edit: du postar väl där att du lyckades uppgradera också?
japp...väntar bara på mail på forum registreringen
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
Startad av
distortion2
, Mar 26 2007 10:16
5767 svar till detta ämne
13 relaterade trådar
Postad 14 March 2008 - 13:43
japp...väntar bara på mail på forum registreringen Postad 14 March 2008 - 14:00
Vilka förbättringar har man kommit med i den moddade FW? /Peter Postad 14 March 2008 - 14:09
Jag välkomnar detta initiativ, men det är väldigt konstigt att man inte skriver ut vad som är ändrat ifall folk ska testa filen i sina burkar... hur ska man veta ifall det fungerar eller inte? Postad 14 March 2008 - 14:19 Det står väl klart och tydligt ändå "It's basically the official tvix_M-x100_1.3.15.fwp with telnetd, sshd (nonworking), httpd (start via telnet), and ntpdate (run via telnet)." Postad 14 March 2008 - 14:30
Och om man är programmerare så fattar man direkt eller? Hur använder man sig av detta då? Postad 14 March 2008 - 17:25
Det är bara en "proof of concept", dvs ett bevis på att man har lyckats hacka firmwaren. Inga nya funktioner är ännu klara (mer än de grejer som nämndes ovan). Nu när man vet att det har lyckats kan folk börja hacka egna grejer. Vi får se om de lyckas få plats med några nyheter eller om tvixens minne redan är så fullt som dvico brukar säga. Postad 14 March 2008 - 17:27
Nja, det är alltså samma firmware som tidigare. Därtill har man lagt in stöd för att kunna göra vissa saker via nätverk. Som det står i tråden är det mest för att testa att man verkligen lyckats reverse-engineera officiell firmware och sedan komplilera om den med några ytterligare funktioner. Att bevisa att det går.
Med andra ord, en vanlig användare kan uppdatera och märker ingen som helst skillnad om man har lyckats med det man vill. EDIT: distortion2 hann före Redigerat av Unregistered23995e7c, 14 March 2008 - 17:28. Postad 14 March 2008 - 19:01
Hej,
Jag har lagt in en film av denna typ --> BLABLALBAt.2007.BluRay.VC1.720p.5.1.WMV-IGUANA , fast ljudet vägrar funka med tvixen kopplad till förstärkaren/tv:n fast när jag spelar upp den i datorn funkar den utan problem, stödjer inte tvixen sådana codec? Video spelas upp fast inte ljud , tacksam för svar! Postad 14 March 2008 - 20:46
Jo, TViXen stödjer WMV - men inte din förstärkare... Det får du lösa genom att ställa in "analogt" ljud för aktuell koppling när du ska titta på den filmen, då omvandlar TViXen ljudet till 2-kanals PCM (det går inte att få annat än stereo) - och den där beteckningen "analogt" kan du glömma...
Postad 15 March 2008 - 22:07
Jag har en NAS i form av Synology DS 107+. Är det någon som har fått Tvixen att koppla upp mot en sådan enehet? Jag har försökt att aktivera samba enligt guiderna på Synology:s hemsida, men kan inte bekräfta att det fungerar. Det enda jag kan bekräfta är att min Tvix inte kan visa filstrukturen i NAS:en. Några tips?
Postad 15 March 2008 - 23:40 Har du en Synology ska du strunta i Samba och aktivera NFS, enligt den här guiden: http://www.mpcclub.c...y_NFS_Guide.pdf En bra guide, förutom att man är lite förvirrade när det gäller att skriva in adressen till sin NFS-share. Man skriver ju inte \\192.168.1.221\volume1/media utan /volume1/media på ena raden och 192.168.1.221 på nästa. Det, och mer, diskuterar man här: http://www.mpcclub.c...o...pic&t=14648 Postad 16 March 2008 - 09:18
Jag har problem med att ljudet hackar till när jag spelar musik på min TViX.
Efter 1 sekunder så blir det tyst i ca. ½ sekund, sen funkar allt perfekt. Samma sak sker varje gång jag byter låt. Det är bara när jag kör ljudet genom HDMI och om det är MP3-låtar eller mpg-videofiler. När man kör tex avi så sker inte detta problem. På min förstärkare så släcks lampan "PCM" under tiden som det är tyst. Jag har dock kommit fram till att det är TViXen eftersom det bara är vid vissa filformat. Någon som vet något?? Postad 16 March 2008 - 11:07 Det blir så tyvärr när man kör musik igenom hdmi:n på tvixen , koppla en optisk eller coax för ljudet paralellt och slå över till den ingången på din reciver när du skall lyssna på musik istället. Postad 16 March 2008 - 11:40
Tack för info. Slipper jag slita mitt hår .-)
Om jag kör på optisk hela tiden, blir det skillnad på ljudkvalitet då? Annars kan jag lika gärna ha den hela tiden så slipper jag byta. Postad 16 March 2008 - 13:09
I dagsläget finns det ingen skillnad i ljud mellan den optiska och HDMI-utgången. När de "fetaste" ljuden kommer att stödjas så krävs HDMI 1.3 för att kunna utnyttjas. Fråga mig inte varför de inte kunde låta stödet ingå även med S/PDIF... EDIT: Det kommer alltså inte att bli bättre med denna utgåvan av Tvix. /EDIT. Redigerat av Unregistered2b81a10f, 16 March 2008 - 15:57. Postad 16 March 2008 - 21:11
Bara 6500 och kommande 7000 har hårdvaran som krävs idag, men mjukvaran (firmware) har inget stöd för det än. Inget att hetsa upp sig för på ett tag. Postad 17 March 2008 - 20:20
Blir tokig, kommer det ingen firmware som kan spela upp ISO. och MKV filer stabilt? Ena FW är stabil för ISO andra för MKV. Jisses.
Postad 18 March 2008 - 01:09
Enligt ett nytt svar jag fick från Dvico så påstår de att den kommer denna månaden. Bara hoppas att samtliga tråkiga buggar är fixade också. Postad 18 March 2008 - 10:37
hoppas de fixar 24Hz buggen som jag börjar hata mer och mer nu när mitt HD utbud ökar....
Postad 18 March 2008 - 12:15
Jag jobbar ju inte för dem, men just den buggen vet jag att de har åtgärdat. Men jag vill gärna testa innan jag hoppar jämfota av lycka... Postad 18 March 2008 - 12:34
Lite off topic, men det är ganska kul när DN:s teknikguru och Dr i Media teknik, Alex Jonsson, pekar ut HDMI ingången på en Tvix M-5100. Ca 45 s in i testet...
http://webbtv.dn.se/index.aspx?id=3526 Postad 18 March 2008 - 12:35
Så sa de förra månaden också... Då var det nya SDKn som inte var kompatibel, vad är det som säger att det är löst nu? (Känner mig också rätt trött på det här med instabiliteten) Postad 18 March 2008 - 14:10
Jag tycker också att de kanske borde släppa någon version med vissa förbättringar innan den versionen som kan kallas färdig kommer, men att SDK'n har spökat kan man ju se även på konkurrenternas problem. Så länge de håller någon koll på dessa äldre maskiner så är jag nöjd, även om jag också vill ha uppgraderingen igår. Postad 18 March 2008 - 14:24 M-5100 har ingen HDMI-ingång... Postad 18 March 2008 - 22:16 Jag kan ju sammanfatta mina tester av mkv och ISO såhär, senaste FW: Interna disken: Så gott som alla mkv fungerar, ISO fungerar dåligt. NAS, ansluten via Samba: Många mkv fungerar, men med några hamnar man bara tillbaka till filbrowsern igen. Nästan ingen ISO fungerar. NAS, ansluten via NFS: Alla mkv och ISO jag hittills testat fungerar... Postad 18 March 2008 - 22:27 Jag kan ju sammanfatta mina tester av mkv och ISO såhär, senaste FW: jag har en hdd i tvixen å har bara fått en iso fil att funka... men kör mest mkv. men bra om iso funkar med Postad 19 March 2008 - 01:01
ISO över NFS har i stort sett aldrig strulat med de nyare FW om inte det är speciella omdöpta .img-filer, men det är inte många av de jag har kört som har klickat. Tunga .mkv-filer fungerar klart bäst från interna diskar, men många verkar gå bra även via NFS... teoretiskt ska bitraten övergå 28 Mbit/s för att haka upp sig.
Jag spolar sällan eller aldrig i en film och har därför inte märkt av de problemen som vissa rapporterat. Postad 19 March 2008 - 11:23
Hej!
Jag provade för första gången i söndags med ISO. Den filmen jag provade fungerade inte. SF-loggan loopade hela tiden. Det var med 1.3.15. Igår kväll började jag testa olika FW. 1.0.43 samt 1.2.27. Samma film loopade även då vid SF-loggan. Jag provade lite fler filmer, 3st vill jag minnas. Ingen av dom fungerade. på 2 av dom kom jag till menyn men när jag skulle starta filmen så hängde sig spelaren. Den 3e filmen började spelas men so fort jag spolade eller hoppade fram ett kapitel så hängde den sig. Detta var oavsett av FW. Samtliga filmer kördes från en NAS (DNS-323). Lite synd, den fungerar klockrent med mkv, men ibland vill man kunna köra ISO också. MVh Q Postad 19 March 2008 - 13:22
Fick svar i den almänna tråden om att detta är en bugg via HDMI. Numer kör jag via en optisk kabel. Det fungerar perfekt!
Postad 19 March 2008 - 16:04
När ni pratar om iso-problem, gäller det även när man packar upp ISO-filen?
Jag har kört en del ISO men då har jag packat upp dom till VIDEO_TS och AUDIO_TS mappar innan jag har flyttat de till den interna disken. Alla filmer jag har kollat på när jag har packat upp dom så har funkat.... /Tobbe Postad 20 March 2008 - 00:45 M-5100 har ingen HDMI-ingång... Inte bara att han pekade på fel "utgång" ( han pekade på ethernet ut/ingången Vad jag däremot lade märke till .. var att han hade en FW Ver 1.3.5 och inte 1.3.15 Mystiskt Det behöver man inte alls det ! Maveric Redigerat av Unregistered1103, 20 March 2008 - 00:49. Postad 20 March 2008 - 01:10
En helt annan sak
Jag kan läsa på forum att man uppdaterar för FW 6500 hela tiden och att man lägger till funktioner som vi ännu inte fått på denna. Tex embedded subs. Detta har inget med det de skyller på att göra. Alla som har 5100 borde reklamera då man inte ens kan köra iso eller mkv filer utan att behöva byta FW mellan gångerna. ( från intern HD ) Då hade det blivit fart på Divco För jag måste säga .. att det är mycket dåligt .. att man inte tänker på 5100 kunderna samtidigt som man serverar 6500 kunderna allt de vill ha.. Badwill ... Maveric Postad 20 March 2008 - 01:13 Det behöver man inte alls det ! Egentligen inte, men generellt sägs det vara så. Även om en apparat har 1.3 så behöver inte alla saker stödjas som går under den standarden. Jag tycker att deras sätt att godkänna "versions-stämpeln" äre rent ut sagt dålig. När det står en siffra på burken så borde man kunna veta exakt vad det innebär, vilket inte går i dagsläget... Postad 20 March 2008 - 09:28
Håller med ... riktigt rötet är det.. mkt vill ha mer.. de vill ju bara sälja nyare aparater. De vill ju att vi med 4100/5100 skall byta.. men så blir ju inte fallet.. efter denna blir det säkert inte Tvix om de inte skärper sig Postad 20 March 2008 - 19:06
Nja, mkv-stöd kom väl efter introduktionen om jag minns rätt, d.v.s. att det är ett plus att det finns (även om det må vara så att det är därför man köper den Postad 21 March 2008 - 10:44 Hej! Tack för många fina bilder. Vet du hur man läggar lite musik i bakgrundsbilder när man öppnar TVIX kan man lyssnar medan man väntar. Glad påsk mvh tienlanh Postad 21 March 2008 - 12:25
Jo, det är helt rätt att mkv-stödet kom till i efterhand p.g.a. användarnas vilja och återförsäljarnas påtryckningar. Ett annat problem är att minnesutrymmet på 41/5100 är så litet att det egentligen redan är fullt och alla tillägg kräver att koden optimeras ännu mer (vilket till slut inte går att göra mer) eller att någon befintlig funktion försvinner i utbyte. Nu håller tydligen ett gäng på att utveckla en möjlighet att ha vissa funktioner på hårddisken eller ev. USB-pinne, vilket hade öppnat helt nya dörrar. Detta görs av folk som har knäckt koden till den befintliga original-FW'n. Postad 22 March 2008 - 01:12
Okey
Jag trodde att man köpte denna både för ISO och MKV Tycker det är en mycket stor fördel att inte behöva bränna iso filer på dvd utan istället lägga dem på HD. Men sitter man nöjd med att det inte fungerar fullt ut .. så okey Personligen lirar jag uteslutande Mkv -filer så mig gör det detsamma .. och det fungerar mycket bra .. saknar bara embedded subs. Men jag gör mina egna så jag kan vara utan det också Så med tanke på vad jag använder den till .. är jag otroligt nöjd Maveric Redigerat av Unregistered1103, 22 March 2008 - 01:44. Postad 22 March 2008 - 21:59 Sedan jag satte igång NFS på min Synology-NAS har jag inte prövat en film, vare sig ISO eller mkv, som inte fungerar. De lär väl komma, men hittills har jag huvudsakligen prövat sådana filmer som inte fungerade förut... Postad 23 March 2008 - 10:17
Hej !
Vad tror ni om denna .... https://www.prisjakt...kt.php?p=222694 Skall bara vara en 5400 varvare( enligt nån kommentar på komplett.se) ??? är det tillräckligt för att spela upp 1080p filmer eller är det bara en "skit" disk i den VA fort diskarna blir fulla Redigerat av Peter_sm, 23 March 2008 - 10:21. Postad 23 March 2008 - 11:22
har nu lagt in FW 1.2.27 och både MKV och ISO funkar kanon.. även lite andra TVIX filmer som inte har fungerat innan funkar. Kan det vara så att olika TVIX funkar bra med olika FW.. menar det är ju trots allt en relativt gammal FW.
Wooohooo jag är så glad. Postad 23 March 2008 - 13:05
Snacket har alltid gått om att 1.2.27 är den FW som är mest allround. Jag tyckte inte att den gjorde ett lika bra jobb med 1080p och hade strul med vissa ISO när de låg på den interna hårddisken. Kanske kan en del komponenter skilja mellan vissa burkar..?! Att packa upp iso/img-filerna och kopiera över audio_ts-mappen till interna hårddisken, är enda sättet att vara helt säker på att det fungerar (99%). Eller att streama dem via NFS som har nämnts tidigare. MKV fungerar klart bäst med de två senaste FW. Postad 23 March 2008 - 13:10
Har funderat på detta sedan du skrev det. Det var väl 1.3.05 som skrevs ut som 1.3.5? Postad 23 March 2008 - 20:18
Kör allt på en intern hdd. Kör med denna FW tills/om det kommer en stabil FW. Postad 23 March 2008 - 20:26
Kan inte hitta 1.2.27 på dvicos ftp. Var finns den för nedladdning? /Peter Postad 23 March 2008 - 21:29
Googla och du ska finna svaret... http://dvdnews.free.fr/TViX/M-41_5100/ Postad 24 March 2008 - 08:46
Något som skulle vara intressant med en moddad FW, är stöd för en Newcs-klient. Postad 25 March 2008 - 17:22
Hej!
Jag är sjukt sugen på en tvix och tycker att 4100 skulle passa mina krav och min studentbudget alldeles utmärkt. Jag skulle däremot gärna vilja se den in action innan jag köper. Är det någon som kan tipsa om vart de finns i butik i Uppsala-området eller kanske om någon här bor i Uppsala vill Dem:a sin lite hemma så skulle även det vara en fröjd! Ni som har en är då lyckans ostar är allihopa! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |