Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 February 2008 - 13:15

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hur fungerar det att ftp:a mot Tvixen?
Jag kör FlashFXP men när jag ska ansluta mot Tvixen vill den ha lösenord, har inte lyckats gissa rätt så jag kommer inte in.
Ska det vara så eller gör jag fel?

Kommer man även åt externa diskar som är kopplade till Tvixen när man ftp:ar?

Lösenordet står i dina Network-settings.

EDIT: Ja, du kommer även åt de externa diskarna. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 24 February 2008 - 13:16.

Postad 24 February 2008 - 15:49

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Nu till min fråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med:
Man kan välja 4 stycken mappar att lägga in i netshare genom ikonen på datorn.
Tvixen har också 4 stycken inställningar till tvixhd1 som man kan lägga in IP-adressen till sin dator.
Jag har provat lägga in samma adress som jag har lagt in på alla så att jag kan dela ut fyra mappar, men tvixen känner bara av den första mappen.

Du måste döpa dem tvixhd1, tvixhd2 osv.
På hårddisken i datorn kan de nästan ha vilket namn som helst, men jag hade något problem med mellanslag eller bindestreck eller liknande innan.

Nej, de måste inte heta tvixhd1 osv i tvixen heller, det var många FW sedan det kravet försvann...

Postad 24 February 2008 - 18:56

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1082 inlägg
  • 0

Jag kör FlashFXP men när jag ska ansluta mot Tvixen vill den ha lösenord, har inte lyckats gissa rätt så jag kommer inte in.

Hittade det.
Men nu får jag "Invalid user for TvixFTP" ist. Vad ska det stå som user? Har testat att skriva in datorns ip men det var tydligen inte rätt :)

Postad 24 February 2008 - 20:05

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Hittade det.
Men nu får jag "Invalid user for TvixFTP" ist. Vad ska det stå som user? Har testat att skriva in datorns ip men det var tydligen inte rätt :)

user = tvixftp
port 21
host = ip

Postad 24 February 2008 - 20:47

benteboy
  • benteboy
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
sorry om det redan finns, men undrar om någon har något datum på den nya FW?

mvh benteboy :)

Postad 24 February 2008 - 21:45

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1082 inlägg
  • 0

Hittade det.

user = tvixftp
port 21
host = ip

Tack för hjälpen grabbar, nu funkar allt :D

En sak bara..
När jag ftp:ar från datorn till Tvixen går det bara i 1,13 MB/s. Ska det verkligen inte gå fortare eller hjälper det om jag öppnar nån port i routern eller ändrar nån inställning nånstans?

Postad 24 February 2008 - 23:26

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

En sak bara..
När jag ftp:ar från datorn till Tvixen går det bara i 1,13 MB/s. Ska det verkligen inte gå fortare eller hjälper det om jag öppnar nån port i routern eller ändrar nån inställning nånstans?

Byt FTP-klient!
Den ska snitta runt 3,6 MB/s.
Kör själv FlashFXP, men det finns fler som går att "maxa" med.

OBS! Du kör inte med 10Mbits nätverkskort eller 10Mbits-switch/router? Siffrorna klingar 10Mbit...

Postad 25 February 2008 - 13:38

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1082 inlägg
  • 0

En sak bara..

Byt FTP-klient!
Den ska snitta runt 3,6 MB/s.
Kör själv FlashFXP, men det finns fler som går att "maxa" med.

OBS! Du kör inte med 10Mbits nätverkskort eller 10Mbits-switch/router? Siffrorna klingar 10Mbit...

Nej jag har inga 10Mbits-flaskhalsar.
Jag kör ju också FlashFXP, det är konstigt för den lägger sig på 1,13 med en gång och ligger kvar där hur stabilt som helst så det känns lite som att det är nån inställning som stryper hastigheten där..

Postad 25 February 2008 - 14:15

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag kör ju också FlashFXP, det är konstigt för den lägger sig på 1,13 med en gång och ligger kvar där hur stabilt som helst så det känns lite som att det är nån inställning som stryper hastigheten där..

Prova att jämföra med mina settings.
Några har haft nytta av dessa tidigare i tråden.
http://www.jorden.nu/gabbe/FLFXP.zip

Postad 25 February 2008 - 16:50

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1082 inlägg
  • 0

Prova att jämföra med mina settings.
Några har haft nytta av dessa tidigare i tråden.
http://www.jorden.nu/gabbe/FLFXP.zip

Vi verkar inte ha exakt samma version av FlasFXP men hur som helst så var dina inställningar nästan exakt som default i min version så dom hjälpte tyvärr inte, tack ändå.

Postad 25 February 2008 - 18:30

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Nej, de måste inte heta tvixhd1 osv i tvixen heller, det var många FW sedan det kravet försvann...

Wrong!
Om man använder NetShare 2.01 och delar ut 4 kataloger så "hittar" man dom som "tvixhd1", "tvixhd2", etc i Tvixen.
Och det var ju just den metoden som problemet gällde, som jag förstod.
Däremot kan man ju mounta nån annan NFS server och där kan katalogerna heta vad som helst....
/J

Postad 25 February 2008 - 19:49

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Har du testat att koppla tvixen direkt till nätverkskortet utan någon utrustning emellan?

Postad 26 February 2008 - 01:37

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Wrong!
Om man använder NetShare 2.01 och delar ut 4 kataloger så "hittar" man dom som "tvixhd1", "tvixhd2", etc i Tvixen.
Och det var ju just den metoden som problemet gällde, som jag förstod.
Däremot kan man ju mounta nån annan NFS server och där kan katalogerna heta vad som helst....
/J

OK, kravet i FW har försvunnit som jag skrev - men det är alltså Netshare som är boven. Använder inte själv Netshare, klantigt att de inte låter en namnge sina shares - speciellt när de nyss kommit med en ny version...

Postad 26 February 2008 - 12:57

bahco
  • bahco
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jo angående det här med olika namn på shares, jag gör så att jag "mountar" dom olika hårddiskarna i tomma mappar under min share fungerar hur bra som hällst!(Hur man gör finns tidigare i tråden) upplever inget strul med att det hackar i filmer eller dylikt, plus att man kan ha olika namn på mapparna typ audio video osv. så att knapparna på fjärrkontrollen går att använda. Har provatt att använda netshare när det kom med flera Diskar/mappar/shares utdelade, Tyckte det vart mycket sämre då dels knapparna på fjärren inte fungerar, samt att man måste upp och "connecta" igen. Någon mer som provat samma sak eller funderar på att göra?

Postad 26 February 2008 - 19:51

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Ingen ny firmware till TViX M-4100/5100 under Februari Månad! ;)

Tydligen hjälpte inte Sigma Designs nya SDK vad gäller ISO/IFO uppspelning. Antagligen är det kompatibilitetsproblem för en SDK utvecklad för de nyare chipet(?). Nytt datum för en möjlig uppdatering är slutet av Mars månad.

källa

Tråkigt, men den som väntar på nått gott (läs: ironisk ton)...

Redigerat av Wolfy, 26 February 2008 - 19:54.

Postad 26 February 2008 - 22:20

mrtuppen
  • mrtuppen
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Ingen ny firmware till TViX M-4100/5100 under Februari Månad! :)

Tydligen hjälpte inte Sigma Designs nya SDK vad gäller ISO/IFO uppspelning. Antagligen är det kompatibilitetsproblem för en SDK utvecklad för de nyare chipet(?). Nytt datum för en möjlig uppdatering är slutet av Mars månad.

källa

Tråkigt, men den som väntar på nått gott (läs: ironisk ton)...

That´s it! Nu har jag tröttnat på min Tvix, jag har inte kunnat spela en enda iso utan strul och frysningar oavsett hur jag matat den eller med vilken FW jag än testat, WAF på denna produkt är extremt låg!
Det enda som verkar funka bra är xvid och divx.
I helgen flyttade jag min gamla trotjänare xboxen till plasman för husfridens skull. XBMC rockar röven av denna undermåliga produkt!
Jag ger Tvixen en månad till (avstängd) sedan åker den ut på Blocket! :)

Postad 26 February 2008 - 23:16

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

jag har inte kunnat spela en enda iso utan strul och frysningar oavsett hur jag matat den eller med vilken FW jag än testat,

Det är heeelt otroligt. Har du inte lyckats lira en enda ISO-fil trots att du har testat (skriver du) även firmwareversion 1.0.43? Har du enbart testat en film eller vad? Vad är det för ISO-filer? Har du rippat dem själv? Har du rippat dem rätt? Jag funderar på om det inte är ett tekniskt fel på din TViX.

Postad 26 February 2008 - 23:39

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Jag tvekade ju att köpa denna produkt på grund av att 6500:an skulle komma men tänkte att den säkert ändå inte skulle vara stabil på ett tag. Där hade jag rätt. Om man läser mpcclub-länken så är många missnöjda. Och här sitter jag och njuter av streamad musik med min 4100:a som går som en klocka. Kollat på både xvid och mkv innan dess och den går som en japansk bil. :) Jag kan ju snällt erkänna att jag inte spelar några ISO-filer men nästan så att man skulle ge det ett försök det också någon dag.

Postad 27 February 2008 - 00:01

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

That´s it! Nu har jag tröttnat på min Tvix, jag har inte kunnat spela en enda iso utan strul och frysningar oavsett hur jag matat den eller med vilken FW jag än testat, WAF på denna produkt är extremt låg!
I helgen flyttade jag min gamla trotjänare xboxen till plasman för husfridens skull. XBMC rockar röven av denna undermåliga produkt!

Varför blocket?

Det står på kartongen att den ska kunna spela ISO-filer. Om det är en viktig funktion för dig och den inte klarar det så skulle jag reklamera den hos återförsäljaren.

Om Återförsäljaren inte kan fixa så att den kan spela ISO-filer från hårddisken utan avbrott skulle jag kräva återköp. (själv anser jag att den ska klara det i senaste officiella FW 1.3.15 eftersom 1.0.43 har andra problem t.ex. JPEG som också står i spec men det är ju upp till dig om du behöver andra funktioner.)

Jag anser att det är självklart att en produkt ska uppfylla de löften som ges i specifikationerna.

/Göran

Postad 27 February 2008 - 08:29

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Det står på kartongen att den ska kunna spela ISO-filer. Om det är en viktig funktion för dig och den inte klarar det så skulle jag reklamera den hos återförsäljaren.

Ja, och TViX:en klarar att spela ISO-filer med firmware 1.0.43. Det vet väl både du och jag? :)

Sedan är det vissa filmer som saknar information för hur menyer ska starta osv och då kanske man får göra om ISO-filen till VOB-filer. Någon (vet inte om det var Gabbe eller någon annan entusiast) hade hittat någon lösning på varför vissa ISO-filer som man rippar inte fungerade och det hade med att det inte fanns någon startinformation eller att filen inte innehöll någon "rubrik" som typ DVD-filmens "titel" eller motsvarande. Det har inte med TViX:en att göra. Det har med materialet.

Det är en definitionsfråga och TViX:en eller vilken mediaspelare du än köper, kommer aldrig att spela upp alla filer som finns i hela världen. Varför jag lägger mig i nu är för att om du köper en TViX M-4100 så ligger firmware 1.0.43 i den och den är gjord för ISO-filer. Det fungerara till 99 %. Därför ställer jag mig frågande till varför personen inte kan lira "en enda" ISO-fil. Det verkar helt osannolikt, eller så är det de facto ett tekniskt fel.

Postad 27 February 2008 - 09:01

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Ja, och TViX:en klarar att spela ISO-filer med firmware 1.0.43. Det vet väl både du och jag? :)

Sedan är det vissa filmer som saknar information för hur menyer ska starta osv och då kanske man får göra om ISO-filen till VOB-filer. Någon (vet inte om det var Gabbe eller någon annan entusiast) hade hittat någon lösning på varför vissa ISO-filer som man rippar inte fungerade och det hade med att det inte fanns någon startinformation eller att filen inte innehöll någon "rubrik" som typ DVD-filmens "titel" eller motsvarande. Det har inte med TViX:en att göra. Det har med materialet.

Det är en definitionsfråga och TViX:en eller vilken mediaspelare du än köper, kommer aldrig att spela upp alla filer som finns i hela världen. Varför jag lägger mig i nu är för att om du köper en TViX M-4100 så ligger firmware 1.0.43 i den och den är gjord för ISO-filer. Det fungerara till 99 %. Därför ställer jag mig frågande till varför personen inte kan lira "en enda" ISO-fil. Det verkar helt osannolikt, eller så är det de facto ett tekniskt fel.

Det är möjligt att du vet att ISO fungerar i 1.0.43. Jag vet det inte. Jag har hört att det ska fungera men jag har inget minne av att jag provat.

Trots allt är det relativt irrelevant. Eftersom JPEG inte fungerar OK i 1.0.43 och ISO inte i 1.3.15 så fungerar inte burken. Om en vara inte fungerar lämnar man in den till återförsäljaren för åtgärd. Det gör man för alla andra varor. Jag förstår inte varför mediaspelare ska vara ett undantag.

/Göran

Postad 27 February 2008 - 09:50

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Jag använder FTP för att föra över filer till Tvixen. Ibland avbryts bara uppladdningen av sig själv och jag måste börja om. Väldigt retligt när man för över stora filer. Vet inte om det är fel på min internetuppkoppling, mitt FTP program eller Tvixen? Någon med liknande problem?

Postad 27 February 2008 - 10:37

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Jag använder FTP för att föra över filer till Tvixen. Ibland avbryts bara uppladdningen av sig själv och jag måste börja om. Väldigt retligt när man för över stora filer. Vet inte om det är fel på min internetuppkoppling, mitt FTP program eller Tvixen? Någon med liknande problem?

Via WLAN eller ethernet? Internetuppkopplingen bör inte spela in då det är lokalt du skickar data (antar att adressen till tvixen är typ 192.168.X.X ?).

Postad 27 February 2008 - 10:55

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Via WLAN eller ethernet? Internetuppkopplingen bör inte spela in då det är lokalt du skickar data (antar att adressen till tvixen är typ 192.168.X.X ?).

Jag kör via ethernet och använder dynamisk ip. Är på jobb nu så jag ser/minns inte vad de första siffrorna är. Men visst kan det vara internetuppkopplingen det beror på?

Postad 27 February 2008 - 11:06

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Det är möjligt att du vet att ISO fungerar i 1.0.43. Jag vet det inte. Jag har hört att det ska fungera men jag har inget minne av att jag provat.

Trots allt är det relativt irrelevant. Eftersom JPEG inte fungerar OK i 1.0.43 och ISO inte i 1.3.15 så fungerar inte burken. Om en vara inte fungerar lämnar man in den till återförsäljaren för åtgärd. Det gör man för alla andra varor. Jag förstår inte varför mediaspelare ska vara ett undantag.

/Göran

Jo, jag vet det. Fast i det här fallet handlade det om ISO-filer som jag finner det underligt om inte osannolikt inte fungerar, eftersom jag inte känner någon som inte har fått "en enda" ISO-fil att fungera oavsett firmware. Om det är något som firmwareversion 1.0.43 klarar, så är det ISO-filer och det är därför jag postar. Möjligen att någon enstaka ISO-fil inte fungerar, fine. I den här diskussionen lämnar jag därför andra firmwareversioner där hän och även andra funktioner.

Har du lämnat in din TViX ännu?

Postad 27 February 2008 - 12:01

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Visst är det så att iso-uppspelningen inte är 100%-ig, men om man bara gör sig besväret att "streama" isos över nätverket istället för att spela upp dem från hårddisken så fungerar det utan problem. Jag kör som du med intern hårddisk, men för att slippa frysningar konfigurerade jag upp Netshare via NFS, tog bara några minuter. Lika lätt att bläddra sig fram till filmerna via nätverket som via interna hårddisken, och uppspelningen är sedan dess helt störningsfri.
Visst, nackdelen är ju att datorn måste stå på, men det är en fungerande lösning tills (om) det kommer en ny firmware. Man får kompromissa lite ibland för att bli nöjd :)

Postad 27 February 2008 - 12:06

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Har du lämnat in din TViX ännu?

Nej - jag har inte gjort det.

Jag lider fortfarande av något fåfängt hopp om att kunna lösa mina problem. Du kanske har svårt att tro det men i första hand hoppas jag kunna lösa de problem som jag har. Jag har lagt ner enormt med tid på det här. Det är tur att jag är pensionär.

Problemet med störningar i HD-inspelningar från tunern tror jag periodvis att jag lyckats hitta orsaken till men blivit besviken när det dykt upp igen. Först så kopplade jag ur USB-donglen för trådlöst nätverk och det blev bättre. Sedan kopplade jag ur USB-hårddisken men märkte ingen skillnad. Det allra sista desperata försöket har varit att ta bort en massa filer från inbyggda hårddisken så att det ska finnas gott om ledigt utrymme samt defragmenterat disken. Efter detta har jag inte märkt några problem men det kanske är för tidigt att ropa hej. Min teori bakom det hela är att det möjligen tar tid för TVIX att hitta ledigt utrymme och att det kan ha samband med störningarna. Om det är så att det behövs defragmentering för att fixa problemet tror jag att det kan finnas en chans att leva med problemet.

Vidare försöker jag lösa problemet med att jag inte kan se JPEG-filer skapade med Nikon-skanner i 1.3.15 (trots att de funkade i 1.0.43). Eftersom det handlar om mer än 10.000 bilder så behöver jag verkligen hitta någon lösning. Lösningen behöver kunna automatiseras. Jag försökte att använda resize i Powertoy men det blev ingen skillnad. Jag har precis börjat experimentera med batch-funktionen i Photoshop. Det lilla jag provat börjar jag bli hoppfull. Efter Photoshop-hanteringen där jag resizade bildena till som störst 1920*1080 (med högsta JPEG-kvalitet) så snurrade de på bra med mycket kort tid (helt OK) mellan bilderna.

ISO-filmer hänger titt och tätt (även från USB-disken!!!) men för mig är det bara en fråga om bekvämlighet. Jag har så få ISO-filer och har i alla fall en DVD som jag kan köra i stället. Däremot kan jag ju rent allmänt tycka att det är skandal att det inte fungerar. Jag har länge tvivlat på att det någonsin kommer en lösning på det här problemet. Time will tell.

Det som skulle få mig att lämna tillbaka min TVIX är om jag inte lyckas hitta en lösning på problemet med HD-inspelningar men jag verkar vara rätt ensam om den här typen av problem.

En annan orsak till att jag följer både det här och 6500-forumet är att min son flyttar in i nytt hus om en månad. Han får då utrymme för ett dedikerat biorum. Han är då sugen på någon hårddiskbaserad lösning och han kommer säkert att vända sig till mig för råd. Fortfarande är även jag lite villrådig.

/Göran

Postad 27 February 2008 - 12:21

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Visst är det så att iso-uppspelningen inte är 100%-ig, men om man bara gör sig besväret att "streama" isos över nätverket istället för att spela upp dem från hårddisken så fungerar det utan problem. Jag kör som du med intern hårddisk, men för att slippa frysningar konfigurerade jag upp Netshare via NFS, tog bara några minuter. Lika lätt att bläddra sig fram till filmerna via nätverket som via interna hårddisken, och uppspelningen är sedan dess helt störningsfri.

Jag ska testa Netshare på en dator, men att streama ISO från en LaCie Ethernet Big Disk (eller vad den nu heter) fungerar lika "bra" som att streama ISO från den interna disken...

Postad 27 February 2008 - 14:36

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Jag har kört min TViX 5100 via TViX Netshare (NFS) över ett 100 Mbps LAN (Linksys Router) väldigt länge nu eftersom jag tyckte att TViXens fläkt levde om för mycket för att få tillräcklig kylning av den interna HDDn.

För mig fungerar FW 1.3.15 prickfritt vad gäller både ISO & IFO. Vidare fungerar också avi (xvid), wmv, wmv-HD, mkv lika bra. Däremot fungerar självklart inte media där codecs inte stöds. Det hänger sig någon gång, men det är ytterst sällan och då är det alltid pga en intern osynk vid uppspelningen, dvs att tiden på TViXens display inte stämmer med var i filen uppspelningen befinner sig. Snabbt åtgärdat med en omstart och GOTO via fjärren och som sagt, det hänger sig ytterst sällan.

Då detta är uteslutande vad jag använder min TViX till så är jag mycket nöjd i stort. Jag har också testat samtliga FW versioner och t ex 1.0.43 fungerade alldeles utmärkt för ISO/IFO uppspelning vare sig det var över LAN eller den interna HDDn. Får man det inte att fungra är det ett hårdvarufel eller så sitter inte problemet hos TViXen.

Det är bara ett problem som jag har med FW av idag och det är att 24 Hz uppspelning inte fungerar korrekt och jag tycker det är dåligt att DViCo inte fixat detta då det gäller en såpass enkel lösning, att aktivera en annan profil. Borde funnits en beta FW med denna fix för länge sedan för de av oss med utrustning som korrekt hanterar 1080p24.

Som jag skriver ovan så använder jag mig uteslutande av TViX som en uppspelare av video- och filminnehåll så jag kan inte uttala mig om övriga problem, men självklart ska ISO/IFO uppspelning fungera lika bra från intern HDD som det jag beskriver ovan, oavsett FW version. Detsamma gäller bildvisning och musikuppspelning, dvs de standardfunktioner som denna produkt absolut och utan undantag skall klara av.

Med tanke på att en ny version redan finns ute sedan ett tag så är det återigen riktigt dåligt att DViCo inte klarat av att leverera detta. De börjar också mer och mer likna KiSS iom att de i stort sett inte kommunicerar alls med sina kunder. Deras goda rykte är påväg att ta en djupdykning och deras fortsatta skiftande av skuld till Sigma Designs SDK börjar likna en parodi.

Nu är det inte så att DViCo på något sätt är ensamma om att leverera produkter som inte fungerar korrekt vid introduktionen på marknaden. Mycket dålig stil att släppa produkter som egentligen inte är redo vare sig det gäller hårdvaran eller mjukvaran.

Med allt det sagt så är det sista som lämnar en hoppet och jag hyser fortfarande hopp om att DViCo kommer att fixa de större problem som finns vad gäller generation TViX x1xx. Om de någonsin lyckas fixa alla problem är tveksamt, men då är inte Sigma Designs chip ett under av prestanda och stabilitet heller... man får det man betalar för och man bör ha en realistisk syn på vad dessa billiga produkter kan förväntas att prestera, men det finns inget motsatsförhållande därvidlag, dvs man ska självklart ställa höga krav på alla kommersiella produkter.

Postad 27 February 2008 - 15:33

Puckelsnook
  • Puckelsnook
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Hörrni!
Om jag vill använda andra undertexter än de som finns inbakade i en imagefil (.iso), hur gör jag då? :) Likväl om jag har en VIDEO_TS mapp och hellre vill ha andra undertexter än de som finns med i kopian? Iso-filmerna vill liksom att jag ska hålla mig till textningarna som ingår, men det vill inte jag...

Postad 27 February 2008 - 20:31

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hörrni!
Om jag vill använda andra undertexter än de som finns inbakade i en imagefil (.iso), hur gör jag då? :) Likväl om jag har en VIDEO_TS mapp och hellre vill ha andra undertexter än de som finns med i kopian? Iso-filmerna vill liksom att jag ska hålla mig till textningarna som ingår, men det vill inte jag...

Vad jag vet kan du inte använda någon annan text än den "inbyggda" när det gäller ISO's. Möjligtvis om du packar upp dem till VOB-filer och byter ut textningen från någon annan ISO?

Postad 27 February 2008 - 21:35

mrtuppen
  • mrtuppen
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

jag har inte kunnat spela en enda iso utan strul och frysningar oavsett hur jag matat den eller med vilken FW jag än testat,

Det är heeelt otroligt. Har du inte lyckats lira en enda ISO-fil trots att du har testat (skriver du) även firmwareversion 1.0.43? Har du enbart testat en film eller vad? Vad är det för ISO-filer? Har du rippat dem själv? Har du rippat dem rätt? Jag funderar på om det inte är ett tekniskt fel på din TViX.

Tro mig jag har testat massor av ISO´s, egenrippade och inte.
Det jag tycker är märkligt är att en ISO som funkar klockrent på xboxen och i datorn borde rimligtvis fungera även i Tvixen.
Jag har testat att streama från freeNas och nu senast så köpte jag en "standalone" NAS burk som står på vinden, ingen av dem funkar att streama mot Tvixen.
Provat via netshare, funkar inte heller.
Jag har haft HDD i Tvixen och bredvid via USB, funkar inte..... Jag har öppnat portar i routern, stängt av brandväggar....
Jag har läst igenom HELA denna tråd i jakten på ledtrådar, inget av det jag testat funkar.

Det som varit stabilast var att mata den via USB med senaste firmware, då stannade filmerna bara efter ca 45-60 minuter, då fick jag trycka på stopp och sedan play så gick de igång igen på samma ställe.

Som sagt, xvid och divx funkar utan problem, likaså titta på bilder och lyssna på musik.

Fattar ni nu varför jag är något irriterad?

Redigerat av mrtuppen, 27 February 2008 - 21:37.

Postad 28 February 2008 - 00:29

Puckelsnook
  • Puckelsnook
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Hörrni!

Vad jag vet kan du inte använda någon annan text än den "inbyggda" när det gäller ISO's. Möjligtvis om du packar upp dem till VOB-filer och byter ut textningen från någon annan ISO?

Låter alltför omständigt för att det ska värt värt tiden. Man får väl helt enkelt börja leta mer efter textade varianter när man verkligen behöver texten. Får kassera en bunt "utrikiska" filmer pronto som inte är på englesiska. Träligt!

Postad 28 February 2008 - 07:18

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Det jag tycker är märkligt är att en ISO som funkar klockrent på xboxen och i datorn borde rimligtvis fungera även i Tvixen.
Jag har testat att streama från freeNas och nu senast så köpte jag en "standalone" NAS burk som står på vinden, ingen av dem funkar att streama mot Tvixen.
Jag har haft HDD i Tvixen och bredvid via USB, funkar inte..... Jag har öppnat portar i routern, stängt av brandväggar....
Jag har läst igenom HELA denna tråd i jakten på ledtrådar, inget av det jag testat funkar.

Det som varit stabilast var att mata den via USB med senaste firmware, då stannade filmerna bara efter ca 45-60 minuter, då fick jag trycka på stopp och sedan play så gick de igång igen på samma ställe.

Som sagt, xvid och divx funkar utan problem, likaså titta på bilder och lyssna på musik.

Då skulle jag genast byta ut den mot en ny enhet för din är trasig! 1.0.43 fungerar som sagt helt felfritt med dvd kopior i formatet .ISO
BTW: ang ny fw så dröjer det nog betydligt längre än till i slutet av mars då det är först i slutet av mars dvico får den (andra) nya sdk:n och sedan skall det testas osv med den också.

Postad 28 February 2008 - 10:06

Unregistered1d33b6c9
  • Unregistered1d33b6c9
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Någon som kan svara på hur kvalitén är på uppspelning av 720P material när man använder sig av komponent jämfört med HDMI? Har bara en HDMI ingång och den är kopplad på DVD'n därav frågan.

Postad 28 February 2008 - 10:36

mrtuppen
  • mrtuppen
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Då skulle jag genast byta ut den mot en ny enhet för din är trasig! 1.0.43 fungerar som sagt helt felfritt med dvd kopior i formatet .ISO
BTW: ang ny fw så dröjer det nog betydligt längre än till i slutet av mars då det är först i slutet av mars dvico får den (andra) nya sdk:n och sedan skall det testas osv med den också.

Ja, jag får väl packa ner den och bege mig till Webbhallen för att se om de är villiga att byta ut den!

Postad 28 February 2008 - 12:57

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Redigerat av Unregistered841d930f, 28 February 2008 - 12:57.

Postad 28 February 2008 - 21:50

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Låter alltför omständigt för att det ska värt värt tiden. Man får väl helt enkelt börja leta mer efter textade varianter när man verkligen behöver texten. Får kassera en bunt "utrikiska" filmer pronto som inte är på englesiska. Träligt!

Står det inte vad det är för textning? Låter onekligen surt att behöva slänga filmer som man köpt bara för att det saknas text.

Postad 29 February 2008 - 11:00

Brynte
  • Brynte
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej!

Jag ska köpa en hårddisk till M-4100SH.
På tvix hemsida står det att hårdisken skall vara SATA I /II

Kollar man på prisjakt finns det S-ATA 1.5Gb/s och S-ATA 3Gb/s vilket troligtvis är samma som I och II

Men jag har även sett att det finns SATA/300. Vad är det??

Den hårddisken jag har kollat på (Seagate Barracuda 7200.11 ST3500320AS 32MB 500GB) har även Low-profile (1 tum). Funkar det med tvix:en?
http://www.dustinhom...e_Prisjakt_5309

kan någon hjälpa mig ur denna hårddisk djungel??!!??

Postad 29 February 2008 - 11:34

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Någon som kan svara på hur kvalitén är på uppspelning av 720P material när man använder sig av komponent jämfört med HDMI? Har bara en HDMI ingång och den är kopplad på DVD'n därav frågan.

Mot min projektor är component märkbart sämre än HDMI.
Så är det inte om jag matar projektorn från min HD-DVD. Då är de likvärdiga.

Postad 29 February 2008 - 15:05

Unregistered1d33b6c9
  • Unregistered1d33b6c9
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0

Du får alltså lika bra bild på komponent som HDMI om du kör ifrån HD-DVD men från tvixen är det alltså sämre bild gentemot HDMI? Är det korrekt? Då kanske man ska köra komponent från DVD istället kanske?

Postad 29 February 2008 - 15:26

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Hej alla M-4100 ägare, undrar om det är värt ca 1000kr mer att köpa en 6500 eller om man ska sattsa på denna istället?

Vad är det som skiljer dom åt?

Postad 29 February 2008 - 16:46

mrtuppen
  • mrtuppen
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Ja, jag får väl packa ner den och bege mig till Webbhallen för att se om de är villiga att byta ut den!

Kommer precis från webbhallen i Sumpan nu, jag fick inte byta den, de ska istället skicka den på service, vi får se vad som händer och när man kan tänkas få igen den eller om man får en ny.

Postad 29 February 2008 - 16:49

NalliZ
  • NalliZ
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Inget som har hört nått nytt om ny firmware?
Såg att kommit en ny till 6500.
Lägger dem all energi på den nya burken?

Postad 29 February 2008 - 16:54

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej alla M-4100 ägare, undrar om det är värt ca 1000kr mer att köpa en 6500 eller om man ska sattsa på denna istället?

Om du tycker att 1000:- är mycket pengar så blir du säkert nöjd med en M-4100 ändå.
Den spelar upp det mesta som kommer i din väg.
Annars får man en del extrafunktioner med 6500 och vassare processor som slukar större filer med mindre komprimering.

Postad 29 February 2008 - 16:55

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Du får alltså lika bra bild på komponent som HDMI om du kör ifrån HD-DVD men från tvixen är det alltså sämre bild gentemot HDMI? Är det korrekt? Då kanske man ska köra komponent från DVD istället kanske?

Så är det för mig. Får inte den riktiga skärpan när jag kör komponent från TViX:en.

Postad 29 February 2008 - 23:02

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Inget som har hört nått nytt om ny firmware?
Såg att kommit en ny till 6500.
Lägger dem all energi på den nya burken?

Pga problem med sdk:n så verkar det dröja med ny fw tills ngn gång i April. Det står om detta ngn sida bakåt i tråden.

Postad 29 February 2008 - 23:05

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Läs fakta rutorna så får du ett hum , vilken du bör satsa på styrs av vad du planerar att titta på mest , personligen skulle jag satsat på den nyare av de två då den här typer av produkt tenderar till att bli "gammal" fort vad allt det innebär.

Postad 01 March 2008 - 00:34

Robert P
  • Robert P
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Klockan är mkt, orkar inte åka igenom hela tråden för att se om det finns svar på problemet. Vill bara sova och ha ett svar så snabbt som möjligt efter jag har vaknat.

Har bökat med min 4100 hela kvällen. Får den att funka, starta upp, ta emot allt och ge bild och hela skiten. Men när jag väl hade ordnat med allt och skulle börja kolla på ett TV-avsnitt på en vanlig AVI-fil, så stängde skiten av sig efter 10 minuter.
När jag försökte igen stängde den av sig efter 2-3 minuter och varje försök jag gjort därefter har inneburit att jag kunnat se 1-3 minuter innan den fimpat sig.

Därefter sökte jag lite och insåg att FW-uppdateringen kanske var problemet. Så jag dunkade in den och testade igen, men med samma resultat.

Kör Tvixen via extern hårddisk och bild och ljud och allt är helt felfritt ända fram tills allt stängs av.
Det gör exakt samma sak om jag spelar filerna via USB-minne, och när jag försöker koppla in TViXen till datorn så börjar datorn och upptäcka en ny enhet, för att i nästa läge säga att "ett problem uppstod blablabla" och det går inte att gå in och klicka fram enheten i "den här datorn".

Någon som har nån susning om vad problemet är?

Redigerat av Robert P, 01 March 2008 - 09:21.

Postad 01 March 2008 - 12:57

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Klockan är mkt, orkar inte åka igenom hela tråden för att se om det finns svar på problemet. Vill bara sova och ha ett svar så snabbt som möjligt efter jag har vaknat.

Har bökat med min 4100 hela kvällen. Får den att funka, starta upp, ta emot allt och ge bild och hela skiten. Men när jag väl hade ordnat med allt och skulle börja kolla på ett TV-avsnitt på en vanlig AVI-fil, så stängde skiten av sig efter 10 minuter.
När jag försökte igen stängde den av sig efter 2-3 minuter och varje försök jag gjort därefter har inneburit att jag kunnat se 1-3 minuter innan den fimpat sig.

Därefter sökte jag lite och insåg att FW-uppdateringen kanske var problemet. Så jag dunkade in den och testade igen, men med samma resultat.

Kör Tvixen via extern hårddisk och bild och ljud och allt är helt felfritt ända fram tills allt stängs av.
Det gör exakt samma sak om jag spelar filerna via USB-minne, och när jag försöker koppla in TViXen till datorn så börjar datorn och upptäcka en ny enhet, för att i nästa läge säga att "ett problem uppstod blablabla" och det går inte att gå in och klicka fram enheten i "den här datorn".

Någon som har nån susning om vad problemet är?

Det har funnits någon som har haft värmeproblem även om det är mycket sällsynt.
Om den står väldigt trångt inklämd i en hylla eller så kanske...

Du kan också få problem om du har köpt en "ful-Tvix" med fel språk (ofta franska) i GUI.
I såna fall måste du ändra språk på ett speciellt sätt och inte i settings.

Annars kan jag inte komma på något. Skriv gärna vilken firmware du använder istället för "den senaste", för många har dragit ner fel versioner p.g.a. lite rörig hemsida.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.