Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pioneer G9

7510 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-LX5090H (TV) 2 9,79 (106) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9,41 (63) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090 (TV) 1 9,25 (7) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090H (TV) 2 9,55 (10) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090D (TV) 0 (0) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500M (TV) 2 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600M (TV) 1 8,75 (3) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600A (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500A (TV) 9 9,55 (21) Inga priser
39 relaterade trådar
Marksänd digitaltv (21 inlägg) 4 år sedan
Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M (1242 inlägg) 5 år sedan
Går det att sätta upp Pioneer Kuro LX5090h på vägg? (15 inlägg) 5 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 5 år sedan
Pioneer G9, tekniska frågor (1269 inlägg) 5 år sedan
Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? (114 inlägg) 6 år sedan
Ny köks-TV, upplösning 1080P/768P från dator? (12 inlägg) 7 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 8 år sedan
Pioneer 6090h problem (3 inlägg) 11 år sedan
Pioneer G9 Buzzing? (418 inlägg) 11 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hjälp - Får (No signal) Dreambox 500c / Onkyo TX-NR709 / Pioneer 5090H (4 inlägg) 13 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 14 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 15 år sedan
Större TV (5 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro KRP-600A eller kommande Panasonic Viera TC-P65V10 (15 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 15 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 15 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 15 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 5090h från Fyndbörsen. Vilka väntar? (30 inlägg) 16 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 16 år sedan
50 tum plasma i TJOCK gipsvägg (4 inlägg) 16 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 16 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 16 år sedan
DVB-T Strular (11 inlägg) 16 år sedan
Inställningar (1 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 16 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 16 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 16 år sedan

Postad 23 mars 2009 - 01:27

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
@Wolfy

Tack för det utförliga svaret!

Jag ska bara göra mina egna, manuella bildjusteringar och ser ingen anledning till ISF-kalibrering.
Det kostar en hel del extra pengar att PRO-kalibrera TV och man får uppleva kanske marginell skillnad i bildkvalité om man jämför det hela i takt before-after. ISF-kalibrering passar bra för petiga TV-tittare vars ögonen irriteras av små detaljer som "fattas" i bilden. Själv tycker jag att det inte är värt att ge bort några tusenlappar till för att sedan uppleva något/lite bättre bild. Min åsikt. :)

Postad 23 mars 2009 - 07:26

dunderolga
  • dunderolga
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Buzzing hör du eventuellt bara om du stänger av ljudet, Brando! :)

Personligen har jag fått mig ett perfekt exemplar som man bara hör om man går fram till tvn och lägger örat till. Nej, jag har inte dålig hörsel.

Brukar ni förresten köra er tv i standyby när ni inte använder den? Eller kapar ni strömmen helt och hållet?

Postad 23 mars 2009 - 08:34

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

@Wolfy

Tack för det utförliga svaret!

Jag ska bara göra mina egna, manuella bildjusteringar och ser ingen anledning till ISF-kalibrering.
Det kostar en hel del extra pengar att PRO-kalibrera TV och man får uppleva kanske marginell skillnad i bildkvalité om man jämför det hela i takt before-after. ISF-kalibrering passar bra för petiga TV-tittare vars ögonen irriteras av små detaljer som "fattas" i bilden. Själv tycker jag att det inte är värt att ge bort några tusenlappar till för att sedan uppleva något/lite bättre bild. Min åsikt. :)

Varsågod. :)

Det är upp till var och en att avgöra om man vill betala för kalibrering, men du bör åtminstonde ha sett en jämförelse mellan kalibrerat och icke-kalibrerat för att kunna sia om dess värde, försök hitta en demo i ditt närområde om det finns. Kolla in denna video (den översta) är en kortfattad introduktion om varför kalibrering är viktig - det handlar ofta om mycket mer än små detaljer. Sen är det inte så att alla föredrar en korrekt och kalibrerad bild och då ska man såklart inte betala för en sådan, men man bör i alla fall ge sig själv möjligheten att utvärdera skillnaden innan man bestämmer sig för att gilla det eller ej.

Även om du inte vill eller tycker det är nödvändigt att betala för en kalibrering, skaffa dig en testdisk, t ex DVE (Digital Video Essentials - verkar tyvärr lite svårt att få ta i för närvarande) och/eller DVE HD Basics för Blu-ray och lär dig själv hur du med enkla medel ställer in en avsevärt bättre grundinställning än de som TVn levereras med.

Postad 23 mars 2009 - 11:41

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Buzzing hör du eventuellt bara om du stänger av ljudet, Brando! :)

Personligen har jag fått mig ett perfekt exemplar som man bara hör om man går fram till tvn och lägger örat till. Nej, jag har inte dålig hörsel.

Brukar ni förresten köra er tv i standyby när ni inte använder den? Eller kapar ni strömmen helt och hållet?

Jag hör mycket, mycket, mycket buzzing från min golvlampa från IKEA när ljudet på TV är AV! :)
Man ska inte betrakta sin TV som en sjuk patient och lägga örat till den, för att känna av om den "andas" eller "buzzar". :blush:
Själv upplever jag inte buzzing från min TV och tänker inte stänga av ljudet för att gå fram och höra från några cm avstånd om den buzzar! Det gör kräsna människor! ALLA TV-apparater buzzar, mer eller mindre! B)

Jag kör STANDBY-läget när min TV ska vila. :)

Redigerat av Brando70, 23 mars 2009 - 11:55.

Postad 23 mars 2009 - 12:03

Unregisteredd835cead
  • Unregisteredd835cead
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Förstår bara inte med vad ni menar med följande :
"När det gäller buzzing, då kan jag skriva att jag hör buzzing BARA om jag höjer ljudvolymet ÖVER 25!!! (vilket jag ALDRIG gör faktiskt). Det är HELT OK att ha ljudnivå mellan 15 och 20!" Detta skrev ni tidigare.

Postad 23 mars 2009 - 12:36

Wiizard
  • Wiizard
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0

Det vore en fördel om du angav vad du utgår från innan du skriver så definitivt som att andra inte har någon aning om bildkvalité. Varenda kunnig person med vana av Pioneer plasma TV specifikt och TV-apparater generellt finner nog ovan fullständigt felaktigt och jag hoppas att alla som söker information söker sig den från en annan källa än ovan. Vad har du för vana med att avgöra korrekt bild? Vilka testkällor samt mätverktyg har du använt som hjälpmedel för att komma fram till slutsatsen ovan?

Jag har hitills inte sett något som talar för att du har någon kunskap i ämnet alls så det vore bättre om du la mer energi på att först om främst lära dig vad korrekt bild är och vad som krävs för att komma dithän med en videokedja istället för att skriva ett förhastat omdöme efter några timmar med en apparat vilkens funktioner kräver mer än att bara växla mellan förval för att förstå sig på.

Han skrev ju att det var hans omdöme, och smaken är ju delad... Vissa gillar tydligen dynamisk. Men han har ju inte sagt någonting om bildens korrekthet, bara vad han tycker om den, så det finns ingen väl anledning att läxa upp honom över det?

Du tycker att en bra bild är en bild som är korrekt enligt ISF-standard, brando70 kanske tycker att en bra bild är en med mycket tryck i färgerna, vad vet jag...

Vad jag vill ha sagt är att man inte måste vara en kunnig person eller ha fina mätverktyg för att kunna ha en åsikt... Det beror ju helt och hållet på vad man har för kriterier när man gör bedömningen.

Postad 23 mars 2009 - 12:40

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1 243 inlägg
  • 0

Movie mode ger bedrövande och skitdålig bild, så ALLA Ni som tycker att Movie mode är PERFEKT för FILM-tittande, usch... Ni vet inte vad ni snackar om, Ni har ingen aning om bildkvalité på TV! Movie mode sucks big time!!!
Alla andra bildinställningar (Optimal, Standard, Dynamisk, Sport) med sänkt kontrast ger MYCKET BÄTTRE BILD än Movie mode!

:) Du är inte seriös nu va? Optimale, Standard, Dynamiskt och sport med sänkt kontrast. Tycker du ska lära dig vad en korrekt och bra bild är...

Postad 23 mars 2009 - 12:51

Wiizard
  • Wiizard
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0

Förstår bara inte med vad ni menar med följande :
"När det gäller buzzing, då kan jag skriva att jag hör buzzing BARA om jag höjer ljudvolymet ÖVER 25!!! (vilket jag ALDRIG gör faktiskt). Det är HELT OK att ha ljudnivå mellan 15 och 20!" Detta skrev ni tidigare.

Det här är inte riktat enbart till dig, matte1979.

Men allvarligt, det finns en separat tråd om just "buzzing", ni som vill fortsätta hålla på och slå på den sedan länge döda hästen och älta detta fenomen fram och tillbaks i all oändlighet, kan inte ni göra det i den tråden i stället?

Postad 23 mars 2009 - 13:34

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Han skrev ju att det var hans omdöme, och smaken är ju delad... Vissa gillar tydligen dynamisk. Men han har ju inte sagt någonting om bildens korrekthet, bara vad han tycker om den, så det finns ingen väl anledning att läxa upp honom över det?

Huh? Brando70 skrev hur tydligt som helst:

"Movie mode ger bedrövande och skitdålig bild, så ALLA Ni som tycker att Movie mode är PERFEKT för FILM-tittande, usch... Ni vet inte vad ni snackar om, Ni har ingen aning om bildkvalité på TV!"

och

"De som påstår att Movie mode är PERFEKT för FILM-tittande, kan lika gärna besöka nån synoptiker omedelbart!"

Film tillverkas efter en strikt standard. Jag håller inte på och läxar upp folk, men jag kommer definitivt att säga ifrån när jag vet att vad som skrivs är helt felaktigt och kommer alltid att irritera mig på godtycke i inlägg, men mitt ord är inte lag, det är upp till var och en att hålla med eller inte.

Du tycker att en bra bild är en bild som är korrekt enligt ISF-standard, brando70 kanske tycker att en bra bild är en med mycket tryck i färgerna, vad vet jag...

Det finns ingen ISF-standard, det är bara en rutin att följa vid kalibrering. Vad man tycker är bra bild är helt oväsentligt. Det finns bara ett och endast ett sätt att korrekt visa bilden som den var tänkt att visas och det är genom att kalibrera mot den standard med vilken ett källmaterial producerades.

Sen är det upp till var och en att tycka vad de vill om de standarder som finns, men det råder absolut ingen gråzon om föregående stycke.

Vad jag vill ha sagt är att man inte måste vara en kunnig person eller ha fina mätverktyg för att kunna ha en åsikt... Det beror ju helt och hållet på vad man har för kriterier när man gör bedömningen.

Absolut inte, men man bör åtminstonde lägga ner lite tid på att lära sig vad det handlar om innan man lämnar ut åsikter om vad som funkar vad gäller film och bildkvalité, annars är det bara rent godtycke och såna åsikter betyder inte ett skvatt när man lägger in ord som film och bildkvalité. Det skadar inte heller att föra fram något resonemang bakom varför man tycker som man tycker.

Redigerat av Wolfy, 23 mars 2009 - 13:35.

Postad 23 mars 2009 - 13:54

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1 482 inlägg
  • 0

*klipp*
Det finns ingen ISF-standard, det är bara en rutin att följa vid kalibrering. Vad man tycker är bra bild är helt oväsentligt. Det finns bara ett och endast ett sätt att korrekt visa bilden som den var tänkt att visas och det är genom att kalibrera mot den standard med vilken ett källmaterial producerades.

Sen är det upp till var och en att tycka vad de vill om de standarder som finns, men det råder absolut ingen gråzon om föregående stycke.
*klipp*

Mycket bra skrivet Wolfy!
Det är ingen lag på man måste gilla bilden efter kalibrering, det är DIN tv, ratta tills DU gillar bilden.
Har man ögon känsliga för ljus, eller får ont i huvudet av för hög kontrast eller gillar överskärpa så får man faktiskt ställa in sin tv efter det utan att för den skull vara okunnig om bra bild, behöva synundersökning, lära sig ställa in tv etc. etc.

Postad 23 mars 2009 - 15:21

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Någon som vet om Pioneer 5090H har speciell inställning för 100 Hz-bild som vissa TV-apparater har, typ att man kan switcha från 50Hz till 100Hz?
Är Pioneer automatiskt inställd på 100 Hz eller man måste göra det manuellt via fjärrkontrollen???

Postad 23 mars 2009 - 15:42

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Någon som vet om Pioneer 5090H har speciell inställning för 100 Hz-bild som vissa TV-apparater har, typ att man kan switcha från 50Hz till 100Hz?
Är Pioneer automatiskt inställd på 100 Hz eller man måste göra det manuellt via fjärrkontrollen???

du ställer in tv:n själv till 100hz det heter drive mode 2 och gör under alternativ i menyn...det står inte drive mode om du har inställt språk svenska...kommer inte ihåg riktigt vad det heter men tror typ körläge eller nått sånt

Postad 23 mars 2009 - 15:49

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Tack Micke!

Då har jag ställt in på Drive mode 2 från början. Det är väl rätt val för sport-tittande. :)

Standard mode/ Sport mode i kombination med Drive mode 2 samt egna manuella bildinställningar känns helt ok i mina ögon. :)

Mvh Brando

Postad 23 mars 2009 - 15:50

TheGun
  • TheGun
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
För j*vla trökit det här med att Pio lägger ner tillverkningan av sina TV's. Är det någon som vet om de kommer lägga av med den andra elektroniken också i form av DVD-, BD-spelare och hemmabiosystem?

Redigerat av TheGun, 23 mars 2009 - 15:51.

Postad 23 mars 2009 - 15:59

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

För j*vla trökit det här med att Pio lägger ner tillverkningan av sina TV's. Är det någon som vet om de kommer lägga av med den andra elektroniken också i form av DVD-, BD-spelare och hemmabiosystem?

Dom fortsätter med dom andra sakerna.

Postad 23 mars 2009 - 16:50

Wiizard
  • Wiizard
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0

Huh? Brando70 skrev hur tydligt som helst:

"Movie mode ger bedrövande och skitdålig bild, så ALLA Ni som tycker att Movie mode är PERFEKT för FILM-tittande, usch... Ni vet inte vad ni snackar om, Ni har ingen aning om bildkvalité på TV!"

och

"De som påstår att Movie mode är PERFEKT för FILM-tittande, kan lika gärna besöka nån synoptiker omedelbart!"

Ja? Jag kanske är analfabet, men vad jag kan se så står det inte att bilden är inkorrekt, det står att den är skitdålig i movie mode... Inte för att jag håller med honom, men han måste väl få tycka vad han vill och ge ett vanligt omdöme utan att mäta upp korrektheten med en Gretag-Macbeth...?

Sen kan jag ju tycka att han gott kunde tagga ner lite, men det är en annan sak.

Film tillverkas efter en strikt standard. Jag håller inte på och läxar upp folk, men jag kommer definitivt att säga ifrån när jag vet att vad som skrivs är helt felaktigt och kommer alltid att irritera mig på godtycke i inlägg, men mitt ord är inte lag, det är upp till var och en att hålla med eller inte.

Om det är en rutin som följs av de som utför en ISF-kalibrering så är det ju en form av standard... men kalla det vad du vill och stryk IFS i meningen, resultatet är ju vad som räknas oavsett vilken rutin som använts vid kalibreringen.

Vad som är mer intressant är att du - om jag inte missförstår dig - bestämmer vilka kriterier man ska utgå ifrån när man ger ett omdöme om en TV, och enhälligt beslutar att vad man tycker är bra bild är helt oväsentligt och det enda som räknas är den referenspunkt som du själv förespråkar, dvs kalibrering mot standard.

Hur väl en TV går att kalibrera mot standard är naturligtvis oerhört intressant och viktigt om det man vill uppnå är just en så korrekt bild som möjligt. Men för den som inte bryr sig om det, ja, då är det ju mindre viktigt...

Visst kan man förvänta sig att professionella tester och recensioner utgår från kalibrering mot standard i sina bedömningar och betygsättningar eftersom det är det enda sättet att objektivt mäta bildkvaliteten, men omdömen från folk till höger och vänster på Internet? Ställer du sådana krav där så är du i min mening ute och cyklar.

Absolut inte, men man bör åtminstonde lägga ner lite tid på att lära sig vad det handlar om innan man lämnar ut åsikter om vad som funkar vad gäller film och bildkvalité, annars är det bara rent godtycke och såna åsikter betyder inte ett skvatt när man lägger in ord som film och bildkvalité. Det skadar inte heller att föra fram något resonemang bakom varför man tycker som man tycker.

Det håller jag med om.

Postad 23 mars 2009 - 17:53

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Sen kan jag ju tycka att han gott kunde tagga ner lite, men det är en annan sak.

Ja det är väl det det hela handlar om :)

Hur vi justerar våra apparater är ju upp till var & en men man behöver ju inte idiotförklara andra genom att skriva, citat ""så ALLA Ni som tycker att Movie mode är PERFEKT för FILM-tittande, usch... Ni vet inte vad ni snackar om, Ni har ingen aning om bildkvalité på TV! Movie mode sucks big time!!!"" slut citat.

Men man borde väl inte bry sig :)

Postad 23 mars 2009 - 19:22

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Ja? Jag kanske är analfabet, men vad jag kan se så står det inte att bilden är inkorrekt, det står att den är skitdålig i movie mode... Inte för att jag håller med honom, men han måste väl få tycka vad han vill och ge ett vanligt omdöme utan att mäta upp korrektheten med en Gretag-Macbeth...?

Det är inte ett vanligt omdöme när man tycker tvärtom mot all expertis på området, men visst om du vill ha ett forum fyllt med godtyckligt tyckande helt utan någon bas av kunskap, have at it...

Om det är en rutin som följs av de som utför en ISF-kalibrering så är det ju en form av standard... men kalla det vad du vill och stryk IFS i meningen, resultatet är ju vad som räknas oavsett vilken rutin som använts vid kalibreringen.

Helt korrekt. ISF har blivit synonymt med kalibrering och det är det inte.

Vad som är mer intressant är att du - om jag inte missförstår dig - bestämmer vilka kriterier man ska utgå ifrån när man ger ett omdöme om en TV, och enhälligt beslutar att vad man tycker är bra bild är helt oväsentligt och det enda som räknas är den referenspunkt som du själv förespråkar, dvs kalibrering mot standard.

Du missförstår mig. Det är inte jag som bestämmer något, det är konsensus hos en samlad grupp av seriösa recensenter och kalibrerare.

Jag tycker det är ganska självklart att om något produceras enligt en standard så måste verktyget man mäter med (t ex en videokedja) vara kalibrerad mot samma standard för att du ska kunna dra några slutsatser om hur den videkedjan presterar.

Hur väl en TV går att kalibrera mot standard är naturligtvis oerhört intressant och viktigt om det man vill uppnå är just en så korrekt bild som möjligt. Men för den som inte bryr sig om det, ja, då är det ju mindre viktigt...

Jag har inget emot subjektivt tyckande och omdömen och har läst 100-tals på detta forum utan att säga ett dyft. Några reagerar jag emot och det är när jag vet att det är helt eller delvis felaktig information som presenteras och/eller utan något som helst resonemang bakom omdömet. Det är väl trots allt min rättighet att reagera om jag så vill. Jag har aldrig smitit undan att agrumentera om vad jag tycker, varför jag tycker det och vilken kunskap jag baserar mitt tyckande på.

Visst kan man förvänta sig att professionella tester och recensioner utgår från kalibrering mot standard i sina bedömningar och betygsättningar eftersom det är det enda sättet att objektivt mäta bildkvaliteten, men omdömen från folk till höger och vänster på Internet? Ställer du sådana krav där så är du i min mening ute och cyklar.

Det är inte internet till höger och väsnter, jag bryr mig föga om vad som står till höger och vänster på nätet. Varför jag bryr mig om detta forum är för att det specifikt vänder sig till hembiointresserade, likt mig själv, och därför bör informationen, i mitt tycke, hålla en viss kvalité och korrekthet när det gäller hembiorelaterade ämnen, men visst frågar jag mig ibland till vilken nytta jag lägger ner fritid på att försöka ge bra och korrekt information över e-post, PM och i inlägg. Du kanske har rätt, jag kanske är ute och cyklar.

Postad 23 mars 2009 - 21:37

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1 105 inlägg
  • 0
Försök att håll tråden on topic. Har man riktade funderingar/åsikter till en specifik medlem och dessa inte har med ämnet i tråden att göra så bör dessa postas via pm. I synnerhet i form av diskussion (flera riktade poster).

Postad 23 mars 2009 - 21:37

Pio
  • Pio
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Inte så viktigt men:
Det är ett extremt exempel ja, vad jag menade var om du hade dessa "hoppande linjer" vid konturerna.
Grejjen är att jag inte riktigt kan se hur PC:Av ska kunna ge mindre moiré. Moiré är ett resultat av för låg upplösning, enkelt uttryckt, att ställa PC i Av ökar inte direkt upplösningen (men kan minska andra typer av fel, t.ex. just combing därav mitt förslag).

Jajja, inte hela världen som sagt, blev bara nyfiken. :)

Linjerna jag hade "hoppade" inte, de syntes som sagt endast i konturer i ljusa partier. I helgen kollade en kompis då jag ställde om Pure Cinema-läget till t.ex. Mjuk och han såg linjerna genast.
Upplösning säger du, finns det bot?

Postad 24 mars 2009 - 21:44

OlleP
  • OlleP
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
http://www.engadget....-you-should-bu/

Nu är slutet nära :)

Postad 25 mars 2009 - 09:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Upplösning säger du, finns det bot?

Bot vet jag inte men vad jag mena var att filmaterial som inte har deinterlaceats av nån pryl tidigare i kedjan kommer i rörelser ofta ha högre upplösning i t.ex. Standard än i Off. Detta eftersom man i Off mer eller mindre kastar bort en del upplösning - i gengälld är risken för andra problem mindre.

Postad 25 mars 2009 - 14:01

criztal
  • criztal
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Pioneer ska ju lägga ner tv tillverkningen. Hur är det med garantin? Man får ju 2 års garanti från Pioneer har jag läst. Vad händer om tv:n går sönder med utgångspunkt att de har lagt ner tillverkningen, kan de bara åtgärda mindre fel?

Postad 25 mars 2009 - 14:04

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Pioneer ska ju lägga ner tv tillverkningen. Hur är det med garantin? Man får ju 2 års garanti från Pioneer har jag läst. Vad händer om tv:n går sönder med utgångspunkt att de har lagt ner tillverkningen, kan de bara åtgärda mindre fel?

De är väl bundna enligt lag att uppfylla sina åtaganden, det är ju ett kontrakt som ingåtts.
Skulle det gå så långt att Pioneer välter helt så har ju ändå vi slutkunder ett köpekontrakt med det företag vi köpte produkten av och det blir då deras problem att uppfylla garantin på bästa sätt.
Nu är jag inte jurist men ovanstående är min förståelse av läget iaf så vi behöver nog inte vara onödigt nervösa.

Postad 25 mars 2009 - 14:28

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Ja, plus att Pio har sagt att de tänker uppfyller alla garantier i alla länder, oavsett vad som står i lagen.

Postad 25 mars 2009 - 16:39

Lagasse
  • Lagasse
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Det jag har hört är att det enda som ska upphöra är tillverkningen av LCD, plasma och projektor. Garantier, reservdelar och så vidare kommer inte att upphöra. Så det är ingen fara på taket på så sätt! :P

Postad 25 mars 2009 - 16:57

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Det jag har hört är att det enda som ska upphöra är tillverkningen av LCD, plasma och projektor. Garantier, reservdelar och så vidare kommer inte att upphöra. Så det är ingen fara på taket på så sätt! :P

Exakt så har jag också uppfattat det ;)

Postad 25 mars 2009 - 19:03

TheGun
  • TheGun
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
"After confirming back in February that they would be exiting the plasma TV business this year, Pioneer have outlined their release and withdrawal schedule. Pioneer will launch four more Kuro plasma HDTVs from April 1st, but after a combined 3,000 units production will cease.

The four HDTVs include two 50-inch sets, the Kuro KRP-500A and KRP-500M, and two 60-inch sets, the Kuro KRP-600A and KRP-600M. 2,500 of the 50-inch versions will be made, and just 500 of the 60-inch Kuros.

Pioneer has also committed to aftercare and service of Kuro HDTVs until 2017, in Japan at least. No announcement regarding service outside of the country has been made, but considering they sold 2.8m Kuro units worldwide (300,000 in Japan) we’re assuming the same offer will stand."

F*n man hade tur som fick tag på en 5090H idag då kanske :(
Får den på fredag... då ska den testas!!!

Verkar inte som det blir någon G10:a då... eller?

Postad 25 mars 2009 - 19:11

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
och 2017 så tittar man inte ens på TV längre - då TÄNKER man Seinfeld och får ett hologram framför sig med lukt och allt :(

Postad 25 mars 2009 - 19:51

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Nu är slutet nära :(

Ja slutet är när för Pio Kuro men länge leve LG :D

Postad 25 mars 2009 - 20:23

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0

Ja slutet är när för Pio Kuro men länge leve LG :D

Länge leve samsung :(

Postad 25 mars 2009 - 20:29

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Länge leve samsung :(

Då verkar jag oxå har blivit "grundlurad" :D

Postad 25 mars 2009 - 20:31

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0

Då verkar jag oxå har blivit "grundlurad" :(

Fattar nada vad du mena men ajt ajt =D

Postad 25 mars 2009 - 20:37

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Fattar nada vad du mena men ajt ajt =D

Syftar på den person som kallar sig "grundlurad" :(

Postad 25 mars 2009 - 20:44

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Tror man att man har samma TV nu som 2017 så är man tyvärr galet grundlurad :(

Postad 25 mars 2009 - 21:22

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
:(

Postad 25 mars 2009 - 21:29

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Nu är slutet nära :(

Så dom tänker inte tillverka fler 5090's? Fint att man har betalt en 5090h då på fyndbörsen loool. Bastards

Postad 25 mars 2009 - 21:39

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Så dom tänker inte tillverka fler 5090's? Fint att man har betalt en 5090h då på fyndbörsen loool. Bastards

Men dem hade sagt att dem skall lägga ned tillverkningen nästa månad och Panna skull fortsätta med tillverkning av Kuro men samtidigt hade Panna meddelat att dem inte kommer tillverka Kuro tidigare än september/oktober. Och detta betyder ingen tillverkning av Kuro als. Om detta hade vi diskuterat innan.

Postad 25 mars 2009 - 21:42

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
Jo visst. Men Fyndbörsen har ju gått ut och sagt att dom med 100% säkerhet ska få in tills senast maj.

Postad 25 mars 2009 - 21:43

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Tror man att man har samma TV nu som 2017 så är man tyvärr galet grundlurad :(

Dom flesta badar inte i pengar om man har eget hushåll och betalar räkningar, dom flesta har sina LCDs och plasmor i 10-15 år innan byte är aktuellt.

Postad 25 mars 2009 - 21:45

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
10-15 år? Tror jag har haft 6 platt tv's redan. haha

Postad 25 mars 2009 - 21:57

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Jo visst. Men Fyndbörsen har ju gått ut och sagt att dom med 100% säkerhet ska få in tills senast maj.

Oroa inte dig Zeek jag kommer att vara snäll mot dig och säljer min för 33.000 till dig :(

Postad 25 mars 2009 - 22:30

TheGun
  • TheGun
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Vete fasen om du kan lita på det, jag köpte min idag på Ljudkällaren i GBG, de hade beställt 50 plasmaor från Pio men fick 3, han var lovad ett par till men långt ifrån alla han beställt och det är många återförsäljare som kommer och har råkat ut för det som jag talat med de senaste dagarna, finns de inte i lager nu så kan det vara knivigt att få in dom. Flera återförsäljare jag talat med tog inte emot bokningar längre då de inte trodde att de skulle få några Pio... tydligen en grym åtgång på dom nu så om någon funderar på att köpa så är ju ett tips att köpa medans de finns!

Bra för oss som har dom redan, andrahandsvärdet kommer ju bli skapligt iallafall om man mot förmodan byter :(

Postad 25 mars 2009 - 22:35

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0

Dom flesta badar inte i pengar om man har eget hushåll och betalar räkningar, dom flesta har sina LCDs och plasmor i 10-15 år innan byte är aktuellt.

Det tillverkas ingen elektronisk pryl idag som håller i 8 år - ledsen att behöva göra dig besviken.....

Postad 25 mars 2009 - 23:47

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Vet någon hur lång panellife har Pioneer 5090H?
Ibland tänker jag lite på Panasonic, som har publicerat att deras nyaste plasmor har panelliv på 34 år (!!!) om man tittar på dom 8 timmar per dag i genomsnitt. Hur kommer man fram till sådana uträkningar???
Nu har jag min Pioneer Kuro 5090H och undrar om den har liknande livslängd??? :(

Redigerat av Brando70, 25 mars 2009 - 23:48.

Postad 26 mars 2009 - 01:04

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Vet någon hur lång panellife har Pioneer 5090H?
Ibland tänker jag lite på Panasonic, som har publicerat att deras nyaste plasmor har panelliv på 34 år (!!!) om man tittar på dom 8 timmar per dag i genomsnitt. Hur kommer man fram till sådana uträkningar???
Nu har jag min Pioneer Kuro 5090H och undrar om den har liknande livslängd??? :(

Den som lever får se :D

Jag är oerhört skeptisk till sådana där siffror, tycker inte att det låter rimligt...

Sen så finns det ju annat i apparaterna som slits & garanterat inte håller så länge.

Jag är ju inte speciellt insatt i plasmans funktion men har en teori.
Min gamla plasma (LG) har oerhörda problem med ghosting & när jag använde den så körde jag myrornas krig titt som tätt för att jämna ut den s.k svärtan (mer en grå sörja). Vad jag då gjorde var ju att göra skärmen mer jämngrå, innan myrornas krig så fanns ju partier med mer svärta samt dessa ljusare partier (oftast då ghosting efter textremsor). Med myrornas krig så gjorde jag ju hela skärmen lika ljus som ghostingen efter texten.

LG uppgav 60 000 timmars livslängd på den, tillåt mig tvivla! Borde inte min ickeghostande pio ha mycket större förutsättningar för en lång panellivslängd?

Man brukar påstå att ghostingproblem kan avta efter några hundra timmar & jag tror faktiskt att LG:n blev lite lugnare men upplevde också att svärtan blev ännu sämre! Trodde först att jag inbillade mig men undrar om den blev gråare i svärtan & att det var därför ghostingen upplevdes ngt mindre.

Postad 26 mars 2009 - 07:44

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Efter 34 år x 8 timmar per dag visar panelen hälften så mycket ljus som när den är ny, enligt Panasonic. Det är det som är "livlängden" - när panelen visar hälften så mycket ljus. Tänk vilken fantastiskt svärta vi kommer få från våra Kuro om 34 år :(!

Postad 26 mars 2009 - 08:42

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

...Jag är ju inte speciellt insatt i plasmans funktion men har en teori.
Min gamla plasma (LG) har oerhörda problem med ghosting & när jag använde den så körde jag myrornas krig titt som tätt för att jämna ut den s.k svärtan (mer en grå sörja). Vad jag då gjorde var ju att göra skärmen mer jämngrå, innan myrornas krig så fanns ju partier med mer svärta samt dessa ljusare partier (oftast då ghosting efter textremsor). Med myrornas krig så gjorde jag ju hela skärmen lika ljus som ghostingen efter texten...

Nja, så fungerar det inte. Åldrande av fosforn i cellerna och Ghosting är två separata fenomen.

Ghosting beror på en obalans i plasmacellen där cellen antingen inte laddats ur helt eller att material från processen att generera ljus från cellen spottats in i cellen. Det tar ett tag för balansen att återställas, snabbare om det är urladdning som är problemet, längre tid om det är material i cellen. Myrornas krig är ganska dåligt för att åtgärda detta, bättre är ett internt mönster likt det som finns i Pio plasma eller externa lösningar via DVD. Varför det är bättre är för att de mönstren tänder/aktiverar cellerna och låter de sedan ha en tid för urladdning - myrornas krig är alldeles för snabb. Oftast behövs dock ingendera då det räcker med att titta på annan rörlig bild så kommer balansen att återställas.

Ojämnt åldrande, sk inbränning är permanent och går inte att åtgärda med myrornas krig eller dylikt. Teoretiskt skulle det gå att fixa med en inverterat mönster, men jag har aldrig läst om någon som provat.

----

Om panelens livslängd. Alla tillverkare anger ungefär samma och det är bara en uppskattning och precis som tidigare nämnts så är det i stort sett ointressant för det finns komponenter som ger upp betydligt tidigare än så och ingen kommer att ha sin TV så länge att panelens livstid blir en faktor. Som de flesta enskillda specifikationer är det bara att notera med ett "uhuh" och sedan ignorera...

Redigerat av Wolfy, 26 mars 2009 - 08:42.

Postad 26 mars 2009 - 20:36

Unregistered1679fdc0
  • Unregistered1679fdc0
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Fick hem min nya TV i går, Pio PDP-LX6090H :( allting fungerade super, gissa om jag var trött på jobbet idag.

Trött kommer jag hem idag, och tänker mig en lugn film kväll, men hinner bara titta på den i 10 minuter innan den blinkar till i bilden(blir svart), bilden kommer tillbaka. 30 sekunder senare dör (blir svart) den. :)
Har följt instruktionerna i manualen.
När jag trycker på strömknappen tänds först den röda lampan (power) går över till blått för att sen åter bli blinkande röd (tre blink, uppehåll, tre blink........)
någon som vet vad detta beror på?
har sökt nätet efter error codes men hittar inget

Blir till att ringa Pio imorgon, och hoppas på en snabb lösning

Postad 26 mars 2009 - 21:00

gbr
  • gbr
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
någon i Örnsköldsvik som vill komma och titta på min 5090h och se om det är nått galet med den? har bluray me.
givetvis mot ersättning om du vill ha de

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.