Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2

774 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
25 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 17 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 25 February 2009 - 08:25

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Hejsan! Är det fler än jag som har problem med lila skuggningar! Överallt det det ska vara grå-svart aktiga skuggningar blir det istället lila och dom blir pixliga som sjutton! Jag har provat att ändra inställningarna för svärta som man kan göra via boxen men det blir inge bättre!
Det verkar som om boxen har smittat av sig detta då det även syns när jag använder 360:n mm!
Hade inga problem som helst innan jag skaffa denna HD box.
Jag har en Panasonic PV60 som tv om det hjälper. Och boxen är ansluten med HDMI.

Nån som kan hjälpa mig lösa detta!?

Tack på förhand // Erik

Det är ett välkänt problem med Pannas PV60, sök i tråden om denna tv.
Jag har själv en 42PV60 och jag har också dom problemen.
Per

Postad 25 February 2009 - 20:08

PrinceSweden
  • PrinceSweden
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tillbaka till mitt problem. Fick inget svar om att jag har en 20 meters antennkabel, om det är den som kanske gör att jag får svag signal på HD-kanalerna National och Discovery? 23% och 53% på de andra.

Min fråga var då om det hjälper att köpa en signalförstärkare?

Postad 25 February 2009 - 20:24

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Tillbaka till mitt problem. Fick inget svar om att jag har en 20 meters antennkabel, om det är den som kanske gör att jag får svag signal på HD-kanalerna National och Discovery? 23% och 53% på de andra.

Min fråga var då om det hjälper att köpa en signalförstärkare?

Har du provat att flytta boxen närmare med kanske en annan tv och en kort antennkabel? Då ser du ju om det är den långa kabeln som orsakar den låga nivån. Det är inte säkert att det funkar med en antennförstärkare. Fråga handlaren om du får den på öppet köp så kan du lämna tillbaka den om den inte hjälper.

Postad 26 February 2009 - 17:16

PrinceSweden
  • PrinceSweden
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag testade med en kortare kabel, 10 meter, det var samma problem där.

Postad 27 February 2009 - 21:22

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Det är ett välkänt problem med Pannas PV60, sök i tråden om denna tv.
Jag har själv en 42PV60 och jag har också dom problemen.
Per

Bara att låta verkstan uppgradera en modul, sen funkar det igen.
Har själv fått det gjort, har aldrig haft bättre bild...

Postad 28 February 2009 - 06:51

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0
Skulle behöva lite tips... Jag har en humax cxhd-1000c kopplad till min lcd-tv i vardagsrummet via hdmi. Igår så skaffade jag en lg 32lg3000 till sovrummet. Testade köra scart ifrån boxen till tvn i sovrummet men bilden blev mycket sämre än med hdmi. Är det någon som har kopplat via hdmi till 2 olika rum och löst det på ett smidigt sätt? Skall man ordna en hdmi splitter, eller vad kan möjligtvis fungera? Jag har ca 10m till sovrummet från boxen så det kräver en lång sladd också (har en 12m supra dvi-hdmi men då får man väl ordna en adapter också). Vill helst slippa ordna ett syskonabonnemang hos comhem och vill inte det skall kosta en förmögenhet. Tacksam för tips.

Postad 01 March 2009 - 15:30

xhristian
  • xhristian
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Finns det nåt sätt att ställa in egna kanalnummer för kanalerna i favoritlistorna så man tex kan lägga TV4 HD på 4 istället för på 72.

Postad 01 March 2009 - 18:49

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Finns det nåt sätt att ställa in egna kanalnummer för kanalerna i favoritlistorna så man tex kan lägga TV4 HD på 4 istället för på 72.

Nej, det går inte.

Postad 01 March 2009 - 21:48

PrinceSweden
  • PrinceSweden
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag hatar ComHem.

Fick detta av dem

"Om vi skickar en tekniker hem till dig och han upptäcker att felet sitter i din utrustning, kan du bli skyldig att betala för teknikerbesöket. "

Hur i **** kan man skicka detta till en kund? Speciellt till en ny kund som jag är? Hotelese kallar jag det. Vet i tusan om jag har lust att få hit dem och istället kanske kan leva med att Discovery HD har taskig bild ibland, eller att texttv slutar att funka så man måste starta om boxen för tänk om det visar sig att ngt är fel hos mig? Jag är ju ingen tekniker och kan inte se detta, jag kan bara testa mig fram med olika kablar o så.

Ångra bittert att jag blev kund hos CH. Men för att få digitaltv så var jag tvungen att skaffa via dem eftersom jag har CH med "tre hål i väggen" hemma. Morr.

Postad 01 March 2009 - 22:30

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Jag hatar ComHem.

Fick detta av dem

"Om vi skickar en tekniker hem till dig och han upptäcker att felet sitter i din utrustning, kan du bli skyldig att betala för teknikerbesöket. "

Hur i **** kan man skicka detta till en kund? Speciellt till en ny kund som jag är? Hotelese kallar jag det. Vet i tusan om jag har lust att få hit dem och istället kanske kan leva med att Discovery HD har taskig bild ibland, eller att texttv slutar att funka så man måste starta om boxen för tänk om det visar sig att ngt är fel hos mig? Jag är ju ingen tekniker och kan inte se detta, jag kan bara testa mig fram med olika kablar o så.

Ångra bittert att jag blev kund hos CH. Men för att få digitaltv så var jag tvungen att skaffa via dem eftersom jag har CH med "tre hål i väggen" hemma. Morr.

detta är ingen nyhet har de hotat med i flera år

Postad 02 March 2009 - 07:01

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0

... o ett beteende som inte bara comhem kör med. Skickar du iväg en TV för garantiskada och det visar sig att det inte är fel på TV´n eller att du har förorsakat felet själv, kan du själv åka på att betala felsökningskostnaderna.

Postad 02 March 2009 - 18:05

PrinceSweden
  • PrinceSweden
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jag har inte skrivit att det är en nyhet utan att det är en skandal.

Men det är konstigt att de får hålla på med detta. Men inte undra på att de förlorar kunder.

Postad 03 March 2009 - 14:33

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Jag har inte skrivit att det är en nyhet utan att det är en skandal.

Men det är konstigt att de får hålla på med detta. Men inte undra på att de förlorar kunder.

vem har sakt de förlorar kunder förra året ökade dem och det är indikationer på att de ökar i år med

Postad 03 March 2009 - 16:54

PrinceSweden
  • PrinceSweden
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Vad jag har hört så har de gjort det pga. dålig support och service.
Men jag kan ha fel.

Dock så inför de nu en kortavgift på 360 per år så man hoppas att de ökade intäkter de får att de slipper hota med att man ska betala 500 kr för att en tekniker kommer ut. Fanns ryktet säger nu att de förlorar kunder pga. denna kortavgift.

Redigerat av PrinceSweden, 03 March 2009 - 16:56.

Postad 03 March 2009 - 18:36

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0
Är det något som har koll på hur komponent utgången står sig i jämförelse mot hdmi? Går det att få ut hdsignal genom den? Alltså 1080i utan att den är nerskalad.

Postad 04 March 2009 - 07:08

Unregistered4ad1d43b
  • Unregistered4ad1d43b
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag har min box kopplad via component, pga av att min 2a tv, bara har en DVI ingång, och ingen HDMI, och DVI är upptagen av datorn. Min andra tv har jag 3 HDMI ingångar, och där har jag HD PVR boxen inkopplad.

När det gäller Component, så visar i alla fall boxen 1080i, och jag ser ingen förlust i bild, om jag jämför med hur det ser ut på den andra tvn, men jag kan ha fel. Men hur som helst, så är bilden perfa.

//Jesper

Postad 04 March 2009 - 09:19

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
Komponent funkar hur bra som helst.
Använde den en hel del innan dom fixade colorspace inställningen eftersom jag inte fick fel "levels" över komponent.

Postad 05 March 2009 - 13:52

Swehiort
  • Swehiort
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Tack Duckface.

Är det nån som får nåt som helst ljud från TV1000, TV4 HD, National Geographic HD eller Discovery HD via toslink? Vilket format i så fall?

Är det nån som får 5.1-ljud från boxen via toslink? Vilken kanal?

Mårre

Jag har inga problem med 5.1 ljud via toslink. Beck på TV4 HD i Söndags tex var helt okay.

/C

Redigerat av Swehiort, 05 March 2009 - 13:53.

Postad 05 March 2009 - 18:58

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Har haft feta störningar på canal plus sport HD nu i flera dagar. Nån annan som har det med ?
Bor i Katrineholm så kanske bara något lokalt. Nu börjar ju hockey slutspelet så man blir ju lite less att det inte går att titta på :P

Postad 05 March 2009 - 23:21

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Är en av er många som även har problem med HD kanaler.

Jag har problem med National Geographic HD samt Discovery HD. Märkte dock att bilen blev bättre om jag tog bort den speciella antennkabeln de skickade med, förstår inte vitsen att ha den om styrka och kvalité blir katastrof.

Nu har jag dock bara 24% i Styrka på hd kanalerna förutom SVT HD (har bara 3 hd kanaler).
På de vanliga kanalerna har jag 53% i styrka och 100% i kvalité. Detta ska vara normalt enligt CH.
Dock strular Discovery HD mer än National HD.

Jag kontaktade CH och jag blev chockade av vad de sa. De sa detta till mig "om det visar sig att det är ett fel ex. på din antennkabel eller kanske tv:n så får du betala kostnaden för teknikerna som kommer ut", kan ju kosta rejält mycket.
Jag har ju bytt antennkabel, hdmi-kabel, stängt av boxen, gjort fabriksinställningar osv. Det jag kom fram till var ju som jag skrev här ovan att deras RF-kabel strulade till det för mig. Men eftersom jag inte är någon tekniker så kan jag ju ha fel.
Har aldrig hört att kundtjänst hotar en att du får betala.

Jag tycker det nästan är värt att hd-kanalerna är lite kassa ibland, att det blir svart i 5-6 sek när alla andra kanaler funkar bra om jag ev. får betala.

Det är kvaliten som är avgörande.
styrka 24% är inget fel.
Är dessa kollade på disc HD?

Postad 06 March 2009 - 07:23

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0

Har haft feta störningar på canal plus sport HD nu i flera dagar. Nån annan som har det med ?
Bor i Katrineholm så kanske bara något lokalt. Nu börjar ju hockey slutspelet så man blir ju lite less att det inte går att titta på ;)

Hade inga störningar på Canal Sport HD under ishockeyn i går. Bor i Stockholm.

Postad 06 March 2009 - 08:41

peter120
  • peter120
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Jag skrev i den andra tråden om bristande EPG info för TV4 HD och SVT HD. Av någon anledning vill inte comhem skicka ut EPG info för de program som inte sänds i HD. Man kan alltså enbart se tablåer för de HD program som visas i TV4 HD och SVT HD, trots att kanalerna följer den vanliga tablån. Jag pratade med TV4 vilka berättade att det är leverantören (comhem) som ansvarar för EPG infon, inte TV 4 (eller SVT för den delen). Comhem säger sjävklart att de inte har några problem med sina EPG utskick och att det måste vara fel på min box.

Finns det någon som får EPG info för SD-program i antingen TV4 HD eller SVT HD?

Postad 06 March 2009 - 11:19

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
av er som bara har denna boxen har ni läst i hdpvr forumet hur lite störningar och avbrott i bild det är på den boxen? vilket förklarar att denna boxen har rejäla problem med nåt.

Postad 06 March 2009 - 15:48

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

av er som bara har denna boxen har ni läst i hdpvr forumet hur lite störningar och avbrott i bild det är på den boxen? vilket förklarar att denna boxen har rejäla problem med nåt.

Jag förstår inte vad du menar. Vilka störningar och avbrott? Jag har inga.

Postad 06 March 2009 - 18:05

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0

Hade inga störningar på Canal Sport HD under ishockeyn i går. Bor i Stockholm.

Ok. Har fortfarande massa störningar. Ringde precis ComHem och dum som jag var så råkade jag i farten säga att jag inte provat med att byta antenn kabel. Hon menade på att en dålig antenn kabel kan ge störningar på enbart just en kanal eftersom att jag inte har störningar på nån annan kanal. Jag orkade inte ta en diskussion me henne just nu så om det inte blir bättre snart så får man väl ringa igen. Det är styrka 64 % och kvalite 100 % sa jag så det kan väl inte vara kabeln men hon var omöjlig att prata med.

Typiskt att det är just den kanalen man vill ha som ska strula ;)

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 06 March 2009 - 18:06.

Postad 06 March 2009 - 18:44

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Ok. Har fortfarande massa störningar. Ringde precis ComHem och dum som jag var så råkade jag i farten säga att jag inte provat med att byta antenn kabel. Hon menade på att en dålig antenn kabel kan ge störningar på enbart just en kanal eftersom att jag inte har störningar på nån annan kanal. Jag orkade inte ta en diskussion me henne just nu så om det inte blir bättre snart så får man väl ringa igen. Det är styrka 64 % och kvalite 100 % sa jag så det kan väl inte vara kabeln men hon var omöjlig att prata med.

Har du störningar både på TV4 HD och Canal+ Sport HD? De ligger nämligen i samma mux och högst upp i frekvensområdet. Kolla in denna kanalplan (från annan tråd): https://www.minhembi...a...st&id=64573

Postad 06 March 2009 - 18:47

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Har tyvär inte Tv4 HD, hade vart intressant att se ifall det var samma där me.

Edit. Tack för länk ;)

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 06 March 2009 - 18:48.

Postad 06 March 2009 - 20:10

PrinceSweden
  • PrinceSweden
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Verkar alltid vara antennkabeln oavsett hur ny man har. Sen har de väl ngn speciall antennkabel när en tekniker kommer som inte går att köpa. Så får man pröjsa 500 kr för besöket.

Styrka 64% är ju jättebra. Jag har problem med Discovery HD, har styrka 53% (samma som övriga kanaler) men bara 60% kvalité. Men de hävdade samma sak, antennkabeln så jag byter kanal till vanliga Disocvery istället. Ngn gång borde de ta och lösa att många har problem med HD kanaler.

Har du rört bak där antennen går in? Jag har märkt att det kan glappa lite där ibland, brukar bli bättre om man vrider lite där.

Postad 06 March 2009 - 21:25

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Mjo precis. Hon babbla om att skulle det komma en tekniker och bytte antenn kabel och det sen visade sig att det var det som var felet så skulle jag bli debiterad för besöket.

Vette faan om jag vågar röra där bak vid antenn kabel igen, gjorde det en gång för ett tag sen och fick mig en riktig kyss :D

Aja men hoppas faan att det inte är några störningar imorn nu när dom visar Frölunda imorn på sport HD, men det kan man väl antagligen bara drömma om ;)

Postad 06 March 2009 - 21:57

PrinceSweden
  • PrinceSweden
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Ja det är ju inte bra om det blir tvärtom.

Det där att prova att göra fabriksinställningar har aldrig funkat för mig. Det enda som kan vara ok är att stänga av strömbrytaren där bak i ngn minut då kan det funka ett litet tag.

Men CH har verkligen problem med HD kanaler och att de inte förstår det fattar jag inte. Det bästa vore om de kunde byta ut alla boxrar som de har tilll bättre.

Annars får du ringa Plus på svt så får de nog på nöten.

Postad 08 March 2009 - 01:44

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
Inte för att jag säger att ni bör köpa nya boxen men ni som säger felet inte ligger i boxen med störningarna förstår jag inte hur kan man annars förklara att nya HDpvren boxen inte har en enda avbrott i bild mednas denna box har det hela tiden jag har till möjlighet att köra både denna box och PVRen bredvid varandra och kan se att denna box bara krånglar med bild avbrott osv medans HDpvren funkar utan problem båda boxarna är kopplade på samma sätt bra signal på båda för den som undrar.

Postad 08 March 2009 - 07:57

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Inte för att jag säger att ni bör köpa nya boxen men ni som säger felet inte ligger i boxen med störningarna förstår jag inte hur kan man annars förklara att nya HDpvren boxen inte har en enda avbrott i bild mednas denna box har det hela tiden jag har till möjlighet att köra både denna box och PVRen bredvid varandra och kan se att denna box bara krånglar med bild avbrott osv medans HDpvren funkar utan problem båda boxarna är kopplade på samma sätt bra signal på båda för den som undrar.

Det är väl helt enkelt så att denna box - eller vissa exemplar av den - kanske är känsligare för signalstyrkan än den nya (vilket ifos inte förklarar debatten i det forumet just nu). Jag har som sagt inga problem med några kanaler (inkl TV4 HD) efter att jag tog bort klumpkabeln.

Postad 08 March 2009 - 12:04

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Det är väl helt enkelt så att denna box - eller vissa exemplar av den - kanske är känsligare för signalstyrkan än den nya (vilket ifos inte förklarar debatten i det forumet just nu). Jag har som sagt inga problem med några kanaler (inkl TV4 HD) efter att jag tog bort klumpkabeln.

Samma här.

Postad 09 March 2009 - 00:25

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

jo vist men jag tror att boxen helt enkelt är av dålig kvalitet... kabel som följer med med klumpen är ju skräp från start men den behövs med att köra boxen utan sån är inte bra i allaf inte så länge man har en tv med jordad el

Postad 09 March 2009 - 01:33

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Nån som kan tjata på comhem så vi kan få ut 576i på HDMI samt komponent utgångarna?

Postad 09 March 2009 - 08:24

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

jo vist men jag tror att boxen helt enkelt är av dålig kvalitet... kabel som följer med med klumpen är ju skräp från start men den behövs med att köra boxen utan sån är inte bra i allaf inte så länge man har en tv med jordad el

Tvärtom man kan säga att den är fullständigt onödig så länge man inte har TV:n jordad. Det är väl bara i relativt nybyggda/renoverade lägenheter och hus som man har jordade uttag i andra rum än köket och har dessutom inte alla tv-uttag med "3 hål i väggen" inbyggda galvaniska avskiljare? Det blir ju helt klart ett problem om ens uttag har det och man samtidigt har "klumpen" inkopplad. "3 hål i väggen" är väl dessutom ett formellt krav för att få abonnera på HDTV och då är ju frågeställningen om man behöver klumpen eller inte helt irrelevant.

Redigerat av hakanh65, 09 March 2009 - 08:25.

Postad 09 March 2009 - 14:35

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0
Jag har styrka 8% och kvalitet 100% på i princip alla kanaler
förutom Canal+Film HD där det är styrka 8% och kvaliteten hoppar mellan 50-60%.
Och faktum är att comhems antennkabel ger bäst signal jämfört med de andra jag prövat.

Postad 09 March 2009 - 20:14

PrinceSweden
  • PrinceSweden
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jag har styrka 8% och kvalitet 100% på i princip alla kanaler
förutom Canal+Film HD där det är styrka 8% och kvaliteten hoppar mellan 50-60%.
Och faktum är att comhems antennkabel ger bäst signal jämfört med de andra jag prövat.

Har du 100 meters antennkabel och bor på landet? Verkar konstigt att ha så lågt. Har du ändå bra bild?

Postad 09 March 2009 - 22:29

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Upplever avsevärd förändring av boxens beteende till min nyköpta LE-32A676 i jämförelse med min gamla LE-40M71B, vad avser hackighet vid kanalbyten mellan två HD-kanaler eller mellan en HD-kanal o en SD-kanal. Kanalbyten nu tar tre hack i jämförelse med ett hack med den andra TV´n. Någon som har förslag på varför det blir så här?

Postad 09 March 2009 - 23:35

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Upplever avsevärd förändring av boxens beteende till min nyköpta LE-32A676 i jämförelse med min gamla LE-40M71B, vad avser hackighet vid kanalbyten mellan två HD-kanaler eller mellan en HD-kanal o en SD-kanal. Kanalbyten nu tar tre hack i jämförelse med ett hack med den andra TV´n. Någon som har förslag på varför det blir så här?

hade en nextier plasma innan nuvarande burk tog evigheter att få bild vid växling från sd till hd på nextieren med nuvarande finlux tv funkar de på en gång tror de har med kommunikationen att göra mellan tv och box

Postad 10 March 2009 - 00:39

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

Har du 100 meters antennkabel och bor på landet? Verkar konstigt att ha så lågt. Har du ändå bra bild?

Nej, det är den som kom med boxen och jag bor i Sollentuna som kanske räknas som landet av visssa.
Jo, 8% är lågt-jag har för mig att jag hade 50-60% i styrka förr.
Bilden är faktiskt ganska bra, det enda problemet är svaj på ljudet på canal + film hd men vet inte
om det beror på att kvaliteten inte är 100% eller om det bara är så ändå.

Postad 10 March 2009 - 15:11

PrinceSweden
  • PrinceSweden
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Nej, det är den som kom med boxen och jag bor i Sollentuna som kanske räknas som landet av visssa.
Jo, 8% är lågt-jag har för mig att jag hade 50-60% i styrka förr.
Bilden är faktiskt ganska bra, det enda problemet är svaj på ljudet på canal + film hd men vet inte
om det beror på att kvaliteten inte är 100% eller om det bara är så ändå.

Vad har supporten på CH sagt då?

Postad 10 March 2009 - 15:47

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

"3 hål i väggen" är väl dessutom ett formellt krav för att få abonnera på HDTV och då är ju frågeställningen om man behöver klumpen eller inte helt irrelevant.

Man kan abbonera på alla HD-kanaler utom de som ingår i HD-paketet utan 3-hål i väggen. Har själv Viasats båda HD-kanaler, SVT HD och TV4 HD med bara två hål i väggen. Kan även få Canal Plus HD-kanaler om jag så önskar.

Postad 10 March 2009 - 15:58

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Man kan abbonera på alla HD-kanaler utom de som ingår i HD-paketet utan 3-hål i väggen. Har själv Viasats båda HD-kanaler, SVT HD och TV4 HD med bara två hål i väggen. Kan även få Canal Plus HD-kanaler om jag så önskar.

Från http://www.comhem.se.../comhem/tv_hdtv :

Fyra krav för att kunna se HDTV

1) att hushållet är uppgraderat med tre hål i tv-jacket. Gör en sökning här om fastigheten du bor i är klar för HDTV.
2) att man har en HD-ready tv.
3) att man har antingen Com Hems certifierade HDTV-box Humax CXHD-1000 C eller den inspelningsbara HDTV-boxen Humax HDPVR-1000C.
4) att man har något av grundabonnemangen Digital-tv Small, Medium, Medium 8 Favoriter, Medium 8 Favoriter HD eller Large.

Sedan kanske de inte följer sina egna krav...

Postad 10 March 2009 - 17:41

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0

hade en nextier plasma innan nuvarande burk tog evigheter att få bild vid växling från sd till hd på nextieren med nuvarande finlux tv funkar de på en gång tror de har med kommunikationen att göra mellan tv och box

Du menar att jag skall överväga att köpa den nya boxen istället ;)

Postad 10 March 2009 - 18:20

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0

Mjo precis. Hon babbla om att skulle det komma en tekniker och bytte antenn kabel och det sen visade sig att det var det som var felet så skulle jag bli debiterad för besöket.

Vette faan om jag vågar röra där bak vid antenn kabel igen, gjorde det en gång för ett tag sen och fick mig en riktig kyss :)

Aja men hoppas faan att det inte är några störningar imorn nu när dom visar Frölunda imorn på sport HD, men det kan man väl antagligen bara drömma om :)

Jaha precis när man skulle ringa igen så kolla jag nyss och nu verkar det funka igen iaf ;) Hoppas det funkar länge nu så det inte ballar ur igen nu när det är hockey typ varannan dag.

Fast ska nog ringa ändå och fixa viasat så man kan se Man United imorn i HD B)
Bara inte den kanalen ballar ut nu ist :P

Postad 11 March 2009 - 00:18

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Allvarliga störningar på DD5.1 ljudet på TV4 och House, detta sker nästan varje vecka, ljudet droppar hela tiden fram och tillbaks.

Postad 11 March 2009 - 08:52

peter120
  • peter120
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Trots att jag verkar vara ganska ensam här om att irritera mig över bristande EPG information för TV4 HD och SVT HD fortsätter jag att bråka med comhem om detta. Här är deras senaste svar (nu verkar de äntligen ha förstått frågan iallafall):

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Då sändingar på dessa kanalplatser speglar ordinarie kanal finns enbart EPG för HD-sändningar på HD-kanalerna. SD sändningar har samma bildkvalité oavsett om du ser dessa via HD-kanal eller ordinarie kanalplats varför du lika gärna kan se dessa via ordinarie kanalplats där EPG finns tillgänglig. I takt med att antalet sändningar i HD-kvalité ökar kommer även tillgänglig EPG att öka. Det är alltså inte fel att du inte har EPG på samtliga sändningar på HD-kanaler.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB

Däremot hjälper det mig inte över huvudtaget. Jag kan inte förstå varför det ska vara så svårt att skicka ut fullständig EPG information.
Jag vill ju kunna slänga bort SVT 1 och TV4 ur kanallistan och bara se på HD versionerna. Nu är dock EPG problemet det enda hindret mot detta.
:)

Postad 11 March 2009 - 14:27

Aeroaero
  • Aeroaero
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
SVT HD och SVT 1 har inte samma tablå, det skiljer en hel del mellan de! :-)

Postad 11 March 2009 - 16:04

peter120
  • peter120
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

SVT HD och SVT 1 har inte samma tablå, det skiljer en hel del mellan de! :-)

Jo, visserligen, men det förklarar ändå inte varför SVT HD inte har fullständig EPG. SVT är dock bättre än TV4. På TV4 HD saknas den största delen av EPG infon eftersom så få program sänds i HD.

Jag fick iallafall nyss igenom att mitt önskemål framförs till den tekniska avdelningen på comhem, ett steg i rätt riktning. Skam den som ger sig. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.