* Officiell tråd - Pioneer G9
7510 svar till detta ämne
Postad 02 februari 2009 - 12:53
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1 638 inlägg
Tycker att det är helt fel att man skall leta efter butiker för att kunna lämna tillbaka tvn om den har tex pixelfel som själva tillverkaren inte ens åtar sig i sina garantier!
Mvh
Så när man köper en tv med kvalitè så tycker man väl att den tillverkar borde ha bra garantier men icke.
Mvh
Vad har BILDKVALITE med bra garantier att göra...? Jag personligen betalar för BILDKvaliten när jag köper en Display...men du kankse köper av en annan anledning??
Redigerat av mikee, 02 februari 2009 - 12:55.
Postad 02 februari 2009 - 13:00
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
Vad har BILDKVALITE med bra garantier att göra...?
Jag personligen betalar för BILDKvaliten när jag köper en Display...men du kankse köper av en annan anledning??
God bildkvalitè är inte när man får pixelfel på den bästa tvn idagsläget men som tillverkaren inte har garantier emot! God kvalitè på en produkt och goda garantier är inget som hänger ihop enligt dig? Mvh
Redigerat av Unregisteredaa73c0e8, 02 februari 2009 - 13:11.
Postad 02 februari 2009 - 13:12
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1 638 inlägg
God bildkvalitè är inte när man får pixelfel på den bästa tvn idags läget men som tillverkaren inte har garantier emot!
God kvalitè på en produkt och goda garantier är inget som hänger ihop enligt dig?
Mvh
Men var HAR du fått för dig att Pioneer inte har bra Kvalite som produkt?? Egen erfarenhet? Eller läst på nåt Forum? Hur många här inne har pixelfel på sina G9or?? Har haft Pioneer Plasmor sen 5:e generationen och ALDRIG behövt lämnat in en för tex pixel eller andra fel.. Sen finns det absolut saker som vissa upplever tex Buzzing eller strulet med inbyggda Dboxen...som BORDE åtgärdas! Absolut hänger BYGGkvalite och Garantier ihop för mig...Men BILDkvalite och Garantier hänger INTE ihop för mig..men det kanske det gör för dig... ..
Redigerat av mikee, 02 februari 2009 - 13:16.
Postad 02 februari 2009 - 13:55
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
Men var HAR du fått för dig att Pioneer inte har bra Kvalite som produkt?? Egen erfarenhet? Eller läst på nåt Forum?
Hur många här inne har pixelfel på sina G9or??
Har haft Pioneer Plasmor sen 5:e generationen och ALDRIG behövt lämnat in en för tex pixel eller andra fel..
Sen finns det absolut saker som vissa upplever tex Buzzing eller strulet med inbyggda Dboxen...som BORDE åtgärdas!
Absolut hänger BYGGkvalite och Garantier ihop för mig...Men BILDkvalite och Garantier hänger INTE ihop för mig..men det kanske det gör för dig...
..
- HÄR är det bevisat att Pioneer har buzzande ljud i olika volymer på olika apparater. I manualen står det att det är normalt med buzzljudet. I verkligheten kan en tv vara helt tyst, en annan kan ha ett svagt buzzljud och en annan kan ha ett extremt buzzljud med andra ord så är det ntt som är fel! Alla apparater borde ha ungefär samma buzzljud eller inget buzzljud alls. Om en tillverkare har god byggkvalitè, bildkvalitè, kvalitè eller vad du nu vill kalla det på sin produkt så då borde företaget inte vara rädda för att ha goda garantier särskillt när dessa appareter lanserades så konstade de ca 30,000 - 60,000 kr och då borde amn begära goda garantier oavsett om man bara är ute efter bra bildkvalitè! Mvh
Postad 02 februari 2009 - 13:57
kalle_22
-
kalle_22
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Är där någon skilnad på PDP-LX5090 och PDP-LX5090h i bildkvalite
Postad 02 februari 2009 - 14:06
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1 638 inlägg
-HÄR är det bevisat att Pioneer har buzzande ljud i olika volymer på olika apparater. I manualen står det att det är normalt med buzzljudet. I verkligheten kan en tv vara helt tyst, en annan kan ha ett svagt buzzljud och en annan kan ha ett extremt buzzljud med andra ord så är det ntt som är fel! Alla apparater borde ha ungefär samma buzzljud eller inget buzzljud alls.
Om en tillverkare har god byggkvalitè, bildkvalitè, kvalitè eller vad du nu vill kalla det på sin produkt så då borde företaget inte vara rädda för att ha goda garantier särskillt när dessa appareter lanserades så konstade de ca 30,000 - 60,000 kr och då borde amn begära goda garantier oavsett om man bara är ute efter bra bildkvalitè!
Mvh
Snyggt hopp memellan Pixel fel och Buzzing..... Du behöver inte bevisa nåt för mig som jag redan vet om...All Plasma teknik BUZZAR! Problemet är som du säger att det finns Olika grader av buzzandet. Ang de olika Kvaliterna som du räknar...Det är väl inte jag som kallar det vad jag vill utan mer DU som inte kan skilja mellan de olika! Däremot håller jag med om att Pioneer allt är lite snåla med Garantier. Men om man inte kan ta det kanske man inte skall köpa en Pio för 30-60KKr. Mvh M Är där någon skilnad på PDP-LX5090 och PDP-LX5090h i bildkvalite
Har en 6090H och ingen 6090, men jag har mycket svårt att se att det skulle vara skillnad i Bildkvalite. Mest en massa Features med 6090H som skiljer.
Redigerat av mikee, 02 februari 2009 - 14:15.
Postad 02 februari 2009 - 14:19
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
Snyggt hopp memellan Pixel fel och Buzzing.....
Du behöver inte bevisa nåt för mig som jag redan vet om...All Plasma teknik BUZZAR! Problemet är som du säger att det finns Olika grader av buzzandet.
Men GE dig nu...Ang de olika Kvaliterna som du räknar...Kan inte du förklara för mig en sak...Om nu BILDkvalite och Garantier hör ihop...Då kommer ju alla Tillverkare av plasma få byta ut sina Plasmor till kunder som inte tycker att deras plasma håller Kuro Bildkvalite..eller?? Så håll gärna isär saker o ting! B
Byggkvalite och BILD kvalite är ju 2st helt skilda saker!
Själv klart så hänger BILDkvalitè och garantier ihop men inte enligt Pioneer & dig! BILDkvalitèn försämras utav tex pixelfel pga att det är väldigt störande. Särskillt om man har betalat 30,000 - 60,000kr för apparaten. Alla vet att Pioneer har bra kvalitè men varför har de inte pixelgaranti som LG? LG som är ett billigare och sämre märke i prestanda ändå så har LG 100% pixelgaranti! Tycker det är väldigt märkligt att inte Topp-of-line Pioneer inte kan skaka fram en sådan garanti för deras kunder! Men som du själv säger att huvudsaken att BILDkvalitèn är bra men sedan om apparaten har konstiga buzzljud, problem med inbyggda Dboxen, inga garantier emot pixelfel det gör inget för huvudsaken är BILDkvalitèn. Mvh
Postad 02 februari 2009 - 14:25
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Man märker ibland att folk har låsta åsikter och kommer aldrig ändra åsikt, oavsett argument. I sånt fall tycker jag att det är klokast att bara sluta argumentera.
Postad 02 februari 2009 - 14:26
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
Däremot håller jag med om att Pioneer allt är lite snåla med Garantier. Men om man inte kan ta det kanske man inte skall köpa en Pio för 30-60KKr.
Mvh M
Det sjuka är att Ni som har köpt dessa apparater i flera generationer inte ställer krav på Pioneer på bättre garantier utan Ni verkar vara mest intresserad utav BILDkvalitèn oavsett om det med för sådana problem som problem med Dboxen, buzz och pixelfel.... Mvh
Postad 02 februari 2009 - 14:32
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1 638 inlägg
Själv klart så hänger BILDkvalitè och garantier ihop men inte enligt Pioneer & dig! BILDkvalitèn försämras utav tex pixelfel pga att det är väldigt störande. Särskillt om man har betalat 30,000 - 60,000kr för apparaten.
Alla vet att Pioneer har bra kvalitè men varför har de inte pixelgaranti som LG? LG som är ett billigare och sämre märke i prestanda ändå så har LG 100% pixelgaranti! Tycker det är väldigt märkligt att inte Topp-of-line Pioneer inte kan skaka fram en sådan garanti för deras kunder!
Men som du själv säger att huvudsaken att BILDkvalitèn är bra men sedan om apparaten har konstiga buzzljud, problem med inbyggda Dboxen, inga garantier emot pixelfel det gör inget för huvudsaken är BILDkvalitèn.
Mvh
Men hur många av de Miljoner Plasmor som Pioneer gjort har pixelfel...Om det nu är ett så stort problem...så kom gärna med folk som lider av det!" Lg måste ju ha nåt sådant som 100%Pixelgaranti...För det måste ju ha nåt argument för att sälja sina plasmor! När de inte kan sälja på ren o skär bildkvalite. Håller som SAGT med dig att Pio har dåliga garantier, Men det är JU INGET som de Gömmer utan de är ju helt öppna med hur de tänker och agerar. Tycker det är lite mer anteckningsvärt varför du har hängt UPP DIG på det. Du är lite rolig du...Kan komma med MINST 4st Problem som LG plasmor har förutom sunkig Bildkvalite. Så varför ta upp LGs ENDA positiva, ta gärna med de negativa sakerna med LG oxå så kankse jag kommer lyssna lite mer på dig i framtiden. Ha nu entrevlig dag. Mvh Mikee Det sjuka är att Ni som har köpt dessa apparater i flera generationer inte ställer krav på Pioneer på bättre garantier utan Ni verkar vara mest intresserad utav BILDkvalitèn oavsett om det med för sådana problem som problem med Dboxen, buzz och pixelfel....
Mvh
Det sjuka är ju DU som måste liksom förklara saker o ting för oss...Låt mig le lite Och om du läst lite mer så hade du sett att jag SKREV att jag ALDRIG haft nåt problem med några av mina Pioneer plasmor. Och det räcker som kvalitetsbevis för mig. Mvh M Man märker ibland att folk har låsta åsikter och kommer aldrig ändra åsikt, oavsett argument. I sånt fall tycker jag att det är klokast att bara sluta argumentera.
Håller helt o hållet med. over and out. mvh M
Redigerat av mikee, 02 februari 2009 - 14:37.
Postad 02 februari 2009 - 14:45
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
jag tycker inte att du skall köpa ett fäste som bygger ut så pass mycket, i synnerhet när pioneers orginalfäste bara bygger ut ca 3 cm och det pioneer fäste jag har köpt bara bygger ca 2 cm (till KRP modellerna, men jag ska använda det till 5090).
Så du köpte original Pio KRP fästet? Har du fått den? Jag är intresserad av den, om det är värt att köpa äkta original Pio, eller om det går lika bra att köra med en tredjeparts. Jag menar om man kan får tv:n lika nära väggen.
Redigerat av hyslopc, 02 februari 2009 - 14:45.
Postad 02 februari 2009 - 15:08
ellerström
-
ellerström
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Så du köpte original Pio KRP fästet? Har du fått den? Jag är intresserad av den, om det är värt att köpa äkta original Pio, eller om det går lika bra att köra med en tredjeparts. Jag menar om man kan får tv:n lika nära väggen.
jepp, men har inte hunnit sätta upp tv:n än. tredjeparts går absolut lika bra, men jag hittade inget som byggde ut så lite (tror det är under 2 cm faktiskt). jag fick köpa vinklade kontakter eftersom mina suprakablar inte får plats annars, hehe. köpte min på hificenter i malmö, tillsammans med tv:n och isf kalibrering. riktigt sjyssta grabbar, känner en av dem sedan vi var små. fick ett bra paketpris, hade inte köpt fästet annars (tycker pio tar lite väl mycket betalt.). men som sagt, det bygger ut klart minst av alla fästen jag sett/vet som fungerar till pioneer. såg det på en krp och kan säga att det sitter riktigt tajt till väggen. enda nackdelen är att när man väl har satt upp det så kan man inte justera så att det hänger rakt (om man nu skulle klanta sig lite vid borrandet av hål vill säga). det borde dock gå med lite silvertejp över ena skenan (fästet fungerar som elfa's skenor typ...).
Postad 02 februari 2009 - 17:55
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
De tar sånt på garantierna också. Men ett viss mått av det är "acceptabelt". De åkte just hem till en kompis och hämtade hans TV som buzzade mycket.
eehhh jo dom var hemma hos mig med och tog med sig den efter en lyssning hemma hos mig. Fick dock tillbaka den utan att dom gjort någe med den ändå, så är med 99.99999999999 % säker att din kompis även han kommer få tillbaka den utan att dom typ rört den
Postad 02 februari 2009 - 17:58
Lundmark
-
Lundmark
-
Lärjunge
-
-
396 inlägg
eehhh jo dom var hemma hos mig med och tog med sig den efter en lyssning hemma hos mig. Fick dock tillbaka den utan att dom gjort någe med den ändå, så är med 99.99999999999 % säker att din kompis även han kommer få tillbaka den utan att dom typ rört den 
Möjligt... Jag tycker inte att buzzandet är något problem dock. Som jag skrev tidigare så har folk levt hur länge som helst med traditionella bildrörsapparater som också väsnas. Eller med stationära datorer som är mycket värre. Eller med projektorer. Alltså, ljudet är ju rena bagatellen.
Postad 02 februari 2009 - 18:12
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
Möjligt... Jag tycker inte att buzzandet är något problem dock. Som jag skrev tidigare så har folk levt hur länge som helst med traditionella bildrörsapparater som också väsnas. Eller med stationära datorer som är mycket värre. Eller med projektorer.
Alltså, ljudet är ju rena bagatellen.
Problemet är väl dock att vissa kan låta mer än andra. Därför undrar jag om det verkligen är så klokt att skriva att buzzing är en bagatell, då det kanske finns de personer som råkat ut för ett mer buzzande exemplar än andra och stör sig jättemycket på detta. Det vore nog en annan grej om alla exemplar lät exakt lika mycket.
Postad 02 februari 2009 - 18:17
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Problemet är väl dock att vissa kan låta mer än andra. Därför undrar jag om det verkligen är så klokt att skriva att buzzing är en bagatell.
Klokt sagt !
Postad 02 februari 2009 - 18:18
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
Till er som använt Break-in-bilder:
Vilken intervall har ni kört bilderna med (om det nu skulle spela någon roll  )??
Postad 02 februari 2009 - 18:20
Lundmark
-
Lundmark
-
Lärjunge
-
-
396 inlägg
Problemet är väl dock att vissa kan låta mer än andra. Därför undrar jag om det verkligen är så klokt att skriva att buzzing är en bagatell, då det kanske finns de personer som råkat ut för ett mer buzzande exemplar än andra och stör sig jättemycket på detta. Det vore nog en annan grej om alla exemplar lät exakt lika mycket.
Precis som med bildrörs-TV, datorer, projektorer osv....
Postad 02 februari 2009 - 18:32
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
Precis som med bildrörs-TV, datorer, projektorer osv.... 
Absolut, jag håller med om att dessa produkter också låter. Men visst skulle det kännas tråkigt om både du och kompisen köper samma produkt, men bara din låter? Detta rör ju många produkter, alltså inte bara tv-apparater, men det är lika tråkigt varje gång det händer. Man önskar ju liksom att alla exemplar som produceras är likadana och jag tycker definitivt att man ska påpeka detta för tillverkaren om man inte riktigt är nöjd.
Redigerat av KREIGER, 02 februari 2009 - 18:34.
Postad 02 februari 2009 - 20:08
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Till er som använt Break-in-bilder: Vilken intervall har ni kört bilderna med (om det nu skulle spela någon roll )??
Avstå från dessa bilder. Titta som vanlig på tv istället.
Postad 02 februari 2009 - 21:07
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
Avstå från dessa bilder. Titta som vanlig på tv istället.
Varför då? Är det för att de är skadliga eller för att de är onödiga? Tippar på de sistnämnda.
Redigerat av KREIGER, 02 februari 2009 - 21:09.
Postad 02 februari 2009 - 21:30
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Varför då? Är det för att de är skadliga eller för att de är onödiga? Tippar på de sistnämnda. 
Det är helt onödig. Så glöm det.
Postad 02 februari 2009 - 21:39
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
Det är helt onödig. Så glöm det.
Ok, tack för tipset! Var det dock inte så att du själv körde de bilderna åtskilliga timmar?
Postad 03 februari 2009 - 00:56
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Ok, tack för tipset! Var det dock inte så att du själv körde de bilderna åtskilliga timmar? 
Jo det gjorde han. Enator kastar lite sten i glashus nu
Redigerat av belzebubb, 03 februari 2009 - 00:59.
Postad 03 februari 2009 - 07:00
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Ja det stämmer men då hade jag bråttom om kalibrering
Postad 03 februari 2009 - 08:32
robotize
-
robotize
-
Användare
-
-
139 inlägg
Har haft 5090H-modellen ca 2 månader och är så fruktansvärt nöjd med tv:n! Vilken skön bild på samtliga medier!
Kan bara varmt rekommendera denna ybergrymma tv! ! Tydligen har Pioneer 1 på 1000 som är fel på enligt säkra källor! LG har tydligen ca. 20 på 100 som har något fel!
Tack för Ni övertalade mig om Pioneers storhet!
Postad 03 februari 2009 - 08:37
Senjin
-
Senjin
-
Lärjunge
-
-
295 inlägg
Jag har haft min 5090H i en månad och är mycket nöjd, tänkte att jag skulle få den kalibrerad snart men funderar på en sak, har en ps3 och en annan dvd spelare men tänkte att jag skulle installera en parabol också när jag får mer tid. Ska jag vänta tills jag fått upp parabolen med tanke på kalibreringen, jag har själv ingen aning hur en kalibrering funkar? Går det att kalibrera bilden utifrån parabolboxen?
MVh
Postad 03 februari 2009 - 08:51
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Jag har haft min 5090H i en månad och är mycket nöjd, tänkte att jag skulle få den kalibrerad snart men funderar på en sak, har en ps3 och en annan dvd spelare men tänkte att jag skulle installera en parabol också när jag får mer tid. Ska jag vänta tills jag fått upp parabolen med tanke på kalibreringen, jag har själv ingen aning hur en kalibrering funkar? Går det att kalibrera bilden utifrån parabolboxen?
MVh
Nej det gör man inte. Du kan kalibrera den när du vill.
Postad 03 februari 2009 - 11:02
Rickard xxls
-
Rickard xxls
-
Användare
-
-
170 inlägg
om jag förstår finns inga inbyggda högtalare i denna TV men förstärkare för 2st passiva högtalare eller ?
Postad 03 februari 2009 - 11:35
Lundmark
-
Lundmark
-
Lärjunge
-
-
396 inlägg
om jag förstår finns inga inbyggda högtalare i denna TV men förstärkare för 2st passiva högtalare eller ?
Stämmer! Vilka "vanliga" högtalare som helst duger.
Postad 03 februari 2009 - 11:56
FMBio
-
FMBio
-
Användare
-
-
106 inlägg
Kör ni som har TVn alltid ljudet då via receiver eller har ni två midre högtalare om man t.ex glor 5 min på rapport där man kanske inte behöver 5.1/7.1? , FMBio
Postad 03 februari 2009 - 12:09
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Är det någon som lyckats registrera PDP+ garantin via nätet, det ska gå ?
Hittar inte rutan " Tilläggsinformation " där det ska skrivas i.
Postad 03 februari 2009 - 13:53
Unregistered8894d32d
-
Unregistered8894d32d
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Jag har fått ett litet problem som troligen beror på någon inställning i min 5090h. När jag ser på DVD har en Pio LX01 så blir bilden väldigt dålig vid panoreringar och rörelser i sidled. Ett rakt lodrätt streck blir nästan format som en kam. Jag har ställt in tvn med de inställningar jag hittat i tråden (movie etc). Kan det vara någon inställning på DVDn? Jag har testat DM1,2,3 och det verkar inte göra någon skillnad alls. Tacksam för alla tips.
Postad 03 februari 2009 - 14:02
Lundmark
-
Lundmark
-
Lärjunge
-
-
396 inlägg
Är det någon som lyckats registrera PDP+ garantin via nätet, det ska gå ? Hittar inte rutan " Tilläggsinformation " där det ska skrivas i. Hej
Du borde fått med en folder märkt pdp+. I denna ligger det ett registreringskort.
Har du inte fått detta så kan du endera prata med din återförsäljare så fixar de fram en eller så kan du registrera direkt på vår hemsida www.pioneer.se
Mvh Pioneer SupportFick jag i mejl nyss.
Postad 03 februari 2009 - 14:09
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Jag har fått ett litet problem som troligen beror på någon inställning i min 5090h. När jag ser på DVD har en Pio LX01 så blir bilden väldigt dålig vid panoreringar och rörelser i sidled. Ett rakt lodrätt streck blir nästan format som en kam. Jag har ställt in tvn med de inställningar jag hittat i tråden (movie etc). Kan det vara någon inställning på DVDn? Jag har testat DM1,2,3 och det verkar inte göra någon skillnad alls. Tacksam för alla tips.

Har du testat både PureCinema Off, Standard och Advanced?
Postad 03 februari 2009 - 14:24
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Kör ni som har TVn alltid ljudet då via receiver eller har ni två midre högtalare om man t.ex glor 5 min på rapport där man kanske inte behöver 5.1/7.1? , FMBio
Alltid på receiver och ingen mindre högtalare.
Postad 03 februari 2009 - 14:29
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Du kör väl 480i/576i ut från DVD'n, så du inte använder spelarens uppskalning/deinterlacing?
Postad 03 februari 2009 - 14:33
Unregistered8894d32d
-
Unregistered8894d32d
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Tack för hjälpen phuer och TVC15.
Phuer du hade rätt angående PureCinema dock inte på tvn utan i dvdn.
Fan vad nöjd jag blev det gick knappt se dvd före.
Angående uppskalning så tror jag inte det spelar så stor roll (då det nog är ungefär samma saker i lx01 som i tvn) men jag har på så att tvn gör jobbet.
Redigerat av Unregistered8894d32d, 03 februari 2009 - 14:35.
Postad 03 februari 2009 - 16:32
erik000
-
erik000
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej.
Har en snabb fråga som kanske behandlats förut, men lyckades inte söka fram nåt.
Hur stora högtalare effektmässigt vågar man använda till 5090 högtalarutgångar?
MVH
Erik
Postad 03 februari 2009 - 16:40
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Hej.
Har en snabb fråga som kanske behandlats förut, men lyckades inte söka fram nåt. Hur stora högtalare effektmässigt vågar man använda till 5090 högtalarutgångar?
MVH Erik
18w
Postad 03 februari 2009 - 16:50
Lundmark
-
Lundmark
-
Lärjunge
-
-
396 inlägg
Hej.
Har en snabb fråga som kanske behandlats förut, men lyckades inte söka fram nåt. Hur stora högtalare effektmässigt vågar man använda till 5090 högtalarutgångar?
MVH Erik
18w
Nej, hur stora du vill. Watt på högtalare är endast en angivelse på hur mycket de tål, inte hur mycket de drar.
Postad 03 februari 2009 - 16:58
erik000
-
erik000
-
Rookie
-
3 inlägg
Tack för snabba svar.
Jag hade nämligen en plan på att skaffa ett par billiga små högtalare som används då man inte vill köra med receiver.
De jag kollade på står ju stämplade med 70w. Så de borde kunna gå att använda dessa då?
Men nånstans måste ju gränsen gå för överlast på förstärkardelen.
Postad 03 februari 2009 - 17:03
Lundmark
-
Lundmark
-
Lärjunge
-
-
396 inlägg
Tack för snabba svar.
Jag hade nämligen en plan på att skaffa ett par billiga små högtalare som används då man inte vill köra med receiver. De jag kollade på står ju stämplade med 70w. Så de borde kunna gå att använda dessa då? Men nånstans måste ju gränsen gå för överlast på förstärkardelen.
Nej... Se högtalare som hjul till en bil. Hjulen kanske klarar 200 kilometer i timmen, men motorn fixar bara 18 km/h. Motorn går inte sönder om du kör dina hjul i 18km/h. :-) Så om du skaffar högtalare på 70w kommer du inte utnyttja dem till max, men de kommer inte förstöra någonting.
Postad 03 februari 2009 - 17:10
erik000
-
erik000
-
Rookie
-
3 inlägg
Gott då slipper jag förstöra pions utseende med fast monterade högtalare.
Tack så mycket för svaret!
Postad 03 februari 2009 - 18:19
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Hej
Du borde fått med en folder märkt pdp+. I denna ligger det ett registreringskort.
Har du inte fått detta så kan du endera prata med din återförsäljare så fixar de fram en eller så kan du registrera direkt på vår hemsida www.pioneer.se
Mvh Pioneer Support
Fick jag i mejl nyss.
Jo kortet har jag men eftersom jag har registrerat alla mina produkter på Pioneer.se och det ska gå registrera PDP+ i "Tilläggsrutan" som inte finns undrar jag ifall någon lyckats via nätet.
Postad 03 februari 2009 - 19:12
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Tack för snabba svar.
Jag hade nämligen en plan på att skaffa ett par billiga små högtalare som används då man inte vill köra med receiver. De jag kollade på står ju stämplade med 70w. Så de borde kunna gå att använda dessa då? Men nånstans måste ju gränsen gå för överlast på förstärkardelen.
Nej som sagt. Däremot så bör du fundera på känsligheten på dem, så att pions förstärkeri orkar driva dem. Du behöver dock inte vara rädd för att skada något men om känsligheten på högtalarna är låg så kanske du inte kan spela så högt som du vill + att det kan låta lite kraftlöst. Tror dock inte att du råkar ut för detta om du köper något normalt...
Postad 03 februari 2009 - 19:58
dunderolga
-
dunderolga
-
Användare
-
-
121 inlägg
Är det någon utav er kunniga som har någon aning om vad 25psf står för? Jag antar att det av någon konstig anledning är 25 fps och jag därför ska köra dm1 när jag ser en sådan BD-film?
Postad 03 februari 2009 - 20:48
kalle_22
-
kalle_22
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
är det nån skilnad på KRP-500A och PDP-LX5090H i blidkvalite
Postad 03 februari 2009 - 21:43
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Är det någon som lyckats registrera PDP+ garantin via nätet, det ska gå ? Hittar inte rutan " Tilläggsinformation " där det ska skrivas i.
Jag gjorde det för något halvår sen eller nått. Men det spelar typ ingen roll eftersom när jag felanmälde min tv till service så frågade han efter alla nr och sa då att jag registrerat på pioneer.se men där kollar dom inte sa han. Så vette faan varför man ska registrera egentligen för
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 03 februari 2009 - 21:43.
Postad 03 februari 2009 - 22:17
Rickard xxls
-
Rickard xxls
-
Användare
-
-
170 inlägg
Det verkar som 5090 inte går att köpa längre butiken hävdar att den är slut överalt och kommer inte säljas förens slutet på sommaren ?.
Det var ett konstigt svar av BRL då blev det en samsung 657 istället .
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|