp info som säger om det är action/drama etc...ingen innehållsbeskrivning överhuvudtaget, varit så i några dagar nu :)

jo, senaste veckan.
stod oftast "övrigt" som kategori.
ofta fel program mot vad som visades.
ofta ingen beskrivning vid två trick på "i".
när det fanns beskrivning så var det en massa dubbla utropstecken här och där. (!!)

Postad 14 februari 2008 - 10:08

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Vilken då i så fall?

TF7700HTCO'

En högen .. följ länken så hittar du denna o några till :)

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 14 februari 2008 - 10:12.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.