Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC DLA-X30, DLA-X70R, DLA-X90R

807 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 29 november 2011 - 13:25

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Vet att de provat att ändra parallaxinställningarna men att det inte anses vara en lösning på problemet, utan snarare handlar om att öka eller minska djupkänslan i bilden. Jag tycker hela diskussionen verkar 'pointless' när man inte vet om det är produktionsexemplar det handlar om eller om mjukvaran är den senaste. Nu hoppas vi att maskinerna börjar ramla in i svenska butiker den här veckan!

Edit: fick nytt lev.datum idag, 5/12.

Redigerat av Saturnus, 29 november 2011 - 17:24.


#152

Postad 29 november 2011 - 21:34

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0
Japp fick besked att Vita skall komma denna vecka och svarta nästa. :)

#153

Postad 29 november 2011 - 23:11

Partyproffsen
  • Partyproffsen
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Scandinavian Photo verkar ha valt DLA-RS istället för DLA-X och RS-serien verkar vara
billigare hos dom. Där handlar man som privatperson med vad allt det innebär. Ingen groteskt
stor prisskillnad mot X-serien men vi pratar ändå om en svensk, pålitlig ÅF:

http://www.scandinav...ault.aspx?q=DLA-

Mvh

#154

Postad 30 november 2011 - 21:05

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Vad är den faktiska skillnaden mellan DLA-X och RS serien? Vet att RS serien ska vara referensserien men är det någon igentlig skillnad?

#155

Postad 30 november 2011 - 23:15

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0
Guldring, Garanti och support, samt svensk manual m.m.

#156

Postad 01 december 2011 - 07:13

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Men rent tekniskt sett är det ingen skillnad inuti? Bättre komponeneter osv?

#157

Postad 01 december 2011 - 09:56

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0
Innehållet är lika, men de är gjorda för proffs respektive konsument marknaden.

#158

Postad 02 december 2011 - 13:13

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Idag kom DLA-X30W inom dörren. :)

Har ställt upp en maskin och snabbt gått igenom inställningarna och justerat den med kalibreringsdisk. Riktig kalibrering får bli nästa vecka när den har hunnit rulla några timmar.

Vill inte diskutera allt för mycket om bildkvaliteten innan jag har haft möjlighet att kalibrera den fullt ut. Ett glädjande besked är dock att optiken verkar vara precis lika skarpt som på det presample som vi lånade och tittade på tidigare. Det betyder att den defintivt är en av de projektorer i sin klass som har absolut bäst optik och skarpast bild. Grymt!!

Bilden är en smula brusig så här inledningsvis, dels för att den här helt ny och dels för att den är okalibrerad. Men stoppar man i någon film som är riktigt bra mastrad, typ nya Pirates, så är det inget annat än imponerade vilken bild den målar upp. Referensklass.

Återkommer med fler intryck nästa vecka. Nu finns den i alla fall uppe för visning och eftersom vi har fått in den så finns den garanterat uppe i en butik nära dig nu eller inom kort.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#159

Postad 02 december 2011 - 14:03

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Ah är så sugen på att åka ner och kolla men hinner nog inte förrens runt jul :(
Hoppas ni fått in TW9000 fram tills dess också.

#160

Postad 03 december 2011 - 13:51

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Hämtade min X30W igår em o satte upp den i taket till kvällen.
Tur att jag redan köpt chiefplatta eftersom den nu verkar vara restad hos leverantör till februari.
Konstigt dock att undersida och baksida på den vita modellen är svarta. Har inget minne av att det är så på X3 an.

Redigerat av macman, 03 december 2011 - 14:30.


#161

Postad 04 december 2011 - 10:42

Unregistered981ac691
  • Unregistered981ac691
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Hämtade min X30W igår em o satte upp den i taket till kvällen.
Tur att jag redan köpt chiefplatta eftersom den nu verkar vara restad hos leverantör till februari.
Konstigt dock att undersida och baksida på den vita modellen är svarta. Har inget minne av att det är så på X3 an.


Berätta gärna lite intryck av x30:an... Verkar vara en grym proj...

#162

Postad 04 december 2011 - 11:06

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Precis macman, kom med några inledande intryck! Finns visserligen redan en del på utländska forum, men du kan bli den första svenska användaren att lämna en review!

#163

Postad 04 december 2011 - 11:15

Partyproffsen
  • Partyproffsen
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Men rent tekniskt sett är det ingen skillnad inuti? Bättre komponeneter osv?


Det handlar bara om att man vill differentiera de olika marknaderna konsument/proffs.

Du kommer aldrig att hitta RS-serien på t.ex. El-giganten.

#164

Postad 07 december 2011 - 13:02

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Skrev några rader om X30, som jag precis har kalibrerat, här:

http://www.component...ndpost&p=173563

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#165

Postad 07 december 2011 - 20:30

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Hämtar min imorgon :) !

#166

Postad 07 december 2011 - 20:49

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Kul, du kommer att gilla det du ser.

Redigerat av macman, 07 december 2011 - 20:49.


#167

Postad 08 december 2011 - 00:37

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0
Ja, detta är de bästa som hänt projvärlden (den har allt) sedan AE3000 och linsminnet :) (Min åsikt)

#168

Postad 10 december 2011 - 18:37

opteron
  • opteron
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
AV-forum har kommit med stt stort test av X30!

http://www.avforums....tor-Review.html

#169

Postad 10 december 2011 - 19:59

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Ja den recensionen gjorde ju inte att man blev mindre sugen direkt ^_^

#170

Postad 10 december 2011 - 23:03

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Kul, du kommer att gilla det du ser.

Ja, du hade rätt. Bilden är helt otrolig rakt ur lådan. Har 2 timmar Celine Dion bakom mig och undrar redan om en kalibrering verkligen kan göra bilden bättre än så här :-)

#171

Postad 10 december 2011 - 23:39

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Kanske inte kalibreringen... men bildmotivet? :D

#172

Postad 10 december 2011 - 23:48

xenomorf
  • xenomorf
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Skrev några rader om X30, som jag precis har kalibrerat, här:

http://www.component...ndpost&p=173563

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Får jag fråga en sak?

Jag skall köpa ny projektor nu i vinter och det står just nu mellan epson 9000, panna 5000 och x30:n (samt ev Benq 7000)..
Jag har idag en Benq W10000 som jag fortfarande tycker står sig grymt bra, dock är jag väldigt sugen på 3D.
Men... mitt dilemma är att jag inte har en Batcave utan ett ganska stort ljust vardagsrum med vita väggar. Jag kollar ju i.o.f.s alltid film på kvällen och jag kan faktiskt ärligt säga att jag hittills (och INGEN som sett min bild) inte alls lider av att projektorn är för ljussvag (trots en jättebild på ca 150"), tvärtom målar W10000 upp en strålande kontrasrik och superskarp bild och helt ärligt fattar jag inte hur bra den kan vara trots "bara" 1200 lumen i specen?? Den borde rimligen uppfattas som väldigt ljussvag men icke.... tvärtom kan man t.o.m. uppleva att bilden blir lite jobbig för ögonen när det är riktigt ljusstarka scener...

Och nu jag åker ändå in (ofta) och kollar av alla nya projjar med jämna mellanrum, och blir alltid besviken på att de trots oerhörda siffror inte upplevs ljusstarkare än min gamla häck.. Ex. så köpte jag för ett år sedan en W6000 med 2500 lumen på papperet, vad hände? Jo den åkte ner igen med dunder och brak efter bara några timmar... W10000 spöade den på i princip allt och sedan lät den som 2000 flugor på anabola... ett skämt... Ljusstyrkan då? Nja, visst i idiotläget native så var den ju lite ljusstarkare men det var ju så gröntintat att alla såg ut som Shrek :-) Meningslöst läge. I övrigt kändes den INTe ljusstarkare än min gamla... dessutom var svärtan mycket sämre (vilket den inte heller skall vara - på papperet vill säga) börjar misstänka att jag fått ett dopat ex ha ha..

Nåväl, till saken nu då för tusan. Vi tar och jämför ex. pannan med x30:n... över 1000 lumen i skillnad på papperet, ljus som jag verkligen behöver i mitt rum om det skall bli hyfsat, definitivt i 3D... Stämmer detta verkligen eller är det en papperstiger. Är det likadant med Pannan som med W6000 att man inte upplever ljusflödet som märkbart högre eller är det verkligen en reell skillnad? När jag läser testerna blir man ju mycket tveksam då min uppfattning är att ex. x30:n verkar ha bättre ljusflöde, hur fanken kan detta komma sig?
Märk nu väl, jag behöver inte ha en perfekt kalibrerad bild då rummet inte är byggt för detta utan en BRA bild med Högt ljusflöde. Dock utan att för den del bli helt värdelöst gråblaskig om jag får önska mig.
En annan rolig sak är duken, för det har jag ingen... jag vet inte vad de förra ägarna har lyckats måla vardagsrummet i men galet nog blir bilden makalöst bra. OCH, då har jag ändå använt ett fertal olika dukar som referensmaterial med flera personer som jury och väggfärgen återger en minst lika bra bild som flertalet av dem... helt oerhört konstigt, kan man ha sådan tur?

Så min eg. fråga är ju då hur de här siffrorna med ANSI Lumen verkligen skall tolkas? Eller är de helt enkelt bara bull? För 1300 lumen borde ju inte vara i närheten av att kunna måla en lika ljusstark bild som 2400? eller?

Ursäkta mitt långa inlägg... ;-)

Redigerat av xenomorf, 10 december 2011 - 23:55.


#173

Postad 11 december 2011 - 00:28

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Hittade detta klippet på YouTube. X90 demad på en black diamond http://www.youtube.c...be_gdata_player

#174

Postad 11 december 2011 - 00:42

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
xenomorf: Det är tyvärr så att har man haft Benq så blir man lite lätt bortskämd, vet precis vad du menar, dock så tror jag lcos eller dila tekniken kommer passa dig perfekt precis som det gjorde för mig, de enda alternativen på marknaden just nu enligt mig...

#175

Postad 11 december 2011 - 00:58

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
X90 + StarWars, 2.35:1 = upphetsad...
Prisjakt + X90 = 100tusen = deprimerad...

Redigerat av yrrol2, 11 december 2011 - 02:52.


#176

Postad 11 december 2011 - 08:28

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Får jag fråga en sak?

Jag skall köpa ny projektor nu i vinter och det står just nu mellan epson 9000, panna 5000 och x30:n (samt ev Benq 7000)..
Jag har idag en Benq W10000 som jag fortfarande tycker står sig grymt bra, dock är jag väldigt sugen på 3D.
Men... klipp klipp :)

Ursäkta mitt långa inlägg... ;-)


Kortar ner lite, men din långa fundering är bland dom bättre och helt befogad. Och det är precis som du misstänker angående dessa siffror, det är i stort sett bara i dynamiskt läge eller med fullt öppen iris dessa siffror kan nås, med bekostnad på svärta och färger. Dock ligger vissa modeller närmare sanningen än andra, och bara ett par dyrare varianter som redovisar kalibrerade siffror. Dock är inte alla intresserade av köra i kalibrerat läge utan vill ha mer tryck eller en bild som överdriver färger. Ofta kommer projektorn inte ens upp i de angivna siffrorna heller, men ganska nära iaf, och vet inte om jag ska säga att det är fel av dom, och det är inte lätt att på förhand veta vad som gäller, speciellt alla nybörjare som jämför siffror från tillverkare. Det är nu våra kära experter som marcus_therock och perra1 med flera kommer in i bilden. Alla projjar dom tar hem för försäljning kalibrerar dom och brukar lägga upp siffror här i forumet eller på component. Marcus har en duk som han kört dessa tester på sen människan tog sin första steg på månen... typ ;)
Så vi har hela tiden något att jämföra med, så du borde kunna få skillnad i kalibrerade siffror från honom om du ber snällt.
I årets upplagor verkar jvcx30 vara den ljusstarkaste efter kalibrering, där efter kommer sony hw30. Panasonics verkar ligga på ungefär halva x30´s siffror trots en spec på 2000 ungefär. x30 hamnde väl runt 800-900 lumens kalibrerat har jag för mig, vilket gissningsvis är vad du har på din w10000 i så fall. Kan ju vara att din vägg motsvarar en gain högre än 1.0 också, för 150" är som du säger stoooort.
När man läser amerikanska forumet AVS så verkar alla som köpt x30 dra igen iris i 2d för den är ordentligt ljusstark. Så mitt tips är att du kikar på den och sony hw30.

När det gäller 3d så får vi kanske offra färger m.m. för att få fram den ljusstyrka som krävs, eftersom man tappar 70% med glasögonen. Det är fortfarande nytt och det finns dåligt med tester mellan olika projjar i 3d och ännu färre kalibrerade då detta ska ske genom glasögonen. Epson och pansonic verkar ha minst ghosting med sina 480hz paneler, men detta borde du nog ut och jämföra själv, för allt jag läst hittils har bara gjort mig mer förvirrad då alla tycker olika verkar det som. Ta på dig solbrillorna och kolla en film med din projektor ;)

hoppas jag förklarat hjälpligt iaf, och ni som kan mer för gärna fylla på.
/karra

#177

Postad 11 december 2011 - 09:06

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Vad jag läst så är ghosting minimalt om ens sebart även på X30. Har inte sett den live än utan bygger det på recensioner jag läst, bland annat denna http://www.avforums....tor-Review.html som operton la upp. Är det en riktig ljuskanon du vill ha så tror jag även du ska kika på Epson TW9000 när den kommer ut i butikerna. Om den följer trenden från dom mindre TW5900 och TW6000 så lär den pumpa ut ordentligt med ljus.

#178

Postad 11 december 2011 - 09:46

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0
Alla indikationer från användare på AVS så säger dom tvärtom angående ghosting, och i testet säger dom i början att dom inte ser det och i slutet att det finns till viss del, så vad ska man lita på?
Ja tw9000 kanske kan vara något att ha, personligen tror jag TW5900 har andra kompromisser som han inte gillar, tex brist på svärta pga högt ljusflöde. Det är onekligen en galen höst/vinter med många olika modeller att välja på och i olika prisklasser. Ingen projje verkar dock vara bäst på allt, så man får fundera på vad som är viktigast.

#179

Postad 11 december 2011 - 10:00

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Får jag fråga en sak?

Jag skall köpa ny projektor nu i vinter och det står just nu mellan epson 9000, panna 5000 och x30:n (samt ev Benq 7000)..
Jag har idag en Benq W10000 som jag fortfarande tycker står sig grymt bra, dock är jag väldigt sugen på 3D.
Men... mitt dilemma är att jag inte har en Batcave utan ett ganska stort ljust vardagsrum med vita väggar. Jag kollar ju i.o.f.s alltid film på kvällen och jag kan faktiskt ärligt säga att jag hittills (och INGEN som sett min bild) inte alls lider av att projektorn är för ljussvag (trots en jättebild på ca 150"), tvärtom målar W10000 upp en strålande kontrasrik och superskarp bild och helt ärligt fattar jag inte hur bra den kan vara trots "bara" 1200 lumen i specen?? Den borde rimligen uppfattas som väldigt ljussvag men icke.... tvärtom kan man t.o.m. uppleva att bilden blir lite jobbig för ögonen när det är riktigt ljusstarka scener...

Och nu jag åker ändå in (ofta) och kollar av alla nya projjar med jämna mellanrum, och blir alltid besviken på att de trots oerhörda siffror inte upplevs ljusstarkare än min gamla häck.. Ex. så köpte jag för ett år sedan en W6000 med 2500 lumen på papperet, vad hände? Jo den åkte ner igen med dunder och brak efter bara några timmar... W10000 spöade den på i princip allt och sedan lät den som 2000 flugor på anabola... ett skämt... Ljusstyrkan då? Nja, visst i idiotläget native så var den ju lite ljusstarkare men det var ju så gröntintat att alla såg ut som Shrek :-) Meningslöst läge. I övrigt kändes den INTe ljusstarkare än min gamla... dessutom var svärtan mycket sämre (vilket den inte heller skall vara - på papperet vill säga) börjar misstänka att jag fått ett dopat ex ha ha..

Nåväl, till saken nu då för tusan. Vi tar och jämför ex. pannan med x30:n... över 1000 lumen i skillnad på papperet, ljus som jag verkligen behöver i mitt rum om det skall bli hyfsat, definitivt i 3D... Stämmer detta verkligen eller är det en papperstiger. Är det likadant med Pannan som med W6000 att man inte upplever ljusflödet som märkbart högre eller är det verkligen en reell skillnad? När jag läser testerna blir man ju mycket tveksam då min uppfattning är att ex. x30:n verkar ha bättre ljusflöde, hur fanken kan detta komma sig?
Märk nu väl, jag behöver inte ha en perfekt kalibrerad bild då rummet inte är byggt för detta utan en BRA bild med Högt ljusflöde. Dock utan att för den del bli helt värdelöst gråblaskig om jag får önska mig.
En annan rolig sak är duken, för det har jag ingen... jag vet inte vad de förra ägarna har lyckats måla vardagsrummet i men galet nog blir bilden makalöst bra. OCH, då har jag ändå använt ett fertal olika dukar som referensmaterial med flera personer som jury och väggfärgen återger en minst lika bra bild som flertalet av dem... helt oerhört konstigt, kan man ha sådan tur?

Så min eg. fråga är ju då hur de här siffrorna med ANSI Lumen verkligen skall tolkas? Eller är de helt enkelt bara bull? För 1300 lumen borde ju inte vara i närheten av att kunna måla en lika ljusstark bild som 2400? eller?

Ursäkta mitt långa inlägg... ;-)


Kolla upp Mitsubishi HC7800.

#180

Postad 11 december 2011 - 10:23

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Hittade detta klippet på YouTube. X90 demad på en black diamond http://www.youtube.com/watch?v=fHHHPrNo2sE&feature=youtube_gdata_player


Visserligen bara en reklamfilm men det var givande att se zomfunktionen. Lite långsammare än Panasonic på den fronten.
Duken är väldigt snygg. Det hade varit kul om de kunde filmat i ett mörkare rum med vita väggar runt duken så man kunde sett hur mycket väggen lystes upp vid 2.35:1.

#181

Postad 11 december 2011 - 18:50

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Är det någon som vet hur många lumen dla-x30 krämar ur sig i kalibrerat läge tro?

#182

Postad 11 december 2011 - 20:34

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Kompisen hämtade hem en X30 ifrån HBB efter en demo mot vw95, vare sig jag eller han förstod inte varför man skulle betala så mycket för vw95 när x30 ser så förbaskat bra ut, skall till han imorgon och kika lite mer.

Tips på 3D spel till ps3?

#183

Postad 11 december 2011 - 20:39

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Crysis 2, uncharted 3, killzone 3... Kom gärna med en liten recension sen :)

#184

Postad 11 december 2011 - 20:43

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Gärna demo då han vill se om det är värt det :)

#185

Postad 11 december 2011 - 20:57

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Några demos känner jag tyvärr inte till ;)

#186

Postad 11 december 2011 - 22:21

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0
Det knepiga med lens memory på JVCn är att den inte zoomar och shiftar direkt till slutvärdet, utan den går igenom varenda knapptryck du gjort när du ställde in minnet.

Så om du tryckt zoom in ut in ut in innan du är nöjd kommer minnet göra samma sak (man ser det även i reklamsnutten)
Så se till att ha så få knapptryckningar som möjligt.
Lite knepig approach men....de har i alla fall minnet och det är ett äkta linsminne med optisk förflyttning :)

Boogie

Redigerat av bigbadboogie, 11 december 2011 - 22:22.


#187

Postad 11 december 2011 - 23:18

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Har läst på avsforum.com att en del verkar ha problem med att Lens-shiften inte hamnar rätt varje gång vid användandet av linsminnet. Någon som råkat ut för det?

Redigerat av Dr. Zaius, 12 december 2011 - 00:11.


#188

Postad 11 december 2011 - 23:37

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Är det någon som vet hur många lumen dla-x30 krämar ur sig i kalibrerat läge tro?


Enligt sidan www.audiovideohd.fr
1188 lumens i high lamp mode
724 lumens i low lamp mode

#189

Postad 12 december 2011 - 10:15

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Enligt sidan www.audiovideohd.fr
1188 lumens i high lamp mode
724 lumens i low lamp mode


Inte så konstigt att jag tyckte det var tryck i den då :o
Skall snart iväg och lira lite PS3 på X30, tog ett kort sist med telefonen. Någon som ser ramen på duken?

Bifogad fil  bild.JPG   186,34K   26 Antal nerladdningar

Inte mycket som skiljer, behöver jag säga att jag är avundsjuk som ett svin!

Redigerat av Evil Homer, 12 december 2011 - 10:16.


#190

Postad 12 december 2011 - 11:51

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

En annan rolig sak är duken, för det har jag ingen... jag vet inte vad de förra ägarna har lyckats måla vardagsrummet i men galet nog blir bilden makalöst bra. OCH, då har jag ändå använt ett fertal olika dukar som referensmaterial med flera personer som jury och väggfärgen återger en minst lika bra bild som flertalet av dem... helt oerhört konstigt, kan man ha sådan tur?


Kan det vara färgen Stockholmsvitt (vitt med lite gult i sig)? Har nämligen själv denna på väggen och har upplevt precis samma sak som du, både jag och andra tycker bilden är bättre där än på min rätt hyfsade fina motorduk. Jag vågar dock inte påstå att bilden är mer korrekt, antagligen är den inte det, men mina förutsättningar påminner mkt om dina, och även mina krav, en BRA bild som inte måste vara perfekt. Står för övrigt i precis samma val som dig, och har samma funderingar, kan X30n klå TW9000 i verkligheten.

#191

Postad 12 december 2011 - 12:41

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Inte så konstigt att jag tyckte det var tryck i den då :o
Skall snart iväg och lira lite PS3 på X30, tog ett kort sist med telefonen. Någon som ser ramen på duken?

Inte mycket som skiljer, behöver jag säga att jag är avundsjuk som ett svin!


Vad har han för typ av rum och duk? Har ni testat att ha någon lampa igång, och vad har intrycket varit då?

#192

Postad 12 december 2011 - 12:48

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Scenmolton hela frontväggen och 3/4 av sidoväggarna, Firehawk G3 @ 100"
Vi testade att smäcka igång taklampan och det var inga som helst bekymmer att se bilden bra på duken.
Vi började faktiskt att garva när vi såg vilken grym svärta den tryckte ur sig, min tw3200 skämdes ganska rejält när jag kom hem :)

Hade den inte vart såpass stor och kostat såpass som den gör så hade jag tagit med den hem till mig för att testa den i mitt ljusa vardagsrum.

#193

Postad 12 december 2011 - 12:57

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Scenmolton hela frontväggen och 3/4 av sidoväggarna, Firehawk G3 @ 100"
Vi testade att smäcka igång taklampan och det var inga som helst bekymmer att se bilden bra på duken.
Vi började faktiskt att garva när vi såg vilken grym svärta den tryckte ur sig, min tw3200 skämdes ganska rejält när jag kom hem :)

Hade den inte vart såpass stor och kostat såpass som den gör så hade jag tagit med den hem till mig för att testa den i mitt ljusa vardagsrum.


Frågan är om du inte blir tvungan att betala en del av min ifall jag köper, kan ju snart inte låta bli med alla goda vitsord du ger ;)

#194

Postad 12 december 2011 - 13:00

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Scenmolton hela frontväggen och 3/4 av sidoväggarna, Firehawk G3 @ 100"
Vi testade att smäcka igång taklampan och det var inga som helst bekymmer att se bilden bra på duken.
Vi började faktiskt att garva när vi såg vilken grym svärta den tryckte ur sig, min tw3200 skämdes ganska rejält när jag kom hem :)

Hade den inte vart såpass stor och kostat såpass som den gör så hade jag tagit med den hem till mig för att testa den i mitt ljusa vardagsrum.


Ur recenssionen som länkas till ovan hos AVS sägs följade, som väl knappast är någon större överraskning:

"Of course to truly appreciate the DLA-X30's superb blacks you really need to be using it in a light controlled environment; if you use it in a room with white walls and ceiling then the blacks will be washed out - robbing the DLA-X30 of one of its greatest assets."

Ska det praktiska slutsatsen av detta vara att i ett vitt vardagsrum så får man eg aldrig uppleva det bästa av en X30 oavsett mörkläggning, och att svärtan därför är mer jämförbar med andra modeller sett till förutsättningarna? Finns ju en del som iaf för mig talar mot X30, som att den verkar vara enormt stor och inte har inbyggd 3D sändare.

Någon som testat eller hört/läst andra som testat den för t.ex. sportsändningar SD/HD i halvljusa rum? Iof tycker jag det fungerar rätt hyfsat på min nuvarande Sanyo Z5 iom att man, iaf jag, är klart mindre kräsen då än vid filmtittande. Rimligtvis borde ju inte en X30 vara sämre.

#195

Postad 12 december 2011 - 13:16

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

"Of course to truly appreciate the DLA-X30's superb blacks you really need to be using it in a light controlled environment; if you use it in a room with white walls and ceiling then the blacks will be washed out - robbing the DLA-X30 of one of its greatest assets."


Ser att Steve W på AV forums i princip besvarat min fråga i kommentarerna till recenssionen:

"Yes I was testing in a 'bat cave' but if you're thinking of using it in a room with white walls and ceiling then I would go for something else. White walls and ceiling will just wash the blacks out, thus negating one of the biggest benefits of the X30. If you need something for a room with white walls, then you would be better off looking at a brighter projector like the Optoma because weaker blacks won't be such an issue in an environment like that."

Nån som säger emot/håller med?

Kanske bör tillägga att bland kommentarerna finns även:

"We`ve just installed a JVC X30 in our new whiter than white demo room and it is very very good. But we are using it with Draper ReAct II screen which is designed to work in those very conditions, so it still performs exceptionally well, the JVC I mean."

Överlag kanske rätt väntade svar/slutsatser...

Redigerat av Unregistered1413, 12 december 2011 - 13:24.


#196

Postad 12 december 2011 - 14:19

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0
ja ingen hemlighet där. Eftersom ingen projektor visar svart så blir det inte svartare än vad duken är vid en specifik bild eller tillfälle. Har man rum eller duk för den delen som gör att projektorn sätter begränsningarna så är det ju bara att köra på. Sedan kan andra saker än svärtan vara bättre, och eftersom kontrasten och ljusstyrkan är så pass hög i denna x30 så klarar den sig även bra i ett icke optimalt rum, men då är som sagt en högkontrastduk att föredra.
Jag sitter nu i ett vardagsrum med vitgråa väggar och en stewart firehawk. Där sätter inte rummet begränsningen utan min panasonic ae4000, detta ser man eftersom duken på sidan av bilden är svartare än black bars från projektorn, panelerna lyser alltså upp duken. Skulle jag haft en vit duk hade förmodligen duken varit ljusare än projektorns förmåga att släcka panelerna och därför upplevts som lika svart.
Duken kommer dock nästan alltid vara mörkare än vad man ofta tror (även vita), för i mörka scener så reflekterar väggar mindre ljus tillbaka på duken. Det är i scener där det finns både ljust och mörkt som man kommer känna att svärtan blir grådassig. Det är också därför många är nöjda med en vit duk i ett vardagsrum skulle jag tro. Inte optimalt men det duger, men man kanske inte ska köpa den dyraste projjen som du själv säger, det kan vara bortkastat, eller åtminstone endast en liten förbättring.
/karra

Redigerat av Karamasha, 12 december 2011 - 14:20.


#197

Postad 12 december 2011 - 17:02

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Svärtan är inte riktigt lika vass som bilden jag postade, men riktigt riktigt fin.
Jag har vart rätt då anti 3D men den presterar över förväntan det lilla jag har kikat.

#198

Postad 12 december 2011 - 17:12

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Om någon ser ett test som jämför x30 med tw9000 så får ni tjoatill.
(jag har ljust vardagsrum, och taskig budget, hehe)

#199

Postad 12 december 2011 - 18:34

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Svärtan är inte riktigt lika vass som bilden jag postade, men riktigt riktigt fin.
Jag har vart rätt då anti 3D men den presterar över förväntan det lilla jag har kikat.


Det tar ju några timmar innan projektorn är inkörd så man kan kalibrera den också. Det går säkert att få ner svärtan något snäpp till med en riktig kalibrering.

#200

Postad 12 december 2011 - 20:03

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Finns det något fäste för X30 som inte är ett lapptäcke av 2-3 andra produkter? Vad tror ni om att helt enkelt montera en hylla och lägga projektor upp och ner på den? De flesta projektorstativ är ju grymt fula och har man den i sitt vardagsrum så har man ju lite högre krav på estitiken än i en batcave...

Alla förslag på snygg montering mottages tacksamt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.