det er ikke teknisk mulig i dag, og blir ikke mulig med dette årets modeller heller.
det menneskelig øyet er veldig sensitivt, og vil se selv de minste avvik fra absolutt svart.
* Officiell tråd - Pioneer G9
Startad av
The Blackening
, feb 01 2008 23:03
7510 svar till detta ämne
39 relaterade trådar
Postad 05 februari 2009 - 21:51 det er ikke teknisk mulig i dag, og blir ikke mulig med dette årets modeller heller. det menneskelig øyet er veldig sensitivt, og vil se selv de minste avvik fra absolutt svart. Postad 05 februari 2009 - 22:04 Ok, det var bara det jag ville försäkra mig om. Då är det alltså inget knas med mitt exemplar. Måste också rekommendera denna tv till alla. Den är verkligen superbra! Det finns inget bättre på marknaden idag helt enkelt. Var t.ex. på Sony Center härom dagen och såg deras nya KDL-46X4500 med LED-backlight. Denna kostade 40k och är dessutom 4" mindre än Kuron. Dessutom är bildkvalitén sämre, så en 9G för 25k tycker jag är VÄLDIGT prisvärt! Postad 05 februari 2009 - 22:07 Du kan sitta helt lugn, Pioneer G9 är inte helt svart (inte ens lönt att argumentera om, det är ett faktum) utan har ett mätbart ljusutsläpp från panenel (med insignal vill säga och innan den slår av panelen med en helsvart signal). Ett par saker att tänka på: 1. Man ska inte titta på en TV i ett helt nedsläckt rum, det är inte bra med så pass liten och relativt intensiv bild. Den rekommenderade miljön är att ha en bakgrundsbelysning, helst bakom TVn, helst kring 10% av ljusstyrkan från referensvitt (om du har DVE så finns det ett mönster för att uppskatta korrekt ljusstyrka hos bakgrundsbelysningen) och till sist att ljuset helst ska ha en färgtemperatur kring 6 500 K - allra bäst om ljusspektrat är i närheten av CIE D65. 2. Beroende på ljuset man har i omgivningen kring TVn samt vilken typ av scen man tittar på så kan svärtan hos G9 upplevas som helt svart och det gäller även en G8. Så, om du är lite missnöjd med svärtan, börja med att sluta titta i ett helt mörkt rum och installera en bakgrundsbelysning - även om du inte uppnår rekommendationerna ovan så är i alla fall en lampa placerad så den inte syns i panelen bättre än ingenting. Postad 05 februari 2009 - 22:26 ![]() Om man skall ha högtalare monterad under och man samtidigt vill ha fot skall man då ha Pioneer PDK-TS33A ? //Matte Postad 05 februari 2009 - 22:34 Postad 05 februari 2009 - 22:34
Jag gjorde nyss också det och är grymt besviken på "årets spel". Gummibandseffekt på siktet och bara en enda (!) typ av fiende. Lika trist som KZ1 till PS2... Sorry för OT. Det såg bra ut på Pioneer :-) Postad 05 februari 2009 - 22:39
Som det sagt tidigare så kommer den aldrig att bli helt svart och därmed är det inte något fel på din tv. Även om robotize säger att hans är helt svart så är det helt omöjligt och stämmer där med inte alls ![]() Postad 05 februari 2009 - 22:40 Det verkar svårt att göra något på priset men dom verkar kunna släppa med väg fästet gratis. Postad 05 februari 2009 - 22:46
Rekommenderar inte någon högtalare för denna tv eftersom utan högtalare ser den mycket bättre ut. Om du kan satsa på två externa högtalare som dessutom kan blir mycket billigare. Postad 05 februari 2009 - 22:47 Jo, det var liksom det inlägget var tänkt att förmedla. Årets spel vet jag inte riktigt heller om jag skulle kunna titulera det som, speciellt inte efter ett demo som tar slut efter 15 min. ![]() Redigerat av KREIGER, 05 februari 2009 - 22:49. Postad 06 februari 2009 - 00:54 Redigerat av belzebubb, 06 februari 2009 - 01:22. Postad 06 februari 2009 - 01:57 Hade hoppats att få min i morgon också men får nog vänta tills nästa vecka & då återkommer jag säkert med tusen frågor... Till er som har haft en ett tag. Jag ska ISF-kalibrera min efter inkörningen ( ja inte jag utan hembiobutiken) & undrar vilket läge som ger godtagbar bild innan dess & vilka eventuella justeringar jag kan behöva göra? Självfallet så kommer jag att skruva själv men lite hjälp på traven skadar aldrig. Postad 06 februari 2009 - 02:15 sjekk ut D-Nice sine settings for N.A. elite 111, den er veldig lik 5090H når det kommer til innstillinger. innstillinger for 5090 uten H funker dårlig, da det blir ett klart grønnpush.
Postad 06 februari 2009 - 02:19 det er ikke å anbefale, da den innebygde forsterkeren er på ca. 10 watt pr. kanal, og ikke bygd for en vanlig høyttalers tunge last. den er bygget for de høyttalerene som følger med, som har en meget enkel last. det som kan skje er at tv-en slår seg av p.g.a. overbelastning, og i verste fall at du brenner opp forsterkeren. da er det mye bedre å heller kjøpe en billig stereoforsterker og noen billige høyttalere. Postad 06 februari 2009 - 07:12 Nej, tyvärr har jag inte det på rak arm. Jag har experimenterat med en lysrörsarmatur, men lyckades inte hitta någon bra lösning för bottenlast så ljuset började flimmra när jag dimmade ljuset. Sitter idag med en temporärlösning med LED-stripe, men den är inte tillräckligt bra så jag söker vidare. Håller på att diskutera lösningar på ett annat forum. Om du bor i Stockholmsområdet kan du besöka Hemmabiocenter på Lidingö, det är de jag håller på att diskutera med - de ska enligt uppgift ha olika lösningar för detta, men jag har inte fått något praktiskt exempel ännu och bor tyvärr inte så att jag enkelt kan besöka dem i butiken. Känner du någon som ofta reser fram och tillbaka mellan Sverige och USA så finns alternativet, Ideal Lume. PS Glömde det om rimlig prisklass. Det är alltid svårt att ange vad som är rimligt. För en riktigt kompetent lösning blir nog priset kring 3 000 kr, sen finns det såklart mycket billigare, men jag har inte ännu hittat någon "billig" lösning som är bra nog (i mitt tycke). DS Redigerat av Wolfy, 06 februari 2009 - 07:20. Postad 06 februari 2009 - 07:15 Postad 06 februari 2009 - 07:30 Kolla mina bilder i galleriet så förstår du att vi tycker det är helt svart! Postad 06 februari 2009 - 07:32 Är det din personliga åsikt, eller har du verifierat det med mätinstrument? Dels så har inte de Amerikanska modellerna mycket gemensamt med de Europeiska, dels så är varje panel unik och ges olika grundinställnigar från fabrik. Varför jag frågar är för att jag är väldigt mycket emot att kopiera inställningar från någon annan, speciellt när det innefattar de mer avancerade inställningarna så som justering av vitbalans och/eller färginställningar. Det kan vara allt från OK till helt fel och t o m sämre än om du bara väljer en av TVns grundinställningar och själv justerar in grundinställningen m h a, t ex DVE HD Basics. Jag skulle rekommendera det senare under en inkörningsperiod innan en ISF-kalibrering. Postad 06 februari 2009 - 07:38 Helt omöjligt att göra det då det inte finns någon kamera i hela världen som kan fånga det på bild. Enda sättet är att ta ett foto med extremt lång slutartid och då kommer det att vara uppenbart att panelen skickar ut ljus i alla lägen förutom då den är avstängd. Det finns mätinstrument som kan mäta G9ans svartnivå korrekt och våra ögon i en omgivning som tilåter anpassning till mörkerseende är mycket mer känsliga än även det bästa mätinstrumentet så tro mig, det finns ingen G9 som är helt svart och uppfattar du det så, så är det pga en ganska hög nivå av omgivande ljus eller pga att scenen du tittar på innehåller tillräckligt mycket ljus att dina ögon inte kan avgöra svartnivån. Postad 06 februari 2009 - 07:53
Har du någon rekommendation beträffande högtalarkabel att ansluta till en 5090H? Postad 06 februari 2009 - 08:09
Nej men det går bra vilken som helst. Postad 06 februari 2009 - 08:58 Jag kan inte svara på din fråga, men kan säga att alla rekommenderar sidohögtalare istället för högtalaren monterat under tv:n. Sidohögtalaren ger alltså mycket bättre ljud, enligt alla jag har pratat med. Postad 06 februari 2009 - 09:04 Du är inte den första som säger det, men jag måste säger att jag håller inte med. Eller - att det beror på användningen. Om Pio:n ska sitta i en hemmabio, javisst - självklart ska man då ha en receiver, och 5/7.1 högtalare, och det kommer se fantastiskt bra ut. Däremot om man har redan en dedikerad hemmabio eller önska inte ha en, och ska ha en Kuro till tv i vardagsrummet eller sovrummet (utan surround), ja då tycker jag att det är faktiskt snyggare med Pios egna högtalare istället för att sätter upp två små bookshelf högtalare som sticker ut från väggen. Redigerat av hyslopc, 06 februari 2009 - 09:05. Postad 06 februari 2009 - 09:33
ok. Det är vad andra tycker. I mitt fall skall jag sätta högtalaren under då jag är i behov av en. Samt att jag personligen tycker det är snyggare att sätta den under. Sedan om jag är i behov av bättre ljud då använder självklart mitt andra system till Postad 06 februari 2009 - 11:10 Taget från HBB sida om det stativet "Bordsstativ avsett för Pioneer LX5090/H med undermonterade högtalare" så svaret på din fråga är JA Postad 06 februari 2009 - 11:22 Nu är den beställd. Leverans om 2 veckor. H-modellen,Fot samt underliggande Högtalare för 23900... Tycker jag är bra pris eller? Postad 06 februari 2009 - 11:36 Det tycker jag absolut var ett bra pris, bara att gratulera till köpet ![]() Postad 06 februari 2009 - 11:52 Jag sa inte att du ska byta till andra högtalare, jag vill bara hjälpa dig att göra en välinformerad beslut. Självklart ska du beställa det som passar dig bäst - hoppas du blir supernöjd och låta oss veta vad du tycker om nya tv:n! När kommer den? Postad 06 februari 2009 - 11:55 legger ved en link til det norske forumet der det foreligger målinger på bruk av D-Nice's settinger for elite 151 på en 6090H. http://avforum.no/fo...rasjon-109.html
Postad 06 februari 2009 - 12:24 Så här blev min bakgrundsbelysning ( IKEA Trettioen ). Det finns fler alternativ men det blir som Wolfy sa ett mycket behagligt TV tittande när det är tänt ( inga reflexer ). Vägen bakom är vit puts. Kuro + IKEA Trettioen Från Sweetspot Postad 06 februari 2009 - 12:25
Hur många Trettioenar har du? Är det ett kit? Postad 06 februari 2009 - 12:28 Känns dock väldigt surt att behöva vänta sålängê. Postad 06 februari 2009 - 12:39 Ett paket är lika med 4 st stavar som sätts ihop. Jag satte en stav på varje sida och 2 st uppe. Det går att bygga ut med fler stavar. IKEA trettioen har numera utgått och ersatts av liknande produkt. Postad 06 februari 2009 - 15:36 ljudet fungerar bra när jag byter till PC input men man vill ju gärna ha bilden samtidigt på input 4 Postad 06 februari 2009 - 15:45 Tack för länken, det var intressant läsning. Självklart är det upp till var och en att avgöra, men det är nog svårt att ta mätningarna med en Display 2/LT som ett direkt bevis på att man kan likställa en LX6090H med en PRO-151FD. Tom Huffman på avsforum har nyligen jämfört en Display 2 och en i1 Pro mot en lite dyrare mätare, Orb Optronix SP-100 med mätningar på en Panasonic PDP. Han fick följande resultat: Display 2 vs balanserad SP-100: ![]() i1 Pro vs balanserad SP-100: ![]() Färgmätningar vs SP-100: ![]() Som synes en ganska stor avvikelse för Display 2 så bara för att det ser bra ut i mätningar, speciellt m h a en budgetmätare, så är det i sig ingen bekräftelse på att allt står rätt till. Jag var inte nöjd med hur min Display LT (samma mätare som 2, vad som skiljer är att LT är till viss del låst för profilering av t ex LCD monitorer via dess egen mjukvara) mätte på min 428XD, det var lite för mycket variation från en dag till en annan, men förvisso helt OK om man betänker priset. Nåja, nu är ovan inte heller något man kan ta som bevis för något, det är bara några enstaka mätare på en enstaka display. Så länge som man inser att kopiering av kalibrerade inställningar från någon annan inte på något sätt behöver vara korrekt för ens egen display så är det som sagt upp till var och en att avgöra. ![]() Postad 06 februari 2009 - 15:48 Man ska dock vara medveten om att en vit LED är att föredra om bildkvalité är det viktigaste, speciellt om man har eller tänker ha en kalibrerad display. Med en blått bakgrundsbelysning så förvrängs dina intryck av färgerna på dispayen och en eventuell kalibrering går om intet. Ville bara skriva det så att folk är medvetna om det. Postad 06 februari 2009 - 16:23 jeg holder selv på med innkjøring av min skjerm, og skal om 2-3 uker kjøpe controlcal, og aktivere isf modusene. jeg lurer på å kjøpe en av bundlene controlcal selger, med kabel, calman, og en av sensorene. men budsjettet tillater nok ikke mer enn en budsjett sensor. Postad 06 februari 2009 - 16:42 Förstår precis ditt dilemma. Själv har jag en i1 Pro och en Chroma 5. i1 Pro har i mitt tycke lite högre precision, men Chroma 5 mäter inom synbar tolerans och i och med att den inte kräver omkalibrering hela tiden så är den mycket attraktiv i mina ögon. Självklart skulle jag önska att man kunde motivera köp av en ännu kompetentare mätare, inte minst som en träningsmätare för övriga, men precis som du säger så är det svårt att gå mycket högre när man inte har detta som jobb. ControlCal+CalMAN+Chroma 5 är en riktigt trevlig kombo för en Kuro. Gamma 5, ersättaren till Display 2 har jag sett alldeles för lite information om dock så jag vet inte om den har någon fördel över Display 2/LT. Lycka till med ditt val. ![]() Postad 06 februari 2009 - 18:37 Nu tänkte jag mer på mysfaktorn och att blått ljus är skönare för ögonen än var vit färg är på vit vägg. Postad 06 februari 2009 - 19:12 til de som er interessert i lyssetting, så er det en god, og stor tråd om det her: http://www.avsforum....ad.php?t=451527 Postad 07 februari 2009 - 08:42
Vill köpa 60" innan tar slut ![]() Postad 07 februari 2009 - 12:11 Jag som e på G att köpa en till Pio till sovrummet. Dom kommer inte sänka dom få exen som är kvar antar jag. Var en vit 500aw jag funderade på till sovrummet. Redigerat av Unregisteredb7bdb1f7, 07 februari 2009 - 12:13. Postad 07 februari 2009 - 12:13
Återigen: för ett Otränat öga som motsvarar en vanlig konsument. Så visst är det synd att pio slutar men panasonic är minst (nästan) lika bra. Jag jämför då speccsen och svärta nivån på deras dyraste serie Z1 som kommer 2009 jämförelse mot pioneer. Eller G10 från panasonic som verkar ha kommit ikapp G8 pio. G10 motsvarar pz85s efterföljare. Redigerat av Unregistered1514, 07 februari 2009 - 12:17. Postad 07 februari 2009 - 12:22 The first-ever 46-inch full HD plasma TV screen delivers not only big-screen impact but also excellent picture quality, thanks to Panasonic’s advanced V-Real 3 Pro image processing. Slutar du total dissa panasonic så slutar jag skriva i tråden så ni kan hålla er till topic =D Postad 07 februari 2009 - 12:54 Det måste ju vara ett stort minus att Pioneer ska lägga ner sin verksamhet, finns det någon möjlighet för mig att kunna pressa priset nu? Vart ska jag egentligen vända mig om tex min TV börjar krångla efter 2 år? Dom ska ju ha reservdelar ett visst antal år men hur fungerar det nu när Pioneer gått i konkurs? Farsan kanske inte tyckte det var den bästa iden att köpa en TV efter att det kommit en nyhet om att företaget kommer sluta tillverka tv apparater, vilket kanske är sant. Ni får gärna komma med tips, har sett en hel del här som fått riktigt bra pris på sin TV ju =) Såg att någon påpekade att Pioneer inte kommer sälja sina kvarvarande apparater till discountpris, låter ju väldigt konstigt. Det kommer ju inte precis bli lättare för dom att sälja sina TV apparater om de inte sänker priset, en fire sale hade ju varit på sin plats! Postad 07 februari 2009 - 12:55
Synd att dem bara tillverkar tv för otränat äga. Hey tränat öga här som väntar på era Pio G9 det är dags att ni skall ha otränat öga oxå eftersom ni har inget annat val. Game is over ![]() Postad 07 februari 2009 - 13:03 ![]() *edit Enator du lyckades få ett bra pris på din, har du några tips på hur man ska gå tillväga med prutningen nu när framtiden ser ut som den gör för Pioneer? =) Redigerat av g-thang, 07 februari 2009 - 13:04. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |