Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 February 2008 - 15:15

farbror_fredrik
  • farbror_fredrik
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Har sökt, men ej hittat. Ber om ursäkt om jag sökt slarvigt, för jag frågar ändå. ;)

.EVO? Stödjer 4100 det eller måste man konvertera?

Tacksam för svar.

/FF

Postad 03 February 2008 - 18:49

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Äntligen fått hem mitt lilla biosystem nu också (HTIB9800) och kör ljudet via optisk kabel, och fy fasen bad bra det låter helt plötsligt och jävligt skönt att slippa höra en massa hack i början av varje låt när man kör HDMI direkt till TV:n... men nu till min fråga...

Behöver man någonsin defragmentera disken man har i Tvixen tror ni? Jag raderar filerna direkt från fjärrkontrollen ibland, och/eller är det bättre att göra det via FTP-klienten tror ni? Vet egentligen inte om filerna försvinner på "riktigt" när jag bara trycker på "capture/delete-knappen". Hur gör ni när du tar bort saker/filer/filmer/musik från eder Tvix?

Postad 03 February 2008 - 19:28

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Inlägg #4095 + Inlägg #4096

Postad 03 February 2008 - 20:01

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Inlägg #4095 + Inlägg #4096

Hur kan man på ett enkelt sätt hitta de specifika inlägg du hänvisar till?

Postad 03 February 2008 - 20:55

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

I detta fallet var det rätt pinsamt då det är på samma sida några inlägg tidigare.
Behöver knappast någon vägledning... scrolla uppåt.

Postad 03 February 2008 - 21:07

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

I detta fallet var det rätt pinsamt då det är på samma sida några inlägg tidigare.

Du behöver inte vara spydig! Jag ser bara en lång lista med postade rubrikrader (utan inläggsnr).
När jag markerar inlägg så visas inläggsnr.
På den här sidan finns bara 4101 t.om 4105 och sista inlägget på föregående sida heter 4003.

Redigerat av peswe, 03 February 2008 - 21:12.

Postad 03 February 2008 - 21:46

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Du behöver inte vara spydig! Jag ser bara en lång lista med postade rubrikrader (utan inläggsnr).
På den här sidan finns bara 4101 t.om 4105 och sista inlägget på föregående sida heter 4003.

Prova att ställa om i alternativ uppe till höger (ljusblått) till "visningsläge standard".
Då blir det användbart åtminstone. Men spydigt vet jag inte... du har 80+ inlägg trots allt.

Postad 03 February 2008 - 21:58

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Prova att ställa om i alternativ uppe till höger (ljusblått) till "visningsläge standard".
Då blir det användbart åtminstone. Men spydigt vet jag inte... du har 80+ inlägg trots allt.

Tack Gabbe för din visa vägledning!!!
Jag vet inte vad det var konstigt visningsläge jag har haft fram till nu (Har vatt så ända från början).
Jag förstår nu att min fråga om "hur man ska hitta inläggsnr" fick mig att framstå som en komplett idiot. :-)

Postad 03 February 2008 - 22:02

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tack Gabbe för din visa vägledning!!!
Jag vet inte vad det var konstigt visningsläge jag har haft fram till nu (Har vatt så ända från början).
Jag förstår nu att min fråga om "hur man ska hitta inläggsnr" fick mig att framstå som en komplett idiot. :-)

Nej då, idiot har jag svårt att tro. Det är omöjligt att kunna allt som finns runt omkring en nu för tiden.
Det tråkigaste var att det blev en massa babbel som inte hade med Tvix att göra, men det händer inte mycket i tråden just nu i alla fall. Märkligt om inte inställningen blir "standard" som default... borde de ändra på i såna fall.
Jag har kollat de andra alternativen och just trådat är ju hopplöst.

Postad 03 February 2008 - 22:05

Inkoholic
  • Inkoholic
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag behöver hjälp.

Min tvix hängde sig när jag skulle byta firmware. Jag väntade i ca 35 minuter (kan ha varit 45) men det hände ingenting och den tappade kontakten med tvn. Då startade jag om den och nu kan jag inte göra nånting.. hårddisken funkar som den ska.. men det är allt.

Man ska väl hålla in setup och stop på den samtidigt för att fabriksåterställa den? Hur länge ska man hålla så?

I manualen står följande som jag inte riktigt förstår

< Varning: Säker upgradering >
Även om din TViX skulle slå av sig själv under upgraderingen behöver du inte oroa dig, en
säkerhetsinställning kommer se till att din TViX kan upgraderas ändå.
Var vänlig gör detta i följade steg:
1. Anslut din TViX till din PC med en USB-kabel och slå sedan på den.
2. Skapa en tvixfw folder i din primära partitionering.
3. Kopiera den senaste firmwareversionen till din tvixfw folder på din TVIX hårddisk.
4. Tryck på SETUP, inställningsknappen, på panelens översida och slå på din TViX HD.

När ska man stänga av den? Inget av ovanstående i manualen fungerar för mig. Displayen är helt svart. det enda som dyker upp är "boot" vid uppstart och "usb on" när den är kopplad till datorn..

Postad 03 February 2008 - 22:51

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag behöver hjälp.

Min tvix hängde sig när jag skulle byta firmware. Jag väntade i ca 35 minuter (kan ha varit 45) men det hände ingenting och den tappade kontakten med tvn. Då startade jag om den och nu kan jag inte göra nånting.. hårddisken funkar som den ska.. men det är allt.

Man ska väl hålla in setup och stop på den samtidigt för att fabriksåterställa den? Hur länge ska man hålla så?

Även om din TViX skulle slå av sig själv under upgraderingen behöver du inte oroa dig, en
3. Kopiera den senaste firmwareversionen till din tvixfw folder på din TVIX hårddisk.
4. Tryck på SETUP, inställningsknappen, på panelens översida och slå på din TViX HD.

När ska man stänga av den? Inget av ovanstående i manualen fungerar för mig. Displayen är helt svart. det enda som dyker upp är "boot" vid uppstart och "usb on" när den är kopplad till datorn..

Du måste göra en mapp i rooten av hårddisken som heter exakt "tvixfw" (utan citationstecken) och lägga firmwarefilen i den. Detta gör du så klart på datorn med Tvixen kopplad via USB.
Sen gör du som det står i din text, håll setupknappen nere medan du slår på Tvixen med fjärren.
Displayen visar numret på firmware som ligger i mappen och du väljer "OK".
Sen startar den själv om och allt är guld och gröna skogar igen.

EDIT: Den ska inte vara kopplad till USB när du gör upgraden. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 03 February 2008 - 22:54.

Postad 03 February 2008 - 22:55

Inkoholic
  • Inkoholic
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Jag behöver hjälp.

Du måste göra en mapp i rooten av hårddisken som heter exakt "tvixfw" (utan citationstecken) och lägga firmwarefilen i den. Detta gör du så klart på datorn med Tvixen kopplad via USB.
Sen gör du som det står i din text, håll setupknappen nere medan du slår på Tvixen med fjärren.
Displayen visar numret på firmware som ligger i mappen och du väljer "OK".
Sen startar den själv om och allt är guld och gröna skogar igen.

Tänk om jag kunde hållt mig tills du svarade :)

Jag satt och tryckte i "on/off" knappen manuellt på tvixen under hela uppdateringen. hehe gissa om jag har kramp i fingret nu :)

Det var dock samma fel på den nu som tidigare.. Jag mailade datorbutiken idag och hoppas på att få en ny.

(den hänger sig efter ca 1-1.5 minut.. varje gång jag startar den.. ibland får man starta om den ca 10-20 gånger för att kunna titta på nåt)

Postad 04 February 2008 - 12:44

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Satt igår och försökte mig på lite saker med ljudet på Tvixen, men fick aldrig någon ordning på det hela. Det jag vill göra är att kunna lyssna på musik i DTS (5.1), för det finns ju en hel del sånt att lyssna på. Det konstiga var t.ex att det jag försökta spela var en wav-fil (DTS stod det) och den spelade och tiden gick i mätaren, men inget ljud kom alls. Försökte ändra alla ljudinställningar men inget hände. Alltså klarar den wav-filer, men inte DTS-kodning på dessa, eller har jag fel?

Ville egentligen bara ha en massa material från exempelvis Queen, Sting och Eric Clapton osv osv, sånt som är inspelat live och låter helt fantastiskt underbart, men hur går jag till väga då? Är det bara DVD-er som gäller i så fall?

Kan Tvixen ens skicka DTS-ljud som inte ligger i exempelvis ett ljudspår till en film? Förstärkaren stod bara kvar på Dolby Prologic II när jag satte på musiken...

Någon som har försökt samma sak fast med bättre resultat?

Redigerat av Salmonboy, 04 February 2008 - 12:45.

Postad 04 February 2008 - 13:11

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
Jupp.
Filen måste heta .wav
Dina ljudinställningar måste vara så att DTS skickas digitalt från Tvixen.
Volymen måste vara 25.
(Receivern måste klara DTS).

Sen är det bara att njuta. :)

/J

Postad 04 February 2008 - 15:05

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Läste just på mpcclub.com att en uppdatering av FW till 4100/5100 väntas i slutet av denna månad.

källa

Vad den kommer att innehålla har jag ingen aning om, men förhoppningsvis kommer feedback från DViCo att bli bättre nu när 6500 är släppt och förhoppningsvis kommer den bl a att innehålla fixar för .ISO och 24 (23.976) Hz support.

Postad 04 February 2008 - 17:02

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Jupp.
Filen måste heta .wav
Dina ljudinställningar måste vara så att DTS skickas digitalt från Tvixen.
Volymen måste vara 25.
(Receivern måste klara DTS).

Sen är det bara att njuta. :)

/J

Nu så funkar det (även om jag helt ärligt inte gjort ett dugg skillnad mot när det inte funkade)...och det låter riktigt bra! Nu väntar jag bara på att fixa/köpa Stings Journey & the Labyrinth som är bland det vackraste jag hört i musikväg i hela mitt liv. Den rekommenderas varmt...om du uppskattar musik. Den gick på TV för ett antal år sedan och det var som en stor healing för kroppen och själen. :)

Postad 04 February 2008 - 19:44

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Inte om man använder netshare 1.13 eller senare, då kan man dela ut upp till fyra mappar. Väldigt trevligt.

mmm men väldigt ostabilt

Det är möjligt, för mig har det dock varit 100% stabilt sedan jag installerade.

För mig också. Jag kör 1.13 och stänger inte av servern. Jag hade problem innan när jag stängde av den men nu har den varit på i minst en vecka, kanske 2 utan omstart och det bara fungerar.
:) :) B)

Postad 04 February 2008 - 19:52

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Det hade varit enkelt att skylla på din TV eftersom just brus är ovanligt eller t.o.m. obefintligt.
De som har haft någon form av oljud, har haft det oberoende av vilken ljudutgång som använts.
Enda sättet att veta säkert är att kånka hem den till någon som har TV med HDMI och testa ifall problemet finns även där. Så har man åtminstone kommit fram till varifrån felet kommer menar jag.
Hur lång HDMI-kabel använder du och vad är det för TV?

10m HDMI (från ClasOlsson... :)
Har inte haft några problem nu på länge men kör mest via förstärkaren.
Denna lilla låda är helt underbar! Kunde inte någon bygga in en tvix i en BluRay-spelare så skulle lyckan vara total?

Postad 04 February 2008 - 22:45

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Läste just på mpcclub.com att en uppdatering av FW till 4100/5100 väntas i slutet av denna månad.

Bara att hålla tummarna o hoppas ..
Allt betatestande har tyvärr upphört, nu när hela betagänget bestämt sig för att köpa 6500

Maveric :P

Postad 04 February 2008 - 23:21

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Allt betatestande har tyvärr upphört, nu när hela betagänget bestämt sig för att köpa 6500

Maveric :D

Vi får väl se om det kommer något bra från Dvico då... :P Någon som hört hur det går för Sigma Design och deras SDK..? Det skulle ju kunna vara en ny version baserad på nya SDK...eller ytterligare några buggfixar, men allt är välkommet.

Postad 05 February 2008 - 00:23

Markuz
  • Markuz
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Tror personligen att Dvico inte kommer lansera en sådan FM innan 6500 releasen är över, mest på grund av att det vore ostrategiskt att krympa skillnaden mellan 4100 och 6500 när det ämnet diskuteras flitigt som det är just nu.

Rätta mig gärna om jag har fel för det hoppas jag innerst :P

Redigerat av Markuz, 05 February 2008 - 00:24.

Postad 05 February 2008 - 01:14

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Maveric :P

Jag kommer för egen del inte att köpa en annan Dvico-produkt om inte felen rättas till som är möjliga att rätta till.
24Hz-buggen och iso-läsning (som borde bli lika dålig på 6500 om de inte har fått ny SDK) samt. att de borde se över TV-delen som inte fungerar ordentligt enligt de som har den monterad.
Satsar i såna fall hellre på att köpa en PCH som säkert också behöver en del hackande innan den fungerar tillfredsställande, men till ett mindre pris. Är över lag ganska nöjd redan, men tycker att de ska värna om gamla kunder och hoppas precis som alla andra att det blir gjort med nästa firmware.

Postad 05 February 2008 - 02:12

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

OK tack
Det är amerikansk fotboll (NFL), en självklarhet att följa :-)

Jag muxade om den filmen jag drog ner (1:a quartern av samma match som du hade som exempel).
Blev så j*vla bra att jag gråter över att man satt och såg superbowl igår med kass upplösning på TV6.
Riktigt bra kvalité på de där matcherna...

Matchen igår (superbowl) var riktigt bra också dessutom om man bortser från något få poäng och att mitt favoritlag vann trots dåliga odds på förhand, gjorde det inte mindre tråkigt.

Dra ner detta programmet och testa.
Välj den downloaden som passar ditt operativsystem.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 05 February 2008 - 02:13.

Postad 05 February 2008 - 03:11

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
@MaVeRiC: Det lät ju illa att alla byter till 6500. Får väl se vad som händer framöver. Jag håller med Gabbe till 100%. Fixar inte DViCo till dessa problem som borde vara självklara att fixa och som ändå måste fixas till 6500 så har DViCo fått min sista krona :P

OT @Gabbe:

...Matchen igår (superbowl) var riktigt bra också dessutom om man bortser från något få poäng och att mitt favoritlag vann trots dåliga odds på förhand, gjorde det inte mindre tråkigt...

Spännande var det i alla fall :D

Håller inte på något speciellt lag numera, men jag försöker alltid att se Super Bowl och i år var det värt det. IMHO gav Patriots bort segern, men Giants var det bättre laget över hela matchen så det var rättvist. Bröderna Manning tog var sin ring från SB #41 & #42 ;)

Edit: spoiler ville inte funka...

Redigerat av Wolfy, 05 February 2008 - 03:14.

Postad 05 February 2008 - 10:38

acidgen
  • acidgen
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Problem med AAC Audio.

Tjena Alles!
Visst, för att vara rättvis när det gällde recensionen är Tvix 5100HD en skönhetsoperation som gått fel. Men det är såklart insidan som räknas. :P

Jag har ett problem med att få ut AAC Ljud.
Kör följande;
Förstärkare: Pioneer VSX-AX2AS med stöd för AAC codec
Tvix: 5100HD kopplad med HDMI till VSX AX2AS
Fel gällande: AAC ut ljud via HDMI/TOSLINK/COAX

Jag får alltså inte ut AAC ljud via HDMI(eller nått annat för den delen). Och för att spara lite frågor;

Ja, Senaste firmware på Tvixen
Ja, allt står på "Digital i setup"
Ja, jag har satt HDMI ljud på
Ja, andra filmer med AC3, DTS, WMV och Dyl fungerar.
Ja, har provat om jag får ljud med andra filmer (samma problem, inget ljud)
Ja, har provat ställa om allt till analog, fungerar med dock bara med Stereo.
Ja, har provat stänga av HDMI ljud och bara använda mig av COAX/TOSLINK
Provat att bara köra Digital med endast SPDIF och Toslink i, AAC fungerar ej där heller.
Ja, har provat med Analog AAC, då blirre stereo
Ja, har volymen på 25, samt provat leka med den upp o ner (DET lät fel.. men ja..)

:D

Dock reagerar inte förstärkaren på HDMI med AAC, men om jag kopplar in SPDIF(COAX) eller Toslink identifierar
förstärkaren signalen rätt.. dvs 5.1 AAC, men det kommer fortfarande inget ljud. (Provat flertalet filmer
samt testfilmer från QT med AAC)

Hade varit kul med lite hjälp, med tanke på att min förstärkare klarar av att köra AAC, då detta har körts med SPDIF - Passtrugh från PC, med andra filmer som använder sig av AAC.

Tack på förhand!

Acidgen

Redigerat av acidgen, 05 February 2008 - 13:57.

Postad 05 February 2008 - 12:41

Rebwar
  • Rebwar
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Problem med AAC Audio.

Tjena Alles!
Visst, för att vara rättvis när det gällde recensionen är Tvix 5100HD en skönhetsoperation som gått fel. Men det är såklart insidan som räknas. :P

Jag har ett problem med att få ut AAC Ljud.
Kör följande;
Förstärkare: Pioneer VSX-AX2AS med stöd för AAC codec
Tvix: 5100HD kopplad med HDMI till VSX AX2AS
Fel gällande: AAC ut ljud via HDMI/TOSLINK/COAX

Jag får alltså inte ut AAC ljud via HDMI(eller nått annat för den delen). Och för att spara lite frågor;

Provat att bara köra Digital med endast SPDIF och Toslink i, AAC fungerar ej där heller.

:D

Dock reagerar inte förstärkaren på HDMI med AAC, men om jag kopplar in SPDIF(COAX) eller Toslink identifierar
förstärkaren signalen rätt.. dvs 5.1 AAC, men det kommer fortfarande inget ljud. (Provat flertalet filmer
samt testfilmer från QT med AAC)

Hade varit kul med lite hjälp, med tanke på att min förstärkare klarar av att köra AAC, då detta har körts med SPDIF - Passtrugh från PC, med andra filmer som använder sig av AAC.

Tack på förhand!

Acidgen

Ändra digital till analog så funkar det

Postad 05 February 2008 - 12:51

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Problem med AAC Audio.

Det står inte
Ja, volymen är på 25
så jag drar till med: prova att sätt volymen på 25.
Det krävs för pass through av DTS-ljudfiler.

/J

Postad 05 February 2008 - 13:35

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Problem med AAC Audio.

Det står inte
Ja, volymen är på 25

/J

Jag kan bara hålla med i detta fallet. Verkar ju som att det är nära när den detekterar signalen och står inte volymen på 25 så kan det vara tillräckligt kanske.
Att ställa settings till analog måste vara fel väg då man tappar surroundkanalerna.
Trist när det i princip bara är ett märke som har stöd för AAC... svårare att testa och att få hjälp av andra.

Postad 05 February 2008 - 13:52

acidgen
  • acidgen
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tjo

Kör jag Analog så blir det bara stereo!
Japp volymen är på 25 :P

Acidgen

Postad 05 February 2008 - 14:04

acidgen
  • acidgen
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Problem med AAC Audio.

Det står inte
Ja, volymen är på 25

/J

DTS funkar riktigt bra! har det gjort hela tiden, bara AAC som är mitt störtsa problem :P
Acidgen

Redigerat av acidgen, 05 February 2008 - 14:04.

Postad 06 February 2008 - 08:58

Unregisteredc2039fa8
  • Unregisteredc2039fa8
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har precis startat min ny 5100, j....t nöjd. Det vara bara att plugga in och köra. Jag har dock två frågor.
Fjärren är ruskigt seg, ibland händer inget, någon som har samma erfarenhet?
Vilken ftp klient använder ni andra. Jag har provat två olika utan att kunna koppla upp mig. Därmed får jag direkt kontakt via IE eller Firefox.
/Peter

Postad 06 February 2008 - 11:53

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Har precis startat min ny 5100, j....t nöjd. Det vara bara att plugga in och köra. Jag har dock två frågor.
Fjärren är ruskigt seg, ibland händer inget, någon som har samma erfarenhet?
Vilken ftp klient använder ni andra. Jag har provat två olika utan att kunna koppla upp mig. Därmed får jag direkt kontakt via IE eller Firefox.
/Peter

Fjärren är inte speciellt seg, men användargränssnittet kan kännas lite segt i sig självt.
Processorn är inte designad för operativsystem i första hand...
Att det inte händer något alls låter ännu mer konstigt?

Kommer inte ihåg vad andra använde för FTP-klient, men jag använder FlashFXP och får ut full hastighet
(runt 3,6-3,7 MB/s). Hastigheten brukar annars vara problemet med vissa klienter.
Det finns skrivet en hel del om ämnet i tråden flera gånger redan.
Jag har lagt mina settings till FlashFXP här om det inte presterar som det borde.

Postad 06 February 2008 - 13:47

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

...Fjärren är ruskigt seg, ibland händer inget, någon som har samma erfarenhet?...
/Peter

Låter som problem med IR kommunikationen. Jag hade min 5100 stånde lågt ner mot golvet tidigare och då var den ganska känslig för hur jag riktade fjärren. Sedan jag flyttade den till en hylla ca 1 m upp så funkar det oerhört mycket bättre. Så, mitt råd skulle vara att testa att flytta placeringen om du har möjlighet.

Postad 06 February 2008 - 13:54

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Låter som problem med IR kommunikationen. Jag hade min 5100 stånde lågt ner mot golvet tidigare och då var den ganska känslig för hur jag riktade fjärren. Sedan jag flyttade den till en hylla ca 1 m upp så funkar det oerhört mycket bättre. Så, mitt råd skulle vara att testa att flytta placeringen om du har möjlighet.

Hmmm... min står på golvet, men jag måste så klart ha fri sikt som brukligt.
Däremot skiljer det kraftigt mellan olika apparater. Min Philips-TV jag hade för ca. 100 år sen kunde man rikta fjärren åt vilket håll som helst, medan Denon's CD-spelare behöver sikte på fjärren.
Jaja, det är ju bara att testa.

Postad 06 February 2008 - 16:33

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Däremot skiljer det kraftigt mellan olika apparater. Min Philips-TV jag hade för ca. 100 år sen kunde man rikta fjärren åt vilket håll som helst, medan Denon's CD-spelare behöver sikte på fjärren.

Kör med en Harmony 885 multifjärr som smiskar tvixfjärren ordentligt.
Tvixen står snett bakom mig och den reagerar perfekt varje gång.
Snabbare än orginalfjärren dessutom.

Postad 06 February 2008 - 16:39

Unregisteredc2039fa8
  • Unregisteredc2039fa8
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
tackar för FlashFXP, skall testa när jag kommer hem. Ang fjärren så misstänker jag att det är något tekniskt fel på antingen burken eller fjärren. Jag har samma problem även om jag håller fjärren 10 cm från burken. Ibland kan man misstänka att det är OS'et som är segt, men som sagt jag tror det är något fel. Får ta kontakt med leverantören.
/P

Postad 06 February 2008 - 19:19

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Logitechs multifjärrar är helt suveräna och har man ett antal apparater som en sann prylbög, så gör de livet ruskigt mycket enklare och det för sedan med sig att både frun och svärföräldrarna kan titta på TV utan att man måste ge dem instruktioner vilken fjärr de skall använda osv..

Sedan skall man inte glömma deras överlägsna support. För ett år sedan tappade frun fjärren så att batteriluckan gick sönder. Logitech skickade två nya luckor utan kostnad. I förra veckan trilskades en ny pryl till min hembio och jag hittade ingen möjlighet på Logitechs konfigurationssite. Kontaktade supporten och dagen efter var det bara att ladda in justerad programvara. Har själv en äldre Harmony 655.

Håller alltså helt med Gabbe.

Menar förstås PsychoCheF.
/Honda

Redigerat av Honda, 06 February 2008 - 19:30.

Postad 06 February 2008 - 19:46

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Logitechs multifjärrar är helt suveräna och har man ett antal apparater som en sann prylbög, så gör de livet ruskigt mycket enklare och det för sedan med sig att både frun och svärföräldrarna kan titta på TV utan att man måste ge dem instruktioner vilken fjärr de skall använda osv..

Sedan skall man inte glömma deras överlägsna support. För ett år sedan tappade frun fjärren så att batteriluckan gick sönder. Logitech skickade två nya luckor utan kostnad. I förra veckan trilskades en ny pryl till min hembio och jag hittade ingen möjlighet på Logitechs konfigurationssite. Kontaktade supporten och dagen efter var det bara att ladda in justerad programvara. Har själv en äldre Harmony 655.

/Honda

Hittade Harmony 885 för 1300 spänn på m25. Det är väl ett hyggligt pris?

Postad 06 February 2008 - 23:11

Unregisteredd8860d4b
  • Unregisteredd8860d4b
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Någon som vet om det finns möjlighet att fixa ett snyggare gränssnitt på 4100:an och 5100:an?
Standard gränssnittet ser ruskigt fult ut måste jag medge. Sen tänke jag höra om någon mer än jag har problemet att många .iso-filmer (dvd:er) fryser helt ibland, för att sedan släppa 10 sekunder senare och då snabbspola sig ikapp. Kör med inbyggd SATA-disk och hade inte detta problem innan de senaste firmwire:erna kom.
Någon som vet om det är någon ny firmwire-release på G?

Postad 07 February 2008 - 00:25

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Någon som vet om det finns möjlighet att fixa ett snyggare gränssnitt på 4100:an och 5100:an?
Standard gränssnittet ser ruskigt fult ut måste jag medge. Sen tänke jag höra om någon mer än jag har problemet att många .iso-filmer (dvd:er) fryser helt ibland, för att sedan släppa 10 sekunder senare och då snabbspola sig ikapp. Kör med inbyggd SATA-disk och hade inte detta problem innan de senaste firmwire:erna kom.
Någon som vet om det är någon ny firmwire-release på G?

Gränssnittet i sig kan du inte göra så mycket åt tyvärr. Minnet i TViX:en är redan fullt så de har inte kunnat trycka in högupplösta GUI:s osv. Det du kan göra (och det gör enorm skillnad), är att byta ut bakgrundsbilden i alla mappar eller i valfria mappar. :)

http://forum.canman....read.php?t=5721

Ny firmware ska tydligen eventuellt kanske möjligtvis vara på gång. Vi hoppas alla på det, men att säga att det är så, känns dumt för besvikelsen över att något inte dyker upp är större än tvärt om. :rolleyes:

Det här med att det fryser har med att du troligen har senaste firmwareversionen. Den är optimerad för MKV-filer och inte ISO. DViCO (tillverkaren) väntar på ett nytt SDK från chiptillverkaren (en del av hårdvaran i TViX:en) och efter det kan de förhoppningsvis optimera mjukvaran.

Postad 07 February 2008 - 01:06

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

/Honda

Jag har hört det också att Harmony har bättre kraft i lysdioderna, men tyvärr är det något annat som Denon gör konstigt även i mottagaren på spelarna och som gör att de är väldigt känsliga. Bättre blir det, men inte bra...
Skit i det för tråden handlar ju inte om Denon ändå. :)

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 07 February 2008 - 01:07.

Postad 07 February 2008 - 11:55

ronnyha
  • ronnyha
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag är väldigt nöjd med min M-4100, det är bara ett problem. När jag startar det så låser den sig ibland, det står Boot i displayen. Startar jag om den så fungerar det igen. Är det någon som har liknande problem?? Min HD är
SAMSUNG SPINPOINT 500GB SATA/300 7200RPM 16MB.

Postad 07 February 2008 - 12:20

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag är väldigt nöjd med min M-4100, det är bara ett problem. När jag startar det så låser den sig ibland, det står Boot i displayen. Startar jag om den så fungerar det igen. Är det någon som har liknande problem?? Min HD är

HD'n är det många inklusive jag själv som använder, så där ligger inte felet.
Har du monterat bygling på hårddisken? Det brukar av någon anledning inte medfölja byglar längre så man kan sätta den som master, utan den står som "auto select" när man köper den.

Var Tvixen på svenska när du köpte den? Annars måste man ändra språk på ett speciellt sätt enligt Dvico (Tvix):
http://www.tvix.co.k...s...=3&SCATID=2
Har du ändrat med de vanliga inställningarna så blir burken oftast instabil.

Hoppas att det löser sig.

Postad 07 February 2008 - 12:23

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Har samma hårddisk men inga problem här.

Postad 07 February 2008 - 12:45

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

ronnyha Postat Idag, 11:55

Satt och funderade på varför det finns möjlighet att bygla en SATA-hårddisk över huvud taget?
Man kan väl ändå bara sätta en HD per kabel? Man kan ju prova att bygla ifall inget annat hjälper.
Jag hade ett liknande problem med min första Tvix och ändrade byglingen och tyckte att det blev bättre, men den fick lämnas tillbaks i slutänden ändå.

Postad 07 February 2008 - 19:25

ronnyha
  • ronnyha
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag köpte den på Dustinhome i slutet på oktober-07 så den är väl "Gråimporterad" jag har för mig att det var franska i början. Jag gjorde som Gabbe föreslog med språkinställningarna och nu har jag startat om 10-15 ggr utan hängningar. Ang byglingen så hade jag tydligen satt en bygel när jag monterade hårddisken, så jag tog även bort den. TACK för hjälpen, jag kan inte förstå att så många här på forumet gnäller på Tvixen för mig är det en super maskin. Jag har inga problem med varken iso eller mkv. Men man blir väldigt sugen på 6500:an, jag får se om man kan sälja denna så.....

Postad 07 February 2008 - 20:32

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Det hade varit enkelt att skylla på din TV eftersom just brus är ovanligt eller t.o.m. obefintligt.
De som har haft någon form av oljud, har haft det oberoende av vilken ljudutgång som använts.
Enda sättet att veta säkert är att kånka hem den till någon som har TV med HDMI och testa ifall problemet finns även där. Så har man åtminstone kommit fram till varifrån felet kommer menar jag.
Hur lång HDMI-kabel använder du och vad är det för TV?

10m HDMI (från ClasOlsson... :(
Har inte haft några problem nu på länge men kör mest via förstärkaren.
Denna lilla låda är helt underbar! Kunde inte någon bygga in en tvix i en BluRay-spelare så skulle lyckan vara total?

Det är fel på TV:n. Fick dåligt ljud för någon dag sedan och stängde av och satte på TV:n och då blev det bra ljud igen. Rörde inget annat (kabel eller tvix) så då måste det vara TV.n, eller hur? Hm... det kanske finns någon inställning för ljudet via HDMI på TV:n? Har en LG 32LC2 som är har något år på nacken nu.

Postad 07 February 2008 - 23:03

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Hmm det ligger en fil i roten på min tvix som heter följande.

EDID_FAILED.ted

någon som vet vad den har för funktion, filen kom till då jag körde in senaste firmwaren.

Går filen att ta bort?

Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 07 February 2008 - 23:19.

Postad 08 February 2008 - 00:05

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hmm det ligger en fil i roten på min tvix som heter följande.

EDID_FAILED.ted

någon som vet vad den har för funktion, filen kom till då jag körde in senaste firmwaren.

Går filen att ta bort?

Den skapas när du har Spelaren ställd i "Auto-EDID"-läget. Det är en felfil, något som inte fungerar, eller fungerade. En informations/logfil bara. Du kan ta bort den/de som skapas. :(

Postad 08 February 2008 - 08:18

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Det är ju rätt coolt att man kan få mapparna att istället visa omslagsbilder... Ska bara ta reda på hur man gör... för det verkar ju gå... :(

Postad bild

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.