Video Resolution 576i, 576p, 720p, 1080i
Men om det verkligen är vad som kommer ut ur boxen, eller om det är vilka format som kan tas emot, framgår inte klart.
26 relaterade trådar
Postad 14 februari 2008 - 10:20 Video Resolution 576i, 576p, 720p, 1080i Men om det verkligen är vad som kommer ut ur boxen, eller om det är vilka format som kan tas emot, framgår inte klart. Postad 14 februari 2008 - 10:58 Kanske har CH påböjat en undersökning av hur många som egentligen är drabbade av problemet. Man kan ju alltid hoppas. De lär ju bli överraskade över resultatet om de inte känner till det redan dvs. Själv känner jag INGEN som har en felfri HD-box och CH-abonnemang. Postad 14 februari 2008 - 11:05
Enligt en bild i manualen så kan boxen ställas i 576i Dessutom vore det knepigt om man specade vad boxen tar emot men inte skickar ut. och ovanpå det angav 576p som en insignal. Så jag röstar för att topfield HD boxar klarar av att skica ut 576i ![]() Maveric ![]() Postad 14 februari 2008 - 11:24 Fick hem min nya Sony str-dg910 igår och kopplade glad i hågen in min box med enbart HDMI-kablen (förstärkaren fixar ljud via HDMI). Dock får jag bara ljud på SVT 1 och 2, vilka verkar sända ljudet i dolby om jag fattar det rätt. Ska jag ha ljud på samtliga kanaler så måste jag hänga på den optiska kabeln med för att få det att funka. Nån som har nån koll på om det går att komma runt detta så jag bara behöver ha HDMI-kabeln. Känns som om det kan vara nån intällning som jag inte hittat bara. Vad jag förstår av tidigare inlägg här i tråden ska det ju funka att få ut ljud med enbart HDMI. Postad 14 februari 2008 - 12:11
Jag tror du finner svar här... http://www.comhem.se...comhem/hdtv_faq Postad 14 februari 2008 - 12:24 Men att man kan välja 576i låter ju väldigt lovande men så skriver de såhär (taget från manual för annan "77-modell"): ![]() De KAN ju bara skicka 576i så om det nu bara går att skicka 576i via dessa, varför ha valet i huvudtaget? Flumm. Jajja OT som sagt... Redigerat av pacman, 14 februari 2008 - 12:25. Postad 14 februari 2008 - 15:22
Jag hävdar ändå att idag – år 2008, så är det helt jäkla sjukt att så få på ett företag känner till bristerna hos deras egna tjänster, trots att flera hundra personer (slutanvändare av tjänsten) har intygat om det på olika forum (inte bokstavligen talat forum, även om de också ingår). Jag menar, kör igång en research, anlita tredjepart som är objektiv, presentera resultat för ledningen, ledningen ska sedan ta det vidare till alla anställda så att de åtminstone är medvetna om det när kund ringer upp. Eller så har de helt enkelt blivit tillsagda att spela dumma. Vad vet jag. Tycker att det kan göras ett mycket bättre jobb gentemo att samla ihop feedback om tjänsterna. Just my two cents... Postad 14 februari 2008 - 20:14
Det här kan vara lite trixigt, men för mig funkar det klockrent. Först och främst, gå in i menyn ljud&bild på boxen. HDMI ska stå på Dolby Digital och Dolby Digital prioritering ska stå i läge på. Sonyrecievern var ett av mina alternativ när jag köpte ny i höstas, så jag har kvar en engelsk manual på datorn. I min manual sid 55 fanns en inställning TV+AMP eller AMP, och den bör helst stå i läge AMP om du vill ha ut ljudet genom förstärkaren. I panelen på min denon-1908 står det nu Dolby Digital och ljudet är DD5.1, men Prologic om det är fråga om DD2.0 eller vanligt steroljud. Det förefaller alltså som om boxen skickar DD5.1 som bitstream och DD2.0 och "vanligt" ljud som PCM i två kanaler. Krånglar det forfarande kan det löna sig att investera i en bättre HDMI-kabeln än den som följde med boxen.(Om det nu är den som du använder). Kan kan vara värt att testa kanal 66 för DD5.1 . Testa bara inte regionala nyheter på SVT för då är det alltid tyst, om du inte väljer anlogt ljud via opt+ knappen. Det är ett sådant här irriterande fel som funnits sen dec -06 Postad 14 februari 2008 - 23:47 Betyder det att alla de som inte har nåt fel på sin box kommer få det efter nästa uppdatering? ![]() Postad 15 februari 2008 - 02:49 Fick hem min box igår.. Först upptäckte jag att ljudet låg lite små irriterande efter på kanal5 o tv3.. Men efter att ha tänkt till en extra gång kunde jag konstaterara att jag dragit kablarna lite fel.. Först så gick de bara hdmi kablen mellan tv:n o boxen, och från tv:n hade jag satt den optiska till recivern.. Ändrade den optiska från tv:n till boxen, så den går direkt till recivern o prblm försvann (hoppas jag) MEN!? Jag får bara ca60% i singnal strycka.. man fick ju med en anntennkabel, som enligt instruktionsboken, måste sitta i boxen för bästa bild, men räcker inte den så kan man sätta på en helt vanlig anntennkabel...självklart räcker inte den medföljande, så jag kör på min vanliga anntennkabel som jag hade innan, avståndet från hållet ivägen till boxen är 4m så de är absolut inte långt.. Men tänkte de om jag köper en bättre anntenn kabel från hålet i väggen till den medföljade kabeln, kan jag få upp en bättre signal styrka då? Om ja, va rekomenderas för kabel? Postad 15 februari 2008 - 03:06
Du kan koppla av o lägga pengarna på annat 60% styrka räcker o blir över .. Kvalité skall vara 100% Mer om detta finns att läsa i tråden .. Sök på orden .. i rutan nere till vänster "sök inom tråden" Välkommen till tråden och forumet ![]() Maveric ![]() Redigerat av Unregistered1103, 15 februari 2008 - 03:09. Postad 15 februari 2008 - 06:19
Aha va bra då! Jo kvaliten är på 100% eller iaf närmare ibland kanske lite under typ 97-98% men de borde väll vara ok det med? Tack för ett bra forum, och snabba svar de gillar vi ![]() Postad 15 februari 2008 - 13:22
Om det är ett mjukvarufel (vilket de påstår eftersom det går att fixa i mjukvara) så säger det också att ALLA har problemet. Däremot är det väl så att väldigt många faller i gruppen som inte upplever felen eller inte orkar prata med kundtjänst. Så som svar, upplever du inga fel nu, så kommer du troligtvis inte uppleva några fel senare heller (om nu inte Humax lyckats med några nya 60hz-liknande blunders). Jag tolkar det som ett av följande alternativ: 1) De såg inte felen innan, men den nya uppdateringen har tillräckligt med förbättringar för att även Comhems tekniker ska få en Aha-upplevelse. 2) De såg felen men hoppades att ingen annan skulle se dem. Givetvis hade de fel men som tur är löser den nya mjukvaran problemet. 3) Samma som ovan, men nya firmware löser inte problemet. De kompenserar de som gnäller och hoppas att de fortfarande har HD kunder kvar. 4) (Mest troligt enligt mig). De såg problemet (tidigt) men sälj krävde produkten så den släpptes med buggar, samtidigt så började de arbeta på att få ny firmware av Humax. Denna kom i augusti men var ännu sämre så CH struntade i att skicka ut den. Tyvärr så började Humax förinstallera denna på nyleveranser av boxarna och CH mer eller mindre tvingades att lägga ut den som standard. Om den nya versionen inte löser problemen så är det väl bara hoppas på att en alternativ box tas in och att vi som kunder får gratis utbyte plus en ordentlig kompensation för den felaktiga produkt vi har betalat för att testa åt dem. Postad 15 februari 2008 - 19:03 Kolla i årsredovisningen namnen på personerna som sitter som ägarrepresentanter i styrlesen för CH. Ägarbolag (riskkapitalbolag) brukar alltid stoppa in sin egen personal i styrelsen. Skulle vara intressant att se hur CH agerar när direktiven kommer från ägarana via styrelsen. /Pelle ![]() Postad 15 februari 2008 - 20:56 Går allt väl har de en ny kund i mig. Men f-n tro't! ![]() Postad 15 februari 2008 - 23:05
Om man tvunget skall vänta till sista minuten .. Det tar ju bara 15 minuter för oss comhemhdboxproffs att se vad som är fel ![]() Just det ja .. det är comhem som skall testa .. Men då är väl 14 dagar i minsta laget ![]() Maveric ![]() Redigerat av Unregistered1103, 15 februari 2008 - 23:05. Postad 16 februari 2008 - 18:33 Postad 16 februari 2008 - 18:52 ! jaja... bra för dig om du inte ser dem ![]() Postad 16 februari 2008 - 19:42
förstår inte ang blockbildningen hur uppenbarar den sig? har personligen inte sett det har både hd paketet och tv1000hd inget av dem har sånt inte sd kanalerna heller det enda jag har är grådaskig bild försvann lite då jag ställde om boxen till Full RGB Postad 16 februari 2008 - 20:51 ![]() Maveric ![]() Postad 16 februari 2008 - 21:06
jo det gör det förra lördagen tror jag felet låg i svt utsändning.. undrar dock varför svt inte sänder programmet i HD ![]() Postad 16 februari 2008 - 21:09 EDIT: blev tvungen att starta om boxen, då kom bild och ljud tillbaka. Redigerat av Minglarn, 16 februari 2008 - 23:03. Postad 16 februari 2008 - 21:27
tvärr så sände dom inte MF i HD förra året, däremot så pratade dom om att det skulle sändas den i HD detta år men så vart det inte.... Håller tummarna för att dom sänder Eurovision song contest i HD Postad 16 februari 2008 - 21:41
jo sa just till frugan att det skulle ju va sjukt konstigt om de inte sände eurovision i HD tänkte kolla på tv4HD nu på se upp för dårarna sorligt är dock detta hackade av bilden.. Redigerat av Duckface21, 16 februari 2008 - 21:43. Postad 16 februari 2008 - 22:46 Du har nog inte riktigt fattat hur du skall ställa in boxen i rådande situation. Den skall ställas i 1080i ( inte original ) Jo, jag har läst ditt inlägg tidigare .. får inte ihop vitahinnan med att inte ha den ställd i original .. tror du har blandat ihop kompotten lite .. Kan du inte ställa in din bildvisare med Limited så ställ in den med Full. Men inte fan skall du sitta o se på ryckig bild och 60Hz Och .. nej det var inte fel på svt's utsändning förra helgen .. det var fel för vissa som har comhem enligt inlägg i denna och andra trådar. Maveric ![]() Redigerat av Unregistered1103, 16 februari 2008 - 22:49. Postad 17 februari 2008 - 01:01 har kört i 1080i men då är det ju så förbenat suddug bild då på alla kanaler både sd och hd. oasett vad jag ställer färg intrvallet på full rgb eller limited rgb eller det 3dje valet.. funderade om det är nå knas med tv ang det suddiga men fins ju inga som hällst inställningar på tv för hdmi Postad 17 februari 2008 - 16:00 Ingen annan har rapporterat att bilden blir suddig av att stå i 1080i Eller ? Maveric ![]() Postad 17 februari 2008 - 18:19
har googlat lite på nätet och kom över nått om att det kan va inkompatibilitet mellan tv och digital box lästa nått om att en firmware update av tv eller digitalbox skulle kanske hjälpa. nån som vet om nått sånt? i detta fallet? Postad 17 februari 2008 - 19:00 vad gäller comhems hdbox som finns att finna på hela internet. Vi har som jag tidigare nämnt talat om en "vit hinna" som uppkommer då man byter mellan rbg limited och full eller upplösningar. Inget jag kan se idag efter kallibrering till de olika valen. Men det du pratar om .. att det skulle bli dimmig bild vid 1080i och inte original .. nej.. Så .. du får nog ställa frågan till dem som skrivit det du läst Maveric ![]() Redigerat av Unregistered1103, 17 februari 2008 - 19:01. Postad 17 februari 2008 - 19:51 Nej, suddig bild vid 1080i har nog inte rapporterats tidigare vad jag kommer ihåg. vad skulle det vara för typ av inkompatibilitet? vad har du för TV? Postad 17 februari 2008 - 21:22 Nej, suddig bild vid 1080i har nog inte rapporterats tidigare vad jag kommer ihåg. hd ready tv 42" nextier. bilden är hur klar som hälst då jag kör orginal men 1080i blir det oskarp bild på allt. funderade på att försöka hitta service menyn på tv men hittar ingen kanske hadde hjälp?.. Postad 17 februari 2008 - 21:56 Men jag tror inte vi kan hjälpa dig i denna tråden då det är ett problem som ligger närmare din tv än hdboxen. Skulle rekomendera dig att diskutera din tv i den tråd som berör densamma ... ( vilket jag ser att du har gjort utan att få svar ) Jag har aldrig hört talas om din tv .. jag kan inte hjälpa dig och troligtvis inte någon annan heller ... om du inte når fram till ev andra ägare av samma tv och som har hdbox. Lycka till ![]() Maveric ![]() Redigerat av Unregistered1103, 17 februari 2008 - 22:03. Postad 17 februari 2008 - 23:17 ![]() Postad 18 februari 2008 - 00:29 from ComHem direkt i min Sony 46D3000. På Test TS52 är det just nu en reklamslinga för ComHem med en färgglad luftballong som åker över en blå himmel och lite moln. Och vad ser jag i den blå himmelen? Jo, colourbanding/färgblockeringar... Jag kopplade ur boxen för att vara säker på att den inte stör på något sätt men de var där ändå. Vad betyder då detta? jo, att problemet redan finns i signalen.. Det enda hdboxen skulle kunna göra är att försöka maskera felet med dithering typ men annars ser jag inte hur en ny firmware kan fixa detta... Redigerat av rickardl, 18 februari 2008 - 00:30. Postad 18 februari 2008 - 00:34 finns i Sonys inbyggda "box" .. inte helt otroligt .. Men så klart finns felet också i sändningen.. Annars skulle vi se colorbandings vilket program eller kanal vi tittar på och det gör vi inte ... Vad som också tyder på detta är att andra boxar inte uppvisar colorbandings enligt tidigare inlägg i tråden. Maveric ![]() Ps. om ni missat det .. https://www.minhembi...howtopic=187209 Eurosport och MTV HD Redigerat av Unregistered1103, 18 februari 2008 - 00:37. Postad 18 februari 2008 - 03:01 Betyder detta utalande att det finns en liten möjlighet till fotbolls-EM i HD trots allt??: "En annan punkt på Amanda Evans agenda i år är lanseringen av Eurosports HD-kanal den 25 maj. Hon nämner också flera stora sporthändelser på Eurosports tablå som ska locka tittare framöver, bland annat Fotbolls-EM, Olympiska spelen, Tour de France och US Open." Och i så fall, kan det ha varit en orsak till att ComHem inte velat hosta upp extra kulor till TV4? Ha, ha, vad lustigt. Lärde mig just att när man skriver två inlägg i följd, så "buntas" de ihop så att det ser ut att ha skrivits samtidigt...så nu vet ni det. Postad 18 februari 2008 - 08:48 Sedan borde kanske Comhem fundera på vad det är i signalen som får detta fenomen att uppstå.
Redigerat av magnus1111, 18 februari 2008 - 08:49. Postad 18 februari 2008 - 09:24 Postad 18 februari 2008 - 09:47 Jag tror jag bara jämfört 576p från HDboxen med TVns inbyggda och tyckte då att de var ganska lika IMHO. Men vad jag märkt så förvärras effekten om man skiftar till 1080i från HDboxen så jag kör numera orginal vilket nästan alltid innebär 576p för mig. Postad 18 februari 2008 - 10:06 Betyder detta utalande att det finns en liten möjlighet till fotbolls-EM i HD trots allt??: Vet inte om eurosport kommer sända EM i HD, men oavsett så kommer deras sändningar ligga med ett dygns fördröjning. Postad 18 februari 2008 - 11:04 Postad 18 februari 2008 - 11:05
Tror inte ens att comhem haft en aning om att dessa kanaler skulle komma i HD Maveric ![]() Postad 18 februari 2008 - 11:08 Vore kanske inte fel att skicka länkar till detta forum, så att nya VD ser vilket råttbo han hamnar i och att han måste sanera grundligt. Finns några namn jag skulle dra först av alla .. Maveric ![]() Postad 18 februari 2008 - 12:11 Om du hittar något som kan härledas som någon form av inkompatibilitet med Humax CXHD-1000C så skriv gärna om det på detta forum! Postad 18 februari 2008 - 12:27
http://di.se/Index/N...8.htm?src=xlink
Finns det någon som tvekar över att han bara bevakat sina egna intressen (och pengapung?) ![]() Postad 18 februari 2008 - 12:40 Nu när det börjar brännas och problemen hopar sig så sticker han.... vilket föredöme för svensk företagsamhet ![]() Postad 18 februari 2008 - 14:46
Haha bra sakt jag skulle gärna ha canal digital men svårt med parabol på min lägenhet så jag har bara valet mellan viasat bredbands tv och comhem då är ju comhem det självklara valet kallar det monopol för comhem 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |