Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 04 mars 2008 - 00:28

Unregistereda40b8a00
  • Unregistereda40b8a00
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Edit. Vad tänker du göra Mav :) ??

Jag blir ofrivilligt befriad från comhem till sommaren då jag flyttar till comhemfritt hus.
Där kommer jag att satsa på parabol och boxer.
Om inte FW löser problemen nu, så gör jag upp med comhem...
...Antingen att vi får den bild vi betalar för .. eller att comhem slutgiltigen får betala
för sina lögner .. Det är svart eller vitt ...

Maveric ;)

Så ska det låta. Varför ska vi låta bakåtsträvande företag som ComHem fortsätta få in pengar?! Kan de inte leverera det dom har lovat, så låt konkursen hägra.

Postad 04 mars 2008 - 00:51

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Truckerhate>> Jag ser inte riktigt vad det skulle ge, blir ju mera ett test av den sämre tv:n än ett test av boxen så att säga. Jag tycker boxen har överraskande bra uppskalning och deinterlace så jag kan tänka mig att det finns displayer som mår bäst av att låta boxen göra en del av jobbet. Personligen skulle jag dock gärna se att deinterlacering fintrimmades lite.

Har fått för mej att Pioneer tvn är ganska så förlåtande
Finns inte risken att din tv "rättar" till felen som boxen ger eller är jag helt fel på det?

Jag antar och tror att Pacman har stängt av all bildbehandling osv och har den kallibrerad för att få sin skärm så neutral/korrekt som möjligt. Om Humaxen då visar en korrekt bild på den så kan man anta att det betyder att bilden kommer korrekt från Humaxen. Och det är korrekt bild jag (alla?) vill ha. Om någon sedan har en bildvisare som har dålig bildbehandling som ej går att stänga av eller något annat problem, vill iaf inte jag att humax kompenserar sin bild efter den.

Postad 04 mars 2008 - 08:07

Unregisteredfd3f0e48
  • Unregisteredfd3f0e48
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Fick min Humax 1000c box igår och har nu pluggat in allt, blev både positiv och negativ till denna eftersom jag har läst en del här inne.. Dock på viasat sport HD igår så var det riktigt bra bild, men när man slog över till viasat golf så var det ett skämt.
Jag har 2 frågor.

Hur stark är eran Singal? Jag ligger mellan 50-60 % ????? Har även provat olika kablar och det skiljer ca 5-7 % skillnad på en bra antenn kabel och en som är skarvad..
Är det någon som har provat en antenn förstärkare?

Postad 04 mars 2008 - 08:53

Unregistered1465
  • Unregistered1465
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Min signalstyrka ligger runt samma värde som din. Det vesäntliga är kvalitén som alltid ska ligga på 100%. Under detta värde så får man tampas med frysningar och dylik. Jag har kompisar som har styrka allt från 8-30% och de har inga problem med bilden. Men dem har 100% kvalité. Någon som vet var styrka representerar för värde?

Postad 04 mars 2008 - 08:56

Crumbs
  • Crumbs
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Hur stark är eran Singal? Jag ligger mellan 50-60 % ?????

Min signal ligger på 62-63% och det ska räcka gott och väl enligt ComHem's tekniker.

Postad 04 mars 2008 - 09:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Oki, here we go.

Pacman,
några kommentarer kring de olika HDMI-colorspacen? Svartnivåer, finns det blackcrush?
Interlacing kvaliteten?
Är det samma som förut?

Upptäckte att Pion och Boxen inte var överens om vilket colorspace som gällde då jag körde PC-RGB ut från boxen. Nått tjall i hdmi-kommunikationen alltså. Kan inte, pga att jag inte känner till alla detaljer runt hdmi-kommunikation, svära på att det är 100% boxens fel även om Pion inte uppvisat detta fel med andra källor, men jag misstänker boxen i första hand pga det.

Natrutligtvis är Pc-RGB inget som ska köras till en skärm som Pio men det kan ju kanske ge problem för de som har dåliga skärmar som endast funkar med det. Dessutom utesluter jag inte, utan att jag säger att det är så, att VideoRGB*-rapporteringen kan bli ett problem på en annan display (eller snarare annan hdmi-hantering än Pioneer), jag menar, har det skevat till sig med ett colorspace så finns ju iaf risken att det inte är det enda.

*(eller YCbCr, som boxen felaktigt kallar YPbPr, jo har påpekat det jättefelet :rolleyes: )

Fel colorspace hantering kan potentiellt pajja bilden där kanske inte alla har koll på varför bilden ser "fel" ut men att de likväl kan se att nått är fel. Därför jag gräver i möjligheterna till att analysera det hela djupare (vilket inte låter sig göras hemma hos mig...)

Med boxen rätt inställd på en korrekt fungerande display så har jag ännu inte sett att boxen har några fel nivåmässigt. Däremot har vissa sändningar det ibland men det är ju en annan sak, förstås.

Ingen black-crush pga nivåer alltså, däremot så upplever jag ibland (bara det är ju flummigt iofs...) på HD att boxens processing krossar lågdagrar (om vi iställlet har den definitionen på "black crush"), detta förutsatt att materialet är av den kvalitén jag tror (ett h*lvete det där, jag skulle vilja ha en låda som sände ut DVE-material som Humaxen kunde äta :lol: ).

Deinterlace-kvalité är densamma vad jag kan se.

Har fått för mej att Pioneer tvn är ganska så förlåtande
Finns inte risken att din tv "rättar" till felen som boxen ger eller är jag helt fel på det?

Aha, du mena så. Å andra sidan så har Pion inte rättat felen tidigare så faktum kvarstår att boxen har ändrat "dekodning-sättet" (eller vad det nu var som orsaka bandingen) till det bättre. Det faktumet råder ju oavsett vilken display man har så att säga.

Vad jag dock främst mena var att olika typer av skalning (om vi skiljer det från alla övrig bildprocessing), som det var tal om från början, säkerligen till viss del antingen kan förvärra bildfel, likväl som den kanske istället förbättrar ("smetar ut" bilden). Vad jag mena är att DET snarare är ett test av displayen snarare än boxen som sådan.

Pacman. jag förstår inte heller riktigt vad du menar. Som truckerhate är inne på. Borde väl vara klart intressant att testa boxen även mot LCD, då åtminstone hälften av alla bildvisare som säljs är LCD. eller? Plasmor är väl generellt bättre på att fixa till bilden? Med det som bakgrund borde det väl snarare vara tvärtom. Att det borde ge mer att testa boxen mot en LCD än mot en plasma :blink:

Ja alltså jag är för att testa mot flera displayer och jag är väl medveten om bildproblem kan presenteras annorlunda beroende på display (vilket inte är konstigt med tanke på hur olika de är konstruerade och hur olika bildprocessingen kan göras)

Vad jag säger är att det i många fall, inte nödvändigtvis alla iofs, kan vara en display-fråga snarare än box-fråga. Med det sagt är förstås en mångfald i utrustnignen ingen nackdel, tvärtom, bara man separerar vad som är vad.

Själv vill jag inte ha massa burkar hemma dock (om jag vill kan jag iprincip plocka hem vad som helst - men det får vänta tills man har ett "lekrum" ;)) så jag är glad att comhem inte skicka nått till mig. :P Om det i framtiden skulle komma fler "forum-testare" så är det förstås positivt dock, inte bara för att man ökar mängden ögon och kunskap - utan förstås oxå att display mångfalden ökar.

Vad jag har "hört" förresten så finns det de som med beta-FW upplevt större förbättringar på LCD-skärmar än på plasma-skärmar... Tror inte man ska dra nån slutsats alls av det och jag tror inte man ska dra sååå stora slutsatser baserat på displyteknik (även om det är intressant*) då slutresultatet är teknik + en uppsjö bildprocessing (som varierar).

*(nämde ju Faroduja-macroblocking tidigare, vad jag vill minnas så var det felet klart tydligast på digitala displayer (dvs dlp och plasma) och mindre tydligt på analoga displayer (LCD tex) - med analog/digital avses här hur de varierar intensiteten i bilden)

Detta är ju inte konstigt då både Humax boxen och Samsung boxen använder Samsung kretsar till sina avkodare så då borde man få likvärdiga fel oavsett vilken box man använder ;-)

Det tror jag inte stämmer. Humax-boxen har Conexant-kretsar. Samsungs SD-boxar ska använda sig av ST Microelectronics.

Hmm, ja det vore väldigt intressant om det var samma kretsar (och, icke att förglömma, samma tillhörande programvaror/algoritmer) . Har inte den blekaste om hur det ligger till.

Då frågar jag mig .. är det bättre än de förra eller är det bara bättre än FW10.

Jag har bara haft FW6 och ja, "beta FW" är bättre.
Hade ägt boxen i typ 10 minuter (med FW6) när Alien vs Predator slängde upp banding-hell i ansiktet på mig, beta-FW skulle aldrig presentera filmen så illa.

Beta-fw är by far den bästa fw jag har haft, dels pga banding och dels pga video-levels samt "original".

Jag antar och tror att Pacman har stängt av all bildbehandling osv och har den kallibrerad för att få sin skärm så neutral/korrekt som möjligt. Om Humaxen då visar en korrekt bild på den så kan man anta att det betyder att bilden kommer korrekt från Humaxen. Och det är korrekt bild jag (alla?) vill ha. Om någon sedan har en bildvisare som har dålig bildbehandling som ej går att stänga av eller något annat problem, vill iaf inte jag att humax kompenserar sin bild efter den.

Tjaa, delvis, att ha en korrekt fungerande och inställd display är en förutsättning för att man ska kunna analysera vad som kommer in. Men som jag var inne på ovan så finns det så många olika sätt att generera en bild så "vägen till det korrekta" kan ju ske på så många olika sätt, därför är det ju intressant med "mångfald".

Men ja, jag har rätt lite intresse av displayer som gör uppenbart fel. Borde egentligen gälla boxar med iofs. :)

Postad 04 mars 2008 - 10:42

kakapo
  • kakapo
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
En fundering.

Då jag snart ska välja en av Comhems tre boxar så hade jag tänkt välja denna boxen då det är den ända med HDMI ut, jag har inte tänkt abbonera på HD-paketet än då jag tycker det är alldeles för lite kanaler för att motivera kostnaden. Men visst borde det vara värt lite extra för att slippa scart? ;)

Postad 04 mars 2008 - 10:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
kakapo

fortsätt läsa i tråden .. ett tag till.

Ja, HDMI är bättre än scart ... i vanliga fall

Maveric ;)

Postad 04 mars 2008 - 14:10

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Ojojoj ojojoj ojojoj .... la la la laaa :P

Adjö .. comhem .. parabolen kommer upp den 1 April och det är inget Aprilskämt .. ;)

Maveric :)

[2008-03-04 12:19]

HDKonkurrensen mellan tv-operatörerna Canal Digital, Com Hem och Viasat är stenhård. Alla tre erbjuder nu hdtv i sitt kanalutbud och alla tre har satt ett pris på sina hdtv-paket på 99 kronor. Men nu chocksänker Canal Digital sitt hdtv-pris, från och med den 1 april kommer 7 hdtv-kanaler att ingå i det familjepaket som Canal Digital säljer.

Tidigare kostade familjepaketet 189 kronor, nu höjs priset till 209 kronor, i gengäld ingår då 7 hdtv-kanaler.

• SVT HD • TV4 HD • History Channel HD • Discovery HD • National Geographic HD • Voom HD • Silver

- Med tanke på att vi har två verkliga höjdpunkter framför oss i år ­ fotbolls-EM och OS ­ är det rätt tidpunkt att erbjuda det som en naturlig del av vårt populära Familjepaket, säger Patrik Hofbauer VD på Canal Digital Sverige i ett pressmeddelande.

http://www.prylporta..._MKF729.dbp.asp

Redigerat av Unregistered1103, 04 mars 2008 - 14:39.

Postad 04 mars 2008 - 14:17

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Om inte Comhem har ett kraftfullt motdrag, däribland en HD-box värd namnet med inspelning och kanske dubbla tuners, så får man anse att de är på väg att nedmontera företaget.
Svårt att se att man ska kunna stå emot framtidens växande konkurrens genom ny teknik o.s.v.

Postad 04 mars 2008 - 14:33

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Måste tillägga ....

Medan comhem har problem med sin mjukvara och undanhåller sanningar, tar bort o lägger tillbaka
felaktigheter på sin hemsida och gör livet surt för sig själv ...

- Så jobbar konkurrenterna friskt på nya lösningar och full utbyggnad.
Canaldigital kommer att lägga ut HD kanalerna i sitt kabelnät och man har en storsatsning
med IPTV och HD på gång. Viasat ligger i kölvattnet och jobbar med sitt lila projekt.

Så .. det är inte bara bättre o billigare kanalpaket man erbjuder sina kunder... man kommer snart
att nå ut till alla comhems kunder och erbjuda dem en lösning .. på det ena eller andra sättet..
För att inte tala om när avtalen med fastighetsägarna / BRF går ut. Det finns massor av "nya"
avtal som går ut om 2-3 år .. som skrevs vid den stora uppgraderingsvåg comhem lurade på
fastighetsägarna. Det kan bli en saftig smäll för comhem .. kanske idé att flytta kontoret
till en ännu mindre ort än Härnösand o få mer i glesbyggdsbidrag.

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 04 mars 2008 - 14:46.

Postad 04 mars 2008 - 15:50

kakapo
  • kakapo
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Roligt när man har Parabol med Canal Digital idag, men pga flytt (där uppsättning av tallrik inte möjlig) måste sälja sin själ till comhem istället...... ;)

Postad 04 mars 2008 - 15:51

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
@Pacman, du har inte hört något om att kunna mata ut 576i?
Det i kombination med de övriga förbättringarna du upplevt vore ju guld värt.

(Dock kan jag inte alls hålla med om att den skulle vara i närheten av bra på de-interlacing (oavsett firmware). Får rejält med sågtänder på allt videomaterial och allt filmmaterial som inte är 100.) Själva uppskalningen verkar ganska ok dock, nerskalning är det värre ställt med.

Postad 04 mars 2008 - 18:33

Unregistereda40b8a00
  • Unregistereda40b8a00
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Ojojoj ojojoj ojojoj .... la la la laaa ;)

Adjö .. comhem .. parabolen kommer upp den 1 April och det är inget Aprilskämt .. :)

wtg mav! Och tack för länken :)

Postad 04 mars 2008 - 18:42

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Snubblade nyss på en bugg,eller vad man nu vill kalla det.

Jag har för mig att någon ville att ljudet skulle vara kvar när man har EPG framme.
Tryck på LIST före EPG så stannar ljudet kvar,så smutt :)

haha toppen presis va jag ville ha leta buggar bara det är bra

Problemet är bara att om man gör detta en gång eller några gånger hänger sig dekodern. Svart bild och inget ljud. Men menyerna och epg fungerar. Sen kan det komma igång av sig själv, eller att boxen startar om sig själv.

Postad 04 mars 2008 - 18:56

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Min box står alltid på och den är ljummen ..

Den står fritt på en hylla och under en annan hylla .. dvs inte på något annat varmt.

Elektriska komponenter mår bra av att alltid vara på och inte bli kall o sedan varm.
under förutsättning att de inte överhettas.

Gissar på att det är en 40 grader

Tänk på hur varma komponenterna är i en dator. Jag har en dator/musikserver som varit igång
varje dag i 8 år ( ja, still going strong ) så jag tror inte ni behöver vara ororoliga.

Tror nog ni skall vara mer oroliga för att denna boxen aldrig blir en fullvärdig HD box :)

Hm, när vi pratar om temperaturer mellan 20-50-grader eller så kan inte argumentet "må bra av att vara varm" vara något argument eftersom en skillnad på några tiotals grader är väldigt lite, man får ju tänka på att utgå från -273grader (0 Kelvin). Inte 0 grader celsius.
Jag vill påstå att under dessa förutsättningar är det "alltid" elektrolytkondesatorer som ger upp först, och de "torkar" snabbare ju varmare de är och ju längre de hålls varma.

(Boxen drar nästan 20W på och 13W i stand-by har jag för mig att jag mätte upp.)

Postad 04 mars 2008 - 19:12

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Nu är det tisdag. Jag gjorde precis "sök programvara" och den hittade ingen ny FW. Nån som snackat med kundtjänst eller kundrelationer idag?

Postad 04 mars 2008 - 21:10

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Efter att ha studerat forumtrådar om CD's HD-lösa box känns det lite som pest eller kolera i valet mellan Humaxen vs CD's alternativ som tex Expert har. Båda verkar krångla.
Prisbilden för HD kanaler ser dock betydligt ljusare ut hos CD from 1 april (tack Maverick för länken).
Det är ingen ko på isen för min del dock. Kanske bäst att vänta tills tekniken hunnit ifatt.

Wasgo :)

Postad 04 mars 2008 - 21:26

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Nu har jag fått hem min HDTV-box och jag måste faktiskt säga att bilden är Bättre(!) än min gamla Samsung digitalbox jag hade innan. Kör för visso HDMI och inte Scart numera vilket kanske är orsaken till detta? Nu har Comhem klåpat sig och inte kopplat in HDTV-kanalerna ännu så jag kan inte uttala mig om dem...

En fråga dock: Har någon med Samsung-TV lyckats programmera fjärrkontrollen för att styra HD-boxen?
Det funkade gallant med Samsungboxen men Humax tycks inte finnas med i listan av fabrikat... ;) :) :)

Redigerat av Unregistered3811f9da, 04 mars 2008 - 21:28.

Postad 04 mars 2008 - 23:06

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Jaha ..

Undrar om det kommer någon mjukvara .. eller om de håller på att bygga om boxen ..
( pacman ... vad är det du har missat :) )

En sak som slog min när jag funderade vidare idag .. är om inte det finns ett problem till.

Min DVD spelare, BluRay spelare och Mediaspelare har precis som boxen många utgångar.
Men man måste välja en av dem i menyn. Att det är så .. finns det så klart en anledning till
annars hade alla varit öppna för "trafik"

Humaxboxen har alla utgångar öppna och man kan inte eller behöver inte välja utgång.

Vad kan det påverka ?

Om det inte påverkar något, varför har man då lagt in dessa val/begränsningar i "spelarna" ?

Redigerat av Unregistered1103, 04 mars 2008 - 23:29.

Postad 04 mars 2008 - 23:20

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
På Tv4 HD just nu ... i HD :)

Rött Hav

Sjaskig bild tyckte jag... så jag tryckte in BluRay skivan och körde den parallellt

Det är större skillnad mellan bluray och tv4HD än vad det är mellan
DVD och Bluray

Så skall det absolut inte vara ...

Redigerat av Unregistered1103, 04 mars 2008 - 23:21.

Postad 04 mars 2008 - 23:34

Aeroaero
  • Aeroaero
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

På Tv4 HD just nu ... i HD :)

Rött Hav

Sjaskig bild tyckte jag... så jag tryckte in BluRay skivan och körde den parallellt

Det är större skillnad mellan bluray och tv4HD än vad det är mellan
DVD och Bluray

Så skall det absolut inte vara ...

Men det är ju frågan om det är TV4 eller Humax boxen som sänder/gör den dåliga bilden!

Postad 04 mars 2008 - 23:36

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Det kan vi inte svara på ..

Men Pacman kan .. som har nya FW i sin box ...

Vad säger du .. ?

Eller varför inte Comhem som sänder skiten .. - Är det Tv4 eller är det boxen .. ?
Hallå vakna comhem .. någon hemma ? Dax att komma hem nu .. !

Edit : "Hotet inifrån" Canal+ HD .. bedrövlig bild där också ...

Redigerat av Unregistered1103, 04 mars 2008 - 23:50.

Postad 04 mars 2008 - 23:53

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Räkna aldrig med att en TV-utsändning i HD ska se lika bra ut som en välgjord DVD uppspelad via en spelare av medelklass.
Det är min mening.

Wasgo :)

Postad 05 mars 2008 - 00:05

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Vi pratar HD sändning nu ..

Jag vet hur det skall se ut .. Tro mig .. inte så här ..

DVD i all ära .. men DVD är inte HD ...

Jag har nog ett hundratal filmer inspelade från HDTV som jag fått
med mig från USA .. så jag har lite att jämföra med.

Redigerat av Unregistered1103, 05 mars 2008 - 00:10.

Postad 05 mars 2008 - 05:27

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Tror ganska säkert att den generella masspsykosen i tråden (värre tidigare - ligger nu och småputtrar i väntan på att få kasta sig över den nya fw) samt, och i kombination med, att många lärt sig att tydligt se brister i bilden kommer att göra att ett stort antal kommer att uttrycka besvikelse över bilden även efter den nya fw, oavsett sd eller hd. Det måste nog till en helt otroligt bra bild för att den skall accepteras här.

Den viktiga frågan efter uppdateringen av fw är imo om gräset verkigen är grönare på andra sidan (annan operatör och / eller teknisk produkt) eller om det som kommer är i stort så bra som det kan bli med en tv-signal. Att belasta Comhem och / eller boxen för dålig bild i enskilda program går inte om man inte har en eller flera referenser av samma typ (tv-signal) att jämföra med, även om det kan vara intressant att veta hur bra det skulle kunna vara. Slutsatserna kan bli helt "feldragna", speciellt om man har en generellt negativ eller för den skull positiv attidtyd till i detta fall Comhem.

Det dyker upp en och annan "glimsare" om att det kanske inte behöver vara guld och gröna skogar med annan operatör / teknik och sådana jämförelser (svårt för gemene man att få till) är ju egentligen det mest intressanta efter uppdateringen. Hur skall man egentligen veta att det vi får är nöjbart?

Redigerat av Unregistered1013, 05 mars 2008 - 05:32.

Postad 05 mars 2008 - 06:42

Jarl
  • Jarl
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
"Hur skall man egentligen veta att det vi får är nöjbart?"
För min del kräver jag bara att få betydligt bättre bild än vad jag hade med min Sagem ICD503 innan Humax. om inte så blir det retur anmälan.

Postad 05 mars 2008 - 07:41

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

För min del kräver jag bara att få betydligt bättre bild än vad jag hade med min Sagem ICD503 innan Humax. om inte så blir det retur anmälan.

Precis, vi har ju ett antal andra boxar att jämföra med och man ska väl kunna kräva att HD-boxen med HDMI ska uppvisa bättre bild än de andra boxarna.

När det är löst kan man börja jämföra med andra operatörer.

Postad 05 mars 2008 - 09:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

@Pacman, du har inte hört något om att kunna mata ut 576i?

Det finns inget konkret att säga än, tyvärr.

Det i kombination med de övriga förbättringarna du upplevt vore ju guld värt.

Verkligen, skulle vara än tämligen unik "finess".

(Dock kan jag inte alls hålla med om att den skulle vara i närheten av bra på de-interlacing (oavsett firmware). Får rejält med sågtänder på allt videomaterial och allt filmmaterial som inte är 100.) Själva uppskalningen verkar ganska ok dock, nerskalning är det värre ställt med.

Sa jag bra, var inte min mening i så fall. :) Däremot vet jag att jag sa "överraskande bra" vilket förstås kan betyda vad som helst beroende på vilken utgångspunkt man har. ;)

Men ja det finns en anledning till att man tjatat om 576i och det beror förstås på att det finns brister i deinterlaceing och jag påpekade det i testrapporten.

Vad jag har sett så combar den mkt riktigt i vissa områden av bilden lite då och då (och filmdeinterlace är klart krasslig) men annars så tycker jag den håller sig överraskande snygg ändå. Kanske var onödigt negg men jag hade väntat mig värre, i vilket fall som helst hade jag inte väntat mig något tipptopp (och fick det inte heller).

Av det jag sett så skulle jag inte klassa det som "rejäl combing" men det är ju förstås ett subjektivt omdömme. Eller så har jag missat nått (är rätt combing-känslig dock)...har inte kollat deinterlace så noga iofs utan detta är mest baserat på 3-3.5 m avstånd från min fjuttskärm (medans "test-avstånd" snarare är 1 m).

Mer djuplodat undersökning av deinterlace tänkte jag ta om jag fick nån respons på mina klagomål. Har dock inga direkta förhoppningar här, tror det krävs för mkt R&D för att Humax ska kunna ta fram en riktigt bra deinterlacer, som prio 1 borde de (och alla andra box-tillverkare i hela världen) se till att inte deinterlacea alls så att säga...

Ja nedskalningen är inte vacker, har tex föreslagit att 576p helt enkelt tas bort för HD (men att det givetvis ska finnas för SD). SD-uppsklaningen har jag dock inte sagt nått om då jag inte hittat några uppenbara, definerbara, tokigheter (men om nån gör det så tar jag gärna emot tips).

Ja för att verkligen veta det krävs det ju att man vet hur källmaterialet/sändningen ser ut i det optimala fallet och det vet vi ju inte. En metod är ju att man tar reda på så mkt att man rent tekniskt kan säga vad som är fel - inte det lättaste så iaf jag tar emot alla tips som finns. Jag är inte mkt för att skicka in ett "nått är inte bra" om jag inte kan i iaf hyffsat tekniska ordalag definera vad som är fel.

Och ja, en shoot-out mot andra leverantörer vore ruskigt klockrent. Varför har inte det gjorts tidigare för? Det om nått vore att sätta press på alla leverantörer att ha mer fokus på det här med bildkvalité! :)

Redigerat av pacman, 05 mars 2008 - 09:35.

Postad 05 mars 2008 - 09:40

Varre
  • Varre
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
När är det tänkt att den nya FWn ska komma? Någon som vet?

Postad 05 mars 2008 - 09:43

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0

När är det tänkt att den nya FWn ska komma? Någon som vet?

2012 :)

Postad 05 mars 2008 - 10:01

berry68
  • berry68
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Eller kanske 2015 klockan 15:00
Suck.....

Postad 05 mars 2008 - 10:33

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Precis, vi har ju ett antal andra boxar att jämföra med och man ska väl kunna kräva att HD-boxen med HDMI ska uppvisa bättre bild än de andra boxarna.

Huvudmålet var att HD-boxen skulle vara minst lika bra eller bättre än de SD-boxar som vi haft tidigare. Frågan är om det sas kommer att räcka för gemene man, iom att man nog (iaf jag) har blivit peitgare med bilden. Jag tror att fler än jag har högre krav nu än tidigare och därmed misstänker jag att det för många här inte kommer att räcka med en lika bra eller något bättre bild än de gamla sd-boxarna. Har dessutom för mig att pacman vid något tillfälle menade att skillnaden mellan hdmi och scart var så liten att han var tveksam till att någon kunde upptäcka den (aningen osäkerom detta...). Misstänker att många kopmmer att spana efter grönare gräs även om målet med fw uppnås...

Postad 05 mars 2008 - 11:06

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Huvudmålet var att HD-boxen skulle vara minst lika bra eller bättre än de SD-boxar som vi haft tidigare. Frågan är om det sas kommer att räcka för gemene man, iom att man nog (iaf jag) har blivit peitgare med bilden. Jag tror att fler än jag har högre krav nu än tidigare och därmed misstänker jag att det för många här inte kommer att räcka med en lika bra eller något bättre bild än de gamla sd-boxarna. Har dessutom för mig att pacman vid något tillfälle menade att skillnaden mellan hdmi och scart var så liten att han var tveksam till att någon kunde upptäcka den (aningen osäkerom detta...). Misstänker att många kopmmer att spana efter grönare gräs även om målet med fw uppnås...

Kommer den nya fw vara den bästa hittills så kommer nog många bli nöjda. Men för den skull så kommer varje fall jag fortfarande vara kritisk och spana efter grönare gräs.

Bildkvaliteten i high defenition borde vara väldigt nära blu-ray på en 42" TV och så länge den inte är det så finns det anledning att klaga på bilden.

Lyckas comhem få ut den nya mjukvaran så kommer kritiken mot comhem minska kraftigt i denna tråd. Då kan vi lägga mer energi på vår ilska i andra frågor, tex på kritiken i nån av de 13 comhem-relaterade trådar som finns på minhembio.com.

Redigerat av frhape, 05 mars 2008 - 11:08.

Postad 05 mars 2008 - 11:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Pefre>> Hur stor skillnaderna är (mellan hdmi & rgb-scart på SDTV) beror förstås helt och hållet på vilken display man har, det hänger ju ihop med vilken bildprocessing man har samt vad ens scart-kabel och scart-interface har för bandbredd och precision.

Med min utrustning är i praktiken skillnaden mellan Scart och HDMI ganska liten, även om den såklart finns. Växlar man lite emellan dem är det med digital-tvs ofta sunkiga och icke-krävande material (är rätt sällan det med "riktigt material" (ej testbilder) finns info som är uppe vid säg 5 Mhz och snurrar...) ingen direkt "in your face" skillnad (och när det gäller deinterlace så ger som sagt scart bättre bild än hdmi, även om Pios dito inte på något sätt är optimal), IMHO iaf. På en sämre display (analoga interface och PAL-hantering överlag verkar inte direkt vara prio 1 hos många tillverkare) är skillnaderna garanterat större.

Trots det finns det förstås fördelar med att använda hdmi. Bandbredd ("detaljeringsförmåga"), precision ("per-pixel kontrast") och till en liten del även brusnivå ÄR bättre via HDMI (och vem vill inte slippa onödiga omvandlingar?) så det ju just därför man vill ha möjligheten att få ut en av boxen så obehandlad signal som möjligt, allt annat är en potientiell avsiktlig degradering av bildkvalité (dock ej för alla, HDMI 576i är knappast prioriterat, eller kanske inte ens implementerat, i alla displayer) och det vill vi inte ha. :)

frhape>> Absolut. Är övertygad om att det kan bli bättre, framförallt när det gäller HD, än med "beta FW" så det är bara att fortsätta pusha på, bara för att boxen förbättras betyder ju inte det att man ska vara nöjd. ;) Det tror jag iofs gäller alla boxar på marknaden, oavsett vilken färg det är på gräset de står på. :)

Postad 05 mars 2008 - 13:24

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Pacman

Vad svarar du på mitt inlägg om val av utgångar och att samtliga är öppna för trafik.
Har du funderat på vad det kan påverka ?

Maveric ;)

Postad 05 mars 2008 - 13:28

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Sedan är det för J-la dåligt av comhem att inte ge kunderna en hint om när de kan
förvänta sig få FW. Alla datum är kundspekulationer.29 feb var dagen för omförhandling för
dem som fått en ersättning / uppgörelse. 8 Mars har man sagt som förhoppning
men det är inte sagt att det kommer varken före eller på den dagen. Varför har man så svårt
för att ge information.

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 05 mars 2008 - 13:29.

Postad 05 mars 2008 - 13:30

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Antagligen för att dom inte vet själva och i den situationen dom är i nu så är det ju livsfarligt att gå ut med ett datum. Tänk stormen om dom inte skulle hålla det sen ;)

Ett företag under hård press

Mvh D

Postad 05 mars 2008 - 13:37

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Desto större anledning att bryta mönstret o börja uppträda som ett företag ...

Maveric ;)

Postad 05 mars 2008 - 13:42

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Helt sant.

Bor i Comhem hus och har följt den här tråden väldigt länge. Kör för närvarande boxer men funkar sådär så blir nog tvungen o byta snart. Men vill ha en fungerande box först och det verkar ta tid. Sen sköter dom allt så illa så man blir ju inte direkt sugen på att byta......

Mvh D

Postad 05 mars 2008 - 15:02

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
hallå nu kan ni välkomna mig in i klubben ang blockbildningar såg just på tv1000 fy fan säger jag bara första gången jag ser dem fast jag har haft boxen ett bra tag nu men min tv förstärker dock inte blockbildningen lika mycket som andra utan det är relativt små blockbildningar men de syns på svarta ytor

Redigerat av Duckface21, 05 mars 2008 - 15:03.

Postad 05 mars 2008 - 16:02

Maltman
  • Maltman
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Pacman: Är testerna från din sida avslutade nu ?
Tack för din hjälp, och dina uppdateringar här på tråden...

Skall vi se...i dag är det den 5/3........ ;)

Duckface: Välkommen, hoppas du trivs här... :blink:

Postad 05 mars 2008 - 16:53

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Minns ej att jag läst om detta i denna tråd, men i Prylportalens test av (Den gedigna) Humaxboxen står att läsa:

"Vi kopplade boxen via hdmi och angav utgående upplösning till 1080i då denna inställning matchar panelen bäst. Saknar man hdmi-anslutning på sin bildvisare går det bra att använda komponent-utgången istället som också ger HD-upplösning. För flerkanalsljud anslöt vi en optisk kabel mellan boxens S/PDIF-utgång och en motsvarande ingång på receivern. Tyvärr stöder inte boxen Dolby Digital via hdmi men detta är ”något Humax överväger att implementera i en kommande uppdatering” enligt Com Hems informationschef Berndt Schmitz."

Hur ser läget ut idag? Stöder boxen DD via HDMI? Testet är ju över ett år gammalt.

Postad 05 mars 2008 - 17:18

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Ja det gör den ..

Dock upplever jag nya synkproblem sedan så gjordes ..

Maveric ;)

Postad 05 mars 2008 - 17:55

Raven
  • Raven
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
För de som ifrågasätter hur bra bild man egentligen skall kunna förvänta sig av HDTV från ComHem:

Jag förväntar mig MINST lika bra bild som de har i USA.

Mer eller mindre alla med PS3, HTPC, eller dylikt kan (med lite moralisk tänjning), kolla hur det EGENTLIGEN skall se ut. Kan bara säga att ComHem har låååångt kvar.

Postad 05 mars 2008 - 18:38

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Ja det gör den ..

Dock upplever jag nya synkproblem sedan så gjordes ..

Maveric :blink:

Tack för infon, Mav! ;)

Postad 05 mars 2008 - 19:55

Muffen
  • Muffen
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej alla glada Comhem kunder ;)

Jo, jag har la som ni alla andr problem med att svartan i bliden är i vissa kanaler/sändingar så där blocking eller vad ni kallar det för, har sökt lite här i denna tråden men inte hittat de jag söker efter riktigt, grejen är det att ibland när jag vi kollar, så försvinner bilden totalt i en 2sekunder för att sedan komma tillbaka..vilket är mycket irriterande..
felet är väldig oregelbundet..ibland kommer det 5ggr om dagen ibland bara 1gång..ibland kanske fler:/

1.00.10 är min mjukvara å den är uppdaterad 20augusti-2007, det är la den som är lite små kass...men det kommer la en ny ganska snart?

Postad 05 mars 2008 - 20:26

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Hej alla glada Comhem kunder :blink:

Några glada Comhem kunder finns inte här ;) Ingen partystämning direkt

Redigerat av MacGam, 05 mars 2008 - 20:42.

Postad 05 mars 2008 - 20:50

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
fick hem min trasiga viasat bredbands box i dag efter lagning säger bara en sak mycket bättre bild en comhems hd box. dock så ska jag ha kvar comhem boxen endå pg av discoveryHD älskar kanalen sa upp viasat boxen för 1 månad sen då den pajade. comhem hd boxen har suddigare bild uplever ni samma sak med gämförelser med andra operatörer

Postad 05 mars 2008 - 21:48

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Ovanstående inlägg säger en hel del om Comhems utbud och brist på kvalitét i det vi får hem i våra "tre hål i väggen"! Bättring, CH!

Wasgo ;)

Redigerat av Unregistered7ae15c99, 05 mars 2008 - 22:33.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.