Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 April 2008 - 14:54

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Ska man köpa en sån här eller slå till på 6500? Vad är skillnaden? Kommer mest köra MKV i 720p med subs..

Förutsatt att Dvico fått ordning på embedded subtitles i firmware så bör 4100/5100 fungera lika bra för själva uppspelningen av mkv-filer i 720p. Sedan är 6500 nyare och bättre på vissa saker, till exempel snyggare GUI, mer utrymme för nya funktioner och därmed teoretiskt något mer framtidssäker. Dock till ett högre pris.
Själv köpte jag 4100 för knappt ett halvår sedan, då 6500 hade presenterats men ansåg då inte att det var värt de extra pengarna. Såhär i efterhand är det den bästa prylen jag någonsin köpt :D

Postad 23 April 2008 - 00:31

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Tänkte jag skulle använda bildspelfunktionen till helgen när lite släkt ska dyka upp, och jag ser i tvixens setup avv det finns "bildspelseffekter" att välja på, men min är gråmarkerad så jag inte kan välja den.
Det enda alternativ jag har är hur länge varje bild ska visas.

Är det en fantasifunktion eller har jag missat någon inställning?

Postad 23 April 2008 - 08:34

DanielD
  • DanielD
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Kör du korten bryggade eller något sådant?

Näe inte vad jag vet, det enda är ju Mobbot interna och sen et trådlöst som sitter i en PCI slot.
Hur kollar man det annars då? Men de ska inte vara det då jag inte ställt in det så, skumma då är ju att Xboxen klarat det utan problem men nu när jag kör med Netshare och tvixen fungerar det ej.

Postad 23 April 2008 - 09:15

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Tänkte jag skulle använda bildspelfunktionen till helgen när lite släkt ska dyka upp, och jag ser i tvixens setup avv det finns "bildspelseffekter" att välja på, men min är gråmarkerad så jag inte kan välja den.
Det enda alternativ jag har är hur länge varje bild ska visas.

Är det en fantasifunktion eller har jag missat någon inställning?

Jag vet inte riktigt vad det är för funktion. Kanske något man förberett i menyn för testande men ännu inte släppt skarpt? =) Det man kan ändra är hur lång tid det tar innan den växlar foto.

Om du ska visa det, kolla att det är jpg-bilder tvixen har stöd för!! Annars står man där som ett fån med en pryl som rebootar istället för att visa bilder, och det är ju inte så kul. Det får ej vara progressiva jpg-bilder. Funkar de inte, testa att spara om bilderna i lämpligt editeringsprogram. Kom ihåg att du kan lägga några mp3-filer i bildmappen, så spelas de upp i bakgrunden i slumpvis ordning.

Postad 23 April 2008 - 10:39

flathead
  • flathead
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Köpte mig en 4100SH igår och är grymt nöjd so far. Har börjat fundera lite över TV-möjligheterna med Tvix:en.

TV-Tunern som man kan köpa till tar bara in de fria digitalkanalerna vad jag har förstått. Men på deras hemsida står följande i specen för TV-Tunern:

*This model does not support analog (PAL) broadcasting. If you want to use the analog channel, you have to use the RF splitter.

Vad menas med detta? Om jag har en RF-Splitter, kan jag då få in ytterligare kanaler?

I min nuvarande setup så kör jag TV-ut från digitalbox till video via scart, sedan från videon till sekundär TV via vanlig antennsladd. Skulle jag då kunna köra denna antennsladd in i Tvix-tunern istället, och då kunna se på alla mina digitalkanaler på samma sätt?

Att det inte blir digital kvalitet gör mig inget, vad som helst är bättre än att spela in på VHS.

Postad 23 April 2008 - 13:22

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Jag vet inte riktigt vad det är för funktion. Kanske något man förberett i menyn för testande men ännu inte släppt skarpt? =) Det man kan ändra är hur lång tid det tar innan den växlar foto.

Jag såg att det var så i manualen, och uppenbarligen är den inte aktiverad ännu.

Om du ska visa det, kolla att det är jpg-bilder tvixen har stöd för!! Annars står man där som ett fån med en pryl som rebootar istället för att visa bilder, och det är ju inte så kul. Det får ej vara progressiva jpg-bilder. Funkar de inte, testa att spara om bilderna i lämpligt editeringsprogram. Kom ihåg att du kan lägga några mp3-filer i bildmappen, så spelas de upp i bakgrunden i slumpvis ordning.

Jag har läst här att tvixen är kinkig med en del jpg bilder men dessa fungerar, gjorde en test kontroll för säkerhets skull.
Bra tips med mp3 i mappen!

Annan fråga:
Finns det någon gräns för hur många mappar tvixen kan visa samtidigt?
Jag har en mapp med "foto" och där i har jag mappar enl. "datum - händelse" och det blir ju ett gäng, och tvixen visar inte alla mappar, utan tar de äldsta först.
Har varit med om att undermappar försvunnit och då tvingats starta om Netshare, men det har aldrig gjort nån skillnad i fotomappen.

Postad 23 April 2008 - 14:43

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Jag såg att det var så i manualen, och uppenbarligen är den inte aktiverad ännu.

Jag har läst här att tvixen är kinkig med en del jpg bilder men dessa fungerar, gjorde en test kontroll för säkerhets skull.
Bra tips med mp3 i mappen!

Annan fråga:
Finns det någon gräns för hur många mappar tvixen kan visa samtidigt?
Jag har en mapp med "foto" och där i har jag mappar enl. "datum - händelse" och det blir ju ett gäng, och tvixen visar inte alla mappar, utan tar de äldsta först.
Har varit med om att undermappar försvunnit och då tvingats starta om Netshare, men det har aldrig gjort nån skillnad i fotomappen.

Om jag förstår dig rätt så undrar du om listan med mappar kan vara hur lång som helst..? Jag har nog en lista på kanske 50 sidor i en utdelad katalog. Du scrollar ju vanligt upp och ner med pilarna på fjärren och du kan hoppa en sida med "next track-knappen" (eller vad man ska kalla den) [ I>I ].

Om du vill sortera på något annat så trycker du högerknappen på fjärren. Då växlar du sortering mellan namn, datum och något annat (storlek kanske?).

Postad 26 April 2008 - 00:20

Xzim
  • Xzim
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
"Måste man ha intern hårddisk?

Nej, det går bra att använda tvixen utan intern hårddisk, antingen genom att koppla in en (eller två) extern hårddisk via USB, eller att spela filmer/musik över nätverket (via NFS eller Samba). Om man väljer att ha intern hårddisk ska den ha SATA-gränssnitt."

Funkar det smärtfritt att koppla en extern hårddisk till tvixen?

Postad 26 April 2008 - 10:37

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Ny Firmware !!!
- M-x100: http://demod.dvico.c...x100_1.4.46.zip

Läs mer här http://www.mpcclub.c...e...cle&sid=555

Redigerat av Peter_sm, 26 April 2008 - 10:40.

Postad 27 April 2008 - 23:21

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Ny Firmware !!!
- M-x100: http://demod.dvico.c...x100_1.4.46.zip

Läs mer här http://www.mpcclub.c...e...cle&sid=555

Märkligt att man inte har hört något positivt/negativt om denna releasen?
Själv tycker jag att det är "closer to perfection" och har inte hittat några speciella fel, men använder ju inte alla funktioner som finns.

En fördel med denna var att man slapp skriva in allt i settings som försvann när man la in de tre tidigare FW.

Postad 28 April 2008 - 02:03

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Funkar det smärtfritt att koppla en extern hårddisk till tvixen?

Funkar hur bra som helst. Enda problemet var att utan manual är det omöjligt att lista ut hur du byter mellan olika hårddiskar.

Har en intern och en extern hårddisk inkopplad.

Har dessutom börjat använda en USB pinne på 16GB för att snabbt kunna se en film jag har på datorn utan att behöva koppla om. Hur smidigt som helst. Ser nu ingen som helst anledning att fixa till koppling Tvix-datorn.

Postad 28 April 2008 - 02:07

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Märkligt att man inte har hört något positivt/negativt om denna releasen?
Själv tycker jag att det är "closer to perfection" och har inte hittat några speciella fel, men använder ju inte alla funktioner som finns.

En fördel med denna var att man slapp skriva in allt i settings som försvann när man la in de tre tidigare FW.

Kanske är många som gnällt högljutt bara för att man kan. Själv har jag inga problem att spela några HD filer vilket är det enda jag använder Tvixen till och följaktligen orkar jag inte lägga in en ny beta varannan dag. Väntar tills det verkar som om det kommit en ny "riktig" release.

Postad 28 April 2008 - 05:19

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
kör på 41:an och allt funkar som jag vill skall funka. enbedded subs, iso (har bara testat två dock) och HDfilmer i både 720p och 1080p.

Kör på 41:an ett tag till tror jag.

Postad 28 April 2008 - 09:04

benteboy
  • benteboy
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
kör på den nyaste 46:an å allt funkar fast dom iso filerna jag kollat på har inte funkat så jätte bra.. men nu behöver jag iaf inte stänga av tvixen för att den skall gå igång igen.. bara vänta en stund å sen spola tebax där jag var.

mvh benteboy :D

Postad 28 April 2008 - 09:24

Dragonclaw
  • Dragonclaw
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Håller med om att 41:an är bäst hittills bland FW. Klarar framför allt 1080p-filmer utan att rycka och subs som de ska. Över huvud taget måste jag säga att 4100 är en produkt som gör det den ska som jag vill att den gör det...Har den kopplad till en Sony aw15 (720p)-projektor, vilket är en mycket bra kombination! Har en 750 GB HDD installerad, funderar nu på T430 DVB-T tuner. Vad tycker ni om den? Föredelen är väl att man får en komplett produkt att ta med till landet till exempel. Plus att man kan se OS i HD. Synd att jag hann köpa en Dilog 435 HD-tuner först :D

Postad 28 April 2008 - 09:45

Qudos
  • Qudos
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Jag la in .46 men har fortfarande problem med ISO´s :D
MKV fungerar däremot klockrent.

Mvh
Qudos

Postad 28 April 2008 - 10:39

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

funderar nu på T430 DVB-T tuner. Vad tycker ni om den?

Jag har haft kombinationen 4100 och T430 DVB-T Tuner.

Den fungerar bra för de fria SD-kanalerna (SVT1, SVT2, SVT24, TV4, TV6 och några till). Den fungera inte för krypterade kanaler (TV3, Kanal5 etc.).

Den fungerade däremot inte bra med SVT HD som bara finns tillgängligt från sändarna i Stockholm, Västerås och Uppsala. SVT HD råkade ibland ut för stora störningar i både bild och ljud. Efter mycket letande kom jag fram till att störningarna inträffade i samband med att filen måste delas upp (fragmentering). Antagligen hinner den inte med vid höga bithastigheter.

Jag använder nu samma tuner-modul tillsammans med 6500 och där har jag hitills inte råkat ut för störningar även om disken varit fragmenterad.

Efteråt har det slagit mig att det antagligen kan gå att hantera problemet med HD om man tänker sig för, Om man delar in disken i två partiitoner (tror att det går) och lägger bara inspelningar från tunern i den första partitionen samt allt annat i den andra partitionen. Om man sedan ser till att alltid deleta det sist inspelade programmet först så undviker man fragment. Tänk dock på att det kan bli en del oönskade effekter om man deletar filer från en PC (via USB). Filer kan hamna i papperskorgen samt att XP använder andra metoder för filallokering (egentligen smartare).

/Göran

Postad 28 April 2008 - 11:13

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Håller med om att 41:an är bäst hittills bland FW. Klarar framför allt 1080p-filmer utan att rycka och subs som de ska. Över huvud taget måste jag säga att 4100 är en produkt som gör det den ska som jag vill att den gör det...Har den kopplad till en Sony aw15 (720p)-projektor, vilket är en mycket bra kombination! Har en 750 GB HDD installerad, funderar nu på T430 DVB-T tuner. Vad tycker ni om den? Föredelen är väl att man får en komplett produkt att ta med till landet till exempel. Plus att man kan se OS i HD. Synd att jag hann köpa en Dilog 435 HD-tuner först :D

Menar du att .41 är bättre än .46 eller att du inte uppdaterar för att du redan är nöjd?

benteboy: Jag hade enorma strul med iso-filer från den interna hårddisken och sparade en del av de värsta filerna för framtiden. Nu har jag inte stött på någon som strular och även de gamla dåliga fungerar.
Är det fler som fortfarande har strul med iso-filer?

Postad 28 April 2008 - 14:48

benteboy
  • benteboy
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
okej gabbe.. det var ju skumt.. dom jag har prövat vill inte riktigt.. :D men bror har kört några han med å dom som han prövat har funkat..

mvh benteboy :lol:

Postad 28 April 2008 - 15:41

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Menar du att .41 är bättre än .46 eller att du inte uppdaterar för att du redan är nöjd?

benteboy: Jag hade enorma strul med iso-filer från den interna hårddisken och sparade en del av de värsta filerna för framtiden. Nu har jag inte stött på någon som strular och även de gamla dåliga fungerar.
Är det fler som fortfarande har strul med iso-filer?

jag har inte uppdaterat till 46:an pga att 41:an funkar bra för mig.. Har ingen intern HD utan kör allt från Extern Disk.. kan det vara därför ISO funkar för mig? Plus att jag har nog inte haft nåt hack på nån HD film på någon firmware, (förutom Apocalypto som inte ville funka alls typ).

Postad 28 April 2008 - 17:31

asdf123123
  • asdf123123
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Kanske är många som gnällt högljutt bara för att man kan. Själv har jag inga problem att spela några HD filer vilket är det enda jag använder Tvixen till och följaktligen orkar jag inte lägga in en ny beta varannan dag. Väntar tills det verkar som om det kommit en ny "riktig" release.

Ja oj oj. Har du testat Planet.Earth.01.From.Pole.to.Pole.2006.1080p ser helt vardelost ut pa tvixen.. hack hack och fyrkanter men funkar kanon att se med popcorn maskinen.. Vill man se planet earth i eller andra rullar i fin bild ska man nog kopa popcorn maskinen. Och inte sitta har och vanta i ar och dar pa halv dassiga nya firmwares.
:(

Postad 28 April 2008 - 17:41

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Ja oj oj. Har du testat Planet.Earth.01.From.Pole.to.Pole.2006.1080p ser helt vardelost ut pa tvixen.. hack hack och fyrkanter men funkar kanon att se med popcorn maskinen.. Vill man se planet earth i eller andra rullar i fin bild ska man nog kopa popcorn maskinen. Och inte sitta har och vanta i ar och dar pa halv dassiga nya firmwares.

Eh.. Har du missat att det finns en TViX till (senaste generationen), med samma chip som Popcorn har, det vill säga klarar det lika bra som den? Den äter alla klipp du vill se, precis lika bra som Popcorn Hour.

Du kan ju för övrigt jämföra antal omdömen och även hur bra omdömen då båda produkterna har, för skojs skull. :D

Postad 28 April 2008 - 18:31

gzpot
  • gzpot
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Kan någon lägga upp en fungerande länk till tvix_M-x100_1.4.41 ?

Postad 28 April 2008 - 18:35

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Skumt att du inte får dina 1080p-filmer att funka bra i TViX. Det finns bara ett enda klipp den inte klarar att spela upp för mig och det var något reklamfilm från Samsung eller LG eller vad det nu var som hade en buffring på hur mycket som helst och det var helt galet. Planet Earth funkar utmärkt för mig i 1080p. Kanske skall se över vem som släpper den då det avgör väldigt mycket. Esir eller CTRLHD FTW! Har även Planet Earth på HD-DVD och hittar inte mycket skillnad på originalet och Esirs version :(

*klappar nöjt på min TViX"

Postad 28 April 2008 - 18:37

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Skumt att du inte får dina 1080p-filmer att funka bra i TViX. Det finns bara ett enda klipp den inte klarar att spela upp för mig och det var något reklamfilm från Samsung eller LG eller vad det nu var som hade en buffring på hur mycket som helst och det var helt galet. Planet Earth funkar utmärkt för mig i 1080p. Kanske skall se över vem som släpper den då det avgör väldigt mycket. Esir eller CTRLHD FTW! Har även Planet Earth på HD-DVD och hittar inte mycket skillnad på originalet och Esirs version :(

*klappar nöjt på min TViX"

Jo men asdf123123 är ju uppenbarligen ett troll i tråden. Han har ju redan utan att ha en M-6500 gått in och satt en etta i betyg på den. Helt stört. Som sagt, även denna generation av TViX:en lirar idag 1080p-material med glädje utom några enstaka elaka klipp, som inte heller Popcorn Hour och TViX M-6500 klarar. Men men. Fortsätt älska din TViX Salomonboy som så många andra. :D

Postad 29 April 2008 - 00:01

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Kan någon lägga upp en fungerande länk till tvix_M-x100_1.4.41 ?

Jag föreslår att du drar hem den nyaste istället. Den gamla firmwaren är nog borttagen.
Version 1.4.46
Eller PM'a mig så skickar jag 1.4.41 via email om du tvunget vill ha den istället.

Postad 29 April 2008 - 00:12

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jovisst, både PCH och nya Tvixen har bättre motor än 41/5100.
Men de spelar utan vidare upp 1080p med högre bitrate än vad Planet Earth har.
Själv testade jag en som inte fungerar bra på min 5100 med 11,7 Mbps, men den har codec-profil [email protected] som ingen spelare med Sigmadesign-processor gillar. Har andra filmer med upp till 15 Mbps/1080p som har funkat bra i MKV och högre bitrate än så är ganska sällsynt i MKV.
Rena .ts-filer klarar dessa spelare åtminstone upp till 41 Mbps och att byta upp sig till en nyare burk har med andra funktioner att göra, speciellt nu när det mesta fungerar som det ska även på dessa.

Postad 29 April 2008 - 00:15

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

jag har inte uppdaterat till 46:an pga att 41:an funkar bra för mig.. Har ingen intern HD utan kör allt från Extern Disk.. kan det vara därför ISO funkar för mig? Plus att jag har nog inte haft nåt hack på nån HD film på någon firmware, (förutom Apocalypto som inte ville funka alls typ).

Jo, att streama eller spela upp dem från extern disk har av någon outgrundlig anledning alltid funkat bra de senaste 5-6 månaderna...

Postad 29 April 2008 - 08:43

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Jo, att streama eller spela upp dem från extern disk har av någon outgrundlig anledning alltid funkat bra de senaste 5-6 månaderna...

där ser man.. jäkla skumt det där.. blir det för vamrt då kanske med en intern som gör att det hackar.. ?

Postad 29 April 2008 - 11:09

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

där ser man.. jäkla skumt det där.. blir det för vamrt då kanske med en intern som gör att det hackar.. ?

Med tanke på att det verkar funka nu med de filmerna jag hara haft strul med innan så har det nog inget med värmen att göra. Dessutom sitter ju HD'n i och blir nästan lika varm ändå + att strulen kunde börja efter några minuter innan värmen har hunnit komma upp.
Troligen hade det något att göra med hur olika filer läses av från hårddisk, USB och nätverk.

Postad 29 April 2008 - 13:50

Keeke86
  • Keeke86
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej, mitt första inlägg här. Jag har länge vart en nöjd ägare av Tvixen men på senaste dagarna har jag stött på problem.

När jag startar upp tvixen så visar displayen bara "BOOT" i all evighet och jag får ingen bild på tvn (kopplar med hdmi). Testade sedan att koppla in till tvn via scart istället och lyckades få bild på tvn. Lyckades även koppla med USB till datorn och föra över ny firmware till tvixens hårddisk som jag sedan installerade.

Idag kommer jag ingen vart. HDMI-anslutningen som alltid funkat klockrent funkar inte alls, "BOOT" hela tiden. Idag får jag inte ens bild med Scart, och datorn lyckas ej hitta tvixhårddisken (tvixen säger dock "USB ON" och man hör de där "plinget" när du kopplar in ny hårdvara. Någon som upplevt något liknande?

Tacksam för svar.

Edit:
Öppnade upp tvixen och drog ur sladdarna till den interna hddn. Sedan körde jag igång tvixen och då funkar den via SCART, men kör jag via hdmi säger tvn någonting i stil med "Not supported" och jag får ingen bild. Undra om det är fel på tvixens kablar eller om hddn har gett upp. Så fort jag kopplar i sladdarna i sata-disken så stannar den på "boot".

Redigerat av Keeke86, 29 April 2008 - 14:22.

Postad 29 April 2008 - 14:46

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Hej, mitt första inlägg här. Jag har länge vart en nöjd ägare av Tvixen men på senaste dagarna har jag stött på problem.

När jag startar upp tvixen så visar displayen bara "BOOT" i all evighet och jag får ingen bild på tvn (kopplar med hdmi). Testade sedan att koppla in till tvn via scart istället och lyckades få bild på tvn. Lyckades även koppla med USB till datorn och föra över ny firmware till tvixens hårddisk som jag sedan installerade.

Idag kommer jag ingen vart. HDMI-anslutningen som alltid funkat klockrent funkar inte alls, "BOOT" hela tiden. Idag får jag inte ens bild med Scart, och datorn lyckas ej hitta tvixhårddisken (tvixen säger dock "USB ON" och man hör de där "plinget" när du kopplar in ny hårdvara. Någon som upplevt något liknande?

Tacksam för svar.

Edit:
Öppnade upp tvixen och drog ur sladdarna till den interna hddn. Sedan körde jag igång tvixen och då funkar den via SCART, men kör jag via hdmi säger tvn någonting i stil med "Not supported" och jag får ingen bild. Undra om det är fel på tvixens kablar eller om hddn har gett upp. Så fort jag kopplar i sladdarna i sata-disken så stannar den på "boot".

Vad händer om du trycker några gånger på TV-out knappen på fjärrkontrollen?

Postad 29 April 2008 - 15:04

Keeke86
  • Keeke86
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag har tyvärr tappat bort originalfjärrkontrollen så jag använder "Logitech Harmony 525", och har endast haft den 1 dag så jag vet inte vilken som skulle "motsvara" tv-out-knappen på den fjärrkontrollen.

Postad 29 April 2008 - 15:13

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Jag har tyvärr tappat bort originalfjärrkontrollen så jag använder "Logitech Harmony 525", och har endast haft den 1 dag så jag vet inte vilken som skulle "motsvara" tv-out-knappen på den fjärrkontrollen.

kolla i harmonyns konfig program, har för mig att den heter "TV-out" eller liknande, och bind sedan kommandot till lämplig knapp.

Postad 29 April 2008 - 17:23

asdf123123
  • asdf123123
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Eh.. Har du missat att det finns en TViX till (senaste generationen), med samma chip som Popcorn har, det vill säga klarar det lika bra som den? Den äter alla klipp du vill se, precis lika bra som Popcorn Hour.

Du kan ju för övrigt jämföra antal omdömen och även hur bra omdömen då båda produkterna har, för skojs skull. :)

Det är sant. Men om du ser på P R I S E T! Så kan vi kanske vara överens om att en ska ha dåliga betyg i matte för att köpa den nya tvixen.. ;) ;) :) :D

Redigerat av asdf123123, 29 April 2008 - 17:25.

Postad 29 April 2008 - 18:11

postal
  • postal
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Har länge funderat på en tvix och kommer inom kort köpa en. Men har dock en fråga som nån kanske kan vara snäll o svara på så jag blir nöjd med köpet.

Undrar om man klarar sig på en 5100 för att spela MKV filer med senaste FW eller ska man ha 6500 för just MKV?
Pengarna är en stor fråga får ju en 5100 och 1tb hårddisk (klarar 5100 1tb diskar?) för samma pris som 6500.

mycket tacksam för svar och anndra tips om skilnaden mellan 5100 och 6500 för just mkv spelning.

Postad 29 April 2008 - 19:46

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Har länge funderat på en tvix och kommer inom kort köpa en. Men har dock en fråga som nån kanske kan vara snäll o svara på så jag blir nöjd med köpet.

Undrar om man klarar sig på en 5100 för att spela MKV filer med senaste FW eller ska man ha 6500 för just MKV?
Pengarna är en stor fråga får ju en 5100 och 1tb hårddisk (klarar 5100 1tb diskar?) för samma pris som 6500.

mycket tacksam för svar och anndra tips om skilnaden mellan 5100 och 6500 för just mkv spelning.

MKV-fungerar utmärkt tycker jag. Om priset är avgörande så kanske en 4100 fungerar? Samma hårdvara innanför skalet men annat yttre utförande så kan man spara några hundralappar till eller lägga det på kablar.

Postad 29 April 2008 - 20:35

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

:)

Eh, nä. Planet Earth ser jag från HD DVD som har mycket bättre kvalite. Till skillnad från dig använder jag inte Tvixen till material som jag kan skaffa på hederlig väg. Prova så får du se Planet Earth i fantastisk bild istället för fin bild. Finns på BD också om du föredrar det.

Dock har jag ännu inte stött på någon fil som inte spelat perfekt. I ett par fall har inte spolning funkat men det kan jag leva med.

Postad 29 April 2008 - 20:51

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Men om du ser på P R I S E T!

Jaha, och? Popcorn Hour saknar funktioner som är kritiska för mig. Till exempel display och möjligheten att ansluta den som en extern hårddisk till vilken dator som helst. Därför spelar priset inte speciellt stor roll - för mig. Men köp en Popcorn Hour du. Du blir säkert nöjd. Have fun.

Postad 30 April 2008 - 08:29

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Borde det inte komma en ny FW nu.. det har ju faktiskt gott 4 dagar B)

Postad 30 April 2008 - 13:03

Keeke86
  • Keeke86
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ok nu har jag kommit fram till att det är fel på min hårddisk. la i en annan disk och då har den inga problem att boota. Enda problemet nu är att jag inte får igång tvixen via HDMI. Jag gick in i harmonys config program och assignade en knapp åt "TV OUT", men jag är osäker på om jag gjort rätt i och med att de inte är någon skillnad. Så fort jag trycker på den assignade knappen dyker det upp en blå skylt på tvn som säger "Mode not Supported". Testat två olika HDMI uttag, Med SCART går det finfint. Några idéer?

Postad 30 April 2008 - 15:58

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Ok nu har jag kommit fram till att det är fel på min hårddisk. la i en annan disk och då har den inga problem att boota. Enda problemet nu är att jag inte får igång tvixen via HDMI. Jag gick in i harmonys config program och assignade en knapp åt "TV OUT", men jag är osäker på om jag gjort rätt i och med att de inte är någon skillnad. Så fort jag trycker på den assignade knappen dyker det upp en blå skylt på tvn som säger "Mode not Supported". Testat två olika HDMI uttag, Med SCART går det finfint. Några idéer?

Testa att i Tvixen ställa in vilken upplösning du vill köra ut via hdmi.
Det är inte alltid default-läget auto funkar.

Postad 30 April 2008 - 16:10

asdf123123
  • asdf123123
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Borde det inte komma en ny FW nu.. det har ju faktiskt gott 4 dagar B)

Jag har en 4100 nu som samlar damm.. funderar på att mecka i den..
Skulle varit intressant om det finns möjlighet att själv fippla in något mer kraftfullt i den.
Någon som har sett något forum för mecka i 4100 för att göra den bättre. ex. byta chip el liknande.
Skulle inte divico kunna ge ut någon form av uppgraderingspaket...

Postad 30 April 2008 - 18:10

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Skulle varit intressant om det finns möjlighet att själv fippla in något mer kraftfullt i den.
Någon som har sett något forum för mecka i 4100 för att göra den bättre. ex. byta chip el liknande.

Hur många dvd/blu-ray-spelare känner du till som man kan byta chip på? Känns inte riktigt aktuellt. Vill man ha stekigare hårdvara får man nog köpa nyare spelare också, så brukar det går till B)

Postad 30 April 2008 - 18:50

gekados
  • gekados
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Går det att köra digitalt ljud ut på båda optisk och coax samtidigt ?
tx optisk till reciever och coax till ext dac ?

eller måste man in i någon menu och bytta runt varje gång i så fall ?

finns det någon library funktion, liknande xbmc ?

Postad 30 April 2008 - 21:17

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Går det att köra digitalt ljud ut på båda optisk och coax samtidigt ?
tx optisk till reciever och coax till ext dac ?

eller måste man in i någon menu och bytta runt varje gång i så fall ?

finns det någon library funktion, liknande xbmc ?

Jag är ganska säker på att ljudet går ut i båda samtidigt åtminstone ifall man INTE har valt att få ut ljudet via HDMI.
Finns nämligen ingen inställning för att skifta mellan toslink/coax.

Postad 30 April 2008 - 21:19

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Fråga 1: Varför köpte du den ens?
Fråga 2: Vad är det din "filmuppspelare" inte klarar som du vill att den ska göra? Byta chip för att kolla på filmer i upplösningar som ingen tv ännu klarar av?

B)

Postad 30 April 2008 - 22:21

gekados
  • gekados
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0

Jag är ganska säker på att ljudet går ut i båda samtidigt åtminstone ifall man INTE har valt att få ut ljudet via HDMI.
Finns nämligen ingen inställning för att skifta mellan toslink/coax.

låter bra, har ingen användning för ljud via hdmi ändå :P

Postad 01 May 2008 - 16:03

foxbox
  • foxbox
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Kan se på en film i ca 5 min sedan så lägger den av helt och starta om sig. När den har gått igång igen så kan jag inte spela upp nån av filmerna från datorn.
Jag har öppnat alla portar på routern redan, men mer än så vet jag inte vad jag kan göra. Slänga Routern (D-link) åt skogen kanske?

Hej

Är det möjligen så att du nånstans i kedjan har en trådlös koppling?
Jag upplever nämligen själv samma problem, den är instabil, startar om sig, tappar kopplingen mot NFS-servern etc.
Men det gäller bara när något av leden är trådlöst, kör jag trådat hela vägen så försvinner problemet.

Själv kör jag dator trådat till en router (zyxel-skit) & vidare med tråd till Tvix'en. Kör jag med wifi mot routern & sen tråd till Tvix'en så funkar det alldeles utmärkt med SD-material men med HD-material så uppvisar den ovan nämnda problem. Egentligen orkar den med att visa 1080p över 54mbit wifi, men det går inte att göra det stabilt. Förresten kan den inte spela 1080p i någon större utsträckning alls :P

Det du kan göra, om du nu kör trådlöst, är att dra en kabel. Stäng alla portar som inte används på routern, finns ingen anledning att hålla dem öppna. Det är i alla fall inte routerns fel, det är Tvix'en som är en i min mening ganska dålig produkt tyvärr.

Hoppas det ordnar sig

Postad 01 May 2008 - 16:07

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Det är i alla fall inte routerns fel, det är Tvix'en som är en i min mening ganska dålig produkt tyvärr.

Knappast, skulle jag säga. Det finns ingen trådlös nätverkslösning som idag till normalt pris fixar att visa 1080p-material helt flytande med flera meters mellanrum.

EDIT: Du kan läsa på flera ställen om flera som lyckas streama HD-material i 720p och ibland upp till 1080p utan några som helst problem, så något lär du göra fel. Att skylla på TViX:en är lite dumt.

http://forum.canman....read.php?t=5793

Redigerat av sean.wiklund, 01 May 2008 - 16:09.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.