Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subwoofer för film.

150 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 22 september 2011 - 17:46

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Antar att de menar "FREE" med situationstecken att det tekniskt sätt inte är gratis, man betalar ju. Jag har beställt min XLS200 och väntar nu, var lite surt att de verkar tillverka subben på beställning.

"Many thanks for your order for the XLS200-DF in black ash. We manufacture our subwoofers to order and the lead time on this item is about 10 to 14 days. We contact you when the subwoofer is ready for dispatch to make payment into our bank account and as soon as the subwoofer is dispatched we will email you the consignment details to allow you to track online."


Detta mail fick jag med, tog ca 7 dagar tills jag såg att de dragit pengarna och fick skicka ett mail efter ca 7 dagar och fick då svaret med spårningsinfon, hämtade ut subben 2 dagar senare, i Fredags, och nu sitter man här och undrar varför man inte köpt en XLS200 DF tidigare, kommer absolut köpa en till, suverän film OCH musik sub, rapp så in i, stilren i utförande DF och jäkligt musikalisk som sagt, den största skillnaden mot min tidigare sub är dock att det jobbiga bullrande mullrandet har försvunnit, nu är det bara ren och jäkligt djup bas :) Göör nöjd!

Kablarna följer med i priset för subben, är nog det de menar ja, min kom med spikes och kablar men jag köpte till SD fötter som den står på nu, tydligen springer de runt på golvet om man inte har spikes eller SD

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge ;)

Redigerat av Unregistered6332cbbb, 22 september 2011 - 17:49.


#52

Postad 22 september 2011 - 17:50

Nilzzonlol
  • Nilzzonlol
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Får man den levererad till dörren?

#53

Postad 22 september 2011 - 17:53

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
Jag använde spårningsinfon och hämtade ut den innan Posten kom till skott o leverera, men jag fick en lapp i brevlådan om att de sökt mig för utlämning av paket, så ja, jag antar det...

#54

Postad 22 september 2011 - 17:55

Ratniko
  • Ratniko
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Det låter ju helt underbart!
Snokat runt efter en sub några veckor nu och efter allt gott jag har hört om XLS200 så kommer det bli en sådan nu, nu på en gång! Kan inte vänta längre! =D

Nu vet jag inte vad SD fötter är men antar att det är någe gummidistanser??? Google was my friend
Kunde man köpa till SD fötter dem direkt på hemsidan?? Känner inte riktigt för att paja golvet med spikes...

Redigerat av Ratniko, 22 september 2011 - 18:00.


#55

Postad 22 september 2011 - 18:01

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
Sonic Design fötter, finns o köpa hos de flesta lite bättre hembio/hifi butiker, finns i olika vikt klasser för både högtalare och sub basar, kostar ca 125:- för fyra och är som sagt viktmatchade för lasten så att de inte skall påverka ljudet, är rätt snälla mot grannar med ;)

Ville inte heller pajja parketten, därav SD. Min XLS200DF landade på ca 3500:- med frakt och kablar och det är grymt fin kvalité på dem med, beställde min i matt vit, riktigt bra lackjobb, man kan inte tro att de är "handmade"

Redigerat av Unregistered6332cbbb, 22 september 2011 - 18:06.


#56

Postad 22 september 2011 - 18:33

PieEater
  • PieEater
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Spoiler


Vad glad man blir när man läser detta, längtar ännu mer nu! ;)

#57

Postad 22 september 2011 - 18:56

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0
Grattis till en helt underbar Sub! Haft Xtz innan, kan helt ärligt säga att Xtz låter skit om man jämför med Bk'n!

#58

Postad 22 september 2011 - 19:19

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Det där med dom som pajat sina bks, borde inte steget klippa innan det händer?

#59

Postad 22 september 2011 - 19:35

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Det där med dom som pajat sina bks, borde inte steget klippa innan det händer?


De måste ha gjort något riktigt fel, eller spelat på sinnes sjuk volym, jag får nästan ont i magen när det blir för mycket bas, och får sänka, har trixat en hel del med Audyssey och subben med, kan aldrig tänka mig att det går o spela sönder den, trots att jag höjt den från -5 till 0 på min Marantz SR7005, det verkar bara som den, Gillart!

Battle LA, visst story och film B), men bass track :D

#60

Postad 22 september 2011 - 19:38

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Det där med dom som pajat sina bks, borde inte steget klippa innan det händer?


Vilken modell? XLS400?

Har också hört det men den spelade värre än en, SVS PB12" Ultra...

#61

Postad 22 september 2011 - 19:46

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
värre än svs ultra?
hur f.. blir något värre än ultran????

jag har ägt ett par ytterst kompetenta moduler genom åren...men svs ultra är helt sjukt....inte bara ljudtrycksmässigt utan renheten i basen.
xls400 vill jag ha demat efter detta uttalande......någon som kan ställa upp som bor i närheten av götet?

förresten du som äger 7005? har du märkt av att volymen sänker sig rejält när man sätter sub på yes?
jag provade mina senaste basmoduler på en 7005a och nivå skillnaden mellan fullregister och sub out var enorm.....alltså frontarna sänker sig när man använder sub oavsett om man delar eller ej.

Redigerat av robert293, 22 september 2011 - 19:50.


#62

Postad 22 september 2011 - 19:57

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0


Vilken modell? XLS400?

Har också hört det men den spelade värre än en, SVS PB12" Ultra...


Tja i denna tråd är det väl BK generellt som nämnts. Förstå mig rätt, jag tror inte BK går sönder lättare än någon annan sub. Jag tänker själv köpa en 400. Mest bara förvånad över själva fenomenet då väl vanliga slutsteg/förstärkare till vanliga högtalare brukar klippa istället för att riskera att högtalarelementen går sönder? I så fall borde ju subens steg också göra det tänkte jag. Jag har inte särskilt bra koll på hur det där brukar fungera men man kan tycka att det BÖR fungera så iallaf.

#63

Postad 22 september 2011 - 19:58

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
Måste varit att de hoppade ur kalibreringen när du satte subben på yes, alternativt att du kalibrerade med modulerna, gå in i inställningar och höj subben vid "test tone", hemma hos mig blev basen väldigt låg när Audyssey fick bestämma själv, hörde ingen skillnad alls vid på och av på subben

#64

Postad 22 september 2011 - 20:12

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0


Tja i denna tråd är det väl BK generellt som nämnts. Förstå mig rätt, jag tror inte BK går sönder lättare än någon annan sub. Jag tänker själv köpa en 400. Mest bara förvånad över själva fenomenet då väl vanliga slutsteg/förstärkare till vanliga högtalare brukar klippa istället för att riskera att högtalarelementen går sönder? I så fall borde ju subens steg också göra det tänkte jag. Jag har inte särskilt bra koll på hur det där brukar fungera men man kan tycka att det BÖR fungera så iallaf.


Ja, du har helt rätt, tittar man på specar och sådant så är ju faktiskt BK rätt klena, men jag är egentligen bara intresserad av min modell, och vid slö surf så kom jag in på någon tråd om en 400, tittade bara som hastigast men det var sjuka volymer, och det kan ju vara vad som helst...som gått sönder, men jag kan lugna dig med att det är ett jäkligt seriöst företag som ersätter hela lådor hellre än reparerar slutsteg, och garanti har de också, missminner jag mig inte så var det några år sedan med...

Hade också gärna köpt en 400, har du utrymme för en sådan så är jag riktigt avis, inte storleksmässigt, ljudmässigt...

#65

Postad 22 september 2011 - 20:35

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

värre än svs ultra?
hur f.. blir något värre än ultran????

jag har ägt ett par ytterst kompetenta moduler genom åren...men svs ultra är helt sjukt....inte bara ljudtrycksmässigt utan renheten i basen.
xls400 vill jag ha demat efter detta uttalande......någon som kan ställa upp som bor i närheten av götet?

förresten du som äger 7005? har du märkt av att volymen sänker sig rejält när man sätter sub på yes?
jag provade mina senaste basmoduler på en 7005a och nivå skillnaden mellan fullregister och sub out var enorm.....alltså frontarna sänker sig när man använder sub oavsett om man delar eller ej.


Har inte märkt det, men, Testa o kör den där MultiXT eller vad den nu hette och ställ in högtalar volymen manuellt, det är något fel på Audyssey generellt :ph34r:

#66

Postad 22 september 2011 - 21:40

JBL-PIPPS
  • JBL-PIPPS
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

värre än svs ultra?
hur f.. blir något värre än ultran????

jag har ägt ett par ytterst kompetenta moduler genom åren...men svs ultra är helt sjukt....inte bara ljudtrycksmässigt utan renheten i basen.
xls400 vill jag ha demat efter detta uttalande......någon som kan ställa upp som bor i närheten av götet?

förresten du som äger 7005? har du märkt av att volymen sänker sig rejält när man sätter sub på yes?
jag provade mina senaste basmoduler på en 7005a och nivå skillnaden mellan fullregister och sub out var enorm.....alltså frontarna sänker sig när man använder sub oavsett om man delar eller ej.


Håller med Robert293 helt o hållet. Har sj lyssnat på en xls400 och det är en riktigt sjyst sub med riktigt mycket pondus, men att jämföra den med SVS pb12 ultra går inte, Har lyssnat på pb12 och den spelar faktisk skiten ur xls400, men inget ont om BK men att jämföra den med SVS tyngre modeller är inte riktigt rätt! Men lycka till alla ni som har beställt BKs : ) för det är riktigt sjysta subbar!

Redigerat av JBL-PIPPS, 22 september 2011 - 21:41.


#67

Postad 23 september 2011 - 09:30

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
Tror verkligen att det testet skall tas med en nypa salt, har också väldigt svårt att tro att SVS Ultra inte bräcker en 400:a ;)

#68

Postad 23 september 2011 - 09:52

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Antar att de menar "FREE" med situationstecken att det tekniskt sätt inte är gratis, man betalar ju. Jag har beställt min XLS200 och väntar nu, var lite surt att de verkar tillverka subben på beställning.

"Many thanks for your order for the XLS200-DF in black ash. We manufacture our subwoofers to order and the lead time on this item is about 10 to 14 days. We contact you when the subwoofer is ready for dispatch to make payment into our bank account and as soon as the subwoofer is dispatched we will email you the consignment details to allow you to track online."

Det mailet fick jag också när jag beställde men det gick bara ett par dagar så var den redo för leverans.


EDIT: Glöm för bövelen inte http://www.fynda.se/...php?prodid=4302
Spikesen ska man inte använda om man är ute efter ren bas.

Redigerat av walle_1, 23 september 2011 - 10:00.


#69

Postad 23 september 2011 - 15:20

PieEater
  • PieEater
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Det mailet fick jag också när jag beställde men det gick bara ett par dagar så var den redo för leverans.


EDIT: Glöm för bövelen inte http://www.fynda.se/...php?prodid=4302
Spikesen ska man inte använda om man är ute efter ren bas.


Fixat! ;)

#70

Postad 25 september 2011 - 12:07

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
Då vart en till, XLS200-DF MK2 White, beställd, kanske ska man ta en Antinode med, vad tror ni?

#71

Postad 26 september 2011 - 07:14

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Körde med en antimode till mina båda xls200 och det gjorde susen i min betongbunker!

Hade väldigt puckel mellan 40-50hz som försvann samt att basen sträckte sig ner en bit under 20hz med den i kopplad.

Rekommenderas!

#72

Postad 28 september 2011 - 18:24

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Jag minns att man förr skulle välja sladd till sin XXLS400 men nu verkar inte något val finnas?
Är det så att man helt enkelt får rätt sladd per default numer eller hur gjorde ni som beställt nyligen?

#73

Postad 28 september 2011 - 18:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag är skyldig till att ha spelat sönder ett par BK Monolith DF. De är ju dock portade och jag tror att det är betydligt svårare att spela sönder de slutna modellerna. Monolitherna bottnade om man spelade rikigt djup bas på hög volym så ett högpassfilter är att rekommendera till dem. Die Hard 4 hade de ett **** med. KLONK!!!!

#74

Postad 28 september 2011 - 21:08

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Jag är skyldig till att ha spelat sönder ett par BK Monolith DF. De är ju dock portade och jag tror att det är betydligt svårare att spela sönder de slutna modellerna. Monolitherna bottnade om man spelade rikigt djup bas på hög volym så ett högpassfilter är att rekommendera till dem. Die Hard 4 hade de ett **** med. KLONK!!!!


här är en till..

#75

Postad 28 september 2011 - 22:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Det där med dom som pajat sina bks, borde inte steget klippa innan det händer?

Det är ju liksom klippande steg som är värsta mardrömmen för ett element...
Det är just därför dom går sönder.
Det kan bottna i polstycket med att ganska elakt klonk av för mycket effekt, men elementen överlever oftast ändå.
Klippande steg är dock....INTE bra...


De måste ha gjort något riktigt fel, eller spelat på sinnes sjuk volym, jag får nästan ont i magen när det blir för mycket bas, och får sänka, har trixat en hel del med Audyssey och subben med, kan aldrig tänka mig att det går o spela sönder den, trots att jag höjt den från -5 till 0 på min Marantz SR7005, det verkar bara som den, Gillart!

Battle LA, visst story och film B), men bass track :D


Det där med ljudtryckskrav på bas är VÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT olika.... :blush:

Redigerat av Bakerman, 28 september 2011 - 22:52.


#76

Postad 29 september 2011 - 08:34

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Det är ju liksom klippande steg som är värsta mardrömmen för ett element...
Det är just därför dom går sönder.
Det kan bottna i polstycket med att ganska elakt klonk av för mycket effekt, men elementen överlever oftast ändå.
Klippande steg är dock....INTE bra...


Det där med ljudtryckskrav på bas är VÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT olika.... :blush:

Ok jag är som sagt inte så hemma på hur det fungerar :) men jag tycker det är intressant och lär mig hela tiden.

Beställde iallaf en 400 gloss white igår. Jag gissar att jag blir mer än nöjd :)

#77

Postad 30 september 2011 - 22:32

z0k4
  • z0k4
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
baaah, råkade snubbla in i den här tråden och efter så mycket lovord så kände man köpsuget direkt. var tvungen att beställa hem en xls200 mk2 för test :rolleyes:

#78

Postad 01 oktober 2011 - 06:52

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Jag minns att man förr skulle välja sladd till sin XXLS400 men nu verkar inte något val finnas?
Är det så att man helt enkelt får rätt sladd per default numer eller hur gjorde ni som beställt nyligen?


Man får rätt sladd per automatik

#79

Postad 01 oktober 2011 - 07:10

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0


Man får rätt sladd per automatik

Jag misstänkte detta :) Såg att det fortfarande gick att välja på UKformuläret dock.
Får se när den kommer. Onekligen väldigt spännande :D

#80

Postad 09 oktober 2011 - 12:50

hallonpaj
  • hallonpaj
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Får snart min XXLS400 nu.
Är det något mer jag måste köpa till?
Vet att någon skrev något om andra fötter eller liknande för att basen hoppade?
Duger kablarna som är med?

#81

Postad 09 oktober 2011 - 13:21

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
SDfötter är bra för att däpma vibrationerna ner till golvet. Bäst i sin typ skulle jag tro att dom är. Se till att köpa ett par som matchar vikten till XXLS400

Kopplade produkten till tråden.

Redigerat av Sgart, 09 oktober 2011 - 13:23.


#82

Postad 09 oktober 2011 - 14:18

hallonpaj
  • hallonpaj
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

SDfötter är bra för att däpma vibrationerna ner till golvet. Bäst i sin typ skulle jag tro att dom är. Se till att köpa ett par som matchar vikten till XXLS400

Kopplade produkten till tråden.


Man skippar alltså fötterna helt eller sätter man dessa på fötterna?
Om jag fattat rätt så väger XXLS400 27,7 kg, och då ska jag köpa 12-28kg SD-fötter?

Om du ligger på gränsen mellan två vikter är det bäst att välja den där du ligger på övre gränsen. Exempel: Om du har en högtalare som väger 28 kg, så blir det bäst resultat med fötterna för 12-28 kg, istället för 28-50 kg.

#83

Postad 09 oktober 2011 - 15:14

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0


Man skippar alltså fötterna helt eller sätter man dessa på fötterna?
Om jag fattat rätt så väger XXLS400 27,7 kg, och då ska jag köpa 12-28kg SD-fötter?

Om du ligger på gränsen mellan två vikter är det bäst att välja den där du ligger på övre gränsen. Exempel: Om du har en högtalare som väger 28 kg, så blir det bäst resultat med fötterna för 12-28 kg, istället för 28-50 kg.

Läste någonstans att någon annan hade skruvat loss de spikes som sitter på originalfötterna och sen fäst SD på dessa.

Vad gäller viktgränsen har jag faktiskt ingen aning. Kolla med butiken som säljer, de har säkert fått den frågan förr.

#84

Postad 10 oktober 2011 - 12:57

hallonpaj
  • hallonpaj
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Nu är den alla fall klar och betalad. Nu borde den vara här om några dar. Hur länge brukar det ta att skicka?

#85

Postad 10 oktober 2011 - 13:05

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Vilket datum la du din order?

Ang skepptid har jag ingen aning ang just detta fallet men från england (och även usa) har jag fått leveranser lika snabbt som inom sverige ibland.

#86

Postad 10 oktober 2011 - 16:56

Ratniko
  • Ratniko
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Det var 17 dagar sedan jag beställde min XLS200, och tyvärr har vare sig pengar dragits från kontot eller ett mail om att den ska levereras ankommit. Så jag antar att det kan ta lite tid för dem ibland =/

#87

Postad 10 oktober 2011 - 18:16

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
http://www.avforums....fer-Review.html

#88

Postad 10 oktober 2011 - 18:30

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Det tog i mitt fall ca 3 veckor från beställning till leverans, inkl 4-5 arbetsdagar för skeppning. Olive brukar antingen ringa upp eller maila kunderna när produkten är klar för skeppning, och först då belastas ditt konto.

#89

Postad 10 oktober 2011 - 19:32

hallonpaj
  • hallonpaj
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

Vilket datum la du din order?

Ang skepptid har jag ingen aning ang just detta fallet men från england (och även usa) har jag fått leveranser lika snabbt som inom sverige ibland.


27-28 där nånting. Fick mail idag om att den var klar. Så jag behövde bara betala så skulle dom skicka den.

#90

Postad 10 oktober 2011 - 22:13

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0


27-28 där nånting. Fick mail idag om att den var klar. Så jag behövde bara betala så skulle dom skicka den.

Ok men då är det nog inte så långt kvar på min. Jag fick bekräftelsemailet på min order den 29e.

#91

Postad 17 oktober 2011 - 19:15

Unregisterede1baf649
  • Unregisterede1baf649
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
edtjope Nöjd med köpet? Blev två XTZ 99 W10.16 om jag inte läste fel i inlägg #25.... :) Diggar själv denna subben!

#92

Postad 17 oktober 2011 - 19:41

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
Har nu fått min andra XLS 200 DF, mycket nöjd med musikbasen :wub: , film kommer testas när jag lyssnat igenom musik samlingen :)

#93

Postad 18 oktober 2011 - 15:58

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Börjar bli tröttsamt att vänta på högtalaren nu alltså :/
Väntat sen den 29e. Så tråkigt när man kollar mailen femtioelva gånger om dagen för att kolla om de skickat mail om transaktion och utskick. :P

Nu måste de väl ändå vara klara snart.

#94

Postad 18 oktober 2011 - 17:16

z0k4
  • z0k4
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Har väntat på min xls200df sen den 26:e, inte hört ett smack ifrån dem. :(

#95

Postad 18 oktober 2011 - 17:40

Ratniko
  • Ratniko
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Jag beställde en XLS200 den 23 september och mailade dem genom deras kontaktformulär för en och en halv vecka sedan, men inte har jag fått något svar =(

Blir la till å ringa snart för å fråga om de tagit semester eller nått... >.<

#96

Postad 18 oktober 2011 - 17:46

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0

edtjope Nöjd med köpet? Blev två XTZ 99 W10.16 om jag inte läste fel i inlägg #25.... :) Diggar själv denna subben!


Japp, jag är riktigt nöjd! Nu är dom ju inte på långa vägar inspelade ännu, så det kan väl bara bli bättre :) Tror inte jag hade kunna få bättre bas för pengen jag gav utan att ha väntat på att något beggat skulle dyka upp. Ska se till att få upp lite nya bilder på mitt biorum hur det ser ut nu. Men har precis bytt jobb så det är mycket på den fronten för tillfället.

#97

Postad 18 oktober 2011 - 18:11

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Ur en akustisk synvinkel så är 2 bättre än 1, elimenten behöver inte slå lika långt för att få samma "tryck" som 1, vilket gör att disten minskar, och du kan släcka ut en del rumsnodrar när du använder 2.

Sen är ju frågan hur väl den kan konkurrera med en 12a (hur stor membran ytan det ger med 2 10:or i jämförelse med en 12a mm).


2 st 10" motsvarar ca 15"

#98

Postad 18 oktober 2011 - 20:28

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Area (kan ha något avrundningsfel, räknade lite fort bara)

6" = 182 cm2
8" = 324 cm2
10" = 506 cm2
12" = 729 cm2
15" = 1139 cm2
18" = 1641 cm2

Skall en 10" flytta lite mycket luft så måste den åka mer än 3 ggr så långt än en 18" t ex, kräver 3 ggr mer effekt tror jag också (vet inte om det är direkt proportionellt).

#99

Postad 18 oktober 2011 - 22:02

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0


2 st 10" motsvarar ca 15"


Om dom har exakt samma slaglängd ja, men det stämmer ändå inte riktigt...
Det ligger nog närmre två 12" än två 10".

Area (kan ha något avrundningsfel, räknade lite fort bara)

6" = 182 cm2
8" = 324 cm2
10" = 506 cm2
12" = 729 cm2
15" = 1139 cm2
18" = 1641 cm2

Skall en 10" flytta lite mycket luft så måste den åka mer än 3 ggr så långt än en 18" t ex, kräver 3 ggr mer effekt tror jag också (vet inte om det är direkt proportionellt).


Tror du räknade lite tokigt..
Det som räknas är effektiv konarea.

"Ungefärligt Sd på element":

10" 350-400
12" 450-500
15" 850-900
18" 1200-1250. Kvadratcentimeter då. :)

EDIT: Och nej. Det stora behöver inte nödvändigtvis ha tre gånger så mycket effekt.
Det hänger på känsligheten på elementen. :)

Större element tål ju dock oftast lite mer effekt. :)

Redigerat av Bakerman, 18 oktober 2011 - 22:04.


#100

Postad 19 oktober 2011 - 05:32

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Jo jag förenklade det lite med konarean och känsligheten, helt rätt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.