Panasonic DMC-TZ7
385 svar till detta ämne
Postad 17 augusti 2009 - 15:02
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Bra review Lucifer
Hur länge håller ungefär batteriet? hur länge kan man spela in video tills det tar slut? (det går ju bara 15min åt gången men om man börjar om igen och igen)
Och syns displayen bra även i direkt solljus?
Vet inte exakt hur länge batteriet håller, men märker att den larmar rätt fort. Som referens har jag använt Nikon S4 har jag för mig det var... den klarade av en hel dags fotande, som man kan göra ibland när man är på semester och rycker upp kameran minst 100 ggr på en dag TZ7 tror jag dessvärre knappast skulle halva den tiden om man har tur. Men bilderna o andra sidan blir ju dubbelt så bra! Skärmen är riktigt bra med jämfört med många andra kameror och mobiltelefoner (om man kan göra en sån jämförelse). I starkt solljus är det inte många skärmar som syns bra. Men med Lumixen tycker jag att man kan urskilja så pass mycket att man iaf kan urskilja var objektet blir. Det händer ju ibland att man fotar i en konstig vinkel och inte ser skärmen så bra, men än så länge tycker jag att det har fungerat bra. Ang. On/Off knappen så tycker jag inte att det varit något större problem nu när man vet om den. Vickar man bara lite på kameran när man för in den i väskan så slipper man problemet.
Postad 17 augusti 2009 - 15:42
freddan101
-
freddan101
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Inte fått något svar i batteritråden så provar här också. Står nämligen i valet och kvalet att skicka tillbaka mitt extra piratbatteri. Undrar därför om någon köpt ett extra orginalbatteri och isf. var och till vilket pris?
Det är ju det här med att antingen köra vidare på pirat och FW1.1 och chansa på att det inte kommer någon ny fräck uppdatering eller punga ut med en hel del mer och framtidssäkra sig.
Postad 17 augusti 2009 - 19:36
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Jag beställde bundlen med bl.a extra batteri så det skall bli spännande att se vilket batteri de levererar, pirat eller orginal. Förmodar dock att det är samma piratbatteri som tidigare samt FW 1.1. Min tanke var att stanna kvar på FW 1.1 då, vad jag har förstått, man inte vinner något på att uppgradera till 1.2 (snarare förlorar man på det då piratbatterier inte längre går att använda) samt att man inte kan nedgradera till tidigare FW
Postad 17 augusti 2009 - 19:39
freddan101
-
freddan101
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Jag beställde bundlen med bl.a extra batteri så det skall bli spännande att se vilket batteri de levererar, pirat eller orginal. Förmodar dock att det är samma piratbatteri som tidigare samt FW 1.1. Min tanke var att stanna kvar på FW 1.1 då, vad jag har förstått, man inte vinner något på att uppgradera till 1.2 (snarare förlorar man på det då piratbatterier inte längre går att använda) samt att man inte kan nedgradera till tidigare FW 
Det är ett piratbatteri du får från Camerabox. 1.2 är ingen idé att uppgradera till utan det är fallet om det kommer en intressant 1.3 som är knivigt. Du kan nedgradera från 1.2 till 1.1 BTW.
Postad 17 augusti 2009 - 21:16
kaxe
-
kaxe
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Freddan,Hur nedgraderar man till ver 1.1? det går inte enligt supporten på Panasonic och jag har inte lyckats, skulle vara väldigt kul att veta hur det går till.
Redigerat av kaxe, 17 augusti 2009 - 21:25.
Postad 18 augusti 2009 - 09:46
freddan101
-
freddan101
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Freddan,Hur nedgraderar man till ver 1.1? det går inte enligt supporten på Panasonic och jag har inte lyckats, skulle vara väldigt kul att veta hur det går till.
Jag gjorde bara på samma sätt som vid uppgradering.
Redigerat av freddan101, 18 augusti 2009 - 09:47.
Postad 18 augusti 2009 - 14:37
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Beställde precis en från camerabox.co.uk, så vi får se hur om de fortfarande är lika snabba som nämnts ovan 
Helt otroligt! Från beställning och fram tills det ringde på dörren och paketet var framme tog det 30h. Det är snabbare att beställa från England till Sverige än inom landet
Postad 18 augusti 2009 - 17:01
Unregistered33c38b9d
-
Unregistered33c38b9d
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Helt otroligt! Från beställning och fram tills det ringde på dörren och paketet var framme tog det 30h. Det är snabbare att beställa från England till Sverige än inom landet 
Zatan! wow säger jag!! är lite lat idag, vad kostar de i kr att köpa från den hemsidan? Om den nu skulle pajja, då är de väl inge problem att skicka tillbaks den till dem så lagar de den? eller gäller de andra regler när man köper från utlandet?
Redigerat av Unregistered33c38b9d, 18 augusti 2009 - 17:02.
Postad 18 augusti 2009 - 17:32
Laris
-
Laris
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jo, snabba leveranser har Camerabox och de har haft lägre pris på TZ7:an än svenska handlare. Men den silverfärgade jag fick för två veckor sedan har inte nordiska språk i sig. Engelska och fyra krumelurspråk. OK, jag får hålla tillgodo med engelskan men det hade varit trevligt med egna modersmålet också. Kameran är avsedd för marknaden i mellanöstern. Tyvärr går det inte att 'uppgradera' den till vårt språk. Självklart kommer detta att påverka andrahandsvärdet när jag en gång byter ut den.
Så var noggrann när du beställer och maila Camerabox samtidigt om vilket språkområde du föredrar.
Jag valde att inte köpa deras 'piratbatteri' utan kommer att satsa på ett original. Prisskillnaden är inte större än kostnaden för en bensintankning till bilen eller en champagneflaska. Jag skulle aldrig riskera att få den fina kameran förstörd av en produkt vars tillverkares enda ambition är att hålla lägre pris än originalet. Jag tankar inte heller min bil med fotogen och tror att den skall fungera lika bra. Produktkontroll och produktansvar är värt några kronor och utslaget på de 4-5 år som jag kanske behåller TZ7:an anser jag att merkostnaden är försummbar.
Den 'Lovepro'-väska i skinn och med magnetlås som jag hade till min Canon IXUS 800 IS visade sig passa perfekt för TZ7:an. Programratten sticker upp under locket och skyddas av detta utan att ändra postion. Köpte väskan på 'El-Giganten' för c:a 200:- och den fanns i brunt, rött och svart. Har också ficka för reservkort, om nu mitt 16 GB skulle paja.
Postad 18 augusti 2009 - 18:30
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Zatan! wow säger jag!! är lite lat idag, vad kostar de i kr att köpa från den hemsidan?
Om den nu skulle pajja, då är de väl inge problem att skicka tillbaks den till dem så lagar de den? eller gäller de andra regler när man köper från utlandet?
Tog största paketet (kamera+västa+16Gb+extra batteri) och betalade precis några kronor under 4000 för allt inkl frakt (och moms självklart). I butikerna här verkar kameran inte kunna handlas för under 4300 vad jag har kunnat se. Expert hade en drive för några veckor sen för 3995 men den verkar borta och de tar 4700 numera. Minnekort här kostar runt 600 kr. Väska minst 100kr samt batteri från 300 kr (pirat då, utgår jag från). Såg att supermix.se verkar ha de bästa paketpriserna i Sverige och då hamnar man på 4385 (Kamera+väska+16 Gb dvs ej extra batteri). Med piratbatteri blir det ca. 700kr, inte så hutlöst stor skillnad alltså. Om den pajjar, utgår jag att jag måste skicka tillbaka den, har ärligt talat inte kikat på det. Vet inte om Panasonic har världsomfattande servicegaranti så att man kan lämna in den "var som helst", skall kolla upp det (någon som vet?). Jag fick inte med något extra batteri ännu utan får det senare (restat för tillfället) så jag vet ännu inte att det är ett piratbatteri jag får. Med lite tur kanske det är ett orginal  Återkommer när jag fått det. Vad gäller språk så är det som Laris nämnde, endast Engelska + 4 olika Klingon dialekter man har att välja på. Detta visste jag inte innan men som tur är kör jag alltid på engelska iallafall. Men det är just ifall man vill sälja kameran senare så kan det bli ett argument. Sladden till laddaren behövde jag inte byta då det kom med två olika, varav den ena för oss i Norden  Supernice! Packade upp kameran och lade batteriet på laddning. 2 timmar och den laddaren är klar så nu är det orgie i att testa ut den...så nu är jag borta en liten stund
Redigerat av kusen, 18 augusti 2009 - 18:31.
Postad 18 augusti 2009 - 20:19
jakko
-
jakko
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
förskottsbetalning är det som gäller hos camerabox?
Postad 18 augusti 2009 - 22:11
Laris
-
Laris
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
För SEK 3.751:90 fick jag kameran, 16 GB class 6 SDHC-kort och ett 3" skärmskydd. Frakten till min dörr ingick. Den inkluderade momsen är endast 15% i U.K. så det påverkar ju prisskillnaden.
Skärmskyddet kan jag verkligen rekommendera. Det syns inte och märks endast om jag drar med nageln över kanten på det. Väl värt att investera i för att undvika repor på den exellenta skärmen!
Priset är ju avhängigt dagskursen på pundet. Jag köpte för 2 veckor sedan. Pengarna drogs direkt, alltså dagen innan jag fick leverans.
Postad 19 augusti 2009 - 07:14
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Det blev inte så mycket testa igår mer än leka med menysystemet. Och det är verkligen bra, jämfört med min tidigare kamera, en Canon S40 (som även den var bra på den tiden).
En mindre bra sak: Remmen som följer med har inget "stopp" man han dra åt vilket gör att man, trots remmen, fortfarande kan tappa kameran. Jag tog istället och bytte med dem som satt på min Canon S40 och löste detta "mindre" problem.
En spännande sak som jag upptäckte igår: Det är FW 1.2 på den redan. Och då jag inte fått något extrabatteri så skall det bli kul att se vad de (camerabox) skickar för något. Borde ju vara ett orginalbateri, något annat lär väl inte funka?
Postad 20 augusti 2009 - 19:07
Laris
-
Laris
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Vill du se hur min väska ser ut?
Lowepro Napoli 20, c:a 200:- i skinn. B run, röd eller svart på El-giganten eller MediaMarkt
Fungerar perfekt! Insidan klädd med mocka och har en ficka för extrakort.
Postad 21 augusti 2009 - 16:38
Unregistered33c38b9d
-
Unregistered33c38b9d
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Läste lite nu om att närbilderna blir inte så bra, kan någon med kameran ta en närbild på ett ansikte eller hund/katt så jag/vi får se om så är fallet?
Postad 21 augusti 2009 - 21:41
Unregistered03b70f1a
-
Unregistered03b70f1a
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Vad sägs om en närbild av en schäfer? Ser ut så härVet inte vilka krav du har. Jag är iaf oerhört nöjd med denna kamera.
Redigerat av Unregistered03b70f1a, 22 augusti 2009 - 20:26.
Postad 22 augusti 2009 - 08:58
Unregistered33c38b9d
-
Unregistered33c38b9d
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Vad sägs om en närbild av en schäfer? https://www.minhembi...a...st&id=76228 Vet inte vilka krav du har. Jag är iaf oerhört nöjd med denna kamera.
Kan inte kika på länken
Postad 22 augusti 2009 - 16:45
Unregistered03b70f1a
-
Unregistered03b70f1a
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Kan inte kika på länken 
Jag lyckas varken lägga in någon bild direkt i tråden eller länka till någon bild i galleriet hos Minhembio så jag har laddat upp bilden på Flickr och ändrat länken. Hoppas det fungerar nu. Verkar OK när jag själv kollar. Ser ut så här
Redigerat av Unregistered03b70f1a, 22 augusti 2009 - 16:46.
Postad 22 augusti 2009 - 17:01
Unregistered33c38b9d
-
Unregistered33c38b9d
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Jag lyckas varken lägga in någon bild direkt i tråden eller länka till någon bild i galleriet hos Minhembio så jag har laddat upp bilden på Flickr och ändrat länken. Hoppas det fungerar nu. Verkar OK när jag själv kollar.  Ser ut så här
Tackar! bevis på att närbilderna inte blir dåliga som vissa påstår på diverse recensioner. Köper kameran nästa vecka
Postad 22 augusti 2009 - 17:11
Cobolten
-
Cobolten
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Jag tycker kameran gör sitt jobb, denna bild är tagen en mörk natt långt inne i de norrländska skogarna. 16:9 i högsta upplösning Ratten ställd på "Normal bild" (autoläget) samt makro aktiverat Blixt
Redigerat av Cobolten, 23 augusti 2009 - 09:00.
Postad 22 augusti 2009 - 17:50
jakko
-
jakko
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
måste göra ont å ta såna bilder,
Auto eller närbildsinställning?
Postad 22 augusti 2009 - 18:01
Cobolten
-
Cobolten
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
måste göra ont å ta såna bilder, Auto eller närbildsinställning?
Det var polarn som fick stå för smärtan, men kroken gick inte så djup som tur var Editerade inlägget och förtydligat beskrivningen av kamerans inställning.
Redigerat av Cobolten, 22 augusti 2009 - 18:05.
Postad 23 augusti 2009 - 08:31
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Testade kameran igår under familjens vistelse på Kolmården. Kort sagt, en helt underbar kamera! Är väldigt nöjd över att ha köpt den. Det som jag märkte som kan vara värt att nämnas är att den blir något varm när man filmar länge. Säkert inte så lustigt när man tänker på att filmning i 720p är idag något som är mer krävande för kameran jämfört med att filma i "traditionella" upplösningar. Filmade först "rovfågeluppvisningen" på 9 minuter. Sen var det dags för "säluppvisningen" och där tänkte jag filmna 15 min för att se vad som händer. 14.58...14.59...15.00...15.01...15.02...15.03...konstigt? Showen slutade när kameran visade 16 minuter (plus några sekunder) så där ständge JAG av, inte kameran? Var är 15 minuters spärren som nämns i specen för de europeiska utgåvorna? Dags för "delfinuppvisningen" så där tänkte jag leka MythBusters och se ifall "15 minuters spärren" verkligen ÄR 15 minuter  . Delfinshowen började och jag filmande hela utan avbrott. Kameran visade 25.13 minuter (2,67GB i 1280 x 720, 50 fps enligt "File Information" i PHOTOfunSTUDIO. Finns det en förklaring till detta någon kan ge? Kameran är köpt på camerabox.co.uk för en vecka sen och FW 1.2 var installerat när den levererades. Jag är nöjd Batteriet räckte gott och väl och började blinka rött under kvällen. Då hade det lagrat 5.37 GB på kortet under hela dagen (totalt 76 bilder och 51 minuter film)
Postad 23 augusti 2009 - 09:44
Hammeron
-
Hammeron
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Dags för "delfinuppvisningen" så där tänkte jag leka MythBusters och se ifall "15 minuters spärren" verkligen ÄR 15 minuter . Delfinshowen började och jag filmande hela utan avbrott. Kameran visade 25.13 minuter (2,67GB i 1280 x 720, 50 fps enligt "File Information" i PHOTOfunSTUDIO. Finns det en förklaring till detta någon kan ge? Kameran är köpt på camerabox.co.uk för en vecka sen och FW 1.2 var installerat när den levererades. Jag är nöjd 
Du hade ju även chingchong-språk i menyn så det talar ju starkt för att det är gråimporterade kameror de säljer. Du har inte fått batteriet än eller? På hemsidan står det att de ska 196st "Compatible ID secured battery for Panasonic TZ6 and TZ7" i lager. Är nyfiken på om det fixar FW 1.2.
Postad 23 augusti 2009 - 10:10
freddan101
-
freddan101
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Du hade ju även chingchong-språk i menyn så det talar ju starkt för att det är gråimporterade kameror de säljer. Du har inte fått batteriet än eller? På hemsidan står det att de ska 196st "Compatible ID secured battery for Panasonic TZ6 and TZ7" i lager. Är nyfiken på om det fixar FW 1.2.
Hade varit mycket intressant att höra från nån som köpt batteri nyligen från Camerabox. Har fått ok att skicka tillbaka mitt som inte har rätt ID för att få pengarna tillbaka, men jag byter ju hellre till ett riktigt.
Postad 23 augusti 2009 - 12:49
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Nä, inte ännu. Jag skriver självklart så fort jag får hem batteriet och talar om hur det funkar.
Postad 25 augusti 2009 - 08:41
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Har inte läst så mycket klagomål om närbildsfoton med denna kamera... Men en av anledningarna till att jag föll för denna var hur snabb den var att fokusera sig och ge bra närbilder i iA läget.
Såg just att jag har FW 1.0 i min kamera. Är det någon ide att uppgradera den ännu? Ska jag uppgradera till 1.1 eller 1.2? Vad skiljer egentligen mellan 1.0 och 1.1?
Mellan 1.1 och 1.2 verkar det ju inte vara så stor skillnad.
Postad 25 augusti 2009 - 12:19
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Ta FW 1.1 så riskerar du inte och inte kunna använda piratbatterier som FW 1.2 spärrar för
Postad 26 augusti 2009 - 07:52
Bojster
-
Bojster
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
[quote name='_Lucifer_' date='Aug 25 2009, 09:41 ' post='2544128'] Har inte läst så mycket klagomål om närbildsfoton med denna kamera... Men en av anledningarna till att jag föll för denna var hur snabb den var att fokusera sig och ge bra närbilder i iA läget. Har letat efter en kamera hela sommaren och köpte en Canon ixus 95,tyckte den verkade prisvärd. Dock hade jag fel, blev oskarpa bilder med mycket brus och är nu inne på en TZ7 då jag upptäckte HD filmning. Någon som vet om det är stor skillnad i kvalite på Ixus 95 och TZ7? Läste oxå att Ixus 100 har problem med suddiga bilder. Är TZ7 en bättre kamera? Har läst att den har några brister Tz7, den tappar fokus under filmning och inställningsratten ändrar läge. Är det värt ändå att köpa den?
Postad 27 augusti 2009 - 09:17
Unregistered33c38b9d
-
Unregistered33c38b9d
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Sådär ja! nu har jag äntligen köpt den! 4200kr på Media Markt, fundera på att köpa i UK men om den går sönder kommer de strula med frakt och garantin, nått jag inte vill. Nu jäklar ska de fotas och filmas
Postad 27 augusti 2009 - 12:23
Bojster
-
Bojster
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Sådär ja! nu har jag äntligen köpt den! 4200kr på Media Markt, fundera på att köpa i UK men om den går sönder kommer de strula med frakt och garantin, nått jag inte vill. Nu jäklar ska de fotas och filmas
Jag var och kikade på kameran igår och blev lite sugen, skriv gärna ner dina intryck.
Tack på förhand.
Postad 27 augusti 2009 - 15:57
Unregistered33c38b9d
-
Unregistered33c38b9d
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Jag var och kikade på kameran igår och blev lite sugen, skriv gärna ner dina intryck. Tack på förhand.
Första intrycket var WOW! Verkligen impad på byggkvalitén, känns väldigt stabil. Har inte hunnit fotat och filmat så mycket(Fybubblan var bra kvalité de är på filmerna!), men de är lovande de jag hunnit testat änsålänge! Zoomen är superbra, zoomar lite segare när man filmar men de är inget jag stör mig på. Så nöjd att jag slog till på kameran! (Glömde fota USB kablen) http://img48.imagesh...199/img3208.jpghttp://img238.images.../i/img3207.jpg/Köpte dessa tillbehör från https://www.cyberphoto.se/ : Väska: Dörr Väska Maylis M 149 SEK Minneskort: Transcend SecureDigital SDHC 16GB Ultra high speed (class 6) 450 SEK LCD plastskydd: (rekommenderas verkligen) LCD-skydd 3,0tum, 2st (61 x 44 mm) 99 SEK Har två frågor: 1: Hur ställer man in så man kan fota i Macromode? 2: Vart ser man vad för firmware man har? KÖP! KÖP! KÖP!
Redigerat av Unregistered33c38b9d, 27 augusti 2009 - 16:30.
Postad 27 augusti 2009 - 22:01
Unregistered03b70f1a
-
Unregistered03b70f1a
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Första intrycket var WOW! Verkligen impad på byggkvalitén, känns väldigt stabil. Har inte hunnit fotat och filmat så mycket(Fybubblan var bra kvalité de är på filmerna!), men de är lovande de jag hunnit testat änsålänge! Zoomen är superbra, zoomar lite segare när man filmar men de är inget jag stör mig på. Så nöjd att jag slog till på kameran!
(Glömde fota USB kablen) http://img48.imagesh...199/img3208.jpg http://img238.images.../i/img3207.jpg/
Köpte dessa tillbehör från https://www.cyberphoto.se/ :
Väska: Dörr Väska Maylis M 149 SEK Minneskort: Transcend SecureDigital SDHC 16GB Ultra high speed (class 6) 450 SEK LCD plastskydd: (rekommenderas verkligen) LCD-skydd 3,0tum, 2st (61 x 44 mm) 99 SEK
Har två frågor:
1: Hur ställer man in så man kan fota i Macromode? 2: Vart ser man vad för firmware man har?
KÖP! KÖP! KÖP! 
Svar 1: Sätt 'Lägesratten' i 'Kamera-läge' och tryck 'Markörknapp ner' (knappen under Menu/Set) så kan du välja ett MAKROLÄGE. Ladda ner användarhandboken så får du en bättre beskrivning. Svar 2: Under 'Inställningsmenyn' kan du välja 'Ver.' för att visa version.
Postad 27 augusti 2009 - 22:08
Unregistered03b70f1a
-
Unregistered03b70f1a
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Dagens tips!!!
Jag kan rekommendera alla att köpa en 'otursförsäkring'. Fick erbjudandet från SOLID då jag köpte min kamera från Cyberphoto tidigare i år. Kostade 417 kr. Hade häromdagen oturen att min jacka med kameran i ytterfickan slog emot en dörrpost så att LCD-skärmen dog (visar bara en massa streck). Reparationen kostar säkert ett par tusen men nu klarar jag mej med 200 kr i självrisk.
Postad 31 augusti 2009 - 08:04
Bojster
-
Bojster
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Första intrycket var WOW! Verkligen impad på byggkvalitén, känns väldigt stabil. Har inte hunnit fotat och filmat så mycket(Fybubblan var bra kvalité de är på filmerna!), men de är lovande de jag hunnit testat änsålänge! Zoomen är superbra, zoomar lite segare när man filmar men de är inget jag stör mig på. Så nöjd att jag slog till på kameran!
(Glömde fota USB kablen) http://img48.imagesh...199/img3208.jpg http://img238.images.../i/img3207.jpg/
Köpte dessa tillbehör från https://www.cyberphoto.se/ :
Väska: Dörr Väska Maylis M 149 SEK Minneskort: Transcend SecureDigital SDHC 16GB Ultra high speed (class 6) 450 SEK LCD plastskydd: (rekommenderas verkligen) LCD-skydd 3,0tum, 2st (61 x 44 mm) 99 SEK
Har två frågor:
1: Hur ställer man in så man kan fota i Macromode? 2: Vart ser man vad för firmware man har?
KÖP! KÖP! KÖP! 
Hej, Är du fortfarande nöjd med kameran? Tycker du fortfarande att det är ett givet köp?
Postad 31 augusti 2009 - 16:58
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Nä, inte ännu. Jag skriver självklart så fort jag får hem batteriet och talar om hur det funkar.
Jaha, då fick man extra batteriet levererat nu då. Det är INTE orginalbatteri utan ett Energizer DMW-BCG10. Det står en liten logga på paketet med texten "Replaces Panasonic DMW-BCG10E"  Laddar för fullt nu, sen blir det att testa. Jag är dock skeptiskt. Återkommer!
Postad 31 augusti 2009 - 17:34
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Jaha, efter isättning av ett fulladdat batteri får jag: "This battery can not be used"
Reklamation nästa!
Postad 31 augusti 2009 - 19:17
Hammeron
-
Hammeron
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Tråkigt Kusen!
Jag mailade camerabox och frågade om deras batterier fungerade med FW 1.2 och fick detta svaret:
Hi,
The batteries we supply are suitable for use with the new firmware. They are compatible rather than manufacturer branded.
Postad 31 augusti 2009 - 20:16
Unregistered33c38b9d
-
Unregistered33c38b9d
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Bojster: Vääääääldigt nöjd!! Säger bara, köp om ni vill ha en väldigt bra kamera!
Postad 01 september 2009 - 11:41
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Har gått över en vecka och 400+ bilder sedan jag laddade batteriet senast.... Så jag måste tyvärr ändra mitt påstående att batteritiden är ett problem! Funkar hur bra som helst faktiskt. Har nu länge haft en pinne på batteriikonen och nästa gång man startar den så är det två pinnar igen!?
Var ut på kryssning till Tallinn, därav antalet bilder. Testade fota lite "konsertbilder" inne på båten där dom hade någon typ av uppträdande. Testade olika natt porträttsinställningar men fick aldrig riktigt till det. Sen använde jag bara iA rakt av och fick ruskigt bra bilder!!! Ännu en positiv överraskning.
Så om man står långt bak på en konsert och zoomar in fullt, lyckas hålla kameran någorlunda stadigt så går det att få riktigt bra bilder.
Imponeras hela tiden av denna lilla pryl!
När jag kommer hem från semestern så funderar jag på att uppgradera FW. Har dock ännu inte hittat vad som förbättrats från 1.0 till 1.1.
Postad 01 september 2009 - 17:57
Unregistered33c38b9d
-
Unregistered33c38b9d
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Märkte nu att PS3an spelar MTS filerna utmärkt från HDDn! fy fan så underbart!!!
Denna beast till kamera är otrolig, överraskas hela tiden!
_Lucifer_ , ang uppdateringen, googlade lite: "Ver 1.1 should address the auto focusing (Quick AF) noise issue" bla
Postad 02 september 2009 - 12:30
Termos
-
Termos
-
Forumräv
-
-
732 inlägg
Har kollat länge på denna. Det som jag är mest rädd för om det är mycket "tearing" när man panorerar vid filmning. Kan någon bekräfta hur detta verkligen är?
Tearing är att bilden inte hänger med när man panorerar fort och bilden liksom hänger med i halva bilden och andra halvan släpar lite efter.
tack på förhand.
Postad 02 september 2009 - 14:20
Bojster
-
Bojster
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Har kollat länge på denna. Det som jag är mest rädd för om det är mycket "tearing" när man panorerar vid filmning. Kan någon bekräfta hur detta verkligen är?
Tearing är att bilden inte hänger med när man panorerar fort och bilden liksom hänger med i halva bilden och andra halvan släpar lite efter.
tack på förhand.
Det skulle jag oxå vilja veta, sen undrar jag om det är stor skillnad mellan tz5 och tz7 i bildkvalite och filmkvaliten.
Har förstått att tz5 oxå kan filma i HD och isf kanske den skulle vara mer prisvärd?
Postad 02 september 2009 - 14:48
Hammeron
-
Hammeron
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Rekommenderar att söka på tz7 alternativt tz5 + test, concert, zoom eller liknande på youtube, finns hur mycket material som helst. Det jag sett med tz7 är att ljudkvaliten är grymt mycket bättre än tz5. (Har beställt en TZ7 från camerabox.co.uk som är på väg nu)
Postad 02 september 2009 - 17:22
freddan101
-
freddan101
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Jaha, efter isättning av ett fulladdat batteri får jag: "This battery can not be used"
Reklamation nästa!
Var detta det batteri som nu finns hos CameraBox och som ska vara "ID secured"?
Postad 02 september 2009 - 18:06
Unregistered33c38b9d
-
Unregistered33c38b9d
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
På mina filmer så finns de inga tecken på screentearing.
Postad 02 september 2009 - 18:40
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Var detta det batteri som nu finns hos CameraBox och som ska vara "ID secured"?
Jag har fått svar om att skicka tillbaka batteriet så får jag pengarna tillbaka samt för utlagt porto. Detta batteri är det enda som de har till salu (enligt svaret) så med andra ord borde de ta bort sina bundles omgående eller så riskerar de bara ännu mer administration kring detta och fler irriterade kunder. På mina filmer så finns de inga tecken på screentearing.
Det är inget jag reflekterat över heller så jag förmodar att det är ok.
Postad 02 september 2009 - 20:34
freddan101
-
freddan101
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Jag har fått svar om att skicka tillbaka batteriet så får jag pengarna tillbaka samt för utlagt porto. Detta batteri är det enda som de har till salu (enligt svaret) så med andra ord borde de ta bort sina bundles omgående eller så riskerar de bara ännu mer administration kring detta och fler irriterade kunder.
Tjaffsade men dom ett tag via mail men fick också ok på att skicka tillbaka. Såg jag att dom fått "ID Secured" batterier på siten så fick ok på att byta istället. Låter ju dock inte så lovande att ditt inte funkar.
Postad 03 september 2009 - 06:25
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Tjaffsade men dom ett tag via mail men fick också ok på att skicka tillbaka. Såg jag att dom fått "ID Secured" batterier på siten så fick ok på att byta istället. Låter ju dock inte så lovande att ditt inte funkar.
Nä! Och jag tycker för min del inte att jag har orken att lägga mer tid på detta för att spara de pengar det nu rör sig om. Skicka fram & tillbaka till England och härja....tar bara en massa tid. Då får det vara. Jag skickar tillbaka mitt batteri och tar pengarna tillbaka. Sen köper jag ett orginal batteri senare (eller ett godkännt pirat om det nu kommer något).
Postad 03 september 2009 - 07:02
Termos
-
Termos
-
Forumräv
-
-
732 inlägg
Rekommenderar att söka på tz7 alternativt tz5 + test, concert, zoom eller liknande på youtube, finns hur mycket material som helst....
Jag har kollat lite på filmer på youtube men vet inte hur mycket man skall lita på kvaliten på youtube, kanske "lägger" youtube lägger till "fel" som inte finns, om du förstår? ...Det jag sett med tz7 är att ljudkvaliten är grymt mycket bättre än tz5. (Har beställt en TZ7 från camerabox.co.uk som är på väg nu)...
TZ7:an har 12x zoom också mot 10x på TZ5:an.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|