Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 March 2008 - 20:04

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Hej!

Jag är sjukt sugen på en tvix och tycker att 4100 skulle passa mina krav och min studentbudget alldeles utmärkt. Jag skulle däremot gärna vilja se den in action innan jag köper. Är det någon som kan tipsa om vart de finns i butik i Uppsala-området eller kanske om någon här bor i Uppsala vill Dem:a sin lite hemma så skulle även det vara en fröjd!

Ni som har en är då lyckans ostar är allihopa!

Beror på vad som menas med Uppsala-området iof. Har du vägarna förbi El-Giganten i Norrtälje så kan jag visa den för dig om du vill...och i dagarna får vi en blu-ray-kamera som vi hade tänkt filma lite med och lägga in materialet på TViXen. Vi kör hela TV-väggen från TViXen med en massa olika material, så har du vägarna förbi så fråga bara efter Alexander så visar jag dig lite mer :)

(äger en 4100 själv)

Postad 27 March 2008 - 18:27

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
Efter att min 5100 fungerat perfekt sen jag köpte den för ett antal månader sen så hängde sig en mkv fil när jag tryckte på stopp. Var tvungen att trycka power off för att få någon reaktion på den. När jag drog igång den igen så kom vanliga menyn upp (video/audio/ etc). När jag som vanligt väljer video så istället för att komma till foldrarna jag har på hårddisken så kommer jag direkt till hårddisk rutan längst upp till vänster. Det finns inga foldrar (eller andra filer) synliga. När jag USB ansluter tvixen så syns hårddisk ikonen på datorn men den svarar att Windows inte hittar den om man försöker gå in på den.

Någon som har en aning? Känns som om hårddisken kraschat men hoppas att det bara är någon inställning som blivit fel (Tror inte jag kom åt någon knapp på fjärren när det hände men man vet ju aldrig)

Kör intern hårddisk med fw 1.3.5

Postad 27 March 2008 - 20:45

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Efter att min 5100 fungerat perfekt sen jag köpte den för ett antal månader sen så hängde sig en mkv fil när jag tryckte på stopp. Var tvungen att trycka power off för att få någon reaktion på den. När jag drog igång den igen så kom vanliga menyn upp (video/audio/ etc). När jag som vanligt väljer video så istället för att komma till foldrarna jag har på hårddisken så kommer jag direkt till hårddisk rutan längst upp till vänster. Det finns inga foldrar (eller andra filer) synliga. När jag USB ansluter tvixen så syns hårddisk ikonen på datorn men den svarar att Windows inte hittar den om man försöker gå in på den.

Någon som har en aning? Känns som om hårddisken kraschat men hoppas att det bara är någon inställning som blivit fel (Tror inte jag kom åt någon knapp på fjärren när det hände men man vet ju aldrig)

Pröva att köra en checkdisk i windows. Det borde fixa ditt problem.

Postad 28 March 2008 - 15:05

Unregistered9a2220f8
  • Unregistered9a2220f8
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Någon som hört något om den nya FW som kommer inom 2 dagar?
(För Divico vill väl inte lura sina kunder ytterligare en gång till och inte släppa någon som de lovat...??..)

Postad 28 March 2008 - 15:16

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Någon som hört något om den nya FW som kommer inom 2 dagar?
(För Divico vill väl inte lura sina kunder ytterligare en gång till och inte släppa någon som de lovat...??..)

Tjo!

Ingen har någonsin hört något om vad som är fixat eller när en firmware kommer mer än det DViCO själva har sagt eller säger. Den kommer när den kommer och vad som har ändrats, fixats eller lagts till, upptäcker du när den väl går att ladda ner.

Har de för övrigt sagt ett exakt datum? Jag har aldrig hört dem säga det uttryckligen.

Postad 28 March 2008 - 16:51

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0
nu så skal jag köra tvixen via trådlöst nätverk. vilken wifi adapter funkar bäst? Vilken kör ni med? funkar det med vilken router som helst? Har ej inhandlat någon router ännu heller så rekomendationer tack, vill ha allt trådlöst.

funkar detta tror ni : http://www.onoff.com...markID=11-22-15

EDIT:
Hittade vilka som fungerade med Tvixen. Men inte på dom usb dongles jag tittat på...ingen som vet om det finns fler som funkar på Tvixen än de dom skriver på hemsidan?

Redigerat av Unregisteredf3b7885c, 28 March 2008 - 18:20.

Postad 28 March 2008 - 19:24

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Har de för övrigt sagt ett exakt datum? Jag har aldrig hört dem säga det uttryckligen.

Om man får tro Gabbe har de faktiskt lovat den här månaden. Inlägg 4452 i den här tråden.
https://www.minhembi...s...915&st=4451

För min del spelar det väl antagligen inte så stor roll. Min TVIX 4100 har varit på service sedan den 11 mars och jag har inte hört ett vitten sen dess. Är Canman så koncentrerade på 6500 nu att de fullständigt ignorerar oss som har 4100?

/Göran

Postad 28 March 2008 - 22:31

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Ett positivt rykte från TViX-forumet...:

Just so you guys know (and I hope I am not spreading false info or creating exaggerated expectations here as the source is reliable - however - it's a source and you never know ...)

I have heard from this source that the beta testers of the new yet to be released m-4100 firmware have concluded that the new firmware has in fact solved the ISO issue.

Hopefully - it's true... let's keep our fingers crossed.

Postad 28 March 2008 - 22:37

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Min TVIX 4100 har varit på service sedan den 11 mars

Har du pratat med Canman själv? Eller kontaktat dem per mail? Det kanske hjälper. :)

Klicka på fliken support och skicka ett mail. Då bör du få ett svar om status. Här i tråden blir det nog svårt.
http://canman.se/pro...00/default.aspx

Postad 28 March 2008 - 23:47

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Har du pratat med Canman själv? Eller kontaktat dem per mail? Det kanske hjälper. :)

Klicka på fliken support och skicka ett mail. Då bör du få ett svar om status. Här i tråden blir det nog svårt.

Jag hade kontakt med Canman innan jag lämnade in min maskin. Det var de som rekommenderade mig att lämna den till Webhallen för åtgärd eftersom felet enligt Canman inte bör uppträda. Jag har lämnat med ett följebrev där min mail-adress finns med. Webhallen har lovat att skicka mail när den är färdig. Jag kan inte se vad jag kunde gjort mer.

/Göran

Postad 28 March 2008 - 23:55

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Pröva att köra en checkdisk i windows. Det borde fixa ditt problem.

Det gjorde det också. Men jag var tvungen att ta ut hårddisken ur Tvixen och ansluta den via sata (eller vad det heter) direkt i en dator för att windows skulle kunna känna igen disken och köra en index kontroll/repair.

Lite oroväckande men en gång är ju ingen gång.

En sak som oroar mig är att när jag plockade ut disken ur tvixen var den glödhet fast jag då hade kört från en extern usb disk i flera timmar. Det verkar alltså som om hårddisken blir väldigt varm även när den inte används.

Har givetvis ingen aning om temperaturen var orsaken till problemet.

Postad 29 March 2008 - 00:01

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag hade kontakt med Canman innan jag lämnade in min maskin. Det var de som rekommenderade mig att lämna den till Webhallen för åtgärd eftersom felet enligt Canman inte bör uppträda. Jag har lämnat med ett följebrev där min mail-adress finns med. Webhallen har lovat att skicka mail när den är färdig. Jag kan inte se vad jag kunde gjort mer.

Jag vill inte heller störa dem alltför mycket med frågor om hur lång tid det tar. Det finns risk för att det gamla ordspråket "Det tar den tid det tar plus den tid det tar att svara på dumma frågor" gäller.

Dessutom vill jag trots min klagan ge de den tid de behöver för att lösa problemet. Men det är klart - jag kan ju inte vänta hur länge som helst.

/Göran

Redigerat av Goeran, 29 March 2008 - 00:11.

Postad 29 March 2008 - 00:07

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

En sak som oroar mig är att när jag plockade ut disken ur tvixen var den glödhet fast jag då hade kört från en extern usb disk i flera timmar. Det verkar alltså som om hårddisken blir väldigt varm även när den inte används.

Jag har funderat redan tidigare över hur TVIX hanterar disken. Går disken hela tiden eller slår TVIX av den när den inte används under en förutbestämd tid (t.ex. om man kör över nätverk i stället).

/Göran

Postad 29 March 2008 - 02:06

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Om man får tro Gabbe har de faktiskt lovat den här månaden. Inlägg 4452 i den här tråden.

För min del spelar det väl antagligen inte så stor roll. Min TVIX 4100 har varit på service sedan den 11 mars och jag har inte hört ett vitten sen dess. Är Canman så koncentrerade på 6500 nu att de fullständigt ignorerar oss som har 4100?

/Göran

Jodå... de "lovade" mig i ett email men jag kan ju sitta och ljuga häcken av mig i tråden också.
Trist att det inte händer något, men jag väntar gärna några extra dagar ifall den nya firmwaren är 100%. (Yeah, right!)

Postad 29 March 2008 - 11:01

buddhabar
  • buddhabar
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Var kan man hitta tvix GUI builder programmet? länken här uppe fungerar inte alls. finns det nån som kan lägga en ny länk
tack

Postad 29 March 2008 - 11:03

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Var kan man hitta tvix GUI builder programmet? länken här uppe fungerar inte alls. finns det nån som kan lägga en ny länk
tack

http://indigokuo.hom..._Builder_PC.zip

:)

Postad 29 March 2008 - 13:41

buddhabar
  • buddhabar
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Tack men den går inte heller sofort jag försöker att starta programmet kommer en text "sorry, this program beta has expired"
en sak till sofort jag sätter igång tvixen kommer jag till tvix menu men video,musik osv. försökte ändra bakgrund genom att lägga fil tvix.jpg men först hamnar den in intern hdd och för att kunna öppna den måste man lämna menu. under hdd mappen gick inte heller att ändra bilden den står som en fil.
Hur användar man menu sidan när man har intern hdd
tack för svaret

Postad 29 March 2008 - 14:27

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Killen håller tydligen på att göra om programmet. Du kan ställa tillbaka klockan i Windows innan februari eller något som test. Då bör du kunna använda programmet.

Postad 29 March 2008 - 15:56

buddhabar
  • buddhabar
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Tack nu fungerar programmet men en sak kvar att jag är inte så duktig på detta område. som jag skrev tidigare kunde inte ens lägga bakgrundsbider så undrar jag var kan jag hitta nån slags guide så att jag kan kara äggabättre icner och bider
tack

Postad 29 March 2008 - 16:24

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Jag kan inte, för jag har inte använt programmet. Någon annan får hjälpa dig. Annars är det "try and error" som gäller. Lek med programmet. :)

Postad 29 March 2008 - 21:40

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Jag har funderat redan tidigare över hur TVIX hanterar disken. Går disken hela tiden eller slår TVIX av den när den inte används under en förutbestämd tid (t.ex. om man kör över nätverk i stället).

/Göran

Jag skulle inte kunna tänka mig att diskarna snurrar hela tiden. Däremot kan jag inte bekräfta detta.
Tvixen kan dock göra disken varm pga att övrig hårdvara (t ex grafikkrets m m) jobbar på rätt bra.

Sedan _kan_ köra chkdsk när man har tvixen inkopplad till datorn via usb.

Redigerat av allstars, 29 March 2008 - 21:41.

Postad 29 March 2008 - 23:14

buddhabar
  • buddhabar
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Nu har jag försökt lite och skapat en folder och ikon med hjälp av GUI programmet. den har jag skapan först i min dator dvs. C: och med USB kabeln överförde jag till tvix4100 MEN när jag startade tvixen såg jag att ingenting hände!!! fortfarande namn och filmrulle bredvid. vad jag har gjort fel den här gången. den syns ju bra i min C: men inte i tvix.
förresten vad ska jag göra med menu i tvixen alla filer ligger ju hdd i tvixen och klickar jag oavsett video eller musik kommer jag direkt till tvix hdd.
här kommer vad jag har skapat

Bifogad fil  TViX.jpg   155.95K   0 Antal nerladdningar

Postad 30 March 2008 - 09:51

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0
någon måste väl köra trådlös överföring till tvixen. vad använder ni för usb dongles? kör ni med dom som rekomenderas av dvico? måste få veta!

Postad 30 March 2008 - 09:52

Unregistered9a2220f8
  • Unregistered9a2220f8
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

/Göran

Jodå... de "lovade" mig i ett email men jag kan ju sitta och ljuga häcken av mig i tråden också.
Trist att det inte händer något, men jag väntar gärna några extra dagar ifall den nya firmwaren är 100%. (Yeah, right!)

Ja, det var ditt inlägg jag tänkte på Gabbe (jag tror dig).
Förövrigt är det bara ca 14 h på denna månaden nu, och jag har inte hört något än...
Men som sagt, kan man få en helt fungerande FW inom några dagar så skulle jag nog öka vinkel på min vågräta tumme en aning. :)

Postad 30 March 2008 - 10:01

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0
finns det någon guide hur man installerar dessa bakgrunds bilder? går det att göra som med den nya att man har film omslag som mappar?

EDIT: hittade men man har ju fortfarande de vanliga fula map iconerna... går det inte att göra så film fodralet visas som icon?

Redigerat av Unregisteredf3b7885c, 30 March 2008 - 10:52.

Postad 30 March 2008 - 11:17

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Förövrigt är det bara ca 14 h på denna månaden nu, och jag har inte hört något än...
Men som sagt, kan man få en helt fungerande FW inom några dagar så skulle jag nog öka vinkel på min vågräta tumme en aning. :)

Ledsen att göra dig besviken, men Mars har 31 dagar vilket betyder att det (nu) är 36 timmar kvar i denna månad.
Dvico fick just ett helt dygn extra på sig, hoppas att det räcker :)

Postad 30 March 2008 - 14:32

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

någon måste väl köra trådlös överföring till tvixen. vad använder ni för usb dongles? kör ni med dom som rekomenderas av dvico? måste få veta!

Ska du köra trådlöst så är det de donglarna som dvico har på sin hemsida som gäller.

Tvixen har bara drivrutiner för dessa så inga andra fungerar mig veterligen. Du kan avända en trådlös brygga istället, typ "Game Adapter" som de kallas till xbox/ps3 osv för att komma runt detta. Linksys har en ny .11N brygga på gång med teoretiska 300Mbps som kanske klarar av att streama HD-material om din Router/Accesspunkt också är en .N produkt. Men när det gäller trådlöst är det så många faktorer som spelar in i vad du kmmer kunna se på i din tvix

Hade du sökt lite i tråden så hade du hittat svaret.....

Postad 30 March 2008 - 15:12

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag är inte dummare än att jag fattar att vi blev blåsta än en gång.
De kunde åtminstone slänga åt oss några smulor i form av en FW med några förbättringar.

Satt och såg 2 filmer igår med 1080p och kan bara konstatera att det fungerar perfekt även med dessa "gamlingburkar". Man kan förstå varför de inte vill att de ska fungera fullt ut...

Postad 30 March 2008 - 16:04

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
Hehe, cyniskt Gabbe.

Jag har fortfarande hopp om en ny firmware inom 2-3 veckor. De ägare av 4100/5100 som tänkt uppgradera till 6500 har nog redan gjort det nu, så dvico har ingen större anledning att hålla på eventuella firmwareförbättringar längre.

Jag var inne på dvicos ftp idag och kunde se att tvix-5000 hade fått en ny firmware under februari (den tidigare versionen var från juli-07) så de har inte släppt alla gamla tvixmodeller helt i alla fall.

Postad 30 March 2008 - 16:55

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0

Ska du köra trådlöst så är det de donglarna som dvico har på sin hemsida som gäller.

Tvixen har bara drivrutiner för dessa så inga andra fungerar mig veterligen. Du kan avända en trådlös brygga istället, typ "Game Adapter" som de kallas till xbox/ps3 osv för att komma runt detta. Linksys har en ny .11N brygga på gång med teoretiska 300Mbps som kanske klarar av att streama HD-material om din Router/Accesspunkt också är en .N produkt. Men när det gäller trådlöst är det så många faktorer som spelar in i vad du kmmer kunna se på i din tvix

Hade du sökt lite i tråden så hade du hittat svaret.....

givetvis har jag sökt. Usb donles, wifi dongles etc. inte mycket intressant efter dom sökningarna. Men i alla fall, tack för att du svarade. Det ända jag skal göra med trådlöst är att flytta över filerna till integrerade hdd. ingen streaming. Men det får bli en av de rekomenderade usb dongles.. tackar.

Postad 30 March 2008 - 22:12

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hehe, cyniskt Gabbe.

Jag har fortfarande hopp om en ny firmware inom 2-3 veckor. De ägare av 4100/5100 som tänkt uppgradera till 6500 har nog redan gjort det nu, så dvico har ingen större anledning att hålla på eventuella firmwareförbättringar längre.

Jag var inne på dvicos ftp idag och kunde se att tvix-5000 hade fått en ny firmware under februari (den tidigare versionen var från juli-07) så de har inte släppt alla gamla tvixmodeller helt i alla fall.

Misstror trots allt inte heller att det kommer en ny version när som helst, men efter två halvdana löften om att "det kommer denna månaden" så tycker jag mig äga rätt att gnälla lite. Eric på Dvico har påstått att de har löst en del av mina "problem" för mer än en månad sen. Jag vill ha smulor..

Postad 30 March 2008 - 22:31

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Misstror trots allt inte heller att det kommer en ny version när som helst, men efter två halvdana löften om att "det kommer denna månaden" så tycker jag mig äga rätt att gnälla lite. Eric på Dvico har påstått att de har löst en del av mina "problem" för mer än en månad sen. Jag vill ha smulor..

Jag håller med, de borde ha släppt en firmware även om den inte löste iso-problemet. Men lite nytt som embedded subs i mkv eller något sånt kunde vi fått.

Om problemet är att allt inte får plats i frimwaren skulle jag gärna se att de släpper flera olika firmwares, tex en där man strippat en del musik- och bildfunktioner och hottat upp filmvisningen eftersom det är det de flesta prioriterar. De som vill ha musik och bild kanske klarar sig utan embedded subs.

Postad 31 March 2008 - 11:38

Unregistered9a2220f8
  • Unregistered9a2220f8
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Jag håller med, de borde ha släppt en firmware även om den inte löste iso-problemet. Men lite nytt som embedded subs i mkv eller något sånt kunde vi fått.

Om problemet är att allt inte får plats i frimwaren skulle jag gärna se att de släpper flera olika firmwares, tex en där man strippat en del musik- och bildfunktioner och hottat upp filmvisningen eftersom det är det de flesta prioriterar. De som vill ha musik och bild kanske klarar sig utan embedded subs.

Ja, jag kom på det när det fortfarande var Mars idag. :)

Det här med olika FW för olika behov tycket jag bara känns som en enkel undanflygt.
Det verkar ju funka bra trådlöst, så varför ska vi nöja oss med något annat för HDD? De kan väl inte ha valt att ligga så på gränsen i minneskapacitet så att de inte har någon möjlighet till uppdateringar...

Redigerat av Unregistered9a2220f8, 31 March 2008 - 11:40.

Postad 31 March 2008 - 11:54

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Det här med olika FW för olika behov tycket jag bara känns som en enkel undanflygt.
Det verkar ju funka bra trådlöst, så varför ska vi nöja oss med något annat för HDD? De kan väl inte ha valt att ligga så på gränsen i minneskapacitet så att de inte har någon möjlighet till uppdateringar...

Jag har sagt det förr att jag också tycker att dvico kunde göra olika firmwares eftersom det är en begränsning i hur stor(=hur många funktioner de får in) den kan vara.

En renodlad filmvisningsfirmware där man strippat bort allt kring Musik-uppspelning, bildvisning samt trådlöst nätverksstöd då tror jag man skulle kunna göra mkt mera gällande video-uppspelning så länge Sigma-chippet stödjer det.

För prylen duger ju eg. bara till att visa video på då alla andra funktioner är minst sagt medelmåttiga, det går men det gör det inte bra.

Postad 31 March 2008 - 15:10

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Ja, jag kom på det när det fortfarande var Mars idag. :)

Det här med olika FW för olika behov menade jag inte för att fixa ISO-buggen, utan snarare embedded subs och sånt. OM det är så att extra finesser, kursiva subbar och sånt inte får plats, då skulle jag gärna strippa lite bild och musik för att få plats med det. Jag menar, de har ju det på 6500 nu, då borde det vara lätt att lägga in på 4100 också. FW för 4100/5100 är på 9.1MB har jag för mig, FW för 6500 är på 27MB.

Postad 01 April 2008 - 09:57

Unregistered9a2220f8
  • Unregistered9a2220f8
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Nu får ni gäran hjälpa mig att förstå det här.
"FW-minnet" ligger alltså på ca 9 MB? Varför inte mer? Det låter ju isf jäkla dum-snålt!
Finns det begränsningar i hur många funktioner en FW kan ha? Det måste väl ändå bero på minnesstorleken?

Postad 01 April 2008 - 11:23

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Nu får ni gäran hjälpa mig att förstå det här.
"FW-minnet" ligger alltså på ca 9 MB? Varför inte mer? Det låter ju isf jäkla dum-snålt!
Finns det begränsningar i hur många funktioner en FW kan ha? Det måste väl ändå bero på minnesstorleken?

Det kallas väl utveckling kanske... Vic20 hade 20kB internminne, Commodore 64 hade just 64kB och någon på IBM gjorde ett välkänt uttalande om att 640kB är tillräckligt för framtiden när persondatorn började ta form en gång i tiden.

Om man kollar mellan v1.0.22 och 1.3.15 så har FW ökat från 8,1MB till 9,8MB.
Anledningen är framför allt att kunderna "krävde" Matroskastöd.
Troligtvis är begränsningen i chippet och inte i Dvico's budget och man skrattar väl gott även åt den nya generationens chip om några år.

Postad 01 April 2008 - 12:51

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
Det är klart att det är så att begränsningen sitter i Sigma Designs chip, och Dvico kan inte annat än att hålla sig inom ramarna. Jag roade mig lite med att ta reda på hur mycket flashminne de olika chipen har ;)

Tvix 4100/5100 innehåller chippet Sigma Design EM8623

Tvix 6500 innehåller chippet Sigma Design EM8635

Jag hittade produktblad för chippen EM8622, EM8628 och EM8634 på Sigma Designs hemsida, de chip som sitter i tvixarna är nog bara mindre förändringar jämfört med dessa modellnummer.

EM8622 har 8MB flash
EM8628 har 8MB flash
EM8634 har 256MB flash

Tydligen har Sigma Design lärt sig att inte snåla in på hyffsat billigt minne nu, 256 MB lär ju räcka ett tag. Antagligen är det så att när FW för tvix 4100/5100 packas upp och laddas in i flashminnet så tar det bara upp 8MB så att filen får plats i FW-minnet. Resten är overhead för att förpacka filen i ett format som kan läsas av tvixen (ungefär som att en självuppackande exe-fil blir lite större för att den innehåller programmet som packar upp sig själv).

länkar:
Sigma Design EM8622 (pdf)
Sigma Design EM8628
Sigma Design EM8634

EDIT: hmmm, lite konstigt. Det står att EM8635 är samma chip som EM8634 fast utan stöd för Macrovision (inget konstigt med det). Det som är konstigt är att det står att EM8634/8635 bara har stöd för HDMI v1.2. Det måste i så fall betyda att Tvix 6500 innehåller ett extra chip för stöd för HDMI v1.3. Eller så ljuger produktbladet.

Dessutom står det att EM8622 har 128 MB RAM, EM8628 har 256 MB RAM och EM8634/35 har 512 MB RAM.

Redigerat av distortion2, 01 April 2008 - 12:56.

Postad 01 April 2008 - 12:58

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Om problemet är att allt inte får plats i frimwaren skulle jag gärna se att de släpper flera olika firmwares, tex en där man strippat en del musik- och bildfunktioner och hottat upp filmvisningen eftersom det är det de flesta prioriterar.

Det tycker jag var en bra idé

Jag ser enbart film på tvixen och kan vara utan allt annat
Så min önskan är en FW för bästa möjliga uppspelning av Mkv och iso samt med emedded subs

Maveric ;)

Postad 01 April 2008 - 13:01

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Om problemet är att allt inte får plats i frimwaren skulle jag gärna se att de släpper flera olika firmwares, tex en där man strippat en del musik- och bildfunktioner och hottat upp filmvisningen eftersom det är det de flesta prioriterar.

Instämmer!

Postad 01 April 2008 - 13:17

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

EDIT: hmmm, lite konstigt. Det står att EM8635 är samma chip som EM8634 fast utan stöd för Macrovision (inget konstigt med det). Det som är konstigt är att det står att EM8634/8635 bara har stöd för HDMI v1.2. Det måste i så fall betyda att Tvix 6500 innehåller ett extra chip för stöd för HDMI v1.3. Eller så ljuger produktbladet.

Dessutom står det att EM8622 har 128 MB RAM, EM8628 har 256 MB RAM och EM8634/35 har 512 MB RAM.

HDMI v1.2 eller 1.3 säger inget om vad den egentligen klarar av. I stor sett ingen pryl klarar allt som går under v1.3, utan det räcker med vissa funktioner för att få lov att kalla det för 1.3 t.ex.
En klart luddig definition har det blivit.

Ev. finns det specialkretsar som inte nämns i deras pdf-filer, men det låter verkligen kryptiskt.

Postad 01 April 2008 - 13:24

VDK
  • VDK
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Lägg de delar av firmwaren som är "extra" (typ matroska-stöd) på hårddisk eller USB-minne. Detta bör vara tekniskt möjligt, och då kan de som önskar extra-funktioner köpa hårddisk eller USB-minne utan att det krävs för att köra burken.

Detta lär dock aldrig hända, då större godsaker & nyheter hamnar i 6500/7000 där det redan finns tillräckligt med minne.

Postad 01 April 2008 - 14:35

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Lägg de delar av firmwaren som är "extra" (typ matroska-stöd) på hårddisk eller USB-minne. Detta bör vara tekniskt möjligt, och då kan de som önskar extra-funktioner köpa hårddisk eller USB-minne utan att det krävs för att köra burken.

Detta lär dock aldrig hända, då större godsaker & nyheter hamnar i 6500/7000 där det redan finns tillräckligt med minne.

Nej, det tror jag inte är tekniskt möjligt. Chippet är nog designat så att det kan exekvera instruktioner som ligger i flashminnet (ROM) men inte på disk. Det är ju inte en "general purpose cpu" som de som sitter i en dator, utan ett specialdesignat chipp för bild och ljud.

Postad 01 April 2008 - 19:22

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

någon på IBM gjorde ett välkänt uttalande om att 640kB är tillräckligt för framtiden

Enligt en sägen var det Bill Gates som sa detta och han har aldrig jobbat på IBM. Själv förnekar även han att han sagt det.

Annars har jag ett helt lager med dumheter som IBM sagt eller skrivit men det passar b'ättre någon annanstans.

/Göran

Postad 01 April 2008 - 22:50

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

DViCO har satt dit ett extra chip.

Postad 02 April 2008 - 00:01

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

någon på IBM gjorde ett välkänt uttalande om att 640kB är tillräckligt för framtiden

Enligt en sägen var det Bill Gates som sa detta och han har aldrig jobbat på IBM. Själv förnekar även han att han sagt det.

Annars har jag ett helt lager med dumheter som IBM sagt eller skrivit men det passar b'ättre någon annanstans.

/Göran

Möjligen att jag blandade ihop det med ett annat uttalande, men MS hade ett partnerskap med IBM och då var han i princip IBM'are. :blush: Nåja... det var bara ett dåligt avsteg från vad vi pratar om egentligen.

Om det är så enkelt att de har tryckt i ett extra chip som tommypeters säger så förklarar det saken.
En annan sak skulle kunna vara en lösning med mjukvara. Det bör ju räcka att tillräckligt stöd finns enligt HDMI-standard för att kalla den v1.3, tror inte att all hårdvara måste ha samma klassning rakt igenom.

Ingen som har sett ett "moderkort" från någon av Tvixarna? Gärna 6500 för sakens skull...
Skulle vara kul att se vad det sitter för chip på dem.

Postad 02 April 2008 - 08:02

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

...

Nej, det tror jag inte är tekniskt möjligt. Chippet är nog designat så att det kan exekvera instruktioner som ligger i flashminnet (ROM) men inte på disk. Det är ju inte en "general purpose cpu" som de som sitter i en dator, utan ett specialdesignat chipp för bild och ljud.

Fel.
http://wiki.opentvix.com
http://forum.opentvix.com

Tvixen är i grund o botten en linux-maskin. Det går utmärkt att exekvera program som ligger på disk, USB-disk eller via nätverk.
Det är inget jag "hört" eller tror utan gjort alldeles själv.

Men att därifrån gå till att ha vissa funktioner filmuppspelning, så som mkv-avkodning, i ett separat program separerat från huvudprogrammet för filmuppspelning är säkert inte helt lätt eller särskilt optimalt för prestanda.
Dessutom blir det ju mycket svårare att på ett enkelt sätt distribuera programvaran till ett stort antal människor med väldigt varierande kunskapsnivå om programvaran ska placeras på lite olika ställen.
/J

Postad 02 April 2008 - 09:45

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
Meh, det visste jag ju. Ibland skriver man saker utan att tänka efter. :blush:

Postad 03 April 2008 - 12:36

Unregistered099931e8
  • Unregistered099931e8
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Snygga bakgrundbilder ni har gjort.

Har tänkt jag ska testa att köra med egna ikoner istället för filer o mappar.
Kan man om man har flera ikoner på samma sida flytta dom i tvixen på nått sätt?
Rada upp dom efter eget tycke.

Hoppas ni förstår hur jag menar

Postad 04 April 2008 - 21:01

CBRDea
  • CBRDea
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Har planer på att skaffa en tvix 4100 för att kolla .mkv, h264 på min panna px80 och ljudet via yamma 650, fungerar den felfritt med dessa format, kommer inte kolla iso eller vanliga xvid särskilt mycket, som musikcenetr hur e den då?
Bättre köp än en laptop för 8-9000:-? Funkar det bra med externa hårddiskar eller måste man köpa en och stoppa i?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.