Jag förstår att det mesta på en BD är lagt just på BD-avspelning men jag vill ju att den åtminstone ska kunna återge mina DVD:s som jag är van att se dem idag.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 14 februari 2009 - 03:25
Jag förstår att det mesta på en BD är lagt just på BD-avspelning men jag vill ju att den åtminstone ska kunna återge mina DVD:s som jag är van att se dem idag.
Postad 14 februari 2009 - 08:21
Gissiningsvis 5-6 000 kr.Ok. Nåt grepp om vad denna Oppo kan komma att kosta på ett ungefär?
Oppo BD-83 kommer att vara både en grym BD-spelare och DVD-spelare. Redan deras sista DVD-spelare, 983H, är en grym DVD-spelare och chipet i BD-spelare är än mer kompetent. På negativa sida är att den antagligen kommer att vara mer användarvänlig för NTSC DVD då det bara är att lämna inställningar för olika de-interlacing i Auto medans för PAL DVD får du ställa in det manuellt - inget större problem dock (baserat på hur det är för 983H, ingen aning om de har kunnat fixa det till BD-83).
Den kommer ut Mars/April (som tidigast, ingen vet exakt).
Postad 14 februari 2009 - 08:50
Det finns ingen standard för vilken ljusstyrka som en display ska ge för referensvitt. Så, det finns inget rätt eller fel här. Det finns en del saker du kan prova och kombinationer av dem:Funderar över en grej.
Jag är supernöjd med min nya 5090H men har en liten invändning. Jag är lite känslig för hög kontrast, får lätt ont i huvudet/ögonen när jag ser kontrastrika filmer & funderar på huruvida min DVD:s kontrastinställning borde justeras ned.
Just nu så kör jag endast 25 kontrast på TV:n & jag tycker att det är så extremt ljust ibland, uppplever inte samma tryck när jag ser på digitalboxen men samtidigt så har jag knappt använt den sen jag fick TV:n så jag är inte helt säker där.
- Se till att du har en bra bakgrundsbelysning som hjälper med den relativt intensiva bilden från en TV.
- Fortsätta att sänka kontrastreglaget på TVn, jag har sett kalibrerade inställningar med så lågt som 12 (inget jag skulle rekommendera, men om bilden upplevs för ljusstark vad du än gör så finns inget annat att göra).
- Välja en gamma som gör att bilden blir mindre kontrastrik, dvs välja det högsta valet gamma av de förval som finns i användarmenyerna.
- Aktivera energisparläget, vilket medför att ABL kretsen (ABL = Automatic Brightness Limiter) blir mer aggressiv och undertrycker ljusstyrkan från panelen.
- I värsta fall kan du vara känslig för plasmatekniken som sådan och dess flimmer, men då borde du haft problem med CRT också - hjälper inget så bör du nog söka dig till LCD TV.
Nej, justera displayen istället. En justering av källans inställningar vad gäller detta är mest utifall de har ett fel hos inställningarna från fabrik som gör att de inte skickar korrekt signal (inget med ljusstyrkan från displayen att göra).Jag har nu en Pioneer DV-600AV som ska tjänstgöra ett tag till innan jag hoppar på BD. Den har ju ett kontrastreglage som, om jag inte missminner mig, går från -16 till +16, detta står nu på 0. Om jag ställer TV:ns kontrast på mellan 35-40 som jag hört att vissa hamnat på efter ISF-kalibrering så blöder mina ögon, kan det vara så att min DVD är extremt kontrastrik trots nollställning eller är jag bara känslig?
Det är nog helt enkelt så att du är känslig.
Du bör självklart ta upp detta med din kalibrerare. Som sagt, det finns inget i standarderna som kräver en viss ljusstyrka för referensvitt utan det är subjektivt. Det finns rekommendationer från t ex SMPTE (the Society of Motion Picture and Television Engineers), men det är just det, bara rekommendationer. Vinsterna av en kalibrering är så mycket mer än en kontrastrik bild.Jag är rädd att jag efter ISF-kalibreringen kommer att tycka att allt blir för kontrastrikt & det känns ju inte bra att kosta på 2500 på en sån & sen inte klara av trycket i bilden utan måsta dra ned kontrasten...
Redigerat av Wolfy, 14 februari 2009 - 08:52.
Postad 14 februari 2009 - 12:46
Postad 14 februari 2009 - 18:11
- Se till att du har en bra bakgrundsbelysning som hjälper med den relativt intensiva bilden från en TV.
Var någonstans bör man ha denna ljuskälla för bästa resultat?
Redigerat av belzebubb, 14 februari 2009 - 18:14.
Postad 14 februari 2009 - 18:53
Om du har väggmontage så är det enkelt. Finns varianter att sätta bak på tv:n som reflekterar mot väggen. Kolla på kjell&co.Var någonstans bör man ha denna ljuskälla för bästa resultat?
För mig är det värre, har fönster bakom tv:n. Har idag monterat en variant med spots som sitter bakom gardinen & lyser rakt ned bakom tv:n. Blev hyfsat men jag ska nog utveckla det hela ngt.
Postad 14 februari 2009 - 23:59
Har precis köpt en Pioneer LX6090H. Vilken bild och kvalite!
MEN, jag har ett problem som jag undrar över.
När jag ser på filmer i 16:9 format (både Dvd och digitaltv-box) uppstår ett fruktansvärt irriterande bildproblem.
Jag får som 2 "svarta" fula ränder ungefär en pixelrad från toppen och botten av bilden. Sträcket går längst med hela bilden. Det är inte ett helt svart sträck utan färgern är helt enkelt annorulunda där jämfört med den övrigas bilden. Det syns inte i helbildsformat!
Jag använder scart för digitalbocen och component videokabel från dvd.
Är det ett fenomen någon annan upplevt? Verkar det vara en justgeringssak eller ett tv-fel?
Snälla hjälp en nybörjare att greppa..
Postad 15 februari 2009 - 10:00
Jag skulle börja med att testa det man enkelt kan testa själv, dvs testa med annan scart-kabel/komponentkabel, testa andra ingångar på TV:n än de du använder just nu. På så vis kan du utesluta enklare fel som kabelfel/fel på en scartingång på tv:n.Hej alla experter.
Har precis köpt en Pioneer LX6090H. Vilken bild och kvalite!
MEN, jag har ett problem som jag undrar över.
När jag ser på filmer i 16:9 format (både Dvd och digitaltv-box) uppstår ett fruktansvärt irriterande bildproblem.
Jag får som 2 "svarta" fula ränder ungefär en pixelrad från toppen och botten av bilden. Sträcket går längst med hela bilden. Det är inte ett helt svart sträck utan färgern är helt enkelt annorulunda där jämfört med den övrigas bilden. Det syns inte i helbildsformat!
Jag använder scart för digitalbocen och component videokabel från dvd.
Är det ett fenomen någon annan upplevt? Verkar det vara en justgeringssak eller ett tv-fel?
Snälla hjälp en nybörjare att greppa..
///DM
Redigerat av Unregistered514eb353, 15 februari 2009 - 10:00.
Postad 16 februari 2009 - 13:02
Hej
Problemet ligger inte i själva Plasman utan att det inte finns någon godkänd CA modul med rätt decodning......
Mvh Pio Support
Edit:
Ringde Strong om CA modul som dem skall lansera för CD:
Det kommer lanseras under februari och ca priset är 1000:-
Det testar mot olika produkter nu.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Enator, 16 februari 2009 - 14:54.
Postad 16 februari 2009 - 18:09
Tror du på detta Enator eller är det ett nytt sätt att skylla ifrån sig av Pioneer ?Om problemet med hdtv-box hos H-modellen. Fick ett nytt svar från dem:
Hej
Problemet ligger inte i själva Plasman utan att det inte finns någon godkänd CA modul med rätt decodning......
Mvh Pio Support
Edit:
Ringde Strong om CA modul som dem skall lansera för CD:
Det kommer lanseras under februari och ca priset är 1000:-
Det testar mot olika produkter nu.
Det vore bra ifall en CA modul fixar problemet med symbolrate 30000 som det är på vissa av CD's HD kanaler.
Jag själv är mer skeptisk men hoppas jag har fel.
Postad 16 februari 2009 - 18:36
Kort fråga om Canadl Digitals utbud genom CA-modul.
E lite tekniskt okunnig här.
Om jag beställer ett Canal Digital abonnemang, vilken utrustning behöver jag för att ta emot kanalerna i denna?
JAg lär väl behöva en parabol, men hur katten kommer signalerna till tv:n?? e lite halv-corny här då det inte ska behövas ngn digitaltv-box??
Postad 16 februari 2009 - 18:57
Tror du på detta Enator eller är det ett nytt sätt att skylla ifrån sig av Pioneer ?
Det vore bra ifall en CA modul fixar problemet med symbolrate 30000 som det är på vissa av CD's HD kanaler.
Jag beställde en hdtv-box igår från CD och idag efter telefonsamtal med Strong avbeställde jag boxen. Så kanske det fixar problemet eftersom jag inte vill ha en extern box.
Postad 16 februari 2009 - 19:01
Enator, och andra:
Kort fråga om Canadl Digitals utbud genom CA-modul.
E lite tekniskt okunnig här.
Om jag beställer ett Canal Digital abonnemang, vilken utrustning behöver jag för att ta emot kanalerna i denna?
JAg lär väl behöva en parabol, men hur katten kommer signalerna till tv:n?? e lite halv-corny här då det inte ska behövas ngn digitaltv-box??
Du får avvakta med din beställning några dagar till om du inte har bråttom till denna CA-modul kommer. Därför om CA-modul inte fungerar då måste du betala 1200 kr för den enkla hdtv-boxen. Ja hur man kommer signalerna in det är bara läsa in manualen.
Postad 17 februari 2009 - 21:01
Tror du på detta Enator eller är det ett nytt sätt att skylla ifrån sig av Pioneer ?
hee hee det verkar CA-modulen fungerar perfekt. Läs sista inlägget här:
http://www.recordere.../...42&zoneid=5
Postad 18 februari 2009 - 08:34
hee hee det verkar CA-modulen fungerar perfekt. Läs sista inlägget här:
@Enator
var, hur .. kan vi köpa en sådan då? ska man bara ringa till strong.dk eller .. vad? hittar ingen butik som säljer den.
EDIT: fick svar från strong:
Jeg synes du skal tage fat i vores distributør i Sverige, som kan hjælpe dig videre. Det er:
Antennlaget AB
Sjöddevägen 3
S-352 46 Växjö
Tel. +4647070919
Venlig hilsen / Best regards
Problemet är att de är grossist och säljer inte till privat. Har skrivit till de och väntar nu på svaret.
Återkommer ASAP
mvh D
Redigerat av Unregistered5794a5dc, 18 februari 2009 - 09:56.
Postad 18 februari 2009 - 10:25
Då finns det hopp, även om jag vill se mer än en kommentar om att det fungerar. Tyckte jag kände igen det ena inlägget därhee hee det verkar CA-modulen fungerar perfekt. Läs sista inlägget här:

Postad 18 februari 2009 - 10:30
Hej xx!
CA-modulen är inte släppt riktigt ännu, men kommer inom kort (en till tre veckor) Hela vårt återförsäljarnät kommer att ha tillgång till modulen.
Bl.a. Euronics kedjan mm.
Observera att modulen endast är godkänd av CanalDigital.
MVH.
Niclas Wegefelt
Antennlaget AB
Nu är det bara och vänta. Undrar om prissättningen...
Postad 18 februari 2009 - 11:03
Postad 18 februari 2009 - 11:05
Då finns det hopp, även om jag vill se mer än en kommentar om att det fungerar. Tyckte jag kände igen det ena inlägget där
.
hee heee som ni vet jag hatar dessa externa hdtv-boxar och jag gör min bästa för att den interna skall fungera.
Postad 18 februari 2009 - 14:59
Och nu kom svaret:
Hej xx!
CA-modulen är inte släppt riktigt ännu, men kommer inom kort (en till tre veckor) Hela vårt återförsäljarnät kommer att ha tillgång till modulen.
Bl.a. Euronics kedjan mm.
Observera att modulen endast är godkänd av CanalDigital.
MVH.
Niclas Wegefelt
Antennlaget AB
Nu är det bara och vänta. Undrar om prissättningen...
Antennlaget AB har CA-Modulen nu på deras hemsida men bara för bokning.
Postad 18 februari 2009 - 15:25

Postad 18 februari 2009 - 18:20
Postad 18 februari 2009 - 18:48
Postad 18 februari 2009 - 19:00
Postad 18 februari 2009 - 19:06
Jag har samma problem med min 5090H, fast då när jag skulle söka upp SVT kanalerna i går. Ett sätt att komma runt det var att istället för att söka på "Thor" som satellit så använde jag "new1" och gjorde en ny sökning på 12421H. Det verkar ligga en bugg någonstans?
Hade samma problem med men då sökte jag på Thor men All Frequencies och hittade alla SVT kanaler.
Vad för kanaler kan man få in utan abonnemang? finns det några kanaler av värde?
Verkar endast BBC-World

Postad 18 februari 2009 - 19:16
Tack.
M.
Postad 18 februari 2009 - 22:35
Lite andra fenomen som jag inte gillar:
Har en diseq-4, när jag väljer dom olika satelliterna så stannar dom inte kvar som valda.
T ex jag väljer astra1 på 1:an, Hotbird på 2:an, sirius på 3:an och Thor på 4:an
När jag sedan bläddrar mellan dom 4 olika ingångarna så stämmer inte verkligheten med vad jag valt =(
Postad 18 februari 2009 - 22:47
Håller på att göra en fullständig kanalsökning nu.
Lite andra fenomen som jag inte gillar:
Har en diseq-4, när jag väljer dom olika satelliterna så stannar dom inte kvar som valda.
T ex jag väljer astra1 på 1:an, Hotbird på 2:an, sirius på 3:an och Thor på 4:an
När jag sedan bläddrar mellan dom 4 olika ingångarna så stämmer inte verkligheten med vad jag valt =(
är du säker att de satelliter ligger verkligen på de platser på din DiSeQ? Tv-n känner ju av själv vilken satellit är ansluten på vilken utgång på DiSeQ.
Postad 18 februari 2009 - 22:50
blev dubbel inlägg.
Redigerat av Unregistered5794a5dc, 18 februari 2009 - 22:52.
Postad 19 februari 2009 - 18:00
Postad 19 februari 2009 - 22:20
Först väljer man satellit på ingång ett sedan väljar man lägg till kanaler. TV:n gör då en sökning och lägger till de kanaler som hittas.
Sedan väljar man ingång #2 och gör samma sak igen #3 osv #4 osv. summa av kardemumman ca 4200 kanaler.
nu när man lärt sig det väntar man bara febrilt på ca modulen som är PÅ G
Postad 19 februari 2009 - 22:41
Butiken säger att det inte är ett TV-problem. Jag har dragit ut kablar och satt dit dem på nytt.
Detta kan ha börjat då jag testade en HD-box och sedan bytte tillbaka till min ordinarie.
Är det ngn som vet ngt om om dessa bildstörningar?
Postad 20 februari 2009 - 15:59
MVH
Niclas
Antennlaget AB
Postad 21 februari 2009 - 13:55
Har gjort kanalsökningar i DVB-S mottagaren(canal digital)hittar ca:280 kanaler
Nu till problemet,alla svt1 & svt2 kanaler visar bara info (kanalen flyttat gör ny kanalsökning)
Någon som vet hur man hittar dom??
Postad 21 februari 2009 - 14:04
5090h
Har gjort kanalsökningar i DVB-S mottagaren(canal digital)hittar ca:280 kanaler
Nu till problemet,alla svt1 & svt2 kanaler visar bara info (kanalen flyttat gör ny kanalsökning)
Någon
som vet hur man hittar dom??
Hade samma problem med men då sökte jag på Thor men All Frequencies och hittade alla SVT kanaler.
Postad 21 februari 2009 - 15:48
Jag blir helt förvirrad när jag läser denna tråd :-(.. Kan någon skriva en kort beskrivning hur jag gör en kanalsökning fån början till CD kanalerna. Jag vill få med samtliga CD-kanaler som jag haft på deras orginalbox inkluderat HD-kanalerna och biljettkanalerna.
Snälla en enkel beskrivning till e som förvirrar sig bland alla menyer..
Please :-)
Postad 21 februari 2009 - 15:54
Börja med Setup > System Setup > Digital Tuner Setup > installation (lösen ord blir 1234) > Satelite Setup
Gör som du ser på olika bilder och välj Satellite Select Thour och följe all steg som jag visar på mina bilder:

Välj som ovan

Gå in för att välja satellit

Välj satellit. Gå tillbacka till ovan bild för att se om du har signal.

Gå tillbaka två bilder och välj All freq.

Välj Replace Existing Channels och vänt 30 min

Redigerat av Enator, 21 februari 2009 - 16:33.
Postad 21 februari 2009 - 18:02
Men jag verkar inte fåp med mig Canal plus sport HD eller SVT HD.

En annan fråga oxå. Vissa HD-canaler "jiddrar" en hel del. Är det ett bekymmer som inte verkar gå att lösa utan CD egna boxar?
Redigerat av torparen1, 21 februari 2009 - 18:04.
Postad 21 februari 2009 - 18:17
Tjenare och tack.
Men jag verkar inte fåp med mig Canal plus sport HD eller SVT HD.Skall man söka på fler ställen för att få tag i dessa?
En annan fråga oxå. Vissa HD-canaler "jiddrar" en hel del. Är det ett bekymmer som inte verkar gå att lösa utan CD egna boxar?
Har du verkligen sökt på All Frequencies? Om ja då får du söka på NEW1 satellit oxå. Om störningar i bilden ja den finns där men snart kommer att komma en ny CA-Modul för Canal Digital som fixar problemet. Satsa inte på extern hdtv-box än.
Postad 21 februari 2009 - 19:09
Ingen som vet när dom nya CA-modulerna e på ingång? och vad dom heter etc?
Postad 21 februari 2009 - 19:22
Tack för hjälpen! Nu har jag alla svt kanaler
Nu är de bara att sortera bort alla utrikes skräp kanaler..
Är ju en hel vetenskap att få till en favoritlista i den här tv´n
Postad 21 februari 2009 - 19:35
Tackar så mkt för svaren!
Ingen som vet när dom nya CA-modulerna e på ingång? och vad dom heter etc?
CAM CONAX PAIRING CANALDIGITAL och kommer inom 3 veckor.
Postad 22 februari 2009 - 00:33
Postad 22 februari 2009 - 09:05
********!! Har gjort kanalsökningar hela kvällen känns det som:-( Ena stunden får jag med TV-Bijett kanalerna (är hockeytokig) men inte Canal plus sport HD eller SVT HD. Gör jag en sökning till så får jag fram biljettkanalerna men de andra försvinner.... puhhhh
Gör en kanalsökning på NEW 1 oxå.
Postad 22 februari 2009 - 09:45
Får hybris om jag inte lyckas..
Postad 22 februari 2009 - 09:50
Hur sjutton gör jag det? Finns inte nåt att söka på liksom?? Ingen grön fin stapel. Har alternativet att ersätta kanaler om jag söker på NEW1. Har du kanske en fin bildserie att visa som tidigare? ;-)
Får hybris om jag inte lyckas..
Precis som du säger det finns bara ersätta kanaler och det finns ingen grön stapel. Gör en kanalsökning med dessa villkor och ersätt kanaler och tänk inte på grön stapel. Efter sökning får du ett meddelande att det finns inga kanaler men dem kanaler som du är ute efter kommer finnas där.
Redigerat av Enator, 22 februari 2009 - 09:52.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar