Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 February 2008 - 10:00

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
What the....!?!?

Satte mig nu på morgonen och skulle kolla på nånting till frukosten och satte genast min smörgås i halsen...hela min mapp "720p" är helt tom, helt utan anledning. Den var full med saker igår när jag gick och la mig, men nu är den helt plötsligt tom? De verkar inte ha försvunnit eftersom utrymmet på disken är detsamma, men kan inte se filerna varesig från tvixen eller när/om jag loggar in via FTP....

Någon som har en blekaste?

Postad 17 February 2008 - 10:55

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

What the....!?!?

Satte mig nu på morgonen och skulle kolla på nånting till frukosten och satte genast min smörgås i halsen...hela min mapp "720p" är helt tom, helt utan anledning. Den var full med saker igår när jag gick och la mig, men nu är den helt plötsligt tom? De verkar inte ha försvunnit eftersom utrymmet på disken är detsamma, men kan inte se filerna varesig från tvixen eller när/om jag loggar in via FTP....

Låter skumt. Prova att koppla tvixen till datorn och kör en chkdsk/scandisk.

Postad 17 February 2008 - 11:02

NalliZ
  • NalliZ
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Är det nån som vet om det planeras nån ny firmware till M-4100?
Eller är all kraft lagd på 6500?
Fixar dem inte *.iso uppspelningen snart så är det dax att sälja aparaten.

Postad 17 February 2008 - 12:32

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Det är nämnt åtminstonde 2 gånger i slutsidorna av denna tråd att det är planerat att komma en uppdatering av FW till slutet av denna månad. Ingen aning om vad DViCo lägger tyngdpunkten på för denna uppdatering då de inte alls kommunicerar med sina kunder längre...

Jag skrev till DViCo om ett av problemen med den nuvarande mukvaran för en månad sedan och har inte ens fått ett svar än :P

Postad 17 February 2008 - 13:54

Markuz
  • Markuz
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Har funderat över ISO problemen som diskuteras.
Jag har ännu inte en tvix och, som många andra, överväger jag att köpa en 6500. Men nu är det så att jag kommer inte använda stream funktionen utan har en extern hårddisk till som jag kommer lagra all media på, det gäller iso, avi, mpg och mkv filer. ljud och surround osv är inte intressant för mig och min tv:s hdmi är begränsad til 1.2.

Jag tycker mer och mer att det känns meningslöst att satsa på en 4100.
Sen är det ju att FW inte kommer bli lika aktuellt för 4100/5100 iom att det är en utgående modell.

Postad 17 February 2008 - 14:12

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Har funderat över ISO problemen som diskuteras.
Jag har ännu inte en tvix och, som många andra, överväger jag att köpa en 6500. Men nu är det så att jag kommer inte använda stream funktionen utan har en extern hårddisk till som jag kommer lagra all media på, det gäller iso, avi, mpg och mkv filer. ljud och surround osv är inte intressant för mig och min tv:s hdmi är begränsad til 1.2.

Jag tycker mer och mer att det känns meningslöst att satsa på en 4100.
Sen är det ju att FW inte kommer bli lika aktuellt för 4100/5100 iom att det är en utgående modell.

Om man ändå ska köpa en ny burk, så är 6500/7000 det rätta att satsa på.
Har man redan en 4100/5100 är behovet betydligt mindre eftersom de redan funkar så pass bra.
Jag ställer mig mer undrande till Dvico som inte verkar lyssna alls på sina användare och är därför inte så sugen på att köpa deras produkter mer. De borde ha en tydlig dialog med entusiastiska användare istället för att slå dövörat till.
Har själv skrivit 3st inlägg på Dvico's FAQ-sida... fick svar på den första (ett svar som indikerar att de vet mindre än vad jag trodde) och de två senare har det varit tyst om efter 7 resp. 4 veckor.

Görs en fungerande firmware så behöver man inte bry sig om ifall det släpps fler eller inte.

Postad 17 February 2008 - 14:42

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

What the....!?!?

De gånger det har hänt mig (oftast efter att ha uploadat med ftp) har jag kopplat Tvixen till PCn och kört en Scandisk (felkontroll), med ikryssat [x] reparera fil i filsystemet automatiskt och avkryssat [] Sök efter skadade sektorer...
Det går rätt så snabbt om man bara kryssar i det första alternativet (någon minut eller så)

Det har fixat problemet varje gång :-)
Hopas det funkar för dig också.

/Peter

Redigerat av peswe, 17 February 2008 - 14:46.

Postad 17 February 2008 - 17:39

NalliZ
  • NalliZ
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Äger just nu M-4100, men kommer det inte en riktig firmware snart som gör att *.mkv och *.iso fungerar på samma firmware så blir jag tvungen att köpa M-6500 tyvär.
Är det det dem vill kanske?

Redigerat av NalliZ, 17 February 2008 - 17:40.

Postad 17 February 2008 - 21:02

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Äger just nu M-4100, men kommer det inte en riktig firmware snart som gör att *.mkv och *.iso fungerar på samma firmware så blir jag tvungen att köpa M-6500 tyvär.

Vad får dig och tro att det funkar på den då?

Postad 17 February 2008 - 21:11

NalliZ
  • NalliZ
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Jag utgår ifrån att på M-6500 fungerar *.mkv och *.iso utan problem.
Annars skulle dem väll inte börja sälja den apparaten.

Postad 17 February 2008 - 21:22

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Det finns ingen produkt, inte ens en HTPC som klarar 100 % av alla filer som finns där ute på nätet osv. Tyvärr. Om det är något du kräver, så kommer du att få vänta. Du kommer dock troligen väldigt nära "*.mkv" och "*.iso", men aldrig alla då det finns alldeles för många hopkok av codecs och skit där ute som troligen inte ens VLC och en kraftfull dator fixar. Ville bara klargöra det så du inte lackar ur trots att den senaste versionens chip i både M-6500 och till exempel Popcorn Hour "ska" klara det mesta. Det mesta alltså.

Postad 17 February 2008 - 23:09

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1082 inlägg
  • 0
Hur ställer man in så att Tvixen startar från det ställe på en fil som man slutade kolla när man startar den nästa gång?
Hittar ingen inställning för detta.

Och en fråga till..
Vad är det för filer som dyker upp i roten på Tvixen, dom som heter EDID.****.ted?
Kan man ta bort dom?

Redigerat av Unregistered47746e95, 17 February 2008 - 23:22.

Postad 17 February 2008 - 23:33

NalliZ
  • NalliZ
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
sean.wiklund
Jag vet att det finns massor av format ute.
Men jag svarar bara för vad jag har behov av, och det är *.mkv och *.iso.
*.mkv räcker det med 720 för min del.
Jag tycker inte man ställer för stora krav att den skall klara dessa 2.
Det är trotts alt rätt högt prioriterade formaten.

Postad 17 February 2008 - 23:39

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag syftar framför allt på att de måste ha fått nya SDK'n om iso-filer ska funka.
Om detta är fallet så lär vi få en fungerande update snart också, om inte så lär det knappast funka.
Som Sean säger så är det väldigt få prylar som är kompletta vid introduktionen.

Inte ens en ny bil fungerar helt och hållet när man köper dem längre.
Vissa har så många firmware-uppdateringar att man somnar ståendes när bilen lämnas på service.
(Jag som utför servicen/uppdateringarna då...)

Hur ställer man in så att Tvixen startar från det ställe på en fil som man slutade kolla när man startar den nästa gång?
Hittar ingen inställning för detta.

Och en fråga till..
Vad är det för filer som dyker upp i roten på Tvixen, dom som heter EDID.****.ted?
Kan man ta bort dom?

1. Vet ej, men det funkar nog bara med iso-filer och det sköts automatiskt.

2. Du kan slänga filerna, men det kommer att skapas nya och är till för att underlätta kommunikationen mellan Tvix och TV/proj/skärm.

Postad 18 February 2008 - 00:35

NalliZ
  • NalliZ
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Om det finns firmware som fungerar 100% på iso och så finns det en som fungerar på mkv.
Varför kan dem inte bocka ihop dessa 2 ?

Postad 18 February 2008 - 00:44

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Om det finns firmware som fungerar 100% på iso och så finns det en som fungerar på mkv.
Varför kan dem inte bocka ihop dessa 2 ?

Jag har inte lyckats få det att fungera till 100% med någon firmware.
Vissa funkar förvisso bättre än andra, men inte helt bra.
Har sluppit problem genom att köra iso över nätverket och .mkv från interna hårddisken.

Att det inte är helt enkelt ändå beror på att det finns begränsat med plats i minnet som innehåller firmware.
Alla program måste göras optimalt för att fungera och få plats samtidigt.

EDIT: Jag menar att jag aldrig har lyckats få iso-filer att fungera till 100% med någon firmware. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 18 February 2008 - 01:25.

Postad 18 February 2008 - 10:24

VDK
  • VDK
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
*SUCK*.. När skall folk förstå att *.MKV inte är ett format utan endast en container? Ungefär som att säga att *.RAR är ett mediaformat.

Postad 18 February 2008 - 11:23

NalliZ
  • NalliZ
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Gabbe
På 1.0.43 fungerar *.iso för mig utan problem faktiskt.
På 1.3.15 fungerar *.mkv för mig kannon men inte *.iso

VDK
Jag vet att *.mkv är en container.
Men förstår inte vadd den har med vår diskution att göra.
Känns det bättre för dig om vi skriver "mkv conteiner" varje gång.

Postad 18 February 2008 - 12:09

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Jag upplever inte dessa problem, faktiskt.
Jag har den senaste firmwiren (non-beta)

Postad 18 February 2008 - 12:12

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

En liten kul reflektion. Om man har anslutit med FTP till Tvixen från PCn och startat up/download, så går Katalogbläddringen på Tvixen riktigt snabbt.

Hade också för mig att den bläddrade upp ikoner riktigt snabbt vid något tillfälle och nu hittade du orsaken.
Det är riktigt perverst vad snabbt det går om man bläddrar samtidigt som man FTP'ar!
Borde finnas möjlighet att göra den snabbare i vanliga fall också...

Det låter ju som en stor fet bugg. Borde ju vara tvärtom, dvs. att det går långsamt när man FTP'ar.

FTP går lokalt i ca 1Mbit/s för mig. Förutom om jag kör en film och har den pausad, då går det stört segt. Men i IDLE och med film igång fungerar det fint :blink:

Postad 18 February 2008 - 12:20

benteboy
  • benteboy
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Vill bara säga att detta är världens bästa maskin :blink: har haft min nu i 4 månader å aldrig varit några problem med den, kör med en inbyggd hdd på 500gig.
har slängt min vanliga dvd-spelare :)
(har en 5100)

Redigerat av benteboy, 18 February 2008 - 12:20.

Postad 18 February 2008 - 12:28

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Gabbe

VDK

Ja, det är konstigt.
När det gapades som mest om att gamla firmware fungerade perfekt med iso-filer, så slängde jag i den versionen och körde min "testfilm" som jag vet inte fungerar från intern HD och funkar bra över nätverk.
Aldrig att den gick ens 5 minuter innan första avbrottet ens med 1.0.43...
Om det beror på dagsform, hårddiskmodell (Sammy Spinpoint 500GB) eller skiftande kvalitét mellan enheterna vet jag inte. Blev dock inte imponerad och dessutom tar det alldeles för lång tid att flasha om efter behov.

FTP går lokalt i ca 1Mbit/s för mig. Förutom om jag kör en film och har den pausad, då går det stört segt. Men i IDLE och med film igång fungerar det fint :blink:

Vi snackade om att det gick segt att bläddra ikoner.
När man kör FTP samtidigt så går det snabbare...
Dessutom borde FTP gå snabbare än så. Jag har ca. 3,6MB/s (28-29Mbit/s)

Vill bara säga att detta är världens bästa maskin :) har haft min nu i 4 månader å aldrig varit några problem med den, kör med en inbyggd hdd på 500gig.
har slängt min vanliga dvd-spelare :)
(har en 5100)

Är det med v. 1.0.43 då?

Postad 18 February 2008 - 12:46

NalliZ
  • NalliZ
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Gabbe
Tror du det kan bero på disken om *.iso fungerar eller inte med senaste firmware?
Hadde samsung 500GB innan och det fungerade inte, bytte nu till WD 1tb och den fungerar lika dåligt.
Kanske köra en test med en extern HD och se om det blir bättre.

Postad 18 February 2008 - 12:51

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Gabbe
Tror du det kan bero på disken om *.iso fungerar eller inte med senaste firmware?
Hadde samsung 500GB innan och det fungerade inte, bytte nu till WD 1tb och den fungerar lika dåligt.
Kanske köra en test med en extern HD och se om det blir bättre.

Tveksamt... jag tycker bara det är konstigt om vissa får det att funka och inte andra.
Det påstås finnas någon modell av WD som inte funkar till Popcorn Hour i alla fall.

Postad 18 February 2008 - 12:53

NalliZ
  • NalliZ
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Det ser man...
Trodde absolut inte att det kunde skilja på olika diskar i det här fallet

För jag hoppas verkligen att folk har tänkt på att det finns bygling för sata 150/300 på diskar som kan påverka att den fungerar eller inte.

Redigerat av NalliZ, 18 February 2008 - 12:55.

Postad 18 February 2008 - 14:23

VDK
  • VDK
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

sean.wiklund
Jag vet att det finns massor av format ute.
Men jag svarar bara för vad jag har behov av, och det är *.mkv och *.iso.
*.mkv räcker det med 720 för min del.
Jag tycker inte man ställer för stora krav att den skall klara dessa 2.
Det är trotts alt rätt högt prioriterade formaten.

Gabbe

VDK

..Hatar att märka ord och jag hatar när folk gör det för mig, men för att diskussionen om kompabilitet bör vara något så när realistisk bör man veta vad man önskar / kräver. Att kräva att "mkv" skall fungera blir ju typ som att kräva att "RAR" skall fungera. MKV säger ju egentligen inte ett jota om vad den innehåller (lika lite som tex. .ZIP eller .RAR gör.)

Som Sean har försökt förklara finns det så fruktansvärt många sätt att packa ihop HD-material i .MKV-kontainer att det är svårt/omöjligt att täcka in alla. (svårt även på PC, även när du kör senaste codec:ar osv.) Folk väljer helt enkelt att komprimera med så pass olika metoder.

Jag anser dock att TViX:en sväljer det mesta X264:a-material jag matat den med, och det är MYCKET. Har bara ett eller två exempel där filmer låst sig eller där bitraten varit för hög.

Att jag blir tvungen att köra ISO-imagar av DVD-filmer från USB eller över nät är något jag kan leva med. Funkar ju klockrent när man kör så.

..Men visst skulle även jag önska en ny firmware som gör "mirakelmaskinen" stabilare och att den skulle kunna hantera embeded subtitles. (Även om man nu lärt sig leva med att extrahera dem.)

Postad 18 February 2008 - 15:38

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Funkar sökningen inom tråden dåligt för närvarande?
Sökte på firmware för att få lite koll på vad det är som funkar bra/dåligt med mkv/iso. Men jag fick bara 2 träffar (dels första originalinlägget och ett av de sista).
Kan någon förbarma sig och sammanfatta hur vad det är för problem som dyker upp vid olika firmwares.
Orkar inte läsa 141 sidor... (nu när sökningen är knas)

/Peter

Postad 18 February 2008 - 16:57

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Hej!
Köpte nyss en 4100 och jag har en fråga:
Om man ansluter med komponentkablar till TV:n, matar den då ut 1080p eller måste det vara en hdmi kabel som kopplas.
Ljudet tar jag ändå via coax till min gamla förstärkare.

Postad 18 February 2008 - 17:06

NalliZ
  • NalliZ
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
VDK
Så alla dina iso som inte fungerade på den interna disken fungerar från en externa eller streamad?

Postad 18 February 2008 - 22:00

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Hej!
Köpte nyss en 4100 och jag har en fråga:
Om man ansluter med komponentkablar till TV:n, matar den då ut 1080p eller måste det vara en hdmi kabel som kopplas.
Ljudet tar jag ändå via coax till min gamla förstärkare.

Hej och hoppas att du blir nöjd! :)

Gå in under settings och välj att mata ut över komponent och välj därefter önskad upplösning på utgående signal. Sedan måste du godkänna och Tvixen byter upplösning. Antingen kommer det bild och då går det att köra 1080p eller så blir det svart och då återgår den efter en liten stund. Skulle det bli helt svart så är det ingen fara utan bara att trycka på "tv out"-knappen nere till vänster på fjärrkontrollen tills bilden kommer tillbaka.

Berätta gärna hur det gick!

Postad 18 February 2008 - 22:24

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Tack för svaret!
Efter mycket om och men så fick jag i gång min TviX och provade tillslut både hdmi och komponent.
Orsaken till att jag undrade om komponent är att mina hdmi utgångar är upptagna och jag har redan en swith som redan används.

Jag gjorde inställningarna för bilden men tyckte att hdmi presterade en mer färgfylld och skarpare bild, (kanske beror på TVn?) så nu får jag byta kablar när jag switchar mellan HD DVD, Blu-ray (Reg A och B, ), HD DigitalTVbox och min nya TviX. :)

Netshare fick jag inte alls att funka.
Problem har jag ibland med mappöppningen.
Ibland går det inte att öppna mapparna som innehåller filmer jag fört över och helt plötsligt går det för att vid senare tillfälle vägra öppna mappar...
Förstår inte varför det är så. Jag har installerat senaste mjukvaran och mapparna innehåller mkv filer.

Frågor:
I spelarens meny kan man välja Video, Musik och Foto, men alla mappar jag för över ligger i roten och nås från alla menyer. Hur gör jag för att varje kategori hamnar rätt?
Behöver jag alltså partitera (eller vad det nu heter) disken och döpa varje del till Video, Musik etc?
Hur hamnar då valen på menyerna rätt? (Pekar på rätt ställe av disken?)

Plus skulle jag uppskatta om någon kan förklara hur man får netshare att funka.
Jag har kollat att Tvixen har min ipadress etc, jag har installerat netshare på min pc, men får inget att funka.

Tacksam för all hjälp!
:)

Postad 18 February 2008 - 22:36

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Det är sagt i inlägg 4119...men tåls att upprepas då många säkert vill höra det och höja sina förväntningar....hoppas dom har fixat nåt vettigt typ bildhanteringen, iso är väl inte så troligt men där har jag liks knappt nåra problem då jag kör från extern disk och det funkar klockrent!

Exakt! Jag kan bara inte tro att det är så uselt ställt med bildvisningen! Det ruggiga är att det är lika uselt i såväl Tvix 6500 som Popcorn, trots att det borde finnas kraft i överflöd i dom maskinerna. MÅSTE man skaffa en HTPC för att visa foton? Det är ju löjligt.

Finns det inget halv-/hel-automatiskt program som kan ta en folder med JPEG-bilder (och eventuellt lite mp3:or för bakgrundskusik) och göra en 720p (eller 1080p för dem med en sådan TV/projektor) .mkv-fil av dem?

Inget som passar alla, men skulle vara bra för mig just nu med semesterbilderna...

Postad 18 February 2008 - 22:56

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Tack för svaret!
Efter mycket om och men så fick jag i gång min TviX och provade tillslut både hdmi och komponent.
Orsaken till att jag undrade om komponent är att mina hdmi utgångar är upptagna och jag har redan en swith som redan används.

Jag gjorde inställningarna för bilden men tyckte att hdmi presterade en mer färgfylld och skarpare bild, (kanske beror på TVn?) så nu får jag byta kablar när jag switchar mellan HD DVD, Blu-ray (Reg A och B, ), HD DigitalTVbox och min nya TviX. :)

Netshare fick jag inte alls att funka.
Problem har jag ibland med mappöppningen.
Ibland går det inte att öppna mapparna som innehåller filmer jag fört över och helt plötsligt går det för att vid senare tillfälle vägra öppna mappar...
Förstår inte varför det är så. Jag har installerat senaste mjukvaran och mapparna innehåller mkv filer.

Frågor:
I spelarens meny kan man välja Video, Musik och Foto, men alla mappar jag för över ligger i roten och nås från alla menyer. Hur gör jag för att varje kategori hamnar rätt?
Behöver jag alltså partitera (eller vad det nu heter) disken och döpa varje del till Video, Musik etc?

Plus skulle jag uppskatta om någon kan förklara hur man får netshare att funka.
Jag har kollat att Tvixen har min ipadress etc, jag har installerat netshare på min pc, men får inget att funka.

Tacksam för all hjälp!
:)

Partitioner erfordras ej. Det räcker med att skapa "Rot-mappar" som heter Video, Audio och Photo som ligger på översta nivån på hårddisken. I dessa mappar lägger du sen "rätt typ" av mappar.
Vilken version har du av Netshare? Jag kör 1.13, i vilken man kan dela ut 4 st i nätverket valfria mappar. På PCn behöver de inte ha något speciellt namn, däremot turordningen är länkad till motsvarande disknr på tvixen (tvixhd1 - tvixhd4, de namnen ska du inte byta. Du måste också ange IP-numret till den dator där din Netshare mapp ligger.)

Redigerat av peswe, 18 February 2008 - 22:57.

Postad 18 February 2008 - 23:05

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Tack för svaret!
Frågor:

Partitioner erfordras ej. Det räcker med att skapa "Rot-mappar" som heter Video, Audio och Photo som ligger på översta nivån på hårddisken. I dessa mappar lägger du sen "rätt typ" av mappar.
Vilken version har du av Netshare? Jag kör 1.13, i vilken man kan dela ut 4 st i nätverket valfria mappar. På PCn behöver de inte ha något speciellt namn, däremot turordningen är länkad till motsvarande disknr på tvixen (tvixhd1 - tvixhd4, de namnen ska du inte byta. Du måste också ange IP-numret till den dator där din Netshare mapp ligger.)

Måste man ha en intern hd för att de "genvägarna" ska fungera eller fungerar det över nätverket/netshare också??

Postad 18 February 2008 - 23:21

Unregisteredd5b73ff4
  • Unregisteredd5b73ff4
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag har en Tvix M-4100 med en Tuner T-430. Jag har fått det att funka med tunern osv.

MEN när tvixen hänger sig (av mkv. iso. filer eller liknade) så tappar den bort min tuner. Jag startar om tvixen men det hjälper inte. Det går inte att gå in i HDTV-läget (symbolen är utgråad) och titta på tv... För att lösa problemet måste jag ta ur tunern ur tvixen och starta om den, ganska irriterande!

Någon lösning på detta problem? Är det värme, bugg i firmware, eller liknaden?

BTW är det någon som har fixat extra kylning i sin Tvix M-4100? (Jag har ingen hårddisk i min).

Tacksam för olika tankar, lösningar m.m.

Postad 19 February 2008 - 00:07

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag har en Tvix M-4100 med en Tuner T-430. Jag har fått det att funka med tunern osv.

MEN när tvixen hänger sig (av mkv. iso. filer eller liknade) så tappar den bort min tuner. Jag startar om tvixen men det hjälper inte. Det går inte att gå in i HDTV-läget (symbolen är utgråad) och titta på tv... För att lösa problemet måste jag ta ur tunern ur tvixen och starta om den, ganska irriterande!

BTW är det någon som har fixat extra kylning i sin Tvix M-4100? (Jag har ingen hårddisk i min).

Jag har använt tuner T-430 i min 4100 hela tiden jag haft min TVIX (jag tror jag köpte i augusti). Jag har haft alla möjliga problem med den men det problem som du beskrver har jag aldrig varit ens i närheten av. Vilken firmware använder du?

Om du har uppdaterat firmware skulle jag tro att det är antingen hårdvaruproblem eller problem med kylningen. Jag har inbyggd hårddisk (Hitachi). Vilket fläktläge använder du och jag hoppas att den inte står alltför trångt inklämd.

När det gäller kylning har jag sett att någon som inte haft hårddisk tejpat för den halvan av fläkten för att få bättre kylning av elektroniken. Ett alternativ kan vara att stoppa in en gammal hårddisk som man inte kopplar in.

/Göran

Postad 19 February 2008 - 00:13

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Jag undrar om det är någon som känner igen följande problem:

Om jag använder D-links trådlösa adapter samtidigt som jag har en 2.5 tums USB-disk (utan separat strömförsörjning) så har jag mycket svårt att få igång n'ätverket. Det går ibland men oftast inte.

Problemet yttrar sig på så sätt att jag inte får någon IP-adress från routern.

Jag har märkt det här länge och tänker inte lägga ner enormt med tid på att ta reda på orsaken. Jag kan leva utan att detta fungerar men är lite nyfiken om någon känner igen det.

/Göran

Postad 19 February 2008 - 07:25

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Funkar sökningen inom tråden dåligt för närvarande?
Sökte på firmware för att få lite koll på vad det är som funkar bra/dåligt med mkv/iso. Men jag fick bara 2 träffar (dels första originalinlägget och ett av de sista).
Kan någon förbarma sig och sammanfatta hur vad det är för problem som dyker upp vid olika firmwares.
Orkar inte läsa 141 sidor... (nu när sökningen är knas)

/Peter

Fw 1.0.43 funkar felfritt med .ISO men tar inte .MKV överhuvudtaget.
Fw 1.3.15 funkar i princip felfritt med .MKV men .ISO hänger sig när man kör ifrån intern hdd men funkar om man kör över nätverk.

Postad 19 February 2008 - 07:30

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Jag upplever inte dessa problem, faktiskt.
Jag har den senaste firmwiren (non-beta)

Isåfall gissar jag att du inte spelar upp båda ifrån en inbyggd hdd utan kör över nätverk , annars är du ett unikum :)

Postad 19 February 2008 - 07:49

Unregisteredd5b73ff4
  • Unregisteredd5b73ff4
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Jag har använt tuner T-430 i min 4100 hela tiden jag haft min TVIX (jag tror jag köpte i augusti). Jag har haft alla möjliga problem med den men det problem som du beskrver har jag aldrig varit ens i närheten av. Vilken firmware använder du?

Om du har uppdaterat firmware skulle jag tro att det är antingen hårdvaruproblem eller problem med kylningen. Jag har inbyggd hårddisk (Hitachi). Vilket fläktläge använder du och jag hoppas att den inte står alltför trångt inklämd.

När det gäller kylning har jag sett att någon som inte haft hårddisk tejpat för den halvan av fläkten för att få bättre kylning av elektroniken. Ett alternativ kan vara att stoppa in en gammal hårddisk som man inte kopplar in.

/Göran

Tack för ett bra svar!

Jag kör senaste firmware 1.3.15 och jag hare bara kört med den firmwaren. Och fläkthastigheten har jag på Normal, jag upplevde att Tvixen hängde sig lättare när jag hade lägre fart på fläkten. Jag är ju en gammal datanörd som gillar/gillade att överklocka, och därför känns det som det är värme inblandat i mitt problem.

Gammal hårddisk eller tejpa, kan mycket väl vara en lösning. Jag funderar på att öppna Tvixen och kolla vad man kan hitta på.

Vilka problem har du haft med din Tuner?

Tacksam för olika idéer.

Postad 19 February 2008 - 08:40

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Gammal hårddisk eller tejpa, kan mycket väl vara en lösning. Jag funderar på att öppna Tvixen och kolla vad man kan hitta på.

Vilka problem har du haft med din Tuner?

Om jag var dig skulle jag börja med en gammal hårddisk - om du öppnar burken bryter du garantin.

De problem jag haft med tunern har skiftat med firmware.

I 1.0.43 (som var den första jag hade) kunde man inte se på SVT HD i realtid. Dessutom tog det flera veckor innan jag insåg att det trots det gick bra att spela in SVT HD. TVIX muttrade någonting om att det inte fanns stöd för formatet och någon berättade i det här forumet att det inte fanns stöd för H.264 Transport Stream. Innspelningarna blev perekta och helt utan bild- eller ljudstörningar och det gick att se dem i TVIX.

I första beta FW som jag provade (jag tror det var 1.2.19) var problemet detsamma som i 1.0.43. Det gick inte att se SVT HD i realtid.

I beta FW 1.2.23 gick det för första gången att se SVT HD i realtid men de började det i stället bli problem med inspelning. När jag tittade på inspelat material såg det bra ut i cirka 8 minuter men sedan började det bli mycket störningar i både ljud och bild. Det här problemet var relativt konsekvent. Möjligen skulle man kunna misstänka mottagningen eftersom jag har en relattivt enkel inomhusantenn men om jag tittade på programmet i realtid samtidigt som jag spelade in såg jag inga störningar. Jag upptäckte till slut att det verkade vara relaterat till det trådlösa nätverket. Om jag kopplade ur nätverket så försvann bildstörningarna. Jag hittade till slut också en restriktion i manualen till tunern: "Do not connect the USB host or network when the HDTV mode is active.
These can be cause stuttering or jerky motion. We recommend connecting the USB host or network only
in the file mode." Jag har inte lyckats att fullt ut tyda den här meningen. Menar de bara USB nätverk eller nätverk över huvud taget? Jag har inte provat med trådat nätverk.

Sedan har jag provat de beta FW som jag kommit över men problemet har funnits kvar. Jag kör inte längre med något nätverk inkopplat. Fortfarande har jag störningar i bild och ljud i det inspelade materialet även om det inte finns några störningar när jag tittar samtidigt som inspelningen går. Det är inte längre konsekvent - det händer bara ibland. Senast i går kväll råkade jag ut för det här problemet. Jag tittade på Kungamordet samtidigt som inspelningen gick. För det mesta brukar jag titta via min Dilog DT-430HD (TVIX har bra bild men Dilogen har bättre). Det fanns inga bildstörningar. Jag är mycket kvällstrött och inte helt oväntat somnade jag mitt i programmet. När jag senare skulle titta på det jag missat visade det sig att det var rejäla ljud- och bildstörningar i det inspelade materialet.

Jag ska nu försöka att även koppla ur min USB-disk vid inspelning för att se om det blir bättre.

De här problemen är mycket besvärande eftersom just möjligheten att titta på/spela in/spela upp SVT HD var huvudargumentet för att skaffa en TVIX för mig. Det verkar som mycket få ägare av TVIX har tuner och därför llider de flesta ägarna inte alls av de här problemen.

Däremot har min tuner suttit i hela tiden sedan jag först satte igång TVIX. Jag har aldrig demonterat den.

Jag hoppas att du kommer att få bättre intryck av tunern än vad jag haft.

/Göran

Postad 19 February 2008 - 10:53

cosmicp
  • cosmicp
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Finns det inget halv-/hel-automatiskt program som kan ta en folder med JPEG-bilder (och eventuellt lite mp3:or för bakgrundskusik) och göra en 720p (eller 1080p för dem med en sådan TV/projektor) .mkv-fil av dem?

Inget som passar alla, men skulle vara bra för mig just nu med semesterbilderna...

Det där har jag också funderat på! Har inget svar dock :) då jag kan för lite.
Någon som vet - tala om!

Postad 19 February 2008 - 11:04

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Jag hittade själv ett litet sharewareprogram (provversionen klarar nästan samma), Picture2avi Pro, som inte kan skapa mkv men avi-filer i DivX/XviD. Det var inga problem att göra en 800*600-film, när jag försökte med 1080*720 så blev utfilen tom.

Postad 19 February 2008 - 11:28

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag hittade själv ett litet sharewareprogram (provversionen klarar nästan samma), Picture2avi Pro, som inte kan skapa mkv men avi-filer i DivX/XviD. Det var inga problem att göra en 800*600-film, när jag försökte med 1080*720 så blev utfilen tom.

Prova med 1280x720 istället eftersom det är det som är HDTV-upplösningen 720p.

edit: fast du skrev kanske bara fel?

Redigerat av distortion2, 19 February 2008 - 11:29.

Postad 19 February 2008 - 12:02

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Ja, och två gånger har jag skrivit fel nu här på forumet, på samma sätt. Det ebtyder förstås att det är risk att jag skrev fel på samma sätt när jag körde programmet... Farligt att vara på semester en månad. :)

Postad 19 February 2008 - 23:15

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Vi snackade om att det gick segt att bläddra ikoner.
När man kör FTP samtidigt så går det snabbare...
Dessutom borde FTP gå snabbare än så. Jag har ca. 3,6MB/s (28-29Mbit/s)

Förlåt, jag menade 1MB/s och från min laptop som använder WLAN. Tvixen är inkopplad med kabel.

Måste man ha en intern hd för att de "genvägarna" ska fungera eller fungerar det över nätverket/netshare också??

Det skall man inte behöva.
Dock har det fungerat dåligt för mig men jag tror att det beror på att jag kör på WLAN till datorn.

Får snart min NAS. Mest testande kommer då

Redigerat av allstars, 19 February 2008 - 23:25.

Postad 19 February 2008 - 23:30

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Är det inte meningen att TViXen skall klara av ".sub"-filer? Min verkar bara klara av ".srt"-filer av någon oförklarlig anledning. Har dem i samma mapp med "samma" filnamn som man alltid har gjort i alla år, och även testat att trycka på alla knappar jag förmår, men inte sjutton händer det nåt inte! :)

Hilfe!

Postad 20 February 2008 - 07:31

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Är det inte meningen att TViXen skall klara av ".sub"-filer? Min verkar bara klara av ".srt"-filer av någon oförklarlig anledning. Har dem i samma mapp med "samma" filnamn som man alltid har gjort i alla år, och även testat att trycka på alla knappar jag förmår, men inte sjutton händer det nåt inte! :)

Hilfe!

Testa med att: När filmen startat trycka på "TITLE" knappen , då pausar filmen och mappstrukturen kommer upp , bläddra dig fram till .sub filen och tryck "OK" , sedan skall filmen spelas upp med vald undertext.

Postad 20 February 2008 - 11:33

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Litet tips om man vill spela upp Sveriges Radios kanaler på sin tvix:
https://www.minhembi...showtopic=73114

Kan med fördel även läggas upp i #1

Nu till en fråga:
Jag har investerat i en Linksys Network Link Storage + USB-disk och skall använda den till bl a mediaserver.
Hur fungerar mediaservers generellt? Gör den spellistor så det förenklar möjligheten med att shuffla alla låtar man har, eller vad är grejjen eg? :)

Postad 20 February 2008 - 14:33

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Fick ett svar från Dvico som indikerar att de jobbar på en lösning för 24Hz-visning.
Även att de jobbar på en ny firmware också så klart...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.