Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 March 2008 - 13:03

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Klockan är mkt, orkar inte åka igenom hela tråden för att se om det finns svar på problemet. Vill bara sova och ha ett svar så snabbt som möjligt efter jag har vaknat.

Har bökat med min 4100 hela kvällen. Får den att funka, starta upp, ta emot allt och ge bild och hela skiten. Men när jag väl hade ordnat med allt och skulle börja kolla på ett TV-avsnitt på en vanlig AVI-fil, så stängde skiten av sig efter 10 minuter.
När jag försökte igen stängde den av sig efter 2-3 minuter och varje försök jag gjort därefter har inneburit att jag kunnat se 1-3 minuter innan den fimpat sig.

Därefter sökte jag lite och insåg att FW-uppdateringen kanske var problemet. Så jag dunkade in den och testade igen, men med samma resultat.

Kör Tvixen via extern hårddisk och bild och ljud och allt är helt felfritt ända fram tills allt stängs av.
Det gör exakt samma sak om jag spelar filerna via USB-minne, och när jag försöker koppla in TViXen till datorn så börjar datorn och upptäcka en ny enhet, för att i nästa läge säga att "ett problem uppstod blablabla" och det går inte att gå in och klicka fram enheten i "den här datorn".

Någon som har nån susning om vad problemet är?

Det har funnits någon som har haft värmeproblem även om det är mycket sällsynt.
Om den står väldigt trångt inklämd i en hylla eller så kanske...

Du kan också få problem om du har köpt en "ful-Tvix" med fel språk (ofta franska) i GUI.
I såna fall måste du ändra språk på ett speciellt sätt och inte i settings.

Annars kan jag inte komma på något. Skriv gärna vilken firmware du använder istället för "den senaste", för många har dragit ner fel versioner p.g.a. lite rörig hemsida.

Ja, jag tycker också att det låter som värmeproblem och nu menar jag inte ett värmeproblem som många pratar om gällande luftflödet utan det faktum att du har ställt TViX:en på ett sånt sätt att luften stryps.

- Har du ställt den i en hylla där luften inte riktigt kan cirkulera?
- Har du ställt ner fläkthastigheten till "Långsam 2"?
- Har du möjligen en hårddisk som kanske inte är känd för att inte hålla sig sval?

Det kan vara många saker men jag gissar på att TViX:en står på ett sånt sätt med till exempel en hylla precis över så att luften inte kan cirkulera fritt.

Postad 01 March 2008 - 13:20

Robert P
  • Robert P
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Kan man utesluta att det är nån form av formateringsfel på hårddisken? I och med att den spelar filerna från start, men låser sig/stänger av sig om vartannat?
Är rätt lost på formatteringar och elände, så jag har ingen aning om hur sånt där funkar... därför hade det varit bra om man kunnat utesluta den biten.

Testade att formatera om av mina HD:s och har kört via den och den har spelat i 20 min nu (har även ställt TViXen friare), så jag vet ju inte vilket det är som gör att det funkar.
Ska testa att övergå till "den riktiga" externa HD:n och se om det funkar med fritt luftrum.

Men problemet när jag formaterade om hårddisken var att det tog ett jäkla tag att dra in filer i den. Vet inte vad som hände, men det tog 5+ minuter att stoppa över en 350MB-fil - och ska jag då formatera om "huvud-HD:n" och behöva tillfälligt lägga över 230GB filer till "den andra HD:n", så skulle ju det ta hur lång tid som helst att dra det fram och tillbaka.

Postad 01 March 2008 - 13:39

Robert P
  • Robert P
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hepp, skiten stängde av sig när jag körde från den andra hårddisken även när tvixen stod som när den funkade med den första.

Postad 01 March 2008 - 13:44

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
Hej alla linux-gurus,

"Nån" har med hjälp av många andra gjort en första version av ett program som kan generera egenmodifierade fwp-filer till Tvix 4000/5000 och troligen även x100.
Nå, vem kan hacka in .rar-stöd åt mig nu då?
(jag gillar att packetera mina semesterfilmer så) ;)
Eller åtminstone stöd för att hitta filer som heter "*.dts"?
http://www.mpcclub.c...p=117798#117798

OBS! Otestat på x100
/J

Postad 01 March 2008 - 13:48

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1067 inlägg
  • 0
Är det nån som provat stoppa in microsofts hddvdspelare i tvixen via usb ? Skulle det funka ?

Postad 01 March 2008 - 14:26

axxim
  • axxim
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej, en fråga från en nybörjare (xbmc användare) till er som äger en Tvix M-4100/5100.

Kan man använda denna till att spela upp musik från ett samba-share utan att behöva starta tvn? Jag menar, används displayen till detta, isf. räcker den till? jag förstår att den inte kan matcha Squeezebox Duet med bättre display, men den borde ju kunna matcha den vanliga Squeezeboxen, den har ju iaf. alla fysiska egenskaper. Hur står det till med mjukvaran?
Vidare undrar jag om denna platform (firmware) är öppen (har öppnats/crackats)?

Står i valet och kvalet mellan en Tvix M-4100/M-6500 eller en Popcorn Hour + Squeezebox kombo.
Detta för att jag vill slippa ha tvn på när jag bara skall lyssna på musik.

Tack på förhand.

Postad 01 March 2008 - 14:59

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej, en fråga från en nybörjare (xbmc användare) till er som äger en Tvix M-4100/5100.

Kan man använda denna till att spela upp musik från ett samba-share utan att behöva starta tvn? Jag menar, används displayen till detta, isf. räcker den till? jag förstår att den inte kan matcha Squeezebox Duet med bättre display, men den borde ju kunna matcha den vanliga Squeezeboxen, den har ju iaf. alla fysiska egenskaper. Hur står det till med mjukvaran?
Vidare undrar jag om denna platform (firmware) är öppen (har öppnats/crackats)?

Står i valet och kvalet mellan en Tvix M-4100/M-6500 eller en Popcorn Hour + Squeezebox kombo.
Detta för att jag vill slippa ha tvn på när jag bara skall lyssna på musik.

Tack på förhand.

Hej! ;)

Firmwaren har precis börjat hackas, typ. Läs mer här:
http://www.mpcclub.c...o...pic&t=14838

En av grejerna med TViX:en vs Popcorn är just displayen. Den fungerar för det den ska, det vill säga visa vart i menyn du är eller vad du har för fil eller mapp som är markerad. Popcorn har som bekant ingen display alls, så om du frågar mig så går TViX:en att köra utan att TV:n igång. Popcorn däremot, kräver TV:n på.

Postad 01 March 2008 - 15:01

Robert P
  • Robert P
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hepp, skiten stängde av sig när jag körde från den andra hårddisken även när tvixen stod som när den funkade med den första.

Nu testade jag igenom ett 40-minutersavsnitt utan problem. Satte fläkten från normal till högsta och då stängde den inte av sig.
Kan det vara en såpass enkel lösning?

Postad 01 March 2008 - 15:03

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Nu testade jag igenom ett 40-minutersavsnitt utan problem. Satte fläkten från normal till högsta och då stängde den inte av sig.

Mest troligt ja. Tydligen står din TViX tight till, för jag körde min TViX på fläkthastigheten "Långsam 2" (alltså den långsammaste) i mer än ett halvår och hade inte en enda gång problem med det. Samma sak om du frågar många andra här i tråden.

Ställ TViX:en på något annat sätt så luften kan cirkulera bättre så kan du nog ställa ner fläkthastigheten igen. ;)

Postad 01 March 2008 - 15:06

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Antar att du formaterar den med NTFS?

Har läst i andra trådar om vissa mediaspelare som fungerar dåligt med en viss serie av WD-diskar (Western Digital), men det har inte varit något man har sett i Tvix-trådarna än i alla fall.

Postad 01 March 2008 - 15:10

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Mest troligt ja. Tydligen står din TViX tight till, för jag körde min TViX på fläkthastigheten "Långsam 2" (alltså den långsammaste) i mer än ett halvår och hade inte en enda gång problem med det. Samma sak om du frågar många andra här i tråden.

Ställ TViX:en på något annat sätt så luften kan cirkulera bättre så kan du nog ställa ner fläkthastigheten igen. ;)

Man får lätt känslan av att 4100 är känsligare p.g.a. plastkonstruktionen.
Plasten kan inte få ut värmen i skalet så lätt och måste lita till fläktfunktionen helt och hållet.
Min 5100 har stått öppet på golvet hela tiden, så jag har inget att relatera till direkt och har inte heller haft några problem med det.

Postad 01 March 2008 - 15:20

Robert P
  • Robert P
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

I förstaläget hade jag tvixen inställd i en hylla, men därefter hade jag den öppet ute på golvet (med fläkten på normal) och då fimpade den efter 10 minuter. Sen drog jag upp fläkten till högsta, och då rullade den igenom ett helt 40-minutersavsnitt.
Å andra sidan så står den även i läget "öppen ute på golvet" relativt inhängnad av soffa, väggar och grejer, men ändå inte så att den ska behöva överhettas såpass egentligen.

Men well well, är bara att ösa på med den som den är nu och sen om den även håller i långa loppet. Får dra på nån 2-timmarsfilm senare och se om den håller.

Postad 01 March 2008 - 15:20

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Har läst i andra trådar om vissa mediaspelare som fungerar dåligt med en viss serie av WD-diskar (Western Digital), men det har inte varit något man har sett i Tvix-trådarna än i alla fall.

Måste vara en viss typ då, för jag har kört en Western Digitaldisk på 500 GB i min TViX sedan i juni förra året och det har gått kalas. Jag ville bara vara motvikten till om någon skulle hävda att WD-diskar inte fungerar i TViX:arna. ;)

Postad 01 March 2008 - 16:08

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

tjaa, det beror ju på vad man har för kriterier, men jag skulle vilja påstå att den numer får anses hackad.
;)
Läs slutet på tråden ovan.

/J

Postad 01 March 2008 - 16:35

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

tjaa, det beror ju på vad man har för kriterier, men jag skulle vilja påstå att den numer får anses hackad.
:rolleyes:
Läs slutet på tråden ovan.

/J

hihi Ja... jaja. Helt rätt. Jag ser mer bilden av en ny firmware som kommer cirkla runt jorden med nya funktioner, och DÄR är vi inte, för bara för att den har hackats, innebär inte att det finns ett annat gränssnitt osv. ;)

Postad 01 March 2008 - 17:24

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Man får lätt känslan av att 4100 är känsligare p.g.a. plastkonstruktionen.
Plasten kan inte få ut värmen i skalet så lätt och måste lita till fläktfunktionen helt och hållet.
Min 5100 har stått öppet på golvet hela tiden, så jag har inget att relatera till direkt och har inte heller haft några problem med det.

Har en 4100 med Samsungdisk som jag har ståendes fritt på en hylla och jag kan köra med fläkten på lägsta hastighet utan problem , kör då iofs uteslutande iso:s samt mkv material , avi/divx kanske genererar mer värme? Annars tror jag mer på problem med wd disken av ngt slag.

Postad 01 March 2008 - 18:11

NalliZ
  • NalliZ
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Inget som har hört nått nytt om ny firmware?
Såg att kommit en ny till 6500.
Lägger dem all energi på den nya burken?

Pga problem med sdk:n så verkar det dröja med ny fw tills ngn gång i April. Det står om detta ngn sida bakåt i tråden.

Oj då. Det lät inget vidare.
Men vad gör man , 6500 verkar också ha problem med *.iso filer så hjälper inte byta till den häller.

Postad 02 March 2008 - 09:16

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Hej !

Jag har nu uppdaterat alla mina filmer med TVix_GUI_Builder_PC och vist blir det snyggt, men fortfarande så visas mina mappar som vanligt men går man in i en mapp så visas nu en bild och text , mycket snyggt!!

Men kan man även få bilder istället för mapp namnet ???

EDIT

FIXAT

TViX GUI Builder gör ju hela jobbet :-)

Redigerat av Peter_sm, 02 March 2008 - 13:54.

Postad 02 March 2008 - 14:17

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Måste vara en viss typ då, för jag har kört en Western Digitaldisk på 500 GB i min TViX sedan i juni förra året och det har gått kalas. Jag ville bara vara motvikten till om någon skulle hävda att WD-diskar inte fungerar i TViX:arna. :P

Jag skrev "vissa mediaspelare" och en "viss serie av WD-diskar".
Man bör ta det i beaktande ifall det inte finns någon annan vettig förklaring... och har han dessutom ett annat märke på HD'n så kan han glömma allt jag skrev.

Har en 4100 med Samsungdisk som jag har ståendes fritt på en hylla och jag kan köra med fläkten på lägsta hastighet utan problem , kör då iofs uteslutande iso:s samt mkv material , avi/divx kanske genererar mer värme? Annars tror jag mer på problem med wd disken av ngt slag.

Jo, det känns långsökt med att problemen orsakas av överhettning.
Det funkar trots allt bättre när den kom ut i det fria, så vad ska man säga?

Postad 02 March 2008 - 14:55

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Jag har äntligen kommit underfund med varför jag får bild/ljud-störningar vid HD-inspelning från TVIX Tuner. Jag kan också rekonstruera problemet. Tyvärr har jag inte kommit på någon annändbar lösning så alla tips mottages tacksamt. Jag har förösökt att defragmentera disken men det visar sig att det oftast bara förvärrar situationen.

Så här hänger det ihop:
Bildstörningarna inträffar när den inspelade filen delas upp i fragment. Normalt för NTFS är att datorn letar fram sammanhängande lediga bitar så att även stora filer består av så få fragment som möjligt. Detta är som Microsoft själva påpekar ingen garanti för att disken inte fragmenteras.

För att verkligen bekräfta att det här är orsaken kopierade jag med hjälp av XP 160 JPEG-filer (cirka 3MB styck) till TVIXens hårddisk (Hitachi 320 GB). Jag kontrollerade med hjälp av Egenskaper/Verktyg/Defragmentering att filerna hamnat nått så när efter befintliga filer. Det fanns mer än 200 GB sammanhängande ledig area på disken. Därefter deletade jag varannan av JPEG-filerna plus att jag tog bort filerna ur papperskorgen.

Därefter spelade jag in 5 minuter från SVT HD. När jag tittade på inspelningen förflöt de första sekunderna utan problem men därefter var det störningar hela vägen till slutet av inspelningen.

Återigen använde jag Egenskaper/Verktyg/Defragmentering och rapporten visade att filen bestod av 80 fragment.

Eftersom varje fragment är cirka 3 MB stort innebär det att TVIX inte ens gör ett försök att hitta större sammanhängande lediga utrymmen på disken (vilket borde vara normalt för hanteringen av NTFS).

Om jag kopierar filen till XP och sedan kopierar tillbaka den till TVIX så skapas en fil helt utan fragment. Tyvärr inträffade problemen vid inspelningen så det hjälper inte ett dugg. Det bara visar att XP använder disken på ett intelligent sätt medan TVIX är dummare än tåget.

Om man defragmenterar disken så försöker ju XP sammanföra fragmenterade filer till en sammahängande fil. Samtidigt lämnar det små luckor mellan filerna och eftersom TVIX utnyttjar alla dessa luckor i stället för att leta efter sammanhängande ledit utrymme så förvärrar defragmenteringen problemet.

Jag använder FW 1.3.15 men har testat med 1.0.43 också.

/Göran

Postad 02 March 2008 - 15:59

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej!

Jag ska köpa en hårddisk till M-4100SH.
På tvix hemsida står det att hårdisken skall vara SATA I /II

Kollar man på prisjakt finns det S-ATA 1.5Gb/s och S-ATA 3Gb/s vilket troligtvis är samma som I och II

Men jag har även sett att det finns SATA/300. Vad är det??

Den hårddisken jag har kollat på (Seagate Barracuda 7200.11 ST3500320AS 32MB 500GB) har även Low-profile (1 tum). Funkar det med tvix:en?
http://www.dustinhom...e_Prisjakt_5309

kan någon hjälpa mig ur denna hårddisk djungel??!!??

SATA 1 = SATA 1.5 Gb/s = SATA/150 (150MB/s)
SATA 2 = SATA 3 Gb/s = SATA/300

Bara att välja och vraka mellan samtliga SATA-modeller.

Postad 02 March 2008 - 16:40

Nufi3e
  • Nufi3e
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
mkv
- Embedded subtitle is not supported

funkar inte undertexter (.srt filer) till .mkv filer?

Postad 02 March 2008 - 17:09

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

mkv
- Embedded subtitle is not supported

funkar inte undertexter (.srt filer) till .mkv filer?

Jodå, men i dagsläget inte de som är inbakade i .mkv-filerna.

Postad 03 March 2008 - 19:07

thewall
  • thewall
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0

Hej !

Jag har nu uppdaterat alla mina filmer med TVix_GUI_Builder_PC och vist blir det snyggt, men fortfarande så visas mina mappar som vanligt men går man in i en mapp så visas nu en bild och text , mycket snyggt!!

EDIT

FIXAT

HUr fick du GUI builder till att fixa bild till huvudmapparna?

Postad 03 March 2008 - 20:15

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Hej !

EDIT

FIXAT

Gå in på fliken Utilities..... sedan "Add icon.tvix to enclosing Folder" detta måste du göra för varje mapp nivå :-)

Postad 03 March 2008 - 20:47

thewall
  • thewall
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0

Hej !

EDIT

FIXAT

Gå in på fliken Utilities..... sedan "Add icon.tvix to enclosing Folder" detta måste du göra för varje mapp nivå :-)

Har en -6500, antar att samma gäller eller?

Postad 03 March 2008 - 21:21

Nufi3e
  • Nufi3e
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Fungerar TVIX M-4100 med slingbox pro?

Postad 05 March 2008 - 13:20

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Off topic:
Jag har en extern 2.5" HD inkopplad och allt fungerar fint så när som på en bakgrundsbild i roten på HD som är korrupt. Den går inte att ta bort, skriva äver eller att döpa om. Varken genom dator eller tvixen.
Hur löser man detta?

Edit: Hmm, av någon anledning fungerar det att radera filen plötsligt.

Redigerat av allstars, 05 March 2008 - 16:42.

Postad 05 March 2008 - 15:43

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Off topic:
Jag har en extern 2.5" HD inkopplad och allt fungerar fint så när som på en bakgrundsbild i roten på HD som är korrupt. Den går inte att ta bort, skriva äver eller att döpa om. Varken genom dator eller tvixen.
Hur löser man detta?

Kör en checkdisk på hdd:n(ansluten till pc:n då alltså) och bocka för rutan där det står att den skall reparera fel i filer.

Postad 05 March 2008 - 15:55

Lycan
  • Lycan
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Har nyligen köpt en M-4100 och är supernöjd.
Den spelar upp alla format jag har matat den med och fungerar helt enkelt klockrent.

DOCK har jag ett problem och det är att ibland när jag ändrat någon inställning eller bläddrat lite fram och tillbaka i menyerna så blir ljudet på filmen jag spelar upp skitdåligt rent ut sagt, får ett brus som ligger i alla höga register och helt enkelt förstör hela ljudet.

Har ingen HDD i den för tillfället och streamar all film så tänkte att det kan vara något med att det inbyggda minnet inte orkar med så jag prövade att starta om hela tvixen och då försvinner ljudproblemen.

Kort sagt, så fort ljudet blir dåligt startar jag om boxen och problemet försvinner.
Det är dock ett problem som är väldigt irriterande så jag undrar om det är någon annan som känner igen detta problem eller kan det t.om vara så att Tvixen är sönder?

Har senaste FW och kör ljud/bild via HDMI ut.

Mvh K

Postad 05 March 2008 - 16:46

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Den spelar upp alla format jag har matat den med och fungerar helt enkelt klockrent.

DOCK har jag ett problem och det är att ibland när jag ändrat någon inställning eller bläddrat lite fram och tillbaka i menyerna så blir ljudet på filmen jag spelar upp skitdåligt rent ut sagt, får ett brus som ligger i alla höga register och helt enkelt förstör hela ljudet.

Har ingen HDD i den för tillfället och streamar all film så tänkte att det kan vara något med att det inbyggda minnet inte orkar med så jag prövade att starta om hela tvixen och då försvinner ljudproblemen.

Kort sagt, så fort ljudet blir dåligt startar jag om boxen och problemet försvinner.
Det är dock ett problem som är väldigt irriterande så jag undrar om det är någon annan som känner igen detta problem eller kan det t.om vara så att Tvixen är sönder?

Mvh K

Det är mycket du utlämnar med din felbeskrivning.
Vilka inställningar är det du ändrar och varför ändrar du?

Vilka kablar använder du för ljudet?

Redigerat av allstars, 05 March 2008 - 16:49.

Postad 05 March 2008 - 18:32

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1082 inlägg
  • 0

Hej !

EDIT

FIXAT

Blir inte TViXen långsammare på att öppna mappar och filer när du har bilder överallt?

Postad 05 March 2008 - 19:26

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Hej !

EDIT

FIXAT

Blir inte TViXen långsammare på att öppna mappar och filer när du har bilder överallt?

Lite långsamare blir det ju , men det är det värt då man får både en bild och text för varje film :-) men det är ju upp till var och en att använda det !

Postad 05 March 2008 - 21:34

Lycan
  • Lycan
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Mvh K

Kan utesluta ändringar av inställningar för har märkt att det händer oavsett om jag bara precis satt på tvixen utan att ändra något alls.
Vi säger att jag sätter på en film/låt, lyssnar några sekunder och trycker på stopp, sätter på en ny eller t.om samma film/låt igen och problemet är där igen, ljudet distar i dom höga registerna.

Har prövat ljudet via komposit & HDMI och det blir likadant.
Har tyvärr ingen möjlighet att prova coax eller optiskt ljud men det borde ju inte vara så med HDMI ljud, det ska ju fungera =/

Postad 05 March 2008 - 21:42

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Mvh K

Kan utesluta ändringar av inställningar för har märkt att det händer oavsett om jag bara precis satt på tvixen utan att ändra något alls.
Vi säger att jag sätter på en film/låt, lyssnar några sekunder och trycker på stopp, sätter på en ny eller t.om samma film/låt igen och problemet är där igen, ljudet distar i dom höga registerna.

Har prövat ljudet via komposit & HDMI och det blir likadant.
Har tyvärr ingen möjlighet att prova coax eller optiskt ljud men det borde ju inte vara så med HDMI ljud, det ska ju fungera =/

Har du provat att göra en fabriksåterställning eller uppgradera mjukvaran, om du nu inte har senast, typ version 1.3.15?

Postad 05 March 2008 - 22:06

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
...och kontrollera att volymen är på 25

Postad 05 March 2008 - 22:18

Lycan
  • Lycan
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Japp, har senaste FW och ljudet på 25.

Gjorde ett nytt test där jag anslöt tvixen med Komposit & RCA ljud istället för HDMI och då försvinner ljudproblemet..
Så det är alltså någonting med just HDMI ljudet som krånglar.
Har prövat alla slags olika ljudinställningar med analogt och digitalt ljud och alla tester slutar med samma ljudproblem där det antingen distar eller försvinner helt =/

(Har även testat med äldre FW och samma problem)

Redigerat av Lycan, 05 March 2008 - 22:19.

Postad 06 March 2008 - 10:29

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1082 inlägg
  • 0

Hej !

EDIT

FIXAT

Lite långsamare blir det ju , men det är det värt då man får både en bild och text för varje film :-) men det är ju upp till var och en att använda det !

Kan du inte lägga upp lite bilder på hur det ser ut?

Postad 06 March 2008 - 13:43

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Är det nån som provat stoppa in microsofts hddvdspelare i tvixen via usb ? Skulle det funka ?

Kort svar: Nej det fungerar inte

Redigerat av allstars, 06 March 2008 - 13:44.

Postad 06 March 2008 - 21:46

doo
  • doo
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Undrar hur man bestämmer vilka bilder man vill lägga in med TVIX GUI Builder, för om den gör det automatiskt så stämmer inte alltid bilden med filmen.....

Tack

/Olle

Postad 06 March 2008 - 21:52

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Undrar hur man bestämmer vilka bilder man vill lägga in med TVIX GUI Builder, för om den gör det automatiskt så stämmer inte alltid bilden med filmen.....

Som jag fattar det ska varje film ligga i en mapp med samma namn som filmen heter (som t.ex. på IMDB), och programmet använder detta mappnamn för att söka på webben efter bilder. Men jag har inte testat programmet ännu.

Postad 06 March 2008 - 23:09

doo
  • doo
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0

Som jag fattar det ska varje film ligga i en mapp med samma namn som filmen heter (som t.ex. på IMDB), och programmet använder detta mappnamn för att söka på webben efter bilder. Men jag har inte testat programmet ännu.

Den väljer automatiskt med programmet det lilla jag fattar..., kan byta bild men den ändras inte när jag öppnar mappen ..svårt att förklara lättare när man ser det . :) Fler förslag?

Postad 07 March 2008 - 07:14

larsli68
  • larsli68
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Sean,

Kommer det någon uppdaterad firmware som fixar jpg visning?

Mvh,

Lasse

Postad 07 March 2008 - 09:46

Unregistered194b97e7
  • Unregistered194b97e7
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Nu när officiell FW verkar dröja så kan det vara värt att kolla in

http://forum.opentvix.com/index.php

Ett community som siktar mot en öppen FW till TViX. Ta gärna en titt, och om ni är kunniga så är ni mer än välkommna att hjälpa till att göra TViX:en ännu bättre.

Postad 07 March 2008 - 10:37

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Sean,

Kommer det någon uppdaterad firmware som fixar jpg visning?

Mvh,

Lasse

Jpg-visning fungerar idag, så länge det är "rätt" format på bilden. Progressiva jpg-bilder stödjs dock inte, vilket antagligen beror på det chip som används. Därmed skulle jag inte tro att det löser sig med en firwmare-uppdatering. Vad är det för bilder som inte fungerar?

Postad 07 March 2008 - 10:43

Rebwar
  • Rebwar
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Va?

Har man lyckats hacka TViXen?
Det är underbart!

Postad 07 March 2008 - 11:22

Unregistered2e8df88d
  • Unregistered2e8df88d
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Kanske lite OT men är det någon som har gjort några liknande bilder som i denna tråd men till 6500 istället? Alltså med den högre upplösningen 1280*720.

Postad 07 March 2008 - 11:58

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Va?

Det är underbart!

Man håller på att försöka reverse-engineera mjukvaran. Alltså ta den firmware som finns nu och försöka få ut koden bakom. När man lyckats med detta kan man börja skapa nya funktioner, förutsatt att de får plats utan att firmware-filen blir för stor. Flashminnet i Tvixen är nämligen lite begränsat...

Postad 07 March 2008 - 12:51

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1082 inlägg
  • 0

Kanske lite OT men är det någon som har gjort några liknande bilder som i denna tråd men till 6500 istället? Alltså med den högre upplösningen 1280*720.

Tog en minut att ändra denna till 1280*720 i PhotoShop.

Bifogad fil(er)

Postad 07 March 2008 - 13:18

Unregistered194b97e7
  • Unregistered194b97e7
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Va?

Det är underbart!

Man håller på att försöka reverse-engineera mjukvaran. Alltså ta den firmware som finns nu och försöka få ut koden bakom. När man lyckats med detta kan man börja skapa nya funktioner, förutsatt att de får plats utan att firmware-filen blir för stor. Flashminnet i Tvixen är nämligen lite begränsat...

Tanken är inte att lägga nya funktioner i flashminnet utan att konfigurera nya funktioner så att dom kan ligga på ex. en intern HDD, ett usbminne, kanske tom på en nätverkshdd.

Redigerat av Unregistered194b97e7, 07 March 2008 - 13:20.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.