* Officiell tråd - Nikon D90 *
1190 svar till detta ämne
Nikon D90
(Systemkameror)
Rapporterad
|
3
|
(41)
|
Inga priser |
|
Nikon D90 + 18-200/3,5-5,6 VR
(Systemkameror)
Rapporterad
|
5
|
(2)
|
Inga priser |
|
Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR
(Systemkameror)
Rapporterad
|
9
|
(35)
|
Inga priser |
|
Nikon D90 + 16-85/3,5-5,6 VR
(Systemkameror)
Rapporterad
|
6
|
(4)
|
Inga priser |
|
Nikon D90 + 18-55/3,5-5,6 VR
(Systemkameror)
Rapporterad
|
6
|
(1)
|
Inga priser |
|
Nikon D90 + 18-55/3,5-5,6
(Systemkameror)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
Nikon D90 + 18-200/3,5-5,6 VR II
(Systemkameror)
Rapporterad
|
6
|
(0)
|
Inga priser |
|
12 relaterade trådar
Postad 07 april 2009 - 07:12
Fritte3000
-
Fritte3000
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Någon fler som råkat ut för ERR fel med D90 kit ?
Tydligen är lösningen att man ska rengöra kontakt ytan/ringen innan man sätter på objektivet.
Gjorde det igår, har testat för lite för att säga om det funkade, men det var iaf en tydlig fett hinna där som gick att få bort enkelt med en vanlig duk.
Jag har också fått samma felmeddelande i min D90. Har inte kitobjektiv utan ett Sigma 18-200 För mig hjälpte det att ta ur batteriet. Har även hjälpt att lossa objektivet och sätta tillbaks det.
Postad 08 april 2009 - 15:31
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Jo det funkar men det är ju ett återkommande fel åtminstone i mitt fall, vilket gör det ganska störande.
Postad 09 april 2009 - 08:18
Slim Shady
-
Slim Shady
-
Användare
-
-
141 inlägg
Jo det funkar men det är ju ett återkommande fel åtminstone i mitt fall, vilket gör det ganska störande.
Exakt. Jag godtar inga work arounds. En kamera i denna prisklass skall vara felfri. Man vill ju inta missa ett kodak-moment för att kameran strular. Tänk dig att du står där och Reinfeldt helt plötsligt börjar hångla upp Silvia. Då vill du inte ha nå't strul. Har för övrigt fått hem kamera #2, med 18-200. Hoppas på bättre tur denna gång. Peppar, peppar...
Postad 09 april 2009 - 11:46
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
hehe ett bra exempel !
Har fortfarande ingen uppdatering från Nikon, asså detta börjar ju bli riktigt löjligt, är inte Nikon service bättre än så här ??
Postad 10 april 2009 - 16:48
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Jag har börjat köra RAW jfr jpg|fine. De flesta bilder som jag behåller åker ändå in Capture NX (äntligen ett program som tom. jag kan få bra resultat med som amatör!) för upprätning och justering av färg samt D-lightning.
Vad jag inte blir klok på är huruvida inställning man ställt in i kameran appliceras på bilden när man lagrar i RAW/NEF. Jag tänker på D-lightning, och "bildkontroll" (som jag satt till "livfull") osv. Har inte lyckats läsa mig till detta. Om det lagrades som en inställning i NEF-filen borde man ju kunna göra undo i Capture NX? Och om effekten redan vore applicerad, varför blir då många foto mkt mkt bättre när jag kör D-lightning i Capture NX?
Jag skulle ju kunna testa detta genom en serie bilder/inställningar men jag frågar proffsen först :-)
En annan sak med att fota i RAW, jag tycker kameran laggar mer när jag tar serier, den känns rappare i jpeg/fine.
Är jag dum som kör i RAW istf jpeg? Jag kan ärligt talat inte se någon kvalitetsförlust, men jag är som sagt rejäl amatör... Capture NX som snabbt blivit en favorit har ju inga problem att öppna jpeg.
Minneskortet är ett Sandisk Extreme III så lagget jag tycker mig känna beror nog inte på minneskortet.
Postad 13 april 2009 - 09:28
umhe
-
umhe
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hejsan
Även jag glad amatör men som jaghar förstått det hela är RAW filer en mera exakt bild av verkligheten och erbjuder ett större "proffs" förfinande/efterbehandling i dator än vad en .jpg gör då dem redan i filformatet har en viss behandling/begränsing. Dock för oss amatörer är .jpg oftast full tillräcklig.
.jpg är även något "lättare" för kameran att behandla och därmed kan upplevas/vara något snabbare vid sekvenciell tagning
Postad 14 april 2009 - 13:09
lanfear
-
lanfear
-
Användare
-
-
108 inlägg
Jag har den senaste veckan fått felmeddelandet ERR/CHA (eller CHR) 3-4 gånger. Jag har ägt min D90 i ca en månad och har använt den sporadiskt. Nätet är fullt av diskussioner med ERR/CHA/CHR-felmeddelandet men någon konsekvent röd tråd är svår att utskönja. Teorierna rör allt ifrån problem med minneskort, själva minneskortsläsaren i kameran, objektivglapp och interna mjukvaruproblem. Det verkar som att Nikon D90 lider av omfattande problem. Ett intressant utdrag från en tråd på DPreview.com nedan. Observera att en del andra på DPreview har blivit av med problemen när de väl har bytt till SanDisk-minneskort... I had CHA errors on my D70 2 years ago! it has continued to work just fine and continues to work with no CHA errors after I had the faulty Sandisk Ultra card replaced 3 times and eventually I went to a Lexar card, not a single CHA since.
I have also had CHA errors on my D80 again a Sandisk card, got rid of the Sandisk - no CHA error. Before anyone pipes up all my Sandisk cards are not fakes, purchased from an authorised Sandisk retailer and covered by Sandisk warranty, but there comes a time when the warranty becomes useless due to waste of time and possible loss of images.
CHA in D90 can be caused by a faulty card, a bent card contact, dirt on card contacts, lens or main battery contact problems causing communication errors, shutter sticking, mirror sticking and lots of other reasons.
If you have tried more than one card plus you have cleaned the lens contacts on both the camera and the lens and you have the latest firmware installed yet you continue to see CHA error you should have the D90 replaced if that option is available or return it to Nikon for service, having it replaced is a MUCH better option.
If the display of CHA error is intermittent be prepared for a long drawn out frustating fight with Nikon service as the darn thing may refuse to do it while they are looking at it, which is why having it replaced is the best option if available.
Postad 14 april 2009 - 20:21
Slim Shady
-
Slim Shady
-
Användare
-
-
141 inlägg
Jag har den senaste veckan fått felmeddelandet ERR/CHA (eller CHR) 3-4 gånger. Jag har ägt min D90 i ca en månad och har använt den sporadiskt. Nätet är fullt av diskussioner med ERR/CHA/CHR-felmeddelandet men någon konsekvent röd tråd är svår att utskönja. Teorierna rör allt ifrån problem med minneskort, själva minneskortsläsaren i kameran, objektivglapp och interna mjukvaruproblem.
Det verkar som att Nikon D90 lider av omfattande problem.
Ett intressant utdrag från en tråd på DPreview.com nedan. Observera att en del andra på DPreview har blivit av med problemen när de väl har bytt till SanDisk-minneskort...
Jag tror att man får försöka hålla isär begreppen här. Glapp mellan objektiv och hus indikeras av F--. Att det är detta felindikeringen beror på är jag ganska övertygad om för jag kunde få bort det genom att rucka på objektivet. ERR, CHA indikerar fel på minneskort. Jag hade även detta problem. Med Sandisk Extreme... Provade aldrig att byta tror jag. Något annat som jag upptäckt på kamera #2 och som ni gärna får testa: 1. Sätt ratten på porträtt (kvinnan) eller närbild (blomman) 2. Slå på VR 3. Knäpp av en bild 4. Fortsätt titta i sökaren. Hoppar bilden till lite grann efter det att bilden är tagen? Jag testade på en kamera i en affär och denna gjorde likadant. Någon som kan förklara detta? Varför är det just denna kombination av inställningar som gör det?
Postad 14 april 2009 - 21:11
lanfear
-
lanfear
-
Användare
-
-
108 inlägg
Jag tror att man får försöka hålla isär begreppen här.
Glapp mellan objektiv och hus indikeras av F--. Att det är detta felindikeringen beror på är jag ganska övertygad om för jag kunde få bort det genom att rucka på objektivet.
Ah, tack för klargörandet. Så här mycket problem känns oacceptabelt för en produkt i den här prisklassen. Jag fick ERR/CHA med följande två SD-kort: - SanDisk SDHC 8 GB Extreme III 30 MB/s Edition - SanDisk SDHC 4 GB Ultra II Angående kopplingen till minneskort så skriver en person på DPreview följande: I have a Lexar 1 GB card that works beautifully in my D50 and does not create error messages in that camera. If I put the same Lexar card in my D90 it works fine for a while but then the ERR CHA message begins to appear. I have interchanged other Lexar cards as well as SanDisk cards both in my D50 and D90 with the same results.
I see no proof whatsoever that the SD card is the problem. Both of these Lexar cards are capturing images on BOTH cameras except of course when the D90 is in ERR CHA mode then it won't capture images. Personally, I feel that there is some internal mechanical problem that even Nikon hasn't figured out yet. With such uncertainy swirling around the true cause of the problem I feel it's risky to keep the camera. UPPDATERINGJag får nu i princip konstant felmeddelandet F-- och CHA/ERR om vartannat, med båda ovanstående kort. Kameran har blivit obrukbar, jag ska ta den till Media Markt imorgon. Fin kamera, men det börjar kännas som att jag kanske skulle satsat på Canon när jag ändå började från noll tillbehör... :-P UPPDATERING 2Nu fungerar den igen, men jag tänker likväl ta tillbaka den till köpstället. Den känns ju rätt "shaky".
Redigerat av lanfear, 14 april 2009 - 22:17.
Postad 14 april 2009 - 21:26
Drey123
-
Drey123
-
Veteran
-
-
1 960 inlägg
Eller så satsar du på en riktig kamera som en Pentax k20D ;-)
Postad 14 april 2009 - 21:27
morberg
-
morberg
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Jag har börjat köra RAW jfr jpg|fine. De flesta bilder som jag behåller åker ändå in Capture NX (äntligen ett program som tom. jag kan få bra resultat med som amatör!) för upprätning och justering av färg samt D-lightning.
Vad jag inte blir klok på är huruvida inställning man ställt in i kameran appliceras på bilden när man lagrar i RAW/NEF. Jag tänker på D-lightning, och "bildkontroll" (som jag satt till "livfull") osv. Har inte lyckats läsa mig till detta. Om det lagrades som en inställning i NEF-filen borde man ju kunna göra undo i Capture NX? Och om effekten redan vore applicerad, varför blir då många foto mkt mkt bättre när jag kör D-lightning i Capture NX?
Jag gick över till RAW för några veckor sedan. Inställningarna du har i kameran sparas i din råfil, men jag vet inte hur de appliceras i Capture NX (som är det enda program som kan läsa ut informationen igen). Själv använder jag Aperture som RAW-framkallare och där kvittar det vilka inställningar jag har i kameran, Aperture kan inte läsa ut dem ändå. Att du upplever att bilderna blir bättre när du kör dem i Capture NX kan bero på att du har mer kontroll och möjlighet att göra justeringar än vad du kan med inbyggd D-lighting, men tyvärr kan jag inte hjälpa dig med just det programmet. En annan sak med att fota i RAW, jag tycker kameran laggar mer när jag tar serier, den känns rappare i jpeg/fine. Är jag dum som kör i RAW istf jpeg? Jag kan ärligt talat inte se någon kvalitetsförlust, men jag är som sagt rejäl amatör... Capture NX som snabbt blivit en favorit har ju inga problem att öppna jpeg.
Minneskortet är ett Sandisk Extreme III så lagget jag tycker mig känna beror nog inte på minneskortet.
Det borde inte vara någon skillnad här. Att du upplever att det är långsammare behöver inte betyda att det är det. Kameran buffrar dessutom upp bilderna så snabbheten på minneskortet har inte heller någon betydelse de första bilderna du tar. När bufferten har blivit full (vilket går snabbare med RAW än JPG då filerna är större) går det snabbare att tömma bufferten med ett snabbt minneskort. Den stora skillnaden mellan RAW och JPG är annars just exponeringslatituden; RAW fångar ett större omfång än JPG vilket gör det möjligt att göra större justeringar av exponering (och t.ex. att hämta hem utfrätta högdagrar) än vad som är möjligt med JPG. Fortsätt du att fota RAW om du nu har en mjukvara som kan hantera ditt arbetsföde smidigt.
Postad 14 april 2009 - 22:40
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
lanfear: Väldigt trist och DÅLIGT att det ska vara såna problem. Förhoppningsvis löser det sig med en mjukvaruuppdatering. Jag tycker dock inte att du ska vara så snar i tankarna att byta till annat märke för detta - Canon lider också av problem i deras kameror, även om amatör- och semiklassen verkar ha varit ganska befriad från problem hittills. Bit ihop ett tag till om det nu är så att du gillar kameran i övrigt, mjukvaruppdateringar brukar släppas med jämna mellanrum.
Postad 15 april 2009 - 08:29
AndreasG
-
AndreasG
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Ah, tack för klargörandet. Så här mycket problem känns oacceptabelt för en produkt i den här prisklassen.
Jag fick ERR/CHA med följande två SD-kort:
- SanDisk SDHC 8 GB Extreme III 30 MB/s Edition - SanDisk SDHC 4 GB Ultra II
Angående kopplingen till minneskort så skriver en person på DPreview följande:
UPPDATERING Jag får nu i princip konstant felmeddelandet F-- och CHA/ERR om vartannat, med båda ovanstående kort. Kameran har blivit obrukbar, jag ska ta den till Media Markt imorgon.
Fin kamera, men det börjar kännas som att jag kanske skulle satsat på Canon när jag ändå började från noll tillbehör... :-P
UPPDATERING 2 Nu fungerar den igen, men jag tänker likväl ta tillbaka den till köpstället. Den känns ju rätt "shaky".
Trasig kamera är ingen anledning att byta till en annan kamera/märke. Om den är trasig lämnar man tillbaka den och får en som fungerar. Man kan få problem oavsett hur mycket pengar man lägger ut på en produkt. Ibland har man otur bara. Det är därför man har garantier. Min har "peppar peppar" fungerat helt felfritt hittills.
Postad 15 april 2009 - 10:22
Unregisteredfb54bce9
-
Unregisteredfb54bce9
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag har sedan mycket länge en vanlig Nikon kamera med några olika bra och mindre bra objektiv som funkat utmärkt i alla år. Jag har dock tänkt uppgradera till en ny Nikon D det närmaste året och fram till nu har D90 varit den självklara kameran att uppgradera till, men efter att ha läst om alla problem som verkar vara förknippade med denna kamera har jag tyvär börjat tveka och tänker nog avvakta ett litet tag för att se om Nikon kommer att lösa detta problem på ett snyggt sätt. Om de inte gör det så lär jag nog vänta ut ersättaren till D90 som antagligen lär komma till nästa vår eller sommar då det fortfarande är en ansenlig summa som skall ut och då skall sakerna funka tipp topp enligt mig.
/Patrik
Redigerat av Unregisteredfb54bce9, 15 april 2009 - 10:23.
Postad 15 april 2009 - 10:56
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Har fortfarande inte hört något av Nikon, nu är vi inne på 4:e veckan med samma status på min Kamera reparation.
"Väntar på reparation"
Detta gör ju en minst sagt frustrerad, ska de ta 4 veckor innan man ens tittar på kameran ??
Postad 15 april 2009 - 11:02
morberg
-
morberg
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Jag har sedan mycket länge en vanlig Nikon kamera med några olika bra och mindre bra objektiv som funkat utmärkt i alla år. Jag har dock tänkt uppgradera till en ny Nikon D det närmaste året och fram till nu har D90 varit den självklara kameran att uppgradera till, men efter att ha läst om alla problem som verkar vara förknippade med denna kamera har jag tyvär börjat tveka och tänker nog avvakta ett litet tag för att se om Nikon kommer att lösa detta problem på ett snyggt sätt.
Jag har inte uppfattat att D90 skulle ha mer fel än någon annan kamera. Oftast är det de som har problem med sina prylar som skriver om det på forum (vilket de gör rätt i - att prylar inte funkar får man räkna med ibland, men företag som inte klarar av att sköta support snyggt är riktigt dåligt). De som är nöjda är ute och tar bilder. Jag köpte en D90 när den kom och har inte ångrat det en sekund (hade D70 innan och N70 innan dess). Titta på omdömen på t.ex. prisjakt eller amazon så kanske du får fler synpunkter på kameran. Om de inte gör det så lär jag nog vänta ut ersättaren till D90 som antagligen lär komma till nästa vår eller sommar då det fortfarande är en ansenlig summa som skall ut och då skall sakerna funka tipp topp enligt mig.
Om jag skulle tippa på när en ersättare till D90 kommer skulle jag gissa hösten 2010 baserat på när D70, D80 och D90 har släppts.
Redigerat av morberg, 15 april 2009 - 11:03.
Postad 15 april 2009 - 11:49
lanfear
-
lanfear
-
Användare
-
-
108 inlägg
Var på Media Markt nyss och när jag sa att min D90 hade problem så sa killen: "Låt mig gissa... det står ERR i displayen och du kan inte ta några kort? [...] Och för att bli av med det måste du ta ut batteriet?". Touché. Han sa att han hade haft en kund med det felet tidigare. Enligt vad han kom ihåg hade det lösts med en "mjukvaruuppgradering". Den skickas nu till Nikon för reparation och det kan ta upp till 4 veckor (färdigdatumet är satt till exakt en månad framåt). Han berättade att om en kamera lämnas in inom 2 veckor efter köp räknas det som DOA ("Dead On Arrival") och de kan då enligt en deal med Nikon ge ut en ny direkt. Annars blir det garantiärende och reparation. Och till er som förfasade er – nej, jag tänker inte byta kameramärke, jag uttryckte bara min besvikelse.  Jag hade gjort research innan köpet och läst om ERR/CHA-felet, men det kändes lite trist att faktiskt råka ut för det direkt, som ett paket på posten. Jag inser att de flesta inte har några problem alls, det finns enorma mängder av Nikon D90 därute. Och kameran är ju riktigt nice i övrigt.  Återkommer med hur det går.
Redigerat av lanfear, 15 april 2009 - 11:59.
Postad 15 april 2009 - 12:47
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Om det nu löser sig med en mjukvaru uppgradering, varför inte så släppa den publikt då ? så slipper man vara utan kamera i 4 veckor eller mer, jag tycker det låter skumt då inte alla verkar vara påverkade av felet.
Postad 15 april 2009 - 12:53
lanfear
-
lanfear
-
Användare
-
-
108 inlägg
Om det nu löser sig med en mjukvaru uppgradering, varför inte så släppa den publikt då ? så slipper man vara utan kamera i 4 veckor eller mer, jag tycker det låter skumt då inte alla verkar vara påverkade av felet.
Jag kan bara hålla med. Det skulle vara bra intressant att få ta del av all info Nikon samlat på sig internt om detta. Och inte bara förklaringen som finns på supportsidan. Du lämnade in din kamera direkt till Nikon?
Postad 15 april 2009 - 13:30
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Yes, valde att skicka den direkt till Nikon i hopp om att det skulle gå fortare.
På den sida du länkar till så står följande:
Publicerat den Fredag, Maj 27, 2005
Lite komiskt.
Redigerat av Unregisteredfe29246a, 15 april 2009 - 13:32.
Postad 15 april 2009 - 17:50
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Nu ska ni får höra! fick svar idag från Nikon att orsaken att det stått väntar på reparation har berott på att dom har väntat på reservdelar till kameran, nu vet jag inte vad för reservdelar man talar om då man inte förklarade det,
men så snart jag får veta mer så ska ni bli uppdaterade.
För övrigt så ska den skickas till mig på Fredag enligt supporten hos Nikon, får se då om de blir så, tycker det bara är lite lustigt att det händer något så fort det blir påtryckningar.
Postad 15 april 2009 - 18:33
BruteBonk
-
BruteBonk
-
Användare
-
-
145 inlägg
Något annat som jag upptäckt på kamera #2 och som ni gärna får testa: 1. Sätt ratten på porträtt (kvinnan) eller närbild (blomman) 2. Slå på VR 3. Knäpp av en bild 4. Fortsätt titta i sökaren. Hoppar bilden till lite grann efter det att bilden är tagen?
Jag testade på en kamera i en affär och denna gjorde likadant. Någon som kan förklara detta? Varför är det just denna kombination av inställningar som gör det?
Jepp min hoppar till lite. Vette fan om det har någon betydelse egentligen.
Postad 16 april 2009 - 10:21
Slim Shady
-
Slim Shady
-
Användare
-
-
141 inlägg
Jepp min hoppar till lite. Vette fan om det har någon betydelse egentligen.
Jag tror inte det, eftersom det sker efter att bilden är tagen. Men man undrar ju varför, och med just dessa inställningar. Jag testade att manuellt ställa in samma bländare etc. och då gör den inte så.
Postad 17 april 2009 - 12:21
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Tja!
Nu är min kamera på väg hem igen, och detta var tydligen orsaken varför min kamera inte fungerade:
"Det var något fel i mekaniken och då har teknikern byt ut mekanismen som styr bländare och spegel"
Så får hoppas det blir bra nu!
Mvh/
Sam
Postad 19 april 2009 - 20:56
lanfear
-
lanfear
-
Användare
-
-
108 inlägg
Nu är min kamera på väg hem igen, och detta var tydligen orsaken varför min kamera inte fungerade: "Det var något fel i mekaniken och då har teknikern byt ut mekanismen som styr bländare och spegel"
Intressant. Ska bli spännande att höra hur det går! Håller tummarna.
Postad 20 april 2009 - 08:20
Slim Shady
-
Slim Shady
-
Användare
-
-
141 inlägg
Intressant. Ska bli spännande att höra hur det går! Håller tummarna. 
Dito! Ang. den hoppande bilden i mitt tidigare inlägg så råkade jag se att det nämns i manualen att sökarbilden kan bli otydlig efter att bilden är tagen om VR är påslagen. Inget att oroa oss för verkar det alltså som.
Postad 20 april 2009 - 08:27
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Varför bilden hoppar till är för att VR inaktiveras och återställs till ursprungsläget - den justerar de rörliga linserna och centrerar dem igen. Det är helt normalt och det är så konstruktionen fungerar.
Postad 20 april 2009 - 10:32
Slim Shady
-
Slim Shady
-
Användare
-
-
141 inlägg
Varför bilden hoppar till är för att VR inaktiveras och återställs till ursprungsläget - den justerar de rörliga linserna och centrerar dem igen. Det är helt normalt och det är så konstruktionen fungerar.
Tack för förklaringen. Jag antog att det var något sådant, men jag förstår inte varför det bara är tydligt vid vissa motivprogram. Det hade varit mer begripligt om det var vid t ex små bländare eller liknande.
Postad 23 april 2009 - 14:10
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Nu har jag fått tillbaka kameran och "so far so good", nu har jag inte haft chans att prova den så mycket att jag kan säga buu eller bää, däremot så när jag lämnade in den så fick ja ERR fel direkt den var avslagen och slogs på efter en liten stund och detta har jag inte råkat utför nu iaf.
En annan sak som jagupptäckt, när man tar kort i Auto läge mot direkt soljus med motljus skydd på så vill den utlösa blixten, vänder jag mig bort från solen och tar en bild så funkar det som de ska, är det så det är eller är det något fel ? kul om någon annan kan prova och rapportera.. ( Observera nu att solen inte är rakt in i kameran men snett ovanför )
Update:
Har provat lite mer och den kör ju upp blixten titt som tätt ute när de e ljust, vilket ja tycker e skumt då jag inte
kan minnas att jag hade liknande problem med D50.
Är det så att ni andra kör Auto läget utan blixt när ni är ute ? isåna fall får ja väll bara vänja mig med det.
Redigerat av Unregisteredfe29246a, 23 april 2009 - 17:15.
Postad 23 april 2009 - 18:22
lanfear
-
lanfear
-
Användare
-
-
108 inlägg
När jag läst tips från proffsfotografer är det ofta att "använd blixt ute"... ofta när man även kanske inte tror sig behöva det.
Håller tummarna för kameran!
Postad 24 april 2009 - 11:46
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Ja tydligen är de väll så de är, en kompis med en D90 har tydligen samma feature!
Postad 25 april 2009 - 07:24
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1 294 inlägg
D90 är billig i New York. 42 street mellan 5 och 6 avenyn hittades detta priset.
Postad 27 april 2009 - 11:33
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Det där måste ju vara för enbart kamera huset.
Postad 28 april 2009 - 11:06
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Jo en sak jag kommit på är att det behövs lite mer tänkande när man använder D90 för att ta kort,
med min D50 så funkade Auto läget mycket bra, D90 har i autoläget ett sämre resultat när det gäller färg och ljus.
Nu vill jag gärna höra lite tips från er mer erfarna D90 användare.
En grund tips för ett bra resultat enligt min kollega är följande:
Välj M som program och sedan justerar man Aperture och Slutar tid så att ljus mätaren ligger på 0 så kommer färgerna att stämma ganska bra i hans tycke.
Utöver detta så väljer jag även -0.3 till -0.7 på Exponerings kompensation enligt Ken Rockwell.
Vad tror ni är detta en bra tumregel ?
Redigerat av Unregisteredfe29246a, 28 april 2009 - 11:08.
Postad 28 april 2009 - 11:15
Hamsteren
-
Hamsteren
-
Veteran
-
-
1 697 inlägg
At vælge korrekt "vitbalans" hvis du fotograferer indendøre
Postad 28 april 2009 - 11:56
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Jo helt klart, jag brukar köra A3 för lite varmare färger, orginal vitbalans blir ju alldeles för mycke blå ton i.
Postad 29 april 2009 - 08:37
Callemankan
-
Callemankan
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Är det någon som vet om man kan uppdatera mjukvaran i Nikon D90 eller som i mitt fall D80? Vad jag i så fall är ute efter är menyer på svenska. Har sett en ny D80 men med menyer på engelska.
Postad 29 april 2009 - 09:04
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1 812 inlägg
Är det någon som vet om man kan uppdatera mjukvaran i Nikon D90 eller som i mitt fall D80?
Här finns firmware till alla Nikon systemkameror: http://nikoneurope-e...19/c/648#tabtop1.11 är senaste till D80. Tänk på att både Firmware A & B måste uppdateras! ProfessorB: Du hittade ingen större bild på D90:n?
Redigerat av Walkir, 29 april 2009 - 09:10.
Postad 29 april 2009 - 09:50
Callemankan
-
Callemankan
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Här finns firmware till alla Nikon systemkameror: http://nikoneurope-e...19/c/648#tabtop
1.11 är senaste till D80.
Tänk på att både Firmware A & B måste uppdateras!
ProfessorB: Du hittade ingen större bild på D90:n? 
Tack för ditt snabba svar. Tror du att de olika menyspråken finns med i den här "firmwaren". Känns ju som att det borde varit med i en tidigare version/fabriksinställd. Ser på sidan du hänvisade till att det även finns "software downloads" men det kanske handlar om andra saker.
Postad 29 april 2009 - 09:56
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1 812 inlägg
Tror du att de olika menyspråken finns med i den här "firmwaren".
Jo, normalt så ska svenska vara med även i 1.0 versionen av D80. Men lägg in den nya firmwaren  Glöm inte att ha fulladdat batteri först bara  Övriga "Software downloads" handlar om program som View NX, Capture NX m.m.
Postad 29 april 2009 - 15:36
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Jo en sak jag kommit på är att det behövs lite mer tänkande när man använder D90 för att ta kort, med min D50 så funkade Auto läget mycket bra, D90 har i autoläget ett sämre resultat när det gäller färg och ljus.
Jag är nybörjare, så aldrig att jag hinner med M om jag skall ta en bild. Auto slutade jag med efter första veckan (om jag inte MÅSTE fota med blixt och det illa kvickt, eller om jag vet med mig att vissa inställningar är helt fel) Jag kör P,A,S och de är lätta att lära sig, speciellt P. På D90 är snarare fokusering den stora pucklen att komma över för mig, otroligt vad många grejer man kan göra/måste tänka på :-) I ovan lägen kör jag "3D color matrix metering", AF-C med spot fokus där jag kan välja mellan de 11 fokuseringsområdena med "joysticken", det blir oftast väldigt vädlgit bra trots min ringa kunskap, och det blir väldigt flexibelt på detta sätt. Fokus och skärpedjup (ehh.. slutartid) däremot är svårt att ratta med i efterhand så där lägger jag mitt krut som nybörjare när jag har kameran i handen, resten fräschas upp i datorn med det föredmöligt enkla Capture NX (demo medföljer/finns att ladda ned). Mitt tips är P,A,S, lära sig olika fokuseringsmetoder och låsning av fokus, låsning av exponering. Sedan fixa i datorn. När man kan ovan kan man ju försöka sig på perfekta bilder direkt i kameran, sätta perfekt vitbalans före varje bild, gaffla osv osv.. ...jag är där om 5 år eller så :-)
Postad 29 april 2009 - 16:17
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1 294 inlägg
Här finns firmware till alla Nikon systemkameror: http://nikoneurope-e...19/c/648#tabtop
1.11 är senaste till D80.
Tänk på att både Firmware A & B måste uppdateras!
ProfessorB: Du hittade ingen större bild på D90:n? 
Nej tyvärr, den D80 jag hade med mig har bara 10 Mpixel och då blir det inte större än så här. Jag får väl fundera på att skaffa en D3x om det behövs större eller kanske interpolera fram större bildfil nästa gång.
Postad 29 april 2009 - 22:21
lanfear
-
lanfear
-
Användare
-
-
108 inlägg
Jag får väl fundera på att skaffa en D3x om det behövs större eller kanske interpolera fram större bildfil nästa gång. 
Gärna det, jag har lite väl mycket outnyttjad bandbredd! Vad är väl laddandet av en 4 MB stor bild varje gång man öppnar den här sidan...  (För visst verkar det väl faktiskt vara så att den laddar hela schabraket för att sedan kunna skala ner den till 16%?) SamAlone - hur funkar kameran nu förresten?
Postad 29 april 2009 - 22:28
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1 812 inlägg
Gärna det, jag har lite väl mycket outnyttjad bandbredd! Vad är väl laddandet av en 4 MB stor bild varje gång man öppnar den här sidan... 
Väldigt bra för att testa mitt mobila bredband också
Postad 30 april 2009 - 20:02
Unregisteredfb54bce9
-
Unregisteredfb54bce9
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
sitter i startgroparna att införskaffa en D90 men är osäker om jag skall välja paketet med 18-55 eller 18-105.
Har sedan tidigare ett äldre men ok 70-210 från sigma samt en Nikon 85 1,8 så jag undrar främst om skillnaden i bildkvalitet mellan 18-55 och 18-105 överväger så att jag borde sattsa på 18-105?
Tacksam för svar
/Patrik
Postad 01 maj 2009 - 08:13
Unregisteredfb54bce9
-
Unregisteredfb54bce9
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Hmmm nu blir jag förvirrad. I jakt på lite info om de olika gluggarna 18-55 och 18-105 så kollade jag på olika sidor på internet och om man läser här http://www.slrgear.c...uct/1221/cat/13 så är 18-105 ett givet allternativ framför 18-55 men om läser man här http://www.kenrockwe...on/18-105mm.htm så anser de precis tvärt om  . Kan det vara så att det är stor skillnad i kvaliten inom varje serie eller har ken rockwell provat ett riktigt dåligt måndagsexemplar då det inte känns som om dessa recensioner rör samma objektiv? Någon annan här med erfarenhet av de båda objektiven som kan ge sina intryck. Mvh /Patrik edit la in hela länken till recensionerna då jag inte fixade hyperlänkarna
Redigerat av Unregisteredfb54bce9, 01 maj 2009 - 15:05.
Postad 01 maj 2009 - 09:40
Drey123
-
Drey123
-
Veteran
-
-
1 960 inlägg
Erfarenheten av Ken Rockwell är ju inte bra dock.
Jag skulle inte läsa hans recensioner utan förlita dig till "riktiga" sidor istället.
Postad 01 maj 2009 - 09:44
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1 294 inlägg
Jag har 18-55, 16-85 och 18-200. Skillnanden är främst byggkvalité där 18-55 känns klart smäckig medan de andra två är bättre. Jag har också tillgång till en 18-105 men den är använd mycket lite i jämförelse med de andra. Det uppenbara med 18-105 är att du också får nästan dubbelt så mycket tele. Bara det är värt en del. Jag använder oftast 18-200 trots att 16-85 ger snäppet skarpare bilder bara för att ha tillgång till tele utan att byta objektiv. Så sammanfattningsvis, ta 18-105.
Dina länkar fungerade inte för mig så vilken site som föredrog 18-55 vet jag inte. Ken Rockwell tycker om sin 18-55 på D40 främst för att det är ett lätt och smidigt system. D90 är lite större från början och då är något hg mer för linsen inte så kritiskt.
Postad 01 maj 2009 - 15:08
Unregisteredfb54bce9
-
Unregisteredfb54bce9
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Tack för svaren.
Skönt att höra att 18-105 verkar vara en bra glugg.
Nu är ju inte mer priset för 18-105 så stort så jag kommer nog att försöka få tag på den.
Springer nog förbi fotokungen i veckan för att titta lite mer innan jag bestämmer mig.
Men när man väl bestämst sig så brukar man ju bara vilja springa iväg med en gång och köpa
/Patrik
Postad 01 maj 2009 - 17:16
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1 812 inlägg
Jag tycker att D90 med 18-105VR är ett prisvärt kit. Go for it! Tycker 18-105 verkar vara ett bra allroundobjektiv. Här hittar du tester av objektiven: http://photozone.de/...ps-c-lens-tests
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|