Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 25 februari 2008 - 18:23

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Ludde ... du kanske kan specificera dig vad som är omoget vad gäller språket ?

Trodde man kunde skriva som man talar ( vardagligt ) i ett forum som mestadels
består av ganska vanliga människor och där man lagt titlarna .. men om det skulle
bli ett krav har jag inga problem med att ändra mitt språk till det obegripliga.

Tänk .. det är precis det här som comhem hoppats på genom sitt val att vara tysta.
Kunderna bråkar sinsemellan. De lyckades inte bara lura kunderna till att köpa en kass box.
De lurade dem dessutom till att behålla den och nu lurar de kunderna till att ge varandra
skulden för vems fel det är .... Jag vidhåller bestämt .. " de dumma kunderna "

Ni som fått ersättning .. Tror ni att det var comhem som kom på att ge er det ?

Maveric :blink:

Redigerat av Unregistered1103, 25 februari 2008 - 18:35.

Postad 25 februari 2008 - 18:30

Llord
  • Llord
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Om du nu har över 20 års erfarenhet av produktutveckling så borde du ju ha koll på en så enkel skillnad på öppen och stängd betatestning, Maveric.

Jag vill verkligen inte slå ner på de som gjort stora instatser för att för att upplysa CH om problemen med denna box.. det applåderar jag fullt ut!!!

Det jag vänder mig mot är sättet vissa personer har behandlats i detta forum när de försöker hjälpa till.
Högt och argt tonläge skapar sällan bra relationer.

Jag hoppas att vi kan lägga detta sidospår till handlingarna och förenas i viljan att få en fungerande digitalbox!!

Postad 25 februari 2008 - 18:34

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0

Kan faktiskt bara hålla med Maveric i hans inlägg nr 4451

Hoppas då verkligen inte att du menar tex avsnittet... "Några dummare kunder än många av er som sitter här o ömkar Harlin som bara är en liten mus på comhem och som har noll att säga till om och pacman som har fått sitt livs största uppdrag genom att testa boxen och som plötsligt blivit en liten viktipetter
- Har jag sällan skådat !"

På en sådan nivå med personliga påhopp är verkligen inte där som jag anser att detta ämne skall ligga.

Det som Maveric och någon mer missar imho är att en (eller flera) goda gärningar inte berättigar en ond. Ett enkelt exempel är att det inte är ok att mörda någon även om man har räddat hundra tidigare.

Det är alltså inte ok imo att häckla tex pacman och kalla honom för viktipetter (av vilken anledning kan man ju undra dessutom...) bara för att man tex har jobbat hårt för att uppmärksamma problemet för Comhem mm.

Nu får du väl ta och lägga ner!!

Ditt exempel om mord är bland det dummaste jag hört!!! No further comments.......

För övrigt är den ni sitter och tar i försvar ganska duktig på att häckla själv. Men det verkar inte bekymra er lika mycket.

Jag tänker inte lägga ner mer energi på det här. Det finns andra sätt att lösa de problem som jag vill ha lösningen på.

Grattis Comhem!

Ps. Maveric må ha ett hett temperament och spontana kommentarer, men han är ta mig tusan en av de få här som förstår vad det handlar om.

All cred till dig Maveric!

Redigerat av magnus1111, 25 februari 2008 - 18:48.

Postad 25 februari 2008 - 18:35

niclas83
  • niclas83
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Inbördeskrig på Sveriges mest enade tråd. Goddammit nu sitter väl ComHem och småler. Det sista jag önskar är att folk får Maveric och Magnus att lacka ur och lägga ner engagemanget dom lägger ner på att besegra besten.

Fårstår varför dom inte blev betatestare, Edwin o. Co. på CH ville väl inte bära skottsäker väst på intro-mötet. :)
´
Om jag vore betatestare vete fan hur mycket info jag skulle vilja gå ut med innan skiten är klar heller dock, det skulle vara att be om att få axla ett ansvar för att div. önskemål på forumet framfördes samt riskera att bli stämplad som halvblind om man söger att colour bandingen är borta och vissa inte håller med. Nu tror jag inte att M&M håller med om det då dom brinner så starkt för detta så dom skulle inte se det som ett problem, utan ett ansvar dom vill ta, vilket jag är glad för.

Postad 25 februari 2008 - 18:39

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Om du nu har över 20 års erfarenhet av produktutveckling så borde du ju ha koll på en så enkel skillnad på öppen och stängd betatestning, Maveric.

Vad är det du har i din box idag ?

Är det final version :lol:

Alla har en beta i sin box och tyvärr fick ni inte beta2 .. att sedan inte comhem fattat vad det var
som de skickade ut .. är en helt annan sak.

Jag har full koll .. men det verkar inte som alla har det :)

För din info .. så betatestade jag (privat) för Humax redan 1999. I annat fall betatestar jag inte
så mycket själv och har inte heller gjort. Det har andra fått göra .. Vore ju dumt att betatesta
sina egna produkter. Man blir liksom hemmablind ;) ( något som comhem lider av )

Niclas83 har en klar point i att man inte bör gå ut på ett forum som ensam med sina upplevelser av en
beta. Därför anser jag att det borde varit minst ett 30 tal på detta forum som betatestade och
som sedan rapporterade vad de såg i en tråd ( beta tråden ) där alla kunde läsa o kommentera.
Ensam är nog inte så roligt att var här .. Tur att man inte är helt ensam om sina åsikter ;)

Maveric B)

Redigerat av Unregistered1103, 25 februari 2008 - 18:50.

Postad 25 februari 2008 - 18:56

robiz
  • robiz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Nu börjar det bli riktig sandlåde-nivå på denna tråd...
Kan bara säga att jag e riktigt glad att inte ha skaffa nån "HD-Box" från CH. Lägg ner alla påhopp nu grabbar, använd energin till nått mer konstruktivt ist.
Kan bara säga att man e glad att det finns människor som Maveric mfl. som orkar lägga ner såpass me jobb som dom gör, så credd till er.
Men som sagt diskussionen har ju spårat ut en aning...

:)

Postad 25 februari 2008 - 18:57

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Ditt exempel om mord är bland det dummaste jag hört!!!

Ett avsiktligt enkelt illustrerande exempel får dig att reagera på detta sätt medans du tydligen tycker det är ok att man kallar medlemmar för "dumma", "små möss som har noll att säga till om" eller "viktigpettrar".
Jag prioriterar annorlunda minst sagt och så gör även forumsreglerna.

Postad 25 februari 2008 - 19:03

Llord
  • Llord
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Vad är det du har i din box idag ?

Är det final version :)

Där har du en poäng ;)

Postad 25 februari 2008 - 19:08

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0

Ditt exempel om mord är bland det dummaste jag hört!!!

Ett avsiktligt enkelt illustrerande exempel får dig att reagera på detta sätt medans du tydligen tycker det är ok att man kallar medlemmar för "dumma", "små möss som har noll att säga till om" eller "viktigpettrar".
Jag prioriterar annorlunda minst sagt och så gör även forumsreglerna.

Jag har väl aldrig sagt att jag tycker det är ok! Men skulle jag tvingas välja mellan det du illustrerar i ditt exempel och att någon tilltalar någon som "små möss", så är det väl ganska uppenbart vad man som normalt funtad skulle välja.

Håll dig åtminstone till sanningen om du tänker göra fler korkade inlägg. Citera inte mig med något jag inte har sagt!

Redigerat av magnus1111, 25 februari 2008 - 19:27.

Postad 25 februari 2008 - 19:10

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Pefre

Har du nyligen köpt eller tänkt köpa en HD Box ?

Säger detta bara en gång och vill inte provoceras till att gå i argumentation med dig här också.
Som jag sagt till dig i ett antal trådar redan. Du följer mig och ett par till som en skugga på detta
forum och nu har du hittat till denna tråden också .. Du har för vana att kommentera vad och
hur man skriver. Oftast har dina inlägg inte ett dug med trådens ämne att göra och jag har
många ggr fått be admin att säga till dig att låta en/oss vara.

Har du något du vill tilläga vad gäller boxen, comhem eller nuvarande/kommande FW
I annat fall, ber jag dig vänligen att inte späda på debatten som tyvärr redan har urartat.

Maveric :)

Postad 25 februari 2008 - 19:16

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0

Du Magnus, vad ComHem kan säga är ju att man avser att den nya FW:n ska vara bättre. Pacman bekräftar ju att så är fallet. I min värld är det stor skillnad på from förhoppning och bekräftat resultat

Goa gubben,

Citat från Comhems hemsida

"Com Hem har fått en första ny mjukvara från Humax. Mjukvaran vi fått är en betaversion och inte fullt utvecklad. Humax har lovat en ny version inom kort som ska testas och utvärderas innan lansering. Testerna av betaversionen har utvisat betydliga bildförbättringar och 60Hz-problemet är löst"

Alltså, inga förhoppningar utan fakta.

Kan du inte bara erkänna att du är anställd på comhem? :)

Edit: Förtydligande: Jag tror lika lite att du är anställd på comhem som att du litar på att allt comhem påstår måste vara sant. Om du på fullaste allvar tror på allt comhem påstår så förstår jag inte varför du inte bara kopplar av och väntar på lite em-matcher i hd... I annat fall kan du kanske inse att pacman faktiskt tillförde något med det han skrev?

Redigerat av Bertilsson, 25 februari 2008 - 19:30.

Postad 25 februari 2008 - 19:28

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Var det nu på fredag (29/2-08) den nya firmwaren skall släppas?

Mvh Nicke

Postad 25 februari 2008 - 19:29

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Jag har väl aldrig sagt att det är ok! Men skulle jag tvingas välja mellan det du illustrerar i ditt exempel och att någon tilltalar någon som "små möss", så är det väl ganska uppenbart vad man som normalt funtad skulle välja.

Håll dig åtminstone till sanningen om du tänker göra fler korkade inlägg. Citera inte mig med något jag inte har sagt!

Du gick igång på mitt inlägg där jag menade att det inte är ok att kalla någon här för dum, mus eller viktigpetter bara för att man bidragit positivt tidigare i tråden (med tillhörande exempel). Eftersom ditt inlägg såg ut som ett försvar för niduttrycken, så uppfattade jag det som att det var viktigare att påpeka att det jag skrev var bland det dummaste du hört, än att ta avständ från personangreppen. Om du tror att jag menade att mord och personangrepp i forumet är likställt så förstår jag dock väl att du uppfattade det som det dummaste du hört. Så är det naturligvis inte. Det var som jag sa tidigare ett förenklat exempel för att man lättare skulle förstå principen (en eller flera goda gärningar rättfärdigare inte en ond).

Redigerat av Unregistered1013, 25 februari 2008 - 19:30.

Postad 25 februari 2008 - 19:42

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Jag är väl som många andra intresserad av utvecklingen inom HDTV i Sverige. Även de steg som tas av leverantörer av program och hårdvara såsom comhem t.ex. Men när man tittar på de futtiga små steg som tas bland hårdvara och programutbud så känns det som att man måste vara med och betala ett större antal miljarder ytterligare till alla film och andra bolag som bara måste plocka åt sig alla pengar som finns i den här världen, innan det kan bli aktuellt att man ska kunna få det man skulle vilja haft igår…

Jag lyckades komma över en Humax CXHD-1000C för 495:- dec-07 så jag känner mig inte lika blåst på den som några verkar här, men jag tycker det är ynkligt att det inte kommit ut en burk som klarar följande lista:

1. Spela in HDTV på hårddisk och på DVD – BlueRay?
2. Spela in minst 2 kanaler samtidigt
3. HDMI/HDTV upplösning på ingång
4. Minimum 1 HDMI utgång
5. Minimum 3 tim rullande buffert för live-TV hantering (liksom hos JVC). Inte att man måste trycka på knappen record för att starta en ”paus”.
6. Retroaktiv inspelning av material i live-TV bufferten
7. Snabbspolning upp till 64 ggr hastigheten eller gärna mycket snabbare
8. Enkel intuitiv/automatisk editering av t.ex. reklam
9. Ett enkelt intuitivt meny och arkivsystem
10. Kontrollera/styra kanalinställning på digitalbox – typ Humax CXHD-1000C …/alternativt: har inbyggd HDTV DVB-C tuner + CAM.
11. Kan ansluta fler externa hårddiskar för videolagring via USB 2 / e-SATA / FireWire

Någon här som tror att denna maskin är en potentiell verklighet inom någon snar framtid? Hur många år ska man behöva vänta? Först 500 nya FW till en stenåldersmaskin som inte ens kan spara HDTV på disc åt mig?

Postad 25 februari 2008 - 20:27

oscar_lkpg
  • oscar_lkpg
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Oscar .. du verkar inte heller fattat hur blåst du har blivit :)
Det märks att många är nybörjare eller har noll kunskaper vad gäller produktutveckling och produktsupport.
Har jag det då .. Ja, faktiskt .. >20 år på företag betydligt större och med mer komplexa produkter än comhems.

Maveric ;)

Maveric:
Hur blåst har jag blivit och av vem? Tala om det för mig är du snällm du som sitter med alla svar!

Jag har som sagt tidigare inte köpt boxen men haft den hemma och testkört den, jag har dessutom följt tråden sen starten. Jag tycker att ComHem som företag i princip alltid har behandlat sina kunder som skit. ComHem har alltså aldrig lyckats lura mig med sina dåliga erbjudanden för att lura på folk dåliga produkter med höga månadskostnader. Tydligen har dom lyckats lura dig Maveric. Och bittrare kund får man leta efter läääänge.
Som sagt jag tror att det kan funka att köra den hårda linjen och ju mer uppmärksamhet ComHems skit HD-box har fått dessto hårdare jobbar dom säkert för att få den att funka.
Men tyvärr Maveric så missriktar du ibland din energi, vrede och engagemang något kopiöst. Det är synd för jag är övertygad om att du skulle kunna bidra med mer positiva saker om du var mer ödmjuk. Förstår verkligen att du är trött på ComHem eftersom du haft skitboxen i över ett år. Men att ge dig på folk här på forumet med torretsutrop leder inte till något bra.
Fred ut.

Postad 25 februari 2008 - 20:38

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
" jag tycker det är ynkligt att det inte kommit ut en burk som klarar följande lista:

1. Spela in HDTV på hårddisk och på DVD – BlueRay?
2. Spela in minst 2 kanaler samtidigt "

http://babelfish.alt...t...htm?ref=rss

http://www.reghardwa...y_bluray_japan/

Postad 25 februari 2008 - 20:39

goa gubben
  • goa gubben
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Ja du BestRip
själv har jag väntat i många år på en hårddiskrecorder med HDMI in. Lätt som en plätt rent tekniskt men det förhindras av de som äger film mm. och som är rädda för inspelning i alltför hög kvalité.

Hela den här telekomindustin är sjuk, användarna på Telias IPTV tråd verkar ju inte heller så glada. Du Mav som bor i Skåne borde ju känna till SonyEricsson i Lund, som konstruerar dyra mobiltelefoner som håller i max 3 år.

Därför litar jag mindre på den genompolitiserade ComHem organisationen, än på Pacman som inte behöver ta hänsyn till någon internpolitik. Att sedan ComHem satt munkavle på Pacman är ju inget att bli förvånad över, förmodligen ett villkor för att få vara med att testa.

Känns bra att Pacman kan konstatera att det finns hopp om en OK box. Själv gav jag blanka tusan i att betala för en massa dyra HD-paket, tills jag kan konstatera att boxen fungerar som den ska. Jag har dock all förståelse för alla som är skitsura på att ha betalat dyrt för HD-kanaler som ser ut som skit.

Redigerat av goa gubben, 25 februari 2008 - 20:44.

Postad 25 februari 2008 - 21:01

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Vilket gäng .. :)

Ni som är comhemanställda i tråden .. lycka till med ert nästa jobb .. hoppas de har
färgade knappar på fabriken, så att ni vet vilken ni skall trycka på ..

Till er andra .. synd att ni inte kan ha parabol .. ;)

Maveric ;)

Postad 25 februari 2008 - 21:04

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0
Har själv 10 års erfarenhet av utveckling av konsumentelektronik, både i Sverige och utomlands. Kan bara berätta av mina erfarenheter. Jag har aldrig varit med om att betaprodukter släppts externt, än mindre rapporterats om på ett offentligt forum. Detta bl.a. pga av konkurrensskäl. Ser inget konstigt med att Humax, Comhem och Pacman håller informationen för sig själva under en period.

Postad 25 februari 2008 - 21:18

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Det sker varje dag ..

Så då är det kanske dax att uppgradera dina erfarenheter lite ..

Detta handlar om en konsumentprodukt vars mjukvara varit ute i över ett år
det är inte en försvarshemlighet :) Comhem har ju knappast någon konkurrenssituation
vad gäller sin box. Vad gäller Humax .. kan du få tag i beta FW för deras satellitmottagare
lite här o där och de har aldrig varit hemliga med sina FW.

Visst sker en hel del av betatesterna i slutna forum. Men oftast inte i detta stadie
då produkten som sagt varit på marknaden i över ett år.

Hoppas jag slipper räkna upp alla exempel ..

Maveric ;)

Ps. Ni som har boxen .. ( är ju inte alla som är med i diskussionen som har det )
Kolla kungamordet på SVT HD .. Fruktansvärd bild .. Skulle vara intressant om betatestaren
kunde bärätta hur det ser ut med nya FW ? Hade som sagt varit ännu bättre om BETATESTARNA
hade kunnat berätta detsamma med alla sina olika uppsättningar av apparater plasma/lcd
och alla fabrikat som finns represeneterade i detta forum... Ja, jag tjatar . men vissa har
så svårt att fatta vad det är jag försöker få fram .. ( det finns inga betatestare )
Comhem höll på med en FW i 3 månader och när den kom ut till en större grupp visade det
sig att man ser olika problem och vissa samma problem. Man kan inte sitta på en box och
ett märke och en teknik ( plasma ) och göra en bedömning av en FW
Ovanpå detta, har det visat sig att boxarna kan skilja sig i vad de hittar på för kul.

Redigerat av Unregistered1103, 25 februari 2008 - 21:37.

Postad 25 februari 2008 - 21:26

Aeroaero
  • Aeroaero
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
FW som bl.a. pacman provar är ju fortfarande i betastadiet
enl. comhems hemsida

http://www.comhem.se...ndservice_start

Postad 25 februari 2008 - 21:43

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Den version pacman testar är förhoppningsvis inte den version som beskrivs som betaversion utan den som skall komma "inom kort".

Com Hem har fått en första ny mjukvara från Humax. Mjukvaran vi fått är en betaversion och inte fullt utvecklad. Humax har lovat en ny version inom kort som ska testas och utvärderas innan lansering. Testerna av betaversionen har utvisat betydliga bildförbättringar och 60Hz-problemet är löst. När vi kommer att lansera den nya mjukvaran är beroende på leveranser från leverantörerna. Vår förhoppning är att inom en månad lansera den nya mjukvaran..

Edit: Tillägg, sen köper jag fortfarande inte Maverics argument om att mjukvaran behöver testas av flera personer. Om det är generella problem som drabbar alla kunder så räcker det med att en kompetent person konstaterar om dessa problem är lösta eller ej. Dessutom är det ju tidskritiskt att åtgärda åtminstone 60hz-problemet varför då jag personligen inte har någon som helst lust att vänta flera veckor extra på att löjligt många testpersoner skall få chansen att komma fram till samma sak :)

Redigerat av Bertilsson, 25 februari 2008 - 21:48.

Postad 25 februari 2008 - 21:45

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Tror du har ganska klart för dig Bertilsson :)

Maveric ;)

Postad 25 februari 2008 - 21:54

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Lite OT, men ni experter därute, vad skulle ni välja bland de olika erbjudanden om HDTV om ni fick? Tar tacksamt emot råd då jag har chansen att välja då jag bor i radhus och kan ha en parabol uppsatt.
Viasat eller Canal Digital? Eller något annat?

Hade hoppats att eländet med Humaxboxen skulle få en lösning innan Comhems erbjudande går ut den 30/3. Men inser att så inte kommer att bli fallet. Därav min fråga.

Redigerat av Unregistered7ae15c99, 25 februari 2008 - 22:12.

Postad 25 februari 2008 - 23:01

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Utan tvekan

Canaldigital

Var o kollade hos en god vän i helgen och det är ganska stor skillnad om man köper en
egen HDbox. Man skall inte ha canaldigitals box. Finns ett par riktigt bra boxar på marknaden.

Redigerat av Unregistered1103, 25 februari 2008 - 23:02.

Postad 25 februari 2008 - 23:02

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0
Det möjligt att olika företag har olika policys för betatestning, men som sagt, jag har i alla fall inte varit med om sådana exempel (färsk erfarenhet).
Av ren nyfikenhet undrar jag hur många som har sett diskussioner om betaversioner från andra leverantörer än Humax här på forumet. T.ex. Samsung, Philips eller Sony?

Postad 25 februari 2008 - 23:19

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
nån som vet varför comhem valt att bara låsa sig med deras humax box varför inte släppa in andra aktörer i det med låta olika bolag konkurera i landet

Postad 25 februari 2008 - 23:22

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Pakarlss ...Nu får du ju ge dig ..

Internet är översållat med hemsidor och forum för betatestning av all möjlig hemelektronik
Du kanske inte gör diskussionen rättvisa genom att dra in sony och philips i det hela då de
sällan jobbar med beta fw i offentligheten ( inte så att jag sett det ) och du kan knappast lägga
humax i samma division som dessa.

Men humax har så länge jag känt till dem, jobbat med kunders medverkan i betatestning
och man kan oftast ladda ner dessa och installera dem själv, med hjälp av en nollmodemskabel.
Finns en sida som man får logga in för att komma åt det, men det är bara att registrera sig.

Som sagt, det finns massor av företag som insett att kunderna är de bästa betatestarna
och det är gratis. Vissa väljer att man får anmäla sitt intresse på ett forum och sedan får
man tillgång till en stängd tråd. Andra lägger ut den på sin egen hemsida eller sprider den via
olika forum.

Vanligast är detta naturligtvis vad gäller datorkomponenter, men också för olika mediaspelare
och tvboxar. Just samsungs boxar har jag aldrig sett en beta för, men å andra sidan uppdatarar
de sällan sina boxar. De kommer med nya modeller istället. Lite oseriöst kan tyckas men de är
mycket populära hos comehem.. kanske de är av samma skrot o korn :)

Det är mindre vanligt att man får betor i sverige, då vi är ett litet land. Desto vanligare är det
i Usa och inte minst i Japan, där produkterna oftast gått runt ett år innan vi får se dem här.
Tar du en LCD tv, så har den provats på andra marknader innan vi får dem.
Jag testar just nu en beta3 på min tv. Vill jag kan jag få beta4. Det är en Panasonic.
( helt ärligt var den inte så bra som jag hoppats )
För dem som vet hur och var man får tag i beta FW så finns det massor.
Ett annat exempel är Denon. Vem trodde att det fanns betor för deras produkter.
Så klart att det finns .. hur skulle de annars veta om de fungerar i alla de olika miljöer som de
måste stå ut med. Dvd spelare som skall kopplas till tv eller projje eller reciever som skalll ha en
nätverks koppling till en Nas. Så klart betatestas dem av dem som är intresserade och det sker
öppet för de som vet var de skall leta.

Nu väntar vi bara på en beta fw till brödrosten ;)

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 25 februari 2008 - 23:25.

Postad 25 februari 2008 - 23:40

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Tillägg, sen köper jag fortfarande inte Maverics argument om att mjukvaran behöver testas av flera personer.

Det beror på att du inte förstår eller vill förstå vad jag säger och att du ännu inte förstått att boxen uppträder olika i olika miljöer. Vet inte hur många ggr jag berättat att jag får olika bild på olika bildvisare.
Antalet kombinationer är för många för att man skall täcka allt, men därför kan man välja de vanligaste.

Det företag som väljer att betatesta sin box mot en enda bildvisare når förmodligen samma resultat
som comhem gjorde när de släpte sista FW. Ojsan .. det såg vi inte :)

Tänk att detta kan vara så svårt ...

Tänk att man kan bygga upp ett sådant motstånd mot att en FW borde testas i ett bredare spektrum.
Varför argumenterar man emot att man borde testa hos flera kanske tom många ..
Varför ? Jag kan inte fatta detta ... Varför vill man inte att det skall säkerställas att nästa FW blir så
felfri som möjligt. Det vore ju rena självplågeriet om det kom ännu en FW som visar sig vara felaktig.
Jag litar till pacmans omdömme vad gäller den utrustning han har. En box en Plasma.
( det är vad jag vet att han har ) Jag hade hellre sett att betan testats mot 10 olika LCD och fabrikat.
och de vanligaste Plasmorna och projjarna. Då kan man vara säker på att en beta testats.
comhem sitter inte på denna utrustning och dessutom sitter de inte ute i stugorna och får ta emot
signalen som passerat olika förstärkare osv osv..
Det är också en viktig sak. En box är känslig för vad som kommer in i den. en signal kan variera
beroende på vad det är den får passera. Trots att den är digital. Mycket händer på vägen.
( men den överkursen vill inte jag förklara ;) )

Varför argumenterar jag för mitt ?
- Jo, jag har suttit precis som ni andra med en totalt felaktig FW sedan den 6 januari och idag är det
den 25 februari. Hur kan man accepterar detta ? Jag vill inte råka ut för det en gång till.
Jag kan heller inte förstå, varför man inte lagt ut den förra FW så att den kan laddas ner av oss som
tyvärr laddat ner den sista och varför man inte stoppat den felaktiga. Det är stort hål i huvudet
på de ansvariga hos comhem. Kan man säga emot detta ? Ja, då kan man gå med i den klubben.

Maveric ;)

Ps. Nu gör jag som några andra jag fått pm från. Lägger ner det här ...

Redigerat av Unregistered1103, 26 februari 2008 - 00:15.

Postad 26 februari 2008 - 00:00

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
Jag måste faktiskt hålla med MaVeRiC många har olika problem med olika kombinationer av utrustning boxen kanske funkar bra med en bild visare medans en annan ######s innan jag kom på detta forum så viste jag inte ens vad block bildningen va förnått jag har inga som hällst sånna problem men 60hz problemet har jag som alla andra och vissa andra fel felen upenbarar sig helt enkelt olika i milijöer.

Postad 26 februari 2008 - 01:59

Unregistereda40b8a00
  • Unregistereda40b8a00
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Var o kollade hos en god vän i helgen och det är ganska stor skillnad om man köper en
egen HDbox. Man skall inte ha canaldigitals box. Finns ett par riktigt bra boxar på marknaden.

Går just i dessa tankar själv. Eftersom ComHem inte ids släppa någon HD PVR så finns ju bara Viasat och Canal Digital kvar. Kan du nämna några bra boxar? Hur många med HD PVR finns det förresten som passar med CD?

Postad 26 februari 2008 - 05:34

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Edit: Tillägg, sen köper jag fortfarande inte Maverics argument om att mjukvaran behöver testas av flera personer. Om det är generella problem som drabbar alla kunder så räcker det med att en kompetent person konstaterar om dessa problem är lösta eller ej. Dessutom är det ju tidskritiskt att åtgärda åtminstone 60hz-problemet varför då jag personligen inte har någon som helst lust att vänta flera veckor extra på att löjligt många testpersoner skall få chansen att komma fram till samma sak :)

Håller med. Principen ju fler kockar desto sämre soppa stämmer faktiskt i många sammanhang. Se bara på hur olika folk i denna tråd har uppfattat problemen med boxen - från inga till nästan ****t på jorden. Mycket bättre att då välja en som man tror kompetent forumsmedlem (pacman självklart val av det jag läst i forumet) än flera osäkra kort.

Argumentet att man bör testa på ett par olika bildvisare är dock relevant, spec när Comhem själva menat (om jag minns rätt) att problemen kan variera beroende på bildvisare.

Postad 26 februari 2008 - 08:11

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Principen ju fler kockar desto sämre soppa stämmer faktiskt i många sammanhang. Se bara på hur olika folk i denna tråd har uppfattat problemen med boxen - från inga till nästan ****t på jorden. Mycket bättre att då välja en som man tror kompetent forumsmedlem (pacman självklart val av det jag läst i forumet) än flera osäkra kort.

Argumentet att man bör testa på ett par olika bildvisare är dock relevant, spec när Comhem själva menat (om jag minns rätt) att problemen kan variera beroende på bildvisare.

Pefre

Är du medveten om att du ger två helt olika svar ;) :) :lol: ;) ( ASG )
Du kanske skall vakna innan du skriver ...

Maveric B)

Går just i dessa tankar själv. Eftersom ComHem inte ids släppa någon HD PVR så finns ju bara Viasat och Canal Digital kvar. Kan du nämna några bra boxar? Hur många med HD PVR finns det förresten som passar med CD?

Jag är inte så hemma på pvrboxar .. men det finns säkert det också .. Canaldigital har satsat på en ny
sådan, som tyvärr inte är så lyckad enligt forumet .. Dock kan jag rekomendera Hyro 9000 ( om du inte
skulle välja en traditionell pvr ) som du kan använda som pvr genom att ansluta en extern sata HD.
Då har du en Pvr som kan spela upp det du spelat in utan att behöva avkoda materialet.
Från tex en dator om du inte vill spela upp det från boxen eller vill dela med dig till dina grannar.
Den fungerar samtidigt för både viasat och boxer. Köp till smartwi och ett par boxer boxar och du
har digital -tv i hela huset och satelilit tv där boxen står. Så hade jag tänkt lösa mitt problem.
Jag ser comhem som ett problem och denna lösning som min lösning.
http://www.satpro.se...p?art_nr=387586

Maveric B)

Redigerat av Unregistered1103, 26 februari 2008 - 08:37.

Postad 26 februari 2008 - 08:35

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Är du medveten om att du ger två helt olika svar ;) :) :lol: ;) ( ASG )
Du kanske skall vakna innan du skriver ...

B) Kanske inte var så lätt att förstå innebörden i det jag skrev men att man testar olika bildvisare behöver naturligtvis inte betyda att man måste ha flera testare från forumet. Imo hellre en som man tror är verkligt kompetent som testar med en bildvisare än tjugo som tror sig vara kompetenta och med olika bildvisare. Inte lätt att sammanställa de rapporterna... Anser dock att Comhem på något sätt behöver kolla av med flera bildvisare men inte nödvändigtvis med pacmans hjälp.

Postad 26 februari 2008 - 10:12

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
Men snälla va folk hakar upp sig på saker ska ni inte ta och gå vidare nu eller??

Postad 26 februari 2008 - 11:08

Unregistered35490
  • Unregistered35490
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Inte aktuellt längre.

Redigerat av Unregistered35490, 26 februari 2008 - 11:10.

Postad 26 februari 2008 - 11:19

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Om man fixar hem denna, tror ni att man får någon bild alls?

Vantage HD 7100C

Postad 26 februari 2008 - 11:29

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Om man fixar hem denna, tror ni att man får någon bild alls?

Vantage HD 7100C

nej, comhem har pairing av box och kort

Postad 26 februari 2008 - 11:39

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Så pairingen gäller samtliga kanaler?

Det finns väl folk som sitter med Dreambox, och den är ju inte "godkänd" av Comhem heller..?

Postad 26 februari 2008 - 11:52

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
kan det inte vara så att comhem gör ingen "pairing" förrän man tecknar ett HD-ab.? Innan dess fungerar "piratboxar" än så länge.

Postad 26 februari 2008 - 11:54

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
Är det inte så att det bara är HDTV kanalerna som paras med boxen SDTV ska funka med vilken box som hällst eller är jag ute o syklar

Postad 26 februari 2008 - 12:04

Unregistered863154f7
  • Unregistered863154f7
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
är väl inte såå konstigt att flera här är frustrerad och upprörda..
menar har man blivit så illa behandlad av ett så stort företag med såå stor vinst varje år.. så har man faktikst rätt bli frustrerad som flera här blivit..
om Hem är fortfarande pinsama i sitt agerande.. tro att all ska lösas genom lite kompensation o ny mjukvara.. nää... dem har typ år kvar för att kompensera allt..

sen appropå nya mjukvaran.. tro väl fan att det borde vara fler som testar den.. för gamla FW testades ju i månader av en blind person som int såg 60 Hz problemet... som var så uppenbart för ALLA andra..

så man har ju inte sååå stora förhoppningar precis..

Postad 26 februari 2008 - 12:10

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0

Är det inte så att det bara är HDTV kanalerna som paras med boxen SDTV ska funka med vilken box som hällst eller är jag ute o syklar

Stämmer nog, hittade den tråden här på forumet nu, med Google *S*

Postad 26 februari 2008 - 13:00

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

är väl inte såå konstigt att flera här är frustrerad och upprörda..
menar har man blivit så illa behandlad av ett så stort företag med såå stor vinst varje år.. så har man faktikst rätt bli frustrerad som flera här blivit..
om Hem är fortfarande pinsama i sitt agerande.. tro att all ska lösas genom lite kompensation o ny mjukvara.. nää... dem har typ år kvar för att kompensera allt..

sen appropå nya mjukvaran.. tro väl fan att det borde vara fler som testar den.. för gamla FW testades ju i månader av en blind person som int såg 60 Hz problemet... som var så uppenbart för ALLA andra..

så man har ju inte sååå stora förhoppningar precis..

Att bli frustrerad och upprörd över Comhem är en sak. Pinsamt blir det när det visar sig genom påhopp på tex den forumsmedlem som åtagit sig jobbet som testare (tyvärr inte många här som visat sin uppskattning över detta). Mer saklighet och mindre personangrepp hade uppskattats stort...

Efter pacmans "hint" så har jag stort hopp om att bilden blir klart bättre och minst i paritet med vad den varit tidigare och i jmf med sd-boxarna.

Postad 26 februari 2008 - 13:18

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Jag vet vad som är pinsamt .. men tänker inte skriva det ... igen ... ;)

Redigerat av Unregistered1103, 26 februari 2008 - 13:20.

Postad 26 februari 2008 - 13:56

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Låt oss ta varandra i händerna och sjunga "we shall over come" i en enad front mot ComHem...

Postad 26 februari 2008 - 15:28

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

[Att bli frustrerad och upprörd över Comhem är en sak. Pinsamt blir det när det visar sig genom påhopp på tex den forumsmedlem som åtagit sig jobbet som testare (tyvärr inte många här som visat sin uppskattning över detta). Mer saklighet och mindre personangrepp hade uppskattats stort...

Efter pacmans "hint" så har jag stort hopp om att bilden blir klart bättre och minst i paritet med vad den varit tidigare och i jmf med sd-boxarna.

Jag anser Pacman är bra lämpad som testare, tror att han sakligt och objektivt kan
reda ut vad som funkar resp vad som inte funkar och inte komma med förhastade slutsatser
eller tekniskt ogrundande tyckanden om hur "skall" fungera.
Enda lilla frågetecknet är om han kan testa på annat än sin Pioneer plasma, typ LCD och projektor.

Postad 26 februari 2008 - 16:08

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
Nja många är sura över att ComHem är sena över sin firmware men det är på G men vår frustration går över på Pacman bara för han är närmast ComHem just nu på detta forum. Varför inte i stället ringa till comhem samtidigt och klaga i en stor kupp mot ComHem eller liknade men gå inte över folk som är snälla och vill hjälpa. Ring ComHem i stor klunga tex eller gå i demostration eller va ni vill hehe

Postad 26 februari 2008 - 16:36

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Min nya box från Telia med HDMI och MPEG4 kostade som jag tidigare nämnt 0 kr. Det är ju nästan som gratis. Men det krävs ett ADSL-abb från Telia. Gratis är gott.

Min nya box från Telia med HDMI och MPEG4 kostade som jag tidigare nämnt 0 kr. Det är ju nästan som gratis. Men det krävs ett ADSL-abb från Telia. Gratis är gott.

Postad 26 februari 2008 - 16:46

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Det är inte dåligt att få 3st boxar gratis men det krävdes tydligen 3st ADSL abbonemang ;)
Per

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.