Det verkar som 5090 inte går att köpa längre butiken hävdar att den är slut överalt och kommer inte säljas förens slutet på sommaren ?.
Det var ett konstigt svar av BRL då blev det en samsung 657 istället .
5090H finns att köpas !
Mvh
* Officiell tråd - Pioneer G9
Startad av
The Blackening
, feb 01 2008 23:03
7510 svar till detta ämne
39 relaterade trådar
Postad 03 februari 2009 - 22:31
5090H finns att köpas ! Mvh Postad 03 februari 2009 - 23:14
Nej nej, hur fel kan det bli. Vilket nedköp. Du struntar i Pioneeren och köper en betydligt sämre Samsung plasma för att en butik påstår något. 5090 ska enligt uppgifter ha tagits ur sortimentet ja, men det verkar ändå som butiker får in några exemplar emellanåt. 5090H däremot finns kvar och säljs för ungefär samma pengar som 5090 om du kontaktar en butik och frågar om du kan få en offert. Detta borde din butik ha informerat dig om. Men dom gör väl mer vinst på en Samsung plasma kan jag tänka mig. Redigerat av belzebubb, 03 februari 2009 - 23:18. Postad 04 februari 2009 - 07:59 Jag hade 2 st gamla bakhögtalare som jag ställde på mina stora frontar och kopplade in. Blev faktiskt skitbra! Lätt att få till bra ljud via interna menyerna för ljud! Postad 04 februari 2009 - 08:12 ![]() Jag tänkte köpa till underliggande högtalaren samt fot. Det skall totalt bli 24000:- Vad tror ni man kan få ner priset i vid affär? Några bra tips om förhandla ner priset? Redigerat av Unregisteredd835cead, 04 februari 2009 - 08:13. Postad 04 februari 2009 - 10:37 Mvh Postad 04 februari 2009 - 10:52 Ja, KRP-500A är snäppet bättre, men skillnaden är liten. Du kan läsa mer här inom tråden (t ex tillbaka ett par sidor), och också här: https://www.minhembi...howtopic=218398. Postad 04 februari 2009 - 11:00 Samsung 657 - vad är det? Jag kan Samsung tv:ar rätt bra, men har aldrig hört talas om en modell som heter 657. Är den LCD eller plasma? De enda 2008 Samsung som kan jämföras med Pioneer 9G är ju 9-serien, och kanske 796:an, båda två LED LCD. Pion är fortfarande bättre bildmässigt än båda dem två, sen kan vissa kanske tycka att 9-serien är snyggare, men den är också dyrare, beroende på vilket storlek önskas. Postad 04 februari 2009 - 11:13
Samsung a756 kanske han menar...? En sökning på prisjakt gav bara resultat på en samsung tvättmaskin :-) Postad 04 februari 2009 - 11:25 Källan till ljudet är glaspanelen självt och därav är det extremt riktningskänsligt, där sweetspot rakt framför TVn är största problemet om man är extra känslig för detta ljud eller fått en panel som alstrar en högre ljudnivå än "normalt". Hur skulle en ljudabsorbent bakom TVn hjälpa? Sen får du faktiskt ge dig med ditt konstanta skrivande om detta när du dels inte har någon aning om vad det rör sig om, dels så finns det en specifik buzzingtråd om du vill disskutera ämnet. Postad 04 februari 2009 - 11:40 Nej, psf är inte detsamma som fps. Står det uttryckligen psf? Vilken film och vilken distributör gäller det? Hursomhaver, psf = progressive segment frame Postad 04 februari 2009 - 11:50 Jag skulle aldrig beställa en tv med 3 månaders leveranstid. Det kan hända otroligt mycket mellan nu och då. Om du vill vänta tills Maj, beställa den då, inte nu. Postad 04 februari 2009 - 11:52
Jag har också undrat över precis detta. Jag såg det häromdagen senast på filmen Righetous Kill på blu-ray (svensk utgåva). Här går att läsa lite hos Wikipedia: http://en.wikipedia....segmented_Frame När jag snabbt läser det där så verkar det fortfarande vara någon form av ändring av formatet från film till video. En gissning är ju att just filmer på blu-ray som har 25 PsF borde köras i DM1 på just denna TV. Men varför gör dom om till detta format när originalet borde ligga på 24 fps (och 1080p24 borde vara det självklara valet att lägga på blu-ray skivan). Ta nu inte det jag skrivit som fakta utan jag vill gärna få diskussioner och mothugg! Postad 04 februari 2009 - 12:08 Ja, DM1 är korrekt hantering av 25 fps film, vilket 1080 @ 25 psf är. Varför de gör om till psf kan man verkligen fråga sig om det inte är av praktiska skäl för redigering (varför man nu skulle göra det, redigera vill säga). Jag har tyvärr inget bra svar, kanske någon annan vet mer? Annars får du ställa frågan till distributören varför de "förstör" orginalet då det idag går alldeles utmärkt att återge film så som det var tänkt att återges. ![]() Postad 04 februari 2009 - 13:27 PS-50A676 (plasma) eller LE-XXA676 (LCD)? Oavsett kan man inte jämföra med Pio G9, men samtidigt är de båda två hyfsad bra och mycket billigare. Du kommer säkert vara supernöjd, så länge du inte läsa här för mycket, och aldrig ser den bredvid en Pio G9. Postad 04 februari 2009 - 14:09
Postad 04 februari 2009 - 15:32 Jag funderar på att köpa en nämligen... 25000 med högt + stativ IOFS har jag andra HD mottagare ( Kathrein& DM800 ) men det vore jo kul med en inbyggd som funkar också. Kan kan köra med 3 enheter inkopplade på SCART, 3 st på HDMI ,1 st på komponent ? ( jag vet , jag har för många burkar :-) Postad 04 februari 2009 - 15:35
Se ovan angående Canal Digital. Du kan köra med tre HDMI. Postad 04 februari 2009 - 16:43 Var vädligt nära på att beställa Samsung 796 men LED tekniken den använder verkar ju inte vara i mer än beta utvecklingsstadiet så den TVn är inte längre ett alternativ för mig. / 20åring som ligger precis under 20.000kr strecket ;P Postad 04 februari 2009 - 17:13
Spara lite längre och köp en Pioneer? Du kommer inte ångra dig i alla fall. Om du har extra tålamod kan du alltid vänta på G10. Själv köpte jag min 5090H för 33k, vilket förstås är surt. Priset på G10 borde vara lite lägre än så, eller? Postad 04 februari 2009 - 17:16
Tror inte att priset kommer sjunka ytterligare. Däremot kommer det gå tillbaka till 30.000+ priset nån gång. Prissänkning grundade sig ju bara, har jag hört av HBC (Hemmabiocenter), att 50-tummarna sålde så dåligt i Europa att de var tvungna att göra något med alla de hade i lager. Förr eller senare har de ju sålt slut överskottet och då går priset upp igen. Om jag vore dig skulle jag låna 2000 av dina föräldrar och betala tillbaka det när du kan. Man vet aldrig när priser hoppar tillbaka ![]() Postad 04 februari 2009 - 17:20 ljudet fungerar bra när jag byter till PC input men man vill ju gärna ha bilden samtidigt på input 4 Postad 04 februari 2009 - 17:48
alltså, det är inte pengarna som är problemet, eller jo. Alltså, det ligger till såhär; Dataföretaget jag jobbade på gick i konkurs i sammanband med det nya året. Jag har pengar till pioneern, och pengar så jag klarar mig arbetslös ett tag till. Jag har även en stor chans att minst få 10k från obetald lön (statlig lönegaranti). Det är mest det psykologiska som spelar in, 22k är mkt pengar, det tar emot att ge så mkt för en tv, 19.000 har blivit en gräns jag själv dragit. Det kommer även kännas konstigt att ha denna TVn tillsammans med min reciever+2 frontar som jag gav ca 8.000 för när jag köpte det. Mest vad andra kommer tänka om det, jag bryr mig inte själv. Jag tycker mitt ljud är helt ok till musik, lite sådär till film eftersom jag inte har en front högtalare så konversationerna blir lite låga. Men ja...de funkar för mig, jag prioriterar en stor bild med BRA KVALITE mkt högre än ljud just nu, ljudet kommer när jag flyttat hemifrån. Då ska ja börja bygga upp min hemmabio med helt nya delar. Om jag skulle va helt hundra på att få min obetalda lön fullt utbetald så har jag ca 20k som jag inte räknat med att få, gäller bara att intala mig själv att det inte är något fel att slänga allt detta PLUS 2k för en TV. :/ Övertala mig! (kommer aldrig få för mig att köpa denna tvn om den fortfarande kostar 22k _utan_ att ha fått min lön fullt utbetald) Postad 04 februari 2009 - 18:39 Grejen är, det finns inga 5090:or att ha just nu, oavsett, tror jag. Så det är ganska akademisk, hur mycket den kostar. Postad 04 februari 2009 - 20:15
öh? Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt :S...jag är uppenbarligen redo att vänta en längre för att köpa den vid en prissänkning. Finns där ingen nu så rör det inte precis mig i ryggen. Sen förstår jag inte riktigt din sista mening, aldrig sett akademisk(t?) användas i en mening som du gjort, vad menar du? Rätt sjukt det du sa Axson83 i ditt inlägg, om det nu stämmer? Hur kan man sänka en tv med 8.000 och sen ha planer att gå upp till 30.000kr igen? Jag ville ha motivering till att köpa denna sjuka tv! Hjälp mig att finna denna motivering ![]() Antar att där inte är alls samma fel på denna tvn angående inputlag, osynkning av ljud etc, som tex 796 verkar lida av? Är 5090 bra att spela ps3 spel på etc? Postad 04 februari 2009 - 20:32 TV'n är helt underbar, hanterar vanliga tv-sändningar galant (jag använder den inbyggda digitalboxen som finns i H-modellen) och bilden är faktiskt förvånansvärt bra. Ang. Ps3 så finns det varker input-lag, eftersläpningar eller fördröjningar vilket jag är tacksam för då jag brukar vara riktigt kräsen när det kommer till sådant. Vill du ha en TV som är prisvärd så ska du verkligen satsa på en 5090/H. Lovar dig, du kommer bara att le när du tittar på Kuron:) Postad 04 februari 2009 - 21:14
haha alltså jag hade varit som ett barn på julafton x 1000 om jag sett budbilen komma med min beställda Pioneer. Jag kommer nog inte att köpa H versionen, om jag nu köper denna dyra tv alls. Jag har inget jobb just nu, jag har arbetat på en del företag under 1.5 års period och jag har rest till Australien etc. På något sätt så tycker jag inte att jag förtjänar att köpa en TV för så mycket pengar. Jag hade ju aldrig haft råd till detta om jag inte bott hemma. Vet att mina föräldrar inte har något emot att jag inte vet vad jag vill jobba med än och dom kommer inte precis kasta ut mig förrän jag har fast jobb och är redo och hittat lägenhet. Vill egentligen inte spendera en massa pengar när jag inte ens har ett jobb. Sry för den grövsta off-topic någonsin men ja ![]() Stämmer det som personen ovan sa att den inte finns att köpa just nu? Och stämmer det även att TVn kommer gå upp till 30.000kr?? Redigerat av g-thang, 04 februari 2009 - 21:16. Postad 04 februari 2009 - 21:24
Förstår hur du känner, kan garantera dig att den är värd varenda krona! ![]() Jo, ändamålet var faktiskt att använda den till just TV-spel och filmtittande, gick emot alla som säger att LCD ska vara bättre till spelande och jag gjorde rätt, tycker jag. Kan garantera dig en toppenbild på de flesta spel, tom 720p ser strålande ut. Angående prishöjning så har jag ingen aning, men skulle gissa på att det inte kommer bli något högre pris. Postad 04 februari 2009 - 22:05 Ser fjärrkontrollen likadan ut. Var och tittade på 5090H idag och blev såld. Men det känns som jag är mer ute efter 5090 modellen. /Matte Postad 05 februari 2009 - 07:59 Skillnaden mellan H-modellen och icke-H är ju den inbyggda tunern, eller vad man kallar det, och ett annat gränssnitt på H-modellen. Det är vad jag har hört i alla fall. Postad 05 februari 2009 - 09:56 Jag är mycket nöjd med 5090H som spel-TV. Bild på TV-sändingar från Boxer är inget vidare (ser ut som YouTube, i synnerhet på de "billigare" kanalerna såsom TV3, Kanal 5 osv), men det kan inte skyllas på TVn. Postad 05 februari 2009 - 11:30 Förlåt, direktöversättning från mitt modersmål, engelska. Jag menade att det är bara teoretiska frågor som du ställer, och att många av dina frågor rör sig om framtiden. Eftersom det finns inga 5090:or att köpa nu, så har du inget val än att vänta. Och genom att vänta kommer du se vad som händer i framtiden. Mao, om du väntar tills det finns några 5090:or i lager, så kanske många av dina frågor blir besvarade under tiden. Eller så kan du göra som mig, och bara vänta och vänta i flera år, kolla på alla nya produkter, vänta på ännu nyare, och aldrig köpa en tv. Postad 05 februari 2009 - 12:00 Det ska vara bättre menyer i H modellen , fjärren vet ej hur den ser ut till 5090 ( kan vara samma som till H ). Postad 05 februari 2009 - 12:04 Fick svar på mitt mail till Pioneer. Hej Etiketten verkar ha fallit bort. Vi ser över problemet. Fältet som gäller är det tomma fältet under serienr. Mvh Postad 05 februari 2009 - 12:21 ![]() Redigerat av KREIGER, 05 februari 2009 - 12:23. Postad 05 februari 2009 - 12:26 Besked om att sätta företaget i konkurs skede den 26:e Januari. När det gäller sånt här med ekonomiska ersättningar så har man ju hört skräckexempel som tagit år (tror ju inte att detta är något sådant men ja, ni förstår vad ja menar). Jag har bestämt mig iaf att om jag får min lön utbetald så blir det en 5090 (om jag inte har sjuk otur o priset höjs till 30k som nån sa) Postad 05 februari 2009 - 12:36 Gällande svärtan kan jag ju säga att den på mitt exemplar inte är riktigt 100% svart. Mörklägger man rummet totalt ser man att bilden inte är helt svart (förrän efter 45 sekunder utan källa då bilden automatiskt stängs av), men tänder man en liten lampa går det nästan inte att se skillnad på ramen och bilden. Är det något fel på mitt exemplar eller har ni andra så med?? Min brightness är inställd på värdet "0". Observera att detta absolut inte är något klagomål på svärtan Pioneer producerar, då den fortfarande är helt överlägsen konkurrenterna, iaf med on-screen content! Redigerat av KREIGER, 05 februari 2009 - 12:41. Postad 05 februari 2009 - 12:59 Nej, det är precis som det ska vara. Det kommer att dröja ett tag till innan svart är helt svart i ett mörklagt rum och scener med låg APL (Average Picture Level, enkelt översatt, hur mycket vitt som finns i bilden, en helsvart bild har 0% APL, en helvit bild har 100% APL). Kommer inte med G10 heller, men det börjar ju närma sig när det i praktiken inte längre spelar någon roll att svärtan inte är helt svart. Postad 05 februari 2009 - 13:17 Ja, många recensioner hade problem med G9 eftersom svärtan gick inte att mäta med deras instrument. De behövde uppgradera eller hyra mer avancerade instrument för att mäta svärtan. Men ögonen är otroligt känsligt, så det är inte så svårt för oss att se att det är inte helt svart, om rummet är helt mörkt och bilden har låg APL. Postad 05 februari 2009 - 13:56 Jag testade en 5090h nyligen och menyerna är snyggare än på min 5090, specielt EPG va mycket bättre. Däremot var menyerna sjukt sega, känns inte motiverat att ha snygga menyer om man inte kan göra dem smidiga att navigera i så då föredrar jag vanliga 5090. /N Postad 05 februari 2009 - 18:49 ![]() ![]() Postad 05 februari 2009 - 18:59
VAr ingen bra förklaring, väldigt rörig. Finns det ingen på svenska och som förklare mer kortfattat? Redigerat av Peterrrrr, 05 februari 2009 - 19:01. Postad 05 februari 2009 - 19:35 Jag kan inte tänker mig en bättre förklaring än den du fick, förutom att den var på engelska. Det fanns en kortfattat del för folk som vill inte kastar bort för mycket tid, och sedan en otroligt utförlig del för nissar som vill veta allt. Det är inte möjligt att berätta alla detaljer om en komplex historia i 3 rader, så man får välja. Om du vill har den på svenska kan jag varmt rekommendera Google translate. Redigerat av hyslopc, 05 februari 2009 - 19:36. Postad 05 februari 2009 - 19:37 och det var bara att skita i samsungen om sätta sig på väntte tid. Någon som vet var dom kommer få in denna Tv snart och inte i maj eller måste jag köpa 5090H. När man har nätverks kabel kan man då titta på filmerna från datorn med bra bild ? Kan man få in virus från datorn om man får det ? Postad 05 februari 2009 - 19:51 Jag har aldrig provat, så något om bilden kan jag inte säga. Det jag dock kan säga med 100% säkerhet är att du aldrig kan få ett virus från datorn till TV:n! ![]() Postad 05 februari 2009 - 19:53 Intressant. På grund av bildkvalitén, hur tv:n ser ut, eller något annt? 5090H har stöd för det, men det fungerar lite sådär. Jag tycker personligen att en Popcorn Hour slår den inbyggda på alla sätt och vis. Nej, ingen risk för det Postad 05 februari 2009 - 20:44 Ställer man in alla parametrar rätt så tycker jag det är helt svart. Som grabben säger för jämnan: Det är ju kolsvart pappa! Vilken bild säger han ofta när han kommer från sin egen Samsung på rummet! Pioneer 5090H köpte jag innan Jul för 22000 kr med fot och den är ju så supergrym! Man blir lycklig varje dag man tittar på HD-kanaler, spelar PS3 och Xbox 360 och sen BD. Pioneer krossar resten av tv-världen när man har ställt in den hemma! Till alla som undrar; KÖP KÖP KÖP! Postad 05 februari 2009 - 21:11 I såna fall är det något som inte är som det ska på min, för helt svart blir den bara efter ca 45 sekunder utan bild från någon källa. Jag tycker att skillnaden i ett kolsvart rum klart går att se precis innan skärmen släcks ner automatisk i alla fall. Nu blir jag trots Wolfys tidigare svar lite orolig ändå. Detta var inte bra! Redigerat av KREIGER, 05 februari 2009 - 21:29. Postad 05 februari 2009 - 21:29 jeg er ny her, om du ikke er fornøyd med bildet, så bør du bruke en kalibreringsdisc for å sette korrekt lysstyrke og kontrast. om det er en 5090 du har, så vil jeg anbefale å prøve bumtious sine settings, du finner dem på avforum. om du har 5090H bør du prøve D-Nice sine settings for elite 111, da det er endel forskjell på 5090 og 5090H. elite 111 er veldig lik 5090H når det gjelder innstillinger. du finner dem på avsforum. jeg har en 5090H, med D-Nice sine settings, og ser vesentlig forskjell i forhold til bumtious sine.
Postad 05 februari 2009 - 21:40 Jag har ställt in min tv från direkten med hjälp av DVE HD Basics, men oavsett inställning blir väl inte skärmen helt svart? Se bara på dessa bilder: ![]() Dock skulle man kunna säga att konkurrenterna är ett skämt i jämförelse! Redigerat av KREIGER, 05 februari 2009 - 21:43. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |