Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2

774 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
25 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 19 november 2008 - 00:42

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Ger upp..

Redigerat av Unregistered42562, 25 november 2008 - 15:22.

Postad 19 november 2008 - 10:18

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

Jag skrev i den första halvan av den här tråden att jag felanmält till Com Hem att SVT HD har fel på utsändningen. Bilden är förskjuten ett par pixelrader åt höger. Com Hem rekommenderade att jag skulle felanmäla till SVT då även kunder hos andra leverantörer upplever samma problem. Svarade att jag inte ser det som min uppgift som kund att behöva kontakta olika kanaler så fort det är problem eller störningar. De verkade dock helt ovetande (big surprise) om problemet.

Det visade sig att det alltså inte är ett boxspecifikt fel men det vore ju bra om alla som upplever det gör en felanmälan till Com Hem så att de i sin tur kan sätta press på SVT att årgärda felet.

Jag lade in följande felanmälan till Comehm:

På SVT HD är bilden förskjuten två pixelrader till höger vilket är irriterande eftersom det på min TV blir en klart lysande gul rand till vänster. Detta är inget unikt problem för mig utan fleara andra upplever samma fel.

Ni kan läsa om det här https://www.minhembi...p;#entry2172620

och fick följande svar:

Jag läste igenom tråden på minhembio.com och stötte inte på din specifika feltyp hos någon annan kund. De andra felen med såkallad blockbildning, frysningar eller släpande ljud är något som alltid är signal relaterade och kan avhjälpas via support och felanmälning. Vi skickar inte ut olika format till varje enskild kund och kan i princip därför inte ändra just din mottagning. Felet sitter i din bildmottagare. Prova och ändra i symetriinställnignarna i din tv så bör felet avhjälpas.

Jag tycker Janne.G's felbeskrivning stämmer mycket väl med min felbeskrivning eller vad tycker ni?

Det klart att det alltid är fel på abonnentens grejer med den inställningen och kompetensen hos Comhem's supportpersonal.

Postad 19 november 2008 - 12:40

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Jag skrev i den första halvan av den här tråden att jag felanmält till Com Hem att SVT HD har fel på utsändningen. Bilden är förskjuten ett par pixelrader åt höger. Com Hem rekommenderade att jag skulle felanmäla till SVT då även kunder hos andra leverantörer upplever samma problem. Svarade att jag inte ser det som min uppgift som kund att behöva kontakta olika kanaler så fort det är problem eller störningar. De verkade dock helt ovetande (big surprise) om problemet.

Det visade sig att det alltså inte är ett boxspecifikt fel men det vore ju bra om alla som upplever det gör en felanmälan till Com Hem så att de i sin tur kan sätta press på SVT att årgärda felet.

När upplever du problemet? Bara i vissa program? Jag kollade på SVT HD för en stund sedan och testade alla upplösningar i boxen, men kan inte se detta fenomen. Alla pixlar ute i kanterna används på min lcd.

Postad 19 november 2008 - 16:20

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0
Märkligt nog uppstår inte felet när programtablån ligger framme på SVT HD utan endast när något program sänds. Bifogad fil  DSC00183.JPG   35,43K   4 Antal nerladdningar
Tog en bild för att visa hur det ser ut.
Det är som sagt inget boxspecifikt problem men eftersom det togs upp i den här tråden så känns det onödigt att starta en ny endast för detta, dock ot.
TV:n är en Panasonic PZ80 plasma.

Redigerat av Janne.G, 19 november 2008 - 16:21.

Postad 19 november 2008 - 16:31

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Märkligt nog uppstår inte felet när programtablån ligger framme på SVT HD utan endast när något program sänds. Bifogad fil  DSC00183.JPG   35,43K   4 Antal nerladdningar
Tog en bild för att visa hur det ser ut.
Det är som sagt inget boxspecifikt problem men eftersom det togs upp i den här tråden så känns det onödigt att starta en ny endast för detta, dock ot.
TV:n är en Panasonic PZ80 plasma.

det felet har jag med och felet är bara svtHD så du är inte ensam

Postad 19 november 2008 - 16:33

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Felet ligger hos SVT och inte hos comhem

Men det visste ni kanske redan ...

Maveric

Postad 19 november 2008 - 17:00

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Felet ligger hos SVT och inte hos comhem

Men det visste ni kanske redan ...

Maveric

Men det skulle också betyda att det bara är synligt på vissa paneler? På min Sony 40V3000 syns detta alltså inte.

Redigerat av hakanh65, 19 november 2008 - 17:02.

Postad 19 november 2008 - 17:59

Ludde76
  • Ludde76
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

det felet har jag med och felet är bara svtHD så du är inte ensam

Jag har precis samma problem på SVT HD med min Sharp, måste man felanmäla eller har dom fattat att det är problem måntro?

Postad 19 november 2008 - 18:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Men det skulle också betyda att det bara är synligt på vissa paneler? På min Sony 40V3000 syns detta alltså inte.

Om strecket ligger precis i utkanten av signalen så syns det ju förstås bara på skärmar utan overscan.

Men ja, vet man med sig att man har 0 overscan och man ändå inte ser linjen så är det ju skumt...

Redigerat av pacman, 20 november 2008 - 15:51.

Postad 19 november 2008 - 19:14

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Problemet med gul rand syns inte på min Samsung plasma hur mycket jag än trixar på box och TV.

Postad 19 november 2008 - 19:53

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0
Har testat att fippla lite med formatinställningarna på boxen. Med boxen inställd på 576p syns ingen rand. Med boxen på 720p är randen en pixelrad och med boxen på 1080i är randen två pixelrader. Overscan på TV:n är av och boxen är direktkopplad med HDMI utan att passera en växlare (vilket ju inte funkar med Humaxen).

Redigerat av Janne.G, 19 november 2008 - 19:55.

Postad 19 november 2008 - 19:59

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

Jag har precis samma problem på SVT HD med min Sharp, måste man felanmäla eller har dom fattat att det är problem måntro?

Nej, dom har inte fattat. Se det svar jag fick längre upp i tråden. Dom sa att det är fel på min TV.

Postad 20 november 2008 - 00:49

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Den som inte ser det på sin tv och inte har någon overscan inställning
har alltd overscan ( ON )

Alternativt har ni inte aspect ratio ställd i 16:9
Har ni tex er tv ställd i något som tex kan heta Anpassad 16:9
så står overscan automatiskt som ( ON )

Man ser bara detta om man har möjligheten att ställa overscan ( OFF )

Ett bra sätt att se skillnad på overscan on/off är testbilden på tv2
Med off, så ser ni en svartvitrutig rand runt hela testbilden och
med on så ser ni bara en antydning .. om ens det ..
Det finns alltså mer information att hämta utanför er bild.

SVT HD har av någon anledning en "smalare bild" nu än innan.
Finns en massa fina uttryck för detta .. men det gör det mer invecklat
att förstå .. för er som inte sysslar med bild vardagligen ...

Vill ni hjälpa till med att få FELET avhjälpt ..
- Skicka ett mail till [email protected] och påpeka felet ..

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 20 november 2008 - 01:03.

Postad 20 november 2008 - 01:01

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Med boxen inställd på 576p syns ingen rand.

Eftersom att du har inställning för overscan .. så kolla så att inte tvn slår över till overscan (on)
när du växlar till 576p. Det gör nämligen min .. När jag sedan ställer overscan på (OFF) får jag även
rand med 576p

Maveric

Postad 20 november 2008 - 08:14

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
som Maverick skriver om man kör med overscan on syns inte felet. Overscan on innebär ju i praktiken att man zoomar in bilden och klipper ett antal pixlar ut i kanterna.

Jag kan se samma irriterande gula pixel rader på både projektorn (W9000) och TVn (PZ70). Det går naturligtvis att slå på overscan men då ser man ju inte hela bilden. Man ser kanske 95% av bilden.

Postad 20 november 2008 - 17:27

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Bilden i TV-sändning är skapad så att ett visst overscan ska tillåtas/finnas. Ingen väsentlig information ska ligga inom detta område så det kan man klippa bort utan problem. Berör 5-10% av bildytan. Ingen pålagd grafik i detta område exempelvis.

Orsak? Ursprungligen gamla CRT-skärmar som ej var så exakt i målandet av bild som dagens digitala skärmar.

Redigerat av Monshi, 20 november 2008 - 17:27.

Postad 20 november 2008 - 18:05

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Man kör inte en HD Film i overscan inte heller en DVD ... så är det :)
och det är inte riktigt så enkelt som du skriver..
Det görs helt enkelt en Zoomning och då blir en 2:35 film helt åt skogen med overscan

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 20 november 2008 - 18:07.

Postad 21 november 2008 - 20:40

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Okej, 100 % rätt har jag kanske inte när det kommer till HD-sändningar, där finns ingen poäng med overscan då skärmarna är av sådan art att det inte behöver förekomma någon.
Men den gamla hederliga testbilden,
Bifogad fil  SVT.jpg   45,48K   5 Antal nerladdningar
där ser man tydligt det område som SKA kastas bort och, om jag minns rätt, allt utanför cirklarna KAN kastas bort utan förlust av material. Nåja, lite OT så detta är det sista jag säger om detta här. Replikera gärna men jag går icke i svar.

Postad 22 november 2008 - 00:09

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Okej, 100 % rätt har jag kanske inte när det kommer till HD-sändningar, där finns ingen poäng med overscan då skärmarna är av sådan art att det inte behöver förekomma någon.
Men den gamla hederliga testbilden,
Bifogad fil  SVT.jpg   45,48K   5 Antal nerladdningar
där ser man tydligt det område som SKA kastas bort och, om jag minns rätt, allt utanför cirklarna KAN kastas bort utan förlust av material. Nåja, lite OT så detta är det sista jag säger om detta här. Replikera gärna men jag går icke i svar.

På min nya Finlux 42" LCD så finns det ingen inställning som heter overscan i stället ligger det under zoomfactor men värt att nämna för er att det kan heta under zoom factor även full1 eller full2 där full1 = overscan off och full2 = overscan on

Redigerat av Duckface21, 22 november 2008 - 00:14.

Postad 22 november 2008 - 11:45

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0
Att köra med overscan på är inget alternativ för mig. Min tv sparar inte separata inställningar för bildingångarna så kopplar jag på overscan för HDMI 1 (digitalboxen) slås det även på för HDMI 2 (PS3).
Det är flera kanaler vilka inte riktigt fyller ut bilden. På övriga får man lite ljusgenomsläpp längst upp i bildkant vilket visserligen också är lite irriterande men den knallgröna randen på SVT HD irriterar klart mer.

Har skickat in en felanmälan till SVT på mailadrassen Maveric gav: [email protected]

Kom igen och felanmäl nu.

Sorry for OT.

Postad 22 november 2008 - 11:53

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Är det säkert att det inte är några korrigeringar av bildproblemen i nya mjukvaran som släpps 25/11? Kan någon betatestare räcka upp handen? Jag tänker på suddighet och taggighet över 720p HDMI och taggighet/grällhet ( vilket leder till "osebarhet" ) på 576p över HDMI? Nåväl, på tisdag vet man.

Dags hursomhelst att väcka liv i ärendet hos kundrelationer. Jag borde gjort det redan strax efter FW 17, men det verkade då ( juni ) som att nästa FW var mycket nära förestående.

Redigerat av ruhe, 22 november 2008 - 11:54.

Postad 22 november 2008 - 14:05

Varre
  • Varre
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Går det på något sätt att ställa in så att boxen inte uppdaterar sig själv automatiskt när ny firmware kommer?
Jag vill inte ha ny firmware innan den hunnit blivit testad här på forumet, då HDMI-växling redan funkar för mig.

Postad 22 november 2008 - 14:11

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Går det på något sätt att ställa in så att boxen inte uppdaterar sig själv automatiskt när ny firmware kommer?
Jag vill inte ha ny firmware innan den hunnit blivit testad här på forumet, då HDMI-växling redan funkar för mig.

Du får alltid en fråga om du vill uppdatera, det finns väl ingen automatisk uppdatering har jag för mig. Dessutom kan du i inställningarna ställa in så att boxen inte säger till att det finns en nyare version varje gång du startar boxen, det använde jag tidigare innan fw 17 kom.

Postad 22 november 2008 - 14:13

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

ja det går .. Menu ---->system----> status tryck denna kombination röd grön gul blå gul grön röd tryck sen på ird to srd bläddra ner till dynamisk uppdatering och inaktivera det OBS!!! ändra inget annat i service menyn

Redigerat av Duckface21, 22 november 2008 - 14:14.

Postad 22 november 2008 - 15:20

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

ja det går .. Menu ---->system----> status tryck denna kombination röd grön gul blå gul grön röd tryck sen på ird to srd bläddra ner till dynamisk uppdatering och inaktivera det OBS!!! ändra inget annat i service menyn

Jag har tryckt fel färg knapp, nu slutat boxen att fungera.

Hur kan man återställa det?

hifi_fan

Postad 22 november 2008 - 15:23

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Jag har tryckt fel färg knapp, nu slutat boxen att fungera.

Hur kan man återställa det?

hifi_fan

haha bra skämt du inga inställningar i menyn kan få boxen att sluta funka snarare att den slutar updatera men det va det han ville eller hur haha

Redigerat av Duckface21, 22 november 2008 - 18:25.

Postad 22 november 2008 - 18:26

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0
Gott folk!
Den 25 kommer nya mjukvara att vara tillgänglig till Humax cxhd-1000c...bara att uppdatera då..

Postad 23 november 2008 - 18:54

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Minst en vecka kommer jag att vänta innan jag uppdaterar. Har fortfarande inte fw17. Det är bara att hoppas att nu förstörs något som inte drabbar mig.

Postad 23 november 2008 - 18:59

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Finns det nån hemlig kod man kan slå in så man får upp mer information om kanalen som bitrate etc?

Redigerat av Neophasis, 23 november 2008 - 18:59.

Postad 23 november 2008 - 21:04

Jarl
  • Jarl
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Vill ha ljud som inte klipper! Vill ha ljud på SVTs lokala sändningar! Utan att behöva koppla bort DD med OPT+ knappen! Är det för mycket begärt av den kommande FWn? (Förmodligen)

Postad 23 november 2008 - 21:55

romajo
  • romajo
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Vad har du för upplösning inställt? Vissa philipsapparater (nyare) har inte bra vild på sd material men väldigt bra på HD. på sd finns eftersläpningar osv.
Har samma ljudfenomen på min LCD. Brus vid låg volym..Är din tv ny också eller har du haft den med ngn annan box?

Vad jag vet så skall det inte vara några eftersläpningar som boxen ger upphov till. Så låga frekvenser så elektroniken borde inte ha några problem med detta..

Tack för svar!

Jag kör 1080 på tv'n. Har faktiskt inte reflekterat att man kan köra orginalupplösningen som går ut eller 720!! Jag ska börja testa kanalerna på dom lägre upplösningarna och se om det blir samma resultat.

Tror inte jag har upplevt några skuggningar på HD-kanalerna annat än att det kan bli "suddigt" när kameran rör sig hastigt, exempelvis i en fotbollsmatch.

TV'n är ny med boxen, inte kört nån box på den tidigare.

Mvh /Robert

Postad 23 november 2008 - 22:44

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Vill ha ljud som inte klipper! Vill ha ljud på SVTs lokala sändningar! Utan att behöva koppla bort DD med OPT+ knappen! Är det för mycket begärt av den kommande FWn? (Förmodligen)

Ljud på SVTs lokala kommer du aldrig få!! du får fortsätta med att välja det manuellt boxen måste veta på nått sätt vilket ljudspår den ska välja och det kan bara du veta.. Kommer va lika på nya boxen med så länge SVT kör utan DD ljud på lokala dax att klaga på SVT att de börjar sända DD på allt ljud...

Redigerat av Duckface21, 23 november 2008 - 22:48.

Postad 23 november 2008 - 23:33

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Ja, det är klart att bara jag kan veta vilket ljudspår jag vill använda när det finns fler att välja på...men när det bara finns ett så kanske även en box kunde ana vilket som gäller? Inte vet jag, men dagens teknik kan ofta mer än man tror. Blir förbluffad rätt ofta, faktiskt.

Postad 24 november 2008 - 00:32

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Ja, det är klart att bara jag kan veta vilket ljudspår jag vill använda när det finns fler att välja på...men när det bara finns ett så kanske även en box kunde ana vilket som gäller? Inte vet jag, men dagens teknik kan ofta mer än man tror. Blir förbluffad rätt ofta, faktiskt.

SVTs kanaler har dock inte ett utan den har 2 spår 1 DD spår och 1 PCM spår om du ställer boxen till PCM spåret med Opt+ knappen så får du ljud på allt oavsett vad som sänds men då förlorar du DD. Lokala sänder enbart PCM därmed försvinner ljudet på DD spåret då lokala sänds. Det enda som kan göras i fallet är ju att gnälla på SVT för där ligger felet..

Postad 24 november 2008 - 00:47

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Det enda som kan göras i fallet är ju att gnälla på SVT för där ligger felet..

Fel

Felet ligger i boxen

Det fungerar med andra boxar och via parabol.

Felet med boxen, är troligtvis att den väljer DD eller ingenting.
Andra boxar väljer DD först om man ställt in dom så. Finns inget DD ljud
väljer boxen det som finns.

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 24 november 2008 - 00:48.

Postad 24 november 2008 - 01:19

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Fel

Felet ligger i boxen

Det fungerar med andra boxar och via parabol.

Felet med boxen, är troligtvis att den väljer DD eller ingenting.
Andra boxar väljer DD först om man ställt in dom så. Finns inget DD ljud
väljer boxen det som finns.

Maveric

jag hadde samma fel med min gammla parabolbox nokia 220s då jag hadde parabol och även då jag hadde BBB iptv vip1510 box så jag kan inte se att det ligger i boxen... återstår dock att se med nya pvr boxen som kommer...
så jag lägger mig i fråga och återstår att se i framtiden om det kan lösas

Redigerat av Duckface21, 24 november 2008 - 01:21.

Postad 24 november 2008 - 03:11

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Ibland förstår du lite dåligt Ankan

Felet ligger i boxen .. Annars skulle alla som ser svt och regonala sändningar
ha samma fel

Vi SOM INTE HAR COMHEMBOXEN OCH SOM TEX HAR DREAMBOX
HAR INTE DETTA FELET SOM NI HAR MED LJUDET !!!

Alltså är det inte ett fel hos svt !!!

Förstår du nu ?

Hoppas i alla fall att ALLA ni andra förstår ;)

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 24 november 2008 - 03:13.

Postad 24 november 2008 - 04:44

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Ibland förstår du lite dåligt Ankan

Felet ligger i boxen .. Annars skulle alla som ser svt och regonala sändningar
ha samma fel

Vi SOM INTE HAR COMHEMBOXEN OCH SOM TEX HAR DREAMBOX
HAR INTE DETTA FELET SOM NI HAR MED LJUDET !!!

Alltså är det inte ett fel hos svt !!!

Förstår du nu ?

Hoppas i alla fall att ALLA ni andra förstår ;)

Maveric

Jag förstår inte sämre en du men jag kan inte gå ut över mer fakta en jag fått i och med att jag har haft de felen med tidigare boxar kan jag ju bara gå på den faktan eller hur?... jag sa ju med att jag lägger mig i den frågan och ser om det kan va avhjälp i framtiden...

Postad 24 november 2008 - 07:02

Jarl
  • Jarl
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Har naturligtvis kontaktat SVT, citerar ur deras svar;
I marknätet sänds en signal ut som talar om för mottagaren vilken typ
av ljud det är. Långt ifrån allt ljud är 5.1. Under regionalsändningen
stängs 5.1-signalen av och mottagarna i marknätet går automatiskt över i
stereoläge. Inget ljud försvinner. ComHem tar emot sändningen via
marknätet, men deras kabelboxar saknar denna funktion. De kan inte tolka
signalen, vilket mycket riktigt betyder att ljudet försvinner vid
regionalsändning om mottagaren står i 5.1/"hemmabio"-läge. Den
signalinformation som sänds ut från SVT och Teracom via marknätet är
korrekt. Alla har inte 5.1-ljud hemma. Det är dock vanligt att ComHem
försöker "skylla ifrån sej", trots att det enbart är deras boxar som inte
kan hantera informationen.
slut citat.
Kontaktpersonen hävdade även att de (SVT) var i samspråk med ComHem om detta, men så där drygt halvåret senare har ju inget hänt.

Postad 24 november 2008 - 11:26

Mr.Hammer
  • Mr.Hammer
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Jag har inga problem när jag har följande inställningar i boxen. Har ljud från lokala sändningar och DD när det sänds. Boxen kopplad till förstärkare yamaha 1100 via toslink och till tvn via HDMI

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  003.JPG   64,49K   2 Antal nerladdningar

Postad 24 november 2008 - 14:51

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Jag har inga problem när jag har följande inställningar i boxen. Har ljud från lokala sändningar och DD när det sänds. Boxen kopplad till förstärkare yamaha 1100 via toslink och till tvn via HDMI

det innebär att du måste välja alla ljudspår manullt

Postad 24 november 2008 - 15:40

Mr.Hammer
  • Mr.Hammer
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Väljer ingenting allt lirar utan att jag gör ngt

Postad 24 november 2008 - 16:02

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Väljer ingenting allt lirar utan att jag gör ngt

Jo jag kollade just din teknik vilket medförde att jag va tvungen att ställa in på var och en av de kanalerna med DD att han skulle använda DD ljud annars använde han PCM ljud i stället.. är det inte så i fråga för dig att du bara använder PCM ljud utan att veta om det vilket det inte blir avbrott i lokala

Redigerat av Duckface21, 24 november 2008 - 16:17.

Postad 24 november 2008 - 17:44

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Jag förstår inte sämre en du men jag kan inte gå ut över mer fakta en jag fått i och med att jag har haft de felen med tidigare boxar kan jag ju bara gå på den faktan eller hur?... jag sa ju med att jag lägger mig i den frågan och ser om det kan va avhjälp i framtiden...

Jag hade det problemet när jag hade parabol och det inträffade i både min Relook 400S, Triple Dragon och Echostar DVR-7000VIA

Postad 24 november 2008 - 17:49

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Jag hade det problemet när jag hade parabol och det inträffade i både min Relook 400S, Triple Dragon och Echostar DVR-7000VIA

det är ju de jag mednar detta är inte ett fel som bara rör humax vilket jag kopplade till svt men jag inser att det inte är svt kan även vara flera typer av boxar som har detta fel alltså inte enbart Humax boxen

Redigerat av Duckface21, 24 november 2008 - 17:50.

Postad 24 november 2008 - 17:51

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

det är ju de jag mednar detta är inte ett fel som bara rör humax vilket jag kopplade till svt men jag inser att det inte är svt kan även vara flera typer av boxar som har detta fel alltså inte enbart Humax boxen

Ja precis, tror dom flesta boxar har problem med detta och det har som sagt vad inte med att det är Comhems fel.

Postad 24 november 2008 - 17:53

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Ja precis, tror dom flesta boxar har problem med detta och det har som sagt vad inte med att det är Comhems fel.

jag tror endå inte nån FW kan rätta det felet men de som vill hoppas får gärna göra det

Postad 24 november 2008 - 18:01

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

........... klipp ......................
Kontaktpersonen hävdade även att de (SVT) var i samspråk med ComHem om detta, men så där drygt halvåret senare har ju inget hänt.

Detta är helt korrekt JARL och detta är den FAKTA som man måste ta till sig även om man inte
själv upplevt det ANKAN. Har man inte fakta, skall man helst inte skriva så att folk uppfattar
det på ett annat sätt än hur det i verkligheten förhåller sig.
Gissar man eller tror man .. skriver man det Tex .. " jag tror " eller " jag gissar "

Felet ligger i comhems box och då några andra påpekat att det inte heller fungerar med några
andra boxar, gäller det även för dom. Men då det fungerar med ANDRA boxar än dom det inte
fungerar med, ligger INTE felet hos svt.

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 24 november 2008 - 18:02.

Postad 24 november 2008 - 18:07

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Detta är helt korrekt JARL och detta är den FAKTA som man måste ta till sig även om man inte
själv upplevt det ANKAN. Har man inte fakta, skall man helst inte skriva så att folk uppfattar
det på ett annat sätt än hur det i verkligheten förhåller sig.
Gissar man eller tror man .. skriver man det Tex .. " jag tror " eller " jag gissar "

Felet ligger i comhems box och då några andra påpekat att det inte heller fungerar med några
andra boxar, gäller det även för dom. Men då det fungerar med ANDRA boxar än dom det inte
fungerar med, ligger INTE felet hos svt.

Maveric

Förstår inte varför du ska tracka ner på mig i stället för att kommentera det jag skrev tidigare så kan du ju kommentera det som e vesentligt jag ändrade min åsikt i inlägg 95 om du kollade

Redigerat av Duckface21, 24 november 2008 - 18:17.

Postad 24 november 2008 - 19:27

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Har naturligtvis kontaktat SVT, citerar ur deras svar;
I marknätet sänds en signal ut som talar om för mottagaren vilken typ
av ljud det är. Långt ifrån allt ljud är 5.1. Under regionalsändningen
stängs 5.1-signalen av och mottagarna i marknätet går automatiskt över i
stereoläge. Inget ljud försvinner. ComHem tar emot sändningen via
marknätet, men deras kabelboxar saknar denna funktion. De kan inte tolka
signalen, vilket mycket riktigt betyder att ljudet försvinner vid
regionalsändning om mottagaren står i 5.1/"hemmabio"-läge. Den
signalinformation som sänds ut från SVT och Teracom via marknätet är
korrekt. Alla har inte 5.1-ljud hemma. Det är dock vanligt att ComHem
försöker "skylla ifrån sej", trots att det enbart är deras boxar som inte
kan hantera informationen.
slut citat.

Vilka boxar handlar det om? Slutkundens eller de som comhem har för att ta emot SVT för vidarelänkning? Lösningen som SVT har tycker jag iaf är märklig även om den kanske är korrekt enligt DVB-t spec. Varför sända "tyst" DD? Antingen så kan man koda vanliga stereosändningen i 2.0 DD som tex Canal+ gör på sina DD-kanaler när det inte är 5.1 eller så borde man kunna fimpa DD-sändningen när det inte är något där. Problemet för våra DVB-c boxar är att det finns DD men den innehåller inget ljud och det kan inte boxen veta eftersom DD-dataströmmen är där.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.