Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 January 2008 - 15:21

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Gjorde check disk som tog 5sek och nu funkar det, stort tack :lol:
mvh mass

Good. ;) Som Gabbe poängterade, dra inte bara ut USB-kabeln ur TViX:en utan välj alltid "Borttagning av hårdvara" som du hittar en liten ikon för nere till höger där klockan visas i Windows... Då blir inga filer korrupta. :lol:

Postad 31 January 2008 - 16:33

Nevor83
  • Nevor83
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hallå har fått ett problem me min M-4100. Vissa filmer visas utan ljud, medans om jag drar igång samma film på datorn så finns ljudet där?! Har försökt söka för o hitta något om detta men det blev för mycke för min trötta skalle ;P Så är de någon som vet vad det kan tänkas vara för knas? Har samma fw som låg me då jag packade upp den, det skumma är att de är filmer med samma "namn" som strular dvs, dvdrip osv.. Vet ej va jag ska göra :/ Mycket lessen över detta då den funkar så jäääääääkla bra annars ju. Film blir ganska smutt nu. Men då ska de gärna vara med ljud oxå ^^ Nån som har något tips? Eller nån som kanske vet varför det blir så!?

Tackar o bockar för svaren ni sitter inne med ;D

Mvh Nevor83

Postad 31 January 2008 - 16:37

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Vissa filmer visas utan ljud, medans om jag drar igång samma film på datorn så finns ljudet där?! Har försökt söka för o hitta något om detta men det blev för mycke för min trötta skalle ;P Så är de någon som vet vad det kan tänkas vara för knas?

Har du provat att trycka på "Audio"-knappen på fjärrkontrollen samtidigt som filmen spelas upp, om det nu är så att det är olika ljudspår?

Om du har ställt in TViX:en på att köra digitalt ljud genom din förstärkare (om du nu har det kopplat så), så kanske inte din förstärkare klarar AAC som ljudformat (få förstärkare som gör det) och då blir det tyst, men på datorn fungerar det.

Postad 31 January 2008 - 18:49

Unregistered2606abe1
  • Unregistered2606abe1
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Tjenixen!

Har som många andra problem med sin TViX sad.gif
I detta fall så har jag fått ingång att streama från datorn till TViX´n, dock är det väldigt ostabilt.

Kan se på en film i ca 5 min sedan så lägger den av helt och starta om sig. När den har gått igång igen så kan jag inte spela upp nån av filmerna från datorn.
Jag har öppnat alla portar på routern redan, men mer än så vet jag inte vad jag kan göra. Slänga Routern (D-link) åt skogen kanske?

Jag kör även Netshare 2.0, fast jag har flera ställen utdelade visas ändå bara den mappen som jag valde att dela ut först.

Tacksam för all hjälp!

Mvh Claes

Du måste in i Tvixens nätverkssetup och döpa resp nätverksdisk till tvixhd1, tvixhd2 etc och även ange din dators ip-nummer för varje disk.

Hmm jag har problem med att jag inte kommer åt nån av de mappar jag testat dela ut via netshare, står bara "disken kunde inte hittas". Jag har delat ut dessa mappar och skrivit in samma namn i NFS inställningen på tvixen men fungerar inte alls. Samba fungerar utan problem.

Är det ett måste att mapparna man delar ut från datorn heter tvixhd1, tvixhd2 osv ?

Postad 31 January 2008 - 19:34

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Tjenixen!

I detta fall så har jag fått ingång att streama från datorn till TViX´n, dock är det väldigt ostabilt.

Kan se på en film i ca 5 min sedan så lägger den av helt och starta om sig. När den har gått igång igen så kan jag inte spela upp nån av filmerna från datorn.
Jag har öppnat alla portar på routern redan, men mer än så vet jag inte vad jag kan göra. Slänga Routern (D-link) åt skogen kanske?

Jag kör även Netshare 2.0, fast jag har flera ställen utdelade visas ändå bara den mappen som jag valde att dela ut först.

Tacksam för all hjälp!

Mvh Claes

Du måste in i Tvixens nätverkssetup och döpa resp nätverksdisk till tvixhd1, tvixhd2 etc och även ange din dators ip-nummer för varje disk.

Hmm jag har problem med att jag inte kommer åt nån av de mappar jag testat dela ut via netshare, står bara "disken kunde inte hittas". Jag har delat ut dessa mappar och skrivit in samma namn i NFS inställningen på tvixen men fungerar inte alls. Samba fungerar utan problem.

Är det ett måste att mapparna man delar ut från datorn heter tvixhd1, tvixhd2 osv ?

Mapparna på datorn kan heta vad som helst.
Men i setupen på tvixen döper du dem till tvixhd1 - 4

Postad 31 January 2008 - 19:40

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Denna tråd är oändligt lång och jag orkar inte söka svar på alla frågor jag har.. ;)

Hoppas på att någon kan svara på följande.

Kan TViX 4100SH idag... efter alla turer med ny beta, ny firmware etc...

1) Spela upp .MKV filer i 1080p upplösning med DTS-ljud?

2) Spela upp .MKV filer i 720p upplösning med DTS-ljud?

3) Är blockigheten på 1080p .MKV filer borta?

4) Är den tyst? (Ska vara tystare än Playstation 3 om någon förstår vad jag menar...)

5) Måste man installera en hårddisk för att den ska kunna fungera som en FTP server?

Redigerat av Unregistered7f802c91, 31 January 2008 - 19:46.

Postad 31 January 2008 - 20:44

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Ska iof installera ett nytt XP på datorn nu ikväll var tanken, och då kanske det funkar bättre, men finns det som sagt nåt annat sätt att se sitt statiska IP som routern delar ut?

Javisst finns det det. Gå till kontrollpanelen->nätverk och markera din nätverksanslutning ("Anslutning till lokalt nätverk"). I listen till vänster kan du se "information" om du scrollar lite, där står ip-adress, nätmask osv

Min arbetskollega talade om för mig idag att de modemen (routrarna) man får från tex. Bredbandsbolaget är bryggade(?) och därmed kommer jag aldrig kunna få ett fast IP på min Tvix, sålänge jag bara använder mig av en dator hemma. Han sa åt mig att ta hem en router från jobbet och koppla den efter min nuvarande router/modem och därmed kunna få ett statiskt IP. Dessutom skulle det vara bra i alla fall, då det är enda lösningen på min sladdhärva.

Har han rätt eller fel?

(minns ju att Bredbandsbolaget tar 30:-/mån för en statisk IP och jag kan ju inte få någon på Tvixen sålänge jag bara har en dator kopplad till nätverket, samt har en router som är bryggad)

Postad 31 January 2008 - 20:59

mass
  • mass
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Gjorde check disk som tog 5sek och nu funkar det, stort tack :lol:
mvh mass

Good. ;) Som Gabbe poängterade, dra inte bara ut USB-kabeln ur TViX:en utan välj alltid "Borttagning av hårdvara" som du hittar en liten ikon för nere till höger där klockan visas i Windows... Då blir inga filer korrupta. :lol:

Bra tips, ska tänka på det!
mvh mass

Postad 31 January 2008 - 22:44

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Min arbetskollega talade om för mig idag att de modemen (routrarna) man får från tex. Bredbandsbolaget är bryggade(?) och därmed kommer jag aldrig kunna få ett fast IP på min Tvix, sålänge jag bara använder mig av en dator hemma. Han sa åt mig att ta hem en router från jobbet och koppla den efter min nuvarande router/modem och därmed kunna få ett statiskt IP. Dessutom skulle det vara bra i alla fall, då det är enda lösningen på min sladdhärva.

Har han rätt eller fel?

(minns ju att Bredbandsbolaget tar 30:-/mån för en statisk IP och jag kan ju inte få någon på Tvixen sålänge jag bara har en dator kopplad till nätverket, samt har en router som är bryggad)

Jag skulle säga att han har rätt. En router fixar biffen

Postad 01 February 2008 - 01:35

spidersej
  • spidersej
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jag har skaffat mig en M-4100 och är ganska nöjd, men tyvärr har jag lite problem.

Jag har ingen intern hårddisk i den, utan föredrar att streama från min dator, och kör därför Tvix Netshare där.
Har problem. ofta hänger sig filmer eller serie-avsnitt mitt under uppspelning, och jag måste starta om både tvixen och Tvix Netshare för att det skall funka igen. Jag har testat Netshare 1.13 och 2.00 (beta), och har problem med båda två.
Försökte utan lycka att få igång Windows Servers egna NFS-stöd, men det ville sig inte hela vägen.

Hur kör ni andra? har ni problem med Netshare? Eller kör de flesta interna hårddiskar i tvixen?

This is a simple guide to use NFS (Network File System) on Windows PC using Microsoft Windows Services for UNIX (SFU).

Download Microsoft Windows Services for UNIX

The package is quite big at around 218MB. Only the NFS server needed to be installed which takes around 20MB disk space.

The SFU installs on most Windows version except Windows XP Home. It will install normally on Windows XP Home with the following small "hack" to it's setup program.

During installation,
- select "Custom installation"
- select only "Server for NFS" and "Server for NFS authentication"
- dis-select all other items
- select "default" answers for all questions to complete the installation.

Start "Services for Unix Administration"
- select "User Name Mapping"
- under "Configuration", select "Use Password and Group files"
- unzip the attached "passwd" and "group" files in this post to your PC such as under C:\
- click "Browse..." and select the "passwd" file for "Password file path and name:", and "group" file for "Group file path and name:"
- click the upper right "Apply" button

- under "Maps", select "Show User Maps"
- click "Lists Windows Users" and "List UNIX Users"
- select "Guest" under "Windows users:", and "root" under "UNIX users:"
- click "Add" button and the entry will appear at the bottom "Mapped users:" box

- select "Show Group Maps"
- click "Lists Windows Groups" and "List UNIX Groups"
- select "Guests" under "Windows groups:", and "root" under "UNIX groups:"
- click "Add" button and the entry will appear at the bottom "Mapped groups:" box

- finally click the upper right "Apply" button.

The NFS will auto start with Windows bootup. The "Services for Unix Administration" is only needed for the initial configuration.

Enable NFS sharing:
- open a Windows Explorer and browse to the folder to share
- right click on the folder and select "Properties"
- there will be a new "NFS Sharing" tab, select the tab
- select "Share this folder"
- the "Share name:" will be the one needed to input on the Mediabox, please use only alphanumeric characters and the name is case sensitive
- click the "Permissions" button and select "Allow root access" on the pop-up box
- left other setting at default and click "Apply"
- goto the usual "Sharing" tab, enable "Share this folder on the network", the "Share name:" on this page is not related to NFS share name so you can left it at default
- click "Apply" and "OK" to finish the NFS folder sharing config
- repeat the above process on other folder to share via NFS.

Remark:
You may need to disable Windows Firewall for NFS to work. Otherwise please add the following "exception rule" in Windows Firewall for NFS access:
- RPC portmap port: TCP 111
- RPC portmap port: UDP 111
- Sun Neo port: UDP 1048
- NFS port: UDP 2049

NFS config on the Mediabox (firmware 1.3.0 and up):
- make sure the Mediabox has a working IP config for network access, please refer to the user manual section 5.4.5 "IP Setting (Internet Protocol Setting)"
- goto Setup->System->IP Setting: and select NFS
- in the "Folder:", input the NFS Sharing Share name from the Windows PC
- in the "IP:", input the Windows PC IP address
- select "Add" button
- if all setup and config are correct, the Mediabox will show "The NFS server is found" message at the bottom, otherwise, please recheck the above setup.
- press "Setup" to exit the Setup page and browse to "Network(NFS)"
- there should be a new "sharename@IPaddress" item under "Network(NFS)"
- select the NFS entry and you should see the NFS shared folder from your Windows PC.

Remark:
NFS using Microsoft Windows Services for UNIX supports only "ASCII" format for filename and folder. Please use only alphanumeric characters for NFS shared filename and folder name, otherwise those filename and folder names will shown as broken character.

Pixel Magic Support.

Postad 01 February 2008 - 01:44

spidersej
  • spidersej
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jag har skaffat mig en M-4100 och är ganska nöjd, men tyvärr har jag lite problem.

Jag har ingen intern hårddisk i den, utan föredrar att streama från min dator, och kör därför Tvix Netshare där.
Har problem. ofta hänger sig filmer eller serie-avsnitt mitt under uppspelning, och jag måste starta om både tvixen och Tvix Netshare för att det skall funka igen. Jag har testat Netshare 1.13 och 2.00 (beta), och har problem med båda två.
Försökte utan lycka att få igång Windows Servers egna NFS-stöd, men det ville sig inte hela vägen.

Hur kör ni andra? har ni problem med Netshare? Eller kör de flesta interna hårddiskar i tvixen?

This is a simple guide to use NFS (Network File System) on Windows PC using Microsoft Windows Services for UNIX (SFU).

The package is quite big at around 218MB. Only the NFS server needed to be installed which takes around 20MB disk space.

The SFU installs on most Windows version except Windows XP Home. It will install normally on Windows XP Home with the following small "hack" to it's setup program.

During installation,

- unzip the attached "passwd" and "group" files in this post to your PC such as under C:\
- click "Browse..." and select the "passwd" file for "Password file path and name:", and "group" file for "Group file path and name:"

- click "Add" button and the entry will appear at the bottom "Mapped users:" box

- click "Add" button and the entry will appear at the bottom "Mapped groups:" box

The NFS will auto start with Windows bootup. The "Services for Unix Administration" is only needed for the initial configuration.

Enable NFS sharing:
- the "Share name:" will be the one needed to input on the Mediabox, please use only alphanumeric characters and the name is case sensitive
- click the "Permissions" button and select "Allow root access" on the pop-up box
- goto the usual "Sharing" tab, enable "Share this folder on the network", the "Share name:" on this page is not related to NFS share name so you can left it at default

Remark:
You may need to disable Windows Firewall for NFS to work. Otherwise please add the following "exception rule" in Windows Firewall for NFS access:

- make sure the Mediabox has a working IP config for network access, please refer to the user manual section 5.4.5 "IP Setting (Internet Protocol Setting)"
- select "Add" button
- if all setup and config are correct, the Mediabox will show "The NFS server is found" message at the bottom, otherwise, please recheck the above setup.
- select the NFS entry and you should see the NFS shared folder from your Windows PC.

Remark:
NFS using Microsoft Windows Services for UNIX supports only "ASCII" format for filename and folder. Please use only alphanumeric characters for NFS shared filename and folder name, otherwise those filename and folder names will shown as broken character.

Pixel Magic Support.

Postad 01 February 2008 - 01:48

Unregistered42388
  • Unregistered42388
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
tack, skall ladda ner och testa det. (även om det inte borde vara bättre än det Microsoft skickar med till Windows Server 2003 R2 tycker man. men din guide kanske gör att jag kommer förbi de problem jag hade.)

men posten referar till en fil:

- unzip the attached "passwd" and "group" files in this post to your PC such as under C:

var kan jag hitta den?

ser ut som det är en annan mediaspelare, men mitt problem har verkat ligga på serversidan ändå.

Postad 01 February 2008 - 01:57

spidersej
  • spidersej
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

tack, skall ladda ner och testa det. (även om det inte borde vara bättre än det Microsoft skickar med till Windows Server 2003 R2 tycker man. men din guide kanske gör att jag kommer förbi de problem jag hade.)

- unzip the attached "passwd" and "group" files in this post to your PC such as under C:

var kan jag hitta den?

ser ut som det är en annan mediaspelare, men mitt problem har verkat ligga på serversidan ändå.

kul att du e online 2.0 är otroligt ostabil den här guiden kör jag och allt och då menar jag allt funkar klockrent på nätverket ang pass så har jag har en lite zip i mitt mail men vet fan inte hur jag ska få ut den här vet du

Postad 01 February 2008 - 02:01

spidersej
  • spidersej
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

var kan jag hitta den?

kul att du e online 2.0 är otroligt ostabil den här guiden kör jag och allt och då menar jag allt funkar klockrent på nätverket ang pass så har jag har en lite zip i mitt mail men vet fan inte hur jag ska få ut den här vet du

e lite ovan här på forumet men har du en mail så får du hela mitt mail som jag fick av min proffs kompis så kanske du kan lägga ut mailet + den lilla bifogade zip som hänger med för det här behöver alla som har en tvix de kan jag lova

During installation,

Enable NFS sharing:

Remark:

- select "Add" button

Remark:

Pixel Magic Support.

Postad 01 February 2008 - 02:24

spidersej
  • spidersej
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

var kan jag hitta den?

sökte på google och här e svaret till alla er som tröttnat på net share 1.13 o 2.0 och allt va dom heter detta kör jag med och det funkar klockrent
http://www.pixelmagi...read.php?t=1784

Postad 01 February 2008 - 11:35

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0
Jag har fått ett skit konstigt problem. Alla mina mp3 låtar låter skit rent ut sagt genom tvixen. Blir inget rent ljud utan det skorrar och låter skit dumt. har provat det mesta verkar det som... ändrat till analog, digitalt etc. tryckt förbrilt på audio knappen etc. men inget fungerar... lika så om jag kör ljudet genom HDMI till TV och ljudet i TV ut genom recivern. detta verakr bara ha dygt upp. Funkade kanon förra helgen men nu så e det piss. Kan jag ha missat något? Har HDMI för bild och Koaxial för ljudet till recivern. Filmer funkar utan problem men inte MP3.

Postad 01 February 2008 - 11:49

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0

Jag har fått ett skit konstigt problem. Alla mina mp3 låtar låter skit rent ut sagt genom tvixen. Blir inget rent ljud utan det skorrar och låter skit dumt. har provat det mesta verkar det som... ändrat till analog, digitalt etc. tryckt förbrilt på audio knappen etc. men inget fungerar... lika så om jag kör ljudet genom HDMI till TV och ljudet i TV ut genom recivern. detta verakr bara ha dygt upp. Funkade kanon förra helgen men nu så e det piss. Kan jag ha missat något? Har HDMI för bild och Koaxial för ljudet till recivern. Filmer funkar utan problem men inte MP3.

Hittade problemet, någon hade höjd ljudet på TVIXen till högsta!! Ungar :)

Postad 01 February 2008 - 14:06

Max_Power
  • Max_Power
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Hej!

Eftersom tråden är längre än Patrik Sjöberg på styltor så orkar jag inte läsa igenom hela för att få svar på min fråga.

Jag funderar på att köpa en Tvix men jag är lite fundersam på hur jag ska överföra mina filmer. Jag kommer inte använda nätverk utan det kommer bli via USB.

Frågan är då om jag måste släpa med mig nätsladden till datorn varje gång eller om det räcker med att bara plugga in Tvixen i datorn via USB?

Postad 01 February 2008 - 14:48

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Frågan är då om jag måste släpa med mig nätsladden till datorn varje gång eller om det räcker med att bara plugga in Tvixen i datorn via USB?

Svaret på frågan är ja och nästan nej!
Eftersom jag har för mig att det kom med två strömkablar så slipper du släpa på den, men jag kan aldrig tro att den fungerar utan extern ström. Har inte testat dock..

Postad 01 February 2008 - 15:07

Einarbulle
  • Einarbulle
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Hej!

Eftersom tråden är längre än Patrik Sjöberg på styltor så orkar jag inte läsa igenom hela för att få svar på min fråga.

Jag funderar på att köpa en Tvix men jag är lite fundersam på hur jag ska överföra mina filmer. Jag kommer inte använda nätverk utan det kommer bli via USB.

En idé kan ju i så fall vara att köra med en extern USB-disk. Så flyttar du bara den mellan Tvixen och datorn. Då sätter du alltså inte i någon intern disk i den. Så skulle jag gjort om jag vore du.

Postad 01 February 2008 - 15:18

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

En idé kan ju i så fall vara att köra med en extern USB-disk. Så flyttar du bara den mellan Tvixen och datorn. Då sätter du alltså inte i någon intern disk i den. Så skulle jag gjort om jag vore du.

Det är en optimal lösning med en enda liten plump i protokollet.
De externa hårddiskarna är betydligt känsligare för fragmentering än vad en intern är.
Kanske inte känsligare, men USB'ns egenskaper verkar göra att det blir ett större problem med externa fragmenterade diskar.

Postad 01 February 2008 - 15:34

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0
jag har själv tvix inkopplad via usb.. 10m usb sladd med repeater i mellan... slipper konka runt med tvix och nät adapter.

Postad 01 February 2008 - 17:57

Max_Power
  • Max_Power
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Tack för svaren!

Att köra med extern håddrisk har jag ingen lust med.

10 meter USB-kabel kanske kan vara något. Ganescha, har du repeatern mellan två 5 meters-kabler?

Är det någon som kan bekräfta att man får med 2 strömkablar. Det är M-4100 som det gäller.

Postad 01 February 2008 - 20:41

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Tack för svaren!

10 meter USB-kabel kanske kan vara något. Ganescha, har du repeatern mellan två 5 meters-kabler?

Är det någon som kan bekräfta att man får med 2 strömkablar. Det är M-4100 som det gäller.

Nej man får bara med en tyvärr men de är inte så blodigt dyra: http://www.kjell.com...200000,85500000

Postad 01 February 2008 - 22:01

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Jag kan bekräfta att det medföljer två strömkablar till åtminstone tvix m-5100.
4100 vet jag dessvärre inte.

Postad 01 February 2008 - 23:00

Max_Power
  • Max_Power
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Okej, men då är det alltså en vanlig "standardkabel". Då känns det mer eller mindre klart att en 4100 kommer inhandlas efter nästa löning.

Postad 02 February 2008 - 01:41

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Okej, men då är det alltså en vanlig "standardkabel". Då känns det mer eller mindre klart att en 4100 kommer inhandlas efter nästa löning.

Jo, det är en sån som liknar en åtta (8) i genomskärning och ganska säker på att jag också fick med två kablar till min 5100. Men när hela huset är fullt med såna är det svårt att komma ihåg var de kommit ifrån.

Postad 02 February 2008 - 03:12

Unregistered42388
  • Unregistered42388
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag har fått igång NFS nästan hela vägen nu, med hjälp av guiden på pixelmapping.

I princip är det samma mjukvara som jag testat innan, men de där passwd och group-filerna gjorde antagligen susen.

Tyvärr kan jag inte dela ut vilka mappar som helst, väldigt märkligt, men jag får felmeddelande av vissa mappar.
Den allra viktigaste mappen funkar för mig, och det andra går nog att lösa :)

Däremot måste jag ha brandväggen öppen, och det vill jag inte. Skall se om jag kan ordna det med reglerna, men det räckte inte med de portarna som stod i guiden.. ;)

Postad 02 February 2008 - 09:33

Unregisteredcc3fbaa3
  • Unregisteredcc3fbaa3
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej
Min Tvix M4100SH verkar inte kunna spela upp h264 mp4 filer, jag har firmware 1.3.15.
Har försökt hitta något om detta men inte lyckats.
Dessutom verkar den inte kunna spela upp DTS ljud via koaxial till receiver (en kompis säger att det går via hdmi ljud rätt in i tv)

Någon som vet något om dessa frågor?

Postad 02 February 2008 - 14:11

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Hej
Min Tvix M4100SH verkar inte kunna spela upp h264 mp4 filer, jag har firmware 1.3.15.
Dessutom verkar den inte kunna spela upp DTS ljud via koaxial till receiver (en kompis säger att det går via hdmi ljud rätt in i tv)

jag kör coax till förstärkare och det funkar kanon med DTS 5.1 1536kbps ljud från mkvfiler.

Tack för svaren!

jag fick inte 2 strömkablar i min 4100 iaf.. köpt på mediamarkt.

Redigerat av clarken, 02 February 2008 - 14:19.

Postad 02 February 2008 - 15:17

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej

Börja med att dra ner MediaInfo och testa din/dina filmer och redovisa resultatet här. Vad är det för typ av fil? .mkv? Vi kan inte gärna veta vad du menar med h264...
I de allra flesta fallen så funkar Dessa Tvixarna utmärkt att spela upp x264-filmer med.

Jag kör själv optiskt för enkelhetens skull och DTS är normalt inga problem.
Som du såg så är det andra som använder coax också till DTS.

Läs gärna några fler inlägg i tråden än bara det sista så hittar du säkert svaret på dina problem.

Postad 02 February 2008 - 16:56

Unregisteredcc3fbaa3
  • Unregisteredcc3fbaa3
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej och tack för snabbt svar
Här är resultatet om det nu är så du menade.
Jag har sökt på mp4 tills ögonen blöder men inte hittat vad jag söker.
Det är filer med filändelsen mp4 som inte går att spela upp överhuvudtaget.
När det gäller DTS så funkar allt annat ljudformat men inte det, jag har haft en annan receiver förut men det var likadant med den

Championship - Giants at Packers - 1.mp4
Format : MPEG-4
Format/Info : ISO 14496-1 Base Media
Format/Family : MPEG-4
Filstorlek : 659 MiB
Speltid : 24 min
Bitrate : 3835 Kbps
StreamSize : 1.25 MiB
Kodningsdatum : UTC 2008-01-21 06:20:48
Taggingdatum : UTC 2008-01-21 06:20:48

Video #0
Codec : AVC
Codec/Family : AVC
Codec/Info : H.264 (3GPP)
Bitrate : 3586 Kbps
Bredd : 1136 pixlar
Höjd : 640 pixlar
Bildförhållande : 16/9
Bildhastighet (Frame rate) : 59.940 fps
StreamSize : 641 MiB
Kodningsdatum : UTC 2008-01-21 05:43:07
Taggingdatum : UTC 2008-01-21 06:21:02

Audio #0
Codec : AAC LC
Codec/Family : AAC
Codec/Info : AAC Low Complexity
Bitrateläge : VBR
Bitrate : 96 Kbps
Kanal(er) : 2 kanaler
Kanalplatser : L R
Samplingstakt : 48 KHz
Upplösning : 16 bits
StreamSize : 16.5 MiB
Språk : Engelska
Kodningsdatum : UTC 2008-01-21 06:21:01

Postad 02 February 2008 - 17:18

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Video #0
Codec : AVC
Codec/Family : AVC
Codec/Info : H.264 (3GPP) <<<<----------------------------------------------------------
Bitrate : 3586 Kbps
Bredd : 1136 pixlar
Höjd : 640 pixlar
Bildförhållande : 16/9
Bildhastighet (Frame rate) : 59.940 fps
StreamSize : 641 MiB
Kodningsdatum : UTC 2008-01-21 05:43:07

Här har du ditt problem, videon är kodad med 3GPP, det klarar inte tvixen (det var någon som hade problem med det tidigare). 3GPP är en codec som mest används av mobiltelefoner vad jag vet.

Postad 02 February 2008 - 17:27

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

När det gäller DTS så funkar allt annat ljudformat men inte det, jag har haft en annan receiver förut men det var likadant med den

Precis som distortion2 säger så har det varit uppe innan.
Fattar inte var ni hittar dessa filer? I vilket sammanhang finns de med i?

Själva ändelsen säger oftast inget om vad filen egentligen innehåller, därför är ett sånt program som MediaInfo bra att ha så man kan kolla vad som som gäller.

Kolla med Mediainfo vad det står om ljudet som du inte får igång.
De flesta av mina HD-filmer har varit DTS och fungerar perfekt, men med optisk kabel som sagt.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 02 February 2008 - 17:29.

Postad 02 February 2008 - 17:31

Unregisteredcc3fbaa3
  • Unregisteredcc3fbaa3
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Precis som distortion2 säger så har det varit uppe innan.
Fattar inte var ni hittar dessa filer? I vilket sammanhang finns de med i?

Själva ändelsen säger oftast inget om vad filen egentligen innehåller, därför är ett sånt program som MediaInfo bra att ha så man kan kolla vad som som gäller.

OK tack
Det är amerikansk fotboll (NFL), en självklarhet att följa :-)

Postad 02 February 2008 - 17:41

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
Du får nog koda om det hur som helst. Finns några program som gör om 3GPP till något vanligare, bara å söka.

Postad 02 February 2008 - 18:00

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

OK tack

Jag lägger mig inte i vad folk föredrar att titta på.
Hade nog kollat en del på NFL om svensk TV eller mina betal-kanaler hade visat det.
Nu får jag hålla till godo med NHL istället som är min svaghet.

Drog ner en NFL-snutt bara för att kolla vad man kan göra för att få till dem.

Postad 02 February 2008 - 18:35

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Hej!

Slog på min 4100 och den interna 500GB HD är tom. Jag kopplar aldrig ur denna utan uppdateringar görs via FTP.
Är det kanske HD som gett upp? Kommer dock åt den via FTP men inga kataloger (AUDIO/VIDEO/PHOTO) ligger där.
HD var full med musik, foto och ca 80 filmer:-(
Kan en check disk hjälpa?
Tacksam för all hjälp!

Postad 02 February 2008 - 18:58

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej!

Slog på min 4100 och den interna 500GB HD är tom. Jag kopplar aldrig ur denna utan uppdateringar görs via FTP.
Är det kanske HD som gett upp? Kommer dock åt den via FTP men inga kataloger (AUDIO/VIDEO/PHOTO) ligger där.
HD var full med musik, foto och ca 80 filmer:-(
Kan en check disk hjälpa?
Tacksam för all hjälp!

Det är nog din enda chans.
Kanske ett mer potent program är ännu bättre (3:e parts köp-program), men jag vet inte vilket.
Borde funka med checkdisk i alla fall.

Att editera med FTP är som sagt ingen hit (mer än att det är smidigt). Jag försöker hålla vid att kopiera över till Tvix med FTP, men att skapa mappar och radera filer/mappar brukar jag göra via USB istället.

Postad 02 February 2008 - 19:31

spidersej
  • spidersej
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jag har fått igång NFS nästan hela vägen nu, med hjälp av guiden på pixelmapping.

I princip är det samma mjukvara som jag testat innan, men de där passwd och group-filerna gjorde antagligen susen.

Tyvärr kan jag inte dela ut vilka mappar som helst, väldigt märkligt, men jag får felmeddelande av vissa mappar.
Den allra viktigaste mappen funkar för mig, och det andra går nog att lösa :)

Däremot måste jag ha brandväggen öppen, och det vill jag inte. Skall se om jag kan ordna det med reglerna, men det räckte inte med de portarna som stod i guiden.. :)

kom ihåg att sära på stora och små bokstäver gör så enkla namn som möjligt tycker jag fick liknande fel då hette en utdelning Tvixhd3 då va det stopp då det hette tvixhd3 på datorns utdelning

Postad 02 February 2008 - 19:52

spidersej
  • spidersej
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Har installerat netshare på min dator nu men när jag kollar i manualen till netshare som ligger på divcohemsidan så enligt den ska man kunna lägga upp flera olika mappar att "dela ut" med netshare. För mig går det endast att dela ut en mapp. Och vidare problem så går det inte att ansluta till den mappen från TViXen heller. Ställer jag om till SAMBA läget så går det utan problem direkt, men får inget att fungera med NFS.

Någon har har ideer vad som kan vara fel, eller rättare sagt vad jag har gjort för fel ? =)

I PDF manualen till Netshare kan man läsa "Folder to Share : use to change the shared folder."
Det är alltså EN rot-mapp som du anger i Netshare, underliggande mappar får givetvis också åtkomst från Tvixen

Inte om man använder netshare 1.13 eller senare, då kan man dela ut upp till fyra mappar. Väldigt trevligt.

mmm men väldigt ostabilt

Postad 02 February 2008 - 20:26

Unregisteredcc3fbaa3
  • Unregisteredcc3fbaa3
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

OK tack

Jag lägger mig inte i vad folk föredrar att titta på.
Hade nog kollat en del på NFL om svensk TV eller mina betal-kanaler hade visat det.
Nu får jag hålla till godo med NHL istället som är min svaghet.

Drog ner en NFL-snutt bara för att kolla vad man kan göra för att få till dem.

Var vänlig redovisa ev utfall för det blev bara ryckigt skräp när jag i min amatörmässighet konverterade.

Postad 03 February 2008 - 01:44

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Halloj!
Vill bara kolla om det är fler än jag som har problem med subtitles och iso filer.
När textremsan kommer upp så blir bilden helt svart, sen kan det funka en stund för att sedan bli lika dant. Kör nu med senaste betan, men provade med 1.43 och den gör lika samma
Är det något man jobbar på eller

Micke

Har haft min 5100 i 2 veckor nu och har observerat samma sak. Det uppkommer framför allt när AUTO EDID är aktiverat. Om jag ändrar till 576i för bildsignalen så bibehålls bilden. Ändrar jag tillbaka till AUTO EDID igen verkar det också funka åtminstone tills jag slår av TVixen... Någon som har en ide vad detta irriterande fenomen beror på?

Postad 03 February 2008 - 03:48

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Har köpt en Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB. Jag satte in den, formaterade den till MSDOS på min iMac sen dök den upp på skrivbordet. Allt bra så långt. Sen skulle jag lägga över en filmfil, med vid ca 4 GB stod det att något var fel. Överföringen avbröts. Hela datorn låste sig och jag var tvungen att göra en omstart. Efter det vill den externa hårddisken inte dyka upp. När jag sen försöker hitta den via skivverktyg, så snurrar bara den ikonen... och hittar inget.. och när jag testar under Systeminformation och sen USB så står den bara och snurrar den med.. inget händer. Vad tror ni om detta? Det är inte fel på USB ingången för jag har testat att koppla annat där sen och inte heller fel på kabeln då jag även testat en annan kabel.. Hmm... vad kan detta bero på? USB problem med extern hårddisk av något slag eller fel på Samsung hårddisken? Har en ny Intel iMac. Kan någon hjälpa?

Redigerat av Unregistered7f802c91, 03 February 2008 - 03:50.

Postad 03 February 2008 - 04:13

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Halloj!
Vill bara kolla om det är fler än jag som har problem med subtitles och iso filer.
När textremsan kommer upp så blir bilden helt svart, sen kan det funka en stund för att sedan bli lika dant. Kör nu med senaste betan, men provade med 1.43 och den gör lika samma
Är det något man jobbar på eller

Micke

Har haft min 5100 i 2 veckor nu och har observerat samma sak. Det uppkommer framför allt när AUTO EDID är aktiverat. Om jag ändrar till 576i för bildsignalen så bibehålls bilden. Ändrar jag tillbaka till AUTO EDID igen verkar det också funka åtminstone tills jag slår av TVixen... Någon som har en ide vad detta irriterande fenomen beror på?

Det verkar som att denna burken har lagts på ett väldigt stort isblock för tillfället.
Vissa ändringar som skulle gått snabbt och enkelt att fixa tycker man att de kunde gjort.
Som att ändra synkningen från 24Hz till 23,976Hz för att göra det möjligt att använda 1080p/24-läget.
(Bara ett enkelt exempel som jag själv hade satt värde på)
Men vi har ingen kanal som är länkad till Dvico som Popcorn Hour ståtar med t.ex.
Att jobbet med iso-läsning som hänger på ett nytt SDK och troligtvis ganska mycket kodning, kan jag förstå dröjer.

AUTO-EDID verkar också vara något man bör låta bli på vissa TV.
Har man hittat "sin" inställning så behövs knappast funktionen ändå, så ställ in det manuellt istället.

Postad 03 February 2008 - 04:16

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Har köpt en Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB. Jag satte in den, formaterade den till MSDOS på min iMac sen dök den upp på skrivbordet. Allt bra så långt. Sen skulle jag lägga över en filmfil, med vid ca 4 GB stod det att något var fel. Överföringen avbröts. Hela datorn låste sig och jag var tvungen att göra en omstart. Efter det vill den externa hårddisken inte dyka upp. När jag sen försöker hitta den via skivverktyg, så snurrar bara den ikonen... och hittar inget.. och när jag testar under Systeminformation och sen USB så står den bara och snurrar den med.. inget händer. Vad tror ni om detta? Det är inte fel på USB ingången för jag har testat att koppla annat där sen och inte heller fel på kabeln då jag även testat en annan kabel.. Hmm... vad kan detta bero på? USB problem med extern hårddisk av något slag eller fel på Samsung hårddisken? Har en ny Intel iMac. Kan någon hjälpa?

Har ingen aning om vad MSDOS betyder angående filsystem, men den klarar kanske inte större filer med det filsystemet.
NTFS hade varit att föredra antagligen.

Postad 03 February 2008 - 04:54

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Har ingen aning om vad MSDOS betyder angående filsystem, men den klarar kanske inte större filer med det filsystemet. NTFS hade varit att föredra antagligen.

Sant, fick nyss reda på att MSDOS klarar bara upp till 4 GB. Men NTFS mer än så... Ska prova formatera om den till NTFS på en PC på måndag på jobbet. Finns sen ett program för Mac som klarar NTFS och fixar så att externa hårddiskar funkar på både Mac och PC. http://www.paragon-s.../home/ntfs-mac/

Redigerat av Unregistered7f802c91, 03 February 2008 - 05:05.

Postad 03 February 2008 - 10:46

Unregistered2606abe1
  • Unregistered2606abe1
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Tjenixen!

Tacksam för all hjälp!

Mvh Claes

Tack!

Fungerar utan minsta problem än så länge med netshare 2.0.

Postad 03 February 2008 - 10:52

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Inte om man använder netshare 1.13 eller senare, då kan man dela ut upp till fyra mappar. Väldigt trevligt.

mmm men väldigt ostabilt

Det är möjligt, för mig har det dock varit 100% stabilt sedan jag installerade.

Postad 03 February 2008 - 11:58

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Tjenixen!

Var hittar ni Netshare 2.0? Jag hittade bara 1.10
/Honda.

Tacksam för all hjälp!

Mvh Claes

Tack!

Fungerar utan minsta problem än så länge med netshare 2.0.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.